Навчальні завдання до проведення семінарських і практичних занять з дисципліни Бізнес-планування
« НазадМІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ, НАУКИ, МОЛОДІ ТА СПОРТУ УКРАЇНИ ДЕРЖАВНИЙ ВИЩИЙ НАВЧАЛЬНИЙ ЗАКЛАДКИЇВСЬКИЙ НАЦІОНАЛЬНИЙ ЕКОНОМІЧНИЙ УНІВЕРСИТЕТ імені ВАДИМА ГЕТЬМАНА
Навчальні завдання та методичні вказівкидо проведення семінарськихі практичних занять з дисципліни«бізнес-планування»для напрямків підготовки 6504 «Економіка підприємств», 6503 «Міжнародна економіка», 6509 «Облік і аудит»
Київ КНЕУ 2012 Навчальні завдання та методичні вказівки до проведення семінарських і практичних занять з дисципліни “Бізнес-планування” для напрямків підготовки 6504 «Економіка підприємств», 6503 «Міжнародна економіка», 6509 «Облік і аудит» / Уклад. О. Ю. Ничипорук, П. В. Коваль, О. Ю. Старіков, В. Г. Чабан. - К.: КНЕУ, 2012. – 28 с.
Укладачі: О. Ю. Ничипорук, канд. екон. наук, доцент, П. В. Коваль, канд.. екон. наук, доцент, О. Ю. Старіков, канд.. екон. наук, доцент, В.Г. Чабан, канд.. екон. наук, доцент.
Рецензент: О. В. Садовник, канд. екон. наук, доцент
Відповідальний за випуск завідувач кафедри економіки агропромислових формувань Дем’яненко С. І. ЗМІСТ ВСТУП.. 5 І. ТЕМАТИЧНИЙ ПЛАН ДИСЦИПЛІНИ.. 2 ІІ. МЕТОДИЧНЕ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ.. 2 ІІІ. ЗМІСТ ДИСЦИПЛІНИ.. 3 IV. ПЛАНИ СЕМІНАРСЬКО-ПРАКТИЧНИХ ЗАНЯТЬ. 6 V. ОРГАНІЗАЦІЯ САМОСТІЙНОЇ РОБОТИ СТУДЕНТІВ.. 27 VI. ІНДИВІДУАЛЬНО-КОНСУЛЬТАТИВНА РОБОТА.. 31
ВСТУПДисципліна "Бізнес-планування" викладається в циклі професійно-орієнтованих дисциплін підготовки бакалаврів з для напрямків підготовки 6504 «Економіка підприємств», 6503 «Міжнародна економіка», 6509 «Облік і аудит» в VII навчальному семестрі. Загальний обсяг дисципліни 180 години, з яких 22 год. - лекції, 32 год.- семінарсько-практичні заняття, 26 год. - індивідуальна робота, 100 год. - самостійна робота студента. Вивчення дисципліни "Бізнес-планування" здійснюється після засвоєння студентами нормативних фундаментальних наук та дисциплін економічного циклу "Мікроекономіка", «Макроекономіка», "Менеджмент", "Економіка підприємства", "Організація виробництва", "Маркетинг", "Фінанси", "Економіка праці та соціально-трудові відносини". Мета викладання - формування у студентів системи теоретичних знань та практичних умінь щодо розробки, оформлення та презентації бізнес-планів підприємств. Предмет дисципліни "Бізнес-планування" включає вивчення теорії та практики розробки бізнес-планів підприємства, оформлення та презентації бізнес-планів підприємств. Завдання дисципліни "Бізнес-планування" полягають у засвоєнні студентами теоретико-методологічних основ розробки бізнес-планів підприємств, набуття навичок розробки окремих розділів бізнес-плану. Після вивчення курсу “"Бізнес-планування"” студент повинен знати: - сутність, логіку розробки бізнес-планів для підприємств різних типів; - структуру бізнес плану та його зміст; - основні методики розробки бізнес-плану; - специфічні методи розробки окремих розділів бізнес-плану; - вимоги до оформлення бізнес-плану та його презентації. Студент повинен уміти: - розробляти структуру бізнес-плану виходячи із специфіки проекту; - визначати джерела і методи збору та обробки інформації, потрібної для розробки бізнес-плану; - оформляти бізнес-план; - проводити ефективну презентацію бізнес-плану. До початку семінарських занять студенти одержують: програму курсу; методичні матеріали щодо змісту та організації самостійної роботи студентів, поточного і підсумкового контролю їх знань; навчальні та методичні вказівки до проведення семінарських і практичних занять, які містять плани цих занять, методичні поради щодо вивчення окремих тем, список використаної літератури в розрізі тем.
