Роздрукувати сторінку
Главная \ Методичні вказівки \ Методичні вказівки \ 426 Лабораторна робота №7 на тему Підтримка індивідуального вибору рішень у задачах управління персоналом процесора Excel, НУДПСУ

Лабораторна робота №7 на тему Підтримка індивідуального вибору рішень у задачах управління персоналом процесора Excel

« Назад

ЛАБОРАТОРНА РОБОТА № 7

Підтримка індивідуального вибору рішень у задачах управління персоналом з використанням табличного процесора Excel

Мета роботи — набуття практичних навичок комп’ютеризації підтримки прийняття рішень у задачах менеджменту персоналу.

Послідовність виконання лабораторної роботи

1. Відповідно до одержаного від викладача завдання створити власний приклад задачі прийняття рішень з однією ціллю і кількома ситуаціями.

2. Інформацію для вирішення задачі подати у вигляді таблиці, користуючись формами, наведеними нижче.

3. Створити електронну таблицю у середовищі табличного процесора Excel для автоматизованого вибору рішень за заданим критерієм, передбачивши необхідні формули і функції.

4. Продемонструвати роботу електронної таблиці викладачеві.

5. Надрукувати таблицю та оформити звіт з лабораторної роботи. Звіт має мати титульну сторінку та надруковану електронну таблицю. На титульній сторінці зазначається назва лабораторної роботи, прізвище і номер групи студента.

6. Захистити звіт.

Постановка задачі індивідуального вибору рішень з однією ціллю і кількома ситуаціями полягає у такому:

Нехай є декілька ситуацій S = (S1, S2, …, Sn) з імовірностями їх настання P = (P1, P2, …, Pn) і множина допустимих альтернативних рішень Y = (Y1, Y2, …, Ym). Для кожного рішення і ситуації визначені значення функції переваги F(Yi, Sj) = Fi j (де i = 1, 2, …, m; j = 1, 2, …, n). Потрібно визначити найкраще рішення Y0.

Вибір може здійснюватися за одним із таких критеріїв:

а) критерій песимізму, або максмінний критерій;

б) критерій оптимізму, або максмаксний критерій;

в) критерій максимуму середнього виграшу;

г) критерій песимізму-оптимізму.

Вихідна інформація для задачі наводиться у таблицях такого виду:

Таблиця 1

Yi                          Sj 

S1

Sn

Y1

F11

F1n

Ym

Fm1

Fmn

Таблиця 2

Yi                          Sj 

S1

Sn

Y1

F11

F1n

Ym

Fm1

Fmn

Pj

P1

Pn

Таблиця 3

Рішення

Якісна оцінка рішень

Оцінка переваг

Імовірність реалізації

Очікуваний ефект

Середній виграш від рішення

1

2

3

4

5 = 3 * 4

6 = å 5

Y1

Достоїнства

Вади

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Yn

Достоїнства

Вади

 

 

 

 

Результатом розв’язання задачі підтримки прийняття рішень є виведене під таблицею за допомогою функцій Excel повідомлення про найкраще рішення.

Інструкція по роботі з Excel

1. Робота з файлами

Для збереження нової робочої книги слід вибрати команду Файл/Сохранить как або натиснути комбінацію клавіш Ctrl+S чи Shift+F12. У вікні Сохранение документа, що відкриється, у відповідних полях слід указати ім’я файла, диск і папку; потім слід натиснути екранну кнопку ОК.

Якщо робочій книзі вже було присвоєне певне ім’я при першому збереженні, то надалі для збереження змін у файлі достатньо виконати команду Файл/Сохранить або натиснути кнопку Сохранить на стандартній панелі інструментів, або ж сполучення клавіш Ctrl+S чи Shift+F12.

Для відкриття робочої книги слід вибрати команду меню Файл/Открыть. У вікні Открытие документа, що з’явиться на екрані, відображається список файлів поточної папки. У разі потреби слід вибрати інший диск у полі Папка, потім вибрати потрібну папку. На імені папки слід двічі клацнути мишею для її відкриття. У списку імен файлів слід вибрати потрібний файл і двічі клацнути на ньому або один раз на ньому і потім на екранній кнопці Открыть.

2. Введення даних

Процедура введення даних не залежить від типу даних, що вводяться.

Для введення даних слід помістити покажчик комірки на потрібній комірці. У рядку стану має відображатися повідомлення Готово. У полі імені у лівій частині рядка формул буде вказана адреса ак-
тивної комірки.

У комірку слід ввести потрібні дані. Excel розпізнає при введенні тип даних і присвоїть комірці відповідний формат.

Далі слід потвердити введення даних у комірку натискуванням клавіші Enter або будь-якої клавіші управління курсором. Потвердити введення даних у комірку можна також, клацнувши на іншій комірці аркуша.

При введенні даних у комірку у рядку формул будуть представлені кнопки, призначені для відміни і потвердження поточного введення даних. Для відміни поточного введення даних слід натиснути клавішу Esc.

Після потвердження введення даних у комірку можна відмінити його, вибравши команду Правка/Отменить изменение.

