Робоча навчальна програма з дисципліни Інформаційні технології та системи, Економічна кібернетика
« Назад ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА СЛУЖБА УКРАЇНИ НАЦІОНАЛЬНИЙ УНІВЕРСИТЕТ ДЕРЖАВНОЇ ПОДАТКОВОЇ СЛУЖБИ УКРАЇНИКАФЕДРА ЕКОНОМІЧНОЇ КІБЕРНЕТИКИРозглянуто і схвалено на засіданні Вченої ради університету Протокол №___ від “___”_______ 2012р. РОБОЧА НАВЧАЛЬНА ПРОГРАМА
«Інформаційні технології та системи»
для підготовки бакалаврівв галузі знань 0305 «Економіка і підприємництво»за напрямом підготовки:6.030502 «Економічна кібернетика»денної форми навчання статус дисципліни: вибіркова Ірпінь – 2012
Робоча навчальна програма курсу "Інформаційні технології та системи " складена навчального плану підготовки бакалаврів в галузі знань 0305 «Економіка і підприємництво» за напрямом підготовки 6.030502 «Економічна кібернетика», затвердженого у 2008році. Автори: Антоненко В.М., к.т.н., доцент, Сьомка Н. К., ст.. викладач. Рецензент: Пацай Б. Д., к. фіз.-мат. н., доцент. Розглянуто і схвалено на засіданні кафедри економічної кібернетики Протокол № ___ від «_____» ______________ 2012 р. Зав. кафедри: В.М. Антоненко. Погоджено:На засіданні вченої ради факультету економіки та оподаткування Протокол № ____ від «_____» __________________ 2012 р. Голова вченої ради факультету економіки Г.М. Калач та оподаткування к.е.н., доцент Завідувач навчально - методичного відділу: О.О. Бойко- Слобожан. Реєстраційний №_______
ЗМІСТ ПЕРЕДМОВА ОПИС НАВЧАЛЬНОЇ ДИСЦИПЛІНИ СТРУКТУРА НАВЧАЛЬНОЇ ДИСЦИПЛІНИ ЗМІСТ НАВЧАЛЬНОЇ ДИСЦИПЛІНИ ЗА ЗМІСТОВИМИ МОДУЛЯМИ Змістовий модуль 1. Обробка текстової, графічної, числової інформації Змістовий модуль 2. Підтримка персональної ІС за допомогою MSOutlookта Exchange Server. Електронний документообіг – програма FossDoc. МЕТОДИ ОЦІНЮВАННЯ ТА РОЗПОДІЛ БАЛІВ ЗА РЕЙТИНГОВОЮ СИСТЕМОЮ РЕКОМЕНДАЦІЇ СТУДЕНТАМ ЩОДО САМОСТІЙНОЇ РОБОТИ КОНТРОЛЬНІ ПИТАННЯ З ДИСЦИПЛІНИ РЕКОМЕНДОВАНА ЛІТЕРАТУРА ПЕРЕДМОВА Сучасний стан економіки, динамізм реформ та ритм суспільного життя вимагає від студентів формувати в портфелі своїх практичних навичок не стільки конкретні "книжкові" знання, а вміння аналізувати спів ставляючи ситуації з наявним багажем знань та формувати завдання для освоєння нових предметів, інструментів та базових знань з метою вирішення поточних проблем. Особливо це актуально для спеціалістів напряму підготовки «Економічна кібернетика». Найбільш динамічним явищем сучасною світу є формування інформаційної ноосфери, включення знань кожної окремої людини до» цього нового, інтегрованого способу здобуття, обробки та збереження знань людства про навколишній світ. Саме тому майбутнім економістам потрібно приділяти значно увагу власній інформаційній освіті. Фундамент інформаційної практичної діяльності устудентів напряму підготовки «Економічна кібернетика» закладає такий предмет як " Інформаційні технології та системи ". В процесі даного курсу студент повинен ознайомитися з більшістю основних інформаційних засобів збирання, обробки, зберігання та аналізу економічної інформації в довільному електронному форматі, опанувати найбільш розповсюдженими програмними засобами роботи інформаційних систем, набути практичних навичок обробки різних видів електронної інформації. Предмет " Інформаційні технології та системи " складає: лекції – 16 годин, лабораторні роботи - 32 годин, індивідуально - консультативна робота: 8 годин, самостійна робота : 52 годин . Студенти повинен знати:
Студент повинен уміти:
ОПИС НАВЧАЛЬНОЇ ДИСЦИПЛІНИ«ІНФОРМАЦІЙНІ ТЕХНОЛОГІЇ ТА СИСТЕМИ»для підготовки бакалаврівна 2012/2013 навчальний рікв галузі знань 0305 «Економіка і підприємництво»за напрямом підготовки:6.030502 «Економічна кібернетика»(денна форма навчання) 1. Предмет: технології обробки різних видів інформації. 2.Мета: отримати знання і набути практичних навичок застосування різних технологій обробки інформації.
СТРУКТУРА ДИСЦИПЛІНИ « Інформаційні технології та системи »
Форма контролю – ПМК у семестрі 7 ЗМІСТ НАВЧАЛЬНОЇ ДИСЦИПЛІНИ ЗА ЗМІСТОВИМИ МОДУЛЯМИ
Змістовий модуль 1. Обробка текстової, графічної, числової інформації
Тема 1. Інформаційні мережеві технології обробки і збереження даних. Лекція . План
Самостійна робота .
Тема 2. Системи обробки текстової інформації. Видавничі системи. Лекція. План
Самостійна робота.
Тема: “ Текстовий процесор MS Word. Використання засобу „слияние” для автоматизації створення документів. Друк документів”.Мета: навчитись: використовувати функцію „слияние” для автоматизації створення документів та виконувати друк документів чи певних сторінок
Лабораторна робота . Тема: Методи навігації по великим документам Word . Мета роботи: набути знань та практичних навичок створення структурованих текстових документів.
Тема 3. Системи обробки графічної інформації. Лекція. План 1. Cфери застосування комп'ютерної графіки 2. Теоретичні основи комп’ютерної графіки 3. Колір в комп’ютерній графіці. 4. Програми піксельної графіки Adobe Photoshop. 5. Програми векторної графіки CorelDraw . 6. Редактор CorelPHOTO-PAіNT і додаток Paіnter. 7. Программа фірми Macromedіa Fіreworks. Самостійна робота.
Лабораторна робота 3.1 . Тема: технологія створення графічних документів. Мета роботи: набути знань та практичних навичок створення графічних документів.За допомогою програми Fotoshop створити альбомне фото власної родини. Для цього дослідити меню , панель інструментів, роботу з файлами та інструментами, виконати кадрування, зміну розміру, дослідити кольорові режими та моделі, створити маски та виконати трансформацію малюнків.
Тема 4. Розрахункові системи. Використання MSExcel як OLAP – клієнта Лекція . План
Самостійна робота:
Індивідуальна робота: Аналіз даних у середовищі MS Excel з використанням OLAP технології. Лабораторні роботи: Лабораторна робота № 4.1 Тема: імітаційне моделювання на основі даних за допомогою електронних таблиць Microsoft Excel. Мета роботи: вивчити основи використання засобу Excel «Підбір параметра» з елементами моделювання, що може бути застосовано для вирішення широкого спектра управлінських задач. Лабораторна робота № 4.2 Тема: Імітаційне та оптимізаційне моделювання впливу факторів на зміну чистого прибутку торгівельного підприємства при різних варіантах сценаріїв засобами "Підбір параметра" та "Пошук рішення" табличного процесора MS Excel. Мета: Оволодіти методикою проведення імітаційного та оптимізаційного моделювання засобами табличного процесора MS Excel. Лабораторна робота № 4.3 Тема: використання зведених таблиць як інструмента OLAP - технології Мета: оволодіти методикою проведення OLAP –аналізу засобами табличного процесора MS Excel. Лабораторна робота № 4.4 Тема: створення куба OLAP в MS Excel. Мета: на основі бази даних ACCESS у MS Excel створити запит до БД і на основі запиту – куб із збереженням зв’язку між БД і кубом даних. Дослідити можливості подання даних у кубі та їх аналітичної обробки. Лабораторна робота № 4.5 Тема: нарахування заробітної плати (ЗП) співробітникам власної фірми з 5 сторінок --- Посади, Контингент, Нараховане, Утримано, Розрахунково-платіжна відомість . . Мета: оволодіти методикою каскадного оновлення даних та створення інтерфейсу для доступу до окремої сторінки ЗП за допомогою текстового процесора Word.
Тема 5. Бази даних, знань. Сховища даних. База даних ACCESS як джерело даних для OLAP аналізу.
Лекція . План
9. База даних ACCESS як джерело даних для OLAP аналізу.Самостійна робота:
Лабораторні роботи:
Лабораторна робота № 5.1 Тема: нарахування заробітної плати (ЗП) співробітникам власної фірми з 5 таблиць --- Посади, Контингент, Нараховане, Утримано, Розрахунково-платіжна відомість . . Мета: оволодіти методикою створення бази даних засобами СУБД Access і шляхом імпорту цих же таблиць створених ТП Excel (Задача 4.5). Лабораторна робота № 5.2 Тема: створити базу даних Access та імпортувати її в ТП Excel для OLAP аналізу. Мета: оволодіти методикою використання бази даних Access як джерела даних для OLAP аналізу. Тема 6. Підтримка персональної ІС за допомогою MS Outlook. Електронний документообіг
Лекція План
Самостійна робота.
Індивідуальна робота: На створеному віртуальному робочому місті побудувати власну ІС з використанням програми Microsoft Outlook та серверів MS Exchange і Lotus Notes. Лабораторна робота 6.1. Тема: робота з програмою Microsoft Outlook та серверами MS Exchange і Lotus Notes. Ведення електронного щоденника, планування робочого часу, призначення зустрічі, планування зборів, позначення подій, призначення доручень, опрацювання вхідних і вихідних документів. Мета: оволодіти методикою створення зручного середовища для роботи офіс-менеджера МЕТОДИ ОЦІНЮВАННЯ ТА РОЗПОДІЛ БАЛІВ ЗА РЕЙТИНГОВОЮ СИСТЕМОЮ
При визначенні підсумкової оцінки за кредитно – модульною системою при заключному контролі враховується загальна кількість балів, отриманих студентом при поточному контролі у процесі виконання навчального плану дисципліни. Передбачено один підсумкових контроль: 6-й семестр – ПМК. Максимальна сумарна кількість балів підсумкового модульного контролю становить 100 балів. На підставі отриманої кількості балів за кредитно – модульної системи згідно до вимог Болонської декларації застосовується наступна шкала оцінки знань:
Поточний контроль засвоєння матеріалу з кожної теми здійснюється у відповідності з навчальним планом дисципліни і включає:
Враховується дисциплінованість студента: за несвоєчасність виконання завдань кількість запланованих з даної теми балів може бути зменшена. Нижче наведена таблиця розподілу балів по темі, змістовому модулю, модулю та загалом по курсу.
