Робоча навчальна програма з курсу Інформаційні технології в менеджменті, Комп'ютерні науки, НУДПСУ
« Назад ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА АДМІНІСТРАЦІЯ УКРАЇНИ НАЦІОНАЛЬНИЙ УНІВЕРСИТЕТ ДЕРЖАВНОЇ ПОДАТКОВОЇ СЛУЖБИ УКРАЇНИКафедра інформаційних систем і технологій
Затвердженона засіданні Вченої ради університетуПротокол № __ від «___» _______ 2009р.
РОБОЧА НАВЧАЛЬНА ПРОГРАМА
"Інформаційні технології в менеджменті ”для підготовки бакалаврів напряму підготовки 0804 «Комп’ютерні науки» спеціальності: 6.080400 «Інтелектуальні системи прийняття рішень», денної форми навчання статус дисципліни: вибіркова Ірпінь – 2009 Робоча навчальна програма курсу "Інформаційні технології в менеджменті" складена на основі навчального плану підготовки бакалаврів напряму підготовки 0804 «Комп’ютерні науки», спеціальності 6.080400 «Інтелектуальні системи прийняття рішень», затвердженого в 2006 році, денної форми навчання. Автори: Антоненко В.М. , к.т.н., доцент Свириденко В.Ю., ст. викладач Рецензент: Ріппа С.П., д.е.н. професор
Розглянуто і схвалено на засіданні кафедриінформаційних систем і технологійПротокол № ___ від «_____» ______________ 2009 р. Зав. кафедрою В.А. Одинець, к.е.н., доцентПогоджено: На засіданні вченої ради факультету економіки та оподаткування Протокол № ____ від «_____» __________________ 2009 р. Голова вченої ради факультету економіки та оподаткування Г.М. Калач к.е.н., доцент Завідувач навчально - методичного відділу О.О.Бойко Реєстраційний №_______
ЗМІСТ Передмова Опис навчальної дисципліни Структура навчальної дисципліни Зміст програми за змістовими модулями Рекомендації студентам щодо самостійної роботи Контрольні питання Методи оцінювання та розподіл балів за рейтинговою системою Список рекомендованой литературы
ПередмоваВ сучасних умовах економічних реформ в Україні інформатизація суспільства і комп’ютеризація різних галузей діяльності вважається стратегічним напрямком науково-технічного прогресу, спрямованого на вирішення важливих соціальних і економічних проблем. Одна з важливих проблеми інформатизації і комп’ютеризації, що постає перед установами, організаціями та підприємствами усіх форм власності це проблема проведеня комерційних та фінансових операцій на сучасному технологічному рівні, що базується на застосуванні нових комп’ютерно-телекомунікаційних систем та технологій. Предметом дисципліни є комп’ютерні телекомунікаційні системи та технології, що забезпечують проведення широкого спектру фінансово-комерційних операцій, організації та управління підприємств, застосування інформаційних технологій, засобів і методів обробки інформації в інформаційних системах Метою дисципліни є формування у студентів: теоретичних знань методами і засобами подання і обробки електронної інформації, що застосовуються при вирішенні практичних задач обробки інформації в організаційних системах управління економічними об’єктами, а також створення і проектування ІС для використання в менеджерській діяльності практичних навичок використання сучасних комп’ютерно-телекомунікаційних технологій для організації ефективної роботи підприємств і організацій, виконання фінансово-розрахункових операцій, проведення брокерських та трейдерських операцій на фондовому та валютному ринках, побудови віртуальних магазинів та інших підприємств. Завданням дисципліни є навчити студентів:
Вимоги до знань і вмінь студентів. Критерії оцінки успішності повинні відповідати робочо навчальній програмі й найбільш важливим вимогам до знань студентів:
Міжпредметні зв’язки Дисципліна базується на знаннях, набутих при вивченні таких дисциплін: “Комп’ютерний моніторинг фінансових ресурсів”, “Маркетинг", «Фінанси підприємств», «Алгоритмізація та програмування», «Системи управління базами даних», «Економіка підприємства». Дисципліна забезпечує підготовку студентів до написання випускної роботи та дипломного проектування. Методи і форми викладання дисципліни. Вивчення дисципліни передбачає лекційні і практичні заняття в спеціалізованих лабораторіях персональних комп‘ютерів, які повинні бути з‘єднані у локальну комп‘ютерну мережу и мати вихід до глобальної мережі. Під час вивчення курсу студенти виконують самостійне опрацювання частини матеріалу. Самостійна робота студентів сприяє закріпленню набутих знань та практичних навичок. До складу програми входять рекомендації щодо самостійної роботи студентів, список рекомендованої літератури Форми і засоби проміжного та підсумкового контролю. Необхідною умовою навчання є контроль набутих знань. Об‘єктивність оцінки знань студентів залежить від форм и методів поточного та підсумкового контролю.Для поточного підсумкового контролю програмою передбачені контрольні питання до кожної теми курсу і модульного контролю. Після завершення вивчення курсу проводиться підсумковий контроль. Під час проведення поточного контроль студенти отримують бали за виконані самостійні та практичні завдання, а також поточне тестування по лекційним матеріалам. Форми проведення поточного контролю, їх періоди визначаються робочим планом викладача. Поточний контроль проводиться у вигляді заліків по практичним і самостійним роботам, а також контрольних заходів по змістовим модулям. Підсумкова оцінка визначається за кредитно – модульною системою оцінки знань на підставі результатів одержаних студентом на протязі вивчення всього курсу.. При визначення підсумкового рейтингу студентів за кредитно – модульною системою оцінки знань згідно до вимог Болонської декларації використовується наступна шкала оцінки знань:
Робоча навчальна програма курсу вміщує структурний план дисципліни із погодинним розподілом на лекційні, практичні заняття, самостійну роботу студентів, план лекцій курсу та зміст лабораторних занять, а також розподіл балів оцінювання роботи студентів згідно модульній системі. ОПИС НАВЧАЛЬНОЇ ДИСЦИПЛІНИ"Інформаційні технології у менеджменті” для підготовки бакалаврів за напрямом підготовки 0804 «Комп’ютерні науки» спеціальності: 6.080400 «Інтелектуальні системи прийняття рішень», денної форми навчання Предметом дисципліни є комп’ютерні телекомунікаційні системи та технології, що забезпечують проведення широкого спектру фінансово-комерційних операцій, організації та управління підприємств, застосування інформаційних технологій, засобів і методів обробки інформації в інформаційних системах Метою дисципліни є формування у студентів: теоретичних знань методами і засобами подання і обробки електронної інформації, що застосовуються при вирішенні практичних задач обробки інформації в організаційних системах управління економічними об’єктами, а також створення і проектування ІС для використання в менеджерській діяльності практичних навичок використання сучасних комп’ютерно-телекомунікаційних технологій для організації ефективної роботи підприємств і організацій, виконання фінансово-розрахункових операцій, проведення брокерських та трейдерських операцій на фондовому та валютному ринках, побудови віртуальних магазинів та інших підприємств
ЗМІСТ ПРОГРАМИ ЗА ЗМІСТОВИМИ МОДУЛЯМИ
Змістовий модуль 1. «Основи інформаційних систем і технологій» ЛЕКЦІЯ (2 год.) ТЕМА 1. Інформаційні технології та їх класифікація в технологічних процесах оброблення інформації в менеджменті.
Самостійна робота:
Література: [1], [2], [3], [7],[8],[9],[10],[11]
ЛЕКЦІЯ (2 год.) Тема 2. Економічна інформація і засоби її формалізованого опису
Самостійна робота:
Література: [1], [2], [3], [7],[8],[9],[10],[11]
ЛЕКЦІЯ (2 год.) Тема 3. Інформаційні системи та їх роль у менеджменті. Концептуальні основи інформаційних систем.
Самостійна робота:
Література: [1], [2], [3], [7],[8],[9],[10],[11], [13]
ЛЕКЦІЯ (2 год.) Тема 4. Організація інформаційного забезпечення для систем менеджменту
Самостійна робота:
Практична робота №1 Тема: Аналіз предметної області. Створення інфологічної і даталогічної моделі предметної області. Мета: Оволодіти практикою розробки моделей предметної області. Завдання. Формалізувати задачу розробки моделі предметної області. Провести виділення об’єктів предметної області. Провести інформаційний опис об’єктів предметної області. Встановити відношення між об’єктами предметної області. Реалізація схеми даталогічної моделі засобами MS Access. Розробити форми подання вхідної та вхідної інформації Література: [1], [2], [3], [7],[8],[9],[10],[11], [15]
ЛЕКЦІЯ (2 год.) Тема 5. Основні поняття моделювання організацій. Моделювання технологічних процесів та ризиків 1. Модель, етапи моделювання.2. Основні поняття про моделювання організацій
3. Математичні моделі: статистичні, динамічні, оптимізаційні, імітаційні. 4. Моделювання інвестиційної діяльності. 5. Моделювання операційної діяльності. Збут. 6. Моделювання структури персоналу організації.
Самостійна робота:
Практична робота №2 Тема: Імітаційне та оптимізаційне моделювання впливу факторів на зміну чистого прибутку торгівельного підприємства при різних варіантах сценаріїв засобами "Підбір параметра" та "Пошук рішення" табличного процесора MS Excel Мета: Оволодіти методикою проведення імітаційного та оптимізаційного моделювання засобами табличного процесора MS Excel Завдання. Змоделювати вплив окремих факторів (ціни реалізації, обсягу товарообороту, середньої торгівельної надбавка та витрат обігу) на зміну чистого торгівельного підприємства. Використати засіб "Підбір параметра". Побудувати результативну таблицю та розробити три варіанти сценарію: оптимістичний, песимістичний та реалістичний, кожен з яких зображує реальні зміни показників, які впливають на прибуток підприємства. Використати засіб "Пошук рішення". Опрацювати різні варіанти сценаріїв. Побудувати результативну таблицю та розробити три варіанти сценарію: оптимістичний, песимістичний та реалістичний, кожен з яких зображує реальні зміни всіх показників, які впливають на прибуток підприємства. Література: [1], [4], [5], [6], [7], [8], [9], [10], [11]
Змістовий модуль 2. «Менеджерські системи» ЛЕКЦІЯ (2 год.) Тема 6. Менеджерські системи і проблеми управління організаціями
Самостійна робота:
Практична робота №3 Тема: Застосування кореляційно-регресійного аналізу в табличному процесорі MS Excel для визначення параметрів функціональної залежності між результативним фактором та факторами-показниками при обґрунтуванні бізнес-плану створення нової структурної одиниці Мета: оволодіти методикою застосування кореляційно-регресійного аналізу в табличному процесорі MS Excel для визначення параметрів функціональної Завдання: Визначити тісноту зв'язку між результативним показником - прибуток від реалізації та кожним з показників-факторів (торгова площа, чисельність робітників, індекс інфляції, вартість основних засобів, власний капітал), використовуючи функцію КОРЕЛ. Записати формулу залежності між ними та параметри цієї залежності (функція ЛИНЕЙН). Довести, що визначена залежність не є випадковою (за критерієм Фішера). Визначити формулу та параметри множинної регресії між результативним показником та всіма показниками-факторами. Література: [1], [2], [3], [4], [5], [6], [7], [9], [11], [13], [14]
ЛЕКЦІЯ (4 год.) Тема 7. ІС державних підприємств та комерційних структур (ІС виробничої діяльності, ІС менеджменту, ІС інвестиційної діяльності, ІС маркетингу, ІС з урахуванням ризиків)
Самостійна робота:
Практична робота № 4. Тема: Застосування вбудованих функцій табличного процесора MS Excel для розрахунку ефективності капіталовкладень та амортизації обладнання. Мета: Оволодіти практикою застосування вбудованих функцій табличного процесора MS Excel для розрахунку ефективності капіталовкладень та амортизації обладнання. Завдання. Формалізувати задачу: Розробити форми подання вхідної та вихідної інформації у вигляді таблиць. За допомогою функції НПЗ розрахувати чистий поточний об'єм вкладу. Застосувати засіб "Підбір параметра" для визначення оптимальної річної відсоткової ставки і проаналізувати, яка ефективність надання кредиту. Визначити розміри основних платежів, платежів за відсотками загальної щорічної сплати та залишку боргу за позикою. Визначити розмір грошових коштів на рахунку наприкінці визначеного терміну часу. Визначити розмір річної відсоткової ставки за один період виплат, застосувавши фінансову функцію НОРМА. Розрахувати величину амортизації обладнання за 10 років експлуатації методом рівномірної амортизації (функція АМР) та методом постійного обліку амортизації (функція АМГД). Література: [1], [4], [5], [6], [7], [9], [10], [13], [14]
ЛЕКЦІЯ 42 год.) Тема 8. Мережеві системи управління корпоративними бізнес-процесами та розвиток інформаційних систем менеджменту на сучасному ринку
Самостійна робота: Передбачає виконанняпрактичних завдань по роботі з програмними продуктами «Парус», «Галактика», тощо по автоматизації задач виробничого менеджменту.
Практична робота № 5. Тема: Знайомство з функціональними можливостями інтегрованого комплексу «Галактика». Мета: Оволодіти навичками роботи з інтегрованою системою «Галактика» Завдання. Ознайомитись з основними підсистемами системи та інтерфейсом користувача «Галактика». Провести загальносистемне настроювання системи „Галактика”, провести реєстрацію умовного підприємства в системі та розробити логічну структуру інформаційної бази даних, вибрати форму первинного документу та машинного носія. Заповнити базу даних довідників: організації та банки; підрозділи, склади; інфраструктура складу; ресурси зберігання; каталог матеріальних цінностей; партії товарів; каталог груп податків; послуги; комплекти послуг; матеріально-відповідальні особи; довірчі особи; штрафи; податки; доходи; курси валют.
Практична робота № 6. Тема: Розробка системи обліку на підприємстві за допомогою інтегрованого комплексу «Галактика». Мета: Оволодіти навичками ведення бухгалтерського обліку за допомогою інтегрованої системи «Галактика». Завдання. Ознайомитись з методикою проведення обліку основних засобів на підприємстві за допомогою системи «Галактика». Створити систему ведення інвентарних карток основних засобів. Виконати процедуру обліку основних засобів. Провести розрахунки амортизації та зносу та переобліку основних засобів. Провести процедуру заповнення платіжних документів. Виконати процедуру отримання звітних вихідних форм по синтетичним рахункам фінансово-розрахункових операцій; виконати операцію з валютою. Оформити та виконати процедуру ведення журналів-ордерів, звітних форм та виконання процедури виконання електронних розрахунків. Література: [7], [8], [9], [10], [18], [19]
Змістовий модуль 3. «Інтелектуальні інформаційні системи в менеджменті» ЛЕКЦІЯ (2 год.) Тема 9. Інформаційна система підтримки прийняття рішень для управління. Проблеми інтелектуалізації систем менеджменту
Самостійна робота:
Практична робота №9. Тема: Робота з інформаційно-пошуковою системою “Ліга”. Мета: Ознайомитися з принципами роботи з інформаційно-пошуковою системою “Ліга”. Оволодіти навичками роботи з системою для застосування у фаховій ліяльності. Завдання: Ознайомитись з принципами роботи і виконання пошуку за критерями. Ознайомитись з законодавчо-нормативною базою стосовно податкової служби і бухобліку. Ознайомитись з принципами роботи пунктів меню “Ключові слова”, “Термінологічний словник”, “Типові договори та форми”, “довідники”, “Опублікування”. Література: [1], [4], [5], [6], [7], [9], [10], [12], [13]
ЛЕКЦІЯ (2 год.) Тема 10. Комп’ютерні системи управління проектами та підприємствами
Самостійна робота: Виконання практичного завдання по роботі з програмою «Бест-Звіт»
Практична робота № 8 Тема: Знайомство з роботою системи Project Expert, застосуванням для проведення фінансового моделювання і аналізу імітаційної моделі фінансово-економічної діяльності консалтингової фірми. Мета: Набути практичних навичок використання засобів Project Expert для проведення фінансового моделювання і аналізу імітаційної моделі фінансово-економічної діяльності консалтингової фірми.. Завдання. Необхідно набути навичок розробити імітаційну модель фінансово-економічної діяльності фірми по реалізації проекту, вибрати схему фінансування та оцінити показники економічної ефективності проекту.
Практична робота № 9 Тема: Моделювання фінансово-економічної діяльності виробничого підприємства, яке створюється засобами системи Project Expert. Мета: Набути практичних навичок використання засобів Project Expert для моделювання фінансово-економічної діяльності виробничого підприємства. Завдання. Розглянемо проект створення нової фірми по виробництву Набути навичок розробки імітаційної моделі створюваної фірми. В результаті роботи необхідно отримати бізнес-план. Провести аналіз інвестиційного проекту Література: [7], [9], [10], [11], [12], [16], [20], [21]
Змістовий модуль 4. «Менеджерські системи в умовах цифрової економіки» ЛЕКЦІЯ (2 год.) Тема 11. Об’єктно орієнтований підхід в управлінні бізнес-процесами
Самостійна робота:
Практична робота №10. Тема: Вивчення середовища функціонального моделювання BPWin. Мета: Засвоїти основні навички роботи у середовищі BPWin. Завдання: Провести аналіз функціональної організації підприємства на основі методології SADT (IDEF0) з використанням BPwin. Налагодження параметрів середовища для моделювання діяльності організації. Провести моделювання документообігу й обробки інформації на основі методології DFD з використанням інструментального засобу BPWin. Література: [1], [4], [5], [6], [14], [15], [16]
ЛЕКЦІЯ (2 год.) Тема 12. Віртуальні підприємства як сучасна форма організації
Практична робота №11. Тема: Програмні засоби побудови Internet-офісу Мета: Набути навичок побудови Internet-офісу за допомогою спеціальних інструментальних систем Завдання: Познайомитись з методами створення віртуального офісу. Познайомитись з системами ucoz.com (JShop). Розробка структури сайту електронного підприємства. Реалізація структури електронного підприємства. Створити і розмістити в Internet власний віртуальний офіс на сервері.
Самостійна робота: Передбачає виконання практичних робіт 1 і 2
Практична робота на самостійне опрацювання №1. Тема: Розробка бізнес-плану електронного підприємства. Мета: Набути навичок розробки бізнес-плану електронного підприємства за допомогою спеціальних інструментальних систем. Завдання: 1. Електронні платіжні системи. 2. Маркетингові дослідження і планування у електронній комерції.
Практична робота на самостійне опрацювання №2 Тема: Знайомство з методами маркетингової діяльності і реклами в у мережі Internet. Мета: Набути навичок проведення маркетингової роботи в Internet застосовуючи віртуальний офіс. Завдання: Познайомитись з методиками проведення реклами і маркетингової діяльності організаціями різних форм власності. Ознайомитись з принципами маркетингової роботи сегменту Internet-ринку - системи Іnmarket. Пошук комерційної інформації за допомогою дошок об’яв і каталогів
Література: [1], [4], [5], [6], [10], [11], [12], [13], [14], [15]
Тема 13. Безпека менеджерських систем
Самостійна робота:
Практична робота №14 Тема: Знайомство з методами захисту інформації в інформаційних системах Мета: Набути навичок по організації захисту інформації від несанкціонованого доступу в інформаційних системах. Завдання: Познайомитись з принципами ремаалізації систем захисту в ІС. Навчитись організовувати захист інформаційної бази системи. Набути навичок ораганізаціїї системи парольного захисту. Навчитись забезпечувати організацію конфедеційного зв‘язку. Провести аналіз захищенності системи.
Література: [1], [4], [5], [6], [11], [14], [15], [16] РЕКОМЕНДАЦІЇ СТУДЕНТАМ ЩОДО САМОСТІЙНОЇ РОБОТИСамостійна робота допомагає студентам максимально ефективно використати навчальний час, виробити навички самостійного вивчення окремих питань, зосередити увагу на фаховій літературі, сформувати власну точку зору для самостійного вирішення проблем проектування інформаційних систем у менеджменті. Працюючи самостійно, студент повинен вивчити елементи створення інформаційних систем, основні положення, вміти створювати математичні моделі, а також вміти впроваджувати інформаційні технології в процесах менеджменту. Самостійна робота студентів проводиться за такими формами:
Кожен студент повинен написати реферат або виконати індивідуальне завдання за погодженням із викладачем. Особлива увага під час самостійної роботи повинна приділятись набуттю навичок практичної роботи з програмними комплексами та роботі з Inernet-технологіями. Перед практичною роботою студенти мають ознайомитися з методичним забезпеченням (лекційний, методичний, довідковий матеріал на паперових та електронних носіях, демонстраційні ролики). Після цього можна виконувати конкретні практичні завдання згідно вимог. Вимоги до написання рефератуНаписання реферату – один із видів самостійної роботи студентів. Реферат пишуть або друкують розміром шрифту 14 пунктів з одного боку аркушу паперу стандарту А4 через 1 міжрядкових інтервали та нумерують, залишаючи береги таких розмірів: лівий – 20 мм, правий – 10 мм, верхній та нижній – по 10 мм. Загальний обсяг реферату – до 20 сторінок. Оформляють реферат відповідно до загальноприйнятих вимог. На титульному аркуші вказують назву університету, факультет, спеціальність, дисципліну, тему, курс, групу, прізвище й ініціали студента та викладача. Зміст реферату складається із вступу, розділів основної частини, висновків, списку використаної літератури, які виокремлюються в тексті. Завершений та оформлений реферат студент підписує і проставляє дату виконання. Роботи, які виконані несамостійно, а також такі, що не можуть бути оцінені позитивно, переписуються з урахуванням зауваження викладача. Захист реферату проводиться шляхом публічного захисту або індивідуальної бесіди викладача зі студентом.
Тематика рефератів
Індивідуальне завдання виконується на практичному матеріалі конкретного підприємства чи установи. Загальний обсяг звіту з індивідуального завдання повинен складати 10-12 сторінок друкованого тексту формату паперу А4. Для друкованої роботи шрифт повинен відповідати 14 розміру текстового редактора Word. До звіту повинні входити:
У пояснювальній записці потрібно розкрити актуальність обраної теми, навести інформацію про роль та місце інформаційних систем в управлінні господарством. Головна частина звіту з індивідуальної роботи – це інформація про дослідження предметної області та обґрунтування проектних рішень, до якої можуть входити наступні питання: 1.Характеристика, склад та постановка задачі в умовах автоматизації. 2.Алгоритм розв'язування задачі згідно теми індивідуального завдання. 3.Iнформацiйне забезпечення системи. 4.Технологія розв'язку задачі та результати обробки даних. 5.Висновки. 6.Додатки. КОНТРОЛЬНІ ПИТАННЯ
СПИСОК РЕКОМЕНДОВАНОЙ ЛИТЕРАТУРЫ1. Автоматизация управления предприятием / В.В. Баронов и др. – М.Ж ИНФРА-М, 2000 З повагою ІЦ "KURSOVIKS"! |