Якщо введені дані в комірку складаються тільки з цифр, Excel інтерпретує вміст комірки як число. Введення від’ємного числа починається зі знака мінус. Введений перед числом знак плюс буде проігнорований. Якщо перед числом або в числі введена одна кома, то Excel сприйме її як десятичну кому.

Якщо числове значення, що вводиться, має бути інтерпретоване як текст, при введенні перед числом слід вказати апостроф (’).

Будь-які введені дані, які програма не сприймає як числові значення, значення дати, часу або як формулу, інтерпретуються програмою як текст. Будь-які дані, перед якими при введенні вказано апостроф, сприймаються програмою як текст.

Текст, що вводиться в комірку, може містити до 255 символів. За умовчання текст вирівнюється в комірці по лівому краю. Якщо введений в комірку текст повністю не вміщується у межах одної комірки, то він буде відображений зверху розташованої праворуч сусідньої комірки. Сусідня комірка в такому разі має бути незаповненою, інакше текст, що не вміщується, на екрані буде обрізаний по правому краю його комірки.

Довгий текст можна розбити в комірці на декілька рядків, задаючи натискуванням комбінації клавіш Alt+Enter перехід до нового рядка.

3. Правка даних

3.1. Редагування вмісту комірок

Вміст комірки можна змінити, замінивши його новим значенням або змінивши частину вмісту.

Для заміни вмісту комірки слід помістити покажчик комірки на комірку, вміст якої потрібно замінити; ввести новий вміст і потвердити введення нового вмісту комірки, натиснувши Enter. Новий вміст буде відображений у комірці.

Поточний вміст комірки може бути змінений як в рядку формул, так і в самій комірці. Для того щоб змінити вміст комірки в рядку формул, слід виділити потрібну комірку і клацнути у рядку формул або натиснути клавішу F2. Для змінення вмісту комірки безпосередньо в самій комірці слід клацнути на комірці двічі.

3.2. Копіювання, переміщення, вилучення і вставка

При копіюванні вмісту комірок слід виділити комірки, які потрібно скопіювати, і виконати команду Правка/Копировать або натиснути комбінацію клавіш Ctrl+C. Вміст комірок буде скопійований у буфер обміну. Виділені комірки будуть позначені у робочому аркуші рухомою рамкою. Далі слід розмістити покажчик комірки на лівій верхній комірці діапазону комірок, куди має бути виконана вставка вмісту буфера обміну, після чого виконати команду Правка/ Вставить або натиснути комбінацію клавіш Ctrl+V. Скопійовані комірки будуть вставлені у вибраній позиції. Закінчують операцію натискуванням клавіші Enter. Припинити операцію копіювання у будь-який момент можна за допомогою клавіші Esc.

Для того щоб скопіювати комірки за допомогою миші, слід виділити діапазон комірок і помістити покажчик миші на край виділеного діапазону. Курсор миші набере форми стрілки. Слід натиснути клавішу Ctrl і, утримуючи її натиснутою, перетягнути мишею комірки у потрібну позицію. При виконанні операції покажчик миші буде доповнений знаком плюс, а поточна позиція вставки діапазону копіювання буде позначена штриховою рамкою.

Переміщення вмісту комірки приводить до перенесення цього вмісту в цільову позицію і очищення початкової комірки. Для переміщення слід виділити комірки, які потрібно перемістити, і виконати команду Правка/Вырезать (або натиснути комбінацію клавіш Ctrl+X). Виділені комірки будуть обведені рухомою рамкою. Далі слід перемістити покажчик у ліву верхню комірку діапазону, в який має бути здійснена вставка, після чого виконати команду Правка/ Вставить (або натиснути комбінацію клавіш Ctrl+V).

Для того щоб перемістити комірки за допомогою миші, слід виділити потрібні комірки і помістити покажчик миші на край виділеного діапазону. Покажчик миші набере форми стрілки. Потім слід перетягнути покажчик миші при натиснутій лівій кнопці у позицію вставки комірок.

Окремі комірки, а також цілі рядки і стовпці можуть бути вилучені з робочого аркуша або вставлені у робочий аркуш. При вставці порожніх комірок сусідні комірки будуть зсунуті у заданому напрямі.

Для вставки порожніх комірок слід виділити стільки комірок, скільки має бути додано. Комірки будуть вставлені в позицію поточного виділення. Слід вибрати команду Вставка/Ячейки, в результаті відкриється діалогове вікно Добавление ячеек. У ньому слід задати напрямок зміщення сусідніх комірок і натиснути OK. У цьому ж вікні можна задати вставку рядків і стовпців. Якщо перемикач встановлений у позицію Строку, то зверху від виділеного діапазону буде вставлене стільки порожніх рядків, скільки містить виділений діапазон. Якщо перемикач встановлений у позицію Столбец, то програма вставить ліворуч від виділеного діапазону стільки порожніх стовпців, скільки містить виділений діапазон. Вікно Добавление ячеек також можна відкрити на екрані за допомогою команди Добавить контекстного меню. Контекстне меню для виділеного діапазону викликається клацанням правою кнопкою миші.