І. ТЕМАТИЧНИЙ ПЛАН ДИСЦИПЛІНИ
ІІ. МЕТОДИЧНЕ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ1. Робоча навчальна програма дисципліни “Бізнес-планування” для напрямків підготовки 6504 «Економіка підприємств», 6503 «Міжнародна економіка», 6509 «Облік і аудит»/ Уклад. О.Ю. Ничипорук, канд. екон. наук, доцент. 2. Методичні матеріали щодо змісту та організації самостійної роботи студентів, поточного і підсумкового контролю їх знань з навчальної дисципліни “Бізнес-планування” для для напрямків підготовки 6504 «Економіка підприємств», 6503 «Міжнародна економіка», 6509 «Облік і аудит» / Уклад. О. Ю. Ничипорук, канд. екон. наук, доцент. 3. Покропивний С. Ф., Соболь С. М., Швиданенко Г. О., Шапринська Л. М. Бізнес-план: технологія розробки та обґрунтування: Навчально-методичний посібник для самостійного вивчення дисципліни -К.: КНЕУ, 2001.- 160 с. 4. Бізнес-план: технологія розробки та обґрунтування: Навчальний посібник.-Вид. 2-ге, доп / С. Ф. Покропивний, С. М. Соболь, Г. О. Швиданенко, О. Г. Дерев’янко. -К.: КНЕУ, 2002.- 379 с. 5. Плани семінарських і практичних занять, уміщені в цьому виданні. ІІІ. ЗМІСТ ДИСЦИПЛІНИТема 1. Суть бізнес-плану, його структура та функціїСуть бізнес-плану, функції бізнес-плану. Типологія бізнес-планів. Бізнес план як інструмент залучення фінансування проекту. Бізнес-план як інструмент контролю та управління бізнесом. Бізнес-план як модель оцінки життєздатності проекту та прогнозування бізнесу. Формування інформаційного поля бізнес-плану. Види інформації. Джерела інформації. Оцінка достовірності інформації. Структура бізнес-плану та чинники, що на неї впливають. Загальні вимоги до змісту бізнес-плану. Залежність структури та обсягу бізнес-плану від користувачів та мети розробки. Загальні підходи до розробки бізнес-плану. Стадії розробки бізнес-плану. Тема 2. Логіка розробки та оформлення бізнес-плануЛогічна схема розробки бізнес-плану: черговість розробки окремих розділ в та взаємозв’язок між ними. Поняття стратегії, основні етапи стратегічного планування. Оцінка зовнішніх можливостей та загроз для бізнесу. Аналіз загальноекономічних чинників зовнішнього середовища. Галузевий аналіз. Ключові фактори успіху. Оцінка внутрішніх можливостей (наявність ресурсів, досвіду, інформації, фінансовий стан). Аналіз стратегічних альтернатив та вибір стратегії. Загальні вимоги до оформлення бізнес-плану. Тема 3. Продукт (послуги), підприємство, галузь та ринокАналіз поточного стану в галузі. Основні фактори, що впливають на функціонування та розвиток галузі. Прогноз розвитку галузі. Загальна характеристика фірми, стратегія розвитку фірми. Основні види діяльності фірми, характеристика основних показників господарської діяльності. Опис продукту: фізичні властивості, відповідність стандартам, якісні параметри, переваги у порівнянні з конкурентами, унікальні особливості. Проектування концепції продукту (кому він буде потрібний, чому буде продаватися) Загальні параметри ринку продукції. Ідентифікація потенційних споживачів. Характеристика конкурентів, рівня конкуренції. Конкурентна позиція фірми на ринку. Соціально-економічні, культурні, соціальні чинники, що впливають на реалізацію продукції (на попит). Тема 4. Маркетинг-планОсновні завдання плану маркетингу. Методи маркетингових досліджень, дослідження за первинними і вторинними джерелами інформації Стратегія маркетингу. Бюджет маркетингу. Політика ціноутворення. Моделі ціноутворення. Види знижок. Просування товару. Види реклами та її ефективність. Вибір каналів збуту. Переваги та недоліки різних каналів збуту. Методи прогнозування попиту. План продажу: структура та особливості формування. Тема 5. Виробничий планСтруктура плану виробництва. Узгодження показників виробничого плану з іншими розділами бізнес-плану. Опис технології виробництва. Обґрунтування виробничої потужності підприємства. Вибір обладнання: нове та бувше у використані обладнання; критерії вибору обладнання. Оренда, лізинг, придбання обладнання. Сировина та матеріали для виробництва: номенклатура, планування потреби, вибір постачальників. Вибір місця розташування виробництва. Наявність необхідної виробничої інфраструктури. Якість продукції. Відходи та їх утилізація. Врахування природоохоронного та санітарного законодавства. Тема 6. Організаційний планОрганізаційно-правова форма бізнесу: обґрунтування вибору, правові та економічні аспекти. Юридична структура бізнесу. Організаційна структура управління. Класифікація функцій управління, матриця функцій. Власники, менеджери та консультанти: характеристика та здатність реалізувати проект. Визначення потреби в персоналі. Кваліфікаційні вимоги до персоналу. Система найму персоналу. Вартість робочої сили. Система мотивації та винагородження працівників. Тема 7. Фінансовий план та оцінка ефективності інвестиційСтруктура фінансового плану. Узгодженість показників фінансового плану з іншими розділами бізнес-плану. Формування планових звітів про фінансові результати, рух грошових коштів. Плановий баланс. Визначення потреби в інвестиціях, структура інвестицій за напрямками та джерелами. джерела фінансування: власні і позичкові. Способи залучення капіталу. Вимоги кредиторів та інвесторів до бізнес-плану. Основи оцінки фінансових інвестицій (вартість капіталу, альтернативна вартість, грошові потоки, метод нарахування і касовий метод обліку, – операційна інвестиційна і фінансова діяльність) Розрахунок фінансових коефіцієнтів: показники ефективності та надійності