Роздрукувати сторінку
Главная \ Методичні вказівки \ Методичні вказівки \ 408 Плани лабораторних занять з курсу Інформаційні системи в управлінні, НУДПСУ

Плани лабораторних занять з курсу Інформаційні системи в управлінні, НУДПСУ

« Назад

ПЛАНИ ЛАБОРАТОРНИХ ЗАНЯТЬ

Під час вивчення курсу важливе значення мають практичні заняття, на які виносяться найважливіші теми і питання.

Мета практичних занять - закріпити, розширити і поглибити знання, одержані студентами на лекціях і під час самостійної роботи з літературними джерелами.

На практичних  заняттях  студенти  набувають  навичок з проектування і розробки окремих елементів ГСПР.

Практичні заняття  передбачають  опитування студентів з вивченого матеріалу, перевірку і розв’язання практичних завдань.

Заняття № 1

Тема 1. Концептуальні засади інформаційних систем в управлінні економічними об’єктами

Практичне заняття "Інформаційні системи в управлінні економічними об’єктами"

Завдання. Сформувати наступні компетенції:

знання:

− щодо сутності інформаційних систем в управлінні економічними об’єктами;

− щодо основних характеристика інформаційних систем;

− про основні складові інформаційних систем;

вміння:

− володіти термінологією предметної області;

− визначати структуру економічної інформації;

− здійснювати формалізований опис економічної інформації.

План заняття

  1. Експрес опитування студентів за матеріалами теми.

  2. Пояснення понять і положень навчального матеріалу щодо формалізованого  опису економічної інформації

  3. Розв’язання міні-кейсів у малих групах

Інформаційне забезпечення

  1. Теоретичні основи лекційного матеріалу, тема 1.

 

Заняття № 2

Тема 3. Організація  інформаційного забезпечення в інформаційних системах

Практичне заняття «Інформаційне забезпечення інформаційних  систем»

Завдання. Сформувати наступні компетенції:

знання:

− про основні компоненти інформаційних систем;

− види забезпечень інформаційних систем;

− структура інформаційного забезпечення;

− поняття машинної та позамашинної інформаційної бази;

− про технологію підготовки техніко-економічної інформації.

вміння:

− володіти термінологією предметної області;

− описувати структуру інформаційного забезпечення;

− розробляти класифікатори техніко-економічної інформації;

− здійснювати кодування економічної інформації;

− проектувати форми вихідної інформації;

− проектувати форми первинних документів.

 

План заняття

  1. Експрес опитування студентів за матеріалами теми.

  2. Пояснення понять і положень навчального матеріалу щодо класифікації і кодування економічної інформації

  3. Розгляд виробничих ситуацій з створення та використання інформаційного і програмного забезпечення в інформаційних системах.

  4. Розв’язання міні-кейсів у малих групах

 

Перелік задач практичного заняття

1. Структура інформаційного забезпечення

Задача 1.1 Спроектувати структуру інформаційного забезпечення задачі «Облік матеріальних цінностей на складі”: - за умов, коли стабільні ціни на матеріальні ресурси;  за умов, коли ціни на матеріальні ресурси нестабільні.

Задача 1.2 Спроектувати структуру інформаційного забезпечення задачі «Облік праці та заробітної плати”: 1. За умов, коли нормативно-довідкова інформація стабільна.2. За умов, коли нормативно-довідкова інформація нестабільна.

2. Основні поняття класифікації і кодування інформації. Класифікатори техніко-економічної інформації.

Задача 2.1 Визначити необхідні класифікатори і коди для задачі «Облік матеріальних цінностей на складі ”

Задача 2.2 Визначити необхідні класифікатори і коди для задачі «Облік праці та заробітної плати ”.

Задача 2.3 Розробити код структурних підрозділів для машино-будівного підприємства на базі різних методів кодування, оформити у вигляді табл. 1.

          Таблиця 1

    Група підрозділів

  Перелік підрозділів

                                              Код

порядковий

серійно-порядковий

послідовний

паралельний

Задача 2.4 Розробити код для кодування всіх академічних груп КНЕУ (код має визначати форму навчання, спеціальність, курс, факультет, групу).

Задача 2.5 Розробити класифікатор академічних груп КНЕУ. Для прикладувзяти не менше двох форм навчання та трьох факуль­тетів.