Рядки (стовпці) також можуть бути вставлені в робочий аркуш за допомогою команд меню Вставка/Строка або Вставка/Столбец. Нові рядки (стовпці) будуть вставлені зверху (ліворуч) від виділених або поточної комірки. Якщо перед виконанням команд був виділений діапазон комірок, то вставлено буде стільки рядків або стовпців, скільки містив виділений діапазон. Якщо виділення не було здійснене, буде вставлено рядок (стовпець) зверху (ліворуч) від активної комірки.

Для вилучення комірок слід виділити діапазон комірок, які потрібно вилучити, і вибрати команду Правка/Удалить. У діалоговому вікні Удаление ячеек слід вказати напрямок зсуву сусідніх комірок і натиснути OK.

Для очищення комірок слід виділити потрібні комірки і вибрати команду Правка/Очистить або натиснути клавішу Delete.

3.3. Змінення ширини стовпців і висоти рядків

Для змінення ширини стовпця слід помістити мишу на правій межі заголовка стовпця; курсор перетвориться на вертикальну лінію з двома стрілками. Слід перетягнути покажчик миші при натиснутій лівій кнопці у потрібному напрямку, визначаючи ширину стовпця. Інший спосіб змінення ширини стовпця — за допомогою команди Формат/Столбец/Ширина.

Для встановлення оптимальної ширини стовпця за найдовшим вмістом комірки стовпця слід помістити покажчик миші на правій межі заголовка стовпця (при цьому курсор миші набере форми вертикальної лінії з двома стрілками) і виконати подвійне клацання. Excel автоматично встановить потрібну ширину стовпця. Аналогічні дії будуть виконані за командою Формат/Столбец/Автоподбор ширины.

Для змінення висоти рядка слід помістити покажчик миші на нижній межі заголовка рядка; курсор миші набере форми горизонтальної лінії з двома стрілками. Далі треба перетягнути межу заголовка у потрібному напрямку, визначаючи висоту рядка. Змінити висоту рядка можна також за допомогою команди меню Формат/ Строка/Высота.

Для встановлення оптимальної висоти рядка слід помістити покажчик миші на нижній межі заголовка рядка і виконати подвійне клацання або скористатися командою Формат/Строка/Автопод­бор высоты.

4. Формули і функції

Формула в Excel може складатися з констант, операторів, посилань, функцій та імен діапазонів. Приклади формул:

=B2+C2+D2

=D18*$A$1

=СУММ(D2:D11)

У лабораторній роботі можуть використовуватися оператори арифметичні та порівняння.

1. Арифметичні оператори:

+, – — додавання, віднімання;

*     — множення.

2. Оператори порівняння — порівнюють значення і повертають як результат логічні значення ІСТИНА або ХИБНІСТЬ:

=     — дорівнює;

<, > — менше, більше.

Для введення формули слід помістити покажчик комірки на комірку, де має бути показаний результат розрахунку за формулою. Як перший символ формули слід ввести знак рівняння. Потім вводять частину формули до позиції першого посилання на комірку або діапазон комірок. Посилання на комірку можна задати або методом зазначення (клацанням на потрібній комірці або пересуванням миші з натиснутою кнопкою для діапазону комірок), або введенням з клавіатури. Після цього вводять залишок формули так, як описано вище, і натискують Enter. У комірці подається результат розрахунку формули. Саму формулу можна побачити в рядку формул.

Діапазони комірок у формулах задаються за допомогою двокрап­ки, наприклад, B2:D2. Таке посилання адресує усі комірки, розташовані між двома вказаними комірками, включаючи й самі комірки.

В Excel розрізняють два типи адресації: абсолютне посилання та відносне посилання. Відносне посилання при копіюванні або переміщенні формули буде змінене таким чином, що напрямок і відстань посилання не зміняться. Такий вид посилання використовується Excel за умовчання. Абсолютне посилання задає абсолютні координати комірки у робочому аркуші й при копіюванні або переміщенні не змінюється, тобто на новому місці формула буде посилатися на ту ж комірку. Абсолютне посилання позначається за допомогою знака $ перед номером рядка (стовпця), наприклад, $A$6.

За умовчання у комірках робочого аркуша подаються результати розрахунку формул. Формула, що міститься в комірці, відображається в рядку формул під час розміщення покажчика комірки на цій комірці. Для того, щоб відобразити в комірках робочого аркуша формули замість результатів, слід скористатися командою Сервис/ Параметры і на вкладці Вид вікна діалогу Параметры встановити перемикач Формулы. Відображені таким чином формули можна вивести на друк.

Звернення до функції в Excel складається з імені функції, круглих дужок і, як правило, аргументів функції. Для більшості функцій слід задавати аргументи. Аргументи беруться у круглі дужки; окремі аргументи слід розділяти точкою з комою. Якщо для функції не потрібно вказувати аргументи, круглі дужки все одно мають бути введені.

Ввести функцію у комірку можна як з клавіатури, так і за допомогою майстра функції.

