Роздрукувати сторінку
Главная \ Методичні вказівки \ Методичні вказівки \ 419 Навчальна програма з курсу Інформаційний менеджмент для спеціалістів, МАУП

Навчальна програма з навчальної дисципліни Інформаційний менеджмент для спеціалістів, МАУП

« Назад

МІЖРЕГІОНАЛЬНА АКАДЕМІЯ УПРАВЛІННЯ ПЕРСОНАЛОМ

МАУП

НАВЧАЛЬНА ПРОГРАМА дисципліни

"ІНФОРМАЦІЙНИЙ МЕНЕДЖМЕНТ" (для спеціалістів)

Київ 2006

 

Підготовлено професором кафедри управління персоналом В.В. Терно

Затверджено на засіданні кафедри менеджменту (протокол № 3 від 09.11.05)

Схвалено Вченою радою Міжрегіональної Академії управління персоналом

Терно В. В. Навчальна програма дисципліни "Інформаційний менедж­мент" (для спеціалістів). — К.: МАУП, 2006. — 18 с.

Навчальна програма містить пояснювальну записку, тематичний план, зміст дисципліни "Інформаційний менеджмент", вказівки до контрольної роботи, варіанти контрольних робіт, питання для самоконтролю, а також список літератури.

© Міжрегіональна Академія управління персоналом (МАУП), 2006

 

ПОЯСНЮВАЛЬНА ЗАПИСКА

Виникнення наприкінці 70-х років ХХ ст. концепції інформацій­ного менеджменту, пов'язаної з інформаційними важелями управ­ління, значною мірою сприяла розвитку нової індустрії в цій галузі. Інформація, ставши основним стратегічним ресурсом і продуктом, дозволяє не тільки значно підвищити роль інформаційного чинника у процесах прийняття управлінських рішень, а й застосовувати якіс­но нові технології для задоволення інформаційних потреб, дає змогу бачити найповнішу і реальнішу картину бізнесу.

Ефективне використання інформації неможливе без підготовле­них для роботи з нею фахівців, здатних визначати потреби в її вико­ристанні, застосовувати форми, методи і технології управління нею. Зазначене потребує ґрунтовної інформаційної підготовки фахівців з менеджменту, економіки і підприємництва. Саме це і забезпечує ін­формаційний менеджмент як сукупність методів управління інфор­мацією, що підтримуються розвитком інформаційних технологій, а також потребами споживача інформації. Як вид інформаційний ме­неджмент спрямовується на ефективну організацію інформаційної діяльності, на створення матеріальних передумов доступу до інфор­мації і забезпечення інформаційно-комунікаційних процесів в ор­ганізації.

Технології інформаційного менеджменту є не тільки невіддільною складовою процесу управління організацією, а й часткою процесів формування й активного використання наявних інформаційних ре­сурсів організації.

Мета вивчення дисципліни — сформувати у студентів знання з ін­формаційного менеджменту як виду, що спрямований на управління інформацією як стратегічним ресурсом та одним із засобів досягнен­ня завдань, що постають перед організацією; набути навичок з управ­ління інформаційними ресурсами, інформаційними потоками, інфор­маційними процесами з урахуванням особливостей інформації.

У цьому аспекті інформаційний менеджмент (information management, resources management) — це управління організацією, що здійснюється на основі комплексного використання усіх видів ін­формації, які є в наявності, як в організації, так і за її межами.

Для інформаційного менеджменту (ІМ) характерна багатоаспект-ність, зумовлена предметом його вивчення і використання — ка­тегорії інформації, яка є родовим поняттям для сукупності інших дисциплін, пов'язаних з документно-інформаційним забезпеченням управління.

Змістово-функціональна гілка дисципліни "Інформаційний ме­неджмент" тісно пов'язана з такими навчальними дисциплінами, як "Менеджмент", "Інформатика та обчислювальна техніка", "Інформа­ційні системи в менеджменті", "Організація праці менеджера" та ін., що знаходить своє відображення у міжпредметних зв'язках цих дис­циплін.

