Методичні вказівки до лабораторної роботи №1 Створення моделей, розрахунок та аналіз діяльності фірм різного масштабу
« НазадЛабораторна робота 1. “Створення моделей, розрахунок та аналіз діяльності фірм різного масштабу та галузевої приналежності”(На виконання роботи потрібно 10 годин занять) Мета: вивчити технологію створення, розрахунку та аналізу моделі фірми за допомогою системи Project Expert. Лабораторні завдання 1. Пройти тренінг по створенню описаної в текстовому вигляді моделі фірми з виробництва та продажу пральних машин в системі Project Expert. 2. Виконати індивідуальне завдання з розробки власної моделі фірми. 3. Підготувати звіт. Описання та виконання завдань 1. Тренінг “Створення моделі фірми з виробництва та продажу пральних машин в системі Project Expert” 1.1.Описання моделі фірми Розглянемо технологію створення, розрахунку та аналізу моделі компанії за допомогою засобів системи Project Expert на прикладі виробництва та продажу пральних машин, які виробляються за спрощеною схемою. Для виробництва та продажу пральних машин створена фірма. Наведемо її початковий стан. Фірма має кошти у розмірі 5000000 гривень, з яких 2000000 гривень були взяті у кредит зі ставкою 3% річних та поквартальною виплатою та 3000000 гривень складають власні кошти. З другого боку ці 5000000 гривень були використані наступним чином: на виробниче приміщення – 2000000 гривень, на обладнання для виготовлення корпусів пральних машин – 800000 гривень, залишок коштів склав – 2200000 гривень. Наведені дані зведені у початковий баланс фірми (таблиця 1) Таблиця 1 Баланс фірми
Пральна машина виготовляється у два виробничих етапи. На першому етапі виготовляється металевий корпус пральної машини на обладнанні одним робочим за чотири години. На другому етапі монтується одна мікросхема у корпус пральної машини одним робочим за одну годину. Останній етап не потребує використання обладнання. На виготовлення одної пральної машини: - витрачаються наступні матеріали та напівфабрикати: 4м прокату по 20 гривень за метр, 1шт мікросхеми по 300 гривень; - витрачається відрядна заробітна плата на наступні операції: виготовлення корпусів 80 гривень (почасова ставка робочого 20 грн., працює він 4 години), встановлення мікросхеми – 20 гривень (почасова ставка робочого 20 гривень, працює він одну годину). План виробництва та збуту продукції показані у таблицях 2 та 3. Таблиця 2 План виробництва
Таблиця 3 План збуту
Роздрібна ціна одної пральної машини складає 500 грн. з урахуванням ПДВ. Для організації виробництва необхідно 15 інженерно-технічних робітників з посадовим окладом у 1000 гривень. Фірма виплачує наступні податки: з заробітної плати 40%, ПДВ – 20%, на прибуток – 30% (дані значення вибрані з метою спростити процес розрахунків). На рекламну діяльність фірма кожний квартал витрачає по 100000 гривень. Для розрахунків використовуються дві валюти: основна – гривня (для внутрішнього ринку) та додаткова – долар США (для зовнішнього ринку). Моделювання діяльності фірми будемо проводити на протязі одного року з поквартальними розрахунками і починаючи з 1.01.2004 року. Один робочий кожний тиждень працює по 40 годин, в одному місяці чотири тижня, в одному кварталі три місяця. Необхідно створити інформаційну модель (базу) у пам’яті комп’ютера, виконати її розрахунок, тобто розрахувати основні бухгалтерські документи: прибутки / збитки, кеш-фло, баланс та провести аналіз результатів. Аналіз результатів повинен дати відповідь на такі питання: - діяльність фірми є прибутковою чи ні?; - як вплинуть на прибуток фірми вартість основних засобів та збільшення термінів амортизації будівель, споруд та обладнання з одного місяця відповідно до 100 років та 10 років?; - як впливає збільшення відсотковій ставки на кредит до 20% та збільшення терміну повернення кредиту з одного місяця до одинадцяти місяців?; - як зміниться прибуток при збільшені роздрібної ціни з 500 грн. до 600 грн.? Сформувати питання подібного типу можна було б значно більше. При цьому відповідь на них можна получити практично за декілька секунд при наявності системи Project Expert та сформованої машинної моделі. 1.2.Формування моделі фірми в системі Project Expert 1. Створити на диску С: папку для зберігання файлу проекту. Для цього клацнути правим клавішем миші на кнопці “Пуск” робочого столу, вибрати лівим клавішем миші із меню пункт “Проводник”, перейти на головну папку диску С: подвійним натисненням лівим клавішем миші у лівому вікні “Проводника” на його найменуванні, створити нову папку з іменем “its” (скорочена назва словосполучення інформаційні технології та системи, ім’я папки повинно бути набрано латинськими літерами) за допомогою переміщення курсору миші у праве вікно “Проводника” , натиснення правим клавішем миші у його вільному місці та вибору із меню функцій “Создать” і “Папка”. 2. Запустити систему Project Expert . 3. Вибрати із меню функцію створення нового проекту. 4. Ввести дані у відкрите вікно “Новый проект”. В поле “Название” ввести рядок “Виробництво та продаж пральних машин”. В поле варіант ввести число 1. В поле “Автор” ввести прізвище розроблювача проекту. В поле “Дата начала” ввести дату “01.01.2004”. В поле “Длительность” ввести “1” рік, “0” місяців. В поле “Файл” ввести повну назву файлу де буде зберігатися проект. Для цього необхідно натиснути кнопку “Пролистать”, встановити у полі “Устройства” диск С:, у верхньому правому вікні подвійним натисненням на найменуванні диску С: клацнути лівим клавішем миші для вибору головної папки, вибрати далі із списку папку “its” подвійним натисненням лівим клавішем миші на цій назві, змінити в полі “Имя файла” *.рех ,наприклад, на ім’я dpg.pex, ім’я файлу повинно бути набраним латинськими символами, натиснути кнопку “ОК”. В полі “Файл” вікна “Новый проект” повинна з’явитися наступна повна назва файлу для зберігання проекту C:\ITS\DPG.PEX. Останні три символи означають, що створений файл відноситься до системи Project Expert. У вікні “Новый проект” знову натиснемо на кнопку “ОК” для відкриття головного вікна проекту. Створення моделі за наведеним раніш завданням потребує заповнення форм наступних етапів головного вікна проекту: “Проект”, “Компания”, “Окружение” та “Операционный план” головного вікна проекту. Після цього виконується розрахунок моделі за допомогою натиснення на панелі інструментів кнопки “Расчет проекта”. Далі аналізують форми етапу “Результаты”. Продовжимо наші дії по створенню моделі фірми з заповненням форм першого етапу “Проект”. 5. Внести зміни у загальну інформацію про проект. Для цього активізувати етап “Проект”, відкрити форму “Заголовок”, яку ми вводили у вікно ”Новый проект”. Вийдемо із форми натисненням на кнопку “ОК”. Виходити з любої форми потрібно “цивілізовано” натисненням на кнопку “ОК” або “Закрыть”, а вже коли їх немає на формі, то тоді натисненням на кнопку “Х”, розташовану у правому верхньому куті форми. Треба пам’ятати, що вихід із форми за кнопку “Х” не зберігає останню введену інформацію у форму. 6. Ввести дані у форму “Список продуктов” етапу “Проект”. В поле “Наименование” ввести “Пральна машина”; в поле “Ед.изм.” – “шт.”; в поле “Нач. продаж” – “01.01.2004”. Вийти із форми натиснувши кнопку “ОК”. 7. Встановити масштаб розрахунку. Відкрити форму “Отображение данных” етапу “Проект”. На закладці “Масштаб” цієї форми ввімкнути прапорець “по кварталам до”. На цій формі знаходиться закладка “Итоговые таблицы” за допомогою якої можна встановити валюту підсумкових таблиць. Але ця закладка не дозволяє встановити валюту – гривні. Потрібно поки залишити валюту “рубли”. Вона в цій формі автоматично зміниться на гривні, коли будемо вводити валюти у форму “Валюта” етапу “Окружение” - загальну (гривні) та другу (долар США). Вийдемо із форми” Отображение данных” натиснувши кнопку “ОК”. 8. Встановити деталізовані розрахунки. Відкрити форму “Настройка расчета”. В неї залишимо без змін параметри “Период расчета интегральных показателей” (12 місяців) та “Ставка дисконтирования” (0%). Для виконання деталізованих розрахунків цих параметрів перерахованих у формі необхідно натиснути на кнопку “Выделить все”, яка розташована у нижньому правому куті форми. Вийдемо із форми за допомогою кнопки “ОК”. 9. Створити паролі доступу до проекту. Відкрити форму “Защита проекта”. Ввімкнемо прапорець “Пароль для редактирования”, введемо у вікно пароль для можливості виконання функції корегування даних проекту із значенням “1”. Натиснемо кнопку “ОК”. Система запросить підтвердження цього паролю за допомогою повторення введення значення “1” та натиснення кнопки “ОК”. Ввімкнемо прапорець “Пароль для просмотра и актуализации” і введемо пароль із значенням “2”, який дозволить тільки переглядати планові дані проекту, а фактичні можна буде вводити та редагувати. Для цього виконаємо дії подібні при введені першого паролю. Ввімкнемо прапорець “Пароль для просмотра” і введемо пароль із значенням “3”, який дозволить тільки переглядати любі дані проекту. Для цього виконаємо дії подібні при введені перших двох паролів. Вийдемо із форми за допомогою кнопки “ОК”. Далі вийдемо із нашого проекту за допомогою кнопки “Х”. При цьому система запитає “Сохранить последние изменения?”. Необхідно відповісти “Да”. У разі відповіді “Нет” всі введені попередні дані по проекту будуть втрачені. Відкрити повторно проект із введенням паролю зі значенням “3”, зайти у форму “Заголовок”, зробити спробу внести зміни в її дані. Цю спробу виконати не вдасться, оскільки системою будуть заблоковані ці поля і кнопка виходу із форми “ОК”. Така ж ситуація спостерігається і в інших формах проекту. Відкриємо тепер проект із значенням паролю “1” і перейдемо до форм етапу “Компания”. 10. Ввести початковий баланс фірми. Відкрити форму “Стартовый баланс” етапу “Компания”, перейти за допомогою миші до закладки балансу “Активы”. Активізувати статтю “Денежные средства” і в полі “грн” ввести 2200000. Перейти на статтю “Здания”, ввести в перший рядок таблиці “Здания” у стовпчик “Наименования” назву “Будинок”, в стовпчик “Стоимость, (грн)” значення 2000000. Значення стовпчиків “Срок амортизации” та “% износа” залишимо поки без змін, тобто відповідно – 1 місяць та 0 відсотків його зносу. Перейти на статтю “Оборудование”, ввести в перший рядок таблиці “Оборудование” в стовпчик “Наименование” назву “Обладнання”, в стовпчик “Стоимость (грн)” – значення 800000, значення стовпчиків “Срок амортизации” та “% износа” залишаємо поки без змін. Перейти до закладки “Пассивы”. Вибрати статтю “Кредиты” натиснути за допомогою миші кнопку “Кредиты …”. В таблицю “Кредиты” у перший рядок в стовпчик “Название” ввести назву “Кредит”, в стовпчик “Сумма (грн)” ввести значення 2000000, значення поля “Срок” оставляємо без змін (1 місяць). На закладці “Выплата процентов” в полі “Ставка” введемо значення 3, ввімкнемо прапорець “Регулярные” і встановимо виплату відсотків за кредит “Ежеквартально”. Вийти із форми через кнопку “ОК”. Активізувати закладку “Добавочный капитал”. Система самостійно розрахує додатковий капітал, як різницю між сумарними активами та сумою пасивів і внесе це значення у цю статтю. Розраховане значення додаткового капіталу не можна відредагувати. Переглянемо увесь баланс в цілому. Для цього перейдемо на закладку “Баланс” і перевіримо щоб “Суммарный актив” та “Суммарный пассив” були по 5000000 грн. Вийдемо із балансу через кнопку “ОК”. 11. Встановити валюти розрахунків. Відкрити форму “Валюта” етапу “Окружение”. Ввести в її поля такі значення: в поле “Основная” – вибрати валюту “гривна”, а в полі “Вторая” – встановити валюту “доллар США”. Для обох валют “Ед. измерения” повинні мати значення “1”, що означає – всі значення будуть визначатися в одиничному масштабі , а не в тисячах одиниць при значенні “1000” і не в мільйонах одиниць при значенні “1000000”. Ввести курс валюти: 5.34 грн відповідає 1 дол.