Роздрукувати сторінку
Главная \ Методичні вказівки \ Методичні вказівки \ 417 Навчально-методичні матеріали з курсу Інформаційний менеджмент, НУДПСУ

Навчально-методичні матеріали з предмету Інформаційний менеджмент, НУДПСУ

« Назад

2.2. Дисципліни модулю спеціальної підготовки

2.2.1. НАВЧАЛЬНО-МЕТОДИЧНІ МАТЕРІАЛИ

з дисципліни “Інформаційний менеджмент

Укладач: Лазарєва С.Ф., канд. екон. наук, професор

ВСТУП

Метою вивчення дисципліни “Інформаційний менеджмент” є формування у студентів необхідних теоретичних знань і практичних навичок з питань управління інформаційною діяльністю суб’єктів господарювання будь-якого виду, а також опанування відповідного інструментарію для успішного управління інформаційними ресурсами і технологіями.

Основна задача дисципліни полягає у підготовці висококваліфікованих інформаційних менеджерів здатних:

  • ­організовувати та проводити інформаційну діяльність на будь-якому об’єкті (як інформаційної, так і неінформаційної сфери);

  • ­організувати інформаційне обслуговування органів управління будь-якого рівня;

  • ­очолювати керівництво інформаційної служби (фірми) (комерційної чи некомерційної або керувати окремим її підрозділом), керувати всіма  основними та обслуговуючими процесами, що складають інформаційне  виробництво;

  • ­очолити команду та керувати колективом розробників проектів інформатизації (проектів, що мають на меті створення інформаційних і телекомунікаційних систем, засобів інформатизації та інформаційних ресурсів, інформаційно-обчислювальних фірм тощо);

  • ­виявляти резерви підвищення ефективності виробничо-господарської діяльності інформаційних служб (фірм) та вміти мобілізувати їх.

Предметом дисципліни є управління проектами і програмами інформатизації на об’єктах будь-якого рівня економіки.

Місце дисципліни в навчальному плані. Вивчення дисципліни “Інформаційний менеджмент” базується на знаннях таких дисциплін загальноекономічної та професійної підготовки: “Інформатика і комп’ютерна техніка”, “Економічна кібернетика”, “Мікроекономіка”, “Макроекономіка”, “Економіка підприємства”, “Менеджмент”, “Маркетинг”, “Системи підтримки прийняття рішень”, “Інформаційний бізнес”, “Системи оброблення економічної інформації”, “Моделювання бізнес-процесів”, “Інструментальні засоби прикладного програмування”, “Організація та проектування баз і сховищ даних”, “Прикладне програмне забезпечення”, “Технологія розробки програмних та інтелектуальних систем”, “Управління інформаційними ресурсами”, “Моделі управління інформаційними технологіями”, “Автоматизація проектування інформаційних систем” та ін. бакалаврського циклу.

Знання, отримані при вивченні дисципліни використовуються в усіх пакетних дисциплінах магістерського циклу, а також при написанні магістерської дипломної роботи.

Після опанування дисципліни “Інформаційний менеджмент” студент повинен знати:

- сутність, зміст, значення та місце інформаційного менеджменту в системі менеджменту на підприємстві;

- сутність поняття, класифікацію та особливості інформаційних ресурсів (ІР) як економічної категорії;

- вплив ІР на конкурентоспроможність підприємства;

- методи визначення інформаційних потреб організації, джерела та канали отримання стратегічної інформації;

- сутність поняття інформаційної інфраструктури, вимоги до неї;

- принципи та стратегії створення й розвитку інформаційної інфраструктури підприємства;

- нормативно-правове й науково-методичне забезпечення процесів управління інформаційними технологіями (ІТ) на підприємстві;

- питання, пов’язані з організацією роботи інформаційної служби підприємства;

- принципи управління ІТ відповідно до міжнародного стандарту ISO 20000, і методологій СОВІТ, ITIL, ITSM, MOF тощо;

- сутність поняття економічної ефективності ІС та проблеми її оцінки;

- найпоширеніші методики оцінювання ефективності ІТ-інвестицій та проблеми їх використання;

- сутність моделі сукупної вартості володіння (ТСО) та методики її розрахунку.

Сферою реалізації знань і умінь студента є:

- передпроектний аналіз і моделювання економічних об’єктів і задач;

- інформаційно-аналітична підтримка бізнес-процесів;

- інформаційне обслуговування працівників організації;

- розроблення консультаційних проектів у сфері інформатизації;

- організація роботи ІТ-підрозділу організації або фірми у галузі інформаційної діяльності (ІТ-індустрії);

- створення системи управління інформаційним підрозділом (підприємством);

- планування діяльності інформаційного підрозділу (підприємства);

- аналіз діяльності підрозділу (підприємства) інформаційного обслуговування;

- здійснення внутрішнього та зовнішнього ІТ-аудиту;

- управління інформаційними ресурсами організації;

Отримані знання й уміння можуть бути використані у практичній діяльності при управлінні інформаційною службою або її підрозділом на будь-якому об’єкті.

Об’єктами професійної діяльності є:

- інформаційна служба організації (ІТ-департамент, ІТ-відділ,ІТ-підрозділ тощо);

- інформаційні технології (інформаційно-обчислювальні мережі, комп'ютерні системи, інформаційні системи, бази даних, мережні додатки, продукти системного й прикладного програмного забезпечення);

- діяльність, пов’язана зі створенням, впровадженням, експлуатацією інформаційних технологій і систем будь-якого господарського об’єкта;

- інформаційна інфраструктура і діяльність, пов’язана з управлінням інформаційною інфраструктурою організації.

Дисципліна зорієнтована на формування таких компетенцій:

  1. Організовувати та керувати процесами формування, оновлення й розвитку в організації інформаційних технологій, інформаційних систем, інформаційних ресурсів.

  2. Моделювати й оптимізувати бізнес-процеси з використанням інструментальних засобів моделювання AllFusion Process Modeler (BPwin 4.1) і ARIS (Architecture of Integrated Information System).

  3. Вибирати систему управління бізнес-процесами (BPMS - Business Process Management System) та обґрунтовувати свій вибір.

  4. Вибирати інформаційну систему управління (ІСУ), актуальну для підприємства і його бізнес-стратегії.

  5. Моделювати інформаційні потоки та налаштовувати систему електронного документообігу.

  6. Впроваджувати ІТ-продукти і системи (ІСУ або її модулі, підсистеми тощо). Взаємодіяти зі службою людських ресурсів у вирішенні проблем подолання психологічного бар'єра в людей, викликаного впровадженням ІТ-продуктів і систем (“опору змінам”).

  7. Оцінювати ефективність ІСУ та розробляти стратегію її розвитку.

  8. Планувати розвиток ІСУ (включаючи розвиток інформаційних систем для зберігання нормативної, довідкової й архівної інформації), виходячи з потреб бізнесу.

  9. Організовувати та керувати заходами щодо надійності ІС, гарантування інформаційної безпеки бізнесу й безпеки його інформаційних ресурсів, технологій і систем.

  10. Вивчати й аналізувати тенденції та зміни у зовнішньому оточенні (зовнішні інформаційні потоки), формувати й розвивати відповідні інформаційні ресурси.

  11. Вивчати й аналізувати зміни внутрішнього середовища фірми (обстеження підрозділів) (внутрішні інформаційні потоки) для постановки задач розробки й оновлення ІСУ.

  12. Організовувати взаємодію IT-підрозділу з іншими підрозділами компанії в процесі супроводу IT-продуктів/систем, їхнього впровадження й/або створення.

  13. Розробляти ІТ-стратегію підприємства відповідно до його цілей та бізнес-стратегії.

  14. Розробляти ІТ-процеси компанії, адекватні її ІТ-стратегії та стратегії розвитку.

  15. Розробляти систему управління інформаційними технологіями (інформаційною інфраструктурою) на підприємстві (ІТ Governance).

  16. Планувати роботи у сфері інформатизації й автоматизації діяльності організації.

  17. Аналізувати рівень інформатизації й/або автоматизації того чи іншого процесу і приймати рішення щодо його підвищення.

  18. Складати бюджет ІТ-підрозділу.

  19. Приймати рішення про виконавців - внутрішніх і/або сторонніх (інсорсинг і аутсорсинг).

  20. Розробляти маркетингову стратегію ІТ-підрозділу відповідно до потреб підрозділів бізнес-користувачів (внутрішньофірмовий маркетинг).

  21. Вести переговори і вибирати партнерів, постачальників, провайдерів, виконавців. Укладати з ними договори.

  22. Проводити тендери між постачальниками IT-продукції й послуг. Оцінювати їхні результати.

  23. Надавати консультації з питань використання IT-продуктів/систем, їхнього впровадження й/або створення.

  24. Організовувати навчання бізнес-користувачів інформаційної системи чи програмного комплексу.

  25. Організовувати проведення інтерактивних занять з користувачами щодо підвищення їх  комп’ютерної та інформаційної грамотності.

  26. Організовувати та керувати проведенням внутрішнього і зовнішнього ІТ-аудиту.

  27. Організовувати й керувати закупівлею IКT-обладнання (комп'ютери, видавничі системи, офісна техніка, АТС, телефони), комплектуючих і видаткових матеріалів.

  28. Організовувати обслуговування й ремонт інформаційної техніки, офісного обладнання.

  29. Розробляти внутрішню нормативну базу IT-підрозділу.

  30. Розробляти Положення про підрозділ, службові обов'язки співробітників.

  31. Розробляти раціональну організаційну структуру інформаційної служби в організації. Формувати штат ІТ-підрозділу. Оцінювати, здійснювати підбор і розміщення кадрів.

  32. Оперативно керувати своїм підрозділом.

  33. Контролювати продуктивність й відхилення від планів.

  34. Обліковувати й аналізувати показники продуктивності ІТ-підрозділу по різних напрямках його діяльності.

  35. Аналізувати ІТ-процеси в організації на відповідність їх запланованому рівню моделі зрілості (Maturity Models, ММ).

  36. Розробляти систему збалансованих показників (Balanced Scorecard - BSC) для інформаційної служби організації.

  37. Визначати критичні фактори успіху (Critical Success Factor) з метою контролю над ІТ-процесами.

  38. Визначати ключові індикатори цілей (Key Goal Indicator) з метою оцінки ступеня досягнення бізнес-цілей за допомогою ІТ-процесів.

  39. Визначати ключові індикатори результату (Key Performance Indicator) з метою оцінки продуктивності ІТ-процесів у досягненні ними бізнес-цілей організації.

  40. Складати звіти за результатами діяльності ІТ-підрозділу.

  41. Аналізувати статистичну інформацію, наукові публікації, практичний досвід підприємств у галузі інформатизації (в частині, що стосується інформаційного менеджменту).

  42. Вивчати потреби організацій у проведенні прикладних наукових досліджень у сфері інформатизації (в частині, що стосується інформаційного менеджменту).

  43. Обґрунтовувати вибір теми та методологію наукового дослідження.

  44. Розробляти теоретичну базу дослідження обраної теми.

  45. Складати плани наукових досліджень, розробляти методичні та робочі програми проведення наукового дослідження та формувати гіпотези дослідження обраної теми.

  46. Проводити наукові дослідження й розробки за окремими розділами (етапами, завданнями) теми або за одним із напрямів інформатизації та розробляти рекомендації щодо запровадження результатів дослідження.

  47. Здійснювати збір, накопичення, систематизацію й оброблення наукової інформації за досліджуваною проблемою, готувати звіт за результатами проведеної роботи у вигляді наукової доповіді або її розділу, наукового огляду, доповідної записки, статті.

  48. Вивчати, узагальнювати й упроваджувати на практиці вітчизняний і зарубіжний досвід управління інформаційними технологіями і системами, інформаційною інфраструктурою тощо.

1. ТЕМАТИЧНИЙ ПЛАН ДИСЦИПЛІНИ

Назва теми

Кількість годин

Денна форма

навчання

Вечірня форма

навчання

Заочна форма

навчання

Лекції

С (П, Л)

ІКР

СРС

Лекції

С (П, Л)

ІКР

СРС

Лекції

С (П, Л)

ІКР

СРС

Модуль 1. Введення в інформаційний менеджмент

ТЕМА 1. Сутність та особливості інформаційного менеджменту

2

 

1

3

1

 

 

2

1

 

1

3

ТЕМА 2. Основи інформаційної культури сучасного менеджера

 

 

1

3

1

 

 

2

1

 

1

3

ТЕМА 3. Інформаційне забезпечення стратегії розвитку організації

 

 

1

3

1

 

 

2

1

 

1

3

ТЕМА 4. Міжнародні стандарти управління

 

 

1

3

 

 

 

2

 

 

1

3

ТЕМА 5. Основи реінжинірингу бізнес-процесів

 

 

1

3

1

 

 

3

1

 

1

3

Модуль 2. Управління інформаційними ресурсами

ТЕМА 6. Інформаційні ресурси як економічна категорія.

2

 

1

3

1

 

 

3

3

 

1

2

ТЕМА 7. Формування та управління інформаційними ресурсами організації

 

 

1

3

1

 

 

3

3

 

1

3

ТЕМА 8. Концепція управління життєвим циклом інформації

 

 

1

3

1

 

1

3

3

 

1

3

ТЕМА 9. Портал як засіб управління інформаційними ресурсами

 

 

1

3

 

 

1

3

3

 

1

3

ТЕМА 10.Методологія та інструментальні засоби моделювання бізнес-процесів

 

 

1

3

 

 

1

3

3

 

1

2

ТЕМА 11. Технологія моделювання бізнес- процесів

 

2

2

3

 

4

2

3

3

2

1

2

ТЕМА 12. Документаційна система офісу (організації)

 

2

2

4

 

2

1

4

4

2

2

4

ТЕМА 13. Правові аспекти комплексної захищеності інформаційних ресурсів

 

 

1

4

1

 

 

4

4

 

1

4

Модуль 3. Управління інформаційними технологіями і системами

ТЕМА 14. Проблема управління інформаційними системами на сучасному етапі

2

 

1

3

1

 

1

3

1

 

1

3

Тема 15. Основи управління інформаційною службою: задачі, організаційна структура, проблеми

 

 

1

4

1

 

1

4

1

 

1

4

Тема 16. Корпоративні моделі сервіс-менеджменту інформаційних технологій

 

 

2

4

1

 

1

4

1

 

2

4

Тема 17. Модель управління інформаційними технологіями за СОВІТ

 

 

2

4

1

 

1

4

1

 

2

4

ТЕМА 18. Розробка стратегії розвитку інформаційної інфраструктури організації

 

 

1

4

1

1

1

4

1

 

1

3

ТЕМА 19. Управління процесом створення/розвитку ІС

 

 

1

3

1

 

1

3

1

 

1

3

Модуль 4. Економіко-організаційні аспекти інформаційного менеджменту

ТЕМА 20. Економічна ефективність інформаційної служби

2

 

2

4

2

1

1

4

1

 

2

4

ТЕМА 21. Консалтинг у сфері інформаційних технологій

 

 

1

3

 

 

1

2

1

 

1

2

Разом годин:

8

4

26

70

16

10

14

65

16

4

25

60

 

2. ПРОГРАМА ДИСЦИПЛІНИ ТА РЕКОМЕНДОВАНА ЛІТЕРАТУРА

Модуль 1. Введення в інформаційний менеджмент

Тема 1. Сутність та особливості інформаційного менеджменту

Короткий огляд наукових шкіл та напрямків розвитку теорії менеджменту. Місце інформаційного менеджменту в теорії менеджменту. Сутність інформаційного менеджменту. Огляд різних трактувань концепції інформаційного менеджменту. Основні обов’язки інформаційного менеджера на підприємстві. Професійні та особистісні якості, що мають бути притаманні інформаційному менеджеру. Вимоги до освітньо-кваліфікаційного рівня інформаційного менеджера.

Тема 2. Основи інформаційної культури сучасного менеджера

Типи та категорії управлінської інформації. Якості ділової інформації та її значення для менеджера. Прийняття рішень та менеджмент. Моделі прийняття рішень в організаціях. Проблеми та їх вирішення: економіко-математична модель. Основні етапи розробки управлінських рішень. Прийняття рішення, реалізація, аналіз результату. Використання інформації для прийняття рішень. Фактори інформаційного ризику та шляхи їх зниження.

Тема 3. Інформаційне забезпечення стратегії розвитку організації

Інформація та менеджер. Інформаційна складова компонентів менеджменту. Система інформації підприємства та управління нею.

Інформація для стратегічних рішень. Місія, стратегічна концепція, стратегія, організаційна модель. Інформаційна підтримка довгострокового та середньострокового прогнозування.

Інформація для тактичних рішень. Інформаційна підтримка маркетингової, фінансової діяльності, бізнес-планування тощо.

Інформаційна підтримка SWOT- аналізу, TQM-аналізу тощо. Інформація для вирішення оперативних питань. Картотека спостережень.

Тема 4. Міжнародні стандарти управління

Еволюція міжнародних стандартів управління. Стандарт MRP (Material Requirement Planning - планування матеріальних потреб). Стандарт MRP-II (Manufacture Resource Planning - планування виробничих ресурсів). Стандарт ERP (Enterprase Resource Planning - планування ресурсів підприємства. Тенденції розвитку стандартів MRP-II / ERP.

Інформаційні системи, що підтримують міжнародні стандарти управління. Порівняльна характеристика вітчизняних систем управління підприємством та зарубіжних систем класу MRP II/ERP.

Еволюція стандартів управління підприємством. Характеристика APS-систем (Advanced Planning/Scheduling) - "Розвинені системи планування". Сутність та перспективи розвитку СІМ-систем (Computer Integrated Manufacturing).

Тема 5. Основи реінжинірингу бізнес-процесів

Сутність процесної організації управління. Бізнес-процес як основа організаційної побудови та оптимізації інформаційних потоків компанії.

Поняття реінжинірингу бізнес-процесів (BPR) і його зв’язок новими інформаційними технологіями. Методологія реінжинірингу бізнес-процесів як напрямок розвитку інформаційного менеджменту. Організація робіт з реінжинірингу.

Модуль 2. Управління інформаційними ресурсами

Тема 6. Інформаційні ресурси як економічна категорія

Поняття і класифікація інформаційних ресурсів. Особливості інформаційних ресурсів. Напрямки державної політики у сфері інформаційних ресурсів. Загальна характеристика, управління формуванням і використанням інформаційних ресурсів України.

Тема 7. Формування та управління інформаційними ресурсами організації

Інформація як стратегічний ресурс виробничої та комерційної діяльності Стратегічне використання інформації та знань для підвищення конкурентноздатності підприємства. Джерела отримання інформації для прийняття управлінських рішень. Методи пошуку джерел інформації. Аналіз, синтез та розвиток джерел інформації. Канали отримання інформації для прийняття управлінських рішень.

Тема 8. Концепція управління життєвим циклом інформації

Сутність концепції управління життєвим циклом інформації (information lifecycle management, ILM). Бізнес-задачі та процес ILM. Структуризація інформаційних об'єктів. Технології й архітектури ILM-рішень. Автоматизоване управління життєвим циклом інформаці. Служби і модулі автоматизованого ILM: служби управління, загальні служби модулі автоматизації. Приклади рішень автоматизованого управління життєвим циклом інформації.

Тема 9. Портал як засіб управління інформаційними ресурсами

Призначення та цілі створення корпоративного Інтранет-порталу (КІП). Інтернет-технології створення КІП. Архітектура корпоративних порталів. Засоби програмної реалізації КІП. Побудова порталу на основі моделі J2EE. Побудова порталу на основі Microsoft Digital Dashboard. Огляд ринку КІП. Огляд продуктів провідних виробників.

Тема 10. Сутність інформаційної логістики

Сутність логістики. Сутність та особливості інформаційної логістики. Цілі та задачі логістичної інформаційної системи. Інформаційна логістична система та її компоненти. Об‘єкти та суб‘єкти управління інформаційними логістичними системами. Принципи побудови інформаційних логістичних систем. Логістика для бізнес-процесів. Інформаційна логістика й workflow. Необхідність формалізації (моделювання) інформаційних потоків при створенні комп'ютеризованої системи інформаційної логістики.

Тема 11. Методологія та інструментальні засоби моделювання бізнес-процесів

Стандарти (методології) моделювання бізнес-процесів і інформаційних потоків органiзацiї.

Моделювання бізнес-процесів засобами пакету AllFusion Process Modeler (BPwin 4.1). Створення моделі в стандарті IDEF0. Створення організаційних діаграм, діаграм DFD і Workwlow (IDEF3). Функціонально-вартісний аналіз моделі в BPwin 4.1. Якості, що визначаються користувачем (User Defined Properties).

Сутність методології та можливості системи моделювання ARIS (Architecture of Integrated Information System).

Модулі системи ARIS. ARIS Toolset - базове інструментальне середовище. Easy Design - спрощене середовище моделювання. ARIS Simulation - модуль динамічного імітаційного моделювання. Модуль ARIS Link for R/3 - інтеграція з депозитарієм R/3. Модуль ARIS Analyzer for R/3 - перевірка моделей, що створюються за відповідною методологією SAP. Модуль ARIS Promt - вартісний аналіз. Додаткові модулі - інтерфейси з системами Microsoft Project, ERwin, Designer/2000, IBM Flowmart ( клас workflow), Staffware та інші. Модуль ARIS Link for BAAN IV - інтеграція з депозитарієм for BAAN IV. Модуль ARIS Analyzer for BAAN IV - перевірка моделей, що створюються за відповідною методологією BAAN IV.

Використання ARIS.

Тема 12. Документаційна система офісу (організації)

Інформаційні технології в управлінні документообігом. Технологія workflow та її використання для управління інформаційними потоками. Огляд пакетів офісної автоматизації. Методологія роботи з документами в системі OPTIMA WorkFlow.

Тема 13. Правові аспекти комплексної захищеності інформаційних ресурсів

Загальна характеристика умов комплексної захищеності інформаційних ресурсів. Правова специфіка сфери інформатизації. Поняття інформаційного права, його суб’єкти і об’єкти.

Інформатизація як сфера правового регулювання. Законодавство з питань інформатизації. Законодавство про інтелектуальну власність. Законодавство про інформаційні ресурси.

Захист інформації й інформаційних систем. Правопорушення в сфері інформатизації.

Технологічна захищеність інформаційних ресурсів. Формування технологічної сумісності інформаційних ресурсів. Міжнародні стандарти. Організація захисту інформаційних систем.

Технічна захищеність інформаційних ресурсів. Правопорушення в сфері технічної захищеності систем. Побудова раціонального захисту.

Модуль 3. Управління інформаційними технологіями і системами

Тема 14. Проблема управління інформаційними системами на сучасному етапі

Модель корпоративного управління інформаційними технологіями - ІТ Governance. Основоположні принципи побудови системи ІТ Governance в організації. Процеси ІТ Governance. Впровадження ІТ Governance. Стандарти і методології, використовувані в системі IT Governance.

