Роздрукувати сторінку
Главная \ Методичні вказівки \ Методичні вказівки \ 209 Методичні рекомендації до виконання курсового проекту, Організація перевезень і управління на автотранспорті, ДВНЗ КТЕК

Методичні рекомендації до виконання курсового проекту з предмету Організація перевезень і управління на автотранспорті, ДВНЗ КТЕК

« Назад

  МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ, МОЛОДІ ТА СПОРТУ УКРАЇНИ

ДВНЗ «КИЇВСЬКИЙ ТРАНСПОРТНО-ЕКОНОМІЧНИЙ КОЛЕДЖ»

НАЦІОНАЛЬНОГО ТРАНСПОРТНОГО УНІВЕРСИТЕТУ

ОРГАНІЗАЦІЯ ВАНТАЖНИХ АВТОМОБІЛЬНИХ ПЕРЕВЕЗЕНЬ

МЕТОДИЧНІ ВКАЗІВКИ

щодо виконання курсового проекту

для студентів спеціальності

5.07010102 “Організація перевезень і управління на автотранспорті”

  2013

 

Розглянуто на засіданні методичної ради

ДВНЗ «Київський транспортно-економічний коледж» НТУ

Протокол № ____від_______________201  р.

Розглянуто і cхвалено на засіданні циклової комісії                    

Автомобільних перевезень та організаці  дорожнього руху

Протокол №___ від “________ 201   р.  

Голова  циклової  комісії  ____________   Т.П. Фреюк                        

Укладач________Т.П. Фреюк, викладач ДВНЗ «Київський транспортно-

економічний коледж» НТУ

 

МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ, МОЛОДІ ТА СПОРТУ УКРАЇНИ

ДВНЗ «КИЇВСЬКИЙ ТРАНСПОРТНО-ЕКОНОМІЧНИЙ КОЛЕДЖ»

НАЦІОНАЛЬНОГО ТРАНСПОРТНОГО УНІВЕРСИТЕТУ

ЗАТВЕРДЖУЮ

Директор ДВНЗ «КТЕК » НТУ

___________  Н. Д. Шульга

______________2013р.

 

  1. ЗАГАЛЬНІ ПОЛОЖЕННЯ

Збільшення вантажопотоків, кількісний і якісний розвиток матеріальної бази транспорту потребують підвищення рівня знань спеціалістів, які пов’язані з транспортним процесом, в області організації вантажних перевезень

Предмет «Організація вантажних автоперевезень» являється одним із основних профілюючих серед спеціальних предметів навчального плану напрямку підготовки дипломованих фахівців спеціальності 5.07010102 “Організація перевезень і управління на автотранспорті. Написання курсового проекту являється завершальною стадією вивчення цього предмета.     

Метою курсового проекту є: закріплення знань, отриманих у процесі вивчення дисципліни «Організація вантажних автомобільних перевезень», визначення раціонального варіанта транспортування вантажів, самостійне виконання розрахунків щодо організації автомобільних перевезень, розвиток практичних навичок й ініціативи при вирішенні транспортних задач.

Робота вантажного транспорту може значно впливати на ефективність функціонування суб’єктів ринку. Тому зниження витрат на транспортування є одним з механізмів, що дозволяють підвищувати конкурентоспроможність товарів, які реалізуються.

Проект включає організацію перевезень  вантажів з елементами вантажно-розвантажувальних робіт. У ході виконання курсового проекту студент повинен надати характеристику вантажів, що плануються для перевезення, визначити параметри вантажних потоків та побудувати їх схему, розробити маршрути руху транспортних засобів, обрати найбільш ефективну  марку транспортного засобу.

При складанні проекту студент повинен навчитися самостійно використовувати нормативні документи, довідкову й навчальну літературу,ресурси Інтернету,виявити творчість і кмітливість, зрозуміти реальну  транспортну ситуацію на підприємстві, аналізувати, планувати та організовувати перевізний  процес конкретного виду вантажу; вдосконалювати системи і методи управління роботою  транспортних засобів; впроваджувати сучасні новітні технології перевезень вантажів.

Курсовий проект являє собою творчу, сугубо індивідуальну роботу студента, виконану грамотно на високому технічному й літературному рівні.

Закінчений курсовий проект здається у встановлений календарним планом термін. Не пізніше ніж за 2 тижні до початку екзаменаційної сесії автор захищає проект перед комісією. Захист курсового проекту оцінюється диференційним заліком.

 

1.1 Загальні вимоги до виконання  курсового проекту

Пояснювальна записка відноситься до текстових документів, які містять інформацію подану в основному технічною мовою та графічну інформацію у вигляді ілюстрацій.
 Ілюстраціями можуть бути фрагменти схем, графіки, фотографії тощо.
Частина інформації може бути представлена у вигляді формул.
Цифрову інформацію частіше представляють у вигляді таблиць..

Зміст курсового проекту має відповідати робочій програмі дисципліни і відображати суть теми, яка розглядається і включає в себе вступ, три розділи: загальний, технологічний, організаційний  ; висновки та перелік перелік використаних джерел.

Обсяг текстової і графічної части – не більше 30-35 сторінок формату А4  текстової частини виконаної на комп’ютері шрифтом №14 (чорним кольором, інтервал-1,15) і та 2-х аркушів формату А1 креслення з рамками і штампами.

Кожен розділ рекомендовано починати з нової сторінки. Заголовок розділу записують посередині напівжирними великими літерами. Після номеру розділу крапку не ставлять. Заголовки підрозділів, пунктів, підпунктів записують з абзацу малими літерами, починаючи з великої. Перший аркуш, на якому розміщують зміст, має штамп розміром 40х185 мм.

Виклад матеріалу мас бути стислим і чітким, що виключає можливість кількаразового тлумачення.

Терміни, визначення, умовні позначення розмірів повинні бути єдиними і відповідати стандартам, а при їх відсутності звичайними для науково-технічної літератури. Скорочення слів у тексті і підрисункових підписах не припускається, за винятком загальноприйнятих

При визначенні числових значень необхідно навести розрахункову формулу, дати розшифровування вхідних до неї символів і коефіцієнтів, а потім - саме рішення. Формули нумерувати арабськими цифрами в круглих дужках з правого боку запису.

Графічний матеріал проекту повинен бути виконаний на  двох аркушах формату А1 і оформлений у відповідності до стандартів ЄСКД.  Назви аркушів  вказані в завданні на курсовий проект.

Проект вважається виконаним, коли пояснювальна записка і весь графічний матеріал оформлені у відповідності з вимогами діючих стандартів. Пояснювальна записка  повинна мати титульний лист, завдання на проектування, зміст, перелік використаних джерел.

Закінчений курсовий проект здається у встановлений календарним планом термін. Не пізніше ніж за 2 тижні до початку екзаменаційної сесії автор захищає проект перед комісією.

 

1.2 Тематика курсових проектів

Тематика курсових проектів кожен рік оновлюється. Вона охоплює всі види вантажних автоперевезень в міському та  приміському сполученні. Теми завдань курсових  проектів є актуальними і носять реальний характер.