У процесі вивчення дисципліни студент повинен засвоїти такі ос­новоположні поняття, як "інформація", "комунікація", "інформаційні технології", "інформаційна діяльність", "інформаційне обслуговуван­ня", "інформаційне забезпечення", "інформаційні потреби", "інформа­ційні потоки", "інформаційні ресурси", "інформаційний маркетинг", "інноваційний процес", а також ознайомитися і опанувати основні методи та засоби реалізації інформаційної діяльності в організації.

Для досягнення зазначеного змісту навчальної дисципліни пере­дбачається вивчення відповідних тем, присвячених термінології та основним напрямам, що використовуються в теорії і практиці інфор­маційної діяльності в організації; природі інформації, її видам, влас­тивостям і загальній структурі; структурі і функціям інформаційного (комунікативного) менеджменту в організації; інформаційному мар­кетингу; інформаційному забезпеченню менеджменту в організації; інформаційній підтримці інноваційного процесу в організації тощо.

ТЕМАТИЧНИЙ ПЛАН дисципліни

"ІНФОРМАЦІЙНИЙ МЕНЕДЖМЕНТ"

Назва змістового модуля і теми

пор.

 

Змістовий модуль 1. Інформаційний менеджмент

 

Вступ

1

Інформаційний менеджмент як вид менеджменту та напрям

 

інформаційно-управлінської діяльності (ІУД)

2

Джерела та засади інформаційного менеджменту (ІМ)

3

Функції інформаційного менеджменту в системі інформаційно-

 

управлінської діяльності

4

Особливості інформаційно-аналітичної функції ІМ

5

Інформаційні системи та інформаційні технології як засоби ІМ

6

Інформаційні продукти і послуги організації у структурі ІМ

7

Правове регулювання інформаційних відносин в інформаційній

 

сфері

ЗМІСТ дисципліни

"ІНФОРМАЦІЙНИЙ МЕНЕДЖМЕНТ"

Змістовий модуль І. ІНФОРМАЦІЙНИЙ МЕНЕДЖМЕНТ

Вступ

Інформація, інформатизація та проблеми побудови інформацій­ного суспільства (ІС). Сутність і наслідки глобалізації. Глобальні комунікаційні моделі. Специфіка трудової діяльності в постіндуст-ріальному та інформаційному суспільствах.

Інформація як ресурс управління. Інформаційні ресурси (ІР) ор­ганізацій. Роль ІР в управлінській діяльності. Завдання інформацій­ного менеджменту (ІМ) у сфері інформаційно-управлінської діяль­ності (ІУД).

Предмет і завдання курсу. Терміни і поняття. Зв'язок курсу з ін­шими дисциплінами.

Література [1; 3-6; 11; 16]

Тема 1. Інформаційний менеджмент як вид менеджменту та напрям інформаційно-управлінської діяльності (ІУД)

Розвиток галузей менеджменту та наук інформаційно-комуніка­ційного циклу. Розширення предметної галузі менеджменту. Харак­теристика функціональної галузі менеджменту. Зв'язок менеджмен­ту з науками інформаційно-комунікаційного циклу. Сучасні напрями розвитку інформатики. Інформаційний підхід до управління вироб­ничою і соціальною сферами суспільства, що глобалізується.

Соціально-психологічні особливості ІУД. Характеристика со­ціально-психологічного простору управління в організації. Соціаль­но-психологічні аспекти інформаційного управління. Технологічний аспект психологічної поведінки користувача інформації в системі управління. Завдання діяльності інформаційного менеджера з управ­ління інформаційним середовищем.

Основні концепції інформаційного менеджменту. Широкий та вузький аспекти розуміння ІМ. Комунікаційний характер концеп­ції ІМ. Елементи комунікаційної політики організації в концепціях інформаційного менеджменту: управління впровадженням і вико­ристанням інформаційних технологій (ІТ).

Прикладний характер концепцій ІМ: управління інформаційними ресурсами (ІР), технологічні складові концепцій. Поліфункціональні концепції ІМ у руслі організації інформаційної діяльності (ІД).

Література [2; 7-10; 14]

Тема 2. Джерела та засади інформаційного менеджменту

Основні категорії інформаційного менеджменту. Інформація як категорія: визначення, характеристика, властивості інформації в уп­равлінні. Класифікація інформації. Види і загальна структура інфор­мації.

Комунікація як категорія ІМ. Визначення і сутність комунікації. Процес комунікації та ефективність управління. Суб'єкти та об'єкти комунікації.

Документ як категорія ІМ. Поняття документа. Функції докумен­та в управлінні. Управлінська документація як вид ІР. Документацій-ний фонд (ДФ), документаційний інформаційний потік (ДІП).

Сутність і зміст інформаційного менеджменту. Специфіка і зав­дання ІМ, пов'язані з виконанням управлінських функцій. Функції менеджменту на етапах життєвого циклу інформаційного ресурсу.

Література [10; 12; 15; 17]

Тема 3. Функції інформаційного менеджменту в системі інформаційно-управлінської діяльності

Інформаційні потоки в організації. Визначення, інформаційного потоку. Характеристики інформаційного потоку: джерело виник­нення, напрям, періодичність, ступінь сталості, структура, обсяг, щільність, вид носія інформації, інформаційна ємність, ступінь вико­ристання. Види інформаційних потоків. Бар'єри на шляху інформа­ційних потоків в організації. Методи удосконалення процесів обміну інформацією.

Інформаційні комунікації в організації. Способи і види комуніка­цій. Комунікаційні канали. Умови ефективних комунікацій. Інфор­маційна модель організації як схема потоків інформаційних повідом­лень, що використовуються у процесі управління та відображують процедури виконання функцій управління організацією.

Інформаційні потреби: визначення, види, вивчення. Інформацій­на потреба як властивість, що характеризує користувача в системі управління. Інтегрованість поняття "інформаційна потреба". Основи формування інформаційних потреб. Об'єктивні та суб'єктивні аспек­ти формування інформаційних потреб. Методи вивчення інформа­ційних потреб. Форми задоволення інформаційних потреб працівни­ків у процесі управління. Система оцінки інформаційних потреб.

Література [2; 5; 15; 16; 18]

Тема 4. Особливості інформаційно-аналітичної функції ІМ

Інформаційно-аналітична робота як вид забезпечення управлінсь­кої діяльності. Визначення інформаційно-аналітичної роботи. Ос­новні поняття і категорії. Аспекти інформаційно-аналітичної роботи в управлінській діяльності: у процесі планування, організації, моти­вації і контролю. Категорії управлінської інформації. Інформацій­на складова управлінської праці. Поняття інформаційної взаємодії. Класифікація управлінських завдань за ступенем інтелектуальності і складності. Документаційне забезпечення управління як основний клас завдань. Особливість технології діяльності керівника.

Інформаційне забезпечення управління: зміст і завдання. Критерії відбору інформації. Види аналітичних досліджень. Призначення моніторингових досліджень. Особливості ініційованих аналітичних досліджень. Основні характеристики кумулятивних досліджень. Ко­мунікативний аудит.

Методи аналізу і синтезу інформації. Загальні принципи підго­товки аналітичних документів. Поняття аналізу і синтезу як процесів та видів аналітико-синтетичного перероблення інформації і докумен­тації. Інформаційний аналіз і синтез: завдання і зміст.

Контент-аналіз як метод дослідження інформації, прогностичні методики прийняття управлінських рішень.

Види інформаційно-аналітичної діяльності. Класифікація огля­дово-аналітичних документів. Оглядово-аналітична діяльність як напрям інформаційного забезпечення управлінської праці. Етапи і порядок підготовки інформаційно-аналітичних документів. Види інформаційно-аналітичних документів. Підготовка оглядових до­кументів, аналітичних довідок, доповідей. Типи і види оглядів: біб­ліографічний, реферативний, аналітичний, їх характеристика та особливості.

Література [12; 18; 19; 23]

Тема 5. Інформаційні системи та інформаційні технології як засоби ІМ

Інформаційна система (ІС) як елемент інформаційного забезпе­чення менеджменту в організації. Реалізація функцій інформаційної системи зі збирання, зберігання, накопичення, пошуку і передання даних для потреб управління за допомогою інформації. Вимоги до інформаційної системи з позицій управління інформацією. Види інформаційних систем. Формальні і неформальні організаційні комп'ютерні інформаційні системи.

Служба управління внутрішньою інформацією (СУВІ). Мета діяльності, організація, завдання зі створення інформації, технологія реалізації функцій, ефективність роботи.