США. Вийти із форми за допомогою кнопки “ОК”. Нагадаємо, що тепер у формі “Отображение данных” у полі “Валюта итоговых таблиц” встановилася валюта гривна. Перегляньте інформацію цієї форми та переконайтесь, що це так. 12. Ввести податки. Перейти до форми “Налоги” етапу “Окружение” та ввести податки наведені в завданні для тренінгу наступним чином: - перейти на перший рядок таблиці “Список налогов” у стовпчик “Название” ввести “Податок на заробітну плату”, в стовпчик “Ставка %” – значення 40, встановити податкову базу “Зарплата” у полі “Налогооблагаемая база”; - перейти на другий рядок, ввести у стовпчик “Название” назву “ПДВ”, в стовпчик “Ставка %” значення 20, встановити податкову базу “Добавленная стоимость” у полі “Налогооблагаемая база”; - перейти на третій рядок, ввести у стовпчик “Название” значення “Податок на прибуток”, в стовпчик “Ставка %” – значення 30, встановити податкову базу “Прибыль” у полі “Налогооблагаемая база”. Вийти із форми за допомогою кнопки “ОК”. 13. Ввести план збуту товарів. Перейти до етапу “Операционный план” (етап “Инвестиционный план”, який буде розглядатися у другому тренінгу, пропускаємо) і відкрити форму “План сбыта”. У першому рядку таблиці “План сбыта” в стовпчику “Наименование” автоматично з’являється назва готової продукції “Пральна машина”. У стовпчик “Цена (грн)” вводимо роздрібну ціну 500 грн. Далі переходимо до закладки “Объем сбыта” і у нижню таблицю форми вводимо по кожному кварталу значення 5000. Це означає продаж машин кожного кварталу по 5000 штук. Виходимо через кнопку “Закрыть”. 14. Сформувати потреби в матеріалах. Далі краще перейти не до форми “План производства”, а до форми “Материалы и комплектующие”, тоді значно простіше формувати специфікації по матеріалах і комплектуючих на одиницю готової продукції за рахунок того, що назву та ціну матеріалів автоматично можна вибирати із форми “Материалы и комплектующие”,а не вводити їх з клавіатури . Відкрити форму “Материалы и комплектующие”. В перший рядок таблиці в стовпчик “Наименование” ввести назву “Прокат”, в стовпчик “Ед.изм.” одиницю виміру “м”, в стовпчик “Цена (грн)” – значення 20. У другий рядок відповідно ввести такі значення: “Мікросхема”, “шт”, 300. Активізувати далі знову рядок, який відповідає прокату, ввімкнути прапорець “Детальное описание”, перейти на закладку “Объем закупок”,ввімкнути прапорець “График закупок” та ввести в нижню таблицю форми по кожному кварталу значення 20000, що означає закупівлю кожного кварталу прокату по 20000 метрів. Далі ввести графік закупок мікросхем. Спочатку активізувати рядок у верхній таблиці з назвою “Мікросхема”, потім перейти зо закладки “Объем закупок” і ввести у нижню таблицю по кожному кварталу по 5000 мікросхем. Вийти із форми через кнопку “Закрыть”. 15. Сформувати план виробництва товарів. Відкрити форму “План производства”. У таблиці, яка розташована у верхній частині форми автоматично з’являється наступна інформація: у стовпчику “Название” – назва товару: пральна машина, у стовпчику “Ед.изм.” найменування одиниць виміру: шт., у стовпчику “Пр. цикл (дн)” тривалість виробничого циклу, яка становить нульове значення, що визначає відсутність розриву у часі між початком виробництва товарів та початком його збуту. У нашому випадку виробничий цикл з нульовою тривалістю цілком може бути прийнятий, оскільки у тренінгу не ставилася задача моделювання з не нульовим виробничим циклом. Вибрати закладку “Материалы и комплектующие” на формі, ввімкнути прапорець “Список материалов и комплектующих”. У таблиці, яка розташована у нижній частині форми клацнути правим клавішем миші, вибрати із меню пункт “Добавить издержку”, вибрати із таблиці рядок, у якому визначається ресурс мікросхеми і натиснути кнопку “ОК”. У полі “Расход”, яке визначає кількість штук мікросхем потрібно для одної пральної машини, залишити значення рівним одній мікросхемі. Знову клацнути правим клавішем миші у таблиці, яка розташована у нижній частині форми, вибрати із меню пункт “Добавить издержку”, вибрати із таблиці рядок, у якому визначається ресурс прокату, натиснути на кнопку “ОК”. У полі “Расход”, яке визначає кількість метрів прокату потрібно для однієї машини вставити