проекту дисконтовані та недисконтовані. Тема 8. Оцінка ризиківВиди ризиків та їх класифікація. Джерела ризиків. Методи оцінки ризиків (метод сценаріїв, метод оцінки чутливості, метод симулятивної імітації). Управління ризиками. Заходи щодо мінімізації ризиків. Карта ризиків. Система управління ризиками на підприємстві. Моделювання ризиків. Розробка альтернативних планів. Страхування ризиків. Прийнятність проекту з точки зору ризику. Тема 9. Презентація бізнес-плануЗавдання презентації. Організація презентації. Структура презентації. Методи підвищення ефективності презентації: попереднє ознайомлення учасників. Форма проведення презентації. Наочні матеріали та їх використання. Формулювання пропозиції потенційним інвесторам та кредиторам. Вимоги конфіденційності. IV. ПЛАНИ СЕМІНАРСЬКО-ПРАКТИЧНИХ ЗАНЯТЬТема 1. Поняття бізнес-плану, його структура та функції. Логіка розробки бізнес-плану та його оформленняПлан семінарсько-практичного заняття 1. Бізнес-план у ринковій системі господарювання 2. Підготовча стадія розробки бізнес-плану 3. Структура, логіка розробки та оформлення бізнес-плану Контрольні питання 1. Розкрити відмінність бізнес-плану від інших планів, що складаються фірмою (підприємством, організацією). 2. Чому бізнес-план складається не лише для нового, а й для діючого підприємства ? 3. Чи розробляється бізнес-план для реалізації некомерційних проектів? 4. Пояснити, чим викликана відсутність єдиної, стандартної, загальновизнаної методики розробки бізнес-плану. 5. Мета розробки бізнес-плану ? 6. Яка інформація і чому потрібна для розробки бізнес-плану ? 7. Які чинники розглядаються при оцінці сприятливих зовнішніх можливостей та загроз бізнесу ? 8. Для чого здійснюється аналіз сильних та слабких сторін підприємства ? 9. Що таке місія підприємства ? Для чого її формулюють ? 10. Які фактори впливають на зміст бізнес-плану ? 11. В який послідовності рекомендується складати бізнес-план ? 12. Розкрити загальні вимоги до стилю написання бізнес-плану. Навчальні завдання для самостійної роботи та роботи в створених мікрогрупах [1] Завдання 1. На основі структури бізнес-плану і її аналізу побудувати схему процесу розробки бізнес-плану. Завдання 2. Розробити місію підприємства на основі наданої спеціалізації: виробництво взуття, пива, слабоалкогольних напоїв, ковбасних та м’ясних виробів, ліків тощо Завдання 3. Оцінити сприятливі можливості та загрози для розвитку підприємства в галузі, обраною окремою мікрогрупою. Завдання 4. Тести № 1-3 (Покропивний С. Ф., Соболь С. М., Швиданенко Г. О., Шапринська Л. М. Бізнес-план: технологія розробки та обґрунтування: Навчально-методичний посібник для самостійного вивчення дисципліни -К.: КНЕУ, 2001.- ст.23-26, 37-40, 48-50). Література Основна: 1. Покропивний С. Ф., Соболь С. М., Швиданенко Г. О., Шапринська Л. М. Бізнес-план: технологія розробки та обґрунтування: Навчально-методичний посібник для самостійного вивчення дисципліни / С. Ф. Покропивний, С. М. Соболь, Г. О. Швиданенко, Л.М.Шапринська. - К.: КНЕУ, 2001. - 160 с. 2. Бізнес-план: технологія розробки та обґрунтування: Навчальний посібник.-Вид. 2-ге, доп / С. Ф. Покропивний, С. М. Соболь, Г. О. Швиданенко, О. Г. Дерев’янко. - К.: КНЕУ, 2002. - 379 с. Додаткова: 1. Беренс В., Хавранек П.М. Руководство по оценке эффективности ивестиций: Пер. с англ. В. Бернс. - М.: Интерэксперт: Инфра-М, 1995. – 528 с.
Тема 2. Продукт (послуги), підприємство, галузь та ринок. Маркетинг-планПлан семінарсько-практичного заняття 1. Галузь, фірма, продукція 2. Дослідження ринку 3. Завдання плану маркетингу, комплекс маркетинг 4. План збуту та бюджет маркетингу 5. Методи прогнозування попиту Контрольні питання 1. Проаналізувати складові характеристики підприємства. 2. Виявити відмінність ринків в залежності від їх класифікації. 3. Які існують види конкуренції ? 4. Визначити фактори впливу на конкуренцію. 5. В якій послідовності здійснюється аналіз та оцінка конкурентної ситуації на ринку продукції підприємства ? 6. Здійснити ідентифікацію споживачів, їх потреб та поведінки. 7. Що таке сегментація ? Принципи сегментації. 8. Як здійснюється процес сегментації ринку та вибору цільового ринку ? 9. Які фактори необхідно враховувати при аналізі потреб споживачів? 10. Суть та складові комплекс маркетингу. 11. Які ви знаєте типи каналів збуту ? Які чинники впливають на вибір каналів збуту продукції фірми ? 12. Які методи ціноутворення можуть застосовуватися на підприємстві? 13. Ціль складання плану збуту та бюджету маркетингу. 14. Здійснити аналіз методів прогнозування попиту. 15. Для чого в бізнес-плані характеризується майбутня стратегія маркетингу фірми ? 16. Як впливає стадія життєвого циклу продукції підприємства на визначення орієнтирів маркетингової діяльності підприємства ? Навчальні завдання для самостійної роботи та роботи в створених мікрогрупах Завдання 1. Визначити: а) на скільки відсотків зміниться обсяг продажу продукції, якщо ціна зросте з 120 грн. на 10 %, а коефіцієнт еластичності становить 0,27; б) на скільки відсотків знизиться ціна на продукцію, якщо обсяг виробництва зросте на 6 %, ціна продукції становить 100 грн. за шт., а коефіцієнт еластичності становить 0,27; в) визначити коефіцієнт еластичності продукції, якщо при збільшенні обсягу виробництва з 600 тис. шт. до 680 тис. шт. ціна знизиться на 5%. Завдання 2. Визначити приріст обсягу купівлі у вартісному та кількісному виразі морозива в країні на основі такої інформації: - кількість населення в базовому році 50 млн. чол.; - кількість населення в плановому році - 49,8 млн. чол.; - частка та середня ціна морозива за маркою виробника на ринку морозива становить: - “Геркулес”- 15 % при середній вартості 1 кг морозива 20 грн.; - “Троянда”- 18 % при середній вартості 1 кг морозива 18 грн.; - “Житомирське”- 12 % при середній вартості 1 кг морозива 19 грн.; - “Ескімос”- 9 % при середній вартості 1 кг морозива 17 грн.; - інші види морозива - 46 % при середній вартості 1 кг морозива 16 грн.; При цьому, в плановому році частка морозива Геркулес зросте на 2%, морозива Троянда - на 3 %, морозиво Ескімос - на 4 %, частка морозива Житомирське не зміниться, а по категорії інших види морозива частка знизиться на 9 %. Разом з цим, в плановому році споживання морозива на одного споживача зросте з 2,5 кг до 3,2 кг, а частка споживачів від населення становить 85 %. Завдання 3. Вибрати оптимальний засіб розміщення реклами, якщо відомо, що окремі витрати на маркетинг (транспортні витрати, утримання магазину, пошук інформації) складатимуть 33 тис. грн. або 65 % бюджету на маркетинг. Пропонуються такі засоби реклами: - щоденна газета - вартість одного оголошення 200 грн., охоплення аудиторії - 100 тис. чол.., результативність реклами - 0,4 %; - тижневик - вартість одного оголошення 320 грн., охоплення аудиторії - 120 тис. чол., результативність реклами - 0,5 %; - радіо - вартість одного оголошення 2100 грн., охоплення аудиторії - 400 тис. чол., результативність реклами - 1 %. Підрахуйте кількість виходів рекламного оголошення. Для виконання завдання необхідно підрахувати вартісний вираз результативності рекламного оголошення (грн. / чол.) і вибрати той варіант, де витрати будуть мінімальними. Завдання 4. За допомогою переліку контрольних запитань на основі вибраного продукту в мікрогрупі розробити наступні розділи бізнес-плану: 1.”Галузь, фірма та її продукція” - таблиця 4.1 (Покропивний С. Ф., Соболь С. М., Швиданенко Г. О., Шапринська Л. М. Бізнес-план: технологія розробки та обґрунтування: Навчально-методичний посібник для самостійного вивчення дисципліни - К.: КНЕУ, 2001. - 160 с.), ст. 60; 2. “Дослідження ринку” - таблиця 4.5 (Покропивний С. Ф., Соболь С. М., Швиданенко Г. О., Шапринська Л. М. Бізнес-план: технологія розробки та обґрунтування: Навчально-методичний посібник для самостійного вивчення дисципліни - К.: КНЕУ, 2001. - 160 с.), ст. 64; 3. ”Маркетинг-план” - таблиця 5.3 (Покропивний С. Ф., Соболь С. М., Швиданенко Г. О., Шапринська Л. М. Бізнес-план: технологія розробки та обґрунтування: Навчально-методичний посібник для самостійного вивчення дисципліни - К.: КНЕУ, 2001. - 160 с.), ст. 81. Завдання 5. Тести № 4-5 (Покропивний С. Ф., Соболь С. М., Швиданенко Г. О., Шапринська Л. М. Бізнес-план: технологія розробки та обґрунтування: Навчально-методичний посібник для самостійного вивчення дисципліни -К.: КНЕУ, 2001. - ст.66-68, 83-85). Завдання 5. Відповідно до обраної тематики розробки бізнес-плану опишіть продукцію фірми: - Що є продуктом та (або) послугою фірми? Якими є технічні, експлуатаційні або споживчі параметри цієї продукції? - Для задоволення яких потреб призначено продукцію фірми? - Якими є властивості продукції, що роблять її унікальною? Чому споживачі купуватимуть продукцію фірми? - На якій стадії розробки перебуває продукт фірми (дослідний зразок; виробництво; масовий випуск)? - Чи захищено продукцію фірми патентами? Чи використовуються інші форми захисту промислової власності? - Чи існують можливості розширення номенклатури або вдосконалення продукції фірми в майбутньому? Література Основна: 1. Бізнес-план: технологія розробки та обґрунтування: Навчальний посібник.-Вид. 2-ге, доп / С. Ф. Покропивний, С. М. Соболь, Г. О. Швиданенко, О. Г. Дерев’янко. - К.: КНЕУ, 2002. - 379 с. 2. Войчак А. В. Маркетинговий менеджмент. / А. В. Войчак. — К.: КНЕУ, 1998. — 266 с. 3. Покропивний С. Ф., Соболь С. М., Швиданенко Г. О., Шапринська Л. М. Бізнес-план: технологія розробки та обґрунтування: Навчально-методичний посібник для самостійного вивчення дисципліни / С. Ф. Покропивний, С. М. Соболь, Г. О. Швиданенко, Л.М.Шапринська. - К.: КНЕУ, 2001. - 160 с. Додаткова: 1. Куденко Н. В. Стратегічний маркетинг. / Н. В. Куденко. — К.: КНЕУ, 1998. — 150 с. 2. Беренс В., Хавранек П.М. Руководство по оценке эффективности ивестиций: Пер. с англ. - М.: Интерэксперт: Инфра-М, 1995. - 528 с.
Тема 3. Виробничий планПлан семінарсько-практичного заняття 1. Головні завдання та складові виробничого плану 2. Схема виробничих потоків 3. Вибір приміщень, машин та устаткування 4. Сировина, матеріали, комплектуючі 5. Контроль якості продукції 6. Екологічні і соціальні чинники виробництва та їх врахування 7. Ліцензування та сертифікація
Контрольні запитання 1. Яка інформація потрібна для написання розділу “Виробничий план”. 2. Які цілі переслідує розробка виробничого плану? 3. В якій послідовності здійснюється розробка виробничого плану? 4. Фактори, які впливають на обсяг та глибину викладу виробничого плану. 5. Інформація, яка наводиться при описі основних виробничих операцій. 6. Критерії вибору машин та обладнання. 7. Послідовність розрахунку сировини, матеріалів та комплектуючих. 8. Навіщо у виробничому плані здійснюється опис контролі якості продукції ? 9. Визначення необхідності ліцензування та сертифікації певного бізнесу. 10. На які зовнішні фактори потрібно звернути увагу в процесі розробки виробничого плану?
