« Назад
ТЕМА: Інформаційні системи бюджетних установ
План
1. Автоматизовані інформаційні системи фінансових розрахунків 2. Автоматизовані інформаційні системи в митній службі 3. Інформаційні системи у статистиці 4. АІС казначейства. 5. Інформаційні системи в юридичній діяльності 6. АІС пенсійного фонду. 7. Інформаційні системи в урядових організаціях
Ми вже з вами розглянули ІС в роботі деяких бюджетних організацій податкової служби, НБУ тепер розглянемо ще кілька питань по ІС бюджетних організацій. Оскільки в цьому напрямку лише нещодавно почались серйозні роботи то ми тільки узагальнено розглянемо їх. Не так ретельно як це було в попередніх темах.
1. Державні фінанси є однією з важливіших сфер фінансових відносин. До її складу входять державний бюджет, позабюджетні фонди, державний кредит. Всі розрахунки, пов’язані державним бюджетом виконуються за допомогою автоматизованої системи фінансових розрахунків (АСФР). АСФР – комплексна система виконання розрахунків по створенню і виконанню державного бюджету України в умовах широкого застосування економіко-математичних методів та обчислювальної техніки з відповідною організацією робіт. АСФР охоплює не всю сукупність фінансових відносин, а тільки загальнодержавні фінанси.
АСФР – територіально розподілена система. Можна виділити 3 рівня ієрархії, які є об’єктами автоматизації: загальнодержавний, обласний, районний, які пов’язані між собою мережею. Бюджет планується першочергово на районному рівні, узагальнюється на обласному і державному. Концепція функціонування: на кожному рівні в кожній вертикалі створюється локальна система обробки даних, яка автоматизує функції через АРМи. АСФР об’єднує АРМи спеціалістів, які працюють в центральному апараті і територіальних органах. АСФР інтегрована система (корпоративна), яка повинна відображати цілісну картину фінансової обстановки в країні, забезпечувати її комплексний аналіз, допомагати в прогнозуванні і підтримувати колективне та індивідуальне прийняття рішення.
АСФР загальнодержавного і регіонального рівнів складається з тих же самих підсистем. 80% статей на всіх рівнях однакові, але на кожному рівні є свої особистості по формуванню.
Функціональні підсистеми АСФР:
- Зведені розрахунки бюджету;
- Державні доходи;
- Фінанси галузей економіки;
- Видатків бюджету;
- Планування та прогнозування;
- Зміни плану;
- Облік і контроль;
- Звітність і аналіз.
Особливу роль відіграють розділи планування та прогнозування. Перспективний фінансовий план розробляється на підставі показників прогнозу економічного і соціального розвитку держави. В ньому містяться дані про можливості бюджету щодо мобілізації доходів і фінансування статей бюджету. Метою бюджетного прогнозування є перспективна оцінка і обґрунтування оптимальних шляхів розвитку бюджету, а також пропозиції по закріпленню бюджету. Прогнозування проводиться на вищому рівні (державному). При розробці прогнозу використовується методи:
- Метод екстраполяції;
- Метод експертних оцінок.
Також важливе значення відводиться підсистемі контролю виконання бюджету. Тут особливо тісно виконується співпраця з АІС “Казначейства” і Податкової системи, і виключається можливість використання коштів комерційними банками.
Підсистема “Звітність і аналіз“ дозволяє посилити контроль виконання в регіонах в розрізі показників бюджетної класифікації, розпорядників кредитів і платників, виконання бюджетної дисципліни усіма учасниками бюджетного процесу.
Інформаційне забезпечення АСФР складають:
- БД нормативно-довідкової, планової та фактичної інформації (українська бюджетна класифікація, доходи бюджету, штати, контингент бюджетних установ, тощо);
- Вхідні повідомлення (розклад доходів за територіями, розпис видатків, довідники підпорядкованих фінорганів, показники доходів і видатків);
- Вихідні інформаційні повідомлення (держбюджет, розпис доходів і видатків по територіях і статтях тощо);
- Архівні дані.
При формуванні держбюджету виконуються два етапи технологічної обробки: виконання розрахунків окремих статей бюджету і отримання зведених показників і документів бюджету. При розрахунках використовується такі методики: нормативний метод (встановлюється за нормами з БД), дослідно-статистичний (дані беруться з архівних даних за минулі роки), метод узагальнення (накопичення сум по даних з низових структур), розрахунковий метод (в більшості використовується на районному рівні)
По мірі розгортання робіт по впровадженню АСФР для фінансових працівників відкрились нові можливості, вони звільняються від виконання простих обчислювальних операцій, технічної роботи по збору, обробці, нагромадженню і аналізу показників, форм звітності та виконують лише творчу роботу. Завдяки цьому зростає роль фахівців високої кваліфікації, які приймають оперативні управлінські рішення, спрямовані на поліпшення фінансової системи.
Впровадження АСФР дозволяє усунути дублювання роботи в підрозділах фінорганів, зменшується навантаження на працівників, зростає швидкість обробки даних, в свою чергу це сприяє скороченню працівників у фінансових органах.
АСФР організовує обмін даними між усіма рівнями міністерства фінансів України, а також виконує зв’язок з іншими користувачами і постачальниками фінансової інформації (АІС “Податки”, АІС Міністерства економіки, АІС НБУ, АІС Казначейства, статистики тощо).
Але поки що система впроваджена не в усіх регіонах. Що стосується АСФР місцевого бюджету то це ще в перспективі, поки що ці питання вирішуються в кожному регіоні по своєму не має узагальненого рішення. В Росії вже існує система для муніципальних бюджетів
2. АІС митної служби. В процесі зовнішньоекономічної діяльності іноземні партнери перевозіть вантажі через кордон. Таке перевезення вантажів за законодавством будь-якої країни оформляється відповідними документами. Процедури оформлення вже давно не проводять вручну – вони виконуються за допомогою відповідних програмних продуктів.
Стратегічний план впровадження АС митної служби передбачає:
- об’єднати існуючі ІС контролю за експортом, імпортом та транзитом в єдину АІС;
- проводити усі фактичні перевірки товарів в єдиний час в єдиному місці;
- забезпечити обмін електронною інформацією між всіма органами митної служби та ЄС;
- введення без паперового середовища для митниці та торгівлі;
- збір, повернення, звільнення від платежів здійснювати в єдиному автоматизованому інформаційному просторі тощо
АІС митниці повинна забезпечити контроль за ввезенням небезпечних товарів, зменшити кількість адміністративних зобов’язань, виключити дублювання, підвищити ефективність боротьбі з контрабандою, шахрайством, захист інтелектуальної власності та культурної спадщини.
Електронна митниця – це багатофункціональна комплексна система, яка поєднує інформаційно - комунікативні технології та сукупність механізмів їх застосування і дасть підвищити якість митного обслуговування, регулювання, вдосконалити митне адміністрування з метою забезпечення митної безпеки України.
АІС впроваджена частково. Передбачається створення інтегрованої територіально-розподіленої системи: центральний рівень та митна інспекція. На низовому рівні впроваджуються АРМи пов’язані корпоративною мережею. Укртелеком виділяє окремий канал зв’язку, що забезпечує обмін інформації між рівнями і повинен забезпечувати зв’язок між митницями. У кожного АРМу є своя ІР-адреса. На окремих митницях підтримується зв’язок з віддаленими митними постами. Як правило з об’єктами що знаходяться неподалік від митниці зв’язок сполучається по оптоволоконним мережам, а більш віддалені зв’язуються через модем.. Не усі митниці мають однакову структуру і відповідно функціональні підсистеми АІС. Як приклад можливі такі функціональні підсистеми низового рівня:
- Підсистема обслуговування пасажирів;
- Підсистема обслуговування вантажів;
- Підсистема обслуговування транспортних засобів;
- Підсистема митних платежів;
- Підсистема митної статистики, контролю і аналізу;
- Підсистема контролю за переміщенням товарів;
- Підсистема фінансів і бухгалтерського обліку;
- Підсистема організації внутрішньої безпеки
- Підсистема боротьби з контрабандою та порушенням митних правил тощо.
Кожна з підсистем може мати розгалужену структуру і складатись з модулів, наприклад, Підсистема боротьби з контрабандою та порушенням митних правил: підсистема аналітичних досліджень, підсистема контролю за переміщенням наркотиків, підсистема дізнань. На Україні близько 40 митниць. Кожна митниця в своїй структурі має багато АРМів (наприклад 30), за допомогою яких щодня формуються і відправляються мережею звіти (статистичні, бухгалтерські, фінансові тощо) на вищій рівень, також за допомогою каналів зв’язку виконується обмін листами і запитами з іншими митницями (близько 20 запитів щодня, близько 100 звітів на тиждень). Зрозуміло що обробити таку кількість інформації однин сервер не може тому між митницями встановлені прямі зв’язки. Але не усе так ідеально. Процес розвитку триває. Автоматизація проходить поетапно по окремих функціональних задачах. Це досить новий напрямок роботи, перші розробки були зроблені у 1992 році
Основним програмно-технічним комплексом митної служби України вважається QD Professional - це інструмент для ведення зовнішньоекономічної діяльності, містить повну нормативно-правову базу і довідники зовнішньоекономічної діяльності, автоматизоване заповнення вантажно-митної декларації, автоматизований контроль правильності заповнення декларації, автоматичний розрахунок митних платежів з урахуванням вимог законодавства, мито та режими, українська класифікація товарів ЗЕД, алфавітно-предметний покажчик товарів, розрахунок угод та інші підсистеми.. Поновлення програмного комплексу та нормативної бази виконується через Web-сайт QD Professional. QD Professional складається з двох під систем – Митні декларації та Документи. Головне меню програмного комплексу – Документи, Товарна номенклатура, Довідники і Допомога. Основна частина вікна - це робочий простір для виведення і редагування змісту документа (як у текстовому редакторі). Система містить у нормативному розділі спеціальний пункт Новини (Новини за останній місяць, Новини останнього оновлення, Вступають у силу найближчим часом). Система має зручний і доступний інтерфейс.
У 2004 році наказом Держмитслужби було введено у використання електронного цифрового підпису при проведенні митного контролю і митного оформлення товарів і транспортних засобів, що декларуються з поданням вантажної митної декларації. Детально про електронний підпис ми розглянемо у питанні по ІС в міжнародному бізнесі. АІС митниці тісно співпрацює з АІС податкової служби, банківськими, МВД, СБУ.
Програмний комплекс Customs Office, розроблений на виконання наказу Держмитслужби від 15.09.2004 № 671 і призначена для автоматичного введення митних документів з використанням електронного цифрового підпису при проведенні митного контролю й митного оформлення товарів і транспортних засобів, що декларуються з поданням вантажної митної декларації в електронній формі. Система призначена для обліку суб’єктів зовнішньо-економічної діяльності та під приємств-посередників у митному органі, ведення та аналіз інформації про них. Програмний комплекс Customs Office розроблений за архітектурою „клієнт-сервер” на Borland Delphi 5.0 з використанням бази даних InterBase SQL Server. Має модульну структуру.
Побудована система розрахунків з Держбюджетом дозволила, завдяки єдиному банківському обслуговуванню, єдиній системі технічного забезпечення та супутникового зв’язку, здійснювати повне касово-розрахункове обслуговування всієї митної системи на безоплатній основі, щоденну інкасацію грошових коштів у національній та іноземній валютах і цінностей.
Всі організації і підприємства, які займаються зовнішньоекономічною діяльністю зацікавлені в провадженні сучасних ІС та технологій. Сьогодні на ринку існує безліч пропозицій від фірм, які впроваджують ІТ та ІС, існує багато допоміжних програм, електронних довідників з чинного законодавства. В більшості це продукти російських програмістів.
Розглянемо кілька прикладів.
Дуже відомі розробки фірми “Альта”. Першим програмним комплексом цієї фірми став програмний продукт “Вантажна митна декларація” (ВМД), зручний інтерфейс, надійність, доступність та гнучкість цієї системи дозволив їй стати лідером. Програма дозволяє: заповнювати митні документи у напівавтоматичному режимі, друкувати документи у формі стандартних бланків, ведення каталогу та пошук раніше заповнених документів, доступ до довідкової системи. Містить багато довідників: коди митних режимів, ставки мит, акцизи, списки товарів що квотуються та ліцензуються, товари звільнені від ПДВ, коди і курси валют, коди країн світу, одиниць вимірювання, данні про банки тощо а також велика кількість нормативних документів.
Ще одна розробка цієї фірми – “Такса” – довідково-інформаційна система, призначена для розрахунку експортно-імпортних контрактів. Система має довідники по законодавчий базі, довідники світових цін, довідник текстів митних документів. Програма призначена для використання:
- Експертами (консультантами) з митного законодавства – для швидкої видаси довідки своїм клієнтам
- Керівникам підприємств (економістам) – для попереднього розрахунку витрат на митні платежі своїх товарів
- Митним брокерам – для визначення сум митних платежів своїм клієнтам
- Експедиторам і всім особам, що здійснюють митне оформлення вантажів на митниці (для одержання довідки про суми митних платежів для звіту в бухгалтерії.
Наступна розробка – “Митні документи” – це спеціальна довідково-пошукова оболонка для роботи з нормативними документами. Містить тексти нормативних документів з митного законодавства і зовнішньоекономічної діяльності (понад 1300 найменувань текстів документів).
