Лекція на тему Інформаційні системи Державної Податкової Служби, НУДПСУ
« НазадТЕМА: Інформаційні системи Державної Податкової СлужбиПлан 1. Організація ІС ДПС України 1. Організація ІС ДПС України
Важливим економічним інструментом регулювання економіки є податки – одне з головних джерел формування доходів держави. Від ефективної роботи податкової служби країни значною мірою залежить наповнення бюджету і функціонування держави. Тому ДПС України посідає ососбливе місце господарському комплексі країни. Діє ДПС при Мін. Фінансів, співпрацює з фінансовими органами, банківськими установами, судами, арбітражними судами, службою безпеки, органами внутрішніх справ, прокуратури, казначейством тощо. Податкова система поділяється на податкову службу та систему оподаткування. Система оподаткування – чинних у державі законодавчо затверджених видів податків і платежів та механізмів їх нарахування. Податкова служба – сукупність державних органів, що які організують і контролюють надходження податків (включає ДПА та податкову міліцію). В цій складній системі циркулює велика кількість різноманітних документів. Світовий досвід свідчить, що ефективна податкова система може грунтуватись тільки на використанні сучасних ІТ. Від правильної організації системи оподаткування та рівня організації системи оподаткування та рівня організації податкової служби залежить ефективність і надійність роботи податкової системи. Структурно ДПА є складним розподіленими багаторівневим комплексом, який включає районні, міські, обласні ДПІ, ДПА Автономної Республіки Крим та головна ДПА України. До складу податкової служби входять такі функціональні підсистеми (в залежності від рівня ДПА): - робота з платниками; - робота з податками та зборами; - облік та звітність; - ведення баз даних; - аудит; - контрольно-ревезійна первірка; - валютна інспекція; - робота з електронною поштою і обчислювалбними мережами. Облік нарахованих податків і сум податків, які фактично надійшли ведеться згідно з класифікацією прибутків і видатків бюджету. Для ведення обліку розроблено ряд форм облікової документації і звітності. За податками з юридичних осіб у податкових органах щороку відкриваються особові рахунки по діючих підприємствах. Особові рахунки відкриваються на кожне підпрємство і за кожним видом податків окремо. В особовому рахунку конкретного платника щодо кожного строку платижів зазаначається дата, сума платежу, що відповідає довідці поданій підприємством. За несвоєчсасну сплату нараховується пеня, яка відповідає встановленому законодавством розміру за кожний день простроки платежу. Кожна податкова інспекція повинна мати зведені дані про платежі, що надійшли від платників. З цією метою в кожній ДПІ, ДПА складається зведений реєстр, надходженя платижів до бюджету. Такий реєстр ведеться за видами податків з підрозділами класифікації прибутків і витрат бюджетів. Запити до реєстру виконуються щодня загальними підсумками за день на підставі документів банків про фактично зараховані до бюджету або повернені з бюджету. За підсумками зведених реєстрів складаються звіти про суми податків, що фактично надійшли , а також звіти про недоїмку. Звіти відправляються вищестоящим податковим органам для подальшого узагальнення обліку надходжень і недоїмок (вцілому по місту, району, області, країни) Вирішення завдань ускладнюється нестабільністю податкового законодавства, частими внесеннями змін до порядку нарахувань та сплати податків, введення нових видів платижів, недостатня інформованість платників з ціх питань. 2. Загальна характеристика АІС «Податки»Автоматизована ІС податкової служби розробляється як система взаємопов’язаних АРМ-ів спеціалістів – податківців відповідних управлінь та структурних підрозділів податкових служб різних рівнів. Автоматизована інформаційно-аналітична система ДПА - система, що включає розподілену структуру з компонентів БД, прикладних програм та інтерфейсів користувачіфв, які розносять процеси оброблення даних за функціональною ознакою. Метою створення АІС ДПА є автомаизація підготовки науково-обгрунтованих рішень, що забезпечує значне збільшення рівня надходження податків у держ.