РЕКОМЕНДАЦІЇ СТУДЕНТАМ ЩОДО САМОСТІЙНОЇ РОБОТИСамостійна роботадопомагає студентам максимально ефективно використати навчальний час, виробити навички самостійного вивчення окремих питань, зосередити увагу на фаховій літературі, сформувати власну точку зору для самостійного вирішення проблем проектування інформаційних систем у менеджменті. Працюючи самостійно, студент повинен вивчити елементи створення інформаційних систем, обробляти дані, вміти створювати математичні моделі, а також вміти впроваджувати інформаційні технології. Самостійна робота студентів проводиться за такими формами:
Індивідуальна робота Кожен студент повинен виконати індивідуальне завдання за погодженням із викладачем. Особлива увага під час самостійної роботи повинна приділятись набуттю навичок практичної роботи з програмними комплексами та роботі з Internet-технологіями. Перед практичною роботою студенти мають ознайомитися з методичним забезпеченням (лекційний, методичний, довідковий матеріал на паперових та електронних носіях, демонстраційні ролики). Після цього можна виконувати конкретні практичні завдання згідно вимог.
КОНТРОЛЬНІ ПИТАННЯ З ДИСЦИПЛІНИ Контрольніпитання до теми 1:
Контрольні питання до теми 2:
Контрольні питання до теми 3: 1. Знайдіть кількість пікселів у рядку зображення, якщо довжина рядка дорівнює 29 см, а роздільна здатність екрана -72 dpi. 2. Обчисліть кількість кольорів, при глибині кольору d=24, та d=32. 3. Чому дорівнює обсяг графічних даних у зображенні 300*400 пікселів, якщо кольорова інформація описується 4 байтами. 4. Знайдіть кількість графічної інформації в ярлику розміром 30*20 пікселів який виконаний в палітрі з 256 кольорів. 5. При роздільної здатності монітора 1024*768 пікселів, кроку сітки растра 1/96 дюйма якій розмір екрана монітора у см. 6. Сформуйте першій, другій та третій закони Гросмана формування кольорової моделі. 7. Намалюйте в тримірної координатної системі зображення кольорової моделі RGB та iї аналітичний опис. 8. Намалюйте в тримірної координатної системі зображення кольорової моделі CMYK та Ії аналітичний опис. 9. Чим відрізняється растрова графика від векторной? 10. Від яких параметрів залежать розміри графічних файлів? 11. Який принцип подання зображення у векторних файлах? 12.Назвіть характеристики растрового зображення. 13.Що таке основний та фоновий кольори? Як ними користуватися? 14.Як намалювати пряму лінію, лінію нахилену під кутом 45 градусів? 15.Як змінити масштаб зображення малюнка? 16.Назвіть елементи вікна Adobe Photoshop. 17. Опишіть операції копіювання і вставки фрагмента за допомогою буфера обміну. 18. Які дії можно виконувати з графічними формами? 19. Як створити маркетингову діаграму? 20. Як побудувати план офису? 21. Як створить блок – схему? 22. Як створить організаційну діаграму? 23. Що таке графічна презентація? 24. Способи створення слайда графічной презентації? 25. Які є режими роботи зі слайдами? 26. Що таке анімаційні ефекти та для чого віх використовують в слайдах? 27. Що таке шаблон оформлення фону слайда? 28. Як вставити діаграму в слайд? 29. Для чого призначена кнопка керування показом слайдів де вона є? 30. Як перейти до потрібного слайда в режимі слайдів? 31. Як весті заголовок і текст у слайд? 32. Як вставити графічне зображення у WEB- сторінку? 33. Як деяке графічне зображення зробити гіперпосиланням? 34. Як запустити звук одночасно з відкриванням сторінки? 35. Як створити рамку навколо картинки? 36. Чому рекомендують у гіперпосиланнях обмежувати обсяги звукових чи відео файлів? 