Методичні рекомендації до написання дипломних кваліфікаційних робіт, НПУ Драгоманова
« НазадНаціональний педагогічний університет імені М.П. ДрагомановаІнститут педагогіки і психологіїКафедра педагогіки та методики початкового навчанняМЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ ДО НАПИСАННЯДИПЛОМНИХ КВАЛІФІКАЦІЙНИХ РОБІТКИЇВ – 2011 Укладачі: К.б.н. доцент Телецька Л.І. Ст. викладач Янковська І.М. Рецензенти д.п.н. професор Матвієнко О.В., к.п.н. доцент Слободянюк Т. Б. Затверджено на засіданні кафедри педагогіки та методики початкового навчання Інституту педагогіки та психології Протокол № 8 від 14 грудня 2011 року
ЗМІСТ Розділ І. Методичні рекомендації до написання дипломних кваліфікаційних робіт 1.1. Структурні особливості дипломної роботи 1.2. Підготовка до захисту та захист дипломної роботи 1.3. Критерії оцінки дипломної роботи Розділ ІІ. Тематика дипломних кваліфікаційних робот 2.1. Тематика дипломних робіт з технології освітньої галузі “Математика” (Чайченко В. Ф.) 2.2. Тематика дипломних робіт з технології освітньої галузі “Я і Україна” (Телецька Л. І.) 2.3. Тематика дипломних робіт з технології освітньої галузі “Основи здоров’я” (Себало Л. І) 2.4. Тематика дипломних робіт з освітньої галузі “Технології” (Ремезюк І. І.) 2.5. Тематика дипломних робіт з технології освітньої галузі “Мистецтво” (Янковська І. М.) Розділ ІІІ. Список рекомендованої літератури 3.1. Загальна література 3.2. Література для дипломних робіт з технології освітньої галузі “Математика” 3.3. Література для дипломних робіт з технології освітньої галузі “Я і Україна” 3.4. Література для дипломних робіт з технології освітньої галузі “Основи здоров’я” 3.5. Література для дипломних робіт з освітньої галузі “Технології” 3.6. Література для дипломних робіт з технології освітньої галузі “Мистецтво” Додатки
Розділ І. Методичні рекомендації до виконання дипломної кваліфікаційної роботи Навчання в педагогічному вузі вимагає від майбутнього вчителя не тільки успішне оволодіння програмним матеріалом, але й навичками дослідження, творчої діяльності. Спеціаліст - це освітньо-кваліфікаційний рівень фахівця, який на основі кваліфікації бакалавра здобув спеціальні уміння. Освітньо-професійна програма підготовки спеціаліста забезпечує одночасне здобуття повної вищої освіти за спеціальністю та кваліфікацією спеціаліста на базі відповідної освітньо-професійної програми підготовки бакалавра. Освітньо-професійна програма складається зі спеціальних дисциплін та дисциплін практичної підготовки. Освітньо-професійна програма підготовки спеціаліста реалізується вищими навчальними закладами ІІІ та і ІV рівня акредитації. Особи, які успішно пройшли державну атестацію, отримують документи про здобуття повної вищої освіти за спеціальністю та кваліфікацією спеціаліста. Дипломна робота – це творча дослідницька робота, яка виконується самостійно і базується на знаннях, вміннях і навичках, здобутих під час вивчення педагогічних методичних дисциплін. Виконання дипломної роботи є однією з важливих форм професійно-педагогічної підготовки студентів. Працюючи над дипломною роботою, студент поглиблює свої теоретичні знання,приведення їх у певну систему та поповнює їх у процесі практичного визначення поставленої проблеми. Крім того дослідник продовжує самостійно працювати, формуючи та розвиваючи навички дослідження та експериментування. Дипломна робота є більш ефективною тоді, коли вона є продовженням курсової роботи або діяльністю студента в науково-студентському гуртку. Досліджуючи обрану тему студент підвищує свою наукову ерудицію, розширює чистий інтерес, покращує теоретичну підготовку майбутнього вчителя. Робота над дипломною темою вимагає систематизації загально-педагогічних, психологічних, спеціально-методичних, знань, їх поповнення у процесі розв’язання поставленої проблеми, а також набуття вмінь дослідником проведення експерименту, творчої самостійності та його ініціативи. Тому дипломна робота повинна бути результатом глибокого вивчення теорії та історії питання, його творчого осмислення та експериментальної перевірки. Вимоги до дипломних робіт. 1. Актуальність теми (тема повинна відповідати сучасному стану науки, перспективи її розвитку та практичним завданням сучасної школи ). 2. Вивчення монографічної та періодичної літератури теми її критичний аналіз. 3. Вивчення та характеристика історії досліджуваної проблеми, практичного стану та педагогічного досвіду. 4. Характеристика об’єкта, предмета, мети і методів дослідження, опис та аналіз проведених автором експериментів. 5. Узагальнення результатів, обґрунтування їх, висновки та практичні рекомендації. Категорично забороняється написання дипломної роботи, яка обмежується тільки реферуванням літературних джерел або простим описом досвіду діяльності в галузі тієї чи іншої проблеми. Дипломна робота повинна бути виконана на основі глибокого вивчення теорії та історії питання, практики передового та особистого досвіду, виходячи із результатів проведених спостережень та експериментів. 1.1. Структурні особливості дипломної роботи Фахівець освітньо-кваліфікаційного рівня “Спеціаліст” повинен бути ерудованою особистістю, володіти сучасними новітніми технологіями. У зв’язку з ним на завершеному етапі навчання студенти пишуть та захищають дипломну роботу, яка не стільки вирішує наукові проблеми, скільки допомагає авторові (студенту – дипломнику) самостійно вести науковий пошук, бачити професійні проблеми і вирішувати конкретні наукові завдання в галузі педагогічної діяльності. Дипломна робота – це важкий фактор вдосконалення професійно-педагогічної та спеціальної підготовки майбутніх вчителів. Розширення наукового світогляду, оформлення навичок наукового дослідження, вивчення, узагальнення та поширення передового педагогічного досвіду надає студентам велику допомогу в їх навчально-виховній діяльності після закінчення вузу, озброює творчим підходом до роботи, необхідним для вчителя сучасної школи та школи майбутнього. Дипломна робота складається : з титульної сторінки (див. Додаток 1), змісту (див. Додаток 2) : вступу, основної та заключної частини, списку використаних джерел та додатків. У змісті подаються номери початкових сторінок кожної складової. Заголовки в змісті повинні точно повторювати заголовки в тексті. Вступ містить чітке та коротке обґрунтування вибору теми дипломної роботи та її актуальності ; об’єкта, предмета, гіпотези, мети і завдань; методів дослідження; наукова новизна та практичне значення отриманих результатів. Актуальність теми. Необхідно обґрунтовувати доцільність роботи над темою та її результативність вирішенню конкретних практичних завдань в освіті. Об’єкт дослідження – це процес або явище, що породжує проблемну ситуацію і обрано для вивчення. Предмет дослідження – міститься в межах об’єкту. Мета і завдання дослідження – які необхідно вирішити для досягнення поставленої мети. Методи дослідження – подати послідовний перелік методів дослідження для досягнення поставленої мети. У вступі підкреслюється наукова новизна отриманих результатів (відмінність отриманих результатів від відомих раніше) та практичне значення виконання поставлених завдань для вирішення проблемних завдань для вирішення проблеми в цілому та рекомендації щодо їх впровадження. Орієнтовний об’єм вступу 2-3 сторінки. Після написання вступу студент-дослідник переходить до написання основної частини дипломної роботи. Основна частина складається з розділів та підрозділів. Кількість розділів основної частини залежить від складності теми та специфіки змісту дослідження. Рекомендує структурою є структура, що складається з двох розділів, кожний з яких включає два чи три підрозділи. В окремих випадках може застосовуватись простий структурний