бюджет, підтримання їх оптимального рівня і створення умов для поліпшення економічного стану країни. Призначення АІС ДПА: - збільшення оперативності, вірогідності, якості інформації; - аналіз економічного стану підприємств, регіонів, галузей у різних розрізах; - реалізація технологіїї електронної звітності взаємодіїї платників і ДПА; - створення системи інформування населення з метою підвищення податкової грамотності; - Зниження суб’єктивного впливу платників та працівників ДПА на обсягі нарахувань і процес сплати податків, фінансових санкцій і адміністративних штрафів; - Забезпечення інформаційного базису, для створення загальнодержавної системи податкової служби. Рівень інформатизації податкової служби України порівняно із західними державами значно нижчий. Водночас створено було немало по модернізації та автоматизації ПС. Створено державний реєстр фізичних осіб – платників податків, де під час реєстрацї кожній фізичній особі централізовано надається єдиний ідентифікаційний код. Розроблено понад 50 АРМ-ів, які забезпечують виконання обліково-розрахункових функцій практично в усівх підрозділах податкової служби. Впроваджена і експлуатується система зв’язку між районами, обласними і центральними адміністраціями в режимі електронної пошти і використання мереж. Але оскільки роботи виконувались за відсутністю чіткої концепції розвитку ІС і часто були реалізовані без додержання стандартів та технологій, не було досягнено бажаного результату. В Управлінні комп’ютерізації Головної Державної податкової адміністрації України створюється і послідовно впроваджується в експуатацію АІС “Податки”. Ця система впроваджується в ДПА районного рівня і має вигляд системи взаємопов’язаних АРМ-ів: - АРМ інспектора по обліку (реєстр платників); - АРМ обліку надходжень до б юджету (“Держдоходи”); - АРМ реєстрації бухгалтерської звітності; - АРМ складання звітності; - АРМ контролю і аудиту; - АРМ “Податки в Україні”(чинні закони України); - АРМ “Валютна інспекція” та інші. АІС ДПА є трирівневою ІС, що передбачає оброблененя інформації районних ДПА (нижній рівень), обласний рівень ДПА (середній рівень), ДПА України (вищій рівень) і обмін інформації між рівнями системи. Найбільше інформаційне навантаження покладено на найнижчій рівень – районні ДПА. На районному рівні функціонує єдина програмний комплекс “Податки”. Там здійснюється збирання, реєстрація і оброблення інформації про платника та платижі. Обробленна інформація передається в ДПА середнього рівня. На практичних роботах Ви познаьомитесь з АРМ-и цього рівня – ДРФО (реєстрація фізичних осіб), “Облік” (реєстр юр. осіб) , ТАХ (облік податків і платежів). Крім того на районних рівнях на сьогодні діють ще такі АРМ-и: “Касові апарати”, “Земля”, “Банки”, “Пільги”, “Розшук”. В ДПА обласного рівня за допомогою засобів якісного управління інформація, яка поступає з районного рівня аналізується, розв’язуються задачі регіонального управління. Далі оброблену інформацію передають на віщій рівень ДПА. На рівні головної ДПА здійснюється автоматизація збирання та аналіз статистичної інформації загальнодержавного рівня, включаючи автоматизоване управління та супроводження БД і програмних продуктів, що експуатуються в АІС ДПА. З верхнього рівня на нижчі рівні направляються законодавчі, методичні, нормативні матеріали, нові версії та засоби програмного забезпечення. Базовою складовою частиною АІС ДПА є система електронного документобігу. Обмін електронними документами здійснюється за допомогою телекомунікаційної мережі, що складається з двох підсистем: - Власної корпоративно телекомунікативної мережі ДПА України - Загальнодоступної для національної та світової мереж, з метою доступу до відкритих інформаційних ресурсів. Інтегрована корпоративна система є основою інформаційної інфраструктури ДПА. Всі податкові організації обладнано поштовими вузлами, що працюють у режимі ЕП. Взаємодія АРМ-ів конкретного рівня забезпечюються через ЛОМ. На сьогодні існує ряд проблем по функціонуванні вертикальних інформаційних зв’язків у межах податкових органів, а також зовнішніх інформаційних зв’язків з банківськими системами, АІС казначейства, Міністерства фінансів, Держкомстату, митної служби.
3. Інформаційне забезпечення Основу ІЗ АІС ДПС складає централізована база довідників і класифікаторів. На ній централізується електронний документообіг ДПА. Централізована БД ДПА створюється як елемент міжвідомчої системи обігу даними зацікавленими відомствами та організаціями (Держкомстат, Мінфін, Держ. Митним комітетом, НБУ тощо). За функціональним призначенням всі довідникі та класифікатори БД поділено на 7- груп: 1 група– інформаційно-довідкові дані адміністративно-територіального поділу України (коди областей, країн СНГ, класифікатори районів, міст, коди районів міст та ін.). 2 група- довідникі, що характеризують економічну діяльність (єдиний реєстр підприємств і організацій, класифікатор форм власності, видів організаційно-правових форм). 3 група- банківська група (список банківських установ України, довідник видів банківьких рахунків, довідник видів податків і зборів, довідник валют і курсів валют тощо). 4 група- галузевий довідник ДПА (адреси ДПІ, керівництво тощо). 5 група- довідник Державного митного комітету (номенклатура товарів зовнішньоекономічної діяльності, довідник кодів митних органів, довідник митних платижів, довідник акцизного збору, довідник ПДВ, довідник видів транспорту та інш.). 6 група- довідник законодавчих актів. 7 група- довідники спільного користування (адреси і коди міністерств, коди країн світу тощо). Усі довідники і класифікатори веде і підтримує в актуальному стані управління інформаційним забезпеченням головного управління АІС ДПА. Тобто підтримка здійснюється централізовано. Також централізовано ведеться БД Держ.реєстру фізичних і БД Держ.реєстру юридичних осіб платників податків. Адміністрування регламенту доступу до інформації централізованої БД здійснюється за допомогою інформаційно-програмного комплексу “Адмінстратор інформаційно-довідкових даних”, який виконує архівування і відновлення даних, розмежування даних доступу до даних, імпорт і експорт довідників та класифікаторів та інш. Основні джерела надходження інформації до ДПА - платники, банки, фінансові відділи райдержадміністрації (в електронному і паперовому вигляді). З 3-го кварталу 1997 року в роботі ДПА запроваджено електронну форму бухгалтерської звітності платників податків юридичних осіб. Електронна форма надається на дискеті або електронною поштою разом з паперовими копіями з печатками і підписами керівників. Крім основних джерел надходження інформації для підвищення ефективності роботи ДПА існують інші джерела – Держкомстат, Митниця, Міністерство зовнішньоекономічної діяльності, Мінфін тощо. Одночасно вини є споживачами інформації. Основними споживачами інформаціїї є - платникі, ДПА вишого рівня, фін. відділ райдержадміністрації. Інформація щодо окремих платників передається до арбітражного суду, податкової міліція (тобото вони також є споживачами). Для пошуку інформації даних, що зберігаються в БД обласній ДПА використовується інформаційно-пошукова система. Пошук виконується за реєстраційними даними, які отримуються за допомогою АРМ “Облік” а також за даними отриманими з інших АІС (митниці, розрахунків бюджету, казначейства, тощо). При користуванні системою перед працівниками мережі ДПА вимагається поглиблені знання команд SQL. Система надає можливість працівникам отримувати дані, при самостійному створенні запитів під час звернення до сервера БД. Інформація про платника видається як у вигляді окремих карток платників, так і у вигляді таблиць, де відображаються всі перелічені користувачем параметри. Даний програмний комплекс використовує клієнт-серверну архітектуру, використовуючи в якості сервера WEB-сервер. За податковою поведінкою визначаються такі чотири категорії уваги: категорія 1 – сумлінні платники податків; категорія 2 – платники податків помірного ризику; категорія 3 – платники податків високого ризику; категорія 4 – платники податків високого ризику з ознаками шахрайства При аналізі інформації враховуються складні податкові ризики, які визначаються та розраховуються окремо для юридичних та фізичних осіб. Виділяються наступні складні податкові ризики: галузевий, регіональний, тип діяльності. Дії підрозділу оподаткування юридичних осіб при опрацюванні платників-юридичних осіб, віднесених до категорії 1 – сумлінні платники податків та їх декларацій при проведенні кабінетного аудиту (“Зелений коридор”). .