Тема 15. Основи управління інформаційною службою: задачі, організаційна структура, проблеми

Місце інформаційного менеджменту в організаційній структурі підприємства.

Концепція сервісної моделі ІТ в діяльності інформаційної служби. Функціональні ділянки управління інформаційною службою. Задачі й місце інформаційної служби в сучасній організації. Організаційна структура інформаційної служби.

Функції інформаційної служби і параметри сервісу ІТ.Процеси інформаційної служби та їх оптимізація. Проблеми переходу від функціональної до процесної структури інформаційної служби.

Модель процесів інформаційної служби ITIL/ITSM(Information Technology Infrastructure Library/IT Service Management). Загальний опис ITIL. Організації-розробники. Книги бібліотеки ITIL. Взаємозв'язок книг ITIL. Модель ITIL/ITSM у цілому. Процеси ITIL та їх характеристика. Блок процесів надання сервісів (Service Delivery). Блок процесів підтримки (супроводу) сервісів (Service Support). Інші процеси. Розмір організації й застосовність моделі ITIL/ITSM.

Угода про рівень сервісу (УРС) (Service Level Agreement SLA) як основа для управління сервісами ІТ. Система формальних угод і процедцр в управлінні сервісами ІТ. Угода про рівень сервісу (УРС/SLA) в системі угод и процедур інформаційної служби.

Приклади упровадження й основні переваги застосування ITIL/ITSM. Економічне значення УРС і ITIL/ITSM в цілому для інформаційної служби і організації.

Тема 16. Корпоративні моделі сервіс-менеджменту інформаційних технологій

Референтна модель сервіс-менеджменту інформаційних технологій - ITSM (IT Service Management) від Hewlett-Packard (HP IT Reference Model).

Методологія управління інформаційними технологіями Microsoft Operations Framework (MOF)

Методологія управління інформаційною інфраструктурою від ІВМ.

Тема 17. Модель управління інформаційними технологіями за СОВІТ

Загальний опис стандарту СОВІТ. Управління й аудит ІТ відповідно до СОВІТ (концептуальне ядро).

Принципи управління ІТ відповідно до СОВІТ. Моделі зрілості. Критичні фактори успіху. Ключові індикатори цілей. Ключові індикатори результату.

Принципи ІТ-аудиту відповідно до СОВІТ. Моделі проведення ІТ-аудиту. Рівні опису процедури аудиту. Критерії оцінки процесів управління ІТ. Основні етапи аудиту. Узагальнена схема ІТ-аудиту. Структура принципів аудиту СОВІТ. Зовнішній і внутрішній аудит інформаційних технологій.

Взаємозв'язок СОВІТ з іншими методиками і стандартами Спільне використання ITIL і СОВІТ.

Тема 18. Розробка стратегії розвитку інформаційної інфраструктури організації

Поняття інформаційної інфраструктури та її вплив на діяльність організації. Вимоги до інформаційної інфраструктури організації. Сутність різних стратегій розвитку інформаційної інфраструктури організації. Агресивна стратегія. Помірна стратегія. Деструктивна стратегія. Обґрунтування доцільності тієї чи іншої стратегії в залежності від конкретних умов.

Стратегічне планування технічних систем. Розробка довгострокової стратегії використання технічних засобів інформаційної системи (тип, конфігурація ЕОМ, тип і масштаби створення мережі тощо).

Стратегічне планування прикладних систем.

Вибір фірм-постачальників апаратних та програмних засобів.

Тема 19. Управління процесом створення/розвитку і супроводження ІС

Організаційні підходи до створення ІС. Варіанти створення і розвитку ІС.

Розробка стратегії автоматизації. Методи та принципи аналізу та реорганізації діяльності об’єкта при автоматизації управління. Вибір та впровадження інформаційної системи. Експлуатація (супроводження) системи.

Оцінка витрат на супроводження і розвиток ІС. Як підрахувати витрати на ІС? Життєвий цикл ІС. Невидимі витрати. Неконтрольовані витрати. Концепція моделі СВВ - сукупної вартості володіння (ТСО - Total Cost of Ownership). Моделі сукупної вартості володіння інформаційними технологіями (Total Cost of Ownership- ТСО). Спрощена методика розрахунку ТСО. Розширення та модифікації моделі ТСО. Модель ТСО для бізнесу і сервіси ІТ. Особливості застосування моделі ТСО в умовах України.

Модуль 4. Економіко-організаційні аспекти інформаційного менеджменту

Тема 20. Економічнна ефективність інформаційної служби

Економічна ефективність інформаційних систем. Поняття економічної ефективності ІС та проблеми її оцінювання. Методики оцінювання ефективності ІТ- інвестицій та їх використання.

Економічна ефективність діяльності інформаційної служби (підрозділу) організації. Вимірювання ресультативності інформаційної служби і збалансована система показників (Balanced Scorecard — BSC).

Тема 21. Консалтинг у сфері інформаційних технологій

Поняття та сутність консалтингу. Особливості консалтингу в галузі інформаційних технологій (ІТ-консалтингу), його місце в консалтинговій та інформаційній діяльності. Основні цілі розробки консалтингових проектів в галузі інформаційних технологій. Класифікація консалтингових послуг в галузі інформаційних технологій.

Методи роботи консультантів під час виконання консалтингового проекту

Ціноутворення на консалтингові послуги та фінансування діяльності консультантів. Форми договорів на консалтингові послуги.

Стадії консалтингового процесу. Етапи розробки консалтингових проектів в галузі інформаційних технологій та їх характеристика: аналіз первинних вимог і планування робіт; проведення обстеження діяльності підприємства; побудова моделей діяльності підприємства; розробка системного проекту; розробка пропозицій по автоматизації підприємства; розробка технічного проекту; подальші етапи (у разі розробки власної системи, у разі настройки існуючої системи MRP або ERP).

CASE-технології - методологічна та інструментальна база ІТ- консалтингу. Класифікація та загальна характеристика CASE–засобів.Характеристика найбільш поширених CASE–засобів.

 

РЕКОМЕНДОВАНА ЛІТЕРАТУРА

Основна література

1. Годин В.В., Корнеев И.К. Управление информационными ресурсами.- М. ИНФРА, 1999. - 402 с., - (Модульная программа для менеджеров). Модуль 17)

2. Костров А.В. Основы информационного менеджмента  Уч. пособие. -М: Финансы и статистика, 2001. -336 с.

3. Родкина Т.А. Информационная логистика. – М.: “Экзамен”, 2001 г. – 288 с.

Додаткова література

1. Перряр М. Стратегическое управление внешним информационным потоком // Проблемы теории и практики управления. – 1994. – №6. – С. 99-104.

2. Васильев Ю.П. Управление внутрифирменной информацией. М.: Экономика, 1984. – 231 с.

3. Чарльз Хант, Вахе Зартарьян. Разведка на службе вашего предприятия. Информация – основа успеха. – К.: Укразкоронвазасервис, 1992. – 159 с.

 

3. ПЛАНИ ТА ЗАВДАННЯ ДО ПРАКТИЧНИХ (СЕМІНАРСЬКИХ, ЛАБОРАТОРНИХ) ЗАНЯТЬ

3.1. Практичні (семінарські) заняття

Практичні (семінарські) заняття навчальним планом не передбачені.

3.2. Лабораторні (тренінгові) заняття

Тренінг № 1  Моделювання ІТ бізнес-процесів підприємства

-  Моделювання ІТ бізнес-процесів засобами пакету AllFusion Process Modeler (BPwin 4.1) за методологіями IDEF0, DFD та IDEF3.

-  Проведення функціонально-вартісного аналізу побудованої моделі за допомогою інструментарію АВС AllFusion Process Modeler (BPwin 4.1).

-  Побудова дерева вузлів та організаційної діаграми.

Тренінг № 2 Організація документообігу в середовищі конкретного програмного пакета

- Створення маршрутної схеми руху документа в системі OPTIMA WorkFlow.

- Завантаження документа в системі OPTIMA WorkFlow

- Робота з документом в системі OPTIMA WorkFlow

- Отримання звітності в системі OPTIMA WorkFlow.


4. САМОСТІЙНА РОБОТА СТУДЕНТІВ

4.1. Карта самостійної роботи студента

КАРТА САМОСТІЙНОЇ РОБОТИ СТУДЕНТА

з дисципліни „Інформаційний менеджмент”

для студентів магістерської програми „Моделювання та інформаційні технології в економіці”

Види самостійної роботи

Планові терміни виконання

Форми контролю та звітності

Максимальна кількість балів

Денна форма навчання

10 - й семестр

І. Обов’язкові

За систематичність і активність роботи на семінарських (практичних, лабораторних) заняттях

1.1.Відвідування лекційних занять, підготовка до семінарських (практичних та лабораторних) занять; активність і рівень знань при обговорення проблемних питань; виконання додаткових завдань для самостійного вивчення.

Протягом семестру

Відвідування лекцій, активна участь в семінарських (практичних, лабораторних) заняттях

10

За виконання модульних (контрольних) завдань

1.2. Підготовка до модульних контрольних робіт

На 4, 7 і 11 тижні

Перевірка правильності виконання модульних контрольних робіт

30

(по 10 балів за кожний модуль)

1.3. Виконання лабораторної роботи з моделювання ІТ бізнес-процесів

На 6 тижні

Своєчасне і якісне виконання лабораторних робіт

10

1.4. Виконання лабораторних робіт з організації документообігу

На 11 тижні

Своєчасне і якісне виконання лабораторних робіт

20

За виконання завдань для самостійного опрацювання

1.5. Написання реферату (есе) за заданою тематикою

Протягом семестру

Обговорення (захист) матеріалів реферату під час ІКР

10

Разом балів за обов’язкові види СРС

80

ІІ. Вибіркові

2.1. Підготовка доповіді та участь у наукових студентських конференціях, олімпіадах

Протягом семестру

Текст доповіді та участь у  конференції, олімпіаді

20

2.2. Участь у наукових розробках кафедри

Протягом семестру

Використання матеріалів у наукових звітах кафедри

20

Разом балів за вибіркові види СРС

20

Всього балів за СРС

100

Вечірня форма навчання

10-й семестр

І. Обов’язкові

За систематичність і активність роботи на семінарських (практичних, лабораторних) заняття

1.1.Відвідування лекційних занять, підготовка до семінарських (практичних та лабораторних) занять; активність і рівень знань при обговорення проблемних питань; виконання додаткових завдань для самостійного вивчення.

Протягом семестру

Відвідування лекцій, активна участь в семінарських (практичних, лабораторних) заняттях

10

За виконання модульних (контрольних) завдань

1.2. Підготовка до модульних контрольних робіт

На 4, 7 і 11 тижні

Перевірка правильності виконання модульних контрольних робіт

30

(по 10 балів за кожний модуль)

1.3. Виконання лабораторної роботи з моделювання ІТ бізнес-процесів

На 6 тижні

Своєчасне і якісне виконання лабораторних робіт

10

1.4. Виконання лабораторних робіт з організації документообігу

На 11 тижні

Своєчасне і якісне виконання лабораторних робіт

20

За виконання завдань для самостійного опрацювання

1.5. Написання реферату за заданою тематикою

Протягом семестру

Обговорення (захист) матеріалів реферату під час ІКР

10

1.6. Пошук (підбір) та огляд літературних джерел за заданою проблематикою курсу

Протягом семестру

Розгляд підготовлених матеріалів під час аудиторних занять або ІКР

10

Разом балів за обов’язкові види СРС

90

ІІ. Вибіркові

2.1 Участь у наукових розробках кафедри

Протягом семестру

Використання матеріалів у наукових звітах кафедри

10

Разом балів за вибіркові види СРС

10

Всього балів за СРС

100

Заочна форма навчання

10-й семестр

І. Обов’язкові

За систематичність і активність роботи на семінарських  практичних, лабораторних) заняттях

1.1.Відвідування лекційних занять, підготовка до семінарських (практичних та лабораторних) занять; активність і рівень знань при обговорення проблемних питань; виконання додаткових завдань для самостійного вивчення.

Протягом семестру

Відвідування лекцій, активна участь в семінарських (практичних, лабораторних) заняттях

5

За виконання модульних (контрольних) завдань

1.2. Підготовка до модульних контрольних робіт

Залікова сесія

Перевірка правильності виконання модульних контрольних робіт

30

1.3. Виконання лабораторних робіт

Протягом семестру, залікова сесія

Своєчасне і якісне виконання лабораторних робіт

40

За виконання завдань для самостійного опрацювання

1.4. Написання реферату за заданою тематикою

Залікова сесія

Обговорення (захист) матеріалів реферату під час ІКР

15

Разом балів за обов’язкові види СРС

90

ІІ. Вибіркові

2.1 Участь у наукових розробках кафедри

Протягом семестру

Використання матеріалів у наукових звітах кафедри

10

Разом балів за вибіркові види СРС

10

Всього балів за СРС

100

4.2. Організація самостійної роботи студентів над програмним матеріалом

Самостійна робота студентів - один з основних засобів оволодіння навчальним матеріалом у час, вільний від аудиторних навчальних занять.

Головною метою самостійної роботи є закріплення, розширення та поглиблення набутих у процесі аудиторної роботи знань, вмінь та навичок, а також самостійне вивчення та засвоєння нового матеріалу під керівництвом викладача, але без його безпосередньої участі. 

Питання, що виникають у студентів стосовно виконання запланованих завдань, вирішуються на консультаціях, які проводяться згідно з графіками, затвердженими кафедрою.

Самостійна робота студентів над навчальною дисципліною “Інформаційний менеджмент” включає такі форми:

- самостійна робота з літературними джерелами з метою кращого засвоєння програмного матеріалу після відвідування лекцій;

- підготовка до виконання модульних (контрольних) завдань;

- виконання обов’язкових та вибіркових завдань, поданих у карті самостійної роботи студента;

Всі завдання самостійної роботи студентів поділяються на обов’язкові та вибіркові, виконуються у встановлені терміни, з відповідною максимальною оцінкою та передбачають певні форми звітності щодо їх виконання. Обов’язкові завдання має виконати кожен студент у процесі вивчення дисципліни, вибіркові завдання є альтернативними.

Перелік завдань для самостійної роботи поданий у Карті самостійної роботи студентів, яка включається до “Методичних матеріалів щодо змісту та організації самостійної роботи студентів, поточного і підсумкового контролю їх знань”, що розміщуються на сайті КНЕУ.

Кожен студент повинен роздрукувати для себе Карту самостійної роботи та на власний розсуд визначитись з вибірковим елементом самостійної роботи, щоб набрати необхідну кількість балів.

Після виконання обов’язкових та вибіркових завдань у встановлені терміни студент звітує викладачеві. Набрані ним бали враховуються як кількість балів за поточну успішність в навчальній роботі.

Для активізації навчально-пізнавальної діяльності студентів використовуються такі навчальні технології як: робота в малих групах, мозкові атаки.

Робота в малих групах і мозкові атаки передбачені при проведенні тренінгів з дисципліни.

Студенти можуть готувати реферати з проблемних тем курсу за власним бажанням у відповідності з професійною зацікавленістю. Теми рефератів попередньо узгоджуються з керівником курсу.

