Роздрукувати сторінку
Главная \ Методичні вказівки \ Методичні вказівки \ 364 Практична робота №13 на тему Застосування облікової інформаційної системи 1С Бухгалтерія, НУДПСУ

Практична робота №13 на тему Застосування облікової інформаційної системи 1С Бухгалтерія, НУДПСУ

« Назад

Практичне заняття № 13

Тема: Застосування облікової інформаційної системи “1С: Бухгалтерія” для розв’язання управлінських задач

Мета: Навчитися застосовувати облікову інформаційну систему “1С: Бухгалтерія” для контролю за звітністю підприємств з метою прийняття  управлінських рішень

Завдання:

  1. Перевірити правильність  уведення даних (Оборотно-сальдовая ведомость/Оборотно-сальдовая ведомость по счету/Анализ счета по субконто/Анализ субконто/).

  2. Створити регламентований звіт  "Повідомлення про авансовий внесок податку на прибуток” (Отчетность/Регламентированные отчеты/Уведомление об авансовом взносе налога на прибыль /Открыть/ Заполнить/ Сохранить/ Просмотр/ Печать).

Література [23, 24, 25, 31]

 

Теоретичні відомості

Загальна характеристика АІС “1С: Предприятие” та її можливості для аналізу та аудиту в управлінській діяльності

Програма "1C: Предприятие" є універсальною комплексною програмою    автоматизації діяльності підприємства, яка використовується для будь-яких розрізів економічної діяльності підприємства, в тому числі й різних ділянок бухгалтерського обліку. Програма "1C: Бухгалтерия"  є складовою частиною системи програм "1C: Предприятие", тобто її компонентою.

Класифікаційні ознаки програми "1C: Бухгалтери»" наступні:

  • Клас програми – універсальна, інтегрована, комплексна бухгалтерська програма зведеного обліку (міді-бухгалтерія);

  • Призначення - для ведення бухгалтерського обліку;

  • Споживачі - невелика чисельність персоналу бухгалтерії;

  • Об'єкт обліку - малі та середні за розміром підприємства різних галузей діяльності;

  • Спосіб реалізації облікових функцій – в основному введення операцій за шаблонами та за допомогою документів.

В програмі також реалізовані можливості ведення на одному робочому місці бухгалтерського обліку декількох підприємств, ведення обліку паралельно в декількох робочих планах рахунків, багатовимірного та багаторівневого аналітичного обліку, кількісного та валютного обліку. Програма має однокористувацьку і мережеву версії. Для користувачів програми є декілька режимів роботи, набір яких різний залежно від версії програми:

  • Режим "1С-Предприятие” - застосовується у мережевій версії при роботі кількох бухгалтерів з однією базою даних. У випадку однокористувацької версії використовується для ведення господарських операцій одним бухгалтером.

  • Режим "ІС-Предприятие Монопольно" - призначений дня запуску програми в однокористувацькому режимі. Застосовується тільки в мережевій версії програми. Використовується головним бухгалтером для розрахунків підсумків або для зміни робочого періоду.

  • Режим "Отладчик" - призначений для пошуку та усунення помилок при роботі певної конфігурації програми. Використовується програмістами.

  • Режим «Монитор» - призначений для здійснення контролю дій користувачів щодо зміни облікових даних або параметрів налагодження, які фіксуються і запам'ятовуються програмою. Використовується головним бухгалтером або аудитором (контролером).

Для отримання детальної інформації про наявність і рух засобів підприємства програмою ведеться аналітичний облік. Сама можливість ведення аналітичного обліку і кількість його можливих розрізів по одному рахунку визначається в процесі конфігурування програми.

В програмі "1С:Бухгалтерия" аналітичний облік організується за допомогою спеціального механізму "субконто". На етапі конфігурування визначається перелік можливих видів субконто. Під видом субконто розуміють сукупність однотипних об'єктів аналітичного обліку. Так, всі основні засоби утворюють вид субконто "Основные средства", всі матеріали, відповідно, - "Материалы" і т.д.

Ведення аналітичного обліку по конкретному рахунку визначається налагодженням субконто, що задається в Плані рахунків. Якщо для рахунку ведення аналітичного обліку задано за допомогою набору видів субконто, то такий аналітичний облік називається багаторівневим. З іншого боку, аналітичний облік може бути багаторівневим, якщо одним із субконто рахунку є багаторівневий довідник.