Для вставки функції за допомогою майстра функції слід помістити покажчик комірки на потрібну комірку і вибрати команду Вставка/Функции або натиснути екранну кнопку Вставка функции на стандартній панелі інструментів. На екрані відкриється вікно майстра функцій. У списку Категория слід вибрати потрібну ка-
тегорію функцій, а у списку Функция вибрати функцію, що буде вставлена. Потім слід натиснути кнопку Далее (у версії Excel 97 — OK). Відкриється друге вікно майстра функцій, в якому вказані поля для введення аргументів функції. Якщо аргументами функцій мають бути посилання на діапазони комірок, їх можна ввести за допомогою зазначення мишею. Після введення аргументів слід натиснути кнопку Готово. Excel вставить функцію у поточну комірку. В комірці буде відображений результат розрахунку за функцією. За допомогою майстра функцій можна також вкласти функції одна в одну, тобто використовувати як аргумент даної функції іншу функцію. Для цього слід клацнути на кнопці запуску майстра функцій поряд із полем відповідного аргумента у діалоговому вікні майстра функцій і ввести функцію так, як описано вище.

В Excel 97 для вкладення функцій слід встановити курсор у полі того аргумента, куди потрібно вкласти функцію, і натиснути стрілку списку у рядку формул. Із списку, що випадає, слід вибрати функцію і задати її аргументи. Для продовження введення аргументів у функцію вищого рівня слід клацнути на імені цієї функції у рядку формул.

У лабораторній роботі можуть використовуватися такі функції:

Математичні функції

ПРОИЗВЕД (число 1; число 2; …)

Перемножує числа, задані як аргументи і повертає їх добуток.

СУММ (число 1; число 2; …)

Повертає суму всіх чисел, що входять до списку аргументів.

СУММПРОИЗВ (масив 1; масив 2; …)

Перемножує відповідні елементи заданих масивів і повертає суму добутків.

Статистичні функції

МАКС (число 1; число 2; …)

Повертає максимальне значення зі списку аргументів.

МИН (число 1; число 2; …)

Повертає найменше значення у списку аргументів.

Функції посилання і масиву

ВПР (відшукуване_значення; інфо_таблиця; номер_стовпця; інтервальний_перегляд)

Відшукує значення у крайньому лівому стовпці інфо_таблиці і повертає значення у тому самому рядку з указаного стовпця інфо_таблиці. Аргумент інтервальний_перегляд — логічне значення. Коли має значення ХИБНІСТЬ, то функція ВПР відшукує точну відповідність.

ВЫБОР (номер_індексу; значення 1; значення 2; …)

Використовує номер_індексу, щоб вибрати і повернути значення зі списку аргументів-значень. Аргументи можуть бути числами, посиланнями на комірки, іменами, формулами, функціями або текстами.

ИНДЕКС (масив; номер_рядка; номер_стовпця)

Повертає значення вказаної комірки або масив значень в аргументі масив.

ПОИСКПОЗ (відшукуване_значення; переглядуваний_масив; тип_зіставлення)

Повертає відносну позицію елементу масиву, який відповідає вказаному значенню заданим чином. Якщо тип_зіставлення дорівнює нулю, то Excel відшукує перше значення, яке точно дорівнює аргументу відшукуване_значення.

ПРОСМОТР (відшукуване_значення; переглядуваний_вектор; вектор_результатів)

Переглядає вектор, знаходить відшукуване_значення, переходить у відповідну позицію другого вектора і повертає значення звідти.

Логічні функції

ЕСЛИ (логічний_вираз; значення_якщо_істина; значення_якщо_ хибність)

Повертає одне значення, якщо логічний_вираз при підрахуванні дає значення ІСТИНА, та інше значення, якщо — ХИБНІСТЬ.

5. Друк

Для друку таблиці слід, знаходячись у потрібному робочому аркуші, вибрати команду Файл/Печать або натиснути комбінацію клавіш Ctrl+P. На екран буде виведене вікно діалогу Печать. Натиском екранної кнопку OK буде запущено процес друку. Якщо замість вибору команди клацнути на екранній кнопці Печать на стандартній панелі інструментів, Excel одразу запустить процес друку.

Для того, щоб перед друком проконтролювати вигляд сторінки, можна виконати команду Файл/Предварительный просмотр.

 

2.3. Термінологічний словник

Предметна область — частина реальної системи, що становить інтерес для даного дослідження. При проектуванні автоматизованих інформаційних систем предметна область відображається моделями даних декількох рівнів. Слід розрізняти повну предметну область (велике підприємство) та організаційну одиницю цієї предметної області, яка в свою чергу може являти свою предметну область. Інформація, необхідна для опису предметної області, залежить від реальної моделі і може включати відомості про персонал, заробітну плату, продукцію, обладнання, операції, тобто відомості про людей, предмети, події і поняття.

Менеджмент — певний вид професійно здійснюваної діяльності, спрямованої на досягнення у ході господарської діяльності підприємства, що працює в умовах ринку, певних намічених цілей через раціональне використання матеріальних, трудових і фінансових ресурсів із застосуванням принципів, функцій і методів економічного механізму менеджменту.

Інформаційне забезпечення — сукупність форм документів, класифікаторів, нормативної бази та реалізованих рішень з обсягу, розміщення та форм існування інформації, застосовуваної в інформаційній системі при її функціонуванні.

