Роздрукувати сторінку
Главная \ Методичні вказівки \ Методичні вказівки \ 238 Методичні вказівки до практичної роботи №6 - Інвестиційний план в системі Project Expert

Методичні вказівки до практичної роботи 6, інвестиційний план в системі Project Expert

« Назад

 Практична робота № 6

Тема: Знайомство з роботою системи Project Expert, застосуванням для проведення фінансового моделювання і аналізу імітаційної моделі фінансово-економічної діяльності консалтингової фірми.

Мета: Набути практичних навичок використання засобів Project Expert для проведення фінансового моделювання і аналізу імітаційної моделі фінансово-економічної діяльності консалтингової фірми..

ТЕОРЕТИЧНІ ВІДОМОСТІ

Project Expert - комп’ютерна система, призначена для підготовки бізнес-планів та створення фінансових моделей нового або діючого підприємства незалежно від того до якої галузі це підприємство належить і від масштабів його діяльності.

Імітаційна фінансова модель підприємства, побудована засобами Project Expert, забезпечує генерацію стандартних бухгалтерських процедур і звітних фінансових документів, що реалізовуються у часі бізнес-операцій. Під бізнес операціями розуміють конкретні дії, здійснювані підприємством в процесі економічної діяльності, слідством яких є зміни в об’ємах і напрямах рушення потоків грошових коштів. Ці моделі відображають реальну діяльність підприємства через опис грошових потоків (надходжень і виплат) як подій, що відбуваються в різні періоди часу.

Використання імітаційних фінансових моделей в процесі планування і аналізу ефективності діяльності підприємства або інвестиційного проекту, що реалізовується, є дійовим засобом, що дозволяє «програти» різні варіанти стратегій і приймати обґрунтоване управлінське рішення, направлене на досягнення цілей підприємства.

Project Expert надає можливість побудувати фінансову модель підприємства або інвестиційного проекту, також:

• розробити детальний фінансовий план і визначити потребу в грошових коштах на перспективу;

• визначити схему фінансування підприємства, оцінити можливість і ефективність залучення грошових коштів з різних джерел;

• розробити план розвитку підприємства або реалізації інвестиційного проекту, визначивши найбільш ефективну стратегію маркетингу, а також стратегію виробництва,  що забезпечує раціональне використання матеріальних, людських і фінансових ресурсів;

• програти різні сценарії розвитку підприємства, варіюючи значення чинників, здатних вплинути на його фінансові результати;

• сформувати стандартні фінансові документи, розрахувати найбільш поширені фінансові показники, провести аналіз ефективності поточної і перспективної діяльності підприємства;

• підготувати бездоганно оформлений бізнес-план інвестиційного проекту, повністю відповідний міжнародним вимогам на російському і декількох європейських мовах.

Простий для розуміння інтерфейс  Project Expert (рис. 3.30) надає користувачу можливість пройти через всі етапи створення моделі компанії і опрацювання бізнес-плану. Програма автоматично підтримує основні правила бухгалтерського обліку і фінансового аналізу і проводить глибокий аналіз коректності даних, що вводяться під час розрахунку. Це дозволяє уникнути багатьох помилок на етапі планування.

Модель компанії. Основою побудови бізнес-плану в системі Project Expert є повна фінансова модель компанії. Фактично, в цій моделі імітуються всі платежі, які пов’язані з реалізацією проекту, надходження від продажу, бухгалтерські операції.

Одного разу побудована, модель компанії дозволяє надалі багато разів аналізувати різні варіанти реалізації проекту (для цих цілей Project Expert Prof. містить спеціальну програму), оцінювати вплив на проект зміни зовнішніх чинників (так званий  "what-if" аналіз, його можна провести як вручну, так і в спеціальному розділі  "Аналіз чутливості").

Інформація про проект - назва, автори, тривалість і дата початку проекту, інша загальна інформація про особливості проекту і його реалізацію.

Інформація про компанію - баланс компанії на момент початку проекту, детальний опис її активів, зобов’язань, запасів.

Інформація про фінансове оточення - опис податків, інфляції, курсів валют і інші характеристики того оточення, в якому реалізовується проект. За рахунок гнучкої структури представлення інформації цей модуль дозволяє описати практично деякі особливості законодавства і умов України і більшості інших країн світу. Це дозволяє легко використати програму для аналізу міжнародних проектів 

Інвестиційний план - опис ініціативні інвестиції і підготовчі роботи, пов’язані з реалізацією проекту.

Операційний план - опис плану продажу, виробництва, витрат на персонал і інших операційних витрат компанії.

Опис джерел фінансування - акціонери компанії, кредити, придбання обладнання в лізинг, управління вільними коштами і дивідендна політика.

Ініціативні інвестиції. Програма містить розділ «Інвестиційний план», призначений для складання  календарного  графіка  капітальних  початкових  вкладень  і підготовчих робіт. Тут можна вказати окремі етапи робіт, ресурси, необхідні, для виконання цих етапів, встановити взаємозв’язки між етапами, сформувати активи підприємства, описати способи і терміни амортизації активів.

Тісний зв’язок між календарним планом робіт і правилами їх представлення в бухгалтерській   документації   дозволяє   економити   значний   час, що затрачується на визначення майбутніх амортизаційних відрахувань, витрат на обслуговування обладнання і інших питань, пов’язаних з інвестиційним етапом проекту.

У випадку, якщо які-небудь етапи підготовки виробництва пов’язані з спорудою будівель, придбанням обладнання, землі, або інших основних коштів, користувач може відразу вказати метод амортизації відповідних активів і інші, дані, що відносяться до них.

Дублюючи можливості інших систем управління проектами, Project Expert не змушує користувача використати тільки свою вбудовану підсистему календарного планування. Програма підтримує обмін даними з системами MS Project і Primavera SureTrack,  що дозволяє використати проекти, підготовлені в цих програмах при створенні бізнес-плану і, навпаки, перенести дані з бізнес-плану в системи, орієнтовані на контроль виконання проектів.

Операційний план. Стратегія продажу компанії, що реалізовує проект, виробничі схеми, політика закупівлі і формування запасів повинні бути детально пророблені на вже стадії планування проекту. В умовах досить високої інфляції чинники часу, що визначають стратегію збуту, впливають істотний чином на фінансовий результат проекту.

Project Expert надає користувачеві набір інструментів для опису індивідуальної стратегії реалізації продукції і послуг, а також формування всього операційного плану.

У процесі розробки стратегії продажу потрібно також враховувати тимчасові чинники, такі як: час реалізації продукту (послуги), час затримки платежу після постачання продукції, умови оплати продукту або послуги споживачем (за фактом, з передоплатою або в кредит). Розробляючи стратегію, необхідно, з одного боку, думати про те, як стимулювати попит, але в той же час не втратити в циклі обороту грошових коштів. Створюючи динамічну модель компанії, програма звільняє користувача від необхідності громіздких обчислень і аналізу на цьому етапі - зміни у виробничому або маркетинговому плані компанії в лічені секунди приводяться до відповідних змін у фінансових результатах.

Опис операційного плану включає модулі:

• План збуту;

• План виробництва;

• Матеріали і комплектуючі (опис схеми закупівлі і формування запасів);

• План персоналу;

• Загальні витрати.

Фінансування проекту. Потреба в капіталі визначається на основі даних, що відображаються в Звіті про рушення грошових коштів (Cash-Flow). Значення сальдо рахунку підприємства представлені в останньому рядку таблиці Cash-Flow і демонструють стан розрахункового рахунку підприємства, що прогнозується,  що реалізовує проект в різні періоди часу. Негативне значення сальдо розрахункового рахунку означає, що підприємство не має в своєму розпорядженні необхідну суму капіталу.

Задачею користувача є сформувати капітал таким чином, щоб ні в один період часу значення сальдо розрахункового рахунку не мало негативне значення. При цьому необхідно дотримуватися основного принципу - капітал повинен бути залучений тільки в той період часу, коли це дійсно необхідне.

Важливою перевагою Project Expert є те, що потреба в капіталі визначається з урахуванням інфляції, що, в свою чергу, дозволяє уникнути грубих помилок в плануванні бюджету проекту.

Залучення капіталу. Існує два основних способи залучення капіталу:

  1. Власний - отриманий як внесок інвестора, званий як акціонерний капітал;

  2. Позиковий - наданий комерційним банком або іншим фінансовим інститутом як кредит під певні проценти.

У програмі Project Expert передбачена можливість розробки гнучкої стратегії формування капіталу. При цьому користувач може описати як процедури залучення грошових коштів, так і процедури обслуговування боргу.

Введення даних, що характеризують стратегію формування капіталу проекту, рекомендується здійснювати після проведення розрахунку для визначення потреби в капіталі, при цьому всі дані, що характеризують надходження і витрати в проекті, повинні бути вже введені. У цьому випадку, програма надає детальну інформацію про величину дефіциту грошових коштів, що допомагає правильно вибрати схему фінансування і спосіб залучення грошових коштів.