37. Як створити динамічний ефект біжучого тексту 38. Назвіть основні елементи вікна програми MS Front Page. 39. Назвіть основні елементи вікна програми Adobe Photoshop/ 40. Назвіть основні інструменти виділення елементів зображення 41. Adobe Photoshop. 42. Назвіть основні інструменти растрового малювання елементів зображення 43. Adobe Photoshop. 44. Назвіть основні інструменти редагування елементів зображення 45. Adobe Photoshop. 46. Назвіть основні інструменти переміщення елементів зображення 47. Adobe Photoshop. 48. Назвіть основні інструменти векторного малювання елементів зображення 49. Adobe Photoshop. 50. Назвіть основні інструменти масштабування елементів зображення 51. Adobe Photoshop. 52. Назвіть основні інструменти вимірювання елементів зображення 53. Adobe Photoshop. 54. Як виконується огляд зображень в Adobe Photoshop? 55. Що таке маски і канали? 56. Що таке прошарки, віх призначення? 57. Як виконуються ретушування та корекція кольору в Adobe Photoshop? 58. Що таке векторні контури та форми? 59. Для чого використаються векторні контури? Контрольні питання до теми 4: 60. Поняття електронної таблиці (ЕТ), основні елементи її. Типи даних в ЕТ. 61. Класифікація та стисла характеристика стандартних функцій Еxcel. 62. Типи діаграм у ТП Еxcel та їх призначення. Технологія створення діаграм і графіків на основі табличних даних. 63. Характеристика засобів управління даними в ТП Еxcel. 64. Поняття про макроси, їх можливості для автоматизації управління розв‘язування фахових задач. 65. Що розуміють під формулою у MS Excel? 66. Як редагувати формули у MS Excel? 67. Які типи посилань існують у MS Excel? Відмінності між ними. 68. Як виконується копіювання формул на інший робочий лист в MS Excel? 69.Що розуміють під функцією у MS Excel? 70. Як працювати з Майстром функцій у MS Excel? 71. Як можна створити функцію користувача у MS Excel? 72. Яких правил необхідно дотримуватися при роботі зі списками в табличному процесорі MS Excel? 73. Які способи існують для доповнення списку новим рядком? 74. Як виконати доповнення списку новим рядком за допомогою форми? 75. Як виконати знищення рядку в списку за допомогою форми? 76.Як виконати сортування по стовпчику? 77. Як використати автофільтр? 78. Чим автофільтр відрізняється від розширеного фільтру? 79. Які правила запису критеріїв для розширеного фільтру? 80. Як зняти фільтр з списку? 81. Як забезпечити каскадне оновлення даних якщо книга складається з декількох сторінок? 82. Призначення програми MS Query. 83. Призначення програми Pivot Table.
Контрольні питання до теми 5:1. Структури даних. Поняття про бази даних, бази знань та сховища даних. 2. Властивості баз даних. Запис. Відношення. Таблиця. Кортеж. Домен. 3. Модель предметної області. 4. Правила побудови схеми даних. Підсхема даних. 5. Моделі даних. Характеристика ієрархічної, реляційної, сіткової моделей даних. 6. Структури баз даних. Фактографічні і інформаційно-пошукові бази даних. 7. Набір даних. Тип набору даних. Відношення (реляція): бінарне, тернарне, парне. 8. Нормалізація: ШФ, 2НФ, ЗНФ. 9. Семантичний підхід до побудови моделі предметної області. Об'єкт, ключ, таблиця. Ідентифікація об'єктів. 10. Концептуальні засоби моделювання предметної області. 11. Відношення. Властивості відношень. 12. Подання типів. Мінімальне подання. 13. Функціональні залежності. Операції над типами. Entity-Relation (ER) моделі. Таксон. 14. Визначення реляційної моделі даних. 12 правил Кодда. 15. Первинні (внутрішні) ключі. Зовнішні ключі. Складні ключі. 16. Переваги реляційної моделі даних. Моделювання на реляційній моделі ієрархічних і сіткових моделей даних. 