значення рівним 4 метрам прокату. Система при цьому підрахує сумарні прямі витрати на матеріали необхідні для виготовлення одної пральної машини та відобразить цю величину у полі “Суммарные прямые издержки”, які в нашому випадку становлять 380 грн. Перейти на закладку “Сдельная зарплата”, ввімкнути прапорець “Список операций”, у нижній таблиці форми ввести дві операції по виготовленню пральної машини: - у перший рядок таблиці в стовпчик “Операция” ввести: виготовлення корпусу, в стовпчик “Сумма (грн)” – 80 грн; - у другий рядок таблиці в стовпчик “Операция” ввести: встановлення мікросхеми, в стовпчик “Сумма (грн)” – 20 грн. Система автоматично розрахує сумарні прямі витрати, які відобразить у відповідному полі. В нашому випадку вони становлять 100 грн. Перейти на закладку “График производства” цієї форми, ввімкнути прапорець “Фиксированный объем производства” та ввести у нижню таблицю форми графік виробництва по 5000 штук на кожний квартал. Для завершення роботи з формою “План производства” натиснемо на кнопку “Закрыть”. 16. Визначити потреби в персоналі. Зайти у форму “План по персоналу” та ввести на закладку “Управление” дані по витратам на інженерно-технічних робітників. У перший рядок таблиці в стовпчик “Должность” ввести “інженерно-технічні робітники”, в стовпчик “Кол-во” – 15 робітників, в стовпчик “Зарплата (грн)” – 1000 гривень на одного робітника. Ввімкнути прапорець “Периодические выплаты” та переконатися в тому, щоб у полі розташованому нижче розміщувалося значення “Ежемесячно”. Вийти із форми через кнопку “ОК”. 17. Ввести витрати на рекламування продукції. Відкрити форму “Общие издержки” етапу “Операционный план”, перейти на закладку “Маркетинг” та ввести в таблицю витрати на рекламу: у перший рядок в стовпчик “Название” ввести значення “Реклама”, а в стовпчик “грн” – значення 100000 грн. Ввімкнути прапорець “Периодические выплаты” та встановити у полі розташованому нижче значення “Ежеквартально”. Вийти із форми за допомогою кнопки “ОК”. 18. Після виконання описаних дій у пунктах 1 – 16 початкова модель фірми буде створена у пам’яті комп’ютера. Тепер виконаємо її розрахунок за допомогою кнопки “Расчет проекта” панелі інструментів. 19. Переглянемо вихідні бухгалтерські документи моделі фірми. Для цього необхідно активізувати етап “Результаты” і продивитися форми “Баланс”(рис.3.1) ,“Прибыли – убытки” (рис.3.2), “Кэш-фло” (рух коштів,рис.3.3). Як бачимо із форми “Прибыли – убытки”, діяльність фірми є збитковою. Так у першому кварталі чистий прибуток дорівнює –3151333,33 грн. Така ситуація склалася перш за все тому, що ми термін амортизації на будинки та обладнання залишали рівним одному місяцю (див. стартовий баланс). Це привело до 2800000 грн витрат на амортизацію у першому кварталі (2000000 грн на будівлі та 800000 грн на обладнання). Термін експлуатації будинку визначається величиною у 100 років, а обладнання – у 10 років. У такому випадку витрати на амортизацію основних фондів повинні рівномірно розподілитися по цих роках. 20. Визначимо дійсний строк амортизації. Перейдемо на етап “Компания”, зайдемо у форму “Стартовый баланс”, виберемо закладку “Активы” та статтю “Здания”. Змінимо термін амортизації будинку з одного місяця на 100 років (необхідно в стовпчик “Срок амортизации” ввести значення 100л). Перейдемо на статтю “Оборудование” і змінимо термін амортизації обладнання з одного місяця на 10 років (необхідно в стовпчик “Срок амортизации” ввести значення 10л). Вийти із форми “Стартовый баланс” натисненням кнопки “ОК”. 21. Перерахуємо модель фірми і знову переглянемо форму “Прибыли – убытки” етапу “Результаты”. Як бачимо, чистий прибуток тепер у першому кварталі складає значення –376333,33 грн. Збитковість фірми по чистому прибутку зменшилася майже на 3000000 грн. і це пов’язано із зменшенням амортизаційних витрат фірми до 25000 грн на квартал. 22. Проаналізуємо далі, чому фірма знаходиться у збитках. Якщо переглянути форму “План производства”, то можна побачити, що собівартість одної пральної машини перевищує 480 грн, оскільки 380 грн витрат йдуть на матеріали, а 100 грн – на відрядну заробітну плату і крім того у фірми ще є витрати квартальні на рекламу 100000 грн та місячні на управлінців 15000 грн. Тому встановлена роздрібна ціна пральної машини у 500 грн (див. форму “План сбыта”) є малою, яка не перевищує собівартість машини. Встановимо нову роздрібну ціну на пральну машину у розмірі 600 грн і знову перерахуємо модель та переглянемо форму “Прибыли – убытки”. Як бачимо, фірма у такому випадку вже має прибутки, так у першому кварталі чистий прибуток склав 28233,33 грн(рис. 3.4). 23. До розглянутих питань у пунктах 19 – 22 можна додати значну їх кількість. Наприклад, встановлена у завданні відсоткова ставка на кредит у розмірі 3% є дуже малою, тому виникає питання, як зміняться прибутки, коли вона збільшиться до 20%. Податки на заробітну плату та прибуток сьогодні складають 13% та 25% та не співпадають з визначеними в завданні. Виникає питання, як вони вплинуть на результати діяльності фірми. 1.3.Визначення формул розрахунку вихідних параметрів моделі фірми в системі Project Expert З метою визначення формул розрахунку вихідних параметрів моделі фірми в системі Project Expert пропонується в складі тренінгу виконати завдання по аналізу значень вихідних параметрів бухгалтерських документів “Прибыли – убытки”, “Кэш-фло”, “Баланс”, визначенню формул їх обчислення та проведенню розрахунків цих документів в системі Excel. Це завдання цілком під силу студентам старших курсів економічних спеціальностей у силу того, що в них вже є достатньо знань з економіки з одного боку, та відкритості системи Project Expert, яка відноситься до класу систем з першим степенем зовнішньої відкритості – з другого боку. Розглянемо дії по виконанню цього завдання на прикладі документа “Кэш-фло”.
На основі проведеного аналізу визначити формули розрахунку кожної статті, записати їх у перший стовпчик таблиці Excel, а в третьому та послідуючих стовпчиках записати початкові дані та формули розрахунку кожної статті. 8. Розглянемо цей процес на прикладі першої статті “Поступления от продаж”, Значення якої складає 3000000 грн. за перший квартал. Враховуючи, що роздрібна ціна одиниці пральної машини складає 600 грн. та об’єм їх продажу за квартал 5000 штук (див. етап “Операционный план”, форму “План сбыта”), тоді статтю “Поступления от продаж” можна визначити як добуток роздрібної ціни товару на кількість продажу товару. Запишемо визначену формулу в перший стовпчик, а у третій, четвертий та п’ятий стовпчики початкові дані та формулу розрахунку статті “Поступления от продаж”. Значення другого та п’ятого стовпчиків повинні збігатися (див. рис. 3.5). Необхідну процедуру необхідно виконати по всім статтям таблиці Excel. 9. Найбільш складні розрахунки необхідно виконати під час обчислення податків. Тому вони потребують їх пояснення. Як бачимо (див. рис. 3.4) сумарні податки складають 323555,56 грн. Розглянемо деталізовані розрахунки цієї величини. Для цього перейдемо в систему Project Expert на етап “Результаты”. Відкриємо форму “Детализация результатов”, сторінку “Налоговые выплаты” (рис.3.6). Як бачимо, у першому кварталі були зроблені виплати ПДВ у обсязі 105555,56 грн. та податок на заробітну плату у обсязі 218000 грн., що в сумі і дає 323555,56 грн. Податок на прибуток у першому кварталі не виплачувався. Така ситуація склалася у зв’язку з тим, що в перших двох місяцях першого кварталу були збитки, у третьому був прибуток, але податок на прибуток виплачуються не місяць в місяць, а на місяць пізніше. Це привело до того, що податок на прибуток за перший квартал був сплачений у першому місяці другого кварталу. Крім того, під час розрахунків ПДВ у першому місяці кожного кварталу враховуються не тільки обсяг продажу готової продукції, витрати на матеріали та комплектуючі, а ще і загальні витрати (на рекламу 100000 грн.), які відсутні у другому та третьому місяцях кожного кварталу. Щоб детальніше дослідити цю ситуацію необхідно