Економічна інформація — сукупність відомостей, які зв’язані з функціонуванням та управлінням економікою, тобто з плануванням, обліком, контролем, регулюванням, аналізом на економічних об’єк­тах, і які можна фіксувати, передавати, перетворювати та зберігати.

Інформаційна система — організаційно-технічна система, яка забезпечує вироблення рішень на базі автоматизації інформаційних процесів у різних сферах діяльності (управління, проектування, виробництво і т. ін.) або їх сполученнях.

Система підтримки прийняття рішень — інтерактивна комп’ютерна прикладна система, яка забезпечує кінцевим користувачам, які приймають рішення, легкий і зручний доступ до даних і моделей з метою прийняття рішень щодо слабоструктурованих і неструктурованих проблем.

Експертна система — система штучного інтелекту, що дістає, накопичує і коректує знання з певної предметної області (зібрані в основному експертами), формує нові знання, розв’язує практичні задачі (використовуючи логічне або інше виведення), а також пояснює хід їх розв’язання.

Локальна обчислювальна мережа — відкрита система зв’язаних між собою за допомогою єдиного передавального середовища обчислювальних машин, терміналів, периферійних пристроїв, розташованих один від одного на невеликих відстанях (до кількох десятків кілометрів), які мають низьку вартість, високу швидкість передачі, невеликий процент помилок і стандартну комутацію даних відповідно до протоколів.

Топологія мережі — той географічний контур, який утворюють комп’ютери, об’єднані каналом зв’язку. Найчастіше використовуються топології у вигляді спільної шини, кільця, зірки, дерева.

Клієнт — однокористувацька робоча станція, яка виконує функції взаємодії з користувачем, здатна виконати необхідні обчислення і забезпечує приєднання до віддалених обчислювальних ресурсів з базами даних, до засобів їх обробки і засобів організації інтерфейсів.

Сервер — одно- чи багатопроцесорний комп’ютер з розділюваною пам’яттю, розділюваною обробкою даних, розділюваними комунікаційними засобами і розділюваними засобами управління периферійним обладнанням. За функціями обслуговування користувачів розрізняються такі види серверів: файл-сервери, обчислювальні сервери, принт-сервери, комунікаційні сервери, сервери баз даних.

Автоматизоване робоче місце (АРМ) — проблемно орієнтований апаратно-програмний комплекс, що об’єднує апаратні, програмні та інформаційні засоби для розв’язання задач користувача (спеціаліста з управління виробництвом) безпосередньо на його робочому місці в режимі діалогу з ЕОМ.

Виробничий менеджмент — система взаємозв’язаних елементів, що характеризують виробництво, його організацію, технічне
обслуговування, а також управління виробничою стратегією, програмою, виробництвом в оперативному режимі, матеріальним забезпеченням виробництва, виробничою економікою, ціноутворенням, витратами у виробництві. Кожний із зазначених елементів має відношення до управління виробництвом і потребує відповідного розгляду в їх взаємозв’язку і взаємодії.

 

2.4. Навчальні завдання

Завдання 1. Розробити постановку та алгоритм розв’язання задачі “Розрахунок часу роботи обладнання при виробництві виробу”.

У результаті програмної реалізації одержати вихідну форму (ТПВ-21) — машинограму трудомісткості виробу по групах обладнання, яка містить такі реквізити: код і найменування виробу, код цеху, код і найменування обладнання, код деталі або складальної одиниці, застосовність деталей або складальних одиниць у виробі, час роботи обладнання при виробництві кожного виду деталей або складальних одиниць і виробу в цілому.

Завдання 2. Розробити постановку та алгоритм розв’язання задачі “Розрахунок нормативних витрат матеріалів на виготовлення одиниці виробу”.

У результаті програмної реалізації одержати вихідну форму (ТПВ-33) — машинограму норм витрат матеріалів на виріб у специфікованій номенклатурі, яка містить такі реквізити: код і найменування виробу, код і найменування матеріалів, одиниця виміру, код деталі або складальної одиниці, застосовність деталей або складальних одиниць у виробі, маса деталей і норма витрат матеріалу на виріб, коефіцієнт використання матеріалу.

Завдання 3. Розробити постановку та алгоритм розв’язання задачі “Розрахунок нормативного часу роботи інструменту при виготовленні виробу”.

У результаті програмної реалізації одержати вихідну форму (ТПВ-35) — машинограму нормативного часу роботи інструменту при виготовленні виробу, яка містить такі реквізити: код і найменування виробу, код і найменування інструменту, код деталі або складальної одиниці, застосовність деталей або складальних одиниць у виробі, час роботи інструменту при виробництві кожного виду деталей, складальних одиниць і виробу в цілому.

Завдання 4. Розробити постановку та алгоритм розв’язання задачі “Розрахунок нормативних витрат заробітної плати на виготовлення виробу в цеху”.

У результаті програмної реалізації одержати вихідну форму (ТПВ-42) — машинограму нормативних витрат праці та заробітної плати на виробництво виробу в цеху, яка містить такі реквізити: код і найменування виробу, код цеху, професія, розряд робіт, код деталі або складальної одиниці, застосовність деталей або складальних одиниць у виробі, розцінка, трудомісткість кожного виду деталей і складальних одиниць і виробу в цілому, сума заробітної плати.

