Лекція №1 - Навчальні матеріали, інформаційні системи, НУДПСУ
« Назад Лекція №1 План 1. Вступ. 2. Поняття ІС. 3. Покоління ІС. Вступ ХХI століття характеризується вченими як перехід людського суспільства з постіндустріальної фази розвитку в інформаційну фазу, тобто в суспільство, засноване на інформаційних технологіях. У цей час людство вперше зіткнулось зі стрімким зростанням обсягів інформації усіх різновидів, що зробило практично неможливим традиційну ручну технологію обробки паперових документів. Таким чином, уперше людство зіткнулось з необхідністю автоматизації розумової праці. Для боротьби з інформаційною кризою вчені та інженери запропонували використовувати комп'ютер. З наукового погляду комп'ютер це універсальний перетворювач інформації. Універсальність комп'ютера як перетворювача інформації визначається, по-перше, його здатністю переробляти і зберігати будь-яку інформацію, якщо вона представлена в «зручній» для нього двійковому вигляді. Але головне, що власне і складає причину універсалізму, зв'язане з програмованістю комп'ютерів. Саме ця властивість робить комп'ютер багатофункціональним і потенційно здатним до розв’язування будь-яких задач, а також визначає воістину всюдисущий характер їхнього застосування в сучасному суспільстві. За частки секунди комп'ютер може переключитися з виконання однієї програми на іншу, і в результаті буде розв’язуватися зовсім інша прикладна задача. Така швидка зміна функцій також не має аналогів в історії машинобудування, хоча ідея програмованих автоматів була висунута інженерами ще в 19 столітті. По мірі впровадження комп'ютерів процес економічного росту в передових країнах починає усе більше здійснюватися за рахунок випереджального розвитку інформаційних технологій, тобто технологій, пов'язаних зі способами використання комп'ютерів для розв’язання прикладних задач. Якщо на початку XX сторіччя в інформаційному секторі США було зайнято 5% населення, у промисловості 37% і в сільському господарстві 42%, то до початку ХХІ сторіччя в інформаційному секторі вже працювало 50% населення, у промисловості 13% і в сільському господарстві 2 %. Метою цього курсу є ознайомлення студентів з сучасними інформаційними системами і технологіями, їх раціональним використанням, а також формування у студентів практичних навичок використання сучасних інформаційних технологій у своїй майбутній управлінській діяльності. При вивченні цього курсу передбачається, що студент володіє основами інформатики та менеджменту. Основним завданням даного курсу є теоретична і практична підготовка студентів за наступними напрямками:
На прикладах розв’язання типових задач у студентів формуються навички використання складних аналітичних методів, а також досвід роботи з відповідним програмним забезпеченням.
Поняття ІС До основних теоретичних понять, що є загальними для інформатики і кібернетики відносяться наступні поняття:
Слово «інформація» походить від латинського слова «informatio», що означає повідомлення, роз'яснення якого-небудь факту, події, явища. У кібернетиці поняття інформації пов’язане з поняттям ентропії (невизначеності). Інформація це негативна ентропія, тобто чим більше інформації, тим менше ентропії]. Інформація - це будь-які дані про об’єкт, які зменшують ступінь його невизначеності. Формою існування інформації є рух. Постійно переміщуючись, і переходячи з одного виду в інший, наприклад, у суспільстві, вона задовольняє потреби людей у спілкуванні і спільній роботі. Власне кажучи немає жодної ланки людської діяльності, де б не зустрічалося «перетворення інформації» [3]. В інформаційній взаємодії завжди можна виділити наступні три складові: 1) джерело інформації; 2) середовище передавання інформації; 3) приймач інформації. Іншими словами, інформація народжується в результаті матеріальної взаємодії, потім поширюється в деякому матеріальному середовищі, наприклад електромагнітному полі, і використовується в результаті взаємодії повідомлення зі споживачем. Інформацію можна зберігати, передавати, перетворювати. Вона є найважливішим ресурсом управління, без якого неможливе функціонування складних систем. Для інформації характерні наступні основні властивості: 1) повнота; 2) актуальність (своєчасність); 3) достовірність; 4) корисність (цінність). Остання властивість є комплексною і по суті визначає якість інформації, тобто її придатність для прийняття управлінських рішень. Крім того, інформація класифікується за змістом на: наукову, технічну, виробничу, управлінську, економічну, соціальну, правову, статистичну, персональну і т.д. Кожний з цих видів інформації має свої особливості у формі представлення і способі обробки. В залежності від форми представлення і поширення інформація підрозділяється на: аудіоінформацію (усну), відеоінформацію (графічну), текстову (друковану), електронну і т.д. В залежності від режимів доступу інформація поділяється на: відкриту, закриту (конфіденційну) і т.д. Предметом нашого подальшого розгляду буде управлінська та економічна інформація, представлена в електронній формі, тобто у формі придатній для автоматичної обробки. Поняття інформаційної системи логічно пов'язане з визначенням системи взагалі. Система – це сукупність самостійних об’єктів (елементи стстеми), які відповідним чином структуровані (структура системи), організовані (організація системи) та складають певну єдність (цілісність системи).
Додавання до поняття «система» слова «інформаційна» відображає ціль її створення і функціонування. ІС забезпечують збирання, зберігання, обробку, пошук, видачу інформації, яка є необхідною в процесі прийняття рішення в будь-якій сфері діяльності людини. Інформаційна система — це взаємозв’язана сукупність засобів, методів та персоналу, що використовуються для зберігання, обробки та видачі інформації в інтересах досягнення поставленої мети. Сучасне розуміння ІС передбачає використання ПК, як основного засоба обробки інформації. Покоління ІС Умовно можна виділити три покоління ІС. В ІС першого покоління (1963-1972 рр.) для кожної задачі окремо готувалися дані, створювалася математична модель і розроблялось програмне забезпечення. Такий підхід зумовлював інформаційну та математичну надмірність (записані на машинний носій дані не могли бути використані для розв'язування іншої задачі). Був позначений тривалістю і трудомісткістю і процес розробки програмного забезпечення кожної задачі. Для ІС другого покоління (1972-1986 рр.) було характерним розширення технічної і програмної бази. А головна відмінність ІС другого покоління від першого полягає в тому, що ці системи вже мали спільне інформаційне забезпечення усіх задач — базу даних. Організація єдиної бази даних стала можливою лише завдяки створенню спеціальних програмних продуктів —систем управління базами даних (СУБД), основне призначення яких у створенні та підтримці баз даних в актуальному стані. Сучасний етап розробки і функціонування інформаційних систем характеризується створенням ІС нового покоління, до яких належать експертні системи, системи підтримки прйняття рішень, системи зі штучним інтелектом. Технічною передумовою створення таких систем є широке використання в усіх сферах людської діяльності персональних комп'ютерів. Класифікація ІС Залежно від мети функціонування розрізняють такі типи ІС:
Наочним прикладом інформаційно-пошукової системи є довідкова служба міста, яка містить в собі відомості про мешканців. Користувачі такої системи мають змогу дізнатися про номер телефону будь-якої людини, якщо вони знають адресу цієї людини. А якщо користувачі знають прізвище і дату народження, то можуть довідатися про адресу людини і т.д. Прикладом інформаційно-довідкової системи може бути інформаційна система будь-якого банка. Вона містить в собі відомості про вклади мешканців міста, а обробка банківської інформації передбачає поновлення сум вкладів, розрахунок відсотків, підведення підсумків за певний період роботи і т.д. Інформаційно-управляючі, або автоматизовані системи (АС) — це системи, які складаються з персоналу і комплексу засобів автоматизації його діяльності. Залежно від виду діяльності розрізняють такі різновиди АС: автоматизовані системи управління (АСУ), системи автоматизованого проектування (САПР), автоматизовані системи наукових досліджень (АСНД) та інші. В високорозвинутих країнах системи підтримки прийняття рішень дуже поширені. Прикладом такої системи може бути система, яка застосовується в центрах зайнятості для надання допомоги у виборі можливого місця роботи на підставі особистих уявлень клієнтів про бажаний характер майбутньої діяльності. Робота з системою розпочинається з короткого опису альтернатив, між якими провадитиметься вибір. Користувачеві засобами звичної йому мови пропонується дати багатокритеріальну оцінку кожного з розглядуваних варіантів. Далі система перевіряє узгодженість інформації, поданої людиною, виявляє суперечності і визначає цінність інформації, що находить. Після цього інформація вводиться до системи і на основі концепції багатокритеріальної теорії корисності видаються пріоритети користувача, що дає змогу ранжирувати об'єкти вибору. Інтелектуальна діяльність — це дії та розумові висновки людей у нестандартних ситуаціях. Системами штучного інтелекту називають системи, які здатні виконувати операції, імітуючі інтелектуальні здібності людей. Найбільш поширеним видом інтелектуальних систем є експертна система. Експертна система — це комп'ютерна система, яка втілює в собі досвід експерта, що грунтується на його знаннях в певній галузі. Експертна система на основі обробки цих знань може давати інтелектуальні поради, приймати рішення на рівні експерта-професіонала, а також за бажанням користувача пояснювати хід розв'язування в разі відшукання того чи іншого рішення. З повагою ІЦ "KURSOVIKS"! |