виконати розрахунки в системі Project Expert у масштабі не по кварталам, а по місяцях. Потім проаналізувати документи “Кэш-фло”, “Прибыли – убытки” та сторінку “Налоговые поступления” форми “Детализация результатов”. Для того, щоб спростити пояснення додамо три рядки в таблицю у відповідності статтям на прибуток, ПДВ та заробітну плату, які мають значення: 12100 грн, 166666,67 грн, 218000грн. Значення 12100 грн. відповідає податку на прибуток за перший квартал. Ця сума визначена із документа “Прибыли – убытки” при розрахунках у масштабі по місяцях. Значення 12833 грн складається із податків за перший та частково за другий квартали. Значення 166666,67 грн. відповідає податку на додану вартість, який сплачений у другому кварталі. Ми взяли це число тому, що воно включає всі виплати (тобто за три місяці, а не за два місяця, як у першому кварталі). Податки на заробітну плату та прибуток дуже просто розраховуються і не потребують подальшого пояснення. Наведемо послідовність розрахунку ПДВ: 13. Розрахувати податок на одиницю готової продукції (ми повинні його повернути державі); 2. Створення моделі фірми за вибраним за своїм бажанням напрямом діяльності Після засвоєння технології створення машинної моделі фірми на еталонному прикладі кожному студентові пропонується вибрати на свій розсуд любий вид діяльності фірми, розробити , наприклад, модель виробництва виробів із борошна, торгівлі мобільними телефонами або продукцією військово - промислового комплексу, страхової діяльності та інше. Модель фірми представити у текстовому вигляді, ввести її у систему Project Expert, виконати розрахунки та призвести аналіз вихідних бухгалтерських документів. При цьому модель повинна бути більш складною по відношенню до еталонної і враховувала би наступні побажання: - фірма повинна випускати не більше двох видів готової продукції; - стартовий баланс повинен мати більшу кількість статей з ненульовими значеннями; - план виробництва (збуту) повинен мати різну кількість виготовленої продукції на окремих інтервалах моделювання діяльності фірми; - план виробництва та збуту не повинні співпадати між собою. Це призведе до появи запасів готової продукції та вибору різної методики їх розрахунків із реалізованих в системі (FIFO, LIFO, по-середньому); - під час моделювання ввести показники інфляції в цілому на продукцію або по окремим видам її складових (збуту, прямим витратам, заробітній платі, нерухомості та інші); - встановити не нульове значення дисконтної ставки, облікової ставки, зменшити значення та види податків, які враховуються під час розрахунку проекту; - врахувати в моделі любі два види фінансування із 8, які дозволяє реалізувати етап “Финансирование” системи Project Expert. Слід відзначити, що поставлену задачу складно виконати не тільки студентові , але і фахівцю з відповідної предметної області. Однак, при наявності такої потужної системи як Project Expert у складі якої реалізована універсальна модель фірми, параметри якої розміщуються на формах системи, розробнику моделі з тієї чи іншої предметної області необхідно тільки вибрати потрібні параметри і визначити їх значення, а не вигадувати за якими параметрами описувати модель фірми і це значно спрощує проблему розв’язання поставленої задачі і стає можливим вирішувати її навіть не фахівцю з заданої предметної області. 3. Оформлення звіту Звіт готується на листах формату А4, який необхідно зшити в один том. Звіт складається з титульного листа, двох розділів та списку літератури. Першій розділ присвячений еталонній моделі (виробництву та продажу пральних машин) і включає в себе: описання моделі представлене у вигляді таблиць (до чотирьох), вихідні документи (прибутки / збитки та Кеш-фло) та розрахунки виконані в системі Excel. Другий розділ присвячений моделі фірми вибраного напряму діяльності і включає в себе: описання моделі представлене в текстовому вигляді та 3 вихідні документи (Баланс, Прибутки / збитки, Кеш-фло). 4. Контрольні запитання
З повагою ІЦ "KURSOVIKS"! |