Завдання 5. Розробити постановку та алгоритм розв’язання задачі “Розрахунок потреби основних матеріалів для виконання річного плану виробництва продукції підприємством”.

У результаті програмної реалізації одержати вихідну форму (ФВП-30) — машинограму планової потреби матеріалів у специфікованій номенклатурі для виконання річного плану виробництва продукції, яка містить такі реквізити: плановий період, код і найменування матеріалів, одиниця виміру, кількість, вартість, величина відходу.

Завдання 6. Розробити постановку та алгоритм розв’язання задачі “Розрахунок потреби покупних і комплектуючих виробів на виконання річного плану виробництва продукції підприємством”.

У результаті програмної реалізації одержати вихідну форму (ФВП-32) — машинограму планової потреби покупних і комплектуючих виробів на виконання річного плану виробництва продукції підприємством, яка містить такі реквізити: плановий період (рік), код і найменування покупних і комплектуючих виробів, одиниця виміру, кількість, ціна, вартість.

Завдання 7. Розробити постановку та алгоритм розв’язання задачі “Розрахунок потреби в інструменті на виконання річного плану виробництва продукції підприємством”.

У результаті програмної реалізації одержати вихідну форму (ФВП-34) — машинограму планової потреби інструменту (спец­обладнання), що містить реквізити: плановий період, код і найменування інструменту, одиниця виміру, необхідна кількість інструменту на рік, ціна, вартість.

Завдання 8. Розробити постановку та алгоритм розв’язання задачі “Розрахунок потреби основних робітників і фонду заробітної плати для виконання річного плану виробництва продукції підприємством”.

У результаті програмної реалізації одержати вихідну форму (ФВП-41) — машинограму потреби основних робітників і фонду заробітної плати на рік, яка містить найменування і код професії, розряд робіт, кількість робітників і фонд заробітної плати, у тому числі план, факт і відхилення.

Завдання 9. Розробити постановку та алгоритм розв’язання задачі “Розрахунок завантаження і пропускної здатності обладнання на місяць”.

У результаті програмної реалізації одержати вихідну форму (ОУВ-21) — машинограму розрахунку завантаження і пропускної здатності обладнання по цеху на місяць, яка містить такі реквізити: плановий період, код і найменування обладнання, трудомісткість програми цеху, фонд часу роботи обладнання, коефіцієнти завантаження і пропускної здатності обладнання.

Завдання 10. Розробити постановку та алгоритм розв’язання задачі “Розрахунок ліміту матеріалів по цеху на місяць”.

У результаті програмної реалізації одержати вихідну форму (ОУВ-31) — машинограму розрахунку ліміту матеріалів по цеху на місяць, яка містить такі реквізити: місяць, цех, код і найменування матеріалів, одиниця виміру, код деталі, план запуску деталей, норма витрат матеріалу, потреба в матеріалі, залишок матеріалу на складі, ліміт матеріалу.

Завдання 11. Розробити постановку та алгоритм розв’язання задачі “Розрахунок планової потреби інструменту на виконання місяч­ної виробничої програми цеху”.

У результаті програмної реалізації одержати вихідну форму (ОУВ-33) — машинограму планової потреби в інструменті, що містить такі реквізити: місяць, цех, найменування і код інструменту, одиниця виміру, кількість інструменту на програму цеху.

Завдання 12. Розробити постановку та алгоритм розв’язання задачі “Розрахунок трудомісткості виробничої програми і фонду заробітної плати по цеху на місяць”.

У результаті програмної реалізації одержати вихідну форму (ОУВ-41) — машинограму планової трудомісткості виробничої програми і фонду заробітної плати по цеху на місяць, що містить такі реквізити: код і найменування професії, розряд робіт, трудомісткість виробничої програми, фонд заробітної плати.

Завдання 13. Розробити постановку та алгоритм розв’язання задачі “Облік наявності та руху основних засобів”.

У результаті програмної реалізації одержати вихідну форму (ООЗ-01) — машинограму наявності та руху основних засобів по підприємству на місяць, яка містить такі реквізити: місяць, код основних засобів, найменування основних засобів, наявність на початок звітного періоду, надійшло у звітному періоді, вибуло у звітному періоді, наявність на кінець звітного періоду.

Завдання 14. Розробити постановку та алгоритм розв’язання задачі “Облік простоїв обладнання в цеху”.

У результаті програмної реалізації одержати вихідну форму (ООЗ-02) — машинограму простоїв обладнання в цеху, що містить такі реквізити: звітний період, найменування і код обладнання, інвентарний номер обладнання, час простою, код причини простою, код винуватця простою.

Завдання 15. Розробити постановку та алгоритм розв’язання задачі “Розрахунок амортизаційних відрахувань основних засобів”.

У результаті програмної реалізації одержати вихідну форму (ООЗ-05) — машинограму розрахунку амортизаційних відрахувань по підприємству за місяць, що містить такі реквізити: місяць, код і найменування групи основних засобів, балансова вартість, сума амортизаційних відрахувань.

Завдання 16. Розробити постановку та алгоритм розв’язання задачі “Облік виконання договорів постачальниками матеріальних цінностей”.

У результаті програмної реалізації одержати вихідну форму (ОМР-01) — машинограму виконання договорів постачальниками матеріальних цінностей, що містить такі реквізити: звітний період, код і найменування постачальника, номер договору, код матеріалу, одиниця виміру, кількість — належить поставити, фактично поставлено, відхилення.

Завдання 17. Розробити постановку та алгоритм розв’язання задачі “Розрахунок невідфактурованих поставок”.

У результаті програмної реалізації одержати вихідну форму (ОМР-02) — машинограму невідфактурованих поставок, що містить такі реквізити: звітний період, код і найменування постачальника, код матеріалу, одиниця виміру, кількість, ціна за одиницю, сума.

Завдання 18. Розробити постановку та алгоритм розв’язання задачі “Розрахунок матеріалів у дорозі”.

У результаті програмної реалізації одержати вихідну форму (ОМР-03) — машинограму матеріалів у дорозі, що містить такі реквізити: звітний період, код і найменування матеріалу, код постачальника, одиниця виміру, кількість, ціна, сума, код рахунків бухгалтерського обліку по дебету та кредиту.

Завдання 19. Розробити постановку та алгоритм розв’язання задачі “Облік наявності та руху матеріальних цінностей”.

У результаті програмної реалізації одержати вихідну форму (ОМР-06) — оборотну відомість обліку наявності та руху матеріальних цінностей на складі, яка містить реквізити: місяць, склад, код і найменування матеріальних цінностей, одиниця виміру, операція руху матеріальних цінностей, кількість і сума по вхідному залишку, надходженню, витратах, вихідному залишку.

Завдання 20. Розробити постановку та алгоритм розв’язання задачі “Облік використання матеріальних цінностей у виробництві”.

У результаті програмної реалізації одержати вихідну форму (ОМР-09) — відомість відхилень фактичних витрат матеріалів від нормативних, що містить такі реквізити: місяць, цех, код і найменування матеріалів, одиниця виміру, ціна, фактично витрачено, норма витрат, відхилення у натуральному і вартісному вираженні.

Завдання 21. Розробити постановку та алгоритм розв’язання задачі “Облік малоцінних і швидкозношуваних предметів (МШП), що надійшли в експлуатацію за місяць”.

У результаті програмної реалізації одержати вихідну форму (ОМР-11) — відомість МШП, що надійшли в експлуатацію або у підзвіт по цеху за місяць, що містить такі реквізити: місяць, номер цеху, код рахунків бухгалтерського обліку по дебету і кредиту, код МШП, одиниця виміру, кількість, ціна, сума.

Завдання 22. Розробити постановку та алгоритм розв’язання задачі “Облік МБП у підзвіті по табельних номерах”.

У результаті програмної реалізації одержати вихідну форму (ОМР-12) — машинограму обліку МШП, що надійшли у підзвіт по табельних номерах по цеху за місяць, яка містить такі реквізити: місяць, номер цеху, табельний номер, код МШП, одиниця виміру, кількість, ціна і сума.

Завдання 23. Розробити постановку та алгоритм розв’язання задачі “Облік МШП, що вибули з експлуатації за місяць”.

У результаті програмної реалізації одержати вихідну форму (ОМР-13) — машинограму вибувших з експлуатації або підзвіту МШП, що їх термін придатності минув, яка містить такі реквізити: місяць, номер цеху, коди рахунків бухгалтерського обліку по дебету і кредиту, код МШП, одиниця виміру, кількість, ціна, сума.

Завдання 24. Розробити постановку та алгоритм розв’язання задачі “Облік МШП, що передчасно вибули з експлуатації”.

У результаті програмної реалізації одержати вихідну форму (ОМР-14) — машинограму передчасного вибуття МШП з експлуатації за місяць, що містить такі реквізити: місяць, номер цеху, коди рахунків бухгалтерського обліку по дебету і кредиту, код причини і винуватця вибуття МШП, код МШП, кількість, ціна, сума.

Завдання 25. Розробити постановку та алгоритм розв’язання задачі “Облік наявності МШП”.

У результаті програмної реалізації одержати вихідну форму (ОМР-15) — відомість обліку МШП, що знаходяться в експлуатації, яка містить такі реквізити: місяць, номер цеху, код і найменування МШП, одиниця виміру, кількість, ціна, вартість.

Завдання 26. Розробити постановку та алгоритм розв’язання задачі “Облік надходження особового складу на підприємство по видах прийому і категоріях персоналу”.

У результаті програмної реалізації одержати вихідну форму (ОТР-01) — машинограму чисельності прийнятих робітників на підприємство, що містить такі реквізити: місяць, вид прийому, кількість прийнятих на роботу по категоріях персоналу — основні ро­бітники, допоміжні робітники, ІТР, службовці, МОП, охоронці, учні, всього по видах прийому.

Завдання 27. Розробити постановку та алгоритм розв’язання задачі “Аналіз чисельності робітників, прийнятих на підприємство”.