Задача 2.6. Розробити код і класифікатор одиниць вимірів матеріальних цінностей для машинобудівного підприємства. Передбачити чотири групи: вибору маси, довжини, обсягу та кількості.

Задача 2.7 Розробити код матеріальних цінностей.

Задача 2.8 Розробити код і класифікатор операції руху ма­теріальних цінностей на складах машинобудівного підприємства.

3. Проектування форм вихідної інформації.

3адача 3.1 Розробити форми вихідних повідомлень для задачі «Облік матеріальних цінностей на складі”. Описати їх призначення.

Задача 3.2 Спроектувати вихідне повідомлення “Характеристика працюючих на підприємстві по освіті” на основі масиву “KADR” (прізвище, ініціали, табельний номер, дата народження, стать, категорія, професія, розряд, освіта, код цеху, код бригади, код дільниці)

Задача 3.3 Спроектувати вихідне повідомлення по формалізованому опису.      

Задача 3.4 Розробити форми вихідних повідомлень для задачі «Облік праці та заробітної плати”. Описати їх призначення.

4. Проектування форм первинних документів.

Задача 4.1 Опрацювати вхідні повідомлення для задачі «Облік матеріальних цінностей на складі”: 1. За умов, коли стабільні ціни на матеріальні ресурси. 2. За умов, коли ціни на матеріальні ресурси нестабільні.

Задача 4.1 Опрацювати вхідні повідомлення для задачі «Облік праці та заробітної плати”: 1. За умов, коли нормативно-довідкова інформація стабільна. 2. За умов, коли нормативно-довідкова інформація нестабільна.

5. Технологія проектування розміщення даних на екрані.

Задача 5.1 Розробити форму прибуткового ордеру на екрані.

Задача 5.2 Розробити форму нарада на екрані.

Задача 5.2 Розробити форми виводу всіх нормативно-довідкових даних на екран з бази даних.

Інформаційне забезпечення

1. Теоретичні основи лекційного матеріалу, теми 2,3.

Заняття № 3

Тема 4.  Сучасні підходи до побудови інформаційних систем в управлінні

Практичне заняття "Сучасні підходи до побудови інформаційних систем в управлінні "

Завдання. Сформувати наступні компетенції:

знання:

− про програмне та технічне забезпечення інформаційних систем;

− про принципи створення і впровадження інформаційних систем в управлінні;

− про особливості підходів до проектування інформаційних систем;

 − про сучасні класи технологій проектування інформаційних систем в управлінні.

вміння:

− володіти термінологією предметної області;

− визначати перелік робіт на різних стадіях проектування інформаційних систем;

− складати словники показників і атрибутів;

− описувати функції підсистем інформаційної системи;

− розробляти постановку задач інформаційної системи.

План заняття

  1. Експрес опитування студентів за матеріалами теми.

  2. Обговорення задач міні-кейсів.

  3. Розв’язання міні-кейсів у малих групах

Перелік задач практичного заняття

Завдання 1.

Задача 1.1. Розглянути структуру ІС для заданої предметної області.

Задача 1.2. Описати структуру економічної інформації на прикладі завдання обліку матеріальних цінностей на складі.

 Задача 1.3. Описати структуру економічної інформації на прикладі завдання з обліку праці та заробітної плати.

Завдання 2. Завдання треба виконувати для двох предметних областей - облік матеріальних цінностей на складі, облік праці та заробітної праці.

Задача 2.1 Опрацювати перелік робіт на перепроектних стадіях.

Задача 2.2 Розробити структуру предметної області.

Задача 2.3 Визначити функції предметної області і кожного робочого місця.

Задача 2.4 Визначити перелік об‘єктів предметної області, знати їх призначення тахарактеристику.

Задача 2.5 Розробити схеми даних.

Задача 2.6 Розробити документообіг.

Задача 2.7 Скласти словник показників.

Задача 2.8 Скласти словник атрибутів.

Задача 2.9 Обчислити обсяги інформації

Задача 2.10 Опрацювати перелік заходів щодо вдосконалення ІС.

Завдання 3.

Задача 3.1 Визначити склад робіт із проектування ІС “Облік матеріальних цінностей на складі”.