Згідно із змістом дисципліни студент отримує тему завдання, яке розглядається та ухвалюється на засіданні циклової комісії.  Приклади тем курсових проектів  наведені у додатку А.

 

1.3 Завдання на курсовий  проект

Курсовий проект виконується у послідовності та в терміни, вказані в завданні, яке видається керівником проекту. На першому занятті керівник проектвидає студентові завдання й календарний план виконання проекту. Надалі кожний студент зобов'язаний відвідувати всі передбачені розкладом заняття з курсового проектування йвиконувати роботу відповідно до встановленого плану.

Згідно із змістом дисципліни студент отримує тему і  завдання, яке розглядаєтья та ухвалюється на засіданні циклової комісії.

 Конкретний зміст кожного курсового проекту , етапи виконання визначає керівник на підставі  завдання. В індивідуальному завданні висвітлюється зміст пояснювальної записки. Індивідуальне завдання виноситься на другому аркуші (див. додаток В).

 

1.4 Титульний аркуш

Титульним аркушем є перша сторінка, яка не нумерується. Титульний аркуш виконується за встановленим зразком (див. додаток Б) і оформляється рамкою.

На першому аркуші– назва міністерства, коледжу , тема проекту , пояснювальна записка з предмета,шифр і назва спеціальності,  хто розробив і перевірив, рік виконання.

На другому аркуші-зміст пояснювальної записки

На  третьому  аркуші- завдання на курсовий проект (див. додаток В), рецензія,,

Після захисту курсового поекту  на титульному листі викладачем виставляється оцінка з підписом і датою.

 

1.5  Захист курсового проекту

Керівник перевіряє курсовий проект і встановлює допуск до захисту перед комісією, до якої входять викладачі циклової комісії. Студент викладає зміст проекту, обґрунтовує прийняті рішення, аналізує результати, після цього відповідає на запитання членів комісії. Відповіді студента мають відтворити знання предмета, уміння орієнтуватися в прикладних аспектах роботи, доказово й аргументовано відстоювати свою точку зору.

 

 Рекомендований перелік літератури

1. Закон України « Про транспорт» від 10.11.1994 № 232/94-ВР Із змінами, внесеними згідно із ЗаконамиN 642/97-ВР від 18.11.97, ВВР, 1998, N 10, ст.36

  N 650/97-ВР від 19.11.97, ВВР, 1998, N 11-12, ст.41 
  N 507-XIV  (  507-14 ) від 17.03.99, ВВР, 1999, N 18, ст.138
  N 2171-III ( 2171-14 ) від 21.12.2000, ВВР, 2001, N 9, ст.38
  N 2454-IV  ( 2454-15 ) від 03.03.2005, ВВР, 2005, N 16, ст.259
  N 3370-IV  ( 3370-15 ) від 19.01.2006, ВВР, 2006, N 22, ст.184
  N 3421-IV  ( 3421-15 ) від 09.02.2006, ВВР, 2006, N 22, ст.199
  N  997-V   (  997-16 ) від 27.04.2007, ВВР, 2007, N 33, ст.440
  N  885-VI  (  885-17 ) від 15.01.2009, ВВР, 2009, N 24, ст.299
  N 2189-VI  ( 2189-17 ) від 13.05.2010, ВВР, 2010, N 30, ст.394
  N 2608-VI  ( 2608-17 ) від 19.10.2010, ВВР, 2011, N 11, ст.69 }

http://zakon.rada.gov.ua/cgi-bin/laws/main.cgi?nreg=232%2F94-%E2%F0

2. Закон України « Про автомобільний транспорт» Із змінами, 
внесеними згідно із Законами

   N  586-VI (  586-17 ) від 24.09.2008, ВВР, 2009, N 10-11, ст.137
   N 2608-VI ( 2608-17 ) від 19.10.2010, ВВР, 2011, N 11, ст.69
   N 2753-VI ( 2753-17 ) від 02.12.2010, ВВР, 2011, N 18, ст.128
   N 3565-VI ( 3565-17 ) від 05.07.2011, ВВР, 2012, N  5, ст.34
   N 4621-VI ( 4621-17 ) від 22.03.2012
   N 4715-VI ( 4715-17 ) від 17.05.2012
   N 4950-VI ( 4950-17 ) від 07.06.2012
   N 5000-VI ( 5000-17 ) від 21.06.2012
   N 5288-VI ( 5288-17 ) від 18.09.2012
   N 5459-VI ( 5459-17 ) від 16.10.2012
3. Закон України  «Про підприємництво».  Із змінами і доповненнями 
внесеними згідно із Законами  
   N 2340-IV  ( 2340-15 ) від 13.01.2005, ВВР, 2005, N 9, ст.183 
   N 2984-IV  ( 2984-15 ) від 18.10.2005, ВВР, 2006, N 2-3, ст.37
   N 3502-IV  ( 3502-15 ) від 23.02.2006, ВВР, 2006, N 33, ст.278
   N  530-V   (  530-16 ) від 22.12.2006, ВВР, 2007, N 10, ст.89
   N 1391-VI  ( 1391-17 ) від 21.05.2009, ВВР, 2009, N 40, ст.577
   N 4970-VI  ( 4970-17 ) від 19.06.2012 }
4. Закон України «Про дорожній рух» Із змінами, внесеними згідно із 
Законами

  N 234/94-ВР від 10.11.94, ВВР, 1994, N 46, ст.414
  N 557-XIV ( 557-14 ) від 24.03.99, ВВР, 1999, N 19, ст.173
  N 3033-III ( 3033-14 ) від 07.02.2002, ВВР, 2002, N 26, ст.176
  N 3047-III ( 3047-14 ) від 07.02.2002, ВВР, 2002, N 29, ст.194
  N  743-IV  (  743-15 ) від 15.05.2003, ВВР, 2003, N 29, ст.233
  N 1096-IV  ( 1096-15 ) від 10.07.2003, ВВР, 2004, N 6, ст.38
  N 1528-IV  ( 1528-15 ) від 19.02.2004, ВВР, 2004, N 22, ст.317
  N 1961-IV  ( 1961-15 ) від 01.07.2004, ВВР, 2005, N 1, ст.1
  N 2249-IV  ( 2249-15 ) від 16.12.2004, ВВР, 2005, N 5, ст.116
  N 3370-IV  ( 3370-15 ) від 19.01.2006, ВВР, 2006, N 22, ст.184
  N  586-VI  (  586-17 ) від 24.09.2008, ВВР, 2009, N 10-11, ст.137
  N 2756-VI  ( 2756-17 ) від 02.12.2010, ВВР, 2011, N 23, ст.160
  N 3163-VI  ( 3163-17 ) від 17.03.2011, ВВР, 2011, N 38, ст.382
  N 3565-VI  ( 3565-17 ) від 05.07.2011, ВВР, 2012, N  5, ст.34
  N 4103-VI  ( 4103-17 ) від 09.12.2011, ВВР, 2012, N 28, ст.309
Кодексом N 4495-VI ( 4495-17, 4495д-17 ) від 13.03.2012 }
Законами N 4555-VI  ( 4555-17 ) від 20.03.2012, ВВР, 2012, N 41, ст.493
  N 4621-VI  ( 4621-17 ) від 22.03.2012
  N 5316-VI  ( 5316-17 ) від 02.10.2012
  N 5459-VI  ( 5459-17 ) від 16.10.2012 }  
5. Закон України «Про страхування» (Відомості Верховної Ради (ВВР), 
1996, N 18, ст. 78 )( Із змінами, внесеними згідно із Законами  
  N 4391-VI ( 4391-17 ) від 09.02.2012, ВВР, 2012, N 41, ст.491 
  N 4452-VI ( 4452-17 ) від 23.02.2012
  N 4652-VI ( 4652-17 ) від 13.04.2012
  N 5037-VI ( 5037-17 ) від 04.07.2012
  N 5090-VI ( 5090-17 ) від 05.07.2012
  N 5204-VI ( 5204-17 ) від 06.09.2012
  N 5459-VI ( 5459-17 ) від 16.10.2012
  N 5463-VI ( 5463-17 ) від 16.10.2012 }
6. Закон України «Про обов'язкове страхування цивільно-правової
відповідальності власників наземних транспортних засобів»
( Відомості Верховної Ради України (ВВР), 2005, N 1, ст.1 )  Із змінами,
внесеними згідно із Законами

   N 2902-IV ( 2902-15 ) від 22.09.2005, ВВР, 2006, N 1, ст.3
   N  586-VI (  586-17 ) від 24.09.2008, ВВР, 2009, N 10-11, ст.137
   N 2756-VI ( 2756-17 ) від 02.12.2010, ВВР, 2011, N 23, ст.160
   N 3045-VI ( 3045-17 ) від 17.02.2011, ВВР, 2011, N 39, ст.386
   N 3462-VI ( 3462-17 ) від 02.06.2011, ВВР, 2011, N 52, ст.591
   N 3565-VI ( 3565-17 ) від 05.07.2011, ВВР, 2012, N  5, ст.34
   N 3610-VI ( 3610-17 ) від 07.07.2011, ВВР, 2012, N  7, ст.53
   N 5090-VI ( 5090-17 ) від 05.07.2012
   N 5316-VI ( 5316-17 ) від 02.10.2012
   N 5459-VI ( 5459-17 ) від 16.10.2012 }

7.Босняк М.Г. «Вантажні автомобільні перевезення»,- К.:ВД «Слово»,2010.-408с

8. Вільковський Є.К.. Бакулін О.О. „Вантажознавство-. Львів: «Інтелект-захід». 2007.-295 с

9. Горєв А.Е. «Грузовые автомобильные перевозки»,-М.: АСАДЕМА, 2004.-284с..

10. Горєв А.Э., Олещенко Е.М. «Организация автомобильных перевозок и безопасность движения» -М.: ИД Академия, 2006. - 256 с.

14. Майборода М.Е., Беднарский В.В. Грузовые автомобильные перевозки - Ростов на Дону: Феникс, 2008. — 442 с.

15. НИИАТ Краткий автомобильный справочник,Том 2 «Грузовые автомобили» - М.: ИПЦ « Финпол» ,2004.-667 с.

16 Норми витрат палива і мастильних матеріалів на автомобільному транспорті затверджені наказом Міністерства транспорту України від 10.02.98 р.№ 43  (Із змінами- НАКАЗ Міністерства  інфраструктури України N 36 від 24 січня 2012 року N 36 Про затвердження Змін до Норм витрат палива і мастильних матеріалів на автомобільному транспорті)

17 Олещенко Е.М. . Горєв А.Е «Основи грузоведения»,-М.: АСАДЕМА, 2005.-284с.

18.«Положення про робочий час і час відпочинку водіїв колісних транспортних засобів». Наказ Міністерства транспорту і зв’язку України від  07.06.2010 N 340

19. «Порядок здійснення контролю за технічним станом колісних транспортних засобів під час їх експлуатації». Наказ МВС України  від 13.10.2008  N 534 http://zakon1.rada.gov.ua/cgi-bin/laws/main.cgi?nreg=z1107-08&p=1225695666363352

20.Российская автотранспортная энциклопедия «Основы эксплуатации автомобильного транспорта и бухгалтерского учета автотранспортных средств» под редакцией Луканина В.Н., М.: МГАДИ, 2001, 1 том 590 с., 2 том 566

21. Прейскурант № 13-01-02. Тарифы на перевозку грузов и др. услуги, выполняемые автомобильным транспортом, - К.: 1989.- 55 с.

22. Правила перевезень вантажів автомобільним транспортом  України, затверджені наказом Мінтрансу України від 14.10.97 р. наказ №363 із змінами та доповненнями, внесеними наказами Міністерства транспорту України

від 23 березня 1998 року N 90,  від 5 листопада 2001 року N 763

23. Методичні вказівки щодо оформлення текстових документів, які виконуються в КТЕТ у навчальному і виробничих процесах..

24. Методичні вказівки щодо виконання курсового проекту з предмету «Організація вантажних автомобільних перевезень» -К.: ДВНЗ «КТЕК», 2012.

25. Савин В.И. «Перевозки грузов автомобильным транспортом» справочное пособие, М.: «Дело и сервис», 2007.-543 с

26. Інструкція про порядок виготовлення, зберігання, застосування єдиної первинної транспортної документації для перевезення вантажів автомобільним транспортом та обліку транспортної роботи, затверджена наказом Мінстату України і Мінтрансу України від 07.08.96 р. Наказ №228/253.

27. Журнали «Автошляховик України», «Перевізник», «Автотранспорт и перевозки».2008-2012 р.р.

28. Інтернет-ресурси:

Міністерство  інфраструктури  України http://www.mintrans.gov.ua/

Автоінфо http://autoinfo.rv.ua/

Всеросійський авторесурс http://rus-parts.ru/

Вантажні автомобілі http://gruzoviki.com.ru/

Авторегіон http://www.special-trucks.ru/

Автомобілі і спецтехніка http://www.aist-yar.ru/

 

Примірний   зміст пояснювальної записки

 Вступ

1  Загальний розділ

1.1  Організація перевезень____________Пропозиції по вдосконаленню перевезень

2  Технологічний розділ

2.1   Характеристика  вантажу, транспортні зв`язки та обсяги перевезень

2.2   Вибір  автомобільних транспортних  засобів  та їх характеристика

2.3   Розробка раціональних маршрутів руху

2.4 Організація навантажувально-розвантажувальних   робіт та  характеристика механізмів. Правила перевезень______________

2.5  Техніко-експлуатаційні показники використання  автотранспортних засобів  та розрахунок показників їх роботи на маршрутах 

3 Організаційний розділ

3.1  Договір та документація на перевезення вантажів

3.2  Управління перевезеннями вантажів  в АТП. Графік руху АТЗ

3.3  Режими та графіки роботи водіїв

4 Економічний розділ

4.1. Розрахунки показників до складання виробничої програми. Таблиця виробничої програми

4.2  Ефективність курсового проекту

5 Висновки

 

Методичні рекомендації щодо складання тексту пояснюальної  записки

 Вступ

Автомобільний транспорт є однією з найважливіших галузей
народного господарства. Практично немає жодного підприємства
промисловості, будівництва, сільського господарства, зв'язку та Інших
галузей економіки, де б не використовувався автомобільний
транспорт. Автомобільний транспорт займає одне з провідних місць в економіці України. На відміну від інших видів транспорту він має переваги, що забезпечили швидкі темпи його розвитку

Вступ до КП пишуть з нової пронумерованої сторінки з заголовком посередині великими напівжирними літерами. Текст вступу повинен бути коротким.