Навчальні завдання для самостійної роботи та роботи в створених мікрогрупах Завдання 1. Розрахувати доцільність заміни живої праці капіталом за умов: заробітна плата із соціальними нарахуваннями двох працівників, які можуть бути вивільнені завдяки модернізації обладнання, становить 10800 грн. за рік. Вартість і установка нового обладнання обійдеться підприємству 20,2 тис. грн. Строк експлуатації обладнання 15 років. Залишкова його вартість становить 10% від первісної вартості. Амортизація нараховується лінійним методом. Страхування - 320 грн. у рік. Витрати на ремонт і технічний догляд приймаються нормативно 6,5% від первісної вартості. Витрати на енергію становлять 1500 грн. на рік. При розрахунку процента на вкладений капітал ставка береться на рівні 9%. Завдання 2. Розрахувати доцільність купівлі нової чи старої техніки на основі наведеної інформації: - нова техніка: вартість 200 тис. грн., щорічні витрати на ремонт - 2,5% від поточної вартості, термін експлуатації - 10 років, продуктивність обладнання - 5 тис. шт. / місяць, потреба в персоналі - 10 чол., річна заробітна плата одного працівника - 7000 грн., відсоток бракованої продукції - 1,5 %, інші виробничі витрати - 2,5 грн. на 1 шт. - стара техніка: вартість 120 тис. грн.., щорічні витрати на ремонт - 5 % від поточної вартості, термін експлуатації - 8 років, продуктивність обладнання - 4,8 тис. шт. / місяць, потреба в персоналі - 12 чол., річна заробітна плата одного працівника - 6800 грн., відсоток бракованої продукції - 3 %, інші виробничі витрати - 2,2 грн. на 1 шт. Завдання 3. Розрахувати потребу в сировині та витрати на її купівлю для виробництва сухариків за наступною інформацією: Плановий обсяг виробництва 200 тис. шт. упаковок вагою 50 гр. Для отримання 100 кг готової продукції необхідно витратити: - 150 кг хліба до черствіння; - 50 кг олії; - 4 кг спецій з сіллю. Середня ціна хліба 160 грн. за 1 ц, спецій 35 грн. за 1 кг, олії - 4,5 грн. за 1 кг. Витрати води для виробництва 50 кг сухариків становитимуть 10 м3; вартість однієї тони води становить 0,27 грн. Завдання 4. Скласти графік придбання сировини на І-е півріччя для виробництва борошна на основі даних: - вихід товарного борошна із зерна 80 %; - запас зерна на складі на 1.01- 60 т; - норматив запасу сировини на 1 число кожного наступного місяця – 50 % від потреби виробництва на поточний місяць; - на 1.06. запаси сировини не створюють в зв’язку з зупинкою млина на плановий ремонт; - все вироблене борошно продається в плановому місяці, запаси готової продукції не створюються. План реалізації борошна, т
Завдання 5. За допомогою переліку контрольних запитань на основі вибраного продукту в мікрогрупі розробити наступний розділ бізнес-плану: 1. “Виробничий план” - таблиця 6.3. (Покропивний С. Ф., Соболь С. М., Швиданенко Г. О., Шапринська Л. М. Бізнес-план: технологія розробки та обґрунтування: Навчально-методичний посібник для самостійного вивчення дисципліни - К.: КНЕУ, 2001. - 160 с.), ст. 94. Завдання 6. Тест № 6 (Покропивний С. Ф., Соболь С. М., Швиданенко Г. О., Шапринська Л. М. Бізнес-план: технологія розробки та обґрунтування: Навчально-методичний посібник для самостійного вивчення дисципліни - К.: КНЕУ, 2001. - ст.95-98). Література Основна: 1. Горохов М. Ю., Малев В. В. Бизнес-планирование и инвестиционный анализ. / М. Ю. Горохов, В. В. Малев. - М.: Филинъ, 1998. - С. 78-94 2. Бізнес-план: технологія розробки та обґрунтування: Навчальний посібник.-Вид. 2-ге, доп / С. Ф. Покропивний, С. М. Соболь, Г. О. Швиданенко, О. Г. Дерев’янко. - К.: КНЕУ, 2002. - 379 с. 3. Покропивний С. Ф., Соболь С. М., Швиданенко Г. О., Шапринська Л. М. Бізнес-план: технологія розробки та обґрунтування: Навчально-методичний посібник для самостійного вивчення дисципліни / С. Ф. Покропивний, С. М. Соболь, Г. О. Швиданенко, Л.М.Шапринська. - К.: КНЕУ, 2001. - 160 с. Додаткова: 1. Беренс В., Хавранек П.М. Руководство по оценке эффективности ивестиций: Пер. с англ. - М.: Интерэксперт: Инфра-М, 1995. - 528 с.
Тема 4. Організаційний планПлан семінарсько-практичного заняття 1. Головні завдання та складові організаційного плану 2. Вибір організаційно-правової форми бізнесу, юридична структура бізнесу. 3. Визначення потреби в персоналі 4. Організаційна структура управління 5. Кадрова політика (набір, відбір, навчання персоналу) Контрольні запитання 1. Які основні завдання розв’язуються в процесі складання організаційного плану? 2. Охарактеризувати логіку розробки та структуру організаційного плану. 3. Які юридичні форми організації бізнесу передбачено законодавством України? 4. Які фактори впливають на вибір форми організації бізнесу? 5. Як визначаються потреби бізнесу в персоналі? 6. Які елементи враховуються для визначення вартості утримання персоналу на підприємстві? 7. Для чого в організаційному плані наводиться схема управління фірмою? Види ОСУ. 8. Які фактори впливають на набір та відбір персоналу? 9. Формування керівного складу підприємства 10. Нарахування заробітної плати працівникам підприємства. 11. Розрахунок єдиного соціального внеску Навчальні завдання для самостійної роботи та роботи в створених мікрогрупах Завдання 1. Розрахувати, в скільки обійдеться підприємству утримання персоналу за рік, якщо: чисельність персоналу - 40 чол., місячна заробітна плата одного працівника -1800 грн., матеріальна допомога на 1 працівника на поліпшення здоров’я - 350 грн. на рік, відрахування на соціальне страхування від нещасного випадку на виробництві - 1,5 %. (інші нарахування – згідно з діючим законодавством). Завдання 2. На підприємстві з безперервним виробництвом для обслуговування виробничої лінії необхідно 12 чол. Визначити потребу в персоналі, загальний фонд оплати праці та середню заробітну плату 1 працівника за місяць за таких умов: тривалість роботи протягом тижня - п’ять днів, тарифна ставка за зміну 1 працівника-80 грн., за роботу в нічний час - доплата 30 %. Завдання 3. За допомогою переліку контрольних запитань на основі вибраного продукту в мікрогрупі розробити наступний розділ бізнес-плану: 1. “Організаційний план” - (Покропивний С. Ф., Соболь С. М., Швиданенко Г. О., Шапринська Л. М. Бізнес-план: технологія розробки та обґрунтування: Навчально-методичний посібник для самостійного вивчення дисципліни - К.: КНЕУ, 2001. - 160 с.), ст. 109. Завдання 4. Тест № 7 (Покропивний С. Ф., Соболь С. М., Швиданенко Г. О., Шапринська Л. М. Бізнес-план: технологія розробки та обґрунтування: Навчально-методичний посібник для самостійного вивчення дисципліни - К.: КНЕУ, 2001. - ст.110-111). Література Основна: 1. Горохов М.Ю., Малев В.В. Бизнес-планирование и инвестиционный анализ. / М. Ю. Горохов, В. В. Малев. - М.: Филинъ, 1998. - С. 78-94 2. Бізнес-план: технологія розробки та обґрунтування: Навчальний посібник. - Вид. 2-ге, доп / С. Ф Покропивний, С. М. Соболь, Г. О. Швиданенко, О. Г. Дерев’янко. - К.: КНЕУ, 2002. - 379 с. 3. Покропивний С.Ф., Соболь С.М., Швиданенко Г.О., Шапринська Л.М. Бізнес-план: технологія розробки та обґрунтування: Навчально-методичний посібник для самостійного вивчення дисципліни / С. Ф. Покропивний, С. М. Соболь, Г. О. Швиданенко, Л.М.Шапринська. - К.: КНЕУ, 2001. - 160 с. Додаткова: 1. Беренс В., Хавранек П. М. Руководство по оценке эффективности ивестиций: Пер. с англ. М.: Интерэксперт: Инфра-М, 1995. - 528 с.
