Роздрукувати сторінку
Главная \ Методичні вказівки \ Методичні вказівки \ 407 Методичні матеріали щодо самостійної роботи з курсу Інформаційні системи і технології в управлінні для спеціальності Економічна кібернетика, КНЕУ

Методичні матеріали щодо самостійної роботи з курсу Інформаційні системи і технології в управлінні, КНЕУ

« Назад

МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ, МОЛОДІ ТА СПОРТУ УКРАЇНИ

ДЕРЖАВНИЙ ВИЩИЙ НАВЧАЛЬНИЙ ЗАКЛАД

«КИЇВСЬКИЙ  НАЦІОНАЛЬНИЙ  ЕКОНОМІЧНИЙ  УНІВЕРСИТЕТ

ІМЕНІ ВАДИМА ГЕТЬМАНА»

Кафедра  інформаційних систем в економіці

ЗАТВЕРДЖУЮ     

Проректор з науково-педагогічної роботи

_________________ А.М.Колот

"____"_____________ 2013р.

 

МЕТОДИЧНІ МАТЕРІАЛИ

щодо змісту та організації самостійної роботи студентів, поточного і підсумкового контролю їх знань з науки

ІНФОРМАЦІЙНІ СИСТЕМИ І ТЕХНОЛОГІЇ В УПРАВЛІННІ

для студентів-бакалаврів

галузі знань 0305 "Економіка і підприємництво"

напрямку підготовки 6.030502 "Економічна кібернетика"

Ухвалено:

на засіданні  кафедри «Інформаційні системи в економіці»

Протокол №__ від ________2013р.

Завідувач кафедри

_________C.В.Устенко

Погоджено:

Начальник навчально-методичного відділу   ____________________Гуть Т.В.

Київ КНЕУ 2013

Навчально-методичні матеріали з науки Інформаційні системи і технології в управлінні для студентів-бакалаврів напрямку підготовки 6.030502 Економічна кібернетика / Укладачі:    д.е.н., проф. Устенко С.В., ст..викл. Помазун О.М. – Київ: КНЕУ, 2013 р. –   с. 36.

Рецензент: к.т.н., доцент Галузинський Г.П.

1. ВСТУП

Наука „Інформаційні системи і технології в управлінні” є нормативною  серед циклу професійних дисциплін, що завершують підготовку бакалаврів з економічної кібернетики.

Мета науки – формування фундаментальних теоретичних знань та отримання практичних навичок щодо концептуальних та методологічних засад проектування, впровадження та розвитку інформаційних систем в різних галузях економіки, економічних об’єктах та сферах підприємництва. 

Предмет вивчення – засади і технології проектування, впровадження та розвитку інформаційних систем в управлінні економічними об’єктами.

В результаті опанування курсу « Інформаційні системи і технології в управлінні “ студент повинен знати

- концептуальні засади інформаційних систем в управлінні економічними об’єктами;

- принципи побудови інформаційних систем в управлінні економічними об’єктами;

- типові структури інформаційних систем з управління економічними об’єктами: на рівні підприємства, банків, фінансово-кредитних установ та державних установ тощо;

- технологічні особливості впровадження інформаційних систем в управлінні економічними об’єктами

вміти:

- систематизувати та аналізувати інформацію про систему управління економічним об’єктом;

- будувати й аналізувати економіко-математичні моделі об’єктів і систем управління;

- використовувати методологію проектування до побудови інформаційних систем різних типів і рівнів управління;

-  розробляти інформаційне забезпечення систем управління;

- розробляти програмну документацію на інформаційну систему або її фрагмент;

- знаходити оптимальні рішення щодо створення, впровадження та розвитку інформаційних систем та інших аспектів інформатизації;

- обґрунтовувати  доцільність застосування технічних та програмних засобів в умовах реального об’єкту;

- оцінювати ефективність і ризикованість рішень, що приймаються.

Наука базується на інших дисциплінах підготовки бакалаврів за спеціальністю «Економічна кібернетика», зокрема,  дисципліні „Технології проектування та адміністрування баз і сховищ даних”.

 

II. ТЕМАТИЧНИЙ ПЛАН НАУКИ

Назва теми

Денна ф.н.

Заочна ф.н.

Кількість годин

Кількість годин

Лекції

П

Л

ІКР

СРС

Лекції

П

Л

ІКР

СРС

Тема 1.  Концептуальні засади інформаційних систем в управлінні економічними об’єктами

2

2

 

2

6

1

 

 

2

12

Тема 2.  Структура інформаційних систем в управлінні економічними об’єктами

2

 

 

2

6

1

 

 

3

10

Тема 3. Організація  інформаційного забезпечення в інформаційних системах

4

2

 

4

8

1

1

 

3

14

Тема 4.  Сучасні підходи до побудови інформаційних систем в управлінні

4

2

2

2

6

1

1

 

3

12

Тема 5. Автоматизація проектування інформаційних систем на основі структурного підходу

2

2

4

2

6

1

1

 

3

10

Тема 6.  Об’єктно-орієнтоване проектування  інформаційних систем

2

 

6

2

6

1

1

 

2

10

Тема  7.  Інформаційні системи і технології на підприємстві

6

4

6

4

12

2

1

 

4

18

Тема 8. Технологічні особливості наукомісткого виробництва

2

 

 

2

6

1

 

 

2

10

Тема 9. Інформаційні системи і технології в банках

6

4

 

2

10

1

1

 

2

14

Тема 10. Інформаційні системи в управлінні фінансових установ

2

1

 

2

8

1

 

 

2

10

Тема 11.  Інформаційні системи в управлінні держаних установ

2

1

 

2

6

1

 

 

2

10

Разом: 180

34

18

18

26

80

12

6

 

28

130


3. ЗМІСТ ТЕМ НАУКИ

Тема 1.  Концептуальні засади інформаційних систем в управлінні економічними об’єктами.

Сутність, мета і задачі інформаційних систем в управлінні економічними об’єктами. Характеристика і рівні управління економічними об’єктами. Організаційно-економічна модель економічного об’єкту.  Класифікація та характеристика інформаційних систем. Базові складові інформаційних систем. Економічна інформація як основа для прийняття управлінських рішень. Структура, форми подання та відображення економічної інформації. Формалізований опис економічної інформації. Концептуальна модель управління економічними об’єктами.

 

Тема 2. Структура інформаційних систем в управлінні економічними об’єктами.

Типова  структура та склад інформаційних систем в управлінні економічними об’єктами: функціональні, забезпечуючі та організаційні компоненти. Функціональна декомпозиція інформаційної системи управління економічним об’єктом. Види забезпечень інформаційної системи: інформаційне, лінгвістичне, програмне, математичне, технічне та правове. Характеристика організаційних компонентів інформаційних  систем. Функціональні задачі та типові структури інформаційних систем в управлінні підприємствами, банками, фінансово-кредитними установами, державними установами. Концептуальний опис структури системи: бізнес-архітектура, архітектура програмних систем, технологічна архітектура, інформаційна архітектура. Напрямки розвитку сучасних інформаційних систем і технологій.

 

Тема 3. Організація  інформаційного забезпечення в інформаційних системах.

Структура інформаційного забезпечення: методичні та інструктивні документи, система класифікації та кодування, інформаційна база. Методика проектування інформаційного забезпечення. Поняття машинної та позамашинної інформаційної бази. Технологія підготовки техніко-економічної інформації. Розроблення класифікаторів техніко-економічної інформації. Кодування економічної інформації. Уніфікова система документації. Проектування форм вихідної інформації. Проектування форм первинних документів.

Національні класифікатори техніко-економічної інформації та їх використання (ЗКПО, класифікатор форм власності, тощо).

 

Тема 4.  Сучасні підходи до побудови інформаційних систем в управлінні.

Принципи створення і впровадження інформаційних систем в управлінні. Організація робіт зі створення та впровадження  інформаційних систем в управлінні. Модель системи комп’ютерізованого управління. Автоматизація промислових підприємств і бізнес-систем. Типові технологічні операції обробки даних. Моделі життєвого циклу інформаційних систем. Основні етапи життєвого циклу: аналіз вимог, розробка технічного завдання, проектування реалізація, тестування та налагодження.Сучасні класи технологій проектування інформаційних систем в управлінні: канонічна, індустріальна автоматизована, індустріальна типова.Особливості функціонально-орієнтованого підходу проектування інформаційних систем. Технологія підготовки загальних рішень. Технологія проектування інформаційних систем, проектна документація та державні стандарти на розробку інформаційних систем.

Особливості та різновиди індустріальної автоматизованої технології створення інформаційних систем в управлінні (структурно-орієнтована, об’єктно-орієнтована, процесно-орієнтована та агентно-орієнтована). Методика інтегрованого процесно-орієнтованого проектування інформаційних систем (ARIS).

