Лекції №1-4 з дисципліни Корпоративні інформаційні системи, НУДПСУ
« НазадКОРПОРАТИВНІ ІНФОРМАЦІЙНІ СИСТЕМИМАГІСТРИКорпоративні програмні системи (КПС)План 1. Вступ. Загальні характеристики КПС. Класи КПС. 2. Корпоративна програмна система «Галактика» 3. Інтегрована корпоративна система «SAP R/3» 4. Впровадження корпоративних систем 1. Вступ. Загальні характеристики КПС. Класи КПС
Глибина і широта автоматизації управлінських функцій у КПС обумовила їхню високу складність і вартість. Придбання і впровадження такої системи повинне супроводжуватися навчанням користувачів, настроюванням і оптимізацією ділових процесів і відповідних їм інформаційних процедур. Побічним позитивним ефектом від упровадження КПС завжди є збільшення загальної упорядкованості й організованості ділових процесів, підвищення загальної культури роботи підприємства, що звичайно приводить (але не обов'язково) до позитивного економічного ефекту. До речі підвищення культури ділових процесів також стало одним з наріжних принципів сучасного менеджменту. Вартість сучасних КІС в основному визначається вартістю корпоративних програмних систем. Як образно виразився В.М. Глушков, вартість програмного й апаратного продукту будуть співвідноситися, як товар і упакування до нього. Досить помітити, що вартість апаратури для середньої комп'ютерної мережі в даний час складає кілька десятків тисяч доларів, а вартість КПС може доходити до мільйона доларів. Звичайно, настільки дорогі системи можуть собі дозволити купувати тільки великі корпорації. Тому постачальники КПС усіляко намагаються будувати свої системи по модульному принципу, що дозволяє здобувати і впроваджувати їх поступово (поетапно) навіть невеликим фірмам. В цілому нічого дивного у високій вартості КПС нема, оскільки управлінський і діловий інтелект схований саме в програмах. Таким чином, основними характеристиками корпоративних програмних систем є:
Три останні властивості стали обов'язковими для всіх сучасних КПС, розроблювачі яких ведуть гостру конкурентну боротьбу на ринку програмних систем. Ринок корпоративних програмних продуктів дуже різноманітний, і розібратися в ньому непросто. У наступній таблиці (табл. 1) продукти розділені на чотири класи у відповідності із широтою охоплення бізнес функцій, підтримуваних даним продуктом [2]. До першої групи віднесемо фінансово-управлінські (ФУ) системи, що власне кажучи є обліковими бухгалтерськими програмами. У цьому секторі на нашому ринку домінує пакет «1С Підприємство» російської фірми 1С в основному завдяки своїй дешевині і доступності. До його переваг варто віднести гнучкість настроювання до особливостей підприємства, зрозумілість інтерфейсу (для бухгалтера), швидкий прогрес версій. Зокрема, появу SQL версії для роботи з загальною базою даних можна розглядати як перший крок убік інтегрованих продуктів [3]. Таблиця 1. Класифікація корпоративних програмних продуктів
Український продукт «АБ Офіс 2000», розроблений львівською фірмою «АБ Система», по багатству і пропрацьованності інтерфейсу, а також по кількості реалізованих функцій (продаж, реалізація, послуги і т.д.) не поступається системі «1С» [4]. До недоліків цієї програми можна віднести відсутність бухгалтерських методик її використання, чим, очевидно, і пояснюється відставання по обсягах продажів. У цілому в таблиці 2 наведена лише невелика кількість продуктів з цієї самої численної групи (більш 100 найменувань). Термін упровадження програм цього класу досить короткий (від 1 до 3 місяців), а ціна знаходиться в діапазоні від 200 до 5000 доларів. Другу групу малих інтегрованих систем (ІС) вже можна назвати виробничими системами. Продукти цієї групи звичайно відповідають стандарту MRP II і частково стандарту ERP. Цікаве майбутнє очікує, очевидно, систему «Axapta», що недавно придбала фірма Microsoft у датської фірми Navision, розроблювача цієї системи. Для систем цього класу характерне поетапне впровадження терміном до півроку і вартість у діапазоні від 5 до 30 тисяч доларів для російських і вітчизняних систем і від 15 до 100 тисяч доларів для західних систем у залежності від конфігурації (кількість ліцензій на робочі місця). Більш детально особливості цього класу будуть розглянуті в наступному розділі на прикладі системи «Галактика». Третя група середніх інтегрованих систем найменше представлена на українському ринку, оскільки по вартості ці продукти наближаються до великих систем (від ста до двохсот тисяч доларів), а по функціях мало відрізняються від систем попередньої групи. Проте, система «Miracle 5» має декілька успішних впроваджень на наших підприємствах [5]. Продукти американської фірми Platinum Software також відомі в нас і використовуються для автоматизації фінансового й управлінського обліку, бюджетного планування, торгівлі, маркетингу і продажів. Існують версії цього продукту для малих і середніх підприємств. Продукти цієї групи звичайно відповідають стандарту ERP і впроваджуються поетапно терміном від напівроку до року. Четверта група великих інтегрованих систем розрахована на великі холдингові компанії, фінансово-промислові групи і транснаціональні компанії. Це не означає, звичайно, що одна програмна система може задовольнити потреби величезного підприємства, але, безумовно, ці продукти складають інформаційне ядро системи. Усі програмні продукти інших постачальників повинні бути сумісні з цим ядром, у противному випадку система перестає бути інтегрованою. Продукти цієї групи звичайно відповідають стандарту ERP і частково більш новим стандартам, зокрема, CSRP. Для цих систем характерне складне поетапне впровадження терміном до одного року і більше. Їхня вартість знаходитися в діапазоні від 100 тисяч до 1 мільйона доларів у залежності від конфігурації. Більш детально особливості цього класу будуть розглянуті в одному з наступних розділів на прикладі системи «R/3» німецької фірми SAP AG. 2. Корпоративна програмна система «Галактика»Корпоративна система «Галактика» була розроблена однойменною російською фірмою в 1995 р. і дотепер інтенсивно розвивається, маючи у своєму активі більш 400 впроваджень. Програмна система забезпечує комплексну підтримку більшості задач, що виникають на різних стадіях управлінського циклу. Ця система реалізована в архітектурі клієнт-сервер і функціонує на базі сучасних серверів баз даних (Microsoft SQL і Oracle). Система може взаємодіяти зі спеціалізованим програмним забезпеченням, у тому числі і з програмами управління технологічними процесами. Концепція системи «Галактика» заснована на наступних положеннях [6]:
Основною структурою системи «Галактика» є модуль. У кожнім модулі реалізований набір взаємопов’язаних типових функцій, що відносяться до розв’язання конкретної господарської задачі. Модулі у свою чергу, поєднуються у функціональні контури в залежності від видів управлінської діяльності. Той самий модуль може входити до складу декількох контурів. З управляючих контурів зібрані два основних варіанти системи: «Галактика-Производсто», призначеної для промислових компаній і «Галактика-Финансы», призначеної для торгових і сервісних фірм, що не мають власного виробництва. Крім того, у міру нагромадження досвіду впровадження корпорація «Галактика» пропонує вже готові й апробовані галузеві рішення в області машинобудування, енергетики роздрібної торгівлі і т.д. Система «Галактика» відповідає стандарту MRP II і складається із шести основних функціональних контурів (див. рис. 2 ):
Звичайно, експлуатація такої великої системи як «Галактика» неможливе без системного адміністрування. До інструментарію адміністратора відносяться засоби між офісного обміну даними, розмежування прав доступу, відновлення бази даних і т.д. Передбачені також засоби для програмного настроювання і доробки системи з боку користувача. У результаті впровадження й експлуатації системи «Галактика» на багатьох підприємствах вдається домогтися економічної ефективності. Наприклад, корпорацією «Галактика» зібрані наступні статистичні дані в процесі впровадження системи [6]:
За даними корпорації на Інгулецькому ГОКе система «Галактика» окупилася за півроку в основному за рахунок цінних відходів, що до цього просто не враховувалися. 3. Інтегрована корпоративна система «SAP R/3»Інтегрована корпоративна програмна система «R/3» є світовим лідером по кількості продажів. На 2000 р. розроблювач системи «R/3» німецька фірма SAP AG мала по всьому світу близько 12 тисяч інсталяцій, з них близько 100 у СНД. Система відповідає стандарту ERP і продовжує інтенсивно розвиватися. В даний час фірма SAP збирається перемістити її з «вертикального» ринку на «горизонтальний», тобто зробити «операційною системою нового покоління», яка б установлювалась як стандартна система управління підприємством разом із системним програмним забезпеченням. Система «R/3» також має модульну архітектуру і складається з таких основних модулів [7]:
Як видно, по складу модулів система «R/3» не дуже відрізняється від попередньої системи, проте, при більш близькому знайомстві система вражає своїми розмірами. Вона доступна практично на всіх апаратних і програмних платформах, включаючи UNIX, AS/400, Windows NT і т.д. Як сервери баз даних з нею можуть працювати Oracle, Microsoft SQL, DB2 і т.д. Для зв'язку з іншими додатками в ній були розроблені спеціальні програмні інтерфейси BAPI (Business Application Programming Interface). В даний час компанія SAP AG має спеціальні галузеві рішення в області авіаційного, автомобільного, машинобудівного, хімічного та інших видів промисловості, а також у невиробничій сфері (банки, страхування, державні органи, роздрібна торгівля і т.д.) [8]. Для користувачів і консультантів компанії був розроблений спеціальний модуль Business Engineer, що входить у стандартний комплект постачання системи і дозволяє проводити бізнес-інжиніринг ділових процесів одночасно з упровадженням системи [9]. У його склад входять:
Для скорочення термінів упровадження системи «R/3» була розроблена спеціальна програма прискореного впровадження, що одержала назву Accelerate SAP (ASAP). Ця програма містить у собі наступні компоненты:
В цілому процес упровадження систем таких, як «R/3», - це складний і хворобливий процес, що вимагає системного підходу на розв’язання виникаючих тут задач управління підприємством, тому розглянемо його більш детально. 4. Упровадження корпоративних системДля успішного впровадження корпоративної системи на підприємстві повинні бути створені відповідні умови. Зупинимося коротко тільки на самих принципових моментах. Перше і головне, на підприємстві повинна в тому чи іншому вигляді працювати адміністративна система управління, яка б забезпечувала досягнення основних економічних цілей. Якщо такої системи немає чи вона існує в неявному (неупорядкованому) вигляді, то немає предмета для автоматизації. Іншими словами, адміністративне управління первинне, а інформатизація вторинна. У виняткових випадках на нових підприємствах система адміністративного управління може створюватися одночасно з закупівлею інформаційної системи чи навіть під конкретну корпоративну систему. Друге питання пов'язане з тим, за що і скільки платити. На жаль культурні (а вірніше некультурні) традиції вітчизняних бізнесменів і чиновників привели до того, що консультації (а донедавна і ПО) не включаються до кошторису витрат при закупівлі інформаційної системи. Але саме консалтинг вимагає великих інтелектуальних зусиль для впровадження продукту. Схема фінансування великих проектів по автоматизації звичайно зводиться до того, що велика частина витрат йде на устаткування, небагато на ПО і нічого на консалтинг. У результаті підприємство залишається без програмного і методичного забезпечення, тобто без двох найважливіших компонентів інформаційної системи. У той же час, за оцінками західних експертів, середня західна фірма витрачає на корпоративну програмну систему близько 30% усієї суми, стільки ж складають витрати на її впровадження (в основному консалтинг і перенавчання персоналу) і 40% що залишилися це устаткування, мережа і системне ПО. В західних компаніях «прийнято» витрачати на автоматизовану інформаційну систему до 10% свого річного обороту. Крім того, все більшу актуальність набуває розрахунок вартості володіння (вартості експлуатації) інформаційної системи, оскільки багато фірм, у тому числі і Microsoft, вимагають періодичних