Орієнтовна тематика рефератів з дисципліни «Інформаційний менеджмент»

1. Business Process Management як методологічна основа управління інформаційними ресурсами підприємства.

2. Chief Information Officer (СІО) – задачі та значення.

3. Information Technology Infrastructure Library (ITIL) - методологія управління IT-інфраструктурою.

4. Information Technology Service Management (ITSM) як сучасний підхід до інформаційного менеджменту на підприємстві.

5. WEB-портал як інструмент управління інформаційними ресурсами підприємства.

6. Аналіз інформаційних технологій підтримки прийняття рішень

7. Аналіз інформаційних технологій, використовуваних у поліграфічному виробництві

8. Аналіз методик оцінки ефективності проектів впровадження інформаційних технологій.

9. Аналіз моделей сукупної вартості володіння ІС (Total Cost of Ownership, TCO)

10. Аналіз ринку готових рішень підтримки діяльності банківських установ

11. Аналіз ринку систем електронного  документообігу.

12. Аудит інформаційних технологій на підприємстві.

13. Аудит інформаційної безпеки об’єкта

14. Аудит ІТ-проектів.

15. Визначення витрат на сервіси ІТ: практичні підходи.

16. Визначення фінансового результату впровадження ІС.

17. Вплив впровадження процесів моделі ITSM на результати діяльності служби ІС.

18. Вплив зрілості процесів служби ІС на успіх або неуспіх переходу до аутсорсингу

19. Діяльність організації як об'єкт інформаційного менеджменту.

20. Економічний аналіз у порівнянні різних способів одержання сервісів ІТ: оцінка переваг і недоліків.

21. Електронні інформаційні ресурси України: загальні проблеми формування, використання, тенденції та напрямки розвитку.

22. Здійснення моніторингу виконання ІТ-проектів.

23. Зіставлення фінансових і нефінансових вигід впровадження ІС: випадок програшу по фінансових вимірниках.

24. Зрілість процесів служби ІС: підходи до оцінки, досвід аналізу.

25. Імовірнісні моделі визначення грошового потоку від впровадження ІС. Досвід застосування імовірнісної моделі до оцінки проекту в галузі ІС та ІТ.

26. Ініціативи (проекти) Євросоюзу щодо формування та використанні інформаційних ресурсів.

27. Інформаційна економіка як основа формування та розвитку інформаційного суспільства.

28. Інформаційна логістика як складова інформаційного менеджменту.

29. Інформаційна підтримка життєвого циклу продукту системами класу PLM (Product Lifecycle Management).

30. Інформаційна служба в діяльності банку

31. Інформаційна служба підприємства на сучасному етапі.

32. Інформаційний менеджмент – задачі та значення на сучасному етапі.

33. ІТ-аутсорсинг і перспективи його розвитку.

34. Комплексне управління інформацією підприємства на платформі Documentum

35. Контролінг інформаційної системи підприємства.

36. Концепція IT Governance та її використання в Україні.

37. Методи економічного аналізу ІТ.

38. Методи оцінки економічного результату при впровадженні ІС.

39. Методи оцінки сукупної вартості володіння ІС класу ERP.

40. Методи оцінки сукупної вартості володіння ІС на малих і середніх підприємствах.

41. Методологія Business Value of IT (BVIT) оцінки впливу ІТ-проекту на бізнес підприємства (Gartner).

42. Модель ІТ-стратегії підприємства.

43. Моніторинг інформаційних ресурсів організації.

44. Огляд продуктів ILM (Infrastructure Lifecycle Management) компанії EMC.

45. Огляд продуктів ILM (Infrastructure Lifecycle Management) компанії HP.

46. Огляд референтних моделей управління бізнес-процесами в різних галузях.

47. Організація роботи служби Service Desk: Управління інцидентами і проблемами

48. Оцінка ефективності експлуатації ЕRP системи.

49. Оцінка ефективності роботи ІТ-служби організації.

50. Оцінка стану нормативно-правового забезпечення у сфері інформаційних ресурсів України.

51. Порівняльна характеристика моделей економічного аналізу інформаційних технологій.

52. Правове регулювання створення і використання інформаційних ресурсів

53. Правовий захист інформаційних ресурсів у розрізі міжнародних тенденцій

54. Проблеми економічного обґрунтування аутсорсингу.

55. Процеси моделі ITSM у роботі служби ІС.

56. Ресурси ділової інформації в Україні: стан та перспективи .

57. Розробка збалансованої програми розвитку ІТ.

58. Система управління експлуатацією ІС, побудована на принципах SLA (Service Level Agreement).

59. Системи класу work-flow в управлінні інформаційними ресурсами

60. Способи одержання сервісів ІТ: власна служба ІС, центри компетенції, внутрішній аутсорсинг, комерційний аутсорсинг.

61. Стандарти моделей зрілості надання ІТ-послуг.

62. Стандарти управління інформаційними технологіями та їх роль.

63. Сукупна вартість володіння інформаційної системи: складові, підходи до оцінки.

64. Сукупна вартість володіння сервісом ІТ: поняття, підходи до розрахунку, досвід оцінки.

65. Сутність концепції ILM (Infrastructure Lifecycle Management).

66. Управління знаннями в організації: системи та інфраструктура.

67. Управління інформаційною безпекою як складова управління інформаційними ресурсами на підприємстві.

68. Управління ІТ інфраструктурою з використанням ITIL і СОВІТ

69. Управління ІТ-інфраструктурою за методологією Microsoft.

70. Управління ІТ-інфраструктурою за методологією ІВМ.

71. Управління ІТ-інфраструктурою за методологією НР.

72. Управління моніторингом інформаційних технологій на підприємстві.

73. Управління параметрами сервісів ІТ у моделі ITIL/ITSM.

74. Фінансові й нефінансові вигоди при впровадженні ІС.

75. Якісні моделі визначення грошового потоку від впровадження ІС. Досвід застосування якісної моделі до оцінки проекту в галузі ІС та ІТ.


5. СИСТЕМА ПОТОЧНОГО І ПІДСУМКОВОГО КОНТРОЛЮ ЯКОСТІ ЗНАНЬ СТУДЕНТІВ З ДИСЦИПЛІНИ

Поточне і підсумкове оцінювання знань студентів з дисципліни “Інформаційний менеджмент” здійснюється відповідно до вимог Ухвали Вченої ради університету від 28.04.2005 р. "Порядок оцінювання знань студентів КНЕУ з урахуванням вимог Болонської декларації".

Дисципліна "Інформаційний менеджмент" є базовою дисципліною для магістерської програми "Моделювання та інформаційні системи в економіці" за напрямом “Економічна кібернетика”. За навчальним планом дисципліна вивчається студентами у Х семестрі. Загальний обсяг ¾ 108 год. Оцінювання рівня знань здійснюється за результатами поточно-модульного контролю (ПМК).

5.2. Порядок поточного контролю та критерії оцінювання знань студентів з дисципліни

Об'єктами поточного контролю знань студентів є:

  • систематичність та активність роботи на семінарських (практичних), лабораторних заняттях (10 балів);

  • виконання модульних (контрольних) завдань (50 балів).

  • виконання завдань для самостійного опрацювання (20 балів);

1. Контроль систематичності та активності роботи

При контролі систематичності й активності роботи студентів оцінці підлягають: відвідування лекційних, семінарських, практичних та лабораторних занять; активність і рівень знань при обговорення проблемних питань; виконання додаткових завдань для самостійного вивчення.