Характеристика систем автоматизованого проектування. Використання CASE – технологій. Задачі,  компоненти і організація  інтегрованих CASE-засобів. Оцінка і вибір CASE-засобів.  Типові проекти з впровадження CASE-засобів.

 

Тема 5. Автоматизація проектування інформаційних систем на основі структурного підходу.

Загальна характеристика методологій структурного підходу. Учасники та етапи розробки моделей. Методологія функціонального моделювання SADT (IDEF0) – сутність, основні елементи, типи та ієрархія діаграм, типи зв’язків між функціями і даними. Синтаксис і семантика моделей IDEF3. Технологія моделювання потоків даних (процесів). Моделювання  CASE-засобами BPwin, Erwin, AllFusion Process Modeler 7.  Моделювання CASE-засобами Vantage Team Builder.

 

Тема 6. Об’єктно-орієнтоване проектування  інформаційних систем

Сутність об’єктно-орієнтованого підходу до створення інформаційних систем – об’єктно-орієнтований аналіз, об’єктно-орієнтоване проектування, об’єктно-орієнтоване програмування. Етапи розробки об’єктно-орієнтованих моделей. Основні елементи універсальної мови моделювання UML. Засіб візуального об’єктно-орієнтованого моделювання інформаційних систем IBM Rational Rose: структура, функціональне призначення, інтеграція з іншими інструментальними засобами підтримки життєвого циклу інформаційної системи. Характеристика та особливості використання засобів Rational Software Architect і  Rational XDE, Borland Together  при проектуванні інформаційних систем.

 

Тема  7.  Інформаційні системи і технології на підприємстві

Загальна характеристика та класифікація інформаційних систем підприємств. Функціональні підсистеми інформаційних систем ІС підприємства. Характеристика основних функцій і задач управління виробництвом. Підсистема технічної підготовки виробництва. Підсистема оперативного керування основним виробництвом. Підсистема техніко-економічного планування. Підсистема  управління  матеріально-технічним забезпеченням виробництва. Підсистема  управління збутом продукції. Підсистема  бухгалтерського обліку і аналізу виробництва. Інформаційне забезпечення підсистем управління виробництвом. Технічні засоби підсистем управління виробництвом.  Підготовка підприємства до впровадження підсистем управління виробництвом.

Перспективи, основні концепції, напрями створення і розвитку сучасних інформаційних технологій управління трудовими ресурсами на підприємствах.  Характерист ика комплексів економічних задач з управління трудовими ресурсами  які розв’язуються на рівні промис лового підприємства. Інформаційні зв’язки задач. Склад і зміст інформаційної бази. Алгоритми й технологія розв’язання основних економічних задач з нормування, планування, обліку, контролю і аналізу трудових показників.

Призначення, структура та технологічні особливості функціонування інформаційної системи маркетингових досліджень. Автоматизоване оброблення інформації з дослідження і аналізу ринку та товарів на ньому. Автоматизація прогнозування попиту. Ситуаційний аналіз і планування маркетингової діяльності в інформаційних системах маркетингу. Оброблення інформації з ціноутворення та прибутків. Автоматизація функцій рекламної діяльності.

Загальна характеристика відомих функціонально-орієнтованих інформаційних систем підприємства. Фінансово-управлінські інформаційні системи. Інформаційні системи бухгалтерського обліку.

Сучасний стан інтегрованих інформаційних системи управління підприємством.

 

Тема 8. Технологічні особливості наукомісткого виробництва

Концептуальні засади проектування інформаційних сисем в наукомісткому виробництві. Характеристика об’єкту дослідження: класифікація, функції  та задачі наукомістких виробничих підприємств, систем, бізнесу. Інтегровані інформаційні системи управління наукомісткими підприємствами. Структура, характеристика  і особливості впровадження інформаційних систем. Програмне, технічне і технологічне забезпечення.

 

Тема 9. Інформаційні системи і технології в банках

Концепція побудови автоматизованої банківської  системи (АБС). Інформаційні технології, що застосовуються при  розробці АБС. Архітектура  сучасної  банківської системи. Інформаційні технології дистанційного банківського обслуговування: Call-центри, Contact-центр, „Клієнт-банк”(РС-банкінг), „Інтернет-банкінг”, домашній банк, WАP-банкінг, SMS-банкінг.Типова структура АБС та її характеристика. Характеристика основних  підсистем АБС та технологічні особливості їх функціонування і підтримки. Поняття та особливості і характеристика міжбанківських операцій. Автоматизована технологія міжбанківських платежів на рівні комерційного банку.

 

Тема 10. Інформаційні системи в управлінні фінансових установ

Призначення, структура та технологічні особливості функціонування інформаційної системи фінансових розрахунків. Інформаційні системи фінансових розрахунків та їх роль і особливості у формуванні та виконанні бюджетів різних ієрархічних рівнів управління бюджетним процесом. Характеристика автоматизованої системи фінансових розрахунків. Структура і склад системи фінансових розрахунків. Інформаційне забезпечення фінансових розрахунків.

 

Тема 11.  Інформаційні системи в управлінні держаних установ

Призначення, структура та технологічні особливості функціонування інформаційної системи державних установ. Характеристика систем автоматизації держаних установ.  Структура і характеристика типових інформаційних систем в управлінні державних установ. Програмне, технічне і технологічне забезпечення. Типові технологічні операції обробки даних.

 

4. ПЛАНИ СЕМІНАРСЬКИХ (ПРАКТИЧНИХ, ЛАБОРАТОРНИХ) ЗАНЯТЬ

Під час вивчення курсу важливе значення мають практичні заняття, на які виносяться найважливіші теми і питання.

Мета практичних занять - закріпити,  розширити і поглибити знання, одержані студентами на лекціях і під час самостійної роботи з літературними джерелами.

На практичних  заняттях  студенти  набувають  навичок з проектування і розробки окремих елементів ГСПР.

Практичні заняття  передбачають  опитування студентів з вивченого матеріалу, перевірку і розв’язання практичних завдань.

Заняття № 1 (2 год)

Тема 1. Концептуальні засади інформаційних систем в управлінні економічними об’єктами

Практичне заняття "Інформаційні системи в управлінні економічними об’єктами "

Завдання. Сформувати наступні компетенції:

знання:

− щодо сутності інформаційних систем в управлінні економічними об’єктами;

− щодо основних характеристика інформаційних систем;

− про основні складові інформаційних систем.

вміння:

− володіти термінологією предметної області;

− визначати структуру економічної інформації;

− здійснювати формалізований опис економічної інформації.

План заняття

  1. Експрес опитування студентів за матеріалами теми.

  2. Пояснення понять і положень навчального матеріалу щодо формалізованого  опису економічної інформації

  3. Розв’язання міні-кейсів у малих групах

Інформаційне забезпечення

  1. Теоретичні основи лекційного матеріалу, тема 1.

Заняття № 2 (2 год)

Тема 3. Організація  інформаційного забезпечення в інформаційних системах

Практичне заняття «Інформаційне забезпечення інформаційних  систем»

Завдання. Сформувати наступні компетенції:

знання:

− про основні компоненти інформаційних систем;

− види забезпечень інформаційних систем;

− структура інформаційного забезпечення;

− поняття машинної та позамашинної інформаційної бази;

− про технологію підготовки техніко-економічної інформації.

вміння:

− володіти термінологією предметної області;

− описувати структуру інформаційного забезпечення;

− розробляти класифікатори техніко-економічної інформації;

− здійснювати кодування економічної інформації;

− проектувати форми вихідної інформації;

− проектувати форми первинних документів.

План заняття

  1. Експрес опитування студентів за матеріалами теми.

  2. Пояснення понять і положень навчального матеріалу щодо класифікації і кодування економічної інформації

  3. Розгляд виробничих ситуацій з створення та використання інформаційного і програмного забезпечення в інформаційних системах.

  4. Розв’язання міні-кейсів у малих групах

Перелік задач практичного заняття

1. Структура інформаційного забезпечення

Задача 1.1 Спроектувати структуру інформаційного забезпечення задачі «Облік матеріальних цінностей на складі”: - за умов, коли стабільні ціни на матеріальні ресурси;  за умов, коли ціни на матеріальні ресурси нестабільні.

Задача 1.2 Спроектувати структуру інформаційного забезпечення задачі «Облік праці та заробітної плати”: 1. За умов, коли нормативно-довідкова інформація стабільна.2. За умов, коли нормативно-довідкова інформація нестабільна.

2. Основні поняття класифікації і кодування інформації. Класифікатори техніко-економічної інформації.

Задача 2.1 Визначити необхідні класифікатори і коди для задачі «Облік матеріальних цінностей на складі”

Задача 2.2 Визначити необхідні класифікатори і коди для задачі «Облік праці та заробітної плати”.

Задача 2.3 Розробити код структурних підрозділів для машино-будівного підприємства на базі різних методів кодування, оформити у вигляді табл. 1.         