поділ на 3-5 розділи. В основній частині дипломної роботи подаються теоретичні основи і коротка історія поставленої проблеми, описуються проведені студентом – дипломником спостереження та експерименти, отримані результати, подається об’єктивний аналіз зібраного фактичного матеріалу, робляться узагальнення. Основну частину не перевантажувати, тому розміщувати тільки необхідний графічний та ілюстративний матеріал. Зміст розділів основної частини повинен точно відповідати темі наукової роботи та повністю її розкривати. Заключна частина містить висновки, до яких дійшов автор (студентом – дипломником) на основі проведеного дослідження. Висновки повинні бути конкретними і короткими; відповідати визначеним завданням. В заключній частині вказується теоретичне та практичне значення дослідження, можливості впровадження результатів роботи. Доцільна кількість висновків від 5 до 8. До списку використаних джерел вносять всю літературу, яка була використана при написанні дипломної роботи. Бажано, щоб завершеністю дипломної роботи були додатки : схеми, таблиці, конспекти уроків, методичні розробки тощо. Обсяг дипломної роботи 50-60 сторінок (60-80) машинописного тексту. 1.2. Підготовка до захисту та захист дипломної роботи Після завершення технічного оформлення дослідження студент –дипломник має зосередитись на підготовці до захисту дипломної роботи. Попередньо захищена на кафедрі дипломна чи магістерська робота у двох друкованих примірниках разом із протоколом засідання кафедри про допуск до захисту на ДЕК, письмовим відгуком та рецензію подається за два тижні до деканату факультету (інституту). Наводимо орієнтовну схему рецензії та відзиву наукового керівника на дипломну (магістерську) роботу. Орієнтовна схема рецензії на дипломну (магістерську роботу). Рецензія на дипломну (магістерську) роботу студента_____________ групи інституту ____________________________________________ Тема ________________________(назва)_______________________
Дата і підпис рецензента із зазначенням посади, наукового ступеня та вченого звання. Науковий керівник (підпис)___ (науковий ступінь вчене звання) (прізвище та ініціали) «___» ______________20 р. Орієнтовна схема відзиву керівника дипломної або магістерської роботи Відзив наукового керівника про дипломну або магістерську роботу студента (прізвище та ініціали) групи ________________________________ інституту Тема_________________________________________ У відзиві керівника наукової роботи слід відзначити:
Дата і підпис керівника дипломної або магістерської роботи із зазначенням посади наукового ступеня та вченого звання. Науковий керівник (підпис) (науковий ступінь вчене звання) (прізвище та ініціали) « » ___________20 __ р. Дипломна чи магістерська робота до захисту не допускається, якщо:
Яка обов’язково має бути рецензована викладачем – спеціалістом тієї галузі, з тематики якої виконано дослідження. Захист дипломної роботи здійснюється публічно, на основі читання (переказу) раніше підготовлених тез доповіді, де дипломник має зосередитись на головних підсумках здійсненої роботи, на сформульованих та обґрунтованих ним теоретичних і прикладних положеннях. При виголошені наукової доповіді дипломнику необхідно звертати увагу на рекомендації [13,136] : – усі цифри в тексті занотовувати лише прописом, уникаючи необхідності рахувати нулі; – підкреслювати найважливіші фрази, словосполучення, слова; – при друкуванні залишати широкі поля, щоб можна було доповнити написане коментарями; – під час виголошення доповіді значно ефективніше спрацьовує повторювання іменників, уникнення вживання займенників; – використовувати прості слова й прості стверджувальні речення; – не переобтяжувати текст підрядними реченнями; – необхідно стежити за манерами поведінки на трибуні під час виступу; вибором одягу та зачіскою під час підготовки до захисту дипломної роботи.