платежів за ліцензії і програмні продукти. Цілком можливо, що незабаром за користування програмами прийдеться платити так само, як за електроенергію. Нарешті, третє питання пов'язане з економічним ефектом від впровадження інформаційної системи і терміном її окупності. Звичайно вважають, что інформаційні проекти носять витратний характер, оскільки вимагають великого вкладення коштів, а негайного ефекту не дають. Тому в нас систему купують не для того щоб краще працювати, а тому, що «так усі роблять». У західних компаніях строк окупності цих систем також виявився досить великим (у середньому 5-6 років), але, там йдуть на витрати тому, що «інакше зараз працювати не можна». З цього погляду вклади в інформаційну систему варто розглядати, перш за все, як вклади в інфраструктуру підприємства. Адже коли будується новий цех, ніхто не може відразу сказати, який прибуток він принесе. Крім чисто економічного ефекту впровадження інформаційної системи має і великий соціальний ефект, оскільки це вкладення у свій власний персонал, у підвищення його кваліфікації. Таким чином, впроваджувати інформаційну систему має сенс тоді, коли підприємство дозріло для переходу на якісно новий рівень роботи і цей якісний рівень не можна вимірювати тільки кількісними мірками. Дійсно, як виміряти в грошах зменшення часу прийняття рішень, одержання раніше недоступної інформації, оптимізацію бізнес процесів? Крім того, якщо мале підприємство може дозволити собі задовольнятися мінімальним прибутком без всякої автоматизації в надії на те, що завтра в нього все рівно буде «хліб з олією», то велике підприємство собі цього дозволити не може, оскільки завтра воно може залишитися взагалі без прибутку. На закінчення розглянемо коротко основні етапи впровадження корпоративних систем. Фахівці компанії Sterling Group виділяють тут наступні етапи:
При впровадженні КПС змінюються функції і структура інформаційних відділів (департаментів) на підприємстві. У звичайних умовах ці підрозділи виконують в основному сервісні функції по обслуговуванню устаткування, стежать за його готовністю до роботи, дають прості консультації по системному і прикладному ПО. В міру впровадження корпоративної системи їхні функції значно розширюються, оскільки цей підрозділ повинен стати «крапкою росту» в освоєнні нової системи, базою для перепідготовки і навчання персоналу підприємства. Адже продавці і консультанти, зрештою, підуть, і підприємство виявиться один на один з великою інформаційною системою. Тому великі підприємства змушені наймати і підготовлювати своїх фахівців з корпоративних систем. Найчастіше це співробітники інформаційних відділів, що проходять перепідготовку під керівництвом розроблювачів системи на початкових етапах її впровадження. Потім ці фахівці використовуються для перепідготовки персоналу функціональних підрозділів і т.д. І все-таки ключову роль при впровадженні КПС відіграє не інформаційний відділ, а вище керівництво компанії, оскільки тільки воно може бути «ініціатором» і «локомотивом» реформ, і тільки воно може забезпечити керованість процесу впровадження. Контрольні питання
Список літератури
1. Глушков В.М. Основные принципы построения автоматизированных систем организационного управления // Избранные труды. – К.: Наукова думка, т. 3, 1990. 2. Гужва В.М. Інформаційні системи і технології на підприємствах. - К.: КНЕУ, 2001. 3. 1C: Предприятие, версия 7.7. Руководство пользователя. – М.: Фирма «1С», 2000. 4. ОФИС 2000. Руководство пользователя. – Львов: «АБ Система», 1997. – http://www.ab-system.com. 5. «Miracle-5». Руководство пользователя. – К.: «Миратех», 1999. - http://www.miratech.kiev.ua. 6. Система «Галактика». Концепция и основные компоненты. – М.:«Галактика», 2002. - http://www.galaktika.ru. 7. Вовчак І.С. Інформаційні системи та комп’ютерні технології в менеджменті. – Тернопіль: “Карт-бланш”, 2001. 8. Ребшток М., Хильдебрант М. R3 – менеджмент. – Минск: Новое знамя, 2001. 9. Ойхман Е.Г., Попов Э.В. Реинжиниринг бизнеса: реинжиниринг организаций и информационные технологии. - М.: Финансы и статистика, 1997. З повагою ІЦ "KURSOVIKS"! |