Види і технології інформаційної діяльності (ІД) в організації. По­няття технології як сукупності процесів і операцій, що забезпечують функціонування об'єкта управління. Види інформаційних техноло­гій, реалізація принципу послідовних рішень при організації збиран­ня і реєстрації даних. Характеристика інформаційних баз даних, їх використання для потреб інформаційного менеджменту.

Література [3; 7; 16; 19; 20; 22]

Тема 6. Інформаційні продукти і послуги організації у структурі ІМ

Ринок інформаційних продуктів і послуг та його структура як сис­тема економічних, правових, організаційних відносин у сфері торгів­лі продуктами інтелектуальної праці на комерційних засадах. Поста­чальники інформаційних продуктів і послуг.

Інфраструктура інформаційного ринку, визначення і склад. Основ­ні сектори інфраструктури інформаційного ринку ділової інформації, професійно-орієнтованої інформації, масової споживної інформації, зміст та охоплення. Класифікація інформаційного ринку за ознаками специфічності та домінування видів інформаційних послуг. Критерії оцінки якості інформаційного товару.

Інформаційна продукція як товарна основа інформаційного рин­ку. Особливості споживчої вартості інформаційних продуктів.

Інформаційний консалтинг як вид консультаційної діяльності в інформаційній сфері. Зміст інформаційного консалтингу. Види ін­формаційного консалтингу. Професійні риси роботи інформаційного консультанта.

Інформаційне посередництво, зміст та особливості. Завдання діяльності інформаційного брокера.

Література [6; 17; 19; 20; 23; 26]

Тема 7. Правове регулювання інформаційних відносин в інформаційній сфері

Основи законодавства України про інформацію та охорону інте­лектуальної власності.

Галузі та види інформації відповідно до Закону України "Про ін­формацію". Комерційна та некомерційна інформація. Класифікація інформації згідно з режимом доступу до неї.

Об'єкти та суб'єкти правових відносин в інформаційній сфері. По­няття інтелектуальної власності та необхідність її охорони. Об'єкти інтелектуальної власності. Авторське право. Роль держави в регулю­ванні правових відносин з інтелектуальної власності.

Основні положення міжнародного права про інформацію та охо­рону інтелектуальної власності.

Література [6; 15; 17; 19; 20; 26]

ВКАЗІВКИ ДО КОНТРОЛЬНОЇ РОБОТИ

Виконання контрольної роботи студентами є складовою навчаль­ного процесу та активною формою самостійної роботи студентів.

Мета контрольної роботи — поглибити та розширити спектр знань у галузі інформаційного менеджменту на основі визначення та аналі­зу його проблемних аспектів, а також сформувати уміння самостійно працювати з навчальною спеціальною літературою.

Контрольна робота обов'язково повинна мати план за такою структурою. У вступі обсягом до двох сторінок розкривається роль і значення теми. Основна частина складається з двох-трьох питань. Розкриваючи питання, необхідно висвітлити теоретичні та практич­ні аспекти, вказати теми, чинні інструктивно-нормативні документи з використання практичного досвіду, сформулювати конкретні осо­бисті зауваження та рекомендації з досліджуваної теми. Окремою частиною роботи повинні бути висновки, де стисло, обсягом до двох сторінок, викладаються й обґрунтовуються пропозиції та рекоменда­ції з удосконалення практичних питань, що розглядаються, або тео­ретичних положень за темою контрольної роботи. Наприкінці роботи слід навести список використаних літературних джерел. Необхідно належним чином оформити титульну сторінку, підписати роботу, за­значити дату виконання і у визначені строки подати на перевірку.

Варіант контрольної роботи студент вибирає за першою літерою свого прізвища (див. таблицю).

Перша літера

Номер варіанта

прізвища студента

контрольної роботи

А, Б, В

1

Г, Д, Є

2

Ж, З, І

3

Й, К, Л,

4

М, Н, О

5

П, Р, С,

6

Т, У, Ф

7

Х, Ц, Ч,

8

Ш, Щ

9

Ю, Я

10

 

ВАРІАНТИ КОНТРОЛЬНИХ РОБІТ

Варіант 1

  1. Функції інформаційного менеджменту в забезпеченні ефектив­ної діяльності організації.
  2. Інформація як товар: правове регулювання інформаційних від­носин.
  3. Структура діяльності інформаційного брокера.