Задача 3.2 Визначити склад робіт із проектування ІС “Облік праці та заробітної праці”.

Задача 3.3 Розробити структуру ІС “Управління матеріальними ресурсами”

Задача 3.4 Розробити структуру ІС “Управління праці та заробітної плати”

Задача 3.5 Скласти схему данних задачі “Облік матеріальних цінностей на складі”.

Задача 3.6 Скласти схему даних задачі “Облік праці та заробітної праці”.

Задача 3.7 Описати  функції ІС “Управління матеріальними ресурсами”.

Задача 3.7 Описати  функції ІС “Управління праці та заробітної плати”.

Задача 3.8 Розробити опис постановки задачі «Облік матеріальних цінностей на складі”.

Задача 3.9 Розробити опис постановки задачі «Облік праці та заробітної плати”.

Інформаційне забезпечення

1. Теоретичні основи лекційного матеріалу, тема 4.

Заняття № 4

Тема 4.  Сучасні підходи до побудови інформаційних систем в управлінні

Лабораторна робота № 1

Функціонально-орієнтоване проектування інформаційних систем. Розроблення постановки й алгоритму розв’язання економічної задачі та її програмна реалізація на ЕОМ

Мета — закріпити теоретичні знання студентів і набути практичних навичок проектування й організації автоматизованого розв’язання економічних задач у середовищі конкретної СКБД.

Завдання. Сформувати наступні компетенції:

знання:

− про особливості функціонально-орієнтованого підходу до проектування інформаційних систем.

вміння:

− володіти термінологією предметної області;

− досліджувати предметну область економічних задач;

− розробляти інформаційну модель задачі;

− розробляти постановку задач інформаційної системи;

− розробляти схему алгоритму економічних задач.

План заняття

  1. Обговорення процесу виконання лабораторної роботи

  2. Отримання завдання від викладача й ознайомлення зі змістом навчальної задачі.

Кожному студенту видається індивідуальне завдання на лабораторну роботу. Завдання полягає в розробленні постановки й алгоритму розв’язання задачі та її програмній реалізації. Виконують лабораторні роботи на ЕОМ, сумісних з ІВМ РС.

Послідовність виконання лабораторної роботи № 1

  1. За наданими реквізитами спроектувати вихідне повідомлення (форму вихідної машинограми), позначивши на ньому умовними рисками порядок розташування інформації (рядків, готових показників тощо).

  2. Визначити вхідні масиви, необхідні для розв’язання задачі, спроектувати їх структуру і зміст.

  3. Присвоїти ідентифікатори реквізитам-ознакам і реквізитам-основам, які містяться в масивах. Подати їх у формалізованій фор­мі для використання в математичних алгоритмах.

  4. Розробити інформаційну модель задачі.

  5. Розробити математичні алгоритми розв’язання задачі (формули розрахунку показників машинограми).

  6. Розробити схему алгоритму розв’язання задачі на ЕОМ.

  7. Підготувати контрольний приклад.

  8. Розробити й налагодити програму розв’язання задачі на ЕОМ за допомогою обраних інструментальних засобів.

  9. Увести дані контрольного прикладу й реалізувати задачу на ЕОМ.

  10. У результаті виконання лабораторної складається звіт про виконану роботу та здійснюється його захист.

Заняття № 5

Тема 5. Автоматизація проектування інформаційних систем на основі структурного підходу

Практичне заняття «Структурний підхід до проектування інформаційних систем»

Завдання. Сформувати наступні компетенції:

знання:

− про характеристики методологій структурного підходу;

− про методологію функціонального моделювання SADT.

вміння:

− володіти термінологією предметної області;

− досліджувати предметну область економічних задач;

− створювати функціональні моделі за стандартами IDEF0, DFD, IDEF3.

План заняття

  1. Експрес опитування студентів за матеріалами теми.

  2. Обговорення задач міні-кейсів.

  3. Розв’язання міні-кейсів у малих групах

Розроблення моделей за стандартами IDEF0, DFD, IDEF3.

