Навчальна програма з навчальної дисципліни Інформаційний менеджмент для спеціалістів, МАУП
« НазадМІЖРЕГІОНАЛЬНА АКАДЕМІЯ УПРАВЛІННЯ ПЕРСОНАЛОММАУП
НАВЧАЛЬНА ПРОГРАМА дисципліни"ІНФОРМАЦІЙНИЙ МЕНЕДЖМЕНТ" (для спеціалістів)Київ 2006
Підготовлено професором кафедри управління персоналом В.В. Терно Затверджено на засіданні кафедри менеджменту (протокол № 3 від 09.11.05) Схвалено Вченою радою Міжрегіональної Академії управління персоналом Терно В. В. Навчальна програма дисципліни "Інформаційний менеджмент" (для спеціалістів). — К.: МАУП, 2006. — 18 с. Навчальна програма містить пояснювальну записку, тематичний план, зміст дисципліни "Інформаційний менеджмент", вказівки до контрольної роботи, варіанти контрольних робіт, питання для самоконтролю, а також список літератури. © Міжрегіональна Академія управління персоналом (МАУП), 2006
ПОЯСНЮВАЛЬНА ЗАПИСКА Виникнення наприкінці 70-х років ХХ ст. концепції інформаційного менеджменту, пов'язаної з інформаційними важелями управління, значною мірою сприяла розвитку нової індустрії в цій галузі. Інформація, ставши основним стратегічним ресурсом і продуктом, дозволяє не тільки значно підвищити роль інформаційного чинника у процесах прийняття управлінських рішень, а й застосовувати якісно нові технології для задоволення інформаційних потреб, дає змогу бачити найповнішу і реальнішу картину бізнесу. Ефективне використання інформації неможливе без підготовлених для роботи з нею фахівців, здатних визначати потреби в її використанні, застосовувати форми, методи і технології управління нею. Зазначене потребує ґрунтовної інформаційної підготовки фахівців з менеджменту, економіки і підприємництва. Саме це і забезпечує інформаційний менеджмент як сукупність методів управління інформацією, що підтримуються розвитком інформаційних технологій, а також потребами споживача інформації. Як вид інформаційний менеджмент спрямовується на ефективну організацію інформаційної діяльності, на створення матеріальних передумов доступу до інформації і забезпечення інформаційно-комунікаційних процесів в організації. Технології інформаційного менеджменту є не тільки невіддільною складовою процесу управління організацією, а й часткою процесів формування й активного використання наявних інформаційних ресурсів організації. Мета вивчення дисципліни — сформувати у студентів знання з інформаційного менеджменту як виду, що спрямований на управління інформацією як стратегічним ресурсом та одним із засобів досягнення завдань, що постають перед організацією; набути навичок з управління інформаційними ресурсами, інформаційними потоками, інформаційними процесами з урахуванням особливостей інформації. У цьому аспекті інформаційний менеджмент (information management, resources management) — це управління організацією, що здійснюється на основі комплексного використання усіх видів інформації, які є в наявності, як в організації, так і за її межами. Для інформаційного менеджменту (ІМ) характерна багатоаспект-ність, зумовлена предметом його вивчення і використання — категорії інформації, яка є родовим поняттям для сукупності інших дисциплін, пов'язаних з документно-інформаційним забезпеченням управління. Змістово-функціональна гілка дисципліни "Інформаційний менеджмент" тісно пов'язана з такими навчальними дисциплінами, як "Менеджмент", "Інформатика та обчислювальна техніка", "Інформаційні системи в менеджменті", "Організація праці менеджера" та ін., що знаходить своє відображення у міжпредметних зв'язках цих дисциплін. У процесі вивчення дисципліни студент повинен засвоїти такі основоположні поняття, як "інформація", "комунікація", "інформаційні технології", "інформаційна діяльність", "інформаційне обслуговування", "інформаційне забезпечення", "інформаційні потреби", "інформаційні потоки", "інформаційні ресурси", "інформаційний маркетинг", "інноваційний процес", а також ознайомитися і опанувати основні методи та засоби реалізації інформаційної діяльності в організації. Для досягнення зазначеного змісту навчальної дисципліни передбачається вивчення відповідних тем, присвячених термінології та основним напрямам, що використовуються в теорії і практиці інформаційної діяльності в організації; природі інформації, її видам, властивостям і загальній структурі; структурі і функціям інформаційного (комунікативного) менеджменту в організації; інформаційному маркетингу; інформаційному забезпеченню менеджменту в організації; інформаційній підтримці інноваційного процесу в організації тощо. ТЕМАТИЧНИЙ ПЛАН дисципліни"ІНФОРМАЦІЙНИЙ МЕНЕДЖМЕНТ"
