Методичні вказівки до лабораторної роботи 3 на тему Організаційне забезпечення АІС, НУДПСУ
« НазадЛабораторна робота № 3. Організаційне забезпечення АІСМета. Закріплення студентами теоретичних знань з організації передпроектного обстеження об'єкта автоматизації, засвоєння ними навичок в плануванні робіт на перед-проектній стадії створення АІС на базі сітьових методів планування, освоєння пакету програм MS Project. Короткі теоретичні відомості Об'єктом проектування при створенні АІС є управлінський процес, який функціонує на підприємстві, його змістовна, функціональна частина і технологія реалізації управлінських процедур. В процесі проектування створюються і розробляються важливі компоненти АІС - інформаційне, технічне, програмне забезпечення, технологія рорзв' язку функціональних задач та система прийняття управлінських рішень. Передпроектне обстеження — один із найважливіших етапів розробки АІС, котрий полягає в вивченні і аналізі існуючої системи управління торговельним об'єктом, виборі напрямів і рекомендацій щодо її покращення. Для забезпечення ефективності функціонування АІС необхідна координація всіх підрозділів торговельного об'єкта. Специфікація побудови календарного плану-графіка виконання робіт на стадії обстеження об' єкта при створенні АІС наведено в табл. 7. Найкращим планово-координаційним інструментом аналізу АІС на даний час є мережеві методи планування і управління (МПУ). Система планування, побудована на базі методів МНУ, має можливість оцінювати поточний стан торговельного об'єкта. В основі методу мережевого моделювання лежить зображення комплексу планових робіт у вигляді графу. Граф — це схема, яка складається з деякої сукупності вершин, з'єднаних відрізками ліній. Відрізки, що з'єднують вершини графа, називаються його дугами. Орієнтованим називається такий граф, всі дуги якого мають напрямки, такі дуги зображаються стрілками. Мережевий графік — це орієнтований граф без циклів, вершини якого відповідають подіям (етапам розв'язку задач АІС), а дуги — роботам (розв'язкам задач АІС). Кожна пара вершин мережевого графіка може бути з'єднана не більше, ніж однією дугою. Дуги мережевого графіку навантажені тривалістю розв'язку задач (в днях, тижнях, декадах, місяцях). В мережевому графіку виділяються початкова вершина (без вхідних дуг) і кінцева (без вихідних дуг). Подія, що відповідає початковій вершині, називається початком робіт, а подія, що відповідає кінцевій вершині — завершенням робіт. Вершини мережевого графіку пронумеруємо натуральними числами: і Î 1..п, причому будемо вважати, що початкова вершини графіка має номер 1, а кінцевий — номер п. Тоді дуги однозначно представляються парами натуральних чисел: (і,j), і,j Î 1..п. Позначимо через тривалість розв'язку задачі. Таблиця 7 СПЕЦИФІКАЦІЯ ПОБУДОВИ КАЛЕНДАРНОГО ПЛАНУ-ГРАФІКА ВИКОНАННЯ РОБІТ НА СТАДІЇ ОБСТЕЖЕННЯ ОБ'ЄКТА ПРИ СТВОРЕННІ АІС
Фаза технічного завдання
Для кожної вершини к дуги виду (і, к), називаються вхідними, а їх початкові вершини — попередниками вершини к. Для кожної вершини т дуги виду (т,j), називаються вихідними, а їх кінцеві вершини — наступниками вершини т. Шляхом до будь-якої вершини і мережевого графіка назвемо неперервну послідовність дуг, яка веде від його початкової вершини до вершини і. Тривалістю реалізації шляху s назвемо суму тривалостей розв'язку його задач і позначимо через Позначимо час початку реалізації робіт (час виходу з початкової вершини) через Т(1), а час завершення шляху s — через Т(s). Тоді, очевидно, Оскільки в кожну вершину і з початкової можна попасти, взагалі кажучи, декількома шляхами, то найменшу з їх тривалостей назвемо раннім терміном завершення і-ої події, а найбільшу — пізнім. Ранній термін завершення події позначимо через Т(j). Т(j) визначається розглядом та порівнянням всіх дуг, які ведуть до вершини j. Аналогічно, пізній термін початку події і позначимо Т(і). Т(і) визначається розглядом та порівнянням всіх дуг, які ведуть з вершини і. Резерв часу і-ої події назвемо різницю в часі між пізнім та раннім термінами її завершення. Позначимо через Ri = Ť(i) - Т(і) - резерв часу і-ої події. Шлях від початкової до і-ої вершини, який відповідає пізньому терміну завершення і-ої події, назвемо критичним. Шлях від початкової до кінцевої вершини мережевого графіку назвемо повним і позначимо через L. Згідно введених позначень t(L) — це час завершення шляху L. Резервом часу шляху L назвемо різницю між часом завершення критичного шляху (п) та часом завершення шляху L. Таким чином, повний критичний шлях в мережевому графіку - це шлях від його початкової до кінцевої вершини, який не має резервів. Позначимо критичний шлях через Lкр, а його тривалість — через tкр . Критичний шлях включає найбільш напружені роботи проектованого комплексу задач. Розрахунок мережевого графіку полягає у визначенні послідовності розв'язку задач на повному критичному шляху. Розрізняють два види резервів часу: повний і вільний. Повним резервом Алгоритм розрахунку критичного шляху в мережевому графіку розглянемо на прикладі комплексу робіт з реконструкції взуттєвої секції магазину. Таблиця 8 ПЕРЕЛІК РОБІТ З РЕКОНСТРУКЦІЯ ВЗУТТЄВОЇ СЕКЦІЇ МАГАЗИНУ
Як видно з таблиці, номери робіт вже задають послідовність їх реалізації в заданому комплексі. Приклад розв'язку задачі 1. Будуємо мережевий графік заданого комплексу робіт з реконструкції взуттєвої секції магазину Мережевий графік будується без масштабу. Вершини графіка відображають стан виконання робіт (події). Стрілки графіка відповідають роботам та ідентифікуються парами вершин. Біля кожної стрілки на графіку вказується тривалість відповідної роботи. 2. Визначаємо терміни подій Для кожної події розрахуємо та запишемо біля відповідної вершини на графіку ранній (в кутових дужках) та пізній (в квадратних дужках) терміни її завершення. Ранні терміни подій визначаються послідовно, шляхом переходу за стрілками графіку від початкових до результуючих подій відповідних робіт. Отже, згідно припущення моделі Т(1) = 0 . Перейдемо до вершини 2. Оскільки такий перехід може відбутися лише за стрілкою 1-2, тривалість якої складає 2, то: Т (2) = Т(0) + 2. Як видно з наведених результатів розрахунків, для кожної з вершин мереженого графіку пізній термін завершення відповідної події співпадає з раннім. Таким чином. Для наглядності результати оочислень нанесемо на мережевий графік у вигляді міток виду(Т{і))[Т{і)], які для кожної вершини і визначають її ранній та пізній терміни завершення (рис .7). 3. Визначаємо резерви часу Як було зазначено, мережевий графік складається з шляхів, найтривалішим з яких є критичний шлях. Перелік повних шляхів та їх часові параметри наведені в табл. 9. Таблиця 9 ПОВНІ ШЛЯХИ ТА ЇХ ЧАСОВІ ПАРАМЕТРИ (В ДНЯХ)
Порівняння всіх повних шляхів показує, що критичним шляхом є шлях 1-2-3-4-5-6. Цей шлях складається з робіт (1,2), (2,3), (3,4), (4,5), (5,6). Тривалість робіт на критичному шляху становить 20 днів. Таблиця 10 РЕЗЕРВИ ЧАСУ ВИКОНАННЯ РОБІТ На наступному етапі розв'язку задачі необхідно для кожної роботи визначити її повний і вільний резерви. Розраховані для кожної задачі резерви часу мають значення, наведені в табл.10. Як видно з таблиці, критичні роботи ніяких резервів часу не мають. Тому ще одним способом побудови критичного шляху є розгляд робіт, для яких обидва види резервів нульові. Отже, критичний шлях утворюють роботи (1,2), (2,3), (3,4), (4,5), (5,6). Графічне зображення критичного шляху можна одержати за допомогою лінійної діаграми (рис.8). На ній кожна робота зображена горизонтальним відрізком, вільні резерви часу зображені пунктиром, а критичний шлях виділений потовщенням. Така лінійна діаграма називається лінійним графіком мережевої моделі. Автоматизацію проектних робіт доцільно здійснювати за допомогою пакета програми MS Project. Загальна характеристика пакету програми MS Project MS Project — це пакет програм, призначений для автоматизації проектних робіт. Пакет MS Project; здійснює декомпози-цію задачі на складові, послідовність реалізації яких приводить до розв'язку всієї задачі. Кожна складова частина задачі (робота) характеризується сукупністю необхідних ресурсів (матеріальних, фінансових, трудових, часових тощо). Сукупність робіт разом з їх взаємозв'язками та необхідними для їх реалізації ресурсами. Пакет дозволяє побудувати мережевий графік робіт, на якому відображаються необхідні для них ресурси. Пакет визначає критичний шлях, резерви ресурсів і критичні роботи. Результати моделювання пакет видає у вигляді звітів. Розглянемо інтерфейс та основні операції пакета MS Project;. На рис. 9 зображено головне вікно пакету в момент його завантаження. На заголовку вікна видно ім'я нового проекту Project 1. На другій панелі вікна звичайно розташовується головне меню пакету, яке надає доступ до більшості операцій. Нижче розташовані панелі інструментів Standard (Стандартна) і Formatting (Форматування). Зліва розташовується вертикальна панель представлень View за допомогою якої можна вибрати представлення проекту. Представлення визначає форму відображення проекту і операції, які можна виконати над ним. Проект в тому чи іншому представленні відображається в робочій області головного вікна. На нижній панелі головного вікна пакету (панелі статусу) відображаємся стан пакету та деякі опції. За замовчуванням пакет відображає проект в представленні діаграми Ганта. Діаграма Ганта складається з двох вікон — вікна списку робіт (зліва) та вікна послідовності виконання робіт (справа). Діаграма Ганта є одним з типових представлень сукупності робіт, які реалізуються пакетом. Розглянемо головне меню пакету, звертаючи увагу на операції, які важливі для початку роботи. File — меню, яке об'єднує операції над файлом проекта в цілому: створення, запис на диск, відкриття, друк, властивості, завершення сеансу. Edit — меню редагування поточного об'єкта: редагування об'єкта з використанням буфера Windows, знищення об'єкта, пошук та заміна, формування зв'язків між роботами та їх розрив. View — меню, яке визначає вигляд вікна пакету та елементів проекту: відображення робіт в тому чи іншому виді (Уіем>), формування звітів, відображення панелей інструментів, масштабу-вання вікон. Insert — меню, яке дозволяє додавати до проекту нові роботи та об'єкти. Format — меню, призначене для форматування елементів проекту. Tools — меню, яке визначає параметри функціонування пакету, створює ресурси, формує зв'язки між елементами проекту, організує колективну роботу над проектом, автоматизує часто повторювані та трудомісткі операції. Рroject — перегляд проекту, фільтрування та сортування даних, зміна структури робіт, що входять до складу проекту. Window — впорядкування вікон, вибір вікна зі списку, поділ вікна, дублювання вікна. Неlp — гіпертекстова система підказки та допомоги. Розглянемо зміст вертикального меню інструментів View, команди якого визначають представлення проекту і входять також до розділу View головного меню пакету. Можна виділити два типи представлень: представлення задач (Сalendar, Gantt Скаті, РЕRТ Сhart, Таsk Usage, Тracking Gаппt) і представлення ресурсів (Resource graph, Resource Sheet, Resource usage). Представлення Сalendar дозволяє відобразити виконання робіт проекту по тижнях (з врахуванням вихідних днів чи без врахування). Панель скролінгу дозволяє пересуватися вздовж часової осі. Маніпулятори позиціонують календар на попередній та наступний місяці. Клавіші Zоот Іп та Zоот Оиt, розташовані на панелі інструментів Standard, змінюють стандартний розмір смуги для відображення робіт тижня. Клавіша Gantt і Chart створює представлення проекту у вигляді діаграми Ганга, яка відображає роботи, їх тривалість, послідовність та взаємозв'язки, а також необхідні для їх виконання ресурси. На масштаб цієї діаграми впливають клавіші Zоот Іп та Zоот Оиt, розташовані на панелі інструментів Standart, змінюючи масштаб відображення часу: Zоот Іп деталізує діаграму, а Zоот Оиt — агрегує її в розрізі періодів різної тривалості — від півроку до одного дня і навіть його годин. Клавіша РЕRТ Сhart створює представлення проекту у вигляді РЕRТ-діаграми, яка прямокутниками зображає роботи, а стрілками — їх взаємозв'язки. На масштаб цієї діаграми теж впливають клавіші Zоот Іп та Zоот Оиt. Клавіша Таsk Usage створює представлення проекту Таsk Usage у вигляді комбінованої таблиці, на якій відображаються роботи та необхідні для їх виконання ресурси. На масштаб цієї діаграми теж впливають клавіші Zоот Іп та Zоот Оиt. Клавіша Тracking Gаппt створює представлення проекту Тracking Gаппt у вигляді діаграми, на якій показано роботи в заданій послідовності та в поєднанні з необхідними для їх виконання ресурсами. Клавіша Мore Views створює діалогове вікно для вибору всіх наявних 26 шаблонів відображення проектів, серед яких знаходяться і 8 розглянутих вище. Створення проекту При побудові проекту за допомогою пакету MS Project рекомендується дотримуватися такої послідовності операцій. 1. Створити проект і записати його на диск у вигляді файлу. 2. Визначити дату початку робіт. 3. Визначити список робіт проекту. 4. Визначити ієрархію робіт проекту. 5. Визначити тривалість робіт проекту. 6. Виділити роботам ресурси. 7. Визначити взаємозв'язки між роботами. 8. Побудувати план виконання робіт проекту. 9. Перевірити коректність плану робіт. 10. Визначити базовий варіант проекту. Розглянемо зміст цих операцій більш детально. 1. Створити новий проект і визначити його ім'я та розташування на диску за допомогою команд File —> New та File —>Save. На екрані з'являється пуста діаграма Ганта. 2. Визначити дату початку робіт. Для цього рекомендуємо скористатися командою Project —> Project Information і занести дату початку робіт в поле Start Date форми параметрів проекту. 3. Визначити список робіт проекту. Для цього потрібно скористатися представленням Сапtt Chart, яке в лівій половині робочої області надає таблицю з полями Таsk Name та Duration. Назви робіт проекту необхідно вписати в поле Таsk Name послідовно розташованих рядків таблиці. Для редагування цього поля можна скористатися розташованою вище панеллю редагування або формою Таsk Іпformation, яка з'являється при подвійному натисненні мішею на рядок габлиці, або при виконанні операції Рroject/Таsk Іпformation. Можна скористатися також меню правої клавіші миші та інструментом Таsk Іпformation, розташованої на панелі Standard. Назви робіт заносяться в поле Name цієї форми. Кожній роботі приписується стандартна тривалість (Duration) в один день (Id). На правій половині вікна в тому ж рядку з'являється смужка довжиною в один день, яка починається днем початку робіт. 4. Визначити ієрархію робіт. Рекомендується проект розділити на декілька етапів, розташувавши назви етапів перед їх роботами. Назву проекту теж рекомендується записати першим рядком габлиці робіт. Для додавання нового рядка перед поточним рядком таблиці можна скористатися командою Insert —> New Task. Знищення зайвого рядка таблиці здійснюється командою Еdit —> Delete Таsk. Визначення підлеглості поточного рядка до попереднього реалізується інструментом Іпdent Þ в панелі Formatting. Відміна підлеглості здійснюється інструментом ÜОutdent 5. Визначити тривалість робіт. Для цього тривалість кожної роботи в днях потрібно вписати в поле Duration таблиці. В результаті смужка роботи на правій половині діаграми Ганта відповідно продовжується. 6. Визначити послідовність виконання робіт. Якщо роботи повинні виконуватися послідовно, то їх потрібно відмітити і виконати операцію Еdit —> Link Tasks (або скористатися інструментом Links Таsks : з меню Standart). Вибір для зв'язування довільно розташованих робіт здійснюється мишею при натиснутій клавіші Сtrl. В результаті смужки робіт в правій половині діаграми Ганта зміщуються в часі і зв'язуються стрілочками, які показують послідовність виконання робіт. Для розриву послідовного зв'язку робіт потрібно виділити їх мишею і скористатися командою Еdit —> Unlink Tasks або інструментом Unlink Tasks з панелі Standard. 