Тема 5. Фінансовий планПлан семінарсько-практичного заняття 1. Значення, зміст і технологія розробки фінансового плану 2. Плановий звіт про фінансові результати 3. Плановий звіт про рух грошових коштів 4. Плановий баланс 5. Розрахунок фінансових коефіцієнтів 6. Оцінка ефективності інвестицій Контрольні питання 1. Якими є головні цілі розробки фінансового плану ? 2. Що ви розумієте під завданнями фінансового плану ? 3. Структура фінансового плану. 4. Пояснити необхідність класифікації витрат на постійні та змінні, прямі та непрямі ? 5. Мета складання плану руху готівки. 6. Яка інформація необхідна для складання плану руху готівки ? 7. Оцінити методи розрахунку плану руху готівки (прямий та непрямий) ? 8. Проаналізувати структуру плану руху готівки та плану прибутків та збитків. 9. Для кого розраховуються фінансові коефіцієнти ? 10. Які використовуються показники для оцінки ефективності проекту (прості, дисконтовані) ? 11. Дати характеристику та обґрунтувати доцільність використання простих показників ефективності бізнес-плану. 12. Охарактеризувати дисконтовані показники ефективності проекту. 13. Яку має структуру інвестиційний прибуток ? 14. Особливості побудови точки беззбитковості. 15. Які потрібно враховувати фактори при визначенні дисконтної ставки? Навчальні завдання для самостійної роботи та роботи в створених мікрогрупах Завдання 1. Розробити графік погашення кредиту на основі поданих даних: підприємство залучило кредит 3 млн. грн. під 20% річних на 5 років з рівномірною виплатою основної суми боргу. Термін погашення - кінець кожного поточного року. Завдання 2. Підприємство оцінює два проекти, які взаємно виключають один одного. Обидва проекти передбачають однаковий обсяг інвестицій в розмірі 10 000 грн і тривають 4 роки. За 4 роки проекти приносять інвестору однакову суму чистих грошових потоків. При цьому проект А створює наступні чисті грошові потоки за роками: 5000, 4000, 3000, 1000 грн., а проект Б генерує наступні чисті грошові потоки по рокам: 1000, 3000, 4000, 5000 грн. Вартість капіталу 10%. Допоможіть підприємству вибрати більш економічно вигідний проект за наступними показниками: - Період окупності. - Дисконтований період окупності. - Чиста поточна вартість. - Внутрішня норма окупності. - Коеф. прибутковтсі інвестицій. Для зручності розрахунків заповніть наступну таблицю для кожного проекту.
Завдання 3. Визначити середньозважену вартість капіталу для підприємства для фінансування нового проекту. Всього необхідно коштів 1 млн. грн., з них кредит банку 600 тис. грн. під 20% річних, 400 тис. грн. - власні кошти. Рентабельність власного капіталу - 30%. Завдання 4. Визначити точку беззбитковості в натуральному і грошовому виразі на виробництві певного виду продукції, коли відомо, що очікувана продуктивність становить 300 шт., постійні витрати – 2832 грн., змінні витрати на планову продуктивність – 2460 грн., договірна ціна продажу – 20,0 грн. за 1 шт. Завдання 5. Визначити строк окупності інвестицій та норму інвестиційного прибутку, коли відомо, що вартість інвестиційного об’єкту становить 250 тис. грн., чистий прибуток по роках економічного життя інвестицій: 1 рік - 0 тис. грн.., 2 рік - 40 тис. грн., 3 рік - 50 тис. грн., 4 рік - 60 тис. грн.., 5 рік - 60 тис. грн., а амортизація: 1 рік - 0 тис. грн.., 2 рік - 20 тис. грн., 3 рік - 25 тис. грн., 4 рік - 25 тис. грн., 5 рік - 25 тис. грн. Завдання 6. Оцінити стабільність роботи підприємства порівняно з стабільністю роботи галузі в цілому за показником ефективності цінних паперів. Рівень цього показника по підприємству і по галузі в цілому за останні 12 періодів (місяців або кварталів, півріччя) становив:
Завдання 7. Підпримець планує зайнятися виробництвом борошна. Необхідні вкладення в необоротні активи становитимуть 1,9 млн. грн. Виплати на створення постійного запасу зерна, матеріалів і готової продукції становитимуть 500 тис. грн. Через 7 років ліквідаційна вартість придбаних необоротних активів становитиме 40% від початкових вкладень і тоді буде прийматися рішення щодо продовження даної діяльності чи виходу з проекту. Підприємець очікує щорічні надходження від продажу борошна в розмірі 2500 тис. грн., починаючи з першого року проекту. Щорічні операційні виплати складатимуть 1800 тис. грн. Середня зважена вартість капіталу, що буде використаний для фінансування проекту, становить 15% річних. Допоможіть підприємцю прийняти рішення щодо доцільності реалізації такого проекту за показниками: - Період окупності. - Дисконтований період окупності. -Чиста поточна вартість (NPV). Завдання 8. Тести № 9 (Покропивний С. Ф., Соболь С. М., Швиданенко Г. О., Шапринська Л. М. Бізнес-план: технологія розробки та обґрунтування: Навчально-методичний посібник для самостійного вивчення дисципліни -К.: КНЕУ, 2001. - ст.143-145). Література Основна: 1 Бізнес-план: технологія розробки та обґрунтування: Навчальний посібник. - Вид. 2-ге, доп / С. Ф Покропивний, С. М. Соболь, Г. О. Швиданенко, О. Г. Дерев’янко. - К.: КНЕУ, 2002. - 379 с. 2 Покропивний С. Ф., Соболь С. М., Швиданенко Г. О., Шапринська Л. М. Бізнес-план: технологія розробки та обґрунтування: Навчально-методичний посібник для самостійного вивчення дисципліни / С. Ф. Покропивний, С. М. Соболь, Г. О. Швиданенко, Л.М.Шапринська. - К.: КНЕУ, 2001. - 160 с. Додаткова: 1. Беренс В., Хавранек П.М. Руководство по оценке эффективности ивестиций: Пер. с англ. - М.: Интерэксперт: Инфра-М, 1995. – 528 с.
Тема 6. Оцінка ризиківПлан семінарсько-практичного заняття 1. Види ризиків 2. Методи оцінки ризиків 3. Моделювання ризиків 4. Управління ризиками Контрольні питання 1. Наведіть структуру розділу бізнес-плану «Оцінка ризиків» 2. Які існують види ризиків ? 3. Джерела виникнення ризиків ? 4. Які існують способи реагування на небезпеки та загрози для бізнесу фірми ? 5. Наведіть методи оцінки ризиків. 6. Які здійснюються заходи для нейтралізації або мінімізації негативних наслідків можливих ризиків ? 7. Що таке «самострахування» ? 8. Наведіть методи управління ризиками. 9. Що таке «моделювання ризиків» ? 10. Навіщо здійснюється розробка альтернативних планів ? Навчальні завдання для самостійної роботи та роботи в створених мікрогрупах Завдання 1. Визначити ступінь цінового ризику та його вплив на результати діяльності підприємства. Вихідна інформація: потенційна річна місткість регіонального ринку – 110 тис.од. продукції. На цьому ринку уже працюють інші підприємства, які контролюють 82% його потенційної місткості. У недалекому майбутньому вони в змозі збільшити цю частку, наростивши свої потужності. Ціна реалізації одиниці продукції на даний момент – 78 грн. Підприємство може зайняти частку даного ринку завдяки зниженню ціни на 9%. Можливий ціновий ризик характеризується виникненням таких цінових ситуацій: відхилення фактичної ціни від очікуваної, за думкою експертів, може становити: а) + 6%; б) – 11%. Завдання 2. За допомогою переліку контрольних запитань розробити наступний розділ бізнес-плану на основі вибраного продукту в мікрогрупі: “Оцінка ризиків” - таблиця 8.1. (Покропивний С. Ф., Соболь С. М., Швиданенко Г. О., Шапринська Л. М. Бізнес-план: технологія розробки та обґрунтування: Навчально-методичний посібник для самостійного вивчення дисципліни - К.: КНЕУ, 2001. - 160 с.), ст. 118. Завдання 3. Підприємство повинне прийняти рішення: чи створювати для випуску нового виду продукції середнє за розміром виробництво, чи нижче середнього, чи можливо краще продати ліцензію на це виробництво. Величина прибутку, яку може отримати підприємство, залежить від сприятливих чи несприятливих умов, що складуться на ринку. Експерти оцінюють настання цих умов як 55 на 45 %. Вихідні дані такі:
Яке буде рішення підприємства, якщо ціна ліцензії становила б не 55, а 80 тис. грн? Завдання 4. Визначити суму страхових платежів за страхування врожаю ячменю і розмір збитку та страхового відшкодування від втрат врожаю цієї культури внаслідок настання страхового випадку. Вихідна інформація. Підприємство застрахувало 575 га ярого ячменю. Середня урожайність за останні роки становила 28,8 ц/га, узгоджена зі страховиком ціна ячменю – 75,9 грн/ц. Страховий тариф – 11 % від страхової суми. Весною градом пошкодило посіви ячменю на площі 173 га, із якої 57 га підсіяно ячменем, а 116 га пересіяно вівсом. Витрати на підсів ячменем становили 56 грн/га, а на пересів вівсом – 195,3 грн на 1 га. Підприємство з площі 460 га одержало по 15,5 ц ячменю з гектара. З площі 116 га одержало 2875 ц вівса, ціна реалізації якого становила 46 грн/ц. Завдання 5. Розрахувати сподівану (середню) величину урожайності зернових і визначити середньоквадратичне відхилення урожайності, що показує, наскільки фактичні її рівні наближаються до цієї середньої величини. На основі отриманих результатів визначити ймовірність одержання вищої і нижчої урожайності від сподіваного її рівня з урахуванням ступеня ризику (середньоквадратичного відхилення). Розв’язання задачі здійснюється за такими даними про динаміку урожайності зернових за останніх 12 років:
Завдання 6. Тест № 8 (Покропивний С. Ф., Соболь С. М., Швиданенко Г. О., Шапринська Л. М. Бізнес-план: технологія розробки та обґрунтування: Навчально-методичний посібник для самостійного вивчення дисципліни - К.: КНЕУ, 2001. - ст.119-121). Література Основна: 1. Бізнес-план: технологія розробки та обґрунтування: Навчальний посібник.-Вид. 2-ге, доп / С. Ф Покропивний, С. М. Соболь, Г. О. Швиданенко, О. Г. Дерев’янко. - К.: КНЕУ, 2002. - 379 с. 2. Покропивний С. Ф., Соболь С. М., Швиданенко Г. О., Шапринська Л. М. Бізнес-план: технологія розробки та обґрунтування: Навчально-методичний посібник для самостійного вивчення дисципліни / С. Ф. Покропивний, С. М. Соболь, Г. О. Швиданенко, Л.М.Шапринська. - К.: КНЕУ, 2001. - 160 с. Додаткова: 1.Беренс В., Хавранек П.М. Руководство по оценке эффективности ивестиций: Пер. с англ. - М.: Интерэксперт: Инфра-М, 1995. – 528 с.