Систематичність та активність роботи студентів оцінюється за такими критеріями:

- присутність на заняттях (0 балів - пропущено більше 20% занять і відсутні оцінки за завдання; 5 балів - пропущено менше 20% занять, пропуски відпрацьовані і є оцінки на заняттях; 10 балів - пропуски відсутні, є позитивні оцінки, висока активність);

- своєчасність захисту лабораторних та самостійних робіт (0 балів - не захистив хоча б однієї роботи; 5 балів - здав усі роботи, але невчасно (об'єктивні причини з дозволу декана); 10 балів - здав усі роботи своєчасно);

- рівень знань експрес-контролю (0 балів - поточні оцінки низькі, 5 балів - поточні оцінки різні; 10 балів - поточні оцінки високі);

- якість оформлення звітів (0 балів - звіт оформлений не за вимогами кафедри; 5 балів - звіт оформлений за вимогами кафедри, але є зауваження; 10 - звіт повністю оформлений за вимогами кафедри).

Загальна оцінка за систематичність та активність розраховується як середня арифметична відповідних критеріїв. Оцінки в середині критерію мають експертний характер.

2. Контроль виконання модульних завдань

Модульний контроль знань проводиться з урахуванням Положення про систему поточного і підсумкового контролю та оцінювання знань студентів Київського національного економічного університету імені Вадима Гетьмани.

Контроль засвоєння теоретичного матеріалу здійснюється за допомогою модульної письмової роботи, на виконання якої надається одна академічна година.

Протягом семестру модульний контроль рівня засвоєння знань студентами проводиться три рази.

Перший модульний контроль проводиться на 4-му тижні й охоплює теми модуля Введення в інформаційний менеджмент:

Тема 1. Сутність та особливості інформаційного менеджменту

Тема 2. Основи інформаційної культури сучасного менеджера

Тема 3. Інформаційне забезпечення стратегії розвитку організації

Тема 4. Міжнародні стандарти управління

Тема 5. Основи реінжинірингу бізнес-процесів

Другий модульний контроль проводиться на 6-му тижні і охоплює теми модуля "Управління інформаційними ресурсами":

Тема 6. Інформаційні ресурси як економічна категорія

Тема 7. Формування та управління інформаційними ресурсами організації

Тема 8. Концепція управління життєвим циклом інформації

Тема 9. Портал як засіб управління інформаційними ресурсами

Тема 10. Сутність інформаційної логістики

Тема 11. Методологія та інструментальні засоби моделювання бізнес-процесів

Тема 12. Документаційна система офісу (організації)

Тема 13. Правові аспекти комплексної захищеності інформаційних ресурсів

Третій модульний контроль проводиться на на 11-му тижні і охоплює теми модулів "Управління інформаційними технологіями і системами" "Економіко-організаційні аспекти інформаційного менеджменту":

Тема 14. Проблема управління інформаційними системами на сучасному етапі

Тема 15. Основи управління інформаційною службою: задачі, організаційна структура, проблеми

Тема 16. Корпоративні моделі сервіс-менеджменту інформаційних технологій

Тема 17. Модель управління інформаційними технологіями за СОВІТ

Тема 18. Розробка стратегії розвитку інформаційної інфраструктури організації

Тема 19. Управління процесом створення/розвитку і супроводження ІС

Тема 20. Економічна ефективність інформаційної служби

Тема 21. Консалтинг у сфері інформаційних технологій

Результати написання контрольних робіт оцінюються в діапазоні від 0 до 100 балів відповідно до наказу ректора КНЕУ № 261 від 29.04.2005 р. Підсумкова оцінка за модуль виводиться як сума оцінок за контрольні роботи, що включені у цей модуль.

Завдання для модульного контролю теоретичної підготовки студента складені з урахуванням вимоги однакової складності для всіх студентів і містять 10 теоретичних питань. Кожне питання оцінюється за шкалою:

10 балів - студент дає обґрунтовані, теоретично вірні відповіді на запитання; демонструє знання підручників, посібників, періодичних видань; викладає матеріал логічній послідовності; приводить узагальнення і висновки; вкладається у відведений час; грамотно і акуратно оформлює завдання;

5 балів - студент володіє знанням матеріалу завдання на рівні п.1, але ним допущені незначні помилки у формулюванні термінів, категорій, розрахунків;

0 балів - студент дає на запитання малообгрунтовану невичерпну відповідь, або дає неправильну відповідь, допускає грубі помилки.

Оскільки за виконання модульних (контрольних) завдань студент може набрати 30 балів (по 10 балів за кожний модуль), остаточна оцінка за модульні контрольні роботи буде на порядок меншою. Тобто, якщо за перший модульний контроль студент набрав 85 балів, а за другий і третій, відповідно, 80 і 75 балів, то сумарно він отримає за модульні контрольні роботи 24 бали (8,5 +8,0+7,5).

При виконанні модульних контрольних завдань оцінці підлягають також два тренінги, які оцінюються в 30 балів.

Перший тренінг (4-й тиждень) включає виконання лабораторної роботи з моделювання ІТ бізнес-процесів і оцінюється в 10 балів.

Якістьвиконання лабораторної роботи оцінюється за такими ознаками:

0 балів - невміння користуватися стандартними функціями системи (BPwin 4.1);

5 балів - уміння запускати стандартні функції програми на виконання;

10 балів - створювати проекти запропонованих завдань, запускати їх на виконання, отримувати результат роботи програми.

Другий тренінг (6-й тиждень) включає виконання лабораторних робіт з організації документообігу з використанням пакету OPTIMA Work Flow. За виконання лабораторних робіт по цьому тренінгу студент може набрати 20 балів (по 10 балів за кожну лабораторну роботу).

Лабораторна робота № 1:

- Створення маршрутної схеми руху документа в системі OPTIMA WorkFlow.

- Завантаження документа в системі OPTIMA WorkFlow

Лабораторна робота №2

- Робота з документом в системі OPTIMA WorkFlow

- Отримання звітності в системі OPTIMA WorkFlow.

Якістьвиконання лабораторних робіт на другому тренінгу оцінюється за такими ознаками:

0 балів - невміння користуватися стандартними функціями системи (OPTIMA WorkFlow);

5 балів - уміння запускати стандартні функції програми на виконання;

10 балів - створювати проекти запропонованих завдань, запускати їх на виконання, отримувати результат роботи програми.

3. Контроль виконання завдань для самостійного опрацювання

Теми, що не увійшли до лекційного матеріалу, опрацьовуються студентами самостійно й обговорюються зі студентами під час обов’язкових консультацій. До завдань для самостійного опрацювання відноситься написання реферату (есе) за заданою тематикою з наступним обговоренням та захистом матеріалів реферату (есе) під час ІКР. За реферат студент може отримати 10 балів.

Оцінювання якості написання реферату здійснюється за такими критеріями:

0 балів – тема не розкрита або розкрита поверхнево, не розглянуто ключові питання;

5 балів - тема розкрита поверхнево, не розглянуто частину ключових питань;

10 балів – основні питання теми розкрито, але матеріал погано систематизований, не містить висновків та узагальнень щодо різних концептуальних підходів до розв’язання проблемних питань теми, має вади в оформленні реферату тощо;

15 балів – тема розкрита повністю, базується на аналізі обширного матеріалу, містить виклад власної думки щодо розв’язання проблемних питань теми, матеріал викладено професійно, в логічній послідовності питань, що охоплює тема, робота оформлена грамотно і акуратно.

Контроль виконання вибіркових завдань для самостійного опрацювання

Протягом семестру здійснюється оцінка виконання студентом завдань для самостійної роботи, що обираються ним довільно. До таких завдань відносяться:

- підготовка доповіді та участь у наукових студентських конференціях, семінарах і олімпіадах;

- участь у наукових розробках кафедри виконання завдань у рамках дослідних проектів кафедри.

Кожне із завдань оцінюється у 20 балів. Студенту дозволяється обрати завдання на власний розсуд.

5.3. Завдання для виконання на базах практики

Під час проходження виробничої (переддипломної) практики студенти повинні ознайомитися з бізнес-процесами управління інформаційною інфраструктурою підприємства (інформаційними ресурсами, інформаційними технологіями, іншими ІТ-ресурсами підприємства) та з‘ясувати наступні питання:

У чому полягають функції та задачі інформаційного менеджменту (ІМ) в організації  та яким чином вони організаційно розподілені.

  • спеціалізований підрозділ;

  • у кожному підрозділі здійснює роботу з ІМ окрема особа;

  • інше організаційне розподілення.

Чи бере участь керівник ІТ-підрозділу в розробці стратегії підприємства загалом. Якщо ні, надати пропозиції 

  1. Який склад має технічна база (технічні засоби, програмне забезпечення, операційні системи, системи управління даними, мережеве обладнання і програми, мультимедіа тощо) інформаційної інфраструктури організації – бази практики;

  2. Які прикладні системи (як автоматизовані (програмні), так і ручні процедури, включно) мають місце в організації;

  3. Які дані (інформаційні об’єкти в найширшому значенні слова, тобто внутрішні на зовнішні, структуровані та неструктуровані, графічні та звукові тощо) залучаються до прийняття управлінських рішень на рівні топ-менеджменту  та джерела їх отримання;

  4. Які засоби підтримки (допоміжні ресурси, обладнання, приміщення, інші ресурси, необхідні для створення та підтримки інформаційних технологій) є на базі практики;

  5. Який персонал (як співробітники підприємства, так і сторонньої організації, у випадку аутсорсингу) бере участь у плануванні та організації, проектуванні та впровадженні, експлуатації та супроводі, а також підтримці та моніторингу інформаційних технологій).

  6. Яким чином організуються роботи по створенню, розвитку та підтримці інформаційної інфраструктури (у тому числі інформаційних систем) на базі практики. Якої стратегії при цьому дотримуються і чому.  За якою методикою обґрунтовують ефективність інвестування коштів у інформаційні технології.

  7. Яка структура витрат на інформаційні технології прийнята на базі практики. Запропонувати заходи щодо удосконалення процесу управління цими витратами.

  8. Як проводиться оцінка оцінки ефективності роботи ІТ-підрозділу і за якою методикою. Якщо ефективність не оцінюється, надати пропозиції щодо проведення такої оцінки.

  9. Як організовано на базі практики навчання користувачів та надання консультацій у разі потреби.

Результатом виконання завдань на базі практики з дисципліни "Інформаційний менеджмент" є оформлений у відповідності з вимогами звіт, який має бути представлений на третій модульний контроль знань.

Кожне питання оцінюється за шкалою:

10 балів - студент дав обґрунтовані, глибоко продумані відповіді на запитання; виклав матеріал у логічній послідовності; навів узагальнення і висновки; грамотно й акуратно оформив завдання;

5 балів - студент володіє знанням матеріалу на рівні попереднього пункту, але викладений ним матеріал має деякі вади, пов’язані з повнотою та глибиною висвітлення питань, є незначні недоліки в оформленні звіту;

0 балів - студент виклав матеріал практичного завдання поверхово, при захисті демонструє слабке знання матеріалу, або дає неправильні відповіді,  допускає грубі помилки.

Максимальна сума балів – 100 (по 10 балів за кожне завдання для виконання на базі практики).

5.4. Поточний контроль знань студентів заочної форми навчання

Об’єктом поточного контролю знань студентів заочної форми навчання є:

-контроль систематичності роботи протягом семестру над вивченням програмного матеріалу дисципліни;

-контроль за виконанням модульних завдань;

-індивідуальні практичні завдання, які виконуються на основі інформації з місця роботи та теоретичних знань, отриманих в результаті самостійного вивчення дисципліни.

Поточний контроль знань студентів заочної форми навчанняздійснюється у вигляді експрес-контролю в період установочних лекцій при проведенні тренінгових занять перед заліком.

Тренінгові  заняття проводяться безпосередньо в реальному масштабі часу на комп'ютері протягом двох-трьох стандартних занять. Це надає можливість контролювати ступінь освоєння матеріалу за критеріями своєчасність і якістьвиконання.

Якістьвиконання лабораторної роботи по кожному тренінгу оцінюється за такими ознаками:

0 балів - невміння користуватися стандартними функціями системи (BPwin 4.1 і OPTIMA WorkFlow);

10 балів - уміння запускати стандартні функції програми на виконання;

20 балів - створювати проекти запропонованих завдань, запускати їх на виконання, отримувати результат роботи програми.

Оцінювання знань студентів здійснюється відповідно до вимог Болонської декларації, за результатами поточного контролю (експрес-контроль, лабораторні роботи з тренінгів № 1 і 2). Завдання поточного контролю оцінюються в діапазоні від 0 до 100 балів відповідно до наказу ректора КНЕУ № 261 від 29.04.2005 р.

Питання для виконання індивідуального практичного завдання такі ж самі як завдання для виконання на базах практики для стаціонару.

Результати виконання індивідуального завдання з дисципліни "Інформаційний менеджмент" оформляються як письмовий звіт, який здається керівникові курсу для оцінювання.

За виконання індивідуального практичного завдання студент може отримати максимально 20 балів (по 2 бали за відповідь на кожне питання індивідуального завдання).

Кожне питання оцінюється за шкалою:

2 бали - студент дав обґрунтовані, глибоко продумані відповіді на запитання; виклав матеріал у логічній послідовності; навів узагальнення і висновки; грамотно і акуратно оформив завдання;

1 бал - студент володіє знанням матеріалу на рівні попереднього пункту, але викладений ним матеріал має деякі вади, пов’язані з повнотою та глибиною висвітлення питань, є незначні недоліки в оформленні звіту;

0 балів - студент виклав матеріал практичного завдання поверхово, при захисті демонструє слабке знання матеріалу, або дає неправильні відповіді, допускає грубі помилки.

5.5. Порядок підсумкового оцінювання знань

Підсумкове оцінювання знань проводиться у вигляді заліку. Оцінювання знань студентів здійснюється відповідно до вимог Болонської декларації, за результатами поточного модульного контролю (ПМК). Семестровий залік виставляється студенту за виконання усіх завдань поточного модульного контролю по всіх темах курсу. Підсумкова оцінка за виконання усіх завдань поточного модульного контролю обчислюється як сума балів за виконання усіх завдань протягом семестру. Для отримання заліку студенти мають набрати за результатами поточного контролю знань по всіх формах його проведення не менше 50 балів. Залік оформляється під час останнього семінарського (практичного, лабораторного) заняття, а на заочній формі навчання – за розкладом екзаменаційно-лобораторних сесій.

У разі невиконання завдань поточного контролю з об'єктивних причин, студент має право, за дозволом декана, скласти їх до останнього практичного заняття. Час та порядок складання визначає викладач. Складання академічної заборгованості передбачає виконання всіх обов’язкових модульних завдань.

До відомості обліку успішності за поточним модульним контролем заносяться сумарні результати в балах поточного контролю з подальшим переведенням у 4-бальну систему.

Переведення даних 100 бальної шкали оцінювання в 4-х бальну шкалу та шкалу за системою ECTS (European Credit Transfer System) здійснюється в такому порядку:

Загальна кількість балів

Оцінка за 4-ри бальною системою

Оцінка за шкалою ECTS

85-100

5 (відмінно)

A

80

4 (добре)

B

65-75

C

60

3 (задовільно)

D

50-55

E

20-45

2 (незадовільно) з можливістю повторного складання

FX

0-15

2 (незадовільно) з обов’язковим повторним вивченням дисципліни

F

З повагою ІЦ "KURSOVIKS"!