Заняття № 6

Тема 5. Автоматизація проектування інформаційних систем на основі структурного підходу

Лабораторна робота № 2

«Структурне проектування інформаційних систем з використанням CASE-засобу BPwіn»

Мета —освоїти концепцію структурного проектування інформаційних систем та функціональні можливості сучасних CASE-засобів для структурного проектування інформаційних систем на стадії підготовки загальних рішень на прикладі пакету BPwіn; навчитися будувати функціональні моделі   та генерувати звіти для предметних областей за допомогою пакета BPwіn.  

Завдання. Сформувати наступні компетенції:

знання:

− щодо CASE-засобів функціонально-орієнтованого підходу до проектування інформаційних систем.

вміння:

− користуватись CASE-засобом BPwin для створення функціональних моделей за стандартами IDEF0, DFD, IDEF3;

− будувати функціональні моделі та генерувати звіти для предметних областей в середовищі пакета BPwіn.

План заняття

  1. Обговорення процесу виконання лабораторної роботи

  2. Отримання завдання від викладача й ознайомлення зі змістом навчальної задачі.

Кожному студенту видається індивідуальне завдання на лабораторну роботу. Завдання полягає в розробленні постановки й алгоритму розв’язання задачі та її програмній реалізації. Виконують лабораторні роботи на ЕОМ, сумісних з ІВМ РС.

3. Захист лабораторної роботи № 1.

Послідовність виконання лабораторної роботи № 2

Для виконання цієї лабораторної роботи студенти повинні мати теоретичні знання щодо: CASE-технології, базових понять методології IDEFX0, IDEFX1, IDEFX3 та основних функціональних можливостей пакета BPwіn.

Імпортувати результати виконання лабораторної роботи №1 із пакета ERwin. На основі вивчення предметної області здійснити опис функціональної моделі предметної області. Здійснити функціональну декомпозицію системи та побудувати діаграми. Згенерувати звіти. Доповннити модель процесів (ІDEF0) діаграмою потоків даних   DFD (Data Flow Dіagrammіng) та діаграмою потоків робіт WorkFlow (ІDEF3).

Інструкція для виконання роботи надається в електронному вигляді.

 

Заняття № 7

Тема 5. Автоматизація проектування інформаційних систем на основі структурного підходу

Лабораторна робота № 3

«Синхронізація моделей даних в середовищах BPWin та Erwin»

Мета — Ознайомитися із методикою синхронізації діаграм, розроблених у CASE-системах BPWin/ERWin.

Завдання. Сформувати наступні компетенції:

знання:

− про технологію синхронізації діаграм, розроблених у CASE-системах BPWin та ERWin.

вміння:

− володіти термінологією предметної області;

− досліджувати предметну область економічних задач;

− описувати сутності, атрибути та правила використання даних в середовищі BPWin;

− здійснювати експорт даних в середовище ERWin.

План заняття

  1. Обговорення процесу виконання лабораторної роботи

  2. Отримання завдання від викладача й ознайомлення зі змістом навчальної задачі.

Для розробленої IDEF0 моделі в лабораторній роботі № 2 описати сутності та атрибути, описати правила використання даних та здійснити експорт в середовище ERWin. Імпортовану в ERWin базу даних привести до 4 нормальної форми та згенерувати у вибрану базу даних.

  1. Захист попередньо підготовленої лабораторної роботи № 2.

  2. Захист лабораторної роботи № 3.

 

Заняття № 8, 9, 10

Тема 6.  Об'єктно-орієнтоване проектування  інформаційних систем

Лабораторна робота № 4

«Автоматизація проектування інформаційних систем на основі методології об’єктного проектування IBM Rational Unified Process»

Мета — вивчити сутність об’єктно-орієнтованого підходу до проектування інформаційних систем та функціональні можливості  використання інструментального засобу Rational Rose на різних стадіях створення інформаційної системи.

Завдання. Сформувати наступні компетенції:

знання:

− про сутніст об’єктно-орієнтованого підходу до проектування інформаційних систем;

− про основні поняття  мови UML;

− про принципи побудови діаграм (Use Case, станів, взаємодії, класів, діяльності, компонентів, розміщення);

− про основні функціональні можливості пакету Rational Rose.

вміння:

− володіти термінологією предметної області;

− досліджувати предметну область економічних задач;

− проектувати інформаційну систему з використанням CASE-засобу пакету Rational Rose;

− будувати діаграми класів, взаємодії, діяльності, компонентів, розміщення в середовищі CASE-засобу Rational Rose.