Тема 7. Презентація бізнес-плануПлан семінарсько-практичного заняття 1. Завдання презентації бізнес-плану 2. Організація презентації бізнес-плану 3. Структура презентації бізнес-плану 4. Наочні матеріали та їх використання в презентації бізнес-плану Контрольні питання 1. Завдання презентації бізнес-плану 2. Як здійснюється організація презентації бізнес-плану? 3. Якою має бути структура презентації бізнес-плану? 4. Розкрити переваги та недоліки різних методів підвищення ефективності презентації бізнес-плану. 5. Навести можливі форми проведення презентації бізнес-плану. 6. Які складові вимог конфіденційності ? Навчальні завдання для самостійної роботи та роботи в створених мікрогрупахЗавдання 1. Захист студентами мікрогруп розроблених бізнес-планів. Література Основна: 1. Бізнес-план: технологія розробки та обґрунтування: Навчальний посібник. - Вид. 2-ге, доп / С. Ф Покропивний, С. М. Соболь, Г. О. Швиданенко, О. Г. Дерев’янко. - К.: КНЕУ, 2002. - 379 с. 2. Покропивний С. Ф., Соболь С. М., Швиданенко Г. О., Шапринська Л.М. Бізнес-план: технологія розробки та обґрунтування: Навчально-методичний посібник для самостійного вивчення дисципліни / С. Ф. Покропивний, С. М. Соболь, Г. О. Швиданенко, Л.М.Шапринська. - К.: КНЕУ, 2001. - 160 с. Додаткова: 1. Беренс В., Хавранек П.М. Руководство по оценке эффективности ивестиций: Пер. с англ. - М.: Интерэксперт: Инфра-М, 1995. – 528 с. V. ОРГАНІЗАЦІЯ САМОСТІЙНОЇ РОБОТИ СТУДЕНТІВСамостійна робота є основною формою організації навчання і передбачає роботу студентів над питаннями курсу у вільний від обов'язкових навчальних занять за розкладом час. Вона включає: - опрацювання теоретичного матеріалу за конспектом прослуханих лекцій; - підготовку до семінарсько-практичних занять за рекомендованими джерелами; - вивчення окремих питань, що винесені на самостійне опрацювання; - опрацювання інформації з періодичних видань та глобальної мережі Internet; - виконання індивідуальних завдань (задач); - підготовка до поточного модульного контролю. З метою набуття практичних навичок, всі студенти розробляють бізнес-план. Організація роботи по розробці бізнес-плану наступна: 1. На першому семінарсько-практичному занятті викладач формує мікрогрупи із 3-4 студентів. Формування груп може відбуватися за бажанням студенів, за розподілом викладача чи за жеребкуванням. 2. Кожна мікрогрупа обирає тему розробки бізнес-плану, яка затверджується викладачем. Остаточна тема бізнес-плану має бути затверджена до кінця другого семінарсько-практичного заняття. 3. Окремі розділи бізнес-плану розробляються студентами мікрогруп протягом семестру після опанування відповідних тем навчального курсу. 4. Презентація окремих розділів бізнес-плану здійснюється на кожному семінарсько-практичному занятті за бажанням студентів або вимогою викладача залежно від повноти розробки окремого розділу та тематики семінарського-практичного заняття. 5. На останньому семінарсько-практичному занятті здійснюється повна презентація та захист бізнес-плану. Презентацію та захист бізнес-плану виконує вся мікрогрупа. По дисципліні «Бізнес-планування» передбачено перелік обов’язкових для виконання та за вибором студента конкретних форм самостійної роботи, якінеобхідно виконати студенту у передбачені терміни, а також кількість балів, які можна отримати за виконання цих робот (табл.1 «Карта самостійної роботи студента»). Таблиця 1 КАРТА САМОСТІІЙНОЇ РОБОТИ СТУДЕНТА з дисципліни «Бізнес-планування»
Критерії поточного оцінювання навчальної роботи студентів 4 курсу денної форми навчання з дисципліни “Бізнес-планування”
КАРТА САМОСТІЙНОЇ РОБОТИ СТУДЕНТАз дисципліни «Бізнес-планування»
Аналітичний огляд публікацій включає огляд періодичних видань та аналіз 3-5 наукових праць, пов'язаних з бізнес-плануванням. Тематика та зміст статті або виступу студента на конференції затверджується викладачем. Графік презентації виконаних самостійно завдань
VI. ІНДИВІДУАЛЬНО-КОНСУЛЬТАТИВНА РОБОТАІндивідуально-консультативна робота здійснюється у формі індивідуальних занять, консультацій, перевірки виконання та захисту навчальних завдань, перевірки засвоєння матеріалу, винесеного на самостійне опрацювання протягом семестру згідно з графіком надання індивідуальних консультацій. Це може бути консультація для потоку, академічної групи, мікрогрупи чи індивідуально для кожного студента зокрема. На консультаціях студенти можуть отримати відповіді на запитання, які виникли при вивченні конкретних тем чи написанні розділів бізнес-плану, пояснення окремих теоретичних положень, одержати пораду щодо написання розділів бізнес-плану тощо. Розподіл часу індивідуально-консультативної роботи студентів за формами навчання наведено в таблиці 2 Таблиця 2 Розподіл часу індивідуально–консультативної роботи
Детальний розподіл часу індивідуально-консультативної роботи наведено в таблиці 3. Таблиця 3 Графік проведення індивідуально-консультативної роботи з дисципліни «Бізнес-планування»
[1] Див. розділ V «Особливості організації самостійної роботи студентів»
|