Роздрукувати сторінку
Главная \ Методичні вказівки \ Методичні вказівки \ 279 Лекція №1 - Навчальні матеріали з курсу Інформаційні системи, НУДПСУ

Лекція №1 - Навчальні матеріали, інформаційні системи, НУДПСУ

« Назад

Лекція №1

План

1. Вступ.

2. Поняття ІС.

3. Покоління ІС.

Вступ

ХХI століття характеризується вченими як перехід людського суспільства з постіндустріальної фази розвитку в інформаційну фазу, тобто в суспільство, засноване на інформаційних технологіях. У цей час людство вперше зіткнулось зі стрімким зростанням обсягів інформації усіх різновидів, що зробило практично неможливим традиційну ручну технологію обробки паперових документів. Таким чином, уперше людство зіткнулось з необхідністю автоматизації розумової праці.

Для боротьби з інформаційною кризою вчені та інженери запропонували використовувати комп'ютер. З наукового погляду комп'ютер це універсальний перетворювач інформації. Універсальність комп'ютера як перетворювача інформації визначається, по-перше, його здатністю переробляти і зберігати будь-яку інформацію, якщо вона представлена в «зручній» для нього двійковому вигляді. Але головне, що власне і складає причину універсалізму, зв'язане з програмованістю комп'ютерів. Саме ця властивість робить комп'ютер багатофункціональним і потенційно здатним до розв’язування будь-яких задач, а також визначає воістину всюдисущий характер їхнього застосування в сучасному суспільстві. За частки секунди комп'ютер може переключитися з виконання однієї програми на іншу, і в результаті буде розв’язуватися зовсім інша прикладна задача. Така швидка зміна функцій також не має аналогів в історії машинобудування, хоча ідея програмованих автоматів була висунута інженерами ще в 19 столітті.

По мірі впровадження комп'ютерів процес економічного росту в передових країнах починає усе більше здійснюватися за рахунок випереджального розвитку інформаційних технологій, тобто технологій, пов'язаних зі способами використання комп'ютерів для розв’язання  прикладних задач. Якщо на початку XX сторіччя в інформаційному секторі США було зайнято 5% населення, у промисловості 37% і в сільському господарстві 42%, то до початку ХХІ сторіччя в інформаційному секторі вже працювало 50% населення, у промисловості 13% і в сільському господарстві 2 %.

Метою цього курсу є  ознайомлення студентів з сучасними інформаційними системами і технологіями, їх раціональним використанням, а також  формування у студентів практичних навичок використання сучасних інформаційних технологій у своїй майбутній управлінській діяльності.

При вивченні цього курсу передбачається, що студент володіє основами інформатики та менеджменту.

Основним завданням даного курсу є теоретична і практична підготовка студентів за наступними напрямками:

  • Сутність інформаційних систем;

  • Методологія розробки корпоративних програмних систем, оцінка їхньої якості й ефективності;

  • Планування, прогнозування й оптимізація в бізнесі з використанням табличного процесора;

  • Основні методи роботи з базами даних;

  • Основні методи керування проектами.

На прикладах розв’язання типових задач у студентів формуються навички використання складних аналітичних методів, а також досвід роботи з відповідним програмним забезпеченням.

 

Поняття ІС

До основних теоретичних понять, що є загальними для інформатики і кібернетики відносяться наступні поняття:

  • інформація;

  • керування;

  • система.

Слово «інформація» походить від латинського слова «informatio», що означає повідомлення, роз'яснення якого-небудь факту, події, явища.

У кібернетиці поняття інформації пов’язане з поняттям ентропії (невизначеності). Інформація це негативна ентропія, тобто чим більше інформації, тим менше ентропії].

Інформація - це будь-які дані про  об’єкт, які зменшують ступінь його невизначеності.

Формою існування інформації є рух. Постійно переміщуючись, і переходячи з одного виду в інший, наприклад, у суспільстві, вона задовольняє потреби людей у спілкуванні і спільній роботі. Власне кажучи немає жодної ланки людської діяльності, де б не зустрічалося «перетворення інформації» [3].

В інформаційній взаємодії завжди можна виділити наступні три складові:

1) джерело інформації;

2) середовище передавання інформації;

3) приймач інформації.

Іншими словами, інформація народжується в результаті матеріальної взаємодії, потім поширюється в деякому матеріальному середовищі, наприклад електромагнітному полі, і використовується в результаті взаємодії повідомлення зі споживачем.

Інформацію можна зберігати, передавати, перетворювати. Вона є найважливішим ресурсом управління, без якого неможливе функціонування складних систем. Для інформації характерні наступні основні властивості:

1)  повнота;

2)  актуальність (своєчасність);

3)  достовірність;

4)  корисність (цінність).

Остання властивість є комплексною і по суті  визначає якість інформації, тобто її придатність для прийняття управлінських рішень. Крім того, інформація класифікується за  змістом на: наукову, технічну, виробничу, управлінську, економічну, соціальну, правову, статистичну, персональну і т.д. Кожний з цих видів інформації має свої особливості у формі представлення і способі обробки.

В залежності від форми представлення і поширення інформація підрозділяється на: аудіоінформацію (усну), відеоінформацію (графічну), текстову (друковану), електронну і т.д. В залежності від режимів доступу інформація поділяється на: відкриту, закриту (конфіденційну) і т.д.

Предметом нашого подальшого розгляду буде управлінська та економічна інформація, представлена в електронній формі, тобто у формі придатній для автоматичної обробки.

Поняття інформаційної системи логічно пов'язане з визначенням системи взагалі.

Система – це  сукупність самостійних об’єктів (елементи стстеми),  які відповідним чином структуровані (структура системи), організовані (організація системи) та складають певну єдність (цілісність системи).

Система

Елементи системи

Головна мета системи

Фірма

Люди, устаткування, матеріали, будинки й ін.

Виробництво товарів

Комп'ютер

Електронні й електромеханічні елементи, лінії зв'язку й ін.

Обробка даних

Телекомунікаційна система

Комп'ютери, модеми, кабелі, мережне програмне забезпечення й ін.

Передача інформації

Інформаційна система

Комп'ютери, комп'ютерні мережі, люди, інформаційне й програмне забезпечення

Виробництво професійної інформації

Система

Элементы системы

Главная цель системы

Фирма

Люди, оборудование, материалы, здания и др.

Производство товаров

Компьютер

Электронные и электромеханические элементы, линии связи и др.

Обработка данных

Телекоммуникационная система

Компьютеры, модемы, кабели, сетевое программное обеспечение и др.

Передача информации

Информационная система

Компьютеры, компьютерные сети, люди, информационное и программное обеспечение

Производство профессиональной информации

Додавання до поняття «система» слова «інформаційна» відображає ціль її створення і функціонування. ІС забезпечують збирання, зберігання, обробку, пошук, видачу інформації, яка є необхідною в процесі прийняття рішення в будь-якій сфері діяльності людини.

Інформаційна система — це взаємозв’язана сукупність засобів, методів та персоналу, що використовуються для зберігання, обробки та видачі інформації в інтересах досягнення поставленої мети.

Сучасне розуміння ІС передбачає використання ПК, як основного засоба обробки інформації.

Покоління ІС

Умовно можна виділити три покоління ІС.

В ІС першого покоління (1963-1972 рр.) для кожної задачі окремо готувалися дані, створювалася математична модель і розроблялось програмне забезпечення. Такий підхід зумовлював інформаційну та математичну надмірність (записані на машинний носій дані не могли бути використані для розв'язування іншої задачі). Був позначений тривалістю і трудомісткістю і процес розробки програмного забезпечення кожної задачі.

Для ІС другого покоління (1972-1986 рр.) було характерним розширення технічної і програмної бази. А головна відмінність ІС другого покоління від першого полягає в тому, що ці системи вже мали спільне інформаційне забезпечення усіх задач — базу даних. Організація єдиної бази даних стала можливою лише завдяки створенню спеціальних програмних продуктів —систем управління базами даних (СУБД), основне призначення яких у створенні та підтримці баз даних в актуальному стані.

Сучасний етап розробки і функціонування інформаційних систем характеризується створенням ІС нового покоління, до яких належать експертні системи, системи підтримки прйняття рішень, системи зі штучним інтелектом. Технічною передумовою створення таких систем є широке використання в усіх сферах людської діяльності персональних комп'ютерів.

Класифікація ІС

Залежно від мети функціонування розрізняють такі типи ІС:

  • інформаційно-пошукові системи (які орієнтовані на розв'язування задач пошуку інформації);

  • інформаційно-довідкові системи (в яких за результатами пошуку обчислюють значення арифметичних функцій;

  • інформаційно-управляючі (які забезпечують вироблення рішення на основі автоматизації інформаційних процесів в сфері управління);

  • системи підтримки прийняття рішень.

  • інтелектуальні  системи.

Наочним прикладом інформаційно-пошукової системи є довідкова служба міста, яка містить в собі відомості про мешканців. Користувачі такої системи мають змогу дізнатися про номер телефону будь-якої людини, якщо вони знають адресу цієї людини. А якщо користувачі знають прізвище і дату народження, то можуть довідатися про адресу людини і т.д.

Прикладом інформаційно-довідкової системи може бути інформаційна система будь-якого банка. Вона містить в собі відомості про вклади мешканців міста, а обробка банківської інформації передбачає поновлення сум вкладів, розрахунок відсотків, підведення підсумків за певний період роботи і т.д.

Інформаційно-управляючі, або автоматизовані системи (АС) — це системи, які складаються з персоналу і комплексу засобів автоматизації його діяльності. Залежно від виду діяльності розрізняють такі різновиди АС: автоматизовані системи управління (АСУ), системи автоматизованого проектування (САПР), автоматизовані системи наукових досліджень (АСНД) та інші.

В високорозвинутих країнах системи підтримки прийняття рішень дуже поширені. Прикладом такої системи може бути система, яка застосовується в центрах зайнятості для надання допомоги у виборі можливого місця роботи на підставі особистих уявлень клієнтів про бажаний характер майбутньої діяльності. Робота з системою розпочинається з короткого опису альтернатив, між якими провадитиметься вибір. Користувачеві засобами звичної йому мови пропонується дати багатокритеріальну оцінку кожного з розглядуваних варіантів. Далі система перевіряє узгодженість інформації, поданої людиною, виявляє суперечності і визначає цінність інформації, що находить. Після цього інформація вводиться до системи і на основі концепції багатокритеріальної теорії корисності видаються пріоритети користувача, що дає змогу ранжирувати об'єкти вибору.

Інтелектуальна діяльність — це дії та розумові висновки людей у нестандартних ситуаціях. Системами штучного інтелекту називають системи, які здатні виконувати операції, імітуючі інтелектуальні здібності людей. Найбільш поширеним видом інтелектуальних систем є експертна система. Експертна система — це комп'ютерна система, яка втілює в собі досвід експерта, що грунтується на його знаннях в певній галузі. Експертна система на основі обробки цих знань може давати інтелектуальні поради, приймати рішення на рівні експерта-професіонала, а також за бажанням користувача пояснювати хід розв'язування в разі відшукання того чи іншого рішення.

З повагою ІЦ "KURSOVIKS"!