Програма надає можливість в управлінні коштами, отриманими від проекту. Користувачеві досить указати тільки загальні принципи дивідендної політики і управління інвестиціями і реальні суми будуть розраховані на основі грошей отриманих при реалізації описаної моделі. Природно, можна указати і свою власну схему інвестицій, не покладаючись на думку програми.

Розділи, що відносяться до фінансового плану:

• Акціонерний капітал;

• Кредити;

• Лізинг;

• Інвестиції;

• Інші надходження;

• Інші виплати;

• Розподіл прибутку;

• Пільги по податку на прибуток.

Кошти, аналіз проекту і формування звітів. Модель компанії, побудована при допомозі Project Expert,  імітуючи її діяльність, представляє результати в формі стандартних фінансових документів, зрозумілих будь-якому фінансовому аналітику або бухгалтеру. Орієнтація на міжнародні стандарти бухгалтерського обліку (МСБО) допомагає тут відразу з двох точок зору - вона полегшує роботу з іноземними інвесторами і робить можливим більш точний аналіз фінансових результатів (оскільки МСБО створені саме для цих цілей).

Фінансові звіти. Фінансові звіти демонструють результати діяльності компанії. Звичайно потенційним інвесторам або банкірам надаються звіти за декілька останніх років, а також прогнози майбутніх фінансових результатів. До числа якнайважливіших фінансових звітів відносяться:

• Звіт про прибутки і збитки;

• Бухгалтерський баланс;

• Звіт про рушення грошових коштів (Cash Flow);

• Звіт про використання прибутку.

У Project Expert всі перераховані документи формуються автоматично внаслідок виконання розрахунків. Процес генерації бухгалтерських процедур і формування звітних фінансових документів здійснюється відповідно до міжнародних стандартів бухгалтерського обліку.

При оцінці ефективності інвестицій найбільш важливим є прогноз грошових потоків підприємства. Проектування грошового потоку покаже здатність підприємства генерувати достатню кількість грошових коштів для покриття боргових зобов’язань, виплат процентів по кредитах і дивідендів акціонерам. Прогнозний звіт про рушення грошових коштів дозволить визначити потребу в фінансових ресурсах в різні періоди часу, розробити найбільш раціональну стратегію формування капіталу підприємства і розрахувати дисконтова ні показники ефективності інвестицій (Cash Flow Discounted Criteria).

Модуль «Деталізація результатів» надає можливість користувачеві переглянути і вивести на друк деталізовані результати, отримані при розрахунку проекту. Усього, користувач може використати до 30 стандартних таблиць, що відображають стан і результати проекту. Якщо це виявиться недостатнім або з’явиться необхідність в звітах іншого формату, вони легко можуть бути створені в розділі «Таблиці користувача».

Побудова і виведення на друк здійснюється за допомогою вбудованого модуля Project Chart,  який, нарівні з процедурами побудови, відображення і печатей графіків, дозволяє розрахувати нові показники ефективності на основі даних або їх груп, представленої в таблицях: «Баланс», «Звіт про рушення грошових коштів», «Звіт про прибутки і збитки» і таблиці деталізація результатів.

Результати розрахунку проекту включають також набір найбільш поширених фінансових показників, що включають наступні групи даних:

• Показники ліквідності - поточна ліквідність, швидка ліквідність, чистий робочий капітал і інші показники, що відображає здатність компанії задовольняти претензії держателів короткострокових боргових зобов’язань.

• Показники рентабельності - набір коефіцієнтів, що показують, наскільки прибуток на діяльність компанії і наскільки ефективно використання різних типів ресурсів.

• Показники ділової активності - дозволяють проаналізувати, наскільки ефективно підприємство використовує свої кошти. Включають набір показників оборотності різних типів коштів, зобов’язань і т.п.

Показники стійкості - характеризують фінансову незалежність і платоспроможність компанії, включають різні представлення співвідношень між джерелами фінансування (коефіцієнт фінансової незалежності, коефіцієнт покриття процентів і т.п.).

Інвестиційні критерії, що характеризують вартість і прибутковість акцій підприємства (прибуток на акцію, Р/Е,  коефіцієнт покриття дивідендів і т.п.).

Показники ефективності інвестицій (дисконтовані кэш-фло критерії) -чистий приведений прибуток, період окупності проекту, внутрішня норма рентабельності і інші показники, що використовується для комплексного аналізу проекту.

Врахування похибки початкових даних. Головна претензія, що пред’являється системам фінансового аналізу - зайва детермінованість. Складні розрахунки і далеко йдучи висновки доводиться засновувати на початкових даних, точність яких викликає сумнів. У системі Project Expert такої проблеми не існує. Програма може вести розрахунки, як по точних, так і за приблизними даними, значення яких відоме з певною похибкою. При використанні неточних даних користувач дістаєте не тільки оцінку ефективності проекту, але і можливий інтервал її коливань, спеціальні характеристики невизначеності і стійкість проекту.

Контроль за реалізацією проекту. Результат діяльності підприємства в умовах ринку багато в чому залежить від впливу різних чинників, значення яких важко, а часом неможливо передбачити на стадії планування. Найбільш ефективним є використання в умовах невизначеності сценарного підходу. Вибраний сценарій розвитку проекту будується на припущеннях, але реальне життя завжди вносить свою корективу і тому жоден, навіть дуже детально пророблений проект не може бути реалізований відповідно до раніше розробленого плану. Таким чином, для ефективного управління процесом реалізації проекту необхідно забезпечити «зворотний зв’язок». Для прийняття рішень керівник повинен мати можливість регулярно і своєчасно отримувати актуальну інформацію про стан проекту. У Project Expert передбачені спеціальні процедури, що дозволяють здійснювати актуалізацію даних в процесі реалізації проекту.

Контроль розходжень. Внаслідок порівняння початкового плану актуальних даних формується звіт про розходження плану з фактичним станом проекту. У числі параметрів, що контролюються треба враховувати наступні характеристики.

У передвиробничий (інвестиційний) період проекту:

• відповідність і фактичного виконання календарного плану робіт, що планується (дотримання термінів робіт);

• відповідність і фактично виконаного об’єму робіт, що планується;

• відповідність і фактичних витрат, що плануються на виконання робіт.

У період з моменту початку виробництва і збуту продукції або послуг:

• відповідність і фактичного об’єму продажу, що планується;

• відповідність і фактичних витрат, що плануються на прямі виробничі витрати;

• відповідність і фактичних витрат, що плануються на постійні витрати;

• відповідність і фактично отриманої суми прибутку, що планується;

• відповідність графіка залучення акціонерного капіталу запланованому раніше;

• відповідність графіка отримання і погашення позик раніше запланованому;

• відповідність і фактично виплачених дивідендів, що плануються;

• відповідність суми податкових надходжень, що плануються фактичній.

Актуалізація даних може бути здійснена двома способами: актуалізація Cash Flow і детальна актуалізація.

Перший спосіб в основному використовується інвесторами, кредиторами або керівниками холдінгу. Незважаючи на те, що в цьому випадку актуальна інформація обмежена фактичним звітом про рушення грошових коштів, її цілком досить для прийняття рішення про фінансування проекту.

Другий спосіб - детальна актуалізація, звичайно використовується керуючим проектом або підприємством, що реалізовує проект. У цьому випадку актуальні дані вводяться в кожному з діалогів, в яких передбачені спеціальні процедури актуалізації. Другий спосіб дозволяє зробити детальний аналіз причин, що визначають поточний стан проекту. Внаслідок введення актуальних даних формується звіт про розходження фактичних і даних, що плануються,  для перегляду якого необхідно натиснути клавішу «Розходження Cash Flow».

Розділ  "Робота з групою проектів". У залежності від величини і структури компанії її економічна діяльність може проводитися шляхом реалізації не одного, а декількох напрямів, що фінансуються із загального бюджету.

При використанні широких господарсько-економічних зв’язків кооперації може виникнути необхідність спільного аналізу групи проектів різних компаній, пов’язаних по яких-небудь критеріях.

Роботою по об’єднанню проектів займається окремий додаток - Project Integrator,  яке запускається з групи  "Project Expert". За способом об’єднання проекти можуть інтегруватися в групу проектів або в список варіантів:

• група ця деяка безліч проектів, які взаємопов’язані по яких-небудь критеріях користувача;

• список ця безліч варіантів одного проекту. Внаслідок розрахунку виводяться:

• сумарне Кэш-фло і інтегральні показники для групи;

• графік, розрахований по одній формулі для всіх варіантів для списку.

What-if аналіз. Роботою по створенню і аналізу варіантів на базі проекту, розробленого за допомогою програми Project Expert,  займається окремий додаток  "What-if аналіз", яке запускається з групи  "Project Expert".

У процесі роботи з додатком  "What-if-аналіз", передусім,  визначається базовий варіант для проведення аналізу. Після цього створюється необхідна кількість списів базового варіанту. Для кожного створеного варіанту можна описати число змінних параметрів і діапазон їх змін. Для підготовки таким чином варіантів, програма виконує розрахунок показників ефективності і відображає результати порівняльного аналізу на графіках і в звітах.

Послідовність дій при роботі з Project Expert  може бути представлена у вигляді наступних основних кроків:

  1. Побудова моделі.

  2. Визначення потреби у фінансуванні.

  3. Розробка стратегії фінансування.

  4. Аналіз фінансових результатів.

  5. Формування і печать звіту.

  6. Введення й аналіз даних про поточний стан проекту в процесі його реалізації.

1. Побудова моделі. Процес побудови моделі найбільш трудомісткий і вимагає значної підготовчої роботи зі збору й аналізу вихідних даних. Різні модулі Project Expert незалежні і доступні користувачу практично в будь-якій послідовності. Однак, відсутність деяких необхідних вихідних даних може блокувати доступ до інших модулів програми. Незалежно від того чи розробляєте Ви детальний фінансовий план, чи хочете зробити попередній експрес-аналіз проекту, Ви повинні  в першу чергу ввести наступні вихідні дані:

- дата початку і тривалість проекту;

- перелік продуктів і/чи послуг, виробництво і збут яких буде здійснюватися в рамках проекту;

- дві валюти розрахунку для платіжних операцій на внутрішньому і зовнішньому ринках, а також їхній обмінний курс і прогноз його зміни;

- перелік, ставки й умови виплат основних податків;

- для діючого підприємства також варто описати стан балансу, включаючи структуру і склад наявних активів, зобов'язань і капіталу підприємства на дату початку проекту.

Наступним етапом процесу побудови моделі є опис плану розвитку підприємства (проекту). Для цього необхідно ввести наступні вхідні дані:

- інвестиційний план, включаючи календарний план робіт із указівкою витрат і використовуваних ресурсів;

- операційний план, включаючи стратегію збуту продукції чи послуг, план виробництва, план персоналу, а також виробничі витрати і накладні витрати.

Визначення потреби у фінансуванні

Для визначення  потреби у фінансуванні варто зробити попередній розрахунок проекту. У результаті попереднього розрахунку визначається ефективність проекту без обліку вартості капіталу, а також визначається обсяг коштів, необхідний і достатній для покриття дефіциту капіталу в кожний розрахунковий період часу з кроком один місяць.

Розробка стратегії фінансування підприємства

Після визначення потреби у фінансуванні розробляється план фінансування. Користувач має можливість описати два способи фінансування:

- за допомогою залучення акціонерного капіталу;

- за допомогою залучення позикових коштів.

У процесі розробки стратегії фінансування проекту користувач має можливість промоделювати обсяг і періодичність виплачуваних дивідендів, а також стратегію використання вільних коштів (наприклад: розміщення коштів на депозит у комерційному банку чи придбання акцій сторонніх підприємств).

Аналіз ефективності проекту

У процесі розрахунків Project Expert автоматично генерує стандартні звітні бухгалтерські документи:

- звіт про прибутки і збитки;

- бухгалтерський баланс;

- звіт про рух коштів;

- звіт про використання прибутку.

На основі даних звітних бухгалтерських документів здійснюється розрахунок основних показників ефективності і фінансових коефіцієнтів.

Користувач може розробити кілька варіантів проектів відповідно до різних сценаріїв їхньої реалізації. Після визначення найбільш ймовірного сценарію проекту він приймається за базовий. На основі базового варіанта проекту робиться аналіз чутливості і визначаються критичні значення найбільш важливих факторів, що впливають на фінансовий результат проекту.

Формування звіту

Після завершення аналізу проекту формується звіт. У Project Expert передбачений спеціальний генератор звіту, що забезпечує компонування і редагування звіту за бажанням користувача. У звіт можуть бути убудовані не тільки стандартні графіки і таблиці, але також таблиці і графіки, побудовані користувачем за допомогою спеціального редактора.

Контроль за ходом реалізації проекту

У Project Expert передбачені засоби для уведення фактичної інформації про хід реалізації проекту. Актуальна інформація може вводитися щомісяця. На основі введеної актуальної інформації і плану формується звіт про неузгодженості планової і фактичної інформації, що може бути використана в процесі керування проектом.

Постановка задачі

Консалтингова фірма "Маркетолог" одержала замовлення на розробку бізнес-плану, що оплачується замовником після його здачі, в розмірі 20 тис. грн. Термін виконання робіт - з 1.01.2006 по 30.06.2006. Для виконання роботи фірма використовує одного фахівця з фінансового аналізу з щомісячною зарплатою 10 тис. грн., одного лаборанта з щомісячною зарплатою 3 тис. грн., а також послуги фірми "Інформсервис", що оплачуються протягом усього проекту в розмірі 12 тис. грн./міс. Необхідно розробити імітаційну модель фінансово-економічної діяльності фірми по реалізації цього проекту, вибрати схему фінансування та оцінити показники економічної ефективності проекту.

Перша модель розглядається без обліку податків, дисконтування, курсової інфляції і вартості кредиту.

Створення й аналіз імітаційної моделі для попереднього аналізу проекту

  1. Завантажити програму Project Expert (Пуск=>Программы=>Project Expert 7 Holding).

  2. Вибрати команду меню Проект – Новый.

В діалоговому вікні Новый проект (рис. 3.36) вказати назву проекту (наприклад, Розробка бізнес-плану), дату початку проекту (01.01.2006 ), тривалість проекту (6 міс.), назву файлу, у якому він буде розміщений (наприклад, Бізнес-план).

4. Натиснути кнопку ОК, після чого з'явиться вікно Содержание.

5. Вибрати в розділі Проект режим Заголовок.

Відкриється діалогове вікно Заголовок проекту, у якому відображаються введені на попередньому кроці дані, що характеризують основний зміст проекту.

6. У полі "Комментарий" ввести інформацію про основний зміст створюваного проекту.

7. Сформувати список продуктів, створення яких є метою проекту. У вікні Содержание потрібно вибрати Проект => Список продуктов => Продукты/Услуги, ввести назву Бізнес-план, вказати одиниці виміру - шт. і початок продажів - 01.01.2006.

8. У розділі Отображение данных на картці Масштаб необхідно установити прапорець перед полем Показывать данные по месяцам до і ввести 2006.

9. У розділі Валюта режиму Окружение в діалоговому вікні Валюта проекту вибрати як основну валюту гривню, оскільки передбачаються розрахунки в гривнях, а як другу валюту проекту - долар США. Введемо також курс на початок проекту 1$US=5,3 грн. і масштаб грошових одиниць 1 гривня і 1 долар.

10. В режимі Налоги розділу Окружение потрібно встановити для всіх наведених там податків ставки рівні нулю, тому що для даного варіанту проекту розглядається випадок роботи фірми без сплати податків.

11. Далі потрібно перейти до найважливішої частини розробки проекту - створенню календарного плану, що представляє собою послідовність етапів робіт, кожний з який характеризується терміном виконання, вартістю, а також набором параметрів, які визначають зміст етапу.

У розділі Инвестиционный план вибрати вкладенку Календарный план ввести етапи реалізації проекту, відповідальних, тривалість і вартість (для введення та редагування даних потрібно користуватись контекстним меню). Для даного проекту календарний план включає 6 послідовних етапів тривалістю по 1 місяцю і вартістю по 25 000 грн. кожний: "Маркетингові дослідження", "Підготовка даних для бізнес-плану", "Аналіз даних", "Аналіз альтернативних сценаріїв", "Оформлення документації", "Здача роботи замовнику".

12. Завершальний крок у створенні імітаційної моделі проекту полягає у формуванні плану збуту (за допомогою відповідного розділу Операционный план=> План сбыта) шляхом введення інформації про продаж одного екземпляра продукту (бізнес-плану) після завершення його розробки і про ціну продукту – 200000 гривень.

13. Після завершення створення моделі потрібно зробити розрахунок проекту за допомогою команди головного меню Результаты=>Пересчет.

Слід зазначити, що в даному проекті описується гранично простий випадок, коли відсутній циклічний процес виробництва, - фірма робить визначені витрати, щоб наприкінці встановленого періоду одержати прибуток, продавши одиничний екземпляр створеного продукту. При цьому витрати реалізації проекту відбиті як інвестиційні витрати.

14. Для оцінки економічної ефективності даного проекту в порівнянні з іншими видами діяльності потрібно розглянути отримані показники ефективності інвестицій (Анализ проекта=>Эффективность инвестиций).

Таким чином, отримано, що чистий приведений дохід (NPV) даного проекту дорівнює 50 000 грн., індекс прибутковості (PI) - 1,40, а внутрішня норма рентабельності (IRR) - 266,7 %.

Слід зазначити, що для розглянутого проекту показник середня норма рентабельності (ARR), рівний 280 %, позбавлений змісту, оскільки він припускає щорічний продаж по двом таких бізнес-планам, що не відповідає умовам даного проекту. Відзначимо також, що показники ефективності інвестицій для обох валют проекту в даному випадку однакові.

Проект з обліком дисконтування і курсової інфляції

15. Для обліку дисконтування в розділі Проект=>Настройка расчетапотрібно увести величини загальної ставки дисконтування для гривні 25 %, а для доларів - 10 %.

16. Для обліку курсової інфляції в розділі Окружение=>Валюта ввести розмір темпів падіння курсу гривні, що дорівнює 8 % у рік.

17. Виконати перерахунок проекту (Головне меню Результаты=>Пересчет)і одержати показники ефективності інвестицій.

Як видно з отриманих результатів, внаслідок обліку дисконтування показник NPV знизився з 50000 грн. до 38984 грн., a PI - з 1,4 до 1,32. Внаслідок обліку курсової інфляції показники ефективності інвестицій для двох валют проекту стали різними.

Проект з урахуванням вартості кредиту

18. Для визначення дефіциту готівки потрібно відкрити вікно Кеш-фло в розділі Результаты і переглянути значення в останньому рядку Баланс наличности на конец периода. Але зручніше скористатися спеціальною процедурою визначення дефіциту готівки, що запускається натисканням кнопки Дефицит у діалоговому вікні Кредити(Займы) розділу Финансирование.Як видно з результатів цієї процедури, має місце дефіцит готівки з першого по п'ятий місяць реалізації проекту і максимальний дефіцит складає 125 000 грн. на п'ятому місяці. На шостому місяці надходить платіж від замовника 200 000 грн. за отриманий бізнес-план,  баланс готівки стає позитивним і дорівнює 50 000 грн.

19. Для більш наочного представлення зміни дефіциту готівки за час виконання проекту можна побудувати графік. Для цього потрібно виділити дані у відповідному рядку, клацнути правою кнопкою миші і вибрати пункт График.

Для дослідження можливостей реалізації проекту необхідно забезпечити фінансування витрат на перші п’ять місяців за допомогою кредитів. Для цього в діалоговому вікні Займы (рис.3.42) розділу Финансирование потрібно ввести назву банку (наприклад, Аваль), дату одержання кредиту (1.01.2006), суму кредиту (125 000 грн.) та термін кредиту (5 міс.).

Далі у пункті “Выплата процентов” установити ставку відсотків за кредит – 25% без капіталізації – та прийняти, що заборгованість по відсоткам належить сплачувати наприкінці терміну кредиту разом з зі сплатою основної заборгованості (у полі Отсрочка первой выплаты ввести 5 міс., а у списку Задолженность выплачивается обрати С последней выплатой).

В картці “Поступления” потрібно встановити режим, що відповідає вимогам проекту, тобто по 25 000 гривень щомісячно. Для цього необхідно встановити перемикач у положення Разовые, натиснути на кнопку Схема та ввести в таблицю графік одержання сум кредиту: 1-го числа кожного місяця по 25 000 гривень. В картці Возврат необхідно ввести умови повернення кредиту однією виплатою наприкінці встановленого терміну, що досягається установкою перемикача в положення "в конце".

Після перерахування проекту (Пункт меню Результаты -> Пересчет або F9) можна переконатися з отриманої таблиці Кеш-фло, що дефіцит готівки відсутній і що в останньому місяці проекту проводиться виплата по зовнішніх позиках у розмірі 125000 грн. і виплата відсотків по позиках - 7812,5 грн. Для даного варіанту проекту отримані такі основні показники ефективності інвестицій:

- NPV = 31866 грн.; PI = 1,26; IRR = 209 %.

Отримане погіршення показників ефективності інвестицій обумовлено появою додаткових витрат на виплату відсотків по позиці.

Проект з урахуванням податків

Для обліку податків, інфляції й оцінки ступеня їхнього впливу на економічну ефективність проекту необхідно деталізувати опис витрат, увести опис ресурсів, що використовуються, а потім указати для кожного етапу календарного плану кількісні характеристики кожного ресурсу і порядок їхньої оплати.

У режимі Ресурси розділу Інвестиційний план потрібно ввести у діалоговому вікні Редактирование ресурсов список ресурсів: фахівець з фінансового менеджменту, лаборант і фірма "Інформсервис". Для добавлення ресурсу потрібно натиснути клавішу INSERT. У нижній частині діалогового вікна вводяться тип ресурсу (для фахівця і лаборанта - "люди", а для фірми - "послуги" зі зняттям прапорця "Без ПДВ"), одиниці виміру (для фахівця і лаборанта - "чел.", для фірми -"мес.") і вартість за одиницю (10 000 грн. для фахівця, 3 000 грн. для лаборанта і 12 000 грн. для фірми). Після заповнення вікна необхідно натиснути клавішу Esc. Заповнене необхідною інформацією вікно Редактирование ресурсов показане на рис. 3.43. Слід зазначити, що графік у правій частині вікна порожній, поки ресурси не будуть зв'язані з етапами робіт.

Потім необхідно відкрити діалогове вікно Календарний план, по черзі для кожного етапу відкрити вікно Редактирование этапов (подвійним клацанням кнопкою миші по назві відповідного етапу), видалити раніше введену величину вартості етапу, а потім натиснути кнопку Ресурсы і відкрити діалогове вікно Ресурсы. У цьому вікні необхідно ввести зі списку ресурсів фірми, розташованого в правому полі вікна, необхідні ресурси в список ресурсів етапу, розташований у лівому полі вікна, а потім у нижній частині діалогового вікна ввести кількісні характеристики кожного ресурсу і порядок оплати (у поле Кількість ввести 1, у списку Регулярні виплати вибрати "наприкінці"). Вид заповненого діалогового вікна Ресурси для етапу календарного плану Маркетингові дослідження показане на рис. 3.44.

Після введення ресурсів для кожного етапу буде показана вартість кожного етапу, що розрахована системою та дорівнює 25000 гривень.

Потім необхідно за допомогою режиму Налоги розділу Окружение ввести в діалоговому вікні податки, що діють на період реалізації проекту. Для ПДВ введемо значення ставки 20 % і після натискання кнопки Настройка установити в діалоговому вікні Параметри оподатковування в поле Переплачений ПДВ значення "Переносится в будущие периоды".

Далі потрібно задати ставку податку на прибуток, що дорівнює 24%, при щомісячному режимі виплат, оподатковувану базу "Прибуток" і виплату "наприкінці". Потім ввести ставку податку на зарплату 36%, що є, приблизно, еквівалентною сумарним податкам на фонд заробітної плати підприємства, вказати оподатковувану базу "Зарплата", а періодичність виплат - "Місяць". І нарешті, ввести податок на продажі, що також є еквівалентним декільком окремим податкам, що обчислюється від оподатковуваної бази "Обсяг продажів", та має ставку 5 %. Отримане діалогове вікно Налоги.

Оскільки ряд податків нараховується в шостому місяці, а виплачується в сьомому місяці, то для їхнього обліку варто збільшити тривалість проекту з 6 до 7 місяців (за допомогою діалогового вікна Заголовок).

Після проведення перерахунку проекту одержані неприпустимо низькі показники ефективності інвестицій. Крім того з таблиці Кеш-фло або з таблиці діалогового вікна «Дефицит наличных средств» можна побачити, що через те, що щомісяця платимо податки, з’явився дефіцит готівки, який зростає кожний місяць на 4680 гривень, та має найбільше значення у п’ятому місяці  - 23400 гривень.

Для виключення дефіциту готівки необхідно збільшити щомісячні розміри позички на 4680 гривень, що приведе до подальшого погіршення показників ефективності інвестицій тому, що збільшаться витрати на виплату відсотків по позичкам.

Заключний проект

Одержаний проект є неприйнятним для розробника. Оскільки зменшити витрати на виконання робіт практично неможливо, замовник та виконавець дійшли згоди про підвищення ціни на розробку бізнес-плану зі 200 000 гривень до 300 000 гривень.

Відповідно з цим збільшимо у діалоговому вікні План сбыта ціну до 300 000 гривень. Для того, щоб усунути дефіцит готівки, необхідно скоректувати схему фінансування шляхом збільшення в діалоговому вікні Кредиты розміру приваблюваного кредиту на 23 400 грн. (з 125000 до 148400 грн.). і схеми надходжень позики (щомісячні надходження збільшимо з 25000 до 29680 грн.). Після проведення перерахунку проекту можна переконатися в таблиці Кеш-фло у відсутності дефіциту готівки. Показники ефективності інвестицій мають цілком прийнятні для розроблювача значення.

Для більш докладного розгляду впливу податків на ефективність проекту можна вибрати в розділі Настройка расчета в закладці Детализация таблицю Налоговые выплаты, зробити перерахунок проекту, а потім переглянути в модулі Детализация результатов вище вказану детальну таблицю. Видно, що основні податкові виплати робляться в сьомому місяці, при цьому максимальні виплати робляться по ПДВ і податку на зарплату.

Для оцінки стійкості проекту до різних параметрів проекту необхідно за допомогою модуля Анализ чувствительности ( рис. 3.46) розглянути вплив на NPV ставки дисконтування (від 0 до 30 % через 5 %), ціни збуту, ставки податків і ставки по кредитах (від -20 до +20 % через 5 %).

Слід зазначити, що характер впливу розглянутих параметрів на інші показники ефективності інвестицій (PI і IRR)аналогічний. З наведених графіків можна зробити висновки, що найбільш критичним параметром є ціна збуту, при зменшенні якої на 15 % показники ефективності інвестицій стають неприйнятними.

З повагою ІЦ "KURSOVIKS"!