У результаті програмної реалізації одержати вихідну форму (ОТР-02) — машинограму аналізу чисельності робітників, прийнятих на підприємство, що містить такі реквізити: дата, код структурного підрозділу, кількість прийнятих на роботу по категоріях персоналу та професіях: всього по структурному підрозділу, в тому числі основних робіт­ників, допоміжних робітників, ІТР, службовців, МОП, охоронців, учнів.

Завдання 28. Розробити постановку та алгоритм розв’язання задачі “Облік вибулих робітників по підприємству за місяць”.

У результаті програмної реалізації одержати вихідну форму (ОТР-07) — машинограму чисельності вибулих робітників, що містить такі реквізити: дата, код підрозділу, чисельність вибулих по категоріях (робітники, ІТР, службовці, МОП, охорона, учні), з причин (за власним бажанням, на пенсію, за статтею, за скороченням кадрів), за стажем (до 1 року, до 10 років, до 20 років, понад 20 років).

Завдання 29. Розробити постановку та алгоритм розв’язання задачі “Облік запізнень і передчасних виходів з роботи”.

У результаті програмної реалізації одержати вихідну форму (ОТР-10) — машинограму запізнень і передчасних виходів з роботи, що містить такі реквізити: дата, номер зміни, цех, табельний номер, прізвище та ініціали, час запізнення, причина виходу, невідпрацьований час.

Завдання 30. Розробити постановку та алгоритм розв’язання задачі “Облік виробітку й нарахування сум заробітної плати робітників-відрядників”.

У результаті програмної реалізації одержати вихідну форму (ОТР-14) — машинограму нарахування відрядної заробітної плати, що містить такі реквізити: місяць, номер цеху, табельний номер, прізвище, ім’я, по батькові, час нормований, час фактичний, процент виконання норм виробітку, сума заробітної плати.

Завдання 31. Розробити постановку та алгоритм розв’язання задачі “Облік і нарахування почасової заробітної плати”.

У результаті програмної реалізації одержати вихідну форму (ОТР-15) — машинограму нарахування почасової заробітної плати за видами оплат і доплат по цеху, що містить такі реквізити: місяць, номер цеху, табельний номер, розряд, відпрацьовано годин (урочно, простоїв, понадурочно, святкових, нічних), тарифна часова ставка (оклад), оплата (простоїв, понадурочних, святкових і вихідних), нарахована заробітна плата.

Завдання 32. Розробити постановку та алгоритм розв’язання задачі “Облік виробництва деталей і складальних одиниць по цеху за місяць”.

У результаті програмної реалізації одержати вихідну форму (ОГП-01) — машинограму випуску продукції цехом, що містить такі реквізити: дата, номер цеху, код і найменування деталі (складальної одиниці), кількість за планом, фактично виготовлено, відхилення, процент виконання плану.

Завдання 33. Розробити постановку та алгоритм розв’язання задачі “Облік руху деталей і складальних одиниць на складі напівфабрикатів”.

У результаті програмної реалізації одержати вихідну форму (ОГП-03) — оборотну відомість руху деталей (складальних одиниць) на складі, що містить такі реквізити: місяць, код складу, код деталі (складальної одиниці), найменування деталі (складальної одиниці), вхідний залишок, надходження, витрати, вихідний залишок.

Завдання 34. Розробити постановку та алгоритм розв’язання задачі “Облік якості готової продукції”.

У результаті програмної реалізації одержати вихідну форму (ОГП-06) — машинограму обліку браку по цеху, що містить такі реквізити: дата, номер цеху, номер дільниці, код і найменування деталі або складальної одиниці, номер технологічної операції, кількість деталей, вид браку, причина браку, винуватець браку.

Завдання 35. Розробити постановку та алгоритм розв’язання задачі “Облік надходження готової продукції на склад”.

У результаті програмної реалізації одержати вихідну форму (ОГП-09) — машинограму надходження готової продукції на склад, що містить такі реквізити: дата, код і найменування виробу; кількість — за планом, фактично, відхилення; вартість — за планом, фактично, процент виконання плану.

Завдання 36. Розробити постановку та алгоритм розв’язання задачі “Облік руху готової продукції на складі”.

У результаті програмної реалізації одержати вихідну форму (ОГП-11) — відомість руху виробів на складі готової продукції, що містить такі реквізити: місяць, код виробу, ціна, вхідний залишок (кількість і сума), вихідний залишок (кількість і сума).

Завдання 37. Розробити постановку та алгоритм розв’язання задачі “Облік виконання плану відвантаження готової продукції”.

У результаті програмної реалізації одержати вихідну форму (ОГП-13) — машинограму виконання плану відвантаження продукції по споживачах, що містить такі реквізити: дата, код і найменування покупця, код і найменування виробу, належить поставити за місяць, поставлено — за добу, з початку місяця, відхилення від місячного плану.

Завдання 38. Розробити постановку та алгоритм розв’язання задачі “Облік виконання плану реалізації готової продукції”.

У результаті програмної реалізації одержати вихідну форму (ОГП-15) — машинограму реалізації продукції, що містить такі реквізити: дата, код і найменування виробу, план реалізації на місяць, фактично реалізовано — за добу і з початку місяця, процент виконання плану.

З повагою ІЦ "KURSOVIKS"!