В програмі "1C- Бухгалтерия" існує можливість в межах одного синтетичного рахунку одержувати кілька різних систем аналітичних рахунків, які, в свою чергу, різнобічне відображають первинну інформацію. В кожній системі аналітичних рахунків інформація групується і узагальнюється для потреб управління за певним принципом, що визначається видами субконто.

Аналітичний облік можна вести для будь-якого рахунку або субрахунку і включати від 3-х до 5-ти різних розрізів аналітики, організувавши при цьому ведення аналітичного обліку в необхідних розрізах.

Ведення бухгалтерського обліку за допомогою програми 1С:Бухгалте­рия можна починати лише після того, як будуть задані параметри обліку і введені початкові залишки рахунків.

Правильність уведення даних можна перевірити, використавши стан­дартні звіти Оборотно-сальдовая ведомость/Обігово-сальдова відо­мість, Оборотно-сальдовая ведомость по счету/Обігово-сальдова відо­мість до рахунка, Анализ счета по субконто/Аналіз рахунка за суб­конто, Анализ субконто/Аналіз субконто. Звіт Оборотно-сальдовая ве­домость/Обігово-сальдова відомість дає змогу переглянути залишки на всіх синтетичних рахунках. Ці залишки можна порівняти із залишками в Головній книзі. Звіт Оборотно-сальдовая ведомость по счету/Обігово-сальдова відомість до рахунка використовують для перегляду залишків і обігів на рахунках, за якими ведуть аналітичний облік. Стандартний звіт Анализ счета по субконто/Аналіз рахунка за субконто можна викорис­тати для перегляду залишків і обігів на рахунку за конкретними об'єктами аналітичного обліку, а звіт Анализ субконто/ Аналіз субконто застосову­ють для деталізації залишків і обігів за багаторівневою аналітикою.

В програмі реалізовано можливість роботи як з стандартними, так і зі регламентованими звітами.

Аналіз у бухгалтерському обліку за допомогою стандартних звітів ІС «1С Предприятие»

В типову конфігурацію включено набір стандартних звітів. Стандартні звіти - це цілісна система, яка дозволяє формувати одні звіти на підставі інших, деталізуючи дані звіту. Вони призначені для отримання даних за підсумками по бухгалтерських проводках в різних розрізах. Такі звіти можуть бути складені при використанні Плану рахунків бухгалтерського обліку, що використовується в програмі, незалежно від змісту та призначення конкретних рахунків. Стандартні звіти можуть застосовуватись для отримання як узагальненої, так і детальної інформації по будь-яких ділянках обліку.

Для роботи зі звітами використовується пункт меню "Отчетность", при чому на екран видається діалогова форма налагодження параметру звіту.

В ній потрібно ввести значення параметрів, що визначають склад даних, які входять до звіту (період, за який видаватимуться дані бухгалтерського обліку, шляхом введення початкової та кінцевої дати, інші параметри, (наприклад, тип валюти).

Програма також надає можливість збереження сукупності параметрів для звіту заданого виду для подальшого використання, і можливість деталізації (розшифровки) звітів при його перегляді. На найнижчому рівні деталізації здійснюється перехід до конкретної проводки операції.

Основні стандартні звіти, реалізовані в програмі, наступні:

- "Оборотно-сальдовая ведомость " - містить для кожного рахунку інформацію про залишки на початок та кінець періоду, а також обороти по дебету та кредиту за встановлений період.

- "Шахматка " - містить обороти між звітами за деякий обраний період, часто використовується бухгалтерами, оскільки дає уявлення про рух коштів та зобов'язань підприємства.

- "Оборотно-сальдовая ведо­мость по счету " - використовується для рахунків, по яких ведеться аналітичний облік, при цьому здійснюється відокремлення залишків від оборотів по конкретних об'єктах аналітичного обліку (субконто).

- "Анализ счета" - містить обороти рахунку з іншими рахунками за обраний період, а також сальдо на початок та кінець періоду.

- "Анализ счета по датам " - дозволяє отримати обороти по рахунку на кожну дату певного періоду, що дає можливість аналізувати зміни у часі засобів або зобов'язань підприємства, для перевірки відповідності введених даних тим, що вказані в банківських виписках тощо.

