Роздрукувати сторінку
Главная \ Методичні вказівки \ Методичні вказівки \ 464 Загальні вимоги до оформлення ділової кореспонденції та етикет, НУДПСУ

Загальні вимоги до оформлення ділової кореспонденції та етикету, НУДПСУ

« Назад

Загальні вимоги до оформлення ділової кореспонденції

Правила оформлення ділової кореспонденції

Однією з форм ділового тексту є документ, зокрема ділова кореспонденція.

З роками склалися узвичаєні правила оформлення службової, урядової, приватної кореспонденції. Це і сувора нормативність і дотримання юридичних положень і також бездоганне володіння правилами української мови – графіки, орфографії й пунктуації.

Склад обовязкових реквізитів спеціального бланка

Будь-яка ділова кореспонденція зазвичай готується на спеціальних бланках, реквізити яких містять постійну інформацію. Обов’язковими мають бути заголовок, адреса організації, установи, фірми, підприємства, куди надсилається документ.

Назва ставиться у називному відмінку. Якщо ж кореспонденція адресується конкретній особі, то посада і прізвище її пишуться в давальному відмінку.

Етикет спілкування

У ділових паперах у звертанні до офіційної особи використовуються офіційні форми ввічливості: шановний, високошановний, вельмишановний. Після звертання ставиться кома, а текст починається з малої літери. Якщо ж звертання завершується знаком оклику, текст починається з абзацу із великої літери.

Важливе значення має питання мовного етикету, особливо тепер, коли відбуваються зміни у виробничих відносинах окремих підприємств та установ. Це стосується переважно тих, хто займається складанням листів-прохань, листів-вимог, листів-презентацій, бо від змісту таких документів залежать відносини між колективами та приватними особами.

Щоб не виказувати невдоволення діями партнера, рекомендується замінити активну форму дієслова на пасивну.

Наприклад: Ви не висловили своїх пропозицій щодо випуску нашої спільної продукції – Пропозиції щодо випуску нашої спільної продукції Вами ще не висловлені.

Особливого значення набувають у ділових документах вставні слова, які пом’якшують тон спілкування.

Наприклад: На жаль, за такі результати праці Ви не можете одержати премії.

Займенник Ви в листах, офіційних документах пишеться з великої літери. Цим підкреслюється повага до адресата. Але надмірна ввічливість як і нав’язування своїх методів чи принципів у розв’язанні того чи іншого питання не сприяють позитивному результату.

Оформляємо лист. арх. 136 підручник Л.М.Паламар, Г.М.Кацовець “Мова ділових паперів”.

Серед ділової кореспонденції важливе місце займає листування.

Лист – це узагальнення назва документів (лист-повідомлення, лист-подяка, лист-нагадування, лист-прохання, листи супровідні, рекламні), що пересилаються поштою.

Листи друкуються на друкарській машинці або набираються на комп’ютері. Особисті листи пишуться ще й від руки.

Щодо змісту службового листа має бути вступ, виклад, висновки й закінчення. Текст складається довільно.

 

Документи з господарської і договірної діяльності

Договори з господарської діяльності

Договір з господарської діяльності – це службовий документ, в якому фіксують угоду між сторонами про встановлення ділових відносин, пов’язаних з господарською діяльністю, і який регулює ці відносини. Такі договори між підприємствами належать до найважливіших засобів між виробничих зв’язків у нових умовах господарювання й розвитку ринкових відносин. Сторонами договору можуть бути фізичні особи, працівники підприємств, організацій, установи, фірми. Договір – це юридичний документ, тому, формуючи його умови, необхідно уникати двозначності, нечіткості. Крім договорів з господарської діяльності є ще трудові договори. Існують різні види договорів з господарської діяльності:

  • про постачання;

  • про закупівлю;

  • про оренду виробничих та службових приміщень (дод. 34);

  • про розрахунково-касове обслуговування (дод. 35);

  • про купівлю-продаж;

  • про спільну діяльність (дод. 36);

  • про одержання позики;

  • про оренду житлового приміщення (дод. 37);

  • про майнову відповідальність (дод. 38) та інші.