Таблиця 1

    Група підрозділів

  Перелік підрозділів

                                              Код

порядковий

серійно-порядковий

послідовний

паралельний

Задача 2.4 Розробити код для кодування всіх академічних груп КНЕУ (код має визначати форму навчання, спеціальність, курс, факультет, групу).

Задача 2.5 Розробити класифікатор академічних груп КНЕУ. Для прикладувзяти не менше двох форм навчання та трьох факуль­тетів.

Задача 2.6. Розробити код і класифікатор одиниць вимірів матеріальних цінностей для машинобудівного підприємства. Передбачити чотири групи: вибору маси, довжини, обсягу та кількості.

Задача 2.7 Розробити код матеріальних цінностей.

Задача 2.8 Розробити код і класифікатор операції руху ма­теріальних цінностей на складах машинобудівного підприємства.

3. Проектування форм вихідної інформації.

3адача 3.1 Розробити форми вихідних повідомлень для задачі «Облік матеріальних цінностей на складі”. Описати їх призначення.

Задача 3.2 Спроектувати вихідне повідомлення “Характеристика працюючих на підприємстві по освіті” на основі масиву “KADR” (прізвище, ініціали, табельний номер, дата народження, стать, категорія, професія, розряд, освіта, код цеху, код бригади, код дільниці)

Задача 3.3 Спроектувати вихідне повідомлення по формалізованому опису.      

Задача 3.4 Розробити форми вихідних повідомлень для задачі «Облік праці та заробітної плати”. Описати їх призначення.

4. Проектування форм первинних документів.

Задача 4.1 Опрацювати вхідні повідомлення для задачі «Облік матеріальних цінностей на складі”: 1. За умов, коли стабільні ціни на матеріальні ресурси. 2. За умов, коли ціни на матеріальні ресурси нестабільні.

Задача 4.1 Опрацювати вхідні повідомлення для задачі «Облік праці та заробітної плати”: 1. За умов, коли нормативно-довідкова інформація стабільна. 2. За умов, коли нормативно-довідкова інформація нестабільна.

5. Технологія проектування розміщення даних на екрані.

Задача 5.1 Розробити форму прибуткового ордеру на екрані.

Задача 5.2 Розробити форму нарада на екрані.

Задача 5.2 Розробити форми виводу всіх нормативно-довідкових даних на екран з бази даних.

Інформаційне забезпечення

1. Теоретичні основи лекційного матеріалу, теми 2,3.

Заняття № 3 (2 год)

Тема 4. Сучасні підходи до побудови інформаційних систем в управлінні

Практичне заняття "Сучасні підходи до побудови інформаційних систем в управлінні "

Завдання. Сформувати наступні компетенції:

знання:

− про програмне та технічне забезпечення інформаційних систем;

− про принципи створення і впровадження інформаційних систем в управлінні;

− про особливості підходів до проектування інформаційних систем;

 − про сучасні класи технологій проектування інформаційних систем в управлінні.

вміння:

− володіти термінологією предметної області;

− визначати перелік робіт на різних стадіях проектування інформаційних систем;

− складати словники показників і атрибутів;

− описувати функції підсистем інформаційної системи;

− розробляти постановку задач інформаційної системи.

План заняття

  1. Експрес опитування студентів за матеріалами теми.

  2. Обговорення задач міні-кейсів.

  3. Розв’язання міні-кейсів у малих групах

Перелік задач практичного заняття

Завдання 1.

Задача 1.1. Розглянути структуру ІС для заданої предметної області.

Задача 1.2. Описати структуру економічної інформації на прикладі завдання обліку матеріальних цінностей на складі.

Задача 1.3. Описати структуру економічної інформації на прикладі завдання з обліку праці та заробітної плати.

Завдання 2. Завдання треба виконувати для двох предметних областей - облік матеріальних цінностей на складі, облік праці та заробітної праці.

Задача 2.1 Опрацювати перелік робіт на перепроектних стадіях.

Задача 2.2 Розробити структуру предметної області.

Задача 2.3 Визначити функції предметної області і кожного робочого місця.

Задача 2.4 Визначити перелік об‘єктів предметної області, знати їх призначення тахарактеристику.

Задача 2.5 Розробити схеми даних.

Задача 2.6 Розробити документообіг.

Задача 2.7 Скласти словник показників.

Задача 2.8 Скласти словник атрибутів.

Задача 2.9 Обчислити обсяги інформації

Задача 2.10 Опрацювати перелік заходів щодо вдосконалення ІС.

Завдання 3.

Задача 3.1 Визначити склад робіт із проектування ІС “Облік матеріальних цінностей на складі”.

Задача 3.2 Визначити склад робіт із проектування ІС “Облік праці та заробітної праці”.

Задача 3.3 Розробити структуру ІС “Управління матеріальними ресурсами”

Задача 3.4 Розробити структуру ІС “Управління праці та заробітної плати”

Задача 3.5 Скласти схему данних задачі “Облік матеріальних цінностей на складі”.

Задача 3.6 Скласти схему даних задачі “Облік праці та заробітної праці”.

Задача 3.7 Описати  функції ІС “Управління матеріальними ресурсами”.

Задача 3.7 Описати  функції ІС “Управління праці та заробітної плати”.

Задача 3.8 Розробити опис постановки задачі «Облік матеріальних цінностей на складі”.

Задача 3.9 Розробити опис постановки задачі «Облік праці та заробітної плати”.

Інформаційне забезпечення

1. Теоретичні основи лекційного матеріалу, тема 4.

 

Заняття № 4 (2 год)

Тема 4.  Сучасні підходи до побудови інформаційних систем в управлінні

Лабораторна робота № 1

Функціонально-орієнтоване проектування інформаційних систем. Розроблення постановки й алгоритму розв’язання економічної задачі та її програмна реалізація на ЕОМ

Мета — закріпити теоретичні знання студентів і набути практичних навичок проектування й організації автоматизованого розв’язання економічних задач у середовищі конкретної СКБД.

Завдання. Сформувати наступні компетенції:

знання:

− про особливості функціонально-орієнтованого підходу до проектування інформаційних систем;

вміння:

− володіти термінологією предметної області;

− досліджувати предметну область економічних задач;

− розробляти інформаційну модель задачі;

− розробляти постановку задач інформаційної системи;

− розробляти схему алгоритму економічних задач.

План заняття

1. Обговорення процесу виконання лабораторної роботи

2. Отримання завдання від викладача й ознайомлення зі змістом навчальної задачі.

Кожному студенту видається індивідуальне завдання на лабораторну роботу. Завдання полягає в розробленні постановки й алгоритму розв’язання задачі та її програмній реалізації. Виконують лабораторні роботи на ЕОМ, сумісних з ІВМ РС.

Послідовність виконання лабораторної роботи № 1

  1. За наданими реквізитами спроектувати вихідне повідомлення (форму вихідної машинограми), позначивши на ньому умовними рисками порядок розташування інформації (рядків, готових показників тощо).

  2. Визначити вхідні масиви, необхідні для розв’язання задачі, спроектувати їх структуру і зміст.

  3. Присвоїти ідентифікатори реквізитам-ознакам і реквізитам-основам, які містяться в масивах. Подати їх у формалізованій фор­мі для використання в математичних алгоритмах.

  4. Розробити інформаційну модель задачі.

  5. Розробити математичні алгоритми розв’язання задачі (формули розрахунку показників машинограми).

  6. Розробити схему алгоритму розв’язання задачі на ЕОМ.

  7. Підготувати контрольний приклад.

  8. Розробити й налагодити програму розв’язання задачі на ЕОМ за допомогою обраних інструментальних засобів.

  9. Увести дані контрольного прикладу й реалізувати задачу на ЕОМ.

  10. У результаті виконання лабораторної складається звіт про виконану роботу та здійснюється його захист.

Заняття № 5 (2 год)

Тема 5. Автоматизація проектування інформаційних систем на основі структурного підходу

Практичне заняття «Структурний підхід до проектування інформаційних систем»

Завдання. Сформувати наступні компетенції:

знання:

− про характеристики методологій структурного підходу;

− про методологію функціонального моделювання SADT.

вміння:

− володіти термінологією предметної області;

− досліджувати предметну область економічних задач;

− створювати функціональні моделі за стандартами IDEF0, DFD, IDEF3.

План заняття

  1. Експрес опитування студентів за матеріалами теми.

  2. Обговорення задач міні-кейсів.

  3. Розв’язання міні-кейсів у малих групах

Розроблення моделей за стандартами IDEF0, DFD, IDEF3.

Заняття № 6 (2 год)

Тема 5. Автоматизація проектування інформаційних систем на основі структурного підходу

Лабораторна робота № 2

«Структурне проектування інформаційних систем з використанням CASE-засобу BPwіn»

Мета —освоїти концепцію структурного проектування інформаційних систем та функціональні можливості сучасних CASE-засобів для структурного проектування інформаційних систем на стадії підготовки загальних рішень на прикладі пакету BPwіn; навчитися будувати функціональні моделі   та генерувати звіти для предметних областей за допомогою пакета BPwіn.  