ЗМІСТ дисципліни"ІНФОРМАЦІЙНИЙ МЕНЕДЖМЕНТ"Змістовий модуль І. ІНФОРМАЦІЙНИЙ МЕНЕДЖМЕНТ Вступ Інформація, інформатизація та проблеми побудови інформаційного суспільства (ІС). Сутність і наслідки глобалізації. Глобальні комунікаційні моделі. Специфіка трудової діяльності в постіндуст-ріальному та інформаційному суспільствах. Інформація як ресурс управління. Інформаційні ресурси (ІР) організацій. Роль ІР в управлінській діяльності. Завдання інформаційного менеджменту (ІМ) у сфері інформаційно-управлінської діяльності (ІУД). Предмет і завдання курсу. Терміни і поняття. Зв'язок курсу з іншими дисциплінами. Література [1; 3-6; 11; 16] Тема 1. Інформаційний менеджмент як вид менеджменту та напрям інформаційно-управлінської діяльності (ІУД) Розвиток галузей менеджменту та наук інформаційно-комунікаційного циклу. Розширення предметної галузі менеджменту. Характеристика функціональної галузі менеджменту. Зв'язок менеджменту з науками інформаційно-комунікаційного циклу. Сучасні напрями розвитку інформатики. Інформаційний підхід до управління виробничою і соціальною сферами суспільства, що глобалізується. Соціально-психологічні особливості ІУД. Характеристика соціально-психологічного простору управління в організації. Соціально-психологічні аспекти інформаційного управління. Технологічний аспект психологічної поведінки користувача інформації в системі управління. Завдання діяльності інформаційного менеджера з управління інформаційним середовищем. Основні концепції інформаційного менеджменту. Широкий та вузький аспекти розуміння ІМ. Комунікаційний характер концепції ІМ. Елементи комунікаційної політики організації в концепціях інформаційного менеджменту: управління впровадженням і використанням інформаційних технологій (ІТ). Прикладний характер концепцій ІМ: управління інформаційними ресурсами (ІР), технологічні складові концепцій. Поліфункціональні концепції ІМ у руслі організації інформаційної діяльності (ІД). Література [2; 7-10; 14] Тема 2. Джерела та засади інформаційного менеджменту Основні категорії інформаційного менеджменту. Інформація як категорія: визначення, характеристика, властивості інформації в управлінні. Класифікація інформації. Види і загальна структура інформації. Комунікація як категорія ІМ. Визначення і сутність комунікації. Процес комунікації та ефективність управління. Суб'єкти та об'єкти комунікації. Документ як категорія ІМ. Поняття документа. Функції документа в управлінні. Управлінська документація як вид ІР. Документацій-ний фонд (ДФ), документаційний інформаційний потік (ДІП). Сутність і зміст інформаційного менеджменту. Специфіка і завдання ІМ, пов'язані з виконанням управлінських функцій. Функції менеджменту на етапах життєвого циклу інформаційного ресурсу. Література [10; 12; 15; 17] Тема 3. Функції інформаційного менеджменту в системі інформаційно-управлінської діяльності Інформаційні потоки в організації. Визначення, інформаційного потоку. Характеристики інформаційного потоку: джерело виникнення, напрям, періодичність, ступінь сталості, структура, обсяг, щільність, вид носія інформації, інформаційна ємність, ступінь використання. Види інформаційних потоків. Бар'єри на шляху інформаційних потоків в організації. Методи удосконалення процесів обміну інформацією. Інформаційні комунікації в організації. Способи і види комунікацій. Комунікаційні канали. Умови ефективних комунікацій. Інформаційна модель організації як схема потоків інформаційних повідомлень, що використовуються у процесі управління та відображують процедури виконання функцій управління організацією. Інформаційні потреби: визначення, види, вивчення. Інформаційна потреба як властивість, що характеризує користувача в системі управління. Інтегрованість поняття "інформаційна потреба". Основи формування інформаційних потреб. Об'єктивні та суб'єктивні аспекти формування інформаційних потреб. Методи вивчення інформаційних потреб. Форми задоволення інформаційних потреб працівників у процесі управління. Система оцінки інформаційних потреб. Література [2; 5; 15; 16; 18] Тема 4. Особливості інформаційно-аналітичної функції ІМ Інформаційно-аналітична робота як вид забезпечення управлінської діяльності. Визначення інформаційно-аналітичної роботи. Основні поняття і категорії. Аспекти інформаційно-аналітичної роботи в управлінській діяльності: у процесі планування, організації, мотивації і контролю. Категорії управлінської інформації. Інформаційна складова управлінської праці. Поняття інформаційної взаємодії. Класифікація управлінських завдань за ступенем інтелектуальності і складності. Документаційне забезпечення управління як основний клас завдань. Особливість технології діяльності керівника. Інформаційне забезпечення управління: зміст і завдання. Критерії відбору інформації. Види аналітичних досліджень. Призначення моніторингових досліджень. Особливості ініційованих аналітичних досліджень. Основні характеристики кумулятивних досліджень. Комунікативний аудит. Методи аналізу і синтезу інформації. Загальні принципи підготовки аналітичних документів. Поняття аналізу і синтезу як процесів та видів аналітико-синтетичного перероблення інформації і документації. Інформаційний аналіз і синтез: завдання і зміст. Контент-аналіз як метод дослідження інформації, прогностичні методики прийняття управлінських рішень. Види інформаційно-аналітичної діяльності. Класифікація оглядово-аналітичних документів. Оглядово-аналітична діяльність як напрям інформаційного забезпечення управлінської праці. Етапи