Варіант 2

  1. Управління інформаційними ресурсами організації.
  2. Інформаційна безпека і захист інформації як функція інформа­ційного менеджменту.
  3. Інформаційні потреби: механізм визначення та характеристика видів в організації (на прикладі організації).

Варіант 3

  1. Інформаційні ресурси організації: поняття, специфіка, види.
  2. Поняття та об'єкти інтелектуальної власності.
  3. Використання прийомів "рііЬІіс-геІаііоп" як галузі інформацій­них і соціальних комунікацій для забезпечення потреб інформа­ційного менеджменту (на прикладі організації).

Варіант 4

  1. Концепції інформаційного менеджменту: відображення функ­ціональних особливостей.
  2. Інформаційне моделювання як метод удосконалення управлін­ня організацією.
  3. Використання інформаційного консалтингу у вирішенні управ­лінських завдань (на прикладі організації)

Варіант 5

  1. Шляхи задоволення інформаційних потреб органів управлін­ня.
  2. Інформація як об'єкт захисту.
  3. Використання глобальної інформаційної мережі Інтернету для забезпечення потреб інформаційного менеджменту.

Варіант 6

  1. Інформаційне забезпечення управління як елемент інформацій­ного менеджменту.
  2. Управління документацією: поняття, структура, особливості.
  3. Використання електронних публікацій (видань) у роботі ор­ганізації (на прикладі організації).

Варіант 7

  1. Управління інформаційною діяльністю в організації: функції і методи менеджменту.
  2. Структурні елементи моделі інформаційної безпеки підприєм­ства.
  3. "Бізнес-довідка" ("конкурентна розвідка") як спеціально орієн­тована методика прийняття управлінських рішень на базі тех­нологій інформаційного менеджменту.

Варіант 8

  1. Функції інформаційного менеджменту в захисті інформації. Ін­формація як об'єкт захисту.
  2. Інформаційна робота як процес творчого мислення: методи аналізу та синтезу інформації.
  3. Оглядово-аналітична діяльність як напрям інформаційного за­безпечення фахівців-управлінців.

Варіант 9

  1. Комп'ютерна підтримка інформаційного менеджменту: форму­вання інформаційної бази для підготовки та прийняття управ­лінських рішень.
  2. Класифікація інформації згідно з режимом доступу до неї.
  3. Інформаційне посередництво: зміст діяльності в організації для забезпечення функцій інформаційного менеджменту.

Варіант 10

  1. Інформаційний ринок: сегментація та тенденції розвитку в умо­вах глобалізації.
  2. Основні положення міжнародного права про інформацію та охорону інтелектуальної власності.
  3. Джерела інформації та документи в інформаційних відносинах.

 

ПИТАННЯ ДЛЯ САМОКОНТРОЛЮ


  1. Інформація як основний елемент процесу управління та її роль в ефективній діяльності сучасних організацій.

  2. Специфіка трудової діяльності в постіндустріальному та інфор­маційному суспільствах.

  3. Сучасні напрями розвитку інформатики.

  4. Розвиток технологій обміну інформацією та їх вплив на інформа­ційно-управлінську діяльність.

  5. Інформаційний менеджмент як вид менеджменту та його місце у структурі управління.

  6. Завдання діяльності інформаційного менеджера з управління ін­формаційним середовищем.

  7. Основні концепції інформаційного менеджменту.

  8. Поняття інформаційного ресурсу.

  9. Інформаційний підхід до управління в умовах глобалізації.

СПИСОК ЛІТЕРАТУРИ

Основна

  1. Аугустинайтис А., Абарюс П. Информационный менеджмент: на­ука и преподавание [Електрон. ресурс]. — Способ доступу: URL.: http://www.nbuv.gov.ua/ — Загол. з екрана.

  2. Бондаренко Н. В., Дубницкий В. И. Менеджмент — корпоративный, маркетинговый, информационный, антикризисный / Справ.-инф. пособие для специалистов, научных работников и предпринима­телей/ — Донецк.: ООО "Юго-Восток ЛТД", 2004. — 140 с.