Найпоширенішими договорами між підприємствами, організаціями установами, фірмами є договори про постачання, оренду, спільну діяльність, підряд.

Договори з господарської діяльності оформляють на загальних трафаретних бланках, або на чистих аркушах паперу формату А4.

Якщо договір складено на кількох аркушах, то їх нумерують, і кількість аркушів зазначають у тексті документа.

 

Реквізити договору з господарської діяльності

10 – назва виду документа (договір);

11 – дата (проставляють дату підписання документу);

12 – індекс;

14 – місце складення чи видання;

19 – заголовок до тексту (про що договір);

21 – текст (Текст договору поділяють на дві частини:

  • Вступну, де зазначають назви сторін, між якими укладається договір, посада, прізвище, імена, по батькові осіб, які підписують договір; у разі потреби наводять посилання на документи, що засвідчують уповноваження особи, котра підписує договір.

  • Основну, в якій є пункти: “Предмет договору”, “Обов’язки сторін”, “Порядок розрахунків”, “Відповідальність сторін”, “Порядок розірвання договору”, “Форс-мажор”, “Загальна сума договору”, “Термін дії договору”, “Інші умови договору”.

22 – позначка про наявність додатка (в разі потреби);

26 – відбиток печатки (проставляють відбитки гербових або круглих, що прирівнюються до гербових) печаток усіх сторін, що підписали даний договір. Нижче від реквізиту 22 оформляють пункт “Юридичні адреси та підписи сторін”.

У деяких договорах (наприклад, про оренду житлового приміщення, про матеріальну відповідальність) розділів може не бути, а лише зазначаються пункти.

Дуже часто в договорах такі слова, як “Постачальник”, “Покупець”, “Продавець”, “Власник”, “Завод”, “Товариство”, “Фірма”, “Банк”, “Клієнт” пишуться з великої літери, оскільки вони набувають значення власного імені.

 

Трудові договори

Трудовий договір – це угоди між особою, що наймається на роботу, та керівником підприємства або вповноваженим ним органом, за якою працівник зобов’язується виконувати роботу, визначену цією угодою.

Види трудових договорів такі:

  • трудові контракти;
  • трудові угоди.

 

Трудовий контракт

Різниця між трудовим контрактом та трудовим договором:

  • контракт укладають тільки на певний термін, а трудовий договір –  як на період виконання роботи, так і на невизначений термін;

  • у контракті можуть визначати такі підстави для розриву трудових відносин, які не передбачені законодавством про працю, а розрив трудового договору можливий тільки на підставах, що записані в Законі про працю;

  • виконання працівником своїх обов’язків за контрактом не завжди пов’язане з додержанням чітко визначеного режиму роботи, тоді як за трудовим договором працівник повинен дотримуватися правил внутрішнього розпорядку, якими передбачено і режим роботи;

  • в разі роботи за контрактом порядок надання працівникові відпустки та оплати може визначатися на розсуд керівника, тоді як трудовий договір передбачає централізоване регулювання відпустки;

  • у контракті, на відміну від трудового договору, можуть застерігатися наслідки дострокового його розірвання з ініціативи однієї із сторін без поважних причин.

Трудова угода

Трудова угода – це документ, яким регламентуються стосунки між установою і позаштатним працівником (дод. 40 “Сучасне діловодство”).

Трудова угода, укладена зі штатним працівником, визначає коло його доручень, які виходять за межі безпосередніх службових обов’язків.

Основні реквізити:

10 – нзва виду документа;

11 – дата;

12 – індекс;

14 – місце складання чи видання;

21 – текст (дві частини – вступна і основна);

23 – підпис;

26 – відбиток печатки організації.

 

Література:

  1. Л.М.Паламар, Г.М.Кацовець “Мова ділових паперів”.

  2. С.В.Глущак, О.В.Дияк, С.В.Шевчук “Сучасні ділові папери”.

  3. А.В.Фельзер, М.А.Миссерман “Делопроизводство, справочное пособие”.

  4. А.Н.Віденко “Сучасне діловодство”.Зразки оформлення документів для підприємств і громадян.

З повагою ІЦ "KURSOVIKS"!