17. Ґюняття про SQL. Характеристика SQL. Схема використання SQL. 18. Можливості SQL. Роль (значення) SQL. Приклад. 19. Переваги SQL. 20. Проблеми і стандарти SQL. 21. Поняття про технологію "клієнт-сервер". 22. SQL на ПК і в локальних мережах. 23. Поняття про об'єктно-орієнтовані СУБД. Класифікація інформаційних задач. 24. Принципи побудови автоматизованих інформаційних систем (АІС). 25. Поняття про штучний інтелект та бази знань. 26. Людино-машинний інтерфейс - поняття і правила побудови. 27. Інформаційне забезпечення (ІЗ) автоматизованих систем. Склад і вимоги до ІЗ. Функції ІЗ. 28. Позамашинне інформаційне забезпечення. Класифікація: вимоги, види, системи. Кодування: методи і системи кодування. 29. Внутрішньомашинне інформаційне забезпечення. Інформаційна база. Вимоги до інформаційної бази. Форми інформаційної бази. 30. Масиви даних. Класифікація масивів даних. 31. Організаційне забезпечення інформаційних систем. 32. Поняття про безпеку інформаційних систем (ІС). 33. Загрози безпеці ІС. Поняття і класифікація. 34. Найбільш поширені загрози безпеці ІС. 35. Заходи забезпечення безпеки ІС. 36. Універсальні способи захисту ІС. 37. Системи управління базами даних (СУБД). Структура БД. Поняття запису і поля. 38. Система упрвльїння базами даних (СУБД) МS Ассеss. Основні об'єкти МS Ассеss. Характеристика таблиць. 39. Система управління базами даних (СУБД) МS Ассеss. Основні об'єкти МS Ассеss. Характеристика запитів. 40. Система управління базами даних (СУБД) МS Ассеss. Основні об'єкти МS Ассеss. Характеристика форм. 41. Система управління базами даних (СУБД) МS Ассеss. Основні об'єкти МS Ассеss. Характеристика звітів. 42. Продемонструвати процес створення таблиці і запиту в МS Ассеss. 43. Продемонструвати процес створення таблиці і форми в МS Ассеss. 44. Продемонструвати процес створення таблиці і звіту в МS Ассеss.
Контрольні питання до теми 6: 1. Як помістити на панелі OUTLOOK необхідні папки і файли 2. Як здійснюється пошук файлів в OUTLOOK? 3. Як включити різні режими переглягляду календаря? 4. Планування робочого часу в OUTLOOK 5. Як створити нову задачу? 6. Як створити новий контакт? 7. Як назначити періодичну подію? 8. Використання електронного щоденника. 9. Яка інформація знаходиться в адресній книзі? 10.Планування зустрічей і зборів 11.Які можливості надає OUTLOOK для роботи з електронною поштою? 12.Що таке SMTP і POP3? 13.Як відправити запрошення на нараду? 14.Що таке «список розсилки»? 15.Де шукати листи, що приходять? 16.Яке призначення папок «Входящие», «Исходящие» и «Отправленные»? 17.Як відсортувати список повідомлень? 18.Як занести інформацію до адресної книги? 19.Як відповісти на лист? 20.Для чого потрібен перегляд кореспонденції і як його здійснити? 21.Як приєднати файл до листа? 22.Що таке автопідпис і як його вставити в повідомлення? 23.Введення інформації про контакти. 24.Введення телефонних номерів і адрес E-mail 25.Як скласти для себе розклад на тиждень? 26.Як вікористувати список контактів в якості адресної книги? 27.Як призначити зустріч, що повторюється? 28.Створення події в календарі. 29.Створення задачі, робота зі списком задач. 30.Як закінчити і видалити задачу? 31.Для чого призначений щоденник? 32.Як забезпечити автоматичний запис в щоденник? 33.Як ввести запис у щоденник вручну? 34.Застосування і складання нотаток.
Рекомендована література Література до теми 1:
Література до теми 2:
Література до теми 3:
Література до теми 4:
Литература до теми 5 :
Література до теми 6:
РЕСУРСИ МЕРЕЖІ ІНТЕРНЕТ
Adobe: http://www.adobe.com, http://www.adobe.ru Corel: http://www.corel.com, http://www.corel.ru З повагою ІЦ "KURSOVIKS"! |