Персональний комп’ютер повинен бути підключений до наявних АIC та АРМів податкової служби ( АРМ “Пошук”, АРМ “Облік платників”, АРМ “Бест-Звіт”, АРМ ТАХ “Облік податків та платежів”, АРМ “Аудит”, АРМ АС АБПР “Автоматизована система роботи з податковими ризиками першого рівня” , АРМ “Митниця”, АРМ “Касові апарати”, АIC “Розширений пошук у схемах, що використовуються суб’єктами господарювання з метою мінімізації об’єктів оподаткування та ухилення від сплати податків”, АРМ “Картка боржника” та інші). До сумлінної категорії платників не можуть бути віднесені платники, які ведуть господарську діяльність до 1 року і тих, що не звітують про господарську діяльність протягом чотирьох податкових періодів поспіль. Дії підрозділу оподаткування юридичних осіб при опрацюванні платників-юридичних осіб, віднесених до категорії 2 – платники податків з помірним ступенем ризику та їх декларацій при проведенні кабінетного аудиту (“Жовтий коридор”). Робоче місце повинно бути організовано згідно з загальними вимогами до автоматизованого робочого місця офісного службовця (стіл, стілець, полки для складування документів, персональний комп’ютер з монітором, принтер). Персональний комп’ютер повинен мати прямий доступ до діючих АIC та АРМів податкової служби ( АРМ “Пошук”, АРМ “Облік платників”, АРМ “Бест-Звіт”, АРМ ТАХ “Облік податків та платежів”, АРМ “Аудит”, АРМ АС АБПР “Автоматизована система роботи з податковими ризиками першого рівня” , АРМ “Митниця”, АРМ “Анульовані ВМД”, АРМ “Касові апарати”, АIC “Розширений пошук у схемах, що використовуються суб’єктами господарювання з метою мінімізації об’єктів оподаткування та ухилення від сплати податків”, АРМ “Картка боржника” та ін Дії працівників підрозділу контрольно - перевірочної роботи при опрацюванні платників податків – юридичних осіб, віднесених до категорії 3 – платники податків з високим ступенем ризику та декларацій з ПДВ („Помаранчевий коридор”) Автоматизоване робоче місце працівника підрозділу контрольно-перевірочної роботи обладнане персональним комп’ютером з доступом до наступних баз даних та АРМів: АРМ “Облік платників”; АРМ “Звіт”; База даних “Галузь”; АРМ “Митниця”; АРМ “Анульовані ВМД”; АРМ “Аудит”; АРМ „Касові апарати”, АІС “Облік податків і платежів”; АРМ „ПДС”; База “Розширений пошук в схемах товарно-грошових потоків. Дії підрозділу оподаткування юридичних осіб при опрацюванні платників-юридичних осіб, віднесених до категорії 2 – платники податків з помірним ступенем ризику та їх декларацій при проведенні кабінетного аудиту (“Жовтий коридор”). Робоче місце повинно бути організовано згідно з загальними вимогами до автоматизованого робочого місця офісного службовця (стіл, стілець, полки для складування документів, персональний комп’ютер з монітором, принтер). Персональний комп’ютер повинен мати прямий доступ до діючих АIC та АРМів податкової служби ( АРМ “Пошук”, АРМ “Облік платників”, АРМ “Бест-Звіт”, АРМ ТАХ “Облік податків та платежів”, АРМ “Аудит”, АРМ АС АБПР “Автоматизована система роботи з податковими ризиками першого рівня” , АРМ “Митниця”, АРМ “Анульовані ВМД”, АРМ “Касові апарати”, АIC “Розширений пошук у схемах, що використовуються суб’єктами господарювання з метою мінімізації об’єктів оподаткування та ухилення від сплати податків”, АРМ “Картка боржника” та ін Дії працівників податкової міліції та аудиту при визначені платника податку високого ризику з ознаками шахрайства (“Червоний коридор”). Автоматизоване робоче місце ревізора-інспектора та співробітника податкової міліції повинне бути обладнаним персональним комп’ютером з доступом до наступних баз даних та АРМів: АРМ “Облік платників”; АРМ “Звіт”;База даних “Галузь”; АРМ “Митниця”; АРМ “Анульовані ВМД”; АРМ “Аудит”; АІС “Облік податків і платежів”;База “Розширений пошук в схемах товарно-грошових потоків”. Категорії користувачів ІС ДПА за технологічними операціями можна поділити на: - категорія І — введення даних, обмін даними; - категорія II — контроль за отриманими даними, підготовка й використання довідкової, статистичної та звітної інформації; - категорія III — багатофункціональний аналіз інформації; - категорія IV — адміністрування (керування) і підтримка в роботоспроможному стані інформаційної інфраструктури ДПА. 4. Концепція розвитку і модернізації ІС ДПСУ
Реформа податкової системи передбачає впровавдження цілого комплексу заходів:
Інформатизація ДПА України – це об’єктивний процес, який повинен охопити всю галузь в цілому. Фундаментальною основою інформатизації є створення високоорганізованого інформаційного середовища. До приоритетних напрямків інформатизації відносяться:
Інформаційною основою АІС ДПС України є Центральне словище даних (це основне місце де розміщені дані, які використовуються при аналізі, плануванні і принятті рішень в межах податкової політики) Сховище даних має бути організовано для виконання великого обсягу робочих навантажень у режимі – 24 години по 7 днів на тиждень. ІС побудовані на сховищах даних (СД) призначені для збору, інтеграції та аналітичної обробки даних, впровадження на їх основі СППР. СД розглядаються як засіб інтеграції даних різних систем і СУБД, що розподілені територіально (наприклад БД обласних ДПА). Головна ціль модернізації ІС ДПС полягає в наступному:
Крітеріями досягнення цілі модернізації АІС ДПСУ має бути поліпшення наступних показників:
В результаті модернізації планується удосконалити механізм управління територіально розподіленими мережами, а також запустити єдину БД для створення «прозорої» системи бюджетного управління. Модернізація організаційної структури полягатиме в типізації органів ДПС на кожному рівні. Основними характеристика модернізованої ІС є: - логічна централізація даних (оперативне сховище даних та аналітичне сховище даних); - щільна інтеграція бізнес процесів (забезпечення координовану обробку даних в будь-якому місці системи); - централізація обробки даних, що забезпечить більш суворий контроль бізнес-процесів; - централізація підтримки прийняття рішень; - архітектура на основі послуг; - єдиний портал доступу до інформаційних ресурсів ДПС - впровадження центру обробки документів; - імітаційне та оптимізаційне моделювання; - потужна корпоративна мережа Програмне забезпечення складатиметься з двох сегментів «Податковий блок» («Реєстрація платників», «Обробка декларацій та платежів», «Облік платежів») і «Управління документами» Опис модернізованої технічного оснащення інформаційної системиВ рамках модернізації проводиться технічне переоснащення і впровадження нових ІТ. Автоматизована система здатна повноцінно функціонувати лише в разі необхідного технічного переоснащення всіх ДПІ Оптимальним є використання багаторівневої архітектури “клієнт-сервер застосувань- серве БД” на основі Inernet/Intranet та технології побудови розподілених об’єктних застосувань на основі протоколу TCP/IP. Це дасть змогу створення єдиної інформаційно-аналітичної системи, як сукупності модулів, розміщувати інформаційні ресурси біля місць їх обробки, пралельність обробки запитів тощо. Перехід від СУБД FoxPro до Oracle під ОС OS/2 та ОС Unix (на сервері), створення єдиної інформаційної бази та телекомунікаційного середовища, все це потребує переоснащення технічної бази, яка значно застаріла. Програмне забезпечення розробляється засобами візуального програмування DELPHI. Телекомунікаційна мережа ДПА повинна містити дві основні підсистеми:
Телекомунікаційна корпоративна мережа ДПА повинна :
Значного вдосконалення потребує система реєстрації та обліку платників, тому в органах ДПС впроваджується нова система (з 2001 року) реєстрації юридичних та фізичних осіб платників податків “АІС реєстрів платників податків і зборів”. Нова система передбачає введення нових ознак. У результаті впровадження системи передбачається модифікація інформаційного фонду реєстраційних даних суб’єктів обліку. Нова система передбачає інтеграцію програмного забезпечення АІС районного рівня з серверною частиною обласного рівня, програмного забезпечення центральною банку даних з серверною частиною АІС центрального рівня. У модифікованій АІС вдосконалена система надходження інформації від банківських установ в електронному вигляді, що дає можливість детального перегляду даних за рахунками платників, є можливість роботи з архівами рахунків, забезпечується можливість блокування рахунків різними підрозділами. На один і той же рахунок можуть бути виставлені декілька розпоряджень щодо зупинення операцій. Одна з основних проблем ефективного використання електронного документообігу – відсутність стандартизованого поняття електронного документа, стандартів і технологій обертання електронних документів. Результатом має бути комплекс стандартів, прийнятний для використання всіма відомствами і платниками, що забезпечить перехід до без паперової технології. За умов використання нових видів ІТ передбачається трирівнева структура обробки даних: У районних ДПІ: - Доступ до єдиного інформаційного поля районної ДПІ, за допомогою єдиного програмного інтерфейсу користувача; - Можливість якісної роботи користувачів з невисокими професійними навичками; - Здійснення віддаленого супроводження БД та прикладних програм; - Створення умов для повноцінного обміну даними між іншими підрозділами ДПА (районів, областей, центр) В обласних ДПА: - Можливість якісного агрегування даних районних рівнів на основі єдиних відповідних засобів; - Аналіз та розв’язання регіональних задач в умовах розподіленої інформаційної структури податкової служби типовими засобами. В державній податковій адміністрації: - Організація автоматизованої системи збору й аналізу статистичної інформації, податкової інформації загальнодержавного рівня; - Виконання функцій автоматизованого керування і супроводження БД і програмних продуктів, які експлуатуються. Проведення модернізації проводиться кількома етапами: перший (2003-2007р) впровадження пілотних проектів та організація, другий (2008-2012р) впровадження і завершення реорганізації, включаючи навчання працівників. Модернізована АІС ДПС повинна стати частиною електронного уряду на принципі G2B у рамках Національної програми інформатизації України З повагою ІЦ "KURSOVIKS"! |