і порядок підготовки інформаційно-аналітичних документів. Види інформаційно-аналітичних документів. Підготовка оглядових документів, аналітичних довідок, доповідей. Типи і види оглядів: бібліографічний, реферативний, аналітичний, їх характеристика та особливості. Література [12; 18; 19; 23] Тема 5. Інформаційні системи та інформаційні технології як засоби ІМ Інформаційна система (ІС) як елемент інформаційного забезпечення менеджменту в організації. Реалізація функцій інформаційної системи зі збирання, зберігання, накопичення, пошуку і передання даних для потреб управління за допомогою інформації. Вимоги до інформаційної системи з позицій управління інформацією. Види інформаційних систем. Формальні і неформальні організаційні комп'ютерні інформаційні системи. Служба управління внутрішньою інформацією (СУВІ). Мета діяльності, організація, завдання зі створення інформації, технологія реалізації функцій, ефективність роботи. Види і технології інформаційної діяльності (ІД) в організації. Поняття технології як сукупності процесів і операцій, що забезпечують функціонування об'єкта управління. Види інформаційних технологій, реалізація принципу послідовних рішень при організації збирання і реєстрації даних. Характеристика інформаційних баз даних, їх використання для потреб інформаційного менеджменту. Література [3; 7; 16; 19; 20; 22] Тема 6. Інформаційні продукти і послуги організації у структурі ІМ Ринок інформаційних продуктів і послуг та його структура як система економічних, правових, організаційних відносин у сфері торгівлі продуктами інтелектуальної праці на комерційних засадах. Постачальники інформаційних продуктів і послуг. Інфраструктура інформаційного ринку, визначення і склад. Основні сектори інфраструктури інформаційного ринку ділової інформації, професійно-орієнтованої інформації, масової споживної інформації, зміст та охоплення. Класифікація інформаційного ринку за ознаками специфічності та домінування видів інформаційних послуг. Критерії оцінки якості інформаційного товару. Інформаційна продукція як товарна основа інформаційного ринку. Особливості споживчої вартості інформаційних продуктів. Інформаційний консалтинг як вид консультаційної діяльності в інформаційній сфері. Зміст інформаційного консалтингу. Види інформаційного консалтингу. Професійні риси роботи інформаційного консультанта. Інформаційне посередництво, зміст та особливості. Завдання діяльності інформаційного брокера. Література [6; 17; 19; 20; 23; 26] Тема 7. Правове регулювання інформаційних відносин в інформаційній сфері Основи законодавства України про інформацію та охорону інтелектуальної власності. Галузі та види інформації відповідно до Закону України "Про інформацію". Комерційна та некомерційна інформація. Класифікація інформації згідно з режимом доступу до неї. Об'єкти та суб'єкти правових відносин в інформаційній сфері. Поняття інтелектуальної власності та необхідність її охорони. Об'єкти інтелектуальної власності. Авторське право. Роль держави в регулюванні правових відносин з інтелектуальної власності. Основні положення міжнародного права про інформацію та охорону інтелектуальної власності. Література [6; 15; 17; 19; 20; 26] ВКАЗІВКИ ДО КОНТРОЛЬНОЇ РОБОТИВиконання контрольної роботи студентами є складовою навчального процесу та активною формою самостійної роботи студентів. Мета контрольної роботи — поглибити та розширити спектр знань у галузі інформаційного менеджменту на основі визначення та аналізу його проблемних аспектів, а також сформувати уміння самостійно працювати з навчальною спеціальною літературою. Контрольна робота обов'язково повинна мати план за такою структурою. У вступі обсягом до двох сторінок розкривається роль і значення теми. Основна частина складається з двох-трьох питань. Розкриваючи питання, необхідно висвітлити теоретичні та практичні аспекти, вказати теми, чинні інструктивно-нормативні документи з використання практичного досвіду, сформулювати конкретні особисті зауваження та рекомендації з досліджуваної теми. Окремою частиною роботи повинні бути висновки, де стисло, обсягом до двох сторінок, викладаються й обґрунтовуються пропозиції та рекомендації з удосконалення практичних питань, що розглядаються, або теоретичних положень за темою контрольної роботи. Наприкінці роботи слід навести список використаних літературних джерел. Необхідно належним чином оформити титульну сторінку, підписати роботу, зазначити дату виконання і у визначені строки подати на перевірку. Варіант контрольної роботи студент вибирає за першою літерою свого прізвища (див. таблицю).
ВАРІАНТИ КОНТРОЛЬНИХ РОБІТВаріант 1
Варіант 2
Варіант 3
Варіант 4
Варіант 5
Варіант 6
Варіант 7
Варіант 8
Варіант 9
Варіант 10
ПИТАННЯ ДЛЯ САМОКОНТРОЛЮ
СПИСОК ЛІТЕРАТУРИ Основна
Додаткова
ЗМІСТ Пояснювальна записка Тематичний план дисципліни "Інформаційний менеджмент" Зміст дисципліни "Інформаційний менеджмент" Вказівки до контрольної роботи Варіанти контрольних робіт Питання для самоконтролю Список літератури З повагою ІЦ "KURSOVIKS"! |