Положення про державну атестацію студентів, НТУУ КПІ, Київський політехнічний інститут
« НазадМіністерство освіти і науки УкраїниНаціональний технічний університет України«Київський політехнічний інститут»
ПОЛОЖЕННЯ про державну атестацію студентів НТУУ «КПІ» Ухвалено Методичною радою НТУУ «КПІ», протокол № 8 від 25.04.2013 р. (зі змінами, ухваленими Методичною радою НТУУ «КПІ», Київ НТУУ «КПІ» 2013 Положення про державну атестацію студентів НТУУ «КПІ» / Уклад.: В. П. Головенкін, В. Ю. Угольніков. – К.: НТУУ «КПІ», 2013. – 98 с. Мережне електронне навчальне видання Положення про державну атестацію студентів НТУУ «КПІ»
Укладачі: Головенкін Володимир Павлович, канд. техн. наук, доц., Угольніков Володимир Юхимович, канд. техн. наук, доц. Відповідальний за випуск: Мікульонок Ігор Олегович, д-р. техн. наук, проф. Рецензенти: Сулема Євгенія Станіславівна, канд. техн. наук, доц., Лемешко Анатолій Дмитрович, канд. техн. наук, доц.
ЗМІСТЗМІСТ 1. ВСТУПНА ЧАСТИНА 2. ОРГАНІЗАЦІЯ Державної атестації випускників 2.1. Загальні відомості 2.2. Функції структурних підрозділів університету Навчальний відділ університету Навчально-методичний відділ університету Відділ кадрів і архівної справи університету (студентський сектор) Відділ кадрів і архівної справи університету (сектор контролю, обліку та перевірки дипломів) Деканати інститутів та факультетів Випускові кафедри 2.3. Комплектування державної екзаменаційної комісії та обов’язки її членів Голови державних екзаменаційних комісій Члени державних екзаменаційних комісій Секретарі державних екзаменаційних комісій 2.4. Організація роботи державної екзаменаційної комісії 2.5. Порядок проведення державної атестації 2.6. Підведення підсумків роботи ДЕК 3. АТЕСТАЦІЙНі РОБОТИ 3.1. Завдання та види атестаційних робіт 3.3. Обов’язки керівників, консультантів і рецензентів атестаційних робіт та студентів-випускників Керівник дипломного проекту (ДР, МД) Консультант дипломного проекту (ДР, МД) Рецензент дипломного проекту (ДР, МД) Студент-випускник 3.4. Теми атестаційних робіт 3.5. Завдання на атестаційну роботу 3.6. Вимоги до структури та змісту дипломного проекту (роботи) 3.7. Вимоги до структури та змісту магістерської дисертації 3.8. Порядок допуску до захисту
1. ВСТУПНА ЧАСТИНАПоложення розроблено на підставі: – Законів України «Про освіту» та «Про вищу освіту»; – Статуту НТУУ «КПІ» (затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від «30» січня 2012 р. № 167); – Положення про організацію навчального процесу у вищих навчальних закладах (наказ Міністерства освіти України від 02.06.1993 р. № 161); – «Про затвердження форм документів з підготовки кадрів у вищих навчальних закладах І-ІV рівнів акредитації», наказ Міністерства освіти і науки, молоді та спорту України від 29.03.2012 р. № 384; – «Про Порядок замовлення документів про освіту державного зразка, видачі та обліку їх карток», наказ Міністерства освіти і науки України від 13.08.2007 р. № 737; – «Про затвердження Порядку замовлення, видачі та обліку Додатка до диплома про вищу освіту європейського зразка (DIPLOMA SUPPLE-MENT) та його опису», наказ Міністерства освіти і науки України від 29.04.2010 р. № 365; – Положення про порядок створення та організацію роботи державної екзаменаційної (кваліфікаційної) комісії у вищих навчальних закладах України (проект), 2013 р.; – Положення про організацію навчального процесу в НТУУ «КПІ», 2004 р.; – Положення про організацію дипломного проектування та державної атестації студентів НТУУ «КПІ», 2006 р.; – Положення про магістратуру НТУУ «КПІ», 2007 р.; – Рекомендації щодо змісту і структури магістерських дисертацій, НТУУ «КПІ», 2010 р.; – Положення про планування та облік педагогічного навантаження викладачів НТУУ «КПІ», 2003 р. Положення є нормативним документом НТУУ «КПІ», який визначає вимоги до організації державної атестації випускників усіх освітньо-кваліфікаційних рівнів, підготовка яких здійснюється в університеті. Положення регламентує діяльність департаментів університету, деканатів інститутів і факультетів, випускових кафедр та їхніх керівників з організації та проведення державної атестації випускників, а також обов’язки студентів-випускників, науково-педагогічних працівників, рецензентів, голів та членів державних екзаменаційних комісій. На підставі цього Положення випускові кафедри розробляють комплекти документів щодо проведення державної атестації та методичні рекомендації, які конкретизують вимоги до відповідних атестаційних робіт випускників з урахуванням специфіки певного напряму підготовки (спеціальності). 