Програмні продукти фірми СИГМА-СОФТ.Також широко розповсюджені. “Система автоматизованого оформлення митних декларацій” – призначена для фірм, що займаються зовнішньоекономічною діяльністю, митних брокерів. Програма “Магістр-декларант” – це одна з версій автоматизованого робочого місця митного інспектора. Програма IC Stock це комплексне рішення для автоматизації обліку на митному складі. Програма AutoDoc – автоматизовано заповнювати митні транспортні документи.
Відома також ще фірма “Поверхность”. Програний комплекс “Мастер – D” орієнтований для роботи митних брокерів. Програмний комплекс MD-Office орієнтовані на роботу митного інспектора.
Напрямки вдосконалення і модернізації: створення єдиного порталу митної інформації, що дозволить проводити реєстрацію товарів і торгівців через єдину експортно-імпортну автоматизовану систему
3. Система Держкомстату має багаторівневу ієрархічну структуру (державний рівень і регіональний рівень, є ще міждержавний рівень). Зв’язок між рівнями системи держкомстату виконується по корпоративній мережі.
Основою ІС Державного комітету статистики України складають локальні і глобальна мережі, які об’єднують інформаційні об’єкти різних рівнів в єдиний інформаційний простір на основі групи протоколів МАР/ТОР.
Структурно ІС Держкомстату складається з локальних мереж районних відділень статистики й обласних управлінь статистики, локальної мережі Головного міжрегіонального управління статистики, а також глобальної мережі, яка об’єднує в єдиний інформаційний простір і забезпечує взаємодію із зовнішніми споживачами статистичної інформації. Територіальні статистичні органи готують інформацію для місцевих органів управління та інших користувачів. Обробка статистичної інформації виконується за принципом агрегації даних з низу вверх.
Державний рівень включає Державний комітет статистики України і Головний міжрегіональний інформаційний центр.Центральний рівень здійснює збір, обробку і аналіз статистичної інформації, яка одержується з обласних рівнів, а також забезпечує нею керівні державні органи ( міністерства і відомства). Обласний рівень забезпечує збір і обробку даних з районних рівнів і забезпечує нею керівні органи регіону, та передає дані на держаний рівень. Районний рівень виконує збір статистичної інформації від первинних об’єктів, проводить вибіркове обстеження та аналіз одержаної статистичної інформації. В перспективі планується створення на усіх трьох рівнях банки даних та інтелектуалізовано робочі станції.
Функціонально в рамках ІС Держкомстату обробка даних ділиться на підсистему формування даних і підсистему аналізу даних. Підсистема формування даних охоплює усі рівні (районний, обласний, центральний) і забезпечує ввід, контроль і обробку статистичної інформації. Підсистема аналізу даних в повному складі розгорнута на центральному рівні і частково (у функціонально достатніх розмірах) на обласному і районному рівнях.
Автоматизація проводиться на основі експертних систем, для проведення глибокого аналізу взаємозв’язку параметрів об’єктів статистичного нагляду при безпосередній участі фахівців – експерта, економіста, статистика. АІС потребує підтримки ОС UNIX, СУБД Oracle, які дають змогу працювати за клієнт-серверною технологією. У головному міжрегіональному інформаційному центрі кожна локальна обчислювальна мережа об’єднує робочі станції в комплекс, зв’язаний з розв’язанням задач у відповідній галузі статистики. Для забезпечення засобів телекомунікацій на центральному рівні передбачається виділення комунікаційного сервера на базі персональних комп’ютерів, які включені в загальну мережу Ethrernet, з реалізацією функцій електронної пошти і електронного обміну документами.
На сьогодні частково працює дистанційна система збирання статистичної інформації. Підприємства і організації здають звітність в паперовому вигляді плюс дискета, іноді через електронну пошту. Невід’ємною частиною збору, передачі і накопичення статистичної інформації (особливо через мережу) є контроль. Відсутність контролю може привести до серйозних помилок в економічних і соціальних процесах. Виконується контроль програмними засобами. Контроль присутній обов’язково і при обробці та представленні даних, забезпечуючи повноту і достовірність.
Можна виділити 4-ри направлення в комплексі завдань, які вирішує Держкомстат:
- Проблеми економіки;
- Соціальні та суспільно-політичні проблеми;
- Удосконалення управління господарським механізмом;
- Міжнародні порівняння.
Зробимо огляд програмних засобів, які використовую в статистиці.
Автоматизована система ведення звітної документації. – ця система дозволяє формувати, зберігати і видавати користувачам інформацію про склад і об’єми звітної - статистичної, бухгалтерської документації і бланків. Дана програма може бути використана в Держкомстаті, а навіть включена в АРМ економіста на підприємстві.
Автоматизована система метаінформації – це програма збору, обробки, актуалізації, аналізу і передачи користувачу метаінформації (систем статистичних показників, класифікаторів, документації, методичної документації, нормативної і довідкової інформації). Програма використовується при проектуванні і рішенні статистичних задач, а також для інформаційно-довідкового обслуговування органів управління, керівників підприємств і організацій. До складу програми входять банки даних (міжнародної класифікації і стандартів товарів, послуг, підприємств, транспорту, населених пунктів, будівництв тощо), загальна правила ООН для електронного обміну статистичними даними, дані по використанню статистичної інформації тощо.
Автоматизоване робоче місце для статистичної обробки інформації - призначений для автоматизації аналізу економічної інформації безпосередньо на робочих місцях за допомогою графічних і статистичних моделей. Система дозволяє проводити прогнозування (простий прогноз і ітераційний прогноз), розраховувати статистичні характеристики рядів динаміки (абсолютний, базисний, темпи росту і приросту тощо), проводити багатовимірний аналіз (дисперсійний, канонічний, факторний, інші), аналіз непараметричних статистик, проводити перевірку статистичних гіпотез. Передбачено зв’язок з БД макроекономічних статистичних моделей та автоматизованими банками (див. далі). Включає підсистеми:
- Табличний процесор (для проведення розрахунків);
- Математична статистика (проводить економічний аналіз даних методами мат. статистики в БД);
- Підготовка метаданих (формування баз даних);
- Оформлення результатів обробки (отримання звітів).
Автоматизований банк даних статистичних показників – банк даних, який використовується багатьма користувачами і призначений для зберігання фонду даних і метабази (описання даних, описання показників).
Автоматизований банк математичних моделей – це складний багаторівневий комплекс, який дозволяє на основі статистичної інформації вивчати, аналізувати та прогнозувати розвиток соціально-економічних процесів.
Система інтерактивного графічного аналізу багатовимірних даних – програмне забезпечення дозволяє підтримувати в статистиці аналіз в графічному вигляді на основі табличних даних.
Statistica – потужна система, яка надає можливості для пошуку закономірностей у наборі даних, прогнозуванні, візуалізації, класифікації даних. Використовується для розробок додатків у галузі економіки, управління, е-бізнеса
АІС держкомстату тісно пов’язана з АІС фінансових розрахунків, АІС підприємств, урядовими АІС тощо, потребує ретельного дослідження і поглиблення процесів автоматизації
Принциповою метою вдосконалення інформаційної статистичної системи є створення комплексної системи із стандартних високо економічних модулів, здатних до використання на районному, обласному і державному рівнях. Враховуючи, що заходи з переоснащення статистичної ІС вимагають суттєвих часових і вартісних затрат, реорганізація проводиться в три етапи.
На першому етапі відбувається обробка статистичних компонентів ІС на базі основних рішень Держкомстату. Проводиться розробка технічних завдань, створення технічних проектів із технічного, програмного та інформаційного забезпечення; оснащення центрального рівня системи , взаємодія з основними споживачами статистичної інформації верхнього рівня; створення локальної мережі центрального рівня; створення електронної пошти між обласним і центральним рівнями.
На другому етапі реорганізації статистичної ІС відбувається оснащення обласних і районних вузлів системи стандартними комплексами програмно-технічних засобів.
На третьому етапі реорганізації статистичної ІС відбувається вдосконалення програмних засобів для створення ІС, яка відповідає вимогам споживачів статистичної інформації на всіх рівнях. Створюється статистичний інформаційний фонд.
Ведеться автоматизований облік у складі державного реєстру звітних статистичних одиниць України, підприємств і організацій віх форми власності і господарювання. Автоматизується інформаційно-довідкова взаємодія з ІС інших міністерств і відомств України, а також з міжнародними статистичними організаціями і національними статистичними управліннями зарубіжних країн. Створюється єдина система класифікації і кодування техніко-економічної інформації; технологія збору, обробки, накопичення і розповсюдження статистичної інформації на основі інтелектуальної глобальної мережі; збір статистичної інформації, обробка і аналіз даних; розробка технологічного і програмного забезпечення; управління статистичною ІС.
4. Автоматизована ІС казначейства (АІСК) – це система реєстрації, обліку, організації платіжного документообігу, генерації звітності щодо фінансових операцій та виконання бюджету. Фінансові звіти складаються наприкінці кожного звітного періоду. Під учасниками бюджетного процесу відносно АІСК розуміється система органів Державного казначейства, установи і організації, що утримуються за рахунок коштів державного та місцевих бюджетів, спеціальні та цільові фонди, виконання яких здійснюється органами казначейства.
ІС казначейства створюється на основі моделі, яка формується виходячи з функціональних завдань, які визначають фази управління
Виділяють такі фази управління:
- Фаза обліку в ІТ;
- Фаза аналізу в ІТ;
- Фаза регулювання в ІТ.
Математичні моделі і методи вирішення функціональних задач тісно переплітаються в різних фазах, тому природно, що програмне забезпечення є спільним і становить узагальнену модель процесу опрацювання даних у виконанні бюджету.
Вирішення окремих функціональних задач припадає на АРМи, які об’єднуються корпоративною мережею. Облік доходів державного та місцевих бюджетів використовується типова банківська система Барс. АІС казначейства працює на за клієнт-серверною технологією. Сервер корпоративної мережі казначейства приєднаний до магістрального каналу Internet, що дає вихід до органів влади і управління. Процес накопичення даних у системі казначейства реалізується шляхом організації банку даних на сервері і локальних баз даних на АРМах. У банку даних зберігається інформація стратегічного і тактичного характеру, у локальних – оперативні, проміжні та інформаційні дані. АРМи поділяються на АРМи керівників, провідних фахівців (технолога, безпеки, доходів, головного бухгалтера, видатків тощо). адміністраторів офісних систем, пов’язаних між собою корпоративним середовищем.
Основними функціями казначейської системи є:
В частині виконання державного і місцевих бюджетів:
- Облік видатків (обробка первинних документів, формування на їх основі платіжних документів, відображення в бух.обліку операцій з видатками. Здійснення контролю);
- Облік доходів в розрізі кодів бюджетної класифікації та кодів територій, враховуючи операції за доходами, що підлягають розподілу між загальним та спеціальними фондами бюджету;
- Облік асигнувань, включаючи їх формування, рух та використання;
- Ведення зведеного кошторису доходів та видатків державного та місцевих бюджетів;
- Ведення та облік кошторису видатків установ та організацій, що утримуються за рахунок державного та місцевих бюджетів;
- Облік лімітів на здійснення видатків;
- Формування пропозицій щодо здійснення видатків;
- Формування банківських платіжних документів та проведення безготівкових розрахунків через банківську систему електронних платежів;
- Облік безгрошових операцій (взаємозаліки, векселі, взаєморозрахунки);
- Формування пакету звітних форм.
В частині обслуговування власних коштів установ та організацій, що утримуються за рахунок державного та місцевих бюджетів.
- Облік надходжень власних коштів на рахунки установ та організацій;
- Облік видатків власних коштів організацій;
- Формування банківських платіжних документів, формування пакету звітних форм.
Організаційно-функціональна структура має три рівня ієрархії:
- 1 рівень – головне управління Міністерств а фінансів;
- 2 рівень – управління областей і автономної республіки Крим;
- 3 рівень – відділення казначейства по містах, районах, районах міст.
АІС казначейства створена на трансакційній основі. Трансакція – операція чи послідовність операцій, яка повинна бути повністю виконана, або у разі виникнення помилки повністю відмінена. Дані вносяться лише один раз, що забезпечує повний контроль в системі.
Дані системи умовно розділяють на декілька основних груп:
- Головна книга –містить інформацію про залишки на рахунках та дати руху коштів;
- Бюджетна книга –містить інформацію щодо залишків на бюджетних рахунках;
- Журнал операцій – фіксує в хронологічному порядку всі операції, здійснені в системі;
- Журнал бюджетних операцій - фіксує в хронологічному порядку всі операції, здійснені в системі, з обліку бюджетних, кошторисних призначень та поточних асигнувань;
- Документи – перелік і характеристика усіх документів, сформованих в системі;
- Протокол роботи - фіксує ким, коли і які операції були проведені в системі;
- Довідники – містять всю довідкову і нормативну інформацію, необхідну для роботи.
Програмний комплекс “КАЗНА” призначений автоматизації роботи органів Державного казначейства усіх рівнів. Робота цього програмного комплексу проходить через Web-броузер Internet Explorer. Автоматизована система складається з АІС “Казна – Доходи”, АІС “Казна – Видатки”, “Казна- Видатки-Центр”, АІС “Казна –Мережа” та інш. Система складається з двох частин: серверна частина (виконує загальне керування процесом і встановлюється на сервері), клієнтська частина (встановлюється на клієнтських станціях).
Програмний комплекс побудовано таким чином, що можна обробляти інформацію двома способами: у пакетному режимі і в інтерактивному режимі. АС «Казна – Доходи» - типова автоматизована банківська система для обліку доходної частини бюджетів, яка взаємодіє із СЕП, іншими комерційними банками. Працює за клієнт – серверною технологією, дозволяє працювати в режимі реального часу, працювати одночасно до 50 комп’ютерів. Для підтримки роботи між регіонами програмні комплекси встановлено в усіх розрахункових палатах Державного казначейства. АС «Казна – Видатки» - для обліку видатків з буджету, є суто казначейською обліковою системою, реалізованою за Web-технологією на базі SQLсервері фірми Microsoft. Система включає такі складові – бухгалтерський облік, бюджетний облік, управлінський облік.
До складу програмного комплексу (клієнтського міста) входять наступні модулі:
- Мої клієнти (користувач може самостійно скласти добірку клієнтів - підприємств, установ, з якими він буде працювати);
- Мої документи (перегляд і робота з документами, імпорт/експорт документів);
- Рахунки (інформація про рахунки клієнтів, відкриття нових рахунків, внесення планових показників, платіжних доручень, отримання виписок по рахунках);
- Мережа підприємств (містить дані щодо територіального розташування установ та підприємств розпорядників коштів у розрізі підвідомчих їм установ і організацій, код відділення Державного казначейства, де обслуговується установа, код розпорядника коштів, адреса установи, додаткові дані про установу, а також короткі дані що не ввійшли до мережі);
- Звітність ( формування та отримання звітних форм);
- Пошук і робота з архівом .
Захист в АІС “Казна” базується на протоколі SSL (протокол для перенесення секретної інформації, на сьогодні найпоширений протокол захисту в Internet), системі фізичного та логічного захисту FW та системі віртуальної приватної мережі VPN. Взагалі дані мають суто обліковий характер і не містять секретної інформації. А щодо обліку фінансування силових структур, то в системі працюють не з конкретними даними , а їх легендою. А стикування даних з легендою проводиться спеціальним підрозділами, ізольованими від усіх комунікацій.
У перспективі планується модернізація і перехід обслуговування видатків з бюджету за системою клієнт-банк через регіональні розрахункові палати. Дана модель обслуговування передбачає роботу за системою «віртуального регіону», за територіальним принципом, що передбачає перехід нової програмної платформи: систем управління Web-ресурсами, управління мережними службами, систему обміну електронними повідомленнями, організацію віртуальних конференцій
5. Юридична діяльність пов’язана з великим документообігом і має досить різноманітне направлення.
Що стосується інформатизації правоохоронних органів України тут виділяють окремих великих АІС (АІС органів юстиції, судової влади і прокуратури, органів внутрішніх справ), які у свою чергу мають трерівневі структури (центральний, обласний, міський). На кожному рівні відповідно діють АРМи функціонального призначення, об’єднаних корпоративною мережею. АІС юстиції: ІС нотаріату, ІС реєстрації актів громадського стану (РАГС), єдиний реєстр нормативно-правових актів, єдиний реєстр нерухомого майна тощо. АІС судової влади, прокуратури, експертизи: ІС судового діловодства “КАРС”(дуже складний комплекс АРМів), ІС прокуратури, ІС судової експертизи (на базі експертних систем). АІС органів внутрішніх справ: ІС оперативно-розшукової діяльності (АРМ “Угон”, “Розшук”, “Зброя”, тощо), ІС автоінспекції, ІС паспортної системи, тощо.
На кожному рівні створені інформаційні центри. Інформаційний центр має доступ до ІС інших міністерств та відомств, забезпечує правоохоронні органи потрібною інформацією, містити нормативну базу. Але поки що така система діє лише частково (уривками).
Розглянемо трохи інформатизацію юридичної діяльності у бізнесі Як зовнішні та і внутрішні джерела інформації потребують автоматизованої підтримки юридичної сторони бізнесу. Взагалі АІС юридичної діяльності можна поділити:
- Інформаційно-пошукові довідкові системи і консультаційні системи
- Документарні системи, які відображають окремі сторони документообігу (електронні офіси)
- Системи, які підтримують оперативну роботу (аудиторські, криміналістичні, соціально-статистичні тощо)
- Прикладні системи орієнтовані на конкретну сферу діяльності (нотаріальні контори, адвокатські контори, судейські, юридичні відділи, розшукні тощо)
В правовій сфері помітно стійкий інтерес до інформаційно-пошукових систем, це в першу чергу фактографічні системи по законодавчим і нормативним актам. На ринку програмних продуктів можна виділити найбільш цікаві розробки: Лига, Гарант, Консультант +, Кодекс, Право. Більшість розробок орієнтовані на прямі контакти з постачальниками правових актів: Адміністрацією Президента, Верховною Радою, Міністерствами тощо. Поновлення інформаційної бази виконується через глобальну мережу. Ці системи цікаві не тільки суто юридичним організаціям а й будь-якім організаціям які здійснюють комерційну діяльність і для вас як фінансистів інформаційно-пошукові системи. Теж мають велике значення.
Приклади:
Система НОТАРІУС – дозволяє заключати договори, підписувати контракти, проводити платежі, застосовувати систему електронних підписів.
Система Право – інформаційно-пошукова система по законодавству (документи центральних органів влади, документи міністерств і відомств, міжнародні договори, судова та арбітражна практика, зразки типових договорів, фінансова інформація), інтерактивна робота з текстами, робота в мережі.
Система Ліга – професійна правова система. Сімейство програмних продуктів: Ліга – закон (професіонал, для юридичних підрозділів підприємств), Ліга – бухгалтер (для підприємців і бухгалтерів), Ліга – закон (для бюджетних установ, судів, нотаріальних контор), Ліга – еліт (для підприємств і організацій), Ліга – бізнес (для середнього і малого бізнесу), Ліга – корпорація (для великих підприємств з розподіленою структурою) та ряд інших тематичних напрямів (Ліга-консультант ЗЕД, Ліга – консультант податків тощо).
На сьогодні, як для юристів так і для фінансистів, цікавість представляють так звані біометричні системи, їх часто розглядають як технічні додатки і використовують для:
- систем контролю, доступу на територію правоохоронних та фінансових установ, в митних системах для розпізнавання вантажів
- в криміналістиці при ідентифікації особи
- при пошуку в БД, ділових і банківських додатках
- в правовому і податковому аудиті
Біометричні системи використовують унікальні для кожної людини фізіологічні характеристики для перевірки особи індивіда. Ідентифікація – перевірка, чи відомий системі цей індивід. Автентифікація – процедура перевірки належності пред’явленого ідентифікатора до об’єктів системи (перевіряється чи є суб’єкт тим за кого себе видає). Сукупність ідентифікатора і пароля називається – обліковим записом користувача. Авторизація – надання користувачу доступ до певних ресурсів залежно від його особи.
Біометричні системи дозволяють по відбиткам пальців (голосу, сітківки ока, динаміка підпису, розпізнавання обличчя, за формою долоні, відбиткам тощо) проникати в комп’ютерну систему, вмикати ПК, користуватись мобільним телефоном. Застосовують також інфрачервоний зв’язок. Такі системи можуть бути окремими пристроями або вмонтованими в корпус ПК як дисковод. Прикладом може бути система БСК-1, як використовується як криміналістиці, так і банківських системах, митних системах, при організації паспортного режиму, системах доступу до ПК. Підвищений інтерес в питаннях ідентифікації проявляється при організації переміщення громадян, товарів, видачі віз, електронного підпису, в системах з пластиковими картками. Широке розповсюдження в ідентифікаційних системах в останній час отримали – електронні ключи, на основі криптографічного методу шифрування.
Форма вираження інформації в правових системах може використовувати математичну символіку і логічні вирази, що дозволяє перейти зі звичайної мови на мову знаків. Це дає можливість вирішити таку задачу - замінити великі і не завжди однозначні висловлювання на символи. Такі форми відображення більш компактні. Наприклад – дактилоскопічна формула, яка складається з цифр, що відповідають радіусам дуг візерунків на руках і їх номерів.
Internet – для юриста в першу чергу це сховище державного законодавства та робота з електронною поштою. Internet – як нова соціальна дійсність стала не тільки могутнім інструментом для юристів але й новою проблемою (несанкціонований доступ, авторські права, віртуальні магазини, банки інші злочинів сфері використання комп’ютерних мереж). Правові проблеми ведення бізнесу через Internet:
- відсутність правової культури в населення (проблема всього світу);
- правова помилка користувачів Internet, в тому що Internet знаходиться поза зоною всякої юриспруденції;
- проблема віртуальної торгівлі і соціального захисту покупця в Internet.
В США створено віртуальний суд через Internet. Спілкування в кибер-суді адвокатів, свідків, суддів проходить через Web і телеконференції. Спеціалізуються такі суди на економічних злочинах по ісках компаній не менше ніж 25тис$. За оцінками Уряду США, щорічні збитки від розкрадань і шахрайства, вчинених із застосуванням інформаційних технологій тільки через Internet, становить 5 млрд. дол. США. За даними США найбільш широко хакери використовують такі методи:
- Підбір ключів, паролів -14%;
- Заміна IP-адреси –12,5%;
- Ініціювання відмови в обслуговуванні, порушення порядку і функціонування – 16%;
- Аналіз трафіку – 11%;
- Сканування – 15%;
- Підміна, нав’язування, заміна даних – 16%.
Набуває поширення такий злочин, як безоплатне використання Internet (викрадання часу). Також злочинці можуть використовувати в Internet інформацію на замовлення злочинів. Також Internet може бути використаний для надсилання погроз майбутнім жертвам, використовуючи анонімні повідомлення, через треті ІС.
Internet широко використовується для реклами, але й тут не обійшлось без зловживань новими технологіями. Для припинення лавини повідомлень Уряди розвинених країн розробили відповідні законодавчі акти. З’явились в Internet специфічні правопорушення, щодо реєстрації сайтів. Так наприклад, наш співвітчизник (Дм. Кохмалюк), зареєстрував сайти використовуючи домени президента, відомих організацій та фірм (Windows), з метою перепродажу. В США подібна практика вже набрала обертів. СБУ займається захистом від зовнішніх і внутрішніх атак національного домену UA. В розвинених країнах обговорюється питання пропозиція про створення “чорних скриньок” провайдерами Internet, та забезпечення надшвидкісної лінії передачі даних службам безпеки, це дасть змогу зупиняти передачу інформації, переглядати дані електронної пошти, аналіз, тощо.
Останнім часом стали активно розвиватись ІС системи захисту переміщень, житла, офісів. Ці системи включають системи сигналізації, відео нагляд, системи датчиків (пожар, потоп, проникнення) і системи оповіщення (службу порятунку, міліцію, мобільний телефон власника, портативний чи кишеньковий ПК). Окремі системи включають елементи дистанційного управління приборами (ПК, відеокамерами, датчиками тощо). Більш розвинені системи працюють через Internet.
6. Система персоніфікованого обліку внесків пенсійного фонду України у системі обов’язкового державного пенсійного страхування була створена як один з ключових елементів реформування системи соціального страхування. У 2002 році почалась робота по впровадженню Інтегрованої комплексної інформаційної системи Пенсійного фонду України. На сьогодні система пенсійного обліку стала однією з найбільших інформаційних систем України, її діяльність охоплює усю територію України. Центральна база містила більше 100 мільйонів документів по 25 мільйона застрахованих осіб, проектна кількість користувачів – 20 тис.. Система забезпечує збирання, обробку та накопичення інформації про трудовий стаж громадян. На підставі цієї інформації обчислюється розмір трудової пенсії та інших соціальних виплат в залежності від внесків та трудового стажу громадян.
Система представляє собою корпоративну розподілену трирівневу систему, з ієрархічною структурою – місцеві (районні), регіональні відділення (обласні) та інформаційний центр у Києві. На кожному рівні введено спеціалізоване програмне та мережеве обладнання (маршрутизатори, сервери доступу, модеми). Кожний вузол являє собою типову клієнт-серверну архітектуру на основі Windows 2000 Server. Інформаційний обмін даними між вузлами відбувається через центральну БД. З метою захисту інформації від несанкціонованого доступу та модифікації під час передачі інформації застосовується криптографічний метод захисту. Для забезпечення надійного збереження даних та високої готовності центрального сховища створено Головний інформаційно-обчислювальний центр та Резервний інформаційно-обчислювальний центр, який працює в режимі горячого резерву. Інформація передається пакетним методом. В системі передбачено режим екстрених пакетів для забезпечення приоритетних завдань. Для покращення роботи передбачено збільшення частоти сеансів обміну інформацією і в подальшому перехід до роботи в режимі on-line. Маршрутизація в глобальній мережі виконується апаратними засобами. На центральному рівні створено WEB-портал та внутрішня інформаційно-довідкова система, яка обслуговує прикладні програми
Система тісно пов’язана з іншими ІС (ДПС, казначейства, фондом соціального страхування, держкомстатом тощо). В системі пенсійного страхування обов’язково використання ідентифікаційного номера з ДРФО ДПА.
Створення ІС зумовлено такими факторами:
-
Неадекватність застосування критерію диференціації умов та норм пенсійного забезпечення залежно від праці громадян та її результатів
-
Відсутність системного контролю за достовірністю первинних сум заробітку, страхових внесків, умови праці, та іншої інформації необхідної при виплаті пенсії.
- Відсутність реальних моделей прогнозування макроекономічних показників системи пенсійного забезпечення та ряд інших факторів.
Програмне забезпечення представлено АРМи районного, регіонального і центрального рівнів. Впровадження програмного забезпечення проходили поетапно з 1998 по 2003 роки. Система базується на ОС Windows 2000, СУБД Oracle. Робота з АРМ починається тільки після успішної реєстрації користувача. Для ІС розроблена спеціальна система захисту (авторизація користувачів, аудит дій користувачів). В системі регулярно створюються копії баз даних , що гарантує їх відновлення у випадку пошкодження. Користувачі в системі діляться на активних, заблоковані (тимчасово), віддалені (заблоковані до БД назавжди). ІС дозволяє створювати різні типи звітних форм, звітів і довідок в автоматичному режимі.
В основі системи пенсійного фонду лежить система електронного документообігу і діловодства, представлена програмним продуктом “Атлас Дос”. На сьогодні система впроваджена повністю тільки на центральному рівні.
Об’єктом обліку системи є індивідуальні відомості про накопичені пенсійні права застрахованої особи, збирається інформація про доходи громадян, їх внески до Пенсійного фонду, загальний трудовий стаж, додаткова інформація про умови, пільги. Створюються структуровані облікові картки застрахованих осіб, їх пенсійні права, незалежно від території України и зберігається ця інформація у спеціальному сховищу даних
Система працює за такими пунктами:
-
Створюється реєстр застрахованих осіб (на основі списків працюючих, в поєднанні з інформацією ДРФО);
-
Проводиться обмін даними з центром (робота з архівом, перевірка результатів);
-
Відповідно до статусу виконується технологічні процеси роботи з документами;
- Нарахування відповідно статусу.
Функціональні підсистеми:
-
Підсистема основних реєстрів (ведення реєстру страхувальників) та нормативно-довідкової інформації;
-
Підсистема персоніфікованого обліку;
-
Підсистема збирання і витрат пенсійних коштів;
-
Підсистема призначення, нарахування та виплат пенсійних коштів;
-
Сервісні підсистеми(взаємодія з банками, бухгалтерські, фінансово-аналітичні системи, робота з роботодавцями, тощо).
Для доступу до інформації в системі використовується принцип інтерфейсу: фільтр – список – картка (особова пенсійна картка). Робота з БД проводиться за допомогою SQL-запитів. Одним з головних елементів управління є грід, призначений для показу у табличному вигляді даних отриманих з списку.
Особливості і переваги системи “Атлас”:
-
Реєстрація вхідних, розпорядчих, внутрішніх і вихідних документів, забезпечення одноразової реєстрації будь-якого документа.
-
Робота з архівом
-
Підтримка багаторазового обліку документів
-
Контроль виконання завдань, встановлених зовнішніх кореспондентів (програмні модулі по контролю з зовнішніми організаціями)
-
Маршрутизація та контроль виконання ділових процесів її учасниками.
-
Забезпечення ефективного пошуку.
-
Підтримка інформаційних повідомлень між учасниками документообігу
-
Одержання стандартних форм, статистичних звітів по документообігу.
-
Масштабність системи. Кількість користувачів обмежується лише апаратними вимогами до системи.
-
Модульність. Можливість впровадження поетапно
-
Відкритість системи, наявність вбудованих засобів розвитку системи, що дає можливість модифікації елементів системи та розвитку її функціональності.
-
Інтеграція з офісними додатками (Word, Excel, HTML тощо)
-
Інтеграція з сертифікованими продуктами електронного цифрового підпису.
- Клієнт-серверна технологія дозволяє підтримувати роботу в режимі реально часу.
На сьогодні продовжується розвиток системи і першочерговим э роз виток інформаційних центрів в регіонах і реєстру нормативно-довідковолї інформації. На сьогодні ще неможливо виконувати повноцінний обмін даними між регіонами, проводити (приймати) щомісячні звіти, проводити дистанційне збирання інформації від страхувальників.
7. Урядові ІС. Під інформатизацією державного, регіонального та муніципального управління розуміється організаційний процес створенні інформаційно-технологічного середовища для задоволення потреб органів влади різних рівнів, а також взаємодії з громадянами, і використання інформаційних ресурсів. Інформаційні потоки між різноманітними урядовими відомствами характеризуються насиченістю і складністю. Концепція електронного уряду передбачає дві інфраструктури: внутрішня (аналог корпоративної) та зовнішня для взаємодії з громадянами. На першому етапі переходу до електронного уряду слід створити спільне інформаційне середовище для органів влади, запровадити електронний документообіг між всіма гілками влади, створити міжвідомчі електронні , а потім вирішувати аналітичні задачі інформаційні ресурси
Для задоволення інформаційних потреб у регіонах доцільно створити інформаційно-аналітичні центри, які будуть складати ядро ІС. Через такі центри виконується зв’язок між органами податкової, муніципальної, статистики та інш. Для задоволення потреб мерій створюються муніципальні інформаційні центри. АРМи, які розташовані у міських службах, мають програмно-технічний зв’язок з центром через корпоративні, багаторівневі мережі. Інформаційна структура будується в залежності з структурою міста (регіону), і процесів функціонування органів управління. В структурній частині виділяють довіково-аналітичну підсистему і управлінську підсистему. В довідково-аналітичну частину входять бази даних (землевпорядник, забудова, адміністративний розподіл, транспортна мережа, тощо). Управлінська частина включає АРМи спеціалістів по рішенню функціональних задач (управління коштами місцевого бюджету, управління житловим фондом, адміністративне управління мерією, соціальний захист, освіта і культура, тощо). Планується розробити єдину типову структуру для місцевого самоврядування.
Теледемократія – використання телекомунікаційних технологій для більшого залучення громадян у політичні процеси на основі поліпшення передавання політичної інформації та думок між громадянами, політиками і виконавчою владою. Очевидно, що впровадження новітніх ІТ має на меті автоматизацію не тільки діяльності окремих структур, ай інформаційної взаємодії між ними. Зв’язки громадян з органами влади забезпечують різноманітні системи електронної комерції за участю держави, не менш важливими є інформаційні зв’язки між законодавчою та виконавчою гілками влади.