  3. Вовчак І. С. Інформаційні системи та комп'ютерна техніка в ме­неджменті: Навч. посіб. — Тернопіль: Карт-бланш, 2002. — 354 с.

  4. Годин В. В., Корнеев И. К. Информационное обеспечение управ­ленческой деятельности. — М.: ИНФРА-М., 2001. — 354 с.

  5. Годин В. В., Корнеев И. К. Управление информационными ресурса­ми. — М.: ИНФРА-М., 1999. — 402 с.

  6. Гринберг А. С., Король И. А. Информационный менеджмент. — М.: ЮНИТИ-ДАНА, 2003. — 415 с.

Додаткова

  1. Гриценко В. Н., Паньшин Б. Н. Информационная технология: со­стояние и вопросы развития. -К.: Наук. думка, 1989. — 272 с.

  2. Давидова І. Ринкова трансформація інформаційної діяльності в Україні // Вісник книжкової палати. — 2001. — № 8. — С. 21 24.

  3. ДзвінчукД. І. Психологічні основи ефективного управління: Навч. посіб. — К: ЗАТ "Нічлава", 2000. — 280 с.

  4. Дахно И. И. Патентование и лицензирование: Учеб. пособие. — К.: МАУП, 2004. — 216 с.

  5. Друкер П. Ф. Задачи менеджмента в ХХІ веке. — СПб.; К.: Виль-

  6. ямс, 2000.

  7. Друкер П. Ф. Практика менеджмента. — СПб.; К.: Вильямс, 2000.

  8. Жаворонкова Г. В. Інформаційне підприємництво: інновації, кон­салтинг, маркетинг. — К.: Нац. авіа. ун-т, 2003. — 366 с.

  9. Ильганова В. А., Давыдова И. А. Управление информацией как предмет преподавания // Научно-технические библиотеки. — 2001. — № 10. — С. 48 61.

  10. Інформатизація управління соціальними системами: організацій­но-правові питання теорії і практики: Навч. посіб. / Кол. авт. — К.: МАУП, 2003. — 336 с.

  11. Костров А. В. Основы информационного менеджмента.: Учеб. по­собие. — М.: Финансы и статистика, 2003. — 336 с.

  12. Костров А. В. Александров Д. В. Уроки информационного менедж­мента. — М.: Финансы и статистика, 2005. — 304 с.

  13. Костюченко В. В. Менеджмент строительства.: Учеб. пособие / В. В. Костюченко, К. М. Крючков, О. А. Кудинов. — Ростов н/Д: Феникс, 2002. — 448 с.

  14. Куденко Н. В. Менеджмент-управління інформацією / Навч. пос. — К: КДТЕУ, 1999. — 313 с.

  15. Ларин М. В. Управление документацией и новые информацион­ные технологии. — М.: Науч. кн., 1998. — 187 с.

  16. Матвієнко О. В. Основи інформаційного менеджменту: Навч. посіб. — К.: Центр навч. літ., 2004. — 124 с.

  17. Матвиенко О. В., Цивин М. Н. Менеджмент информационных офисных систем.: Навч. посіб. — К.: Вид-во НТУ, 2001. — 154 с.

  18. Мех Я. В. Інформаційне забезпечення управління внутрішніми резервами підприємства: Методологія і організація. — Тернопіль: ПП "Синтез-Поліграф", 2003. — 340 с.

  19. Управление информацией в менеджменте. [Элекрон. ресурс]. — Способ доступа: URL.:http://www.de.nwpi.ru./courses/man/base man/ — Загол. с экрана.

  20. Хіт Р. Кризовий менеджмент для керівників = Crisis management for managers and excentives — К.: Всесвіт; Наук. думка, 2002. — 560 с.

  21. Яновський А. М. Информация — товар рыночный // Научн. и техн. информ. — 1999. — № 6. — Сер. 1. — С. 12-14.

 

ЗМІСТ

Пояснювальна записка

Тематичний план дисципліни "Інформаційний менеджмент"

Зміст дисципліни "Інформаційний менеджмент"

Вказівки до контрольної роботи

Варіанти контрольних робіт

Питання для самоконтролю

Список літератури

З повагою ІЦ "KURSOVIKS"!