1.3. Критерії оцінки дипломної роботи Оцінка дипломної роботи залежить не лише від змісту, переконливої доповіді, а і від впевненої відповіді на поставлені запитання та від коментування дискусійних положень. Для цього необхідно володіти правилами публічного виступу (чіткість, лаконічність, граматична правильність висловлювань, наукова доповідь має бути глибокодумною, добре аргументованою). Магістерська (дипломна) робота повинна містити: титульний лист, зміст вступу, основну частину та список використаних джерел. У вступі обґрунтовується актуальність теми, її наукова новизна та практичне значення; визначаються об’єкт, предмет, мета та завдання дослідження. В основній частині мають бути відображені такі положення: - вивчення і критичний аналіз монографічної та періодичної літератури з теми наукової роботи; - вивчення характеристики історії досліджуваної проблеми і її практичного стану, а також передового досвіду; - опис і аналіз проведених автором експериментів; -узагальнення результатів, обґрунтування висновків і практичних рекомендацій. Оцінка «відмінно» (90 - 100 балів) виставляється, коли наукова робота, носить науково-дослідний характер, є творчим і самостійним дослідженням, повністю наявний категоріальний апарат. Зроблено глибокий, цілеспрямований, логічно послідовний та критичний аналіз літератури з досліджуваної теми. Використана сучасна методика дослідження в проведенні експерименту, зроблено конкретні висновки з результатів дослідження, а результати роботи впровадженого у практику. Бібліографічний опис джерел та ілюстрацій укладено згідно з державним стандартом. Має позитивні відгуки наукового керівника та рецензента. При її захисті студент показав широку ерудицію, глибокі знання питань теми, вільне володіння даними дослідження, методами отримання, обробки та фіксації наукової інформації, логічно будує відповіді і успішно відповідає на запитання членів ДЕК. Під час доповіді використовує наочні посібники (таблиці, схеми, графіки) або роздатковий матеріал. Має високий загальний рівень наукової і практичної підготовки. «Добре» (89 – 70 балів) оцінюється наукова робота, яка носить науково-дослідний характер, але не повністю наявний категоріальний апарат. Подано літературний огляд із досліджуваної проблеми із врахуванням сучасних джерел інформації, але без критичного аналізу. За результатами дослідження зроблено обґрунтовані висновки, але не показано практичного застосування. Бібліографічний опис джерел та ілюстрацій укладено згідно з державним стандартом. Має позитивні відгуки наукового керівника та рецензента. Під час захисту наукової роботи студент показав знання питань теми, добре оперує даними дослідження. Під час доповіді використовує наочні посібники (таблиці, схеми, графіки) або роздатковий матеріал, без особливого утруднення відповідає на поставлені запитання. Має хороший загальний рівень наукової і практичної підготовки. Оцінка «задовільно» ( 69 - 60 балів) виставляється за наукову роботу, яка не повністю відповідає основним елементам наукової роботи. Наявний літературний огляд досліджуваної теми не послідовний і поверховий. Експериментальна робота проведена формально. Висновки носять декларативний характер. Відсутні пропозиції для впровадження в навчальний процес. Під час захисту студент проявляє невпевненість, не дає повної аргументованої відповіді на поставлені запитання. Оцінка «незадовільно» (59 – 35 балів) виставляється якщо: мета дослідження розкрита неповністю, науково –методичний рівень роботи низький; відсутній критичний огляд сучасних літературних джерел, висновки непереконливі; студент погано володіє матеріалом дослідження, неспроможний відповісти на запитання; є суттєві зауваження до оформлення літературних джерел. Кращі магістерські, дипломні роботи державна екзаменаційна комісія може рекомендувати на конкурс студентських робіт. Водночас ДЕК може прийняти рішення про рекомендацію студента – випускника до вступу в аспірантуру. [10, с. 134-136]
Розділ ІІ. 2. 1. Тематика дипломних робіт з технології освітньої галузі “Математика” (автор – В.Ф. Чайченко)
3. Тематика дипломних робіт з технології освітньої галузі “ Я і Україна ” (автор – Телецька Л. І.)
4. Тематика дипломних робіт з технології освітньої галузі “ Основи здоров’я ” (автор – Себало Л.І.)
5. Тематика дипломних робіт з освітньої галузі “ Технології ” (автор – І.І.Ремезюк) 1. Науково – методичні засади моделювання та використання технологій ігрового навчання в організації діяльності молодших школярів на уроках трудового навчання. 2. Здійснення диференційованого підходу до учнів початкових класів на уроках трудового навчання. 3. Психолого - педагогічні т а методичні основи формування у молодших школярів умінь співпраці на уроках трудового навчання. 4. Дидактико – методичні аспекти інтеграції змісту освітніх галузей «Технологія» та «Математики» (або «Мистецтва», «Людина і світ», «Мова та література») у початковій школі. 5. Інноваційні підходи в теорії та практиці трудового навчання в початкових класах. 6. Формування пізнавальної активності учнів початкових класів засобами технології проблемного навчання. 7. Нетрадиційні підходи до проведення уроків трудового навчання в початкових класах (традиції і новаторство і методиці трудового навчання). 8. Управління творчою проективною діяльністю молодших школярів. 9. Теоретико - методичні основи розробки дидактичних матеріалів з трудового навчання молодших школярів, спрямованих на розвиток її творчих можливостей. 10. Конструктивно – технологічний підхід у вирішенні завдань освітньої галузі «Технології» в початковій школі.
6. Тематика дипломних робіт з технології освітньої галузі “ Мистецтво ” (автор – І.М. Янковська)
Розділ ІІІ Рекомендована література 3.1. Загальна література
3.2. Література для дипломних робіт з технології освітньої галузі “Математика”
3.3. Література для дипломних робіт з технології освітньої галузі “Я і Україна”
3.4. Література для дипломних робіт з технології освітньої галузі “Основи здоров’я”
3.5. Література для дипломних робіт з освітньої галузі “Технології” 1. Бегей В.М., Максименко Н.Б., Сторожук Л.П. Нестандартні уроки в початковій школі: Метод. посібник. – Івано-Франківськ: Плай, 1998. – 82 с. 2. Бегей В.М., Оліяр М.П., Степанова Л.В., Файчак З.Є. Ігрові форми організації навчальної діяльності учнів у школі І ступеня /За ред. В.М.Бегея. – Львів, 1996. – 103 с. 3. Будник О.Б. Господврське виховання школярів: Науково-методичний посібник. – Івано-Франківськ: Вид-во «Плай» Прикарпатського університету ім. В. Стефаника, 1998. - 160 с. 4. Державний стандарт початкової загальної освіти //Початкова школа. – 2001. - №1. – С. 28-54. 5. Дідух В., Левченко Г., Сидоренко В., Терещук Б., Тхоржевський Д. Тезаурус стандарту «Трудове навчання»// Трудова підготовка в закладах освіти. – 1998. - №1. – С.2-7. 6. Дубинський І.В., Котелянець Н.В. Трудове навчання в початкових класах. – Кіровоград: РВГ КДПУ, 1999. – 228 с. 7. Дубинський І.В., Котелянець Н.В. Відлуння давнини: Методичні рекомендації. – Кіровоград: РВГ КДПУ, 1999. – 84 с. 8. Загальноосвітня підготовка учнів у процесі трудового навчання / Д.О. Тхоржевський, В.О.Дідух, В.К.Сидоренко та ін. За ред. Д.О.Тхоржевського. – К., 1998. – 184 с. 9. Климов Е.А. Введение в психологию труда: Учебник для вузов. – М.: Культура и спорт, ЮНИТИ, 1998. – 350 с. 10. Концепція трудової підготовки школярів України //Освіта. – 30 серп. – 1993 р. – С.8-9. 11. Котелянець Н. Підготовка вчителя до розвивального трудового навчання //Початкова школа. – 1999. - №6. – С. 47-49. 12. Критерії оцінювання навчальних досягнень учнів /трудове навчання// Початкова школа. – 2002. - №6.-С.44-45 с. 13. Липсиц И.В. Удивительные приключения в стране Экономика: Кн. для уч-ся. – М.: Просвещение, 1991. – 20 л. 14. Методика обучения технологии: Книга для учителя / Под ред. В.Д. Симоненко. – Брянск, 1998. – 296 с. 15. Савченко О.Я. Дидактика початкової школи: Підручник для студентів педагогічних факультетів. – К.: Генеза, 2002. – 368 с. 16. Саксаганський Г.Д. Школьнику об организации производства. – М.: Просвещение, 1988. – 128 с. 17. Татушинський В. Наочні посібники для трудового навчання та вимоги до них // Трудова підготовка в закладах освіти. – 2000. - №4.-С.37-40. 18. Тимош І.М. Основи фізіології та психології праці: Навч. Посібник. – Тернопіль: Економічна думка, 1999. – 168 с. 19. Ткаченко В.Г. Елементи креслення і конструювання в початкових класах. – К.: Рад. Школа, 1982. – 96 с. 20. Тхоржевський Д.О. Методика трудового та професійного навчання. Ч.1. Теорія трудового навчання. – К.: РННЦ «ДІНІТ», 2000. – 248 с. 21. Тхоржевський Д.О. Яким має бути зміст освітньої галузі «Технології» //Трудова підготовка в закладах освіти. – 2000. - №3. – С.7-10. 22. Учителю о производстве / Сост. А.Б.Дмитриев. – М.: Просвещение, 1977. – 224 с. 23. Холмянский Л.М., Щипанов О.С. Дизайн: Пробн. навч.пос. для 5-7 кл. сер.шк. – К.: Освіта, 1992. – 208 с. 24. Хоружний В.І. Практикум в навчальних майстернях з методикою трудового навчання. – Тернопіль: «Астон», 2001. – 220 с. 25. Шутяк В.Г. Методика трудового навчання в початкових класах: Навч. Пос. Для студентів вищих навч.закл. / Рівненський держ..гум. ун-т – Рівне, 2001. – 278 с.
3.6. Література для дипломних робіт з технології освітньої галузі “Мистецтво”
а) технологія музичного виховання школярів Д.Б. Кабалевського (Б.М. Теплова, Г.А. Струвє, В.В Кирюшина) (§8.6., С.545); б) авторська технологія формування музичного мислення А.В. Заруби, авторська технологія музичного виховання В.В. Шилова (§ 8.8., С. 573). в) Вальдорфська педагогіка (Р. Штейнер) (музичне виховання, образотворче мистецтво) (§ 11.2., С. 731-738). г) технологія викладання образотворчого мистецтва в школі Л.М. Предтеченська, “Образ і думка”, “Образотворче мистецтво в Німеччині” (§ 8.7., С.554) д) різновидності авторських шкіл : Школа-студія класичної і сучасної музики, літератури, мистецтва; Театральна школа; Будівельно-архітектурна школа; Творча сільська школа-колонія; Школа духовного, морального, розумового, естетичного, психічного і фізичного здоров’я; Школа телевізійних мистецтв (§16.9., С.646)
ДОДАТКИ Додаток 1. Зразок титульної сторінки
Додаток 3. Зразок бланку для рецензії на дипломну роботу РЕЦЕНЗІЯ НА БАКАЛАВРСЬКУ РОБОТУ Студента НПУ імені М.П. Драгоманова ……………………………… (прізвище, ім.’я, по батькові) Шифр групи, курс, факультет……………………… Бакалаврська робота з дисципліни…………………………… (назва дисципліни) Тема………………………………………………………………………………………… Дата отримання «…….» ……………………………………………..2007 р. Рецензент ………………………………………………………………………….. (вчене звання, прізвище, ім.’я, по батькові)
Зміст рецензії «…..» …………………………………………20__р ……………………………. (підпис рецензента) З повагою ІЦ "KURSOVIKS"! |