- "Анализ счета по субконто" - містить підсумкові суми кореспонденцій даного рахунку з іншими рахунками за вказаний період, а також залишки по рахунку на початок та кінець періоду в розрізі об'єктів аналітичного обліку. Цей звіт можна сформовувати тільки для рахунків, по яких ведеться аналітичний облік.

- "Главная книга" - використовується для виведення оборотів та залишків рахунку за кожен місяць, при підбитті підсумків та складанні звітності.

- "Ачализ субконто" - для кожного субконто (об'єкта аналітичного обліку) обраного виду наводяться обороти по всіх рахунках, в яких використовується це субконто, а також розгорнуте та згорнуте сальдо.

- "Карточка субконто " – для отримання максимально повної картини. операції по об'єкту аналітичного обліку (субконто) або групі субконто виводять "Карточку субкопто", де зібрані всі операції з конкретним об'єктом аналітичного обліку (субконто) в хронологічній послідовності із зазначенням реквізитів проводок, залишків по субконто після кожної операції, на початок та кінець періоду.

- "Карточка счета" - відображаються всі проводки в яких задіяний даний рахунок, крім того, наводиться залишок на початок та кінець періоду, обороти за період та залишки після кожної проводки.

- "Обороти между субконто" - використовується для аналізу оборотів між одним або всіма субконто одного виду та одним або всіма субконто іншого виду.

- "Отчет по проводкам" - вибірка із журналу проводок за деякими заданими критеріям.

- "Сведенные проводки" - містить кореспонденцію рахунків (суми в дебет одного рахунку з кредиту другого) за деякий період часу.

- "Журнал-ордер ведомость по субконто" - застосовується для рахунків, на яких ведеться аналітичний облік по субконто, для отримання для кожного виду субконто, дебетових та кредитових оборотів, а також розгорнутого та згорнутого сальдо на початок та кінець обраного періоду.

- "Розширенный анализ субконто" - використовується для аналізу даних по аналітиці. При його формуванні можна вказати рахунок, до якого прикріплено даних вид аналітики. Всього одночасно можна аналізувати три види субконто для отримання для кожного їх виду, дебетових та кредитових оборотів, а також розгорнутого та згорнутого сальдо на початок та кінець обраного періоду.

- "Диаграмма" - засобіб візуального аналізу рахунків у формі різного виду діаграм.                         

Аналіз у бухгалтерському обліку за допомогою регламентованих звітів ІС «1С Предприятие»

До комплекту типової конфігурації належить набір регламентованих звітів. Це, передусім, податкові і бухгалтерські звіти, призначені для по­дання податковим органам, а також звіти, призначені для подання до різ­них фондів.

До таких звітів зокрема належать:

Для податкових органів:

- Звіт про суми отриманих пільг з оподаткування (Форма №1-ПП)

- Декларація про ПДВ та акцизний збір на імпортні товари

- Декларація про валютні цінності

- Довідка про співробітників (Форма №3)

- Довідка про сумісників (Форма №2)

- Розрахунок сплати комунального податку

- Декларація про ПДВ (з додатками) Декларація про ПДВ (скорочена) (з додатками)

- Повідомлення про авансовий внесок податку на прибуток

- Декларація про прибуток

- Розрахунок єдиного податку

- Розрахунок акцизного збору

- Відомість про балансову вартість товарних запасів (Додаток №2, до декларації про прибуток)                             

- Відомість про балансову вартість матеріальних ресурсів (Додаток №1 до декларації про прибуток)

- Звіт про дебіторську та кредиторську заборгованість (Форма 1-Б)

- Заява про визначення податкового періоду.

Для органів статистики:

- Звіт про нарахування коштів на дорожні роботи;

- Баланс (стандарт №2);

- Звіт малого підприємства (стандарт №25);

- Розрахунок внесків до Державного інноваційного фонду;

- Звіт про фінансові результати (стандарт №3);

- Примітки до фінансової звітності (форма №5);

- Звіт про власний капітал (стандарт №5);

- Звіт про рух коштів (стандарт №4).

Для органів Пенсійного фонду:

- Звіт до Пенсійного фонду (квартальна форма);

- Звіт до Пенсійного фонду (місячна форма);

- Індивідуальні відомості про застраховану особу (для ПФ);

- Список осіб, що працювали у роботодавця (для ПФ);

- Відомості про роботодавця (для ПФ).

Для органів соціального страхування:

- Звіт до фонду Соціального страхування від нещасних випадків;

- Звіт до фонду Соціального страхування.

Для служби зайнятості:

- Звіт про збір на обов'язкове соціальне страхування у випадку безробіття;

- Довідка про проведення декларування валютних цінностей;

- Довідка про відсутність валютних цінностей;

- Регламентовані звіти службових опрацювань.

Оскільки регламентовані звіти періодично змінюються відповідно до чинних норма­тивних документів, то вони не належать до самої конфігурації, їх постав­ляють у вигляді окремих файлів - зовнішніх звітів (з розширенням ert). Ці файли розміщені в папці ExtForms, яка підпорядкована папці з інформа­ційною базою. Всі зовнішні звіти згруповані в папки для різних звітних періодів. Крім того, в папці, що містить групу звітів, розміщений тексто­вий файл RpList.txt з переліком звітів цієї групи та імен файлів, що їм відповідають.

Типова конфігурація має режим перегляду списку звітів звідки можна до них звертатися. Для виклику режиму роботи з регламентованими зві­тами потрібно скористатися командою головного меню Регламентированные отчеты/ Регламентовані звіти з пункту Отчетность/Звітність. На екрані з'явиться вікно зі списком регламентованих звітів.

Для одержання конкретного звіту треба розмістити курсор у списку на потрібному звіті. Після цього натискають на кнопку Открыть/Відкрити або двічі клацають мишкою в списку на потрібному рядку: відкривається діалогова форма регламентованого звіту. Набір параметрів налаштування конкретних регламентованих звітів залежить від їхнього призначення і принципів роботи.

Після вибору звіту на екрані з'являється форма звіту. Правила роботи з цими формами майже такі, як і в разі налаштування параметрів стандарт­них звітів у діалоговому вікні. Практично для всіх звітів (за винятком декількох, які опишемо окремо, та службових опрацювань) форми мають однаковий вигляд. Розглянемо роботу з формою на прикладі форми звіту Уведомление об авансовом взносе налога на прибыль/Повідомлення про авансовий внесок податку на прибуток.

Вікно форми складається з двох частин. Верхня призначена для керу­вання формуванням звіту. В нижній частині розміщений власне бланк зві­ту - таблиця, у яку вводять потрібну інформацію і яку потім друкують. Ця таблиця містить комірки жовтого і зеленого кольорів. Комірки жовтого кольору призначені для введення і редагування даних вручну. Дані, що містяться в комірках зеленого кольору, обчислені на підставі даних з ко­мірок жовтого кольору, і їх не редагують вручну. Це, зазвичай, підсумкові рядки або стовпці бланка.

Для редагування даних у більшості комірок можна викликати кальку­лятор (для введення чисел) або календар (для введення дат), натиснувши на клавішу F4 або на відповідну кнопку в редагованій комірці.

Верхнє вікно форми звіту містить набір кнопок, які мають таке призна­чення:

- Сохранить/Зберегти - інформація, введена в комірки звіту запам'я­товується на диску. Щоб повернутися до збереже­них даних, досить натиснути на кнопку Восстановить/Відновити;                         

- Бланк/Бланк - очищення всіх комірок форми, що були запов­нені до цього;

- Восстановить/Відновити - відновлення попередньо збережених да­них;

- Закрыть/Закрити - завершення роботи з формою (програма запро­понує зберегти дані звіту);

- Заполнить/Заповнити - автоматичне заповнення звіту на підставі даних з попередньо введених документів і сформо­ваних проведень. Перш ніж скористатися цим ре­жимом, треба очистити всі комірки. Кнопка Запол­нить/Заповнити є в таких формах звітності, для яких можливе автоматичне заповнення за даними бухгалтерського обліку. Форму можна заповнити як вручну, так і автоматично (даними з інформаційної бази), натиснувши на кнопку Заполнить/Запов­нити;

- Раскрыть (F5)/Poзкрити (F5) - викликає вікно розшифрування для вибраного показника в таблиці звіту.

Практично в кожному звіті наявний реквізит Период отчета/Період звітності. Для різних звітів він може бути або квартал, або місяць, або рік. Період звітності можна змінити за допомогою кнопок < і >, розміщених ліворуч і праворуч від поля введення періоду звітності. Крім того, всі рег­ламентовані звіти сучасної конфігурації містять реквізит з метою вибору фірми, для якої формують звіт.

Зазвичай, після виклику звіту і визначення періоду звітності, а також налаштування, у разі потреби, інших параметрів, бухгалтер натискає на кнопку Заполнить/Заповнити. Це приводить до автоматичного запов­нення комірок звіту даними на підставі введених попередньо документів і операцій. Після цього, якщо треба, можна скоригувати ці дані, перш ніж друкувати реальний звіт, який передають у відповідні органи. Якщо роботу над звітом треба перервати, то для збереження наявних даних застосовують кнопку Сохранить/Зберегти. Згодом, увійшовши повторно у звіт, треба натиснути на кнопку Восстановить/Відновити і з'явиться таблиця звіту з тими ж даними, що були на час його збереження. У разі потреби почати роботу над звітом заново застосовують кнопку Бланк; ця дія занудить усі введені попередньо дані в комірках звіту (кнопка Заполнить/Заповнити теж перед заповненням очищає комірки від даних).

Завершальним етапом роботи над звітом буде його друкування, яке ви­конують за тими ж правилами, що і для стандартних звітів: за допомогою кнопок Просмотр/Перегляд і Печать/Друкувати. Завжди перед друку­ванням доцільно переглянути, як розміститься звіт на аркуші паперу.

Програмні продукти фірми "1C" орієнтовані не лише на вирішення облікових    задач.    Типові    конфігурації    програм    програми "1C: Предприятие" включають звіти, що містять різноманітні аналітичні показники, необхідні для прийняття управлінських рішень.

Хід виконання роботи

  1. Завантажити програму.

  2. (Пуск/1С:Предприятие/Конфигуратор). Шлях до бази даних (\\lim\1c_Database\№ групи\№ по списку\Buh_Ukraina_pusta), (Сервис\1с: Предприятие).

  3. Задати параметри обліку (якщо вони попередньо не введені):

  4. Ознайомитися з планом рахунків (Операции / План счетов);

  5. Ознайомитися з даними про організацію (Помощник заполнения констант) - (Операции / Константы), увести всі необхідні данні про організацію, адміністрацію, співробітників - (справочники / фирмы); (справочники / сотрудники).

  6. Ознайомитися з ставками податків (Налоги и отчисления) – (Справочники / Налогообложение);

  7. Ознайомитися з довідниками (Наши денежные счета и Валюты) – Справочники / Валюты).

  8. Увести початкові залишки (

    якщо вони попередньо не введені

    ) - (Справочники / Номенклатура / Новая строка);

(Документы / Ввод остатков / Остатки ТМЦ);

(Документы / Касса / Приходной кассовый ордер);

(Документы / Касса / Расходный кассовый ордер);

(Документы / Зарплата / Начисление ЗП);

(Документы / Зарплата / Выплата ЗП);

(Документы / Необоротные активы и МБП / Ввод в эксплуатацию);

(Документы / Необоротные активы и МБП / Начисление износа);

(Документы / Необоротные активы и МБП / Списание МБП);

(Документы / Необоротные активы и МБП/Ликвидация необ. активов) ;

(Документы / Необоротные активы и МБП / Модернизация необ. активов).

  1. Увести операції до поточної дати(якщо вони попередньо не введені) - (Операции / Журнал проводок / Новая строка).

  2. Створити будь-який звіт за власним вибором –

(Отчеты / Оборотно-сальдовая ведомость (встановлюємо параметри звіту) / Сформировать);

(Отчеты/ Оборотно-сальдовая ведомость по счету / Сформировать);

(Отчеты / Анализ счета по субконто / Сформировать);

(Отчеты / Анализ субконто / Сформировать).

Контрольні питання

  1. Характеристика та призначення програми «1С:Бухгалтерия».

  2. Методика запуску програми «1С:Бухгалтерия».

  3. Технологія заданя параметрів обліку і введення початкових залишків рахунків в програмі «1С:Бухгалтерия».

  4. Режими роботи програми «1С:Бухгалтерия».

  5. Стандартні звіти програми «1С:Бухгалтерия» та технологія роботи з ними.

  6. Аналітичний облік за допомогою програми «1С:Бухгалтерия».

  7. Регламентовані звіти програми «1С:Бухгалтерия»  та технологія роботи з ними.

  8. Нестандартні форми звітів програми «1С:Бухгалтерия» та технологія роботи з ними.

З повагою ІЦ "KURSOVIKS"!