Лекція №7 на тему Об’єктно-орієнтований підхід в управлінні бізнес-процесами, НУДПСУ
« НазадЛЕКЦІЯ 7Об’єктно- орієнтований підхід в управлінні бізнес-процесами1. ІС підприємницької діяльностіПідприємницька діяльність пов’язана з необхідністю прийняття низки управлінських рішень щодо розвитку виробничо-збутової діяльності та інвестиційної діяльності підприємства. При цьому існує необхідність у спеціальній систематизованій інформації, яка б містила необхідні відомості про підприємницьке середовище, можливості збуту, ринок праці, законодавчі акти тощо. СППР підприємницької діяльності використовує данні розподіленої БД, що об’єднує БД правових документів, БД замовників продукції, БД маркетингу, БД підприємницьких пропозицій, БД резервних потужностей підприємства, БД рішень місцевих органів влади щодо роботи підприємств, БД працевлаштування, БД умов кредитування, БД фондової і товарної бірж, БД оптової та роздрібної торгівельної мережі, БД матеріалів та неліквідів тощо. Функціональні підсистеми: - Підсистема інвестування стратегічних цілей; - Підсистема стратегічної товарної політики; - Підсистема прогнозованої виробничої програми; - Підсистема прогнозу потреб у ресурсах; - Підсистема фінансової політики; - Підсистема оцінки стратегічної діяльності підприємства. Конкретні підприємницькі рішення мають бути підтверджені необхідними розрахунками та оформлені у вигляді бізнес-плану, де будуть сформовані цілі підприємства, визначатись шляхи їх досягнення. Типова структура бізнес-плану прийнята у міжнародній практиці має такі розділи: - Титульна сторінка; - Вступна частина; - Аналіз стану справ у галузі; - Сутність проекту; - План маркетингу; - Виробничий план; - Організаційний план; - Оцінка ризиків; - Фінансовий план; - Додатки. При підготовці бізнес-плану можлива повна або часткова автоматизація окремих його розділів. У розділі “Аналіз стану справ у галузі” на комп’ютерній основі визначаються результати комплексних маркетингових досліджень за такими показниками: - Динаміка продажів у галузі за попередні роки та прогнозовані темпи їх зростання; - Тенденції ціноутворення (рівень цін т а їх динаміка); - Кількісна характеристика груп споживачів; - Оцінка впливу науково-технічних виробничих факторів. Для розділу “Сутність проекту” автоматизовано визначається вартість проекту і графік виробничих капіталовкладень. У розділі “План маркетингу” визначаються: бюджет маркетингових досліджень , загальний обсяг продукції, план збуту, бюджет рекламної компанії. Розділ “Виробничий план” містить розрахунки потреб в ресурсах і виробничих потужностях на реальну виробничу програму, обсяг капіталовкладень, планову собівартість. У розділі “Оцінка ризиків” подаються розрахунки різних видів ризиків із застосуванням економіко-математичних моделей. Розділ “Фінансовий план” містить низку розрахунків, які дають змогу здійснити економічну оцінку всього проекту з точки зору окупає мості. У повному обсязі цей розділ містить такі форми фінансових документів: - Зведений баланс доходів і витрат; - План грошових надходжень; - Балансовий план на кінець першого року (активи, пасиви, власний капітал); - План по джерелах і використанню коштів. Центральним терміном в ІС підприємницької діяльності є бізнес-правило, це твердження, яке обмежує деякі аспекти бізнесу, для того щоб контролювати і впливати на процеси в бізнесі. При розробці ІС впроваджують сховище бізнес-правил. Основна перевага використання сховища бізнес-правил – це можливість за допомогою програмного забезпечення підтримувати процес трансляцій бізнес-висловлювань. Сховище бізнес-правил є центральним місцем де менеджери та аналітики можуть визначати та підтримувати бізнес-правила підприємства. Використання такої технології вирішує багато проблем при впровадженні комплексних ІС. Автоматизація проходить в корпоративних системах (вам вже відомих) та окремих програмних продуктах (Project Expert, “Поскриптум”, “Сімплан”, “Прожектор”, “Джі-план”, “Експресплан”). Автоматизація на базі корпоративних систем більш доцільна та досконала бо має усі наявні дані та результати роботи інших підсистем. Сучасним напрямком в ІС підприємницької діяльності є впровадження “електронного бізнесу”, який охоплює всі види підприємницької діяльності , що здійснюються в кібернетичному просторі. Е-бізнес складний комплекс, що включає підсистеми: обміну інформацією, електронного документообігу, управління ресурсами (матеріальними, фінансовими, людськими), глобального пошуку інформації і комерційних пропозицій, електронної торгівлі, взаємозв’язок з партнерами та клієнтами тощо.
2. Розглянемо більш доцільно об’єктно- орієнтований підхід в управлінні бізнес-процесами.ProjectExpert - комп’ютерна система, призначена для підготовки бізнес-планів та створення фінансових моделей нового або діючого підприємства незалежно від того до якої галузі це підприємство належить і від масштабів його діяльності. Імітаційна фінансова модель підприємства, побудована засобами Project Expert, забезпечує генерацію стандартних бухгалтерських процедур і звітних фінансових документів, що реалізовуються у часі бізнес-операцій. Під бізнес операціями розуміють конкретні дії, здійснювані підприємством в процесі економічної діяльності, слідством яких є зміни в об’ємах і напрямах рушення потоків грошових коштів. Ці моделі відображають реальну діяльність підприємства через опис грошових потоків (надходжень і виплат) як подій, що відбуваються в різні періоди часу. Використання імітаційних фінансових моделей в процесі планування і аналізу ефективності діяльності підприємства або інвестиційного проекту, що реалізовується, є дійовим засобом, що дозволяє «програти» різні варіанти стратегій і приймати обґрунтоване управлінське рішення, направлене на досягнення цілей підприємства. Project Expert надає можливість побудувати фінансову модель підприємства або інвестиційного проекту, також:
Модель компанії. Основою побудови бізнес-плану в системі Project Expert є повна фінансова модель компанії. Фактично, в цій моделі імітуються всі платежі, які пов’язані з реалізацією проекту, надходження від продажу, бухгалтерські операції. Одного разу побудована, модель компанії дозволяє надалі багато разів аналізувати різні варіанти реалізації проекту (для цих цілей Project Expert Prof. містить спеціальну програму), оцінювати вплив на проект зміни зовнішніх чинників (так званий "what-if" аналіз, його можна провести як вручну, так і в спеціальному розділі "Аналіз чутливості"). Ініціативні інвестиції. Програма містить розділ «Інвестиційний план», призначений для складання календарного графіка капітальних початкових вкладень і підготовчих робіт. Тут можна вказати окремі етапи робіт, ресурси, необхідні, для виконання цих етапів, встановити взаємозв’язки між етапами, сформувати активи підприємства, описати способи і терміни амортизації активів. Тісний зв’язок між календарним планом робіт і правилами їх представлення в бухгалтерській документації дозволяє економити значний час, що затрачується на визначення майбутніх амортизаційних відрахувань, витрат на обслуговування обладнання і інших питань, пов’язаних з інвестиційним етапом проекту. Операційний план. Стратегія продажу компанії, що реалізовує проект, виробничі схеми, політика закупівлі і формування запасів повинні бути детально пророблені на вже стадії планування проекту. В умовах досить високої інфляції чинники часу, що визначають стратегію збуту, впливають істотний чином на фінансовий результат проекту. Project Expert надає користувачеві набір інструментів для опису індивідуальної стратегії реалізації продукції і послуг, а також формування всього операційного плану. Опис операційного плану включає модулі: • План збуту; • План виробництва; • Матеріали і комплектуючі (опис схеми закупівлі і формування запасів); • План персоналу; • Загальні витрати. Фінансування проектуПотреба в капіталі визначається на основі даних, що відображаються в Звіті про рушення грошових коштів (Cash-Flow). Значення сальдо рахунку підприємства представлені в останньому рядку таблиці Cash-Flow і демонструють стан розрахункового рахунку підприємства, що прогнозується, що реалізовує проект в різні періоди часу. Негативне значення сальдо розрахункового рахунку означає, що підприємство не має в своєму розпорядженні необхідну суму капіталу. Задачею користувача є сформувати капітал таким чином, щоб ні в один період часу значення сальдо розрахункового рахунку не мало негативне значення. При цьому необхідно дотримуватися основного принципу - капітал повинен бути залучений тільки в той період часу, коли це дійсно необхідне. Важливою перевагою Project Expert є те, що потреба в капіталі визначається з урахуванням інфляції, що, в свою чергу, дозволяє уникнути грубих помилок в плануванні бюджету проекту. Залучення капіталу. Існує два основних способи залучення капіталу:
У програмі Project Expert передбачена можливість розробки гнучкої стратегії формування капіталу. При цьому користувач може описати як процедури залучення грошових коштів, так і процедури обслуговування боргу. Розділи, що відносяться до фінансового плану • Акціонерний капітал; • Кредити; • Лізинг; • Інвестиції; • Інші надходження; • Інші виплати; • Розподіл прибутку; • Пільги по податку на прибуток. Кошти, аналіз проекту і формування звітів. Модель компанії, побудована при допомозі Project Expert, імітуючи її діяльність, представляє результати в формі стандартних фінансових документів, зрозумілих будь-якому фінансовому аналітику або бухгалтеру. Орієнтація на міжнародні стандарти бухгалтерського обліку (МСБО) допомагає тут відразу з двох точок зору - вона полегшує роботу з іноземними інвесторами і робить можливим більш точний аналіз фінансових результатів (оскільки МСБО створені саме для цих цілей). Фінансові звіти. Фінансові звіти демонструють результати діяльності компанії. Звичайно потенційним інвесторам або банкірам надаються звіти за декілька останніх років, а також прогнози майбутніх фінансових результатів. До числа якнайважливіших фінансових звітів відносяться: • Звіт про прибутки і збитки; • Бухгалтерський баланс; • Звіт про рушення грошових коштів (Cash Flow); • Звіт про використання прибутку. У Project Expert всі перераховані документи формуються автоматично внаслідок виконання розрахунків. Процес генерації бухгалтерських процедур і формування звітних фінансових документів здійснюється відповідно до міжнародних стандартів бухгалтерського обліку. Контроль за ходом реалізації проектуУ Project Expert передбачені засоби для уведення фактичної інформації про хід реалізації проекту. Актуальна інформація може вводитися щомісяця. На основі введеної актуальної інформації і плану формується звіт про неузгодженості планової і фактичної інформації, що може бути використана в процесі керування проектом. З повагою ІЦ "KURSOVIKS"! |