7. Визначити необхідні для виконання робіт трудові ресурси. З цією метою потрібно скористатися командою Тооls —> Resources —> Assign Resources або інструментом Assign Resources з панелі Standart і занести список посад необхідних працівників. На екрані з'являється форма з таблицею трудових ресурсів проекту. В поле Nате цієї таблиці потрібно вписати посади всіх необхідних для виконання проекту працівників. Не закриваючи вікна ресурсів, послідовно вибираємо роботи проекту і визначаємо кількість необхідних працівників та їх посади. Для цього в полі Unit потрібних для виконання роботи посад працівників вписуємо їх кількість в процентах (безпосередньо або за допомогою лічильника). 8. За допомогою представлення Resource Sheet визначимо доступні для проекту категорії працівників, їх кількість та параметри оплати їх праці. Для цього потрібно вибрати одно з представлень ресурсів (Resource graph, Resourc Sheete або Resource Usage) і виконати команду Рrojectі —> Resource Information або скористатися інструментом Resource Information з панелі Standard. На екрані відображається діалогове вікно параметрів оплати праці (рис. 12) з 4 закладками, які дають доступ до сторінок форми з різними групами параметрів: • General на цій сторінці відображаються загальні параметри посади, серед яких відмітимо назву посади та максимальну кількість ставок (в процентах); якщо перемикач Resource Availability, який визначає наявність ресурсів, встановлений в положення Available for entire project, то задана кількість працівників цієї категорії доступна на протязі всього часу реалізації проекту, інакше вони доступні лише в проміжку часу від дати From до дати То; • WorkingТіте; тут можна визначити робочий час працівників на цій посаді; • Costs, де можна задати параметри оплати праці працівників, які займають цю посаду; • Notes, на якій можна ввести примітки. Сторінка параметрів Costs має ще 5 закладок: А, В, С, D, Е. Ці закладки дають доступ до п'яти варіантів оплати праці працівників, які виконують обов'я іки, передбачені посадою.
Визначені на цій сторінці варіанти оплати праці можуть бути використані в представленні Task Usage за допомогою команди Project — Assignment Information. Сторінка Working Time цієї ж форми (Рис.13) дозволяє визначити календар робочого часу працівників, які виконують передбачені посадою обов'язки. Спочатку за допомогою списку вибору Base Calendar потрібно вибрати базовий календар робочого часу. В пакеті вбудовано три базових календарі: Standard (І зміни), night Shift (нічної зміни), 24 Hours (цілодобовий). Календар першої зміни визначає п'ятиденку: всі дні з понеділка по п'ятницю як робочі (Working), суботу та неділю — як вихідні (Nonworking). Календар нічної зміни задає шестиденку: всі дні з понеділка по суботу робочі, неділі — вихідні. Цілодобовий календар всі дні тижня вважає робочими. Для зміни статусу дня з робочого на вихідний потрібно виділити його мишею і перемикач For selected dates встановити в положення NonWorking Тіте. Для зміни статусу дня з вихідного на робочий потрібно перемикач встановити в положення Working Time. Дні з нестандартним статусом в календарі підкреслюються. Поля From і То, розташовані на цій же сторінці діалогового вікна, дозволяють змінити робочі години, які базовим календарем визначені стандартним чином. Дні з нестандартними робочими годинами на календарі відображаються штриховкою. Якщо певна робота проекту вимагає затрат матеріальних ресурсів (основних засобів, матеріалів, запчастин тощо), то їх вартість можна закласти в проект як постійні затрати (Fixed Соsts) за допомогою представлення Таsk Usage, заносячи відповідні значення з клавіатури в поле Fixed Costs. Відмітимо, що в цьому представленні поле Total Costs відображає загальну вартість роботи, етапу чи всього проекту. Якщо використання ресурсів (трудових, часових) при виконанні певної роботи проекту підлягає певним обмеженням, то ці обмеження потрібно занести в проект. Для цього в представленні Task Usage рекомендуємо вибрати мишею роботу проекту і скористатися командою або інструментом Task Usage. На сторінці Advanced діалогової форми Таsk Іпformation (рис. 14) розташовуються списки вибору Таsk Туре та Туре (в групі Constrain task). Перший з них дозволяє вибрати форму обмежень на використання трудових ресурсів • Fixed Units — обмеження на ставки працівників; • Fixed Duration – час використання працівників; • Fixed Work - обмеження на час роботи працівників. Другий список вибору визначає декілька варіантів обмежень на використання трудових ресурсів: • As Late As Possible — використати ресурси як можна пізніше; • As Soon As Possible — використати ресурси як можна швидше; • Finish No Earlier Than — закінчити використаня ресурсів не раніше заданої дати; • Finish No Later Than — закінчити використаня ресурсів не пізніше заданої дати; • Must Finish Оп — використання ресурсів повинно закінчитися точно заданою датою; • Must Start Оп — використання ресурсів повинно початися заданою датою; • Start No Earlier Than — використання ресурсів повинно початися не раніше заданої дати; • Start No Later Than — використання ресурсів повинно початися не пізніше заданої дати. Якщо для визначення обмеження потрібна дата, то вона задається в полі Date з групи Constrain task. Хід реалізації проекту відображає діаграма tracking gantt. Для визначення відсотку виконання роботи потрібно в полі Таsk Nате представлення Tracking gantt вибрати мишею роботу і скористатися командою або інструментом Таsk Іпformation. В полі Percent complete, розташованому на сторінці General форми визначення реквізитів роботи (рис.8), потрібно ввести значення відсотку виконаної роботи. Введений відсоток відображається справа від рядка цієї роботи на діаграмі.
Аналіз проекту Аналіз використання трудових ресурсів. Представлення Resource Graph на стовпчиковій діаграмі відображає завантаженість працівників в різних періодах (днях, тижнях, місяцях, кварталах, півріччях) в процентах. Ліва половина вікна діаграми призначена для вибору посад працівників. Перевантаженість працівників (pverallocated — ситуація, коли їх потрібно більше, ніж є в наявності) на цій діаграмі відображається червоним кольором. Аналіз використання трудових ресурсів дає представлення Resource Usage. В лівій частині діаграми відображаються посади та роботи, в яких задіяні працівники на цих посадах, а також кількість годин, затрачених на виконання робіт. Аналіз результатів. Аналіз виконання етапів проекту. Представлення Реrt Сhart кожну роботу проекту зображає прямокутником, на якому зверху назву роботи, посередині — її номер та кількість днів, необхідних для її виконання, а внизу — дати початку та закінчення роботи. Якщо робота вже виконана, то на діаграмі вона зображається прямокутником, закресленим двома лініями навхрест. Якщо ж робота почата, але ще не завершена, то вона зображається прямокутником, закресленим однією лінією. Якщо прямокутник, що представляє роботу, не закреслений, то вона ще не починалася. Аналіз резервів часу проекту. Резерви часу відображаються в представленні Gantt Chart таблицею, яку можна побудувати за допомогою команди Viem> Таble -> Shedule. В цій таблиці для (Таsk Nате) задаються дати її початку (Start) і закінчення (Finish), а також дати найпізнішого початку роботи (Late Start) і найпізнішого закінчення (Late Finish), резерви часу в рамках етапу (Free Slack) та в цілому (Total Slack). Статистичний аналіз проекту. Пакет має засоби для побудови статистики проекту та ходу його виконання. Для побудови статистики потрібно скористатися операцією Project —> Project Information —> Statistocs, яка створює на екрані таблицю з такими даними:
В стовпчиках Start та Finish цієї таблиці відображаються дати початку та закінчення проекту:
В стовпчиках Duration і Work відображаються затрати трудових ресурсів, заплановані в згаданих варіантах проекту Current, Ваseline) та фактично затрачені в ході його виконання (Actual) — в робочих днях Duration) та в годинах (Work). В стовпчику Сost відображаються затрати коштів, запланованих проектом (Сиrrent, Ваseline) та реально витрачених в ході його реалізації (Асtual). Рядок Remaining відображає резерв робочого часу (стовпчики Duration і Work) та коштів (стовпчик Соst). Внесення змін в проект. Вади проекту, які були знайдені в ході його аналізу, потрібно усунути шляхом коректування проекту. Типові вади проекту:
Перенавантаженість виконавців робіт проекту. Ця ситуація виникає тоді, коли максимальна кількість доступних для проекту працівників певної категорії (встановлюється у вікні Resource Information, доступному в будь-якому з ресурсних представлень проекту) менша від кількості працівників цієї категорії, необхідної для виконання конкретної роботи проекту (вікно Assign Resources). В ресурсних представлення перевантажені ресурси відмічаються червоним кольором. Для відображення перевантаженості ресурсів можна скористатися представленням Resource graph. Меню правої клавіші миші дозволяє вибрати одну з ресурсних діаграм, серед яких рекомендується діаграма Peak Units. Стовпчики цієї діаграми відображають співвідношення кількості необхідних та наявних працівників, а вздовж її горизонтальної осі відкладається час, що дозволяє відобразити динаміку завантаженості працівників. Ситуації перевантаженості працівника на діаграмі відповідає стовпчик з двох частин: голубого і червоного кольорів. Частина голубого кольору відображає ступінь нормального завантаження роботою (Аllocated) працівника в даний період часу, а частина червоного кольору — ступінь перенавантаженості (Overallocated) працівника. Покращення використання трудових ресурсів можна досягнути за рахунок: • збільшення кількості виконавців; • переходу від паралельного до послідовного виконання деяких робіт. Перевищення витрат, запланових на виконання робіт проекту: • зменшення витрат можна досягнути за рахунок: • зменшення кількості працівників; • зменшення оплати праці працівників; • вилучення з проекту деяких робіт; • зменшення витрат на основні засоби, матеріали та комплектуючі. Перевищення часу виконання проекту: • зменшити тривалість деяких робіт; • перейти від послідовного до паралельного виконання деяких робіт. Звіти. Побудований проект можна описати за допомогою цілої системи звітів, які пропонує пакет MS Project Система звітів пакету реалізується пунктом меню View —> Reportsу вигляді діалогового вікна. Діалогове вікно дозволяє вибрати одну з п'яти груп найважливіших звітів, які ми назвемо стандартними (клавіші Overview, Сиrrent Activities,Costs, Аssignments, Workload) або скористатися клавішею Сustom для доступу до всіх наявних в пакеті звітів.
Завдання для лабораторних занять і самостійної роботи
Завдання. Побудувати сітьовий графік виконання комплексу робіт на стадії передпроектного обстеження об'єкта автоматизації, визначити критичний шлях, розрахувати резерви часу для некритичних робіт і побудувати лінійний графік сітьової моделі. Визначити комплекс перед проектних робіт, проаналізувати його та від коректувати його засобами пакету MS Project Для побудови сітьового графіка студент повинен скористатися початковими даними свого варіанту. Далі необхідно розрахувати його параметри. ПОЧАТКОВІ ДАНІ. Передпроектне обстеження об'єкту для наступного проектування АІС включає роботи, наведені в табл. 7. Тут для кожної роботи вказані норми часу на її виконання групою проектувальників та вартість людино/години.
Контрольні питання
З повагою ІЦ "KURSOVIKS"! |