Вступ висвітлює :

- основні техніко-експлуатаційні особливості та переваги автомобільного транспорту:

- розкрити сучасний стан, проблеми та тенденції розвитку автомобільного транспорту

. Основні задачі вантажного транспорту повинні бути пов'язані з темою курсового проекту. Сформулювати мету та актуальність теми курсового проекту. Обсяг вступу не більше 1-2  сторінок 

 

1. Загальний розділ

1.1 Організація перевезень вантажів.   Пропозиції по вдосконаленню перевезень

Організація перевезень – це підготовка транспортного процесу, вибір транспортних засобів, вантажно-розвантажувальних механізмів, вибір раціональної форми взаємодії транспортних і вантажно-розвантажувальних механізмів, вибір маршруту руху. В організацію перевезень входять також планування, оперативне керівництво, облік і контроль, встановлення порядку документооберту, розрахунку за перевезення.

Специфіка, що виникає при організації перевезень пов’язана з тим, між якими пунктами повинно відбуватися перевезення і чи є альтернатива. Варіанти пов’язання технологічних питань тісно пов’язані з організацією перевезень. В транспортному процесі беруть участь три сторони: вантажовідправник ,транспортна організація, вантажоодержувач.

Описати, як складаються  взаємовідносини сторін в транспортному процесі при організації перевезень вантажів, що передбачені темою курсового проекту.

Необхідно описати існуючу організацію і технологію перевезень запроектованого виду вантажу,попередньо вивчивши її в технічній і спеціальній періодичній літературі та під час проходження навчальної практики. Описати, як виконуються навантажувально-розвантажувальні роботи, які транспортні засоби використовуються для перевезення вантажів в теперішній час.  Також виявити недоліки або негативні фактори, які заважають організації  запровадженню прогресивних методів  перевезень

Для вдосконалення організації перевезення вантажів, для підвищення ефективності використання транспортних засобів та транспортного процесу, в курсовому проекті розроблено ряд заходів, а саме:

- підвищення коефіцієнтів технічної готовності та випуску парку за рахунок підвищення ефективності технічного обслуговування і оперативності роботи служби перевезень;

- скорочення понаднормових простоїв автотранспортних засобів під навантаження - розвантаження;

- здійснення оперативного планування та ефективного
диспетчерського керівництва;

- покращання  техніко-експлуатаційних показників;

- розробка погодинних графіків руху;

- розробки раціональних маршрутів перевезень;

- використання найбільш ефективних автотранспортних засобів, і т.д.

       

2 Технологічний розділ

2.1 Характеристика вантажу, транспортні зв'язки та обсяги перевезень

Вантажі,  які подаються для перевезення,  класифікуються за  такими 

ознаками:  вид  продукції різних виробників,  фізичний стан,  наявність тари,   спосіб   вантаження   і   розвантаження, специфічні властивості, маса та габарити і т.д.

Згідно перерахованих ознак скласти  транспортну характеристику вантажу, який розглядається в курсовому проекті

Транспортна характеристика вантажів - це режим зберігання, спосіб упаковки (її характеристики та властивості, габаритні розміри), перевантаження та перевезення, фізико-хімічні властивості вантажу, сприйнятливість до атмосферних явищ, вплив на навколишнє середовище, ступінь небезпеки, об'єм, маса і форма пред'явлення до перевезення.                            

 Транспортні характеристики вантажів повинні бути враховані при виборі оптимальних способів доставки та розробки технологічних процесів переробки вантажів. У процесі перевезення і зберігання в багатьох вантажів під дією різних зовнішніх факторів - механічних, кліматичних, біологічних - відбуваються кількісні та якісні зміни, які необхідно враховувати.

При складанні даного розділу також  необхідно пам'ятати, що економічні та технологічні зв'язки господарських і виробничих організацій та підприємств, які знаходяться в економічному районі утворюють вантажну кореспонденцію між ними, в результаті чого виникають транспортні зв'язки, матеріальним відображенням яких є обсяг перевезень та вантажообіг.

В даному розділі курсового проекту необхідно також визначити основні транспортні зв'язки між вантажовідправником та кількома вантажоодержувачами.

Обсяг перевезень визначається на підставі завдання, яке отримує студент перед початком курсового проектування.

На основі отриманого завдання студент розподіляє обсяг перевезень між вантажоодержувачами та згідно сезонних коливань розподіляє його за кварталами, заповнює  таблицю 2.1 “План перевезень вантажів”, визначає вантажообіг.     

 

Приклад 1

Згідно завдання на курсове проектування прийнятий до розрахунків обсяг борошна 44300 тонн. На основі цього обсягу був складений план перевезень борошна (таб. 2.1), визначений  вантажообіг, побудований графік нерівномірності  обсягу перевезень та разрахуваний  коефіцієнт нерівномірності обсягу перевезень.

Обсяг перевезень характеризується нерівномірністю, тобто неоднаковою кількістю перевезеного вантажу за кожен місяць, квартал, рік. Цей показник також відноситься до вантажообігу.

В курсовому проекті побудований графік нерівномірності обсягу перевезень за кварталоми. На графіку показаний максимальний та середній обсяги перевезень.

Розташування пунктів відправлення та призначення, розташування АТП і транспортні зв'язки між вантажопунктами створюють ситуаційну схему району перевезень.  Після розробки ситуаційного плану району перевезень слід скласти схему вантажних потоків.

 

Для побудови картосхеми вантажних потоків необхідні такі дані:

- обсяг перевезень, т;

- відстані перевезень, км;

- розташування вантажних пунктів у районі перевезень, їх адреси, дислокація АТП.

Аркуш  поділяють на квадрати та кодують у літерно-цифровій системі.

З карти району перевезень переносяться вантажні пункти з урахуванням розташування їх відносно один до одного та дотриманням масштабу відстані. Кореспондуючі пункти з'єднуються прямими лініями.

Для нанесення вантажного потоку необхідно знати кількість вантажу, що рухається від пункту відправлення до пункту призначення. Вибравши масштаб для числових значень обсягу перевезень наносимо вантажні потоки.  

Вантажні потоки відображаються у вигляді прямокутників у яких основа – це відстань перевезень у масштабі, а висота – обсяг перевезень у масштабі.

З карти району перевезень переносяться основні вулиці і дороги на яких розташовані вантажні пункти, АТП та інші об'єкти.

Кожному виду вантажу присвоюється умовне позначення. Вказується вид вантажного пункту.  Порожні (холості)  та нульові пробіги вказують перервними лініями (див. рисунок 2.2)

 

Приклад 3

Таблиця 2.1

План перевезень піску та бетону

Найменуван-ня вантажу

Пункт

Відстань переве-зень, км

Обсяг перевезень

всього

В тому числі по кварталах, тис. т

навантаження

розвантаження

Q , тис. тонн

P, тис. ткм

1

2

3

4

Товарний бетон

Завод ЗБК ім. С. Ковальської

Будівельний майданчик

Микільська Борщагівка

21

18

378

2

4,5

7

4,5

Товарний бетон

Завод ЗБК ім. С. Ковальської

Будівельний майданчик

Троєщина

9

33

297

4

8

13

8

Пісок

Київський річковий порт

Завод ЗБК ім. С. Ковальської

15

33

495

4

8

13

8

Товарний бетон

Завод ЗБК ім. С. Ковальської

Будівельний майданчик

Ж-М Позняки

17

23

391

3

5,5

9

5,5

Пісок

Київський річковий порт

Завод ЗБК ім. С. Ковальської

15

23

368

3

5,5

9

5,5

Всього

-

-

-

130

1929

16

31,5

51

31,5

 

2.2  Вибір  та обгрунтування транспортного засобу

Важливою задачею організації перевезень є вибір ефективних транспортних засобів, які найбільш повно відповідають конкретним умовам перевезень.
Техніко-економічні показники роботи автомобіля визначаються організацією перевезень і комплексом його експлуатаційних властивостей: вантажністю, використанням маси, швидкісними характеристиками, безпечністю руху, паливною економічністю, довговічністю та надійністю, прохідністю, зручністю використання, пристосованістю до обслуговування та ремонту.

В умовах ринкових відносин замовник і автотранспортне підприємство зацікавлені в виборі найбільш ефективного і раціонального типу та марки автотранспортного засобу, тому що від цього буде залежати своєчасність, терміновість і збереження вантажу, виконання плану перевезень, зменшення їх собівартості і підвищення рентабельності АТП.
При виборі транспортних засобів вирішують дві взаємопов’язані задачі – визначають його спеціалізацію та підбирають вантажність, при цьому необхідно враховувати потужність вантажопотоків, відстані між їх початковими і кінцевими пунктами , характер вантажів, що транспортується, габарити,  фізико-механічні та інші властивості й особливості.

Використання спеціалізованого рухомого складу, який пристосований для перевезень різноманітних видів вантажу, дозволяє більш ефективно організувати транспортний процес – зменшити кількісні та якісні втрати вантажу в процесі доставки, знизити трудомісткість навантаження та розвантаження, виключити деякі додаткові операції, які виконуються при перевезенні, зменшити витрати на тару, покращити санітарно-гігієнічні умови і підвищити безпеку руху. Спеціалізованим автотранспортом також перевозяться специфічні вантажі – рідинні, негабаритні, важковагові та інші.    При перевезеннях вантажів, коли обсяг перевезень постійний, маса вантажу велика, а вантажно-розвантажувальні роботи механізовані, необхідно також використовувати автомобілі великої вантажності (8-24 т.). Якщо партії вантажу незначні, навантаження та розвантаження вантажу вручну, необхідно використовувати автотранспортний засіб малої та середньої вантажності (від 0,5 до 8 т.).

Задача вибору найбільш ефективних автотранспортних засобів відносно до конкретних умов експлуатації з урахуванням реального обсягу перевезень і структури парку може бути вирішена шляхом порівняння роботи автотранспортних засобів в однакових умовах експлуатації. При цьому враховують не тільки обсяг і відстань, а також величину відправок, засоби та способи виконання вантажно-розвантажувальних робіт, стан дорожньої мережі. Вибір типу автотранспортного засобу для перевезення того чи іншого виду вантажу зводиться в основному до вибору конструкції кузова, який відповідає виду вантажу, що перевозиться.

Для оцінки ефективності використання транспортних засобів можна використати і загальноприйняті показники:
• продуктивність праці;
•собівартість перевезень та величину транспортних витрат, що приходиться на одиницю виконуваних робіт.

В курсовому проекті марку автомобіля необхідно вибирати виходячи із максимальної продуктивності та мінімальної витрати палива 

Для вибору автотранспортного засобу виконують розрахунок годинної продуктивності та  питомих витрат палива

 

2.2.2 Розрахунок нормативних витрат палива

Для бортових вантажних автомобілів і сідельних тягачів у складі автопоїздів, автомобілів-фургонів та вантажопасажирських автомобілів, які виконують роботу, що обліковується в тонно-кілометрах.

нормативні витрати палива розраховуються за формулою:

Qн = 0,01 · (Нsan· S + Hw· W) · (1 + 0,01 · K),          (5)

 де: Qн - нормативна витрата палива, літри, (м3);

S - пробіг автомобіля, км, (lїв  /bї)

K - сумарний коригуючий коефіцієнт, %.

 Нsan - лінійна норма витрати палива на пробіг автопоїзда:

Нsan = Hs + Hg · Gnp, л/100 км (м3/100 км),

де Hs - базова лінійна норма витрати палива на пробіг автомобіля, л/100 км (м3/100 км),

Hg - норма витрати палива на одну тонну спорядженої маси причепа або напівпричепа, л/100 т·км (м3/100 т·км),

Gnp - споряджена маса причепа або напівпричепа, т,

Hw - норма на транспортну роботу згідно з п. 1.3, л/100 т·км (м3/100 т·км),

W - обсяг транспортної роботи, т·км

W =  qн . gд . lїв, (т·км)

де Gван - маса вантажу,

Для автомобілів-самоскидів та самоскидальних автопоїздів

нормативні витрати палива визначаються за формулою:

Qн = 0,01 · Hsanc · S · (1 + 0,01 · K) + Hz · Z,          (6) 

де: Hsanc - лінійна норма витрати палива самоскидального автопоїзда, л/100 км (м3/100 км),

Hsanc = Hs + Hw · (Gnp + 0,5 · g),

де Hs - базова лінійна норма витрати палива на пробіг автомобіля-самоскида з урахуванням транспортної роботи, л/100 км (м3/100 км),

Hw - норма витрати палива на транспортну роботу і споряджену масу причепа або напівпричепа , л/100 т·км (м3/100 т·км),

Gnp - споряджена маса причепа або напівпричепа, т,

g - вантажність причепа, т;

Hz - норма витрати палива на їздку з вантажем автомобіля-самоскида згідно з п. 1.5, л (м3);

Z - кількість їздок з вантажем.

K - сумарний коригуючий коефіцієнт до лінійної норми, %;

Розрахунок нормативних витрат палива для спеціальних і спеціалізованих автомобілів.

Нормативні витрати палива для спецавтомобілів, які виконують транспортну роботу, яка обліковується в тонно-кілометрах, нормативні витрати палива розраховуються за формулою:

Qн = 0,01 · (Hs · S + Hw · W) · (1 + 0,01 · K) + Ноб · Тоб · (1 + 0,01 · Kс), (8) 

де: Нs - базова лінійна норма витрати палива на пробіг спеціального автомобіля, л/100 км (м3/100 км);

Ноб - норма витрати палива на роботу спеціального обладнання, л/год. або літри на виконану операцію (заповнення цистерни, тощо);

Тоб - час роботи обладнання, годин або кількість виконаних операцій;

K - сумарний коригуючий коефіцієнт до лінійної норми, %;

Kс - сумарний коригуючий коефіцієнт до норми на роботу спеціального обладнання, %.

 

2.2.3 Розрахунок питомої витрати палива

qткм  = Qн/ W *r 1000        г/ткм

Результати розрахунків заносимо до  таблиці 2.8 ”До вибору автотранспортного засобу”

Таблиця 2.3  

До вибору автотранспортного засобу

Марка

автомобіля

Годинна продуктивність

   Питома витрата                            палива, 

      г/ткм                  

т/год

ткм/год

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Висновок:

Коротка  технічна характеристика вибраного  автомобіля

Приклади розрахунку нормативних витрат палива дивись в « Нормах витрат палива і мастильних матеріалів на автомобільному транспорті»  затверджених  наказом Міністерства транспорту України від 10.02.98 р.№ 43  (Із змінами- НАКАЗ Міністерства  інфраструктури України N 36 від 24 січня 2012 року N 36 Про затвердження Змін до Норм витрат палива і мастильних матеріалів на автомобільному транспорті)

 

2.3 Розробка раціональних маршрутів руху

Маршрутизація перевезень — це найбільш досконалий спосіб організації   вантажних потоків, що робить суттевий вплив на прискорення оберту автомобіля при раціональному й ефективному його використанні. Створення маршрутів дозволить точно визначити обсяг перевезень вантажів, кількість автомобілів, що здійснюють ці перевезення, а це сприяє скороченню простою автомобілів під завантаженням і розвантаженням, ефективному використання рухли-вого складу. Разом з тим маршрутизація дозволяє підвищити продуктив-ність автомобілів при одночасному зменшенню кількості транспортних засобів , що надходять до відправник при тому ж самому  обсягу перевезень. Для вирішення задачі маршрутизації враховуються безліч чинників: масовість перевезень, розмір перевезених партій вантажу, розташування вантажовідправників і вантажоодержувачів, тип і вантажність автомобілів і т. д.  В першу чергу завдання формулюється в загальному вигляді. Визначаються етапи виконання завдання. Для вирішення задачі маршрутизації масових крупнопартіонних вантажів - це:

- відбір вантажів, що перевозяться однією моделлю автомобілів;

- аналіз можливості сумісного перевезення вантажів;

- визначення оптимального повернення порожніх транспортних засобів;

- складання схем маршрутів та транспортної мережі.

Раціональна маршрутизація заключається в розробці таких маршрутів, які б мали найменші непродуктивні пробіги та найбільший коефіцієнт використання пробігу.

При виборі маршрутів у курсовому проекті необхідно  враховати:

- відповідність шляху руху транспортного засобу направленням вантажних потоків;

- повне виключення  зустрічних та скорочення  повторних перевезень;

- забезпечення  найбільшого   значення  коефіцієнта   використання пробігу;

- рух транспортних засобів  між  вантажними пунктами повинен проходити по короткому шляху,  по дорогам  з  твердим покриттям;

- необхідність    забезпечення    можливості    руху    транспортних засобів з максимальною для даних умов швидкістю,  але з обов'язковим забезпеченням безпеки руху

В   цьому  підрозділі  необхідно:

- обгрунтувати доцільність  3 –х вибраних маршрутів;

- вказати вид маршруту;

- дати характеристику маршрутів

-описати вулиці і дороги по яким  пролягають маршрути, відстані перевезень;

- додати картосхему маршрутів руху.

 

2.4 Організація навантажувально-розвантажувальних робіт та характеристика механізмів. Правила перевезень вантажів

Під організацією навантажувально-розвантажувальних робіт розуміється комплекс заходів, якими визначаються місце, склад, послідовність і тривалість виконання вантажних операцій, рід вантажів, що переробляються, способи їх складування і строповки, типи вантажопідйомних і транспортних засобів,що використовуються, способи їх установки відносно один одного і переміщуваного вантажу, а також склад ланки робітників, що беруть участь на навантажувально-розвантажувальних роботах.

Прийнятий спосіб організації вантажно-розвантажувальних робіт повинен забезпечити мінімальний простій транспортних засобів під навантаженням і розвантаженням та мінімальну вартість роботи

Навантажувально-розвантажувальні роботи повинні виконуватись, як правило, механізованим способом.  При цьому важливо забезпечити стійке положення вантажів при їх транспортуванні. 

Вибір засобу організації і механізації вантажно-розвантажувальних робіт залежить від таких факторів як:

- фізичних властивостей вантажу (наливні, навалочні, тарно-упакувальні)

- обсягу  перевезень вантажу;

- типу автотранспортних засобів;

- характеру вантажообігу ( постійний,  тимчасовий).

Звернути увагу в курсовому проекті на можливості пакетування –формуванню на піддоні вантажної одиниці і послідуюче зв’язування вантажів і піддону в єдине ціле.

Для повного розкриття питання необхідно відмітити:

- обгрунтувати прийнятий метод  навантаження та розвантаження у пунктах;

- визначити  механізмиб які  можуть бути використані у пунктах навантаження та розвантаження;

- дати коротку технічну характеристику вантажно-розвантажувальному механізму ;

- описати правила перевезень вантажів.

 

2.5 Техніко-експлуатаційні показники використання транспортних засобів та розрахунок показників їх роботи на маршрутах

Для планування обліку та аналізу роботи транспортних засобів вантажного автомобільного транспорту встановлена система показників, що дозволяє оцінювати ступінь використання АТЗ і результати його роботи.

Так в курсовому проекті :

aв – коефіцієнт випуску парку (за даними АТП) з перспективою зростання 0,725

Тн – час у наряді;

Др – дні роботи автомобіля за рік

tн-р – час простою автомобіля під навантаженням та розвантаженням за їздку планується згідно Прейскуранта 13-01-02. Основні норми часу на виконання додаткових операцій у пунктах навантаження та розвантаження дані.

gс – коефіцієнт статичного використання вантажності визначений  за номенклатурою та класом вантажів, а також з урахуванням вантажності автомобіля, конструкції його кузова, розміру окремих партій вантажів, які відправлені за першою адресою та інших факторів, які визначають завантаженість автомобілів;

Vт – середня технічна швидкість автомобіля прийнята  по нормативах;

qн – вантажність автомобіля приймається за технічною характеристикою і відповідає тій, яка встановлена заводом-виробником

Вихідні дані для розрахунку роботи автотранспортних засобів на маршрутах представлені у таблиці 2.5

 Таблиця  2.5

Вихідні  дані для розрахунків

Марка

автомобіля

qн

т

gс

Тн,

год

Vт,

км/год

¢0/l¢¢0

км

lїв

км

lп,

км

bї

 

Vт,0

 

tн-р ,

год

Др,

дн.

Qпл

т

Вид

вантажу

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Таблиця 2.5

Вихідні дані для розрахунків

Марка автомобіля

,

т

 

 

,

год

/,

год

,

км

,

км

 

 

, год

,

год

Др,

дн

,

т

Вид

вантажу

МАЗ-543205-023

21

1,0

0,15

9,8

24/30

8/8

22

1

0,725

1,73

0,6

305

42700

Керамічн. цегла, піддонах

МАЗ-543205-023

21

1,0

0,15

9,8

24/30

8/8

8

1

0,725

1,73

0,6

305

46400

Керамічна цегла,

піддонах

МАЗ-543205-023

21

1,0

0,15

9,8

24/30

8/8

25

1

0,725

1,73

0,6

305

44000

керамічн цегла піддонах

Таблиця 2.6

Зведена таблиця розрахунків

Показники

Умовні позначення

Маршрут

1

2

3

Час на нульовий пробіг, год

 

0,53

0,53

0,53

Час роботи на маршруті, год

 

9,27

9,27

9,27

Час оберту автомобіля на маршруті, год

 

4,16

3,0

4,41

Кількість їздок, їзд

 

4

6

4

Корегований час, год:

-          на маршруті

-          у наряді

 

 

 

8,32

8,85

 

9,0

9,53

8,82

9,35

Денна продуктивність 1 автомобіля:

-          у тоннах, т

-          у тонно-кілометрах, ткм

 

 

 

48,3

1062,6

 

72,45

579,6

48,3

1207,5

Пробіг автомобіля з вантажем, км

 

88

48

100

Пробіг автомобіля за добу, км

 

104

64

116

Коефіцієнт використання пробігу

 

0,846

0,750

0,862

Експлуатаційна кількість автомобілів

 

2,9

2,1

3,0

Фактичні дні роботи, дн

 

305

305

304

Автомобіле-дні в експлуатації

 

885

641

912

Таблиця 2.6

Вихідні дані для розрахунків маршруту №1

марка

автомобіля

qн, т

gс

Тн, год.

Vт,

км/год

lо

/lо’’

,км

lїв

,км

lп

,км

bї

tн-р

,год

aв

Др

Qпл,

т

АЦ-17

14,5

0,6

9,5

24/30

9/   25

29

29

0,5

1,9

0,704

305

32000

 Таблиця 2.6

Вихідні дані для розрахунків

Марка

автомобіля

qн,

т

gЛГВс/

gтарас

Тн,

год

Vт,

км/год

l0/

l’’0, км

Lоб,

км

tн-р

год

tтаран-р

год

Др.

Qпл.

Вид

вантажу

Foton 1049

3

0,85/

0,1

9,3

25/30

8/8

30

1,0

0,76

0,56

0,725

305

5000

500

Безалкогольні напої тара

Foton 1049

3

0,85/

0,1

9,3

25/30

8/8

29

1,0

0,76

0,56

0,725

305

4000

400

Безалкогольні напої Тара

Foton 1049

3

0,85/

0,1

9,3

25/30

8/8

34

1,0

0,76

0,56

0,725

305

6000

600

Безалкогольні напої Тара

 

 3. Організаційний розділ

 3.1 Договір та документація на перевезення вантажів

Договір перевезень один із видів цивільно-правових договорів. основними договорами перевезень є договори перевезень вантажів, пасажирів, багажу.

Договір про перевезення вантажів - двостороння угода між перевізником, вантажовідправником чи вантажоодержувачем, що є юридичним документом, яким регламентуються обсяг, термін та умови перевезення вантажів, права, обов'язки та відповідальність сторін щодо їх додержання.

Предмет договору – майно, послуги або інша діяльність з приводу якої укладається договір.

Зміст договору – складає сукупність його умов , тобто формують права та обов’язки які сторони покладають на себе.

У  договорі  встановлюються:  термін  його  дії,  обсяги перевезень,  
умови перевезень (режим роботи по видачі та прийманню
вантажу,    забезпечення    схоронності     вантажу,     виконання
вантажно-розвантажувальних робіт і таке інше), вартість перевезень
і порядок розрахунків,  порядок визначення раціональних маршрутів,
обов'язки сторін, відповідальність тощо.

В цьому підрозділі необхідно описати зміст примірного договору про перевезення вантажів автомобільним транспортом у місцевому(міжміському сполученні) ,правила укладання  договорів, в яких випадках складається протокол розбіжностей.

Товарно-транспортна документація   -    комплект    юридичних документів,   на   підставі   яких  здійснюють  облік,  приймання, передавання,  перевезення,  здавання вантажу та взаємні розрахунки між учасниками транспортного процесу.

Дорожній лист - документ установленого законодавством зразка для визначення та обліку роботи автомобільного транспортного засобу. Товарно-транспортна накладна  -  єдиний  для  всіх  учасників транспортного  процесу  юридичний  документ,  що  призначений  для списання  товарно-матеріальних  цінностей,  обліку  на  шляху   їх переміщення,    оприбуткування,   складського,   оперативного   та бухгалтерського обліку,  а також для  розрахунків  за  перевезення вантажу та обліку виконаної роботи.

Визначити  форму дорожнього листа для проектуємого виду перевезень. Описати зміст, порядок оформлення дорожнього листа та товарно-транспортної накладної, обробку і узагальнення даних товарно-транспортної документації.   Накреслити  схему документообігу.

 

3.2 Управління перевезеннями вантажів в АТП. Графік руху АТЗ

Під завданнями оперативного планування та управління вантажними автомобільними перевезеннями традиційна транспортна термінологія має на увазі завдання, які вирішуються на завершальному етапі автотранспортного виробництва. Рішення цих завдань спрямовано на досягнення однієї мети - економічно ефективно використати наявні транспортні ресурси для виконання замовлень на перевезення.

Рішення завдання оперативного планування може здійснюватися як вручну, так і з використанням засобів обчислювальної техніки.

Оперативне керування та управління перевезеннями вантажів включає в себе на АТП:

- пошук клієнтури;

- організація прийому заявок на перевезення вантажу і розробку змінно-добового завдання плану перевезень;

- організацію випуску транспортних засобів на лінію та прийому його при повернені з лінії;

- організацію і здійснення керівництва та контролю за роботою транспортних засобів на лінії;

- організацію і здійснення оперативного обліку та аналізу роботи транспортних засобів.

В даному підрозділі описати організацією перевезень вантажів в АТП, задачі служби експлуатації, зміст роботи вантажної, диспетчерської, обліково-розрахункової груп.

На підставі даних первиннї обробки дорожніх листів змінний диспетчер складає звіт про роботу ТЗ його колони. Перерахувати основні показники диспетчерського звіту.

Описати методи забезпечення оперативного зв'язку з пунктами навантаження-розвантаження, вантажовідправниками та вантажоодержувачами, АТП.

Ритмічна робота автотранспортних засобів  на лінії неможлива без чіткого і оперативного планування, складання  розкладів та  графіків руху.

В курсовому проекті необхідно описати сутність роботи АТЗ за погодинними графіками, скласти розклад та побудувати графік руху автотранспортного засобу на одному з маршрутів.

 

Приклад 11

Розрахунки до складання  розкладу та побудови графіку руху автотранспортного засобу на маятниковому маршруті зі зворотнім вантажним пробігом.

Розрахунки до побудови погодинного графіка руху виконуються на основі даних розділу 2.

Таблиця – 3.1

Вихідні данні для розрахунку графіку руху

Показник

Умовні позначення

Значення

Час прибуття автомобіля у пункт навантаження, год

tппн

800

Довжина їздки з вантажем, км

lїв

23

Перший нульовий пробіг, км

lн1

9

Другий нульовий пробіг, км

lн2

9

Швидкість технічна, км/год

Vт

24

Скорегований час у наряді, год

Тн

9,25

Час на відпочинок і обідню перерву, год

tобід

1

Час на навантаження автомобіля, год

tн-рАБ

1,6

Час на розвантаження автомобілія, год

tн-рБА

0,73

 

Таблиця 3.2

Розклад руху

Оберт

Пункт А

Пункт Б

Примітки

 

прибуття

відправлення

прибуття

відправлення

 

 

год

хв

год

хв

год

хв

год

хв

 

 

Виїзд з АТП о 7 год 37 хв

1

8

00

8

48

9

46

10

56

Обід з 12 год 16 хв до 13 год 16 хв

 

2

11

54

14

4

15

2

16

12

 

3

17

10

17

32

 

 

 

 

 

Заїзд в АТП о 17 год 53 хв

 

3.3 Режими та графік роботи водіїв

Робота водія відноситься до однієї з найбільш напружених і відповідальних форм праці так як вона пов’язана з великим нервовим та фізичним напруженням, потребує  постійної концентрації уваги, протікає в умовах, що часто змінюються і проходить у відриві від колективу.

Режими роботи водіїв в Україні регламентується: «Положенням про робочий час і час відпочинку водіїв колісних транспортних засобів», що затверджено Наказом №340 Міністерством транспорту і зв язку  України від 7 червня 2010 року та зареєстровано в Міністерстві Юстиції України

Положенням є нормативно правовим актом розробленим з урахуванням вимог законів «Про тривалість робочого часу та період відпочинку на дорожньому транспорті». Розробленому на підставі європейських угод та інших нормативних документів.

Дія положення поширюється на підприємства незалежно від організаційно правових форм власності, а також фізичних осіб – суб’єктів підприємницької діяльності, які надають послуги з перевезень вантажів і пасажирів автомобільними транспортними засобами або забезпечують перевезення для власних виробничих потреб.

Режим праці та відпочинку, передбачений цим Положенням, є обов'язковим при складанні графіків роботи водіїв.

Раціональна  організація  праці  водіїв  заключається  в  такому нормуванні і розподіленні їх робочого часу, при якому забезпечується досягнення і підтримання високої ефективності праці на протязі всієї робочої зміни тому, що робота водія відноситься до однієї з найбільш і відповідальних форм праці, так як вона пов'язана з великим нервово-емоційним напруженням і потребує постійної уваги, стійкості і концентрації уваги, протікає в умовах які часто змінюються. Організація праці водіїв включає в себе встановлення режиму роботи, графіків виходу на роботу, обліку робочого часу.

В даному підрозділі розкрити сутність тepміну «робочий час» , перерахувати його  складові частини,визначитись з формою обліку робочого часу за місяць (підсумкована або поденна)

При піпсумковому обліку робочого часу нормативна трибалість зміни не може бути більше 10 годин.

На міжміських перевезеннях після перших 3 годин безперервного керування автотранспортним засобом передбачен відпочинок водія не менше 15 хвилин.

Перерва для відпочинку i харчування водія надається трибалістю не менше 45 хвилин i не більше 2 годин, непізніше через 4 години після початку роботи. Ця перерва не включається в робочий час.

У разі тривалості зміни більше 8 годин водію може надаватися дві перерви.

Слід звернути увагу на те, що робочий час водіїв доцільно планувати за допомогою графіків роботи, в яких встановлюють для кожного водія дні роботи, зміну, години роботи та дні відпочинку. Графіки складаються таким чином , щоб загальна кількість годин роботи за місяць не перевищувала місячного фонду робочого часу.

Графіки складаються у вигляді таблиці, виходячи з встановленої тривалості робочого часу з урахуванням забезпечення запланованого режиму роботи автотранспортних засобів та випуску їх на лінію в необхідній кількості, перерв протягом зміни для відпочинку та прийняття їжі, виконання підготовчо-заключних робіт.

АТП вибирають такі графіки змінності, які забезпечують необхідну тривалість роботи автомобілів на лінії протягом дня у відповідності з потребою транспортного обслуговування підприємств та населення.

У графіках роботи, які складаються щомісячно для кожного водія встановлюють дні і час роботи та дні відпочинку.

В залежності від конкретних умов експлуатації АТЗ і форми організації праці водіїв, графіки можуть відображувати однозмінну, півтори змінну, двохзмінну та трьохзмінну роботу автомобіля  на зміну. 

 

4. Економічний розділ 

В економічному розділі курсового проекту на підставі виробничої програми та розрахунків необхідно визначити ефективність запропонованих автотранспортних засобів, які працюють відрядно або погодинно, а також розрахувати зменшення витрат палива на виконання транспортної роботи.

 

Приклад 17

В курсовому проекті на підставі результатів аналізу існуючої організації перевезень асфальту та впровадженних заходів по вдосконаленню транспортного процесу покращилась організація перевезень та їх технологія. Був вибраний ефективний тип і марка автотранспортного засобу МАЗ-55514-020, вантажністю 9,7т, який поєднує в собі 5,8т/год продуктивність і найменшу витрату палива. На підставі схеми вантажних потоків були розроблені раціональні маршрути руху, що дали можливість отримати найвищий коефіцієнт використання пробігу. Розробка транспортно-технологічної схеми дозволила детально розглянути елементи транспортного процесу, відокремити основні операції від допоміжних.

В курсовому проекті приділена велика увага організації ритмічної роботи транспортних засобів та пунктів навантаження-розвантаження, розроблений графік руху. В організаційному розділі також розглядається основні принципи організації транспортного процесу, складання договорів, основна транспортна документація на перевезення вантажів, графіки роботи водіїв.

В результаті розрахунків можна зробити висновок, що в курсовому проекті  покращились техніко-експлуатаційні показники. Так час в наряді підвищився з 8,5 до 8,79 . Коефіцієнт випуску парку зріс до 0,770, зменшився час простою під навантаженням-розвантаженням за рахунок підвищення рівня механізації навантажувально-розвантажувальних робіт та ритмічності роботи транспортних засобів  його величина склала 0,47год.

За рахунок збільшення продуктивності АТЗ потреба в них зменшилась на 1 одиницю. Витрати на паливо в грошовому виразі скоротились на 134421 грн.

Таким чином можна зробити висновок, що запропонований курсовий проект є доцільним.

Коректор:  Ніколенко К.І.

“Сектор з методичного забезпечення предметів”

ДВНЗ “Київський транспортно-економічний коледж” НТУ

03040 Київ-40, вул. Васильківська, 20.

_______________________________________________

Підписано до друку                    Друк. знаків _______тис.

Наклад      прим.                               Замовлення  №______

03040 Київ-40, вул. Васильківська,20

З повагою ІЦ "KURSOVIKS"!