План заняття

  1. Експрес-опитування лекційного матеріалу (тема 7)

  2. Обговорення процесу виконання лабораторної роботи

  3. Отримання завдання від викладача й ознайомлення зі змістом навчальної задачі.

Розроблення об’єктно-орієнтованих моделей мовою UML.

Для предметної області, обраної для самостійної роботи відпрацювати автоматизацію проектування інформаційної системи з використанням CASE-засобу пакету Rational Rose. 

Інструкція для виконання роботи надається в електронному вигляді.

Кожний студент отримує індивідуальне завдання для лабораторної роботи. Склад і зміст завдань, а також правила їх виконання визначаються окремими методичними розробками.

4. Захист лабораторної роботи № 4.

 

Заняття № 11, 12

Тема  7.  Інформаційні системи і технології на підприємстві

Практичне заняття «Інформаційні системи і технології на підприємстві»

Завдання. Сформувати наступні компетенції:

знання:

− основних функцій і задач управління виробництвом;

− характеристики відомих функціонально-орієнтованих інформаційних систем підприємства;

− про фінансово-управлінські інформаційні системи; інформаційні системи управління трудовими ресурсами, інформаційні системи маркетингу, інформаційні системи бухгалтерського обліку.

вміння:

− володіти термінологією предметної області;

− застосовувати теоретичні знання на практиці;

− розв’язувати задачі управління виробництвом: задачі технічної підготовки виробництва, оперативного керування основним виробництвом, техніко-економічного планування, управління  матеріально-технічним забезпеченням виробництва, управління збутом продукції, бухгалтерського обліку і аналізу виробництва;

− розробляти інформаційне забезпечення підсистем управління виробництвом.

План заняття

  1. Експрес опитування студентів за матеріалами теми.

  2. Пояснення понять і положень навчального матеріалу щодо розв’язання комплексу задач управління виробництвом

  3. Розв’язання міні-кейсів у малих групах.

  4. Розгляд виробничих ситуацій зі створення та використання інформаційного і програмного забезпечення інформаційних систем управління підприємством.

 

Інформаційне забезпечення

  1. Теоретичні основи лекційного матеріалу, тема 7.

  2. Формули та методика вирішення задач управління виробництвом.

 

Заняття № 13

Тема  7.  Інформаційні системи і технології на підприємстві

Лабораторна робота № 5

«Знайомство з інформаційними системами автоматизації бухгалтерського обліку на прикладі інформаційної системи «1С:Підприємство»

Мета: ознайомлення з методикою розв’язування задач у
бухгалтерського обліку.

Завдання. Сформувати наступні компетенції:

знання:

− щодо особливостей застосування інформаційної системи 1С:Підприємство.

вміння:

− володіти термінологією предметної області;

− застосовувати теоретичні знання на практиці;

− розв’язувати задачі бухгалтерського обліку та управління підприємством за допомогою інформаційної системи 1С:Підприємство.

План заняття

  1. Обговорення процесу виконання лабораторної роботи

  2. Отримання завдання від викладача й ознайомлення зі змістом навчальної задачі.

В лабораторній роботі необхідно в новій базі даних заповнити константи, та довідники. Ввести інформацію про господарські операції та отримати звіти. Оформити необхідний звіт.


Заняття № 14

Тема  7.  Інформаційні системи і технології на підприємстві

Лабораторна робота № 6

Конфігурування системи «1С:Підприємство 8.*

Мета: знайомство з засобами конфігурації в середовищі 1С:Підприємство версії 8. і вище.

Завдання. Сформувати наступні компетенції:

знання:

− про особливості налаштування інформаційної системи 1С:Підприємство.

вміння:

− здійснювати налаштування інформаційної системи 1С:Підприємство для потреб замовника;

− в середовищі 1С:Підприємство створювати базу даних, розробляти елементи інформаційної системи.

План заняття

  1. Обговорення процесу виконання лабораторної роботи

  2. Отримання завдання від викладача й ознайомлення зі змістом навчальної задачі.

В лабораторній роботі необхідно створити нову базу даних, розробити словники. константи та документи.

Заповнити створену базу відповідними даними.