Завдання. Сформувати наступні компетенції:

знання:

− щодо CASE-засобів функціонально-орієнтованого підходу до проектування інформаційних систем.

вміння:

− користуватись CASE-засобом BPwin для створення функціональних моделей за стандартами IDEF0, DFD, IDEF3;

− будувати функціональні моделі та генерувати звіти для предметних областей в середовищі пакета BPwіn.

План заняття

1. Обговорення процесу виконання лабораторної роботи

2. Отримання завдання від викладача й ознайомлення зі змістом навчальної задачі.

Кожному студенту видається індивідуальне завдання на лабораторну роботу. Завдання полягає в розробленні постановки й алгоритму розв’язання задачі та її програмній реалізації. Виконують лабораторні роботи на ЕОМ, сумісних з ІВМ РС.

3. Захист лабораторної роботи № 1.

Послідовність виконання лабораторної роботи № 2

Для виконання цієї лабораторної роботи студенти повинні мати теоретичні знання щодо: CASE-технології, базових понять методології IDEFX0, IDEFX1, IDEFX3 та основних функціональних можливостей пакета BPwіn.

Імпортувати результати виконання лабораторної роботи №1 із пакета ERwin. На основі вивчення предметної області здійснити опис функціональної моделі предметної області. Здійснити функціональну декомпозицію системи та побудувати діаграми. Згенерувати звіти. Доповннити модель процесів (ІDEF0) діаграмою потоків даних   DFD (Data Flow Dіagrammіng) та діаграмою потоків робіт WorkFlow (ІDEF3).

Інструкція для виконання роботи надається в електронному вигляді.

Заняття № 7 (2 год)

Тема 5. Автоматизація проектування інформаційних систем на основі структурного підходу

Лабораторна робота № 3

«Синхронізація моделей даних в середовищах BPWin та Erwin»

Мета — Ознайомитися із методикою синхронізації діаграм, розроблених у CASE-системах BPWin/ERWin.

Завдання. Сформувати наступні компетенції:

знання:

− про технологію синхронізації діаграм, розроблених у CASE-системах BPWin та ERWin.

вміння:

− володіти термінологією предметної області;

− досліджувати предметну область економічних задач;

− описувати сутності, атрибути та правила використання даних в середовищі BPWin;

− здійснювати експорт даних в середовище ERWin.

План заняття

1. Обговорення процесу виконання лабораторної роботи

2. Отримання завдання від викладача й ознайомлення зі змістом навчальної задачі.

Для розробленої IDEF0 моделі в лабораторній роботі № 2 описати сутності та атрибути, описати правила використання даних та здійснити експорт в середовище ERWin. Імпортовану в ERWin базу даних привести до 4 нормальної форми та згенерувати у вибрану базу даних.

3. Захист попередньо підготовленої лабораторної роботи № 2.

4. Захист лабораторної роботи № 3.

 

Заняття № 8,9,10 (6 год)

Тема 6.  Об'єктно-орієнтоване проектування  інформаційних систем

Лабораторна робота № 4

«Автоматизація проектування інформаційних систем на основі методології об’єктного проектування IBM Rational Unified Process»

Мета — вивчити сутність об’єктно-орієнтованого підходу до проектування інформаційних систем та функціональні можливості  використання інструментального засобу Rational Rose на різних стадіях створення інформаційної системи.

Завдання. Сформувати наступні компетенції:

знання:

− про сутніст об’єктно-орієнтованого підходу до проектування інформаційних систем;

− про основні поняття  мови UML;

− про принципи побудови діаграм (Use Case, станів, взаємодії, класів, діяльності, компонентів, розміщення);

− про основні функціональні можливості пакету Rational Rose.

вміння:

− володіти термінологією предметної області;

− досліджувати предметну область економічних задач;

− проектувати інформаційну систему з використанням CASE-засобу пакету Rational Rose;

− будувати діаграми класів, взаємодії, діяльності, компонентів, розміщення в середовищі CASE-засобу Rational Rose.

План заняття

1. Експрес-опитування лекційного матеріалу (тема 7)

2. Обговорення процесу виконання лабораторної роботи

3. Отримання завдання від викладача й ознайомлення зі змістом навчальної задачі.

Розроблення об’єктно-орієнтованих моделей мовою UML.

Для предметної області, обраної для самостійної роботи відпрацювати автоматизацію проектування інформаційної системи з використанням CASE-засобу пакету Rational Rose. 

Інструкція для виконання роботи надається в електронному вигляді.

Кожний студент отримує індивідуальне завдання для лабораторної роботи. Склад і зміст завдань, а також правила їх виконання визначаються окремими методичними розробками.

4. Захист лабораторної роботи № 4.

 

Заняття № 11,12 (4 год)

Тема  7.  Інформаційні системи і технології на підприємстві

Практичне заняття «Інформаційні системи і технології на підприємстві»

Завдання. Сформувати наступні компетенції:

знання:

− основних функцій і задач управління виробництвом;

− характеристики відомих функціонально-орієнтованих інформаційних систем підприємства;

− про фінансово-управлінські інформаційні системи; інформаційні системи управління трудовими ресурсами, інформаційні системи маркетингу, інформаційні системи бухгалтерського обліку;

вміння:

− володіти термінологією предметної області;

− застосовувати теоретичні знання на практиці;

− розв’язувати задачі управління виробництвом: задачі технічної підготовки виробництва, оперативного керування основним виробництвом, техніко-економічного планування, управління  матеріально-технічним забезпеченням виробництва, управління збутом продукції, бухгалтерського обліку і аналізу виробництва;

− розробляти інформаційне забезпечення підсистем управління виробництвом..

План заняття

  1. Експрес опитування студентів за матеріалами теми.

  2. Пояснення понять і положень навчального матеріалу щодо розв’язання комплексу задач управління виробництвом

  3. Розв’язання міні-кейсів у малих групах.

  4.  Розгляд виробничих ситуацій зі створення та використання інформаційного і програмного забезпечення інформаційних систем управління підприємством.

 

Інформаційне забезпечення

  1. Теоретичні основи лекційного матеріалу, тема 7.

  2. Формули та методика вирішення задач управління виробництвом.

 

Заняття № 13 (2 год)

Тема  7.  Інформаційні системи і технології на підприємстві

Лабораторна робота № 5

«Знайомство з інформаційними системами автоматизації бухгалтерського обліку на прикладі інформаційної системи «1С:Підприємство»

Мета: ознайомлення з методикою розв’язування задач у
бухгалтерського обліку.

Завдання. Сформувати наступні компетенції:

знання:

− щодо особливостей застосування інформаційної системи 1С:Підприємство;

вміння:

− володіти термінологією предметної області;

− застосовувати теоретичні знання на практиці;

− розв’язувати задачі бухгалтерського обліку та управління підприємством за допомогою інформаційної системи 1С:Підприємство.

План заняття

  1. Обговорення процесу виконання лабораторної роботи

  2. Отримання завдання від викладача й ознайомлення зі змістом навчальної задачі.

В лабораторній роботі необхідно в новій базі даних заповнити константи, та довідники. Ввести інформацію про господарські операції та отримати звіти. Оформити необхідний звіт.

Заняття № 14(2 год)

Тема  7.  Інформаційні системи і технології на підприємстві

Лабораторна робота № 6

Конфігурування системи «1С:Підприємство 8

Мета: знайомство з засобами конфігурації в середовищі 1С:Підприємство версії 8. і вище.

Завдання. Сформувати наступні компетенції:

знання:

− про особливості налаштування інформаційної системи 1С:Підприємство;

вміння:

− здійснювати налаштування інформаційної системи 1С:Підприємство для потреб замовника;

− в середовищі 1С:Підприємство створювати базу даних, розробляти елементи інформаційної системи..

План заняття

  1. Обговорення процесу виконання лабораторної роботи

  2. Отримання завдання від викладача й ознайомлення зі змістом навчальної задачі.

В лабораторній роботі необхідно створити нову базу даних, розробити словники. константи та документи.

Заповнити створену базу відповідними даними.

Заняття № 15 (2 год)

Тема  7.  Інформаційні системи і технології на підприємстві

Лабораторна робота № 7 (2 год)

«Інформаційні системи бізнес-планування на підприємстві»

Мета: Знайомство з інформаційними системами бізнес-планування на підприємстві на прикладі системи Project Expert.

Завдання. Сформувати наступні компетенції:

знання:

− щодо основних інформаційних систем бізнес-планування та їх використання на підприємствах;

вміння:

− володіти термінологією предметної області;

− досліджувати предметну область економічних задач;

− застосовувати отримані знання на практиці;

− розробляти бізнес-модель підприємства в середовищі програмного пакета Project Expert

− аналізувати отримані фінансові результати;

− здійснювати імітаційне моделювання за методом Монте-Карло та робити висновки.

План заняття

  1. Обговорення процесу виконання лабораторної роботи

  2. Отримання завдання від викладача й ознайомлення зі змістом навчальної задачі.

В лабораторній роботі необхідно створити проект діяльності підприємства, розробити інвестиційний план, розробити стратегію збуту продукції, розробити план виробництва, персоналу та використання витрат. Здійснити фінансовий аналіз та аналіз за методом Монте-Карло.

Підготував звіт для захисту на ПК.

Заняття № 16,17 (4 год)

Тема 9. Інформаційні системи і технології в банках

Практичне заняття «Інформаційні системи і технології в банках «

Завдання. Сформувати наступні компетенції:

знання:

− концепції побудови автоматизованих банківських  систем (АБС);

− про архітектуру банківських інформаційних систем;

− про характеристику основних  підсистем АБС та технологічні особливості їх функціонування і підтримки;

− про особливості і характеристику міжбанківських операцій;

− щодо автоматизованих технологій міжбанківських платежів на рівні комерційного банку.

вміння:

− володіти термінологією предметної області;

− розробляти структуру бази даних банківських задач;

− здійснювати опис інформаційного забезпечення задач управління комерційним банком.

План заняття

  1. Експрес опитування студентів за матеріалами теми.

  2. Розгляд виробничих ситуацій з стану автоматизації банківської діяльності.

  3. Розв’язання задач управління банківською діяльністю.

  4. Розв’язання міні-кейсів у малих групах

Інформаційне забезпечення

  1. Теоретичні основи лекційного матеріалу, тема 9.

  2. Формули та методика вирішення задач управління банком.

Заняття № 18 (2 год)

Тема 10. Інформаційні системи в управлінні фінансових установ

Тема 11.  Інформаційні системи в управлінні держаних установ

Семінар « Інформаційні системи в фінансових та кредитних установах»

Завдання. Сформувати наступні компетенції:

знання:

− про призначення, структуру та технологічні особливості функціонування інформаційної системи фінансових розрахунків;

− про інформаційні системи фінансових установ;

− щодо призначення, структури та технологічних особливостей функціонування інформаційної системи державних установ.

− про принципи оцінки економічної ефективності інформаційних систем;

вміння:

− володіти термінологією предметної області;

− здійснювати аналіз інформації. − вибирати  та обґрунтувати критеріїв ефективності інформаційних систем;

− визначати показники економічної ефективності інформаційних систем.

План заняття

  1. Експрес опитування студентів за матеріалами теми.

  2. Семінар − розгорнута бесіда щодо понять і положень навчального матеріалу тем 10,11.

  3. Застосування мозкового штурму для розв’язання проблемних питань.

Питання, що виносяться на практичне заняття

Тема 10. Інформаційні системи в управлінні фінансових  установ

  1. Призначення, структура та технологічні особливості функціонування інформаційної системи фінансовоих розрахунків.

  2. Інформаційні системи фінансовоих розрахунків та їх роль і особливості у формуванні та виконанні бюджетів різних ієрархічних рівнів управління бюджетним процесом.

  3. Характеристика автоматизованої системи фінансових розрахунків.

Тема 11.  Інформаційні системи в управлінні держаних установ

  1. Призначення, структура та технологічні особливості функціонування інформаційної системи державних установ.

  2. Характеристика систем автоматизації держаних установ. 

  3. Структура і характеристика типових інформаційних систем в управлінні державних установ.

  4. Програмне, технічне і технологічне забезпечення інформаційних систем державних установ.

 

5. ПРИКЛАДИ ТИПОВИХ ЗАВДАНЬ, ЩО ВИНОСЯТЬСЯ НА ІСПИТ

1. Задача. Вихідне повідомлення з обліку руху готової продукції на складі (ОРГП-51) містить такі реквізити: місяць, код складу, код і прізвище матеріально відповідальної особи, код найменування готової продукції, одиницю виміру, ціну, операцію руху готової продукції, залишок на складі на початок місця (кількість і вартість), надходження (кількість і вартість), видачу (кількість і вартість), залишок на кінець місяця (кількість і вартість).

Підсумкові показники підраховуються за операціями руху, кодами продукції та по матеріально відповідальній особі.

Необхідно:

1) Спроектувати форму вихідної машинограми, вказавши на ній порядок розташування вихідної інформації.

2) Визначити вхідну інформацію, яка необхідна для розв’язання задачі на ЕОМ (масиви, реквізити, показники).

3) Розробити математичний алгоритм розрахунку показників спроектованої машинограми.

4) Розробити схему алгоритму розв’язання задачі на ЕОМ

2. Задача прийому працівника на роботу.

Розробити контексну діаграму (стандарт IDEF0)

Розробити діаграму декомпозиції збору і оброблення інформації (стандарт DFD)

3. Розробити класифікатор та присвоїти коди, застосувавши серійно-порядковий метод кодування. Початкові дані наведено у таблиці. Ознака класифікації – рівень освіти. Можливе збільшення групи на 3 особи.

Прізвище

Освіта

Код

1

Воронюк

Вища

 

2

Грабовська

Середня спеціальна

 

3

Дорощук

Вища

 

4

Єременко

Середня спеціальна

 

5

Коваленко

Середня спеціальна

 

6

Півень

Середня спеціальна

 

7

Рубан

Середня

 

8

Тимошенко

Вища

 

9

Шевчук

Середня

 

10

Шовтенко

Середня

 

6. САМОСТІЙНА РОБОТА СТУДЕНТІВ

КАРТА САМОСТІЙНОЇ РОБОТИ СТУДЕНТА

Для  підсумкового контролю у формі екзамену

КАРТА САМОСТІЙНОЇ РОБОТИ СТУДЕНТА

з науки «Інформаційні системи і технології в управлінні»

для студентів напряму підготовки  6.030502 "Економічна кібернетика"

галузі знань (спеціальності) 0305 "Економіка і підприємництво"

Денна форма навчання

семінарського (практичного, лабораторного) заняття

Форма самостійної роботи студента

Види семінарських (практичних, лабораторних) занять

Максимальна

кількість балів

За систематичність і активність роботи на семінарських (практичних, лабораторних) заняттях

1.

Попередня підготовка з визначених питань, тема 1

Тема 1. Практичне заняття №  1 − пояснення, розв’язання задач

2

2.

Попередня підготовка з визначених питань, теми 2,3

Тема 3. Практичне заняття №  2 −

пояснення, розгорнута бесіда

розв’язання задач

2

3.

Опрацювання матеріалу практичного заняття №2,

Попередня підготовка з визначених питань, тема 4

Тема 4. Практичне заняття № 3 −

 міні-кейси, мозковий штурм

2

4.

Опрацювання теоретичних основ прослуханого лекційного матеріалу.

Опрацювання матеріалу практичного заняття №3

Дослідження предметної області заданої задачі

Тема 4.

Лабораторна робота  № 1.

Активна робота на лабораторному занятті

5.

Опрацювання теоретичних основ прослуханого лекційного матеріалу, тема 5

Тема 5. Практичне заняття №  4 −

міні-кейси

2

6.

Опрацювання матеріалу практичного заняття №5

Дослідження предметної області за визначеною задачею

Оформлення звіту та підготовка до захисту лабораторної роботи № 1

Тема 5. Лабораторна робота  № 2.

 

 

Захист лабораторної роботи № 1

 

 

 

 

3

7.

 

Доопрацювання задач лабораторної роботи № 2

Опрацювання теоретичного матеріалу за визначеним питанням

Тема 5. Лабораторна робота  № 3.

Активна робота на лабораторному занятті

2

Захист лабораторної роботи № 2

3

8.

Опрацювання теоретичних основ прослуханого лекційного матеріалу, тема 6

Дослідження предметної області за визначеною задачею

Тема 6. Лабораторна робота  № 4

Активна робота на лабораторному занятті

Захист лабораторної роботи № 3

2

 

 

3

9.

Доопрацювання задач лабораторної роботи № 4

Опрацювання теоретичного матеріалу за визначеним питанням

Тема 6. Лабораторна робота  № 4

Активна робота на лабораторному занятті

2

10.

Доопрацювання задач лабораторної роботи № 4

Опрацювання теоретичного матеріалу за визначеним питанням

Тема 6. Лабораторна  робота  № 4.

Захист лабораторної роботи № 4

3

11.

Попередня підготовка з визначених питань, тема 7

Тема 7. Практичне заняття №  5 −

пояснення, міні-кейси

2

12.

Опрацювання теоретичного матеріалу за темою 7

Тема 7. Практичне заняття №  6 −

міні-кейси,

робота в малих групах

2

13.

Дослідження предметної області за визначеною задачею

Тема 7. Лабораторна робота  № 5

Захист лабораторної роботи № 5

 

2

14.

Попередня підготовка до лабораторної роботи № 6

Тема 7. Лабораторна робота  № 6

Активна робота на лабораторному занятті

 

15.

 

Доопрацювання лабораторної роботи, оформлення звіту та підготовка до захисту лабораторної роботи № 6

Тема 7. Лабораторна робота  № 7

Захист лабораторної роботи № 7

2

Захист лабораторної роботи № 6

3

16.

Попередня підготовка з визначених питань, тема 9

Тема 9. Практичне заняття № 7 −

міні-кейси

2

17.

Попередня підготовка з визначених питань, тема 9,

Опрацювання матеріалу практичного заняття №7

Тема 9. Практичне заняття № 8 −

міні-кейси

2

18.

Попередня підготовка з визначених питань, теми 10,11

Теми 10,11. Семінар −

 розгорнута бесіда,  мозковий штурм

2

 

 

 

 

Усього балів за роботу  на семінарських (практичних, лабораторних) заняттях

40

За виконання модульних (контрольних) завдань**

Модуль №1

Написання модульної контрольної роботи

5

Усього балів за модульний контроль

5

За виконання індивідуальних завдань***

Види індивідуальних завдань

 

1. Аналітичний (критичний) огляд наукових публікацій за заданою тематикою

5

2. Лабораторна робота № 8.

5

3. Написання реферату (есе)

5

4. Аналітичний звіт власних наукових досліджень за відповідною тематикою

5

5. Пошук, підбір та огляд джерел за заданою тематикою

5

6. Участь в студентських наукових конференціях

5

7. Виконання завдань в рамках дослідницьких проектів інституту інформаційних систем в економіці

5

8. Переклад літературних джерел іншомовного походження за заданою проблематикою

5

Усього балів за виконання індивідуальних завдань

5

Разом балів за  СРС

50

Заочна форма навчання

семінарського (практичного, лабораторного) заняття

Форма самостійної роботи студента

Види семінарських (практичних, лабораторних) занять*

Максимальна

кількість балів

За систематичність і активність роботи на семінарських (практичних, лабораторних) заняттях

1.

Попередня підготовка з визначених питань, теми 3,4

Тема 1. Практичне заняття №  1 − пояснення, розв’язання задач

2

2.

Опрацювання теоретичних основ прослуханого лекційного матеріалу.

Дослідження предметної області заданої задачі для виконання лабораторної роботи

Теми 5,6.

Лабораторна робота  № 1.

Лабораторна робота №  2

Виконання завдання лабораторних робіт

4

3.

Опрацювання теоретичних основ прослуханого лекційного матеріалу, теми 7,9

Теми 7,9. Практичне заняття №  2 −

міні-кейси

2

Виконання домашньої контрольної роботи

Захист домашньої контрольної роботи

4

Усього балів за роботу  на семінарських (практичних, лабораторних) заняттях

12

За виконання модульних (контрольних) завдань

Модуль №1

Написання модульної контрольної роботи

4

Усього балів за модульний контроль

4

За виконання індивідуальних завдань

Види індивідуальних завдань

 

1. Аналітичний (критичний) огляд наукових публікацій за заданою тематикою

4

2. Лабораторна робота № 8.

4

3. Написання реферату (есе)

4

4. Аналітичний звіт власних наукових досліджень за відповідною тематикою

4

5. Пошук, підбір та огляд джерел за заданою тематикою

4

6. Участь в студентських наукових конференціях

4

7. Виконання завдань в рамках дослідницьких проектів інституту інформаційних систем в економіці

4

8. Переклад літературних джерел іншомовного походження за заданою проблематикою

4

Усього балів за виконання індивідуальних завдань

4

Разом балів за  СРС

20

Перелік завдань самостійної роботи студентів з науки включає наступне:

1.Опрацювання тематики прослуханого лекційного матеріалу з використанням рекомендованої літератури;

2. Підготовка до лабораторних занять;

3. Написання дипломної роботи (теоретичні розділи) або реферату за заданою проблематикою (переліком тем рефератів);

4. Виконання індивідуальної роботи з використанням системи проведення електронних нарад і колективного обговорення проблеми.

5. Самостійне вивчення тем та питань науки, які ґрунтуються на використанні основної та додаткової літератури, перелік якої наведений в розділі „Список рекомендованої літератури”.

Науково-дослідна робота

Мета виконання роботи – поглибити знання зі створення і використання сучасних інформаційних систем в різних галузях економіки та бізнесу.

Загальні компетенції: здатність до аналізу і синтезу, застосування знань на практиці з проблем проектування інформаційних систем в економічних об’єктах.

Завдання:

Карткою самостійної роботи передбачено виконання завдань в рамках дослідницьких проектів інституту інформаційних систем в економіці (ІІСЕ). Студент-дослідник може отримати до 5 балів за виконання теми з напряму наукових досліджень ІІСЕ: здійснення фундаментальних і прикладних наукових досліджень щодо створення та використання сучасних програмно-інструментальних засобів зберігання, оброблення та передачі інформації, а також діяльність у сфері аналізу та створення інформаційних систем у різних галузях економіки, баз даних та знань, систем штучного інтелекту, систем автоматизованого проектування та підтримки прийняття управлінських рішень, у тому числі створення інформаційних систем з метою використання в навчальному процесі.

Результатом дослідження має бути науковий звіт (до 30 стор.), а також тези доповідей на щорічній  Всеукраїнській студентській науково-практичній конференції  кафедри інформаційних систем в економіці "Проблеми впровадження інформа­ційних систем і технологій в економіці та бізнесі".

Загальний обсяг тез – не більше 2 сторінок друкованого тексту (Times New Roman, 14, полуторний інтервал). Список використаної літератури (не менше 5 позицій) наводиться на окремому аркуші, впорядковується за алфавітом, оформлюється згідно вимог державного стандарту. На першому аркуші має бути обов’язково вказана назва доповіді, прізвище та ініціали студента та номер групи, в якій він (вона) навчається.

На самостійну роботу студента виносяться наступні теоретичні питання по темах науки, які поглиблюють рівень засвоєння навчального матеріалу:

Тема 1.  Концептуальні засади інформаційних систем в управлінні економічними об’єктами.

2. Характеристика і рівні управління економічними об’єктами.

Організаційно-економічна модель економічного об’єкту. 

Базові складові інформаційних систем.

Концептуальна модель управління економічними об’єктами.

Тема 2.  Структура інформаційних систем в управлінні економічними об’єктами.

Функціональні задачі та типові структури інформаційних систем в управлінні підприємствами, банками, фінансово-кредитними установами, державними установами. Концептуальний опис структури системи: бізнес-архітектура, архітектура програмних систем, технологічна архітектура, інформаційна архітектура. Напрямки розвитку сучасних інформаційних систем і технологій.

Тема 3. Організація  інформаційного забезпечення в інформаційних системах.

Методичні та інструктивні документи, система класифікації та кодування, інформаційна база.

Технологія підготовки техніко-економічної інформації.

Національні класифікатори техніко-економічної інформації та їх використання (ЗКПО, класифікатор форм власності, тощо).

Тема 4.  Сучасні підходи до побудови інформаційних систем в управлінні.

Модель системи комп’ютерізованого управління.

Автоматизація промислових підприємств і бізнес-систем.

Технологія підготовки загальних рішень.

Технологія проектування інформаційних систем, проектна документація та державні стандарти на розробку інформаційних систем.

Особливості та різновиди індустріальної автоматизованої технології створення інформаційних систем в управлінні.

Використання CASE – технологій.

Типові проекти з впровадження CASE-засобів. 

Оцінка і вибір CASE-засобів. 

Методика інтегрованого процесно-орієнтованого проектування інформаційних систем (ARIS).

Тема 5. Автоматизація проектування інформаційних систем на основі структурного підходу.

Синтаксис і семантика моделей IDEF0.

Синтаксис і семантика моделей DFD.

Синтаксис і семантика моделей IDEF3.

Технологія моделювання потоків даних (процесів).

Моделювання  CASE-засобами BPwin, Erwin, AllFusion Process Modeler 7.

Моделювання CASE-засобами Vantage Team Builder.

Тема 6. Об’єктно-орієнтоване проектування  інформаційних систем.

Об’єктно-орієнтований аналіз.

Об’єктно-орієнтоване проектування.

Об’єктно-орієнтоване програмування.

Структура та функціональне призначення IBM Rational Rose.

Інтеграція Rational Rose з іншими інструментальними засобами підтримки життєвого циклу інформаційної системи.

Характеристика та особливості використання засобів Rational Software Architect і  Rational XDE, Borland Together  при проектуванні інформаційних систем.

Тема  7.  Інформаційні системи і технології на підприємстві.

1. Підсистема оперативного керування основним виробництвом.

2. Підсистема техніко-економічного планування.

3. Підсистема  управління  матеріально-технічним забезпеченням виробництва.

4. Підсистема  управління збутом продукції.

5. Технічні засоби підсистем управління виробництвом. 

6. Підготовка підприємства до впровадження підсистем управління виробництвом.

7. Інформаційні зв’язки задач управління трудовими ресурсами на підприємствах.

8. Склад і зміст інформаційної бази управління трудовими ресурсами на підприємствах.

9. Оброблення інформації з ціноутворення та прибутків.

10. Автоматизація функцій рекламної діяльності.

11. Сучасний стан інтегрованих інформаційних системи управління підприємством.

Тема 8. Технологічні особливості наукомісткого виробництва.

1. Структура, характеристика  і особливості впровадження інформаційних систем.

2. Програмне, технічне і технологічне забезпечення.

Тема 9. Інформаційні системи і технології в банках.

1. Call-центри

2. Contact-центр.

3. „Клієнт-банк”(РС-банкінг).

4. „Інтернет-банкінг”.

5. Домашній банк, 

6. WАP-банкінг, SMS-банкінг.

Тема 10. Інформаційні системи в управлінні фінансових установ

1. Структура і склад системи фінансових розрахунків.

2. Інформаційне забезпечення фінансовоих розрахунків.

Тема 11.  Інформаційні системи в управлінні держаних установ.

1. Типові технологічні операції обробки даних в державних установах.

Курсове проектування

Навчальним планом підготовки бакалаврів з економічної кібернетики передбачено написання і захист в комісії курсового проекту по одній з 3-х дисциплін за вибором студента: « Інформаційні системи і технології вуправління», «Управління проектами інформатизації», « Моделювання економіки».

Тематика курсових проектів і методичні вказівки до їх написання наведені в окремих виданнях кафедр, на яких читаються вказані дисципліни, зокрема в Методичних вказівках по проектуванню курсових проектів.

Основні теми курсового проектування з науки  „Інформаційні системи і технології в управлінні»:

Автоматизація торговельних операцій з використанням пластикових карток

Автоматизація формування та ведення особових рахунків клієнтів банку

Автоматизація аналізу визначення кредитоспроможності клієнтів комерційного банку

Автоматизація формування та ведення депозитних рахунків комерційного банку

Автоматизація обліку договорів страхування страхової фірми

Комп’ютеризація підтримки прийняття рішень при виборі інвестиційних інструментів на фондовому ринку

Автоматизація контролю звітності про сплату податкових платежів у районній ДПІ

Автоматизація підтримки прийняття рішень з моніторингу карткових платіжних операцій

Автоматизація оброблення інформації для аналізу заборгованості клієнтів комерційного банку

Автоматизація розрахунків для аналізу кредитоспроможності клієнтів комерційного банку

Автоматизація системи підтримки прийняття рішень при аналізі страхового портфелю

Автоматизація системи надання дисконту дистрибюторам

Автоматизована система з визначення кредитоспроможності та ризику кредитування позичальників юридичних осіб

Автоматизація визначення та нарахування погодинної заробітної плати

Автоматизоване оброблення інформації з обліку й аудиту реалізації готової продукції підприємства

Автоматизація обліку ведення реєстру акціонерів комерційного банку

Автоматизована система управління Інтернет-магазином

Автоматизація розрахунків фінансового стану підприємства за окремими показниками

Автоматизоване оброблення інформації з обліку й аудиту реалізації готової продукції підприємства

Автоматизація системи з обліку та контролю виплат по страховим випадкам

Інформаційна система управління офісом

Проектування ІС підтримки Інтернет-страхуваня

Проектування ІС автоматизації процесів підтримки прийняття рішень в управлінні брокерською діяльністю

Проектування ІС для визначення та нарахування відрядної бригадної заробітної плати

Проектування ІС для вирішення задачі з обліку матеріальних цінностей

Проектування ІС для визначення витрат матеріалів на виготовлення виробу

Проектування ІС для рішення задачі з обліку наявності та руху матеріалів на складі

Проектування ІС для рішення задачі з обліку купівлі та продажу товарів в супермаркеті

Проектування ІС для визначення потреби у покупках комплектуючих матеріалах для основного виробництва на рік (квартал)

Проектування ІС з обліку погашення кредитної заборгованості

Проектування ІС для систем електронної комерції

Проектування ІС для рішення задачі обліку акціонерів та нарахування дивідендів акціонерам АТ

Проектування ІС для обліку реалізації готової продукції

Проектування ІС для визначення трудомісткості ремонтних робіт на підприємстві

Проектування ІС для рішення задачі  з обліку депозитних рахунків комерційного банку

Автоматизація та проектування ІС з обліку руху коштів в банку

Проектування ІС для рішення задачі з обліку наявності та руху матеріалів на матеріалів на складі

Проектування ІС для рішення задачі обліку випуску готової продукції

Проектування ІС для вирішення задачі з обліку касових операцій комерційного банку

Проектування ІС для вирішення задачі з обліку основних засобів на підприємстві

Проектування ІС для визначення та аналізу інвестиційної привабливості підприємств

Проектування ІС „Інтернет-банкінг”

Проектування ІС для електронного магазину

Проектування інформаційної системи з обліку руху коштів в банку

Проектування ІС для аналізу обсягів продаж продукції торгівельною фірмою

Проектування ІС віртуальної організації у сфері вантажних автоперевезень

Проектування ІС  Інтернет - трейдингу

Проектування ІС для рішення задачі з обліку касових операцій комерційного банку

Проектування ІС для рішення  задачі обліку випуску готової продукції

Проектування ІС для рішення задачі з обліку обмінних валютних операцій в комерційному банку

Проектування ІС для аналізу кредитного портфелю комерційного банку

Проектування ІС  підтримки Інтернет-страхування

Проектування ІС для рішення задачі обліку рішення задачі обліку реалізації готової продукції

Проектування ІС для електронного магазину (автозапчастин)

Проектування ІС електронного порталу

Проектування ІС для систем електронної комерції

Проектування ІС для рішення задачі обліку акціонерів та нарахування дивідендів акціонерам АТ

Проектування ІС для обліку реалізації готової продукції

Проектування ІС для визначення трудомісткості ремонтних робіт на підприємстві

Проектування ІС для рішення задачі  з обліку депозитних рахунків комерційного банку

Автоматизація та проектування ІС з обліку руху коштів в банку

Проектування ІС для рішення задачі з обліку наявності та руху матеріалів на матеріалів на складі

Проектування ІС для рішення задачі обліку випуску готової продукції

Проектування ІС для вирішення задачі з обліку основних засобів на підприємстві

 

7. ПОРЯДОК ПОТОЧНОГО І ПІДСУМКОВОГО КОНТРОЛЮ

Порядок поточного і підсумкового оцінювання знань з науки.

Об'єктом поточно-модульного контролю знань студентів з науки є:

1) контроль систематичності та активності роботи протягом семестру над вивченням програмного матеріалу науки;

2) контроль за виконанням модульних завдань (лабораторних робіт;

3) контроль за виконанням аудиторної контрольної роботи;

4) контроль виконання завдань для самостійного опрацювання.

Поточно-модульний контроль здійснюється у таких формах:

Контроль систематичності та активності роботи студентів

Контроль здійснюється шляхом усного опитування та перевірка знань на практичних заняттях згідно з тематикою практичних занять. Рівень знань, продемонстрований у відповідях і виступах на практичних заняттях; активність при обговоренні питань, що винесені на практичні заняття можуть бути оцінені максимально в 2 бали.

За активну участь у занятті студент може отримати від 0 до 2 балів або від 0 до 3 балів в залежності від виду самостійної роботи ( див. карту самостійної роботи студента). Максимальна оцінка за систематичну і активну роботу студента складається з оцінок, отриманих студентом на практичних та лабораторних заняттях під час виконання лабораторних робіт, розв’язання завдань та відповідей на теоретичні питання.

Контроль за виконанням модульних завдань

Протягом семестру кожен студент виконує сім лабораторних робіт. Результати виконання кожної лабораторної роботи студент оформляє у вигляді письмового звіту з додатками практичного матеріалу, одержаного на комп’ютері. Звіт лабораторної роботи повинен включати:

- титульний лист, відповідно до затвердженої форми;

- тему лабораторної роботи;

- мету лабораторної роботи;

- постановку задачі або коротку суть проблеми;

- порядок виконання лабораторної роботи з короткими поясненнями;

- результати виконання лабораторної роботи та екранні форми, роздруковані на принтері;

- висновки.

Лабораторні роботи захищаються під час ІКР. При захисті лабораторної роботи студент повинен надати звіт у роздрукованому вигляді і файл з  оригіналами результатів та відповісти на контрольні запитання.

Виконання контрольних завдань.

Виконання модульної контрольної роботи. Результати контрольної роботи оцінюються від 0 до 5 балів.

Порядок підсумкового модульного контролю

Підсумковий контроль знань студентів з науки здійснюється на основі результатів  поточно-модульного контролю під час останнього практичного заняття. Завдання поточного контролю оцінюються в діапазоні від 0 до 100 балів.

Якщо за результатами поточного контролю студент набрав менше 60 балів, він отримує оцінку «не зараховано» з даної науки.

У разі невиконання окремих завдань поточного контролю з об'єктивних причин, студенти мають право, за дозволом декана, виконати їх до останнього семінарського (практичного, лабораторного) заняття. Час та порядок складання визначає викладач.

Переведення даних 100-балової шкали оцінювання в 2-х-балову шкалу та шкалу за системою ECTS здійснюється в такому порядку:

Оцінка за шкалою, що використовується в КНЕУ

Оцінка у формі заліку

Оцінка за шкалою ECTS

90-100

зараховано

А

80-89

зараховано

В

70-79

С

66-69

зараховано

D

60-65

Е

21-59

не зараховано — з можливістю повторного складання заліку

FX

0-20

не зараховано —

з обов’язковим повторним вивченням дисципліни

F

 

8. ОСОБЛИВОСТІ ПОТОЧНОГО КОНТРОЛЮ ЗНАНЬ СТУДЕНТІВ ЗАОЧНОЇ ФОРМИ НАВЧАННЯ

Об’єктом поточно-модульного контролю знань студентів з науки є:

1) контроль систематичності та активності роботи протягом семестру над вивченням програмного матеріалу науки;

2) контроль за виконанням модульних завдань (лабораторних робіт та індивідуальної роботи);

3) контроль за виконанням аудиторної контрольної роботи;

4) контроль виконання завдань для самостійного опрацювання.

Поточно-модульний контроль здійснюється у таких формах:

Контроль систематичності та активності роботи студентів

Контроль здійснюється шляхом усного опитування та перевірка знань студентів під час захисту лабораторних робіт. Оцінка за знання теоретичного матеріалу включається в оцінку за захист лабораторної роботи.

Контроль за виконанням модульних завдань

Об’єктом модульного контролю є такі види робіт:

1. Виконання домашньої контрольної роботи, що включає теоретичне і практичне завдання. Максимальна оцінка за виконання і захист контрольної роботи - 4 балів.

2. Виконання лабораторних робіт.

3. Написання аудиторної контрольної роботи.

 

9. ЗРАЗОК екзаменаційного білета

9.1. Зразок екзаменаційного білета для студентів денної форми навчання

ЗАТВЕРДЖЕНО

Наказ Міністерства освіти і науки,

молоді та спорту України

29 березня 2012 року № 384

Форма № Н-5.05

Державний вищий навчальний заклад

«Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана»

Освітньо-кваліфікаційний рівень _________бакалавр____

Напрям підготовки ________6.030502 "Економічна кібернетика"___

Галузь знань  0305 "Економіка і підприємництво"       Семестр __8__

Наука___ Інформаційні системи і технології в управлінні __________

ЕКЗАМЕНАЦІЙНИЙ БІЛЕТ № _____

1. Дати характеристику типів автоматизованих систем.

2. Структура Єдиної інформаційно-аналітичної системи «Служба зайнятості».

3. Застосування ситуаційного аналізу в інформаційних системах маркетингу.

4. Побудувати функціональну структуру автоматизованої інформаційної системи «Податки».

5. Характеристика основних функцій АРМ-2 в СЕП.

6.  Задача

Затверджено на засіданні кафедри __Інформаційних систем в економіці_

Протокол № ____  від  ____ _________ 20___ року 

Завідувач кафедри   _______________________  __Устенко С.В.__

Екзаменатор ___________  Устенко С.В._

9.2. Зразок екзаменаційного білета для студентів заочної форми навчання

ЗАТВЕРДЖЕНО

Наказ Міністерства освіти і науки,

молоді та спорту України

29 березня 2012 року № 384

Форма № Н-5.05

Державний вищий навчальний заклад

«Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана»

Освітньо-кваліфікаційний рівень _________бакалавр_________

Напрям підготовки __________6.030502 "Економічна кібернетика"      

Галузь знань  0305 "Економіка і підприємництво" Семестр ______8___

Наука___ Інформаційні системи і технології в управлінні ___________

ЕКЗАМЕНАЦІЙНИЙ БІЛЕТ № _____
  1. Дати характеристику типів автоматизованих систем.

  2. Структура Єдиної інформаційно-аналітичної системи «Служба зайнятості».

  3. Застосування ситуаційного аналізу в інформаційних системах маркетингу.

  4. Побудувати функціональну структуру автоматизованої інформаційної системи «Податки».

  5. Характеристика основних функцій АРМ-2 в СЕП.

  6. Загальна структура ІС управління  виробництвом.

  7. Комунікаційні засоби в автоматизованих системах.

  8. Техніко-економічне планування на підприємстві та проблеми його автоматизації.

  9. Створення інформаційного забезпечення автоматизованих функцій управління виробництвом.

  10. Задача

Затверджено на засіданні кафедри _Інформаційних систем в економіці__

Протокол № ____  від  ____ _________ 20___ року 

Завідувач кафедри   _____________________  __Устенко С.В._

Екзаменатор ___________  Устенко С.В.

10. ЛІТЕРАТУРА

Основна:

  1. Інформаційні системи в економіці:монографія / [С.В.Устенко, А.М. Береза, Г.П. Галузинський, В.М. Гужва та ін.] ; за заг. ред. д-ра екон. наук, проф. С.В. Устенка – К.:КНЕУ, 2012. –  425,[7]с.

  2. Береза А.М. Основи створення інформаційних систем: Навч. пос.К.: КНЕУ, 2001.-214 с.

  3. Системи оброблення економічної інформації: Навч.-метод. посіб. для самост. вивч. дисцп./ за заг.ред. В.Ф.Ситника. - К.: КНЕУ, 2004.-332 с.

  4. Информационные системы в экономике: Учебник\ Под.ред. В.В.Дика.- М.: Финансы и статистика,1996.-272 с.

  5. Основи інформаційних систем: Навчальний посібник\ За ред.проф.. В.Ф. Ситника.-К.: КНЕУ, 2001.-420 с.

  6. Устенко С.В. Моделювання наукомістких виробничих систем: Монографія. – К.: ЕКМО, 2008. – 329с.

Додаткова:

  1. Горин С.В., Тандоев А.Ю. Применение  CASE-средств Erwin 2.0 для информационного моделирования в системах обработки даних. М.: Диалог – МИФИ, 1999, 256 с.

  2. Маклаков С.В. Bpwin и  Erwin CASE-средства разработки информационных систем. М.: Диалог – МИФИ, 2000, 250 с.

  3. Марка Д.А., Мак Гоуэн К. Методология структурного и системного анализа и проектирования SADT. . М.: Метатехнология, 1993.

  4. Маклаков С.В. Создание информационних систем с All Fusion Modeling Suite. М.: Диалог – МИФИ, 2003, 432 с.

  5. Петров В.Н. Информационные системы. – СПб.:Питер, 2002. – 688 с.

  6. Трофимов С.А. CASE-технологии: практическая работа в Rational Rose. – М.: ЗАО «Издательство БИНОМ», 2001. – 272 с.

  7. Ларман К. приминение UML и шаблонов проектирования. – М.: Издательский дом «Вильямс», 2001. – 496 с.

  8. Програмное обеспечение IBM Rational. Методология и инструментальные средства разработки програмних систем. IBM Rational Software, 2003 – 52 с.

  9.  Компьютеризация информационных процесов на промышленных предприятиях\ В.Ф. Сытник, Х. Сорока, Н.Н. Еремина, и др..-.: К.: Техніка; Катовице: Экономическая акдемия им. Карола Адамецкого,1991.-216 с.

  10.  Автоматизованные информационные технологии в экономике: Учебник\ Под ред.проф. Г.А. Титоренко- М.: Компьютер, 1998.-400 с.

  11. Єрьоміна Н.В. Банківські інформаційні системи: Навчальний посібник.-К.: КНЕУ, 2000.-220 с.

  12. Пінчук Н.С., Галузинський Г.П., Орленко Н.С.Інформаційні системи і технології в маркетингу: Навчальний посібник.-К.: КНЕУ,1999.-328 с.

  13. Писаревська Т.А. Інформаційні системи в управлінні трудовими ресурсами: Навчальний посібник.- К.: КНЕУ, 1997.-252 с.

  14. Рогач І.Ф., Сендзюк М.А., Антонюк В.А. Інформаційні системи фінансово- кредитних установах: Навчальний посібник.-К.: КНЕУ,1999.-216с.

З повагою ІЦ "KURSOVIKS"!