З 1990 року у Верховній Раді України функціонує інформаційно-аналітична система, яка охоплює весь цикл забезпечення законодавчої та правозахисної діяльності. Система надає послуги не лише структурним підрозділам Верховної Ради, а лей тисячам користувачів державних і недержавних організацій, фізичним особам як України так і інших країн. Комп’ютерна мережа на основі якої реалізовано систему розташована у 8 будинках Верховної Ради і охоплює понад 400 робочих станцій. Комп’ютерна мережа має вихід до Internet через вузли “Укртелеком” та “Інфоком”. Доступ до інформації надається з робочих місць секретарів постійних комітетів, фракцій, груп та підрозділів Верховної Ради. В системі виділено кілька підсистем, які в свою чергу складаються з окремих компонентів.
Наприклад інформаційно-технічний комплекс “Рада” (призначений для автоматизованого голосування, реєстрації депутатів, супроводження пленарних засідань, стенографування засідань тощо) включає АРМи “Головуючого”, “Депутат”, “Адміністратора”, “Діагностика”, “Секретар”, “Графіт” – стенографування. Працює ІС в режимі реального часу.
Інформаційний комплекс “Законопроект” (обслуговує процес розроблення законодавчих актів, реєстрацію, вивчення проблеми, збирання пропозицій, формування законопроекту, кінцеве юридичне оформлення) включає інформаційно-аналітичний комплекс “План”, системи “Реєстрація і контроль”, інформаційний комплекс “Законотворень”, програма “Рейтинг”.
В АІС Верховної Ради також діє електронний інформаційний бюлетень – це ряд упорядкованих баз даних (бібліотек), який містить регламент, розклад засідань, стенограми, тексти законопроектів, нормативні акти України, законодавство країн світу, програми депутатів України.
Важливою складовою АІС Верховної Ради є інформаційно-аналітичний комплекс “Вибори”, який забезпечує обробку даних про народних депутатів, їхні програми, облік та аналіз результатів виборів. Подальшим розвитком цієї системи є перехід до Internet-виборів, на основі електронних бюлетенів (це вже розглядається як реальність, а не перспектива).
Діють також ІС документообігу, ІС “опрацювання звернень громадян”, система пропускного режиму, крім того функціонують офісні завдання такі як “Кадри”, “Бухгалтерія”.
Організація електронного документообігу в органах державної влади і місцевого самоврядування є найважливішим етапом при створенні АІС. В цьому напрямку на сьогодні у декількох відомствах досягнуто рівня, якій може стати основою для реалізації електронного уряду (серед таких органів ДПА, Пенсійний фонд, МВС, Держкомстат, Ліцензійна палат, Торгівельно-промислова палата, Міністерство освіти та науки, Держстандарт.
Другий етап – інформування громадян про діяльність органів виконавчої влади і місцевого самоврядування через ІТ. Дане завдання передбачає наявність web-сторінок у кожного органу влади, де повинна міститись уся необхідна інформація, а також утворення урядового web-порталу, призначеного для інтеграції web-сайтів органів виконавчої влади. Кабінет Міністрів України у 2002 році прийняв постанову “Про порядок оприлюднення у мережі Internet інформації про діяльність органів виконавчої влади. На сьогодні майже всі органи державної влади мають власні web-сторінки, проте існує проблема у місцевих органів самоврядування, особливо районних і сільських рад.
Наступний етап – це забезпечення звернення громадян до органів державної влади і надання адміністративних послуг через єдиний портал в Internet. Для цього необхідно впровадження спеціалізованого програмного забезпечення і розвиток Internet на Україні. Надання управлінських послуг органами державної влади через ІТ зробить “спілкування” держави з громадянами більш прозорим і ефективним, зробить роботу державних органів влади відкритою. На сьогодні окремі державні структури можуть впровадити лише використанні інтелектуальних інформаційних кіосків. Передбачається застосування принципу „єдиного вікна” (однієї точки входу до спілкування між різними органами влади). Таким чином органи влади розглядаються як єдиний „провайдер” послуг громадян і бізнесу.
В майбутньому передбачається, що громадянин заповнює електронну анкету, надсилає її електронною поштою у відповідний орган влади і отримує адміністративну послугу (наприклад зареєструватися суб’єктом підприємницької діяльності, отримати ліцезію). Кожний громадянин може відстежувати роботу органів влади, знати їх плани, безпосередньо вступати у взаємодію з ними (запобігає бюрократії і корупції). Електронний уряд – автоматизація роботи з громадянами, заявами, довідками, ліцензіями, скаргами, пропозиціями. Передбачається створення системи он-лайнових послугю. Урядова мережева структура повинна бути націлена на вирішення актуальних політичних і соціальних завдань держави і забезпечувати:
- реалізацію прав громадян на доступ до відкритої держаної інформації;
- доведення до громадськості об’єктивної і достовірної інформації про діяльність органів влади;
- взаємодію і постійний діалог держави з громадянами;
- удосконалення системи управління державного апарату, зниження фінансових витрат;
- об’єднання інформаційних ресурсів органів влади і місцевого самоврядування в єдиний простір;
- співпраця з державними органами закордонних країн і міжнародних організацій.
Досвід показує, що модель електронного уряду природна і приваблива для тих країн де держава сприймається як обслуговуюча, сервісна структура. ля нашої країни перехід до електронного уряду повинен супроводжуватись адміністративною реформою, модернізацією державного апарату з метою подолання стереотипів бюрократичної культури. А це не так просто.
Вихід до Internet-технологій дозволить залучати до участі у торгах-тендерах державних закупівель найбільш широке коло постачальників. Ком’ютерізація підвищує ефективність і надійність проведення тендеру. Впровадження Internet-технологій дозволить зробити прозорим процеси приватизації, розподіл ресурсів. Багато закордонних країн вже чимало зробили у цьому напрямку (Канада, США, Сінгапур, Англія). Функціонуючи Internet- служби не обмежуються наданням урядової інформації, вони надають населенню різні інтерактивні послуги.
Для забезпечення роботи електронного уряду необхідна реорганізація влади, можливо цю реорганізацію зможе забезпечити адміністративна реформа.
Інформаційна ера посилює владу і революціонізує спілкування з світом. Новий могутній революційний крок в електронному уряді це впровадження віртуальної дипломатії. Новий тип дипломатії потребує впровадження державних інформаційних систем, оскільки ми переходимо від ери індустріалізації до ери інформатизації, від “холодної війни” до “глобального села” і великі надії при цьому покладаються на співробітництво зовнішньополітичних відомств. Таку ідею подали США і вже мають напрацювання у цьому напрямку. Одним з найважливіших напрямків дипломатії у кіберпросторі є вирішення міжнародних конфліктів на початкових стадіях. Нові інформаційні комунікаційні технології можуть полегшити улагодження міжнародних конфліктів. Україна сьогодні не може бути рівноправним учасником через слабку технічну оснащеність.
З повагою ІЦ "KURSOVIKS"!
|