 

Заняття № 15

Тема  7.  Інформаційні системи і технології на підприємстві

Лабораторна робота № 7

«Інформаційні системи бізнес-планування на підприємстві»

Мета: Знайомство з інформаційними системами бізнес-планування на підприємстві на прикладі системи Project Expert.

Завдання. Сформувати наступні компетенції:

знання:

− щодо основних інформаційних систем бізнес-планування та їх використання на підприємствах.

вміння:

− володіти термінологією предметної області;

− досліджувати предметну область економічних задач;

− застосовувати отримані знання на практиці;

− розробляти бізнес-модель підприємства в середовищі програмного пакета Project Expert.

− аналізувати отримані фінансові результати;

− здійснювати імітаційне моделювання за методом Монте-Карло та робити висновки.

План заняття

  1. Обговорення процесу виконання лабораторної роботи

  2. Отримання завдання від викладача й ознайомлення зі змістом навчальної задачі.

В лабораторній роботі необхідно створити проект діяльності підприємства, розробити інвестиційний план, розробити стратегію збуту продукції, розробити план виробництва, персоналу та використання витрат. Здійснити фінансовий аналіз та аналіз за методом Монте-Карло.

Підготував звіт для захисту на ПК.

 

Заняття № 16, 17

Тема 9. Інформаційні системи і технології в банках

Практичне заняття «Інформаційні системи і технології в банках «

Завдання. Сформувати наступні компетенції:

знання:

− концепції побудови автоматизованих банківських  систем (АБС);

− про архітектуру банківських інформаційних систем;

− про характеристику основних  підсистем АБС та технологічні особливості їх функціонування і підтримки;

− про особливості і характеристику міжбанківських операцій;

− щодо автоматизованих технологій міжбанківських платежів на рівні комерційного банку.

вміння:

− володіти термінологією предметної області;

− розробляти структуру бази даних банківських задач;

− здійснювати опис інформаційного забезпечення задач управління комерційним банком.

План заняття

  1. Експрес опитування студентів за матеріалами теми.

  2. Розгляд виробничих ситуацій з стану автоматизації банківської діяльності.

  3. Розв’язання задач управління банківською діяльністю.

  4. Розв’язання міні-кейсів у малих групах

Інформаційне забезпечення

  1. Теоретичні основи лекційного матеріалу, тема 9.

  2. Формули та методика вирішення задач управління банком.

Заняття № 18

Тема 10. Інформаційні системи в управлінні фінансових установ

Тема 11.  Інформаційні системи в управлінні держаних установ

Семінар « Інформаційні системи в фінансових та кредитних установах»

Завдання. Сформувати наступні компетенції:

знання:

− про призначення, структуру та технологічні особливості функціонування інформаційної системи фінансових розрахунків;

− про інформаційні системи фінансових установ;

− щодо призначення, структури та технологічних особливостей функціонування інформаційної системи державних установ.

− про принципи оцінки економічної ефективності інформаційних систем.

вміння:

− володіти термінологією предметної області;

− здійснювати аналіз інформації. − вибирати  та обґрунтувати критеріїв ефективності інформаційних систем;

− визначати показники економічної ефективності інформаційних систем.

План заняття

  1. Експрес опитування студентів за матеріалами теми.

  2. Семінар − розгорнута бесіда щодо понять і положень навчального матеріалу тем 10,11.

  3. Застосування мозкового штурму для розв’язання проблемних питань.

Питання, що виносяться на практичне заняття

Тема 10. Інформаційні системи в управлінні фінансових  установ

  1. Призначення, структура та технологічні особливості функціонування інформаційної системи фінансовоих розрахунків.

  2. Інформаційні системи фінансовоих розрахунків та їх роль і особливості у формуванні та виконанні бюджетів різних ієрархічних рівнів управління бюджетним процесом.

  3. Характеристика автоматизованої системи фінансових розрахунків.

Тема 11.  Інформаційні системи в управлінні держаних установ

  1. Призначення, структура та технологічні особливості функціонування інформаційної системи державних установ.

  2. Характеристика систем автоматизації держаних установ. 

  3. Структура і характеристика типових інформаційних систем в управлінні державних установ.

  4. Програмне, технічне і технологічне забезпечення інформаційних систем державних установ.

З повагою ІЦ "KURSOVIKS"!