2. ОРГАНІЗАЦІЯ Державної атестації випускників2.1. Загальні відомостіДержавна атестація випускників–визначення фактичної відповідності рівня освітньої та професійної підготовки випускника вимогам освітньо-кваліфікаційної характеристики (ОКХ) відповідного напряму підготовки (спеціальності). Державна атестація здійснюється державними екзаменаційними комісіями (ДЕК) після завершення теоретичного та практичного навчання за відповідним освітньо-кваліфікаційним рівнем (ОКР). Державна атестація випускників вищого навчального закладу завершується видачею диплома встановленого зразка. Загальне керівництво організацією державної атестації студентів університету здійснює ректор згідно з законами «Про освіту» та «Про вищу освіту», постановами Кабінету Міністрів України та нормативними документами Міністерства освіти і науки України (МОН). Він ставить завдання щодо забезпечення якості державної атестації, видає накази, які регламентують організацію роботи ректорату, деканатів факультетів (інститутів), випускових кафедр щодо державної атестації, здійснює контроль за їх виконанням через першого проректора, проректора з навчально-виховної роботи і підпорядковані ним структури університету (навчально-організаційне управління, навчально-методичне управління, відділи департаменту навчально-виховної роботи тощо), деканів факультетів (директорів інститутів), організує регулярне обговорення стану підготовки та проведення державної атестації студентів-випускників та її результатів на засіданні Вченої ради університету. На факультеті (в інституті) за організацію та якість державної атестації відповідає декан (директор). Він здійснює керівництво й контроль з питань підготовки та проведення державної атестації студентів через своїх заступників (з навчально-методичної та навчально-виховної роботи), деканат та завідувачів випускових кафедр. На випусковій кафедрі відповідальність за організацію і якість підготовки та проведення державної атестації студентів-випускників несе завідувач кафедри. Він безпосередньо здійснює керівництво і контроль підготовки та проведення державної атестації студентів. Для вирішення організаційних питань призначається відповідальний зі складу науково-педагогічних працівників кафедри. Строки проведення державної атестації визначаються відповідними навчальними та робочими навчальними планами. Державна атестація проводиться у формі державного (-них) екзамену (-нів) або/та захисту атестаційної роботи. Форма проведення державної атестації визначається галузевим стандартом вищої освіти та навчальним планом відповідного напряму (спеціальності). У випадку, якщо стандартом та навчальним планом напряму підготовки (спеціальності) передбачені обидві форми державної атестації, захисту атестаційної роботи передує (-ють) державний (-ні) екзамен (ни). Державні екзамени можуть проводитись або за окремими дисциплінами циклу професійно-практичної підготовки, або як один комплексний екзамен із декількох дисциплін навчального плану. Перелік та кількість дисциплін, що виносяться на державну атестацію, визначаються галузевими стандартами вищої освіти та навчальними планами відповідних напрямів підготовки (спеціальностей). 2.2. Функції структурних підрозділів університетуНавчальний відділ університету:– разом з випусковими кафедрами та деканатами факультетів (інститутів) проводить роботу з визначення баз (місць) переддипломної практики та укладання угод (додаток 1) на її проведення (сектор сприяння працевлаштуванню випускників та організації практик студентів); – за поданням деканатів інститутів і факультетів готує та до 1 грудня поточного року подає на затвердження до МОН (у двох примірниках) кандидатури голів ДЕК (додаток 2) за підписом ректора (першого проректора); – за поданням деканатів інститутів і факультетів готує проекти і подає на затвердження ректору (першому проректору) накази:
– за поданням випускових кафедр складає загальний розклад роботи ДЕК, який затверджується першим проректором університету не пізніше ніж за місяць до початку проведення державних екзаменів або захисту атестаційних робіт; – консультує представників деканатів і випускових кафедр з питань організації та проведення державної атестації; – контролює організацію державної атестації студентів в інститутах, на факультетах та випускових кафедрах, а також виконання графіків роботи ДЕК; – готує і надає інформацію щодо стану та результатів державної атестації студентів для обговорення на Методичній та Вченій радах університету; – сприяє працевлаштуванню випускників і надає відомості щодо цього до МОН та органів державної статистики. Навчально-методичний відділ університету:– розробляє навчально-методичну та нормативну документацію із забезпечення державної атестації випускників університету; – консультує представників деканатів і випускових кафедр з питань організації та проведення державної атестації; – аналізує результати державної атестації і розробляє пропозиції та заходи, спрямовані на підвищення якості підготовки випускників, та спільно з деканатами факультетів (інститутів) впроваджує їх у практику діяльності випускових кафедр. Відділ кадрів і архівної справи університету (студентський сектор):– за поданням деканатів інститутів і факультетів подає на підпис проректору з навчально-виховної роботи накази:
Відділ кадрів і архівної справи університету (сектор контролю, обліку та перевірки дипломів):– укладає договір на виготовлення дипломів, додатків до дипломів, у тому числі додатків європейського зразка, згідно із попереднім замовленням за інформацією відділу інформатизації та обліку контингенту; – за поданням деканатів інститутів та факультетів подає на підпис ректору (проректору з науково-педагогічної роботи (перспективного розвитку):
– приймає від секретарів ДЕК протоколи засідань ДЕК, зберігає їх протягом одного року, а потім передає до архіву університету; – отримує бланки додатків до дипломів в Державному підприємстві «Інфоресурс» МОН, розподіляє їх у встановленому порядку між факультетами (інститутами), здійснює облік видачі дипломів і додатків до них, у тому числі й зіпсованих. Деканати інститутів та факультетів:– за поданням випускових кафедр:
– отримують в ДП «Інфоресурс» МОН України дипломи та додатки до дипломів про вищу освіту європейського зразка (DIPLOMA SUPPLEMENT), бланки додатків до дипломів в секторі контролю, обліку та перевірки дипломів відділу кадрів і архівної справи університету, розподіляє їх у встановленому порядку між кафедрами, здійснює облік та видачу дипломів і додатків до них, у тому числі й зіпсованих, та звітує про їх використання перед керівництвом університету; – надають електронні версії необхідних документів за встановленими формами (титульні листи та бланки завдань на атестаційні роботи, направлення на рецензію, протоколи ДЕК тощо) для підготовки цих матеріалів секретарями ДЕК на випускових кафедрах; – надають до ДЕК зведені відомості (додаток 6), завірені деканом факультету (директором інституту) або його заступником з навчально-виховної роботи про виконання студентами навчального плану й кількість та відсотки отриманих ними оцінок протягом усього строку навчання за певним освітньо-кваліфікаційним рівнем за національною шкалою («відмінно», «добре», «задовільно»), а також за шкалою ECTS («A», «B», «C», «D», «E»). За національною шкалою враховуються оцінки з навчальних дисциплін[2] та окремо з курсових проектів (робіт) і практик за якими були семестрові екзамени або диференційовані заліки. За шкалою ECTS враховуються оцінки за всіма кредитними модулями, незалежно від форми семестрової атестації; – контролюють хід підготовки до державної атестації на випускових кафедрах, а також роботу внутрішніх членів ДЕК; – виносять на розгляд вченої ради факультету (інституту) питання щодо стану державної атестації та шляхів підвищення її якості; – готують необхідну документацію для оформлення дипломів певного освітньо-кваліфікаційного рівня та їх отримання студентами у встановленому порядку; – проводять (не пізніше тижня до початку роботи ДЕК) інструктивну нараду із завідувачами випускових кафедр, внутрішніми членами ДЕК та секретарями ДЕК щодо регламенту роботи ДЕК, технічного та інформаційного забезпечення захисту атестаційних робіт, порядку оголошення результатів державної атестації, порядку оформлення документів ДЕК та термінів надання їх до відповідних структур ректорату. Випускові кафедри:– розробляють методичні рекомендації з підготовки атестаційних робіт з кожного освітньо-кваліфікаційного рівня, які визначають вимоги до змісту, обсягу, оформлення атестаційних робіт випускників з урахуванням специфіки спеціальностей, за якими здійснюється підготовка фахівців на кафедрі; – розробляють програми державних екзаменів з окремих навчальних дисциплін або комплексного державного екзамену (згідно з вимогами галузевого стандарту вищої освіти та навчальним планом), подають їх для розгляду вченою радою факультету (інституту) та доводять до відома студентів не пізніше ніж за чотири місяці до дати екзамену; – визначають форму проведення державного екзамену (усна, письмова, тестування) та розробляють комплекс екзаменаційних матеріалів (додаток 7) відповідно до програми державного (комплексного державного) екзамену та подають їх до ДЕК:
– готують необхідну документацію для проходження студентами переддипломної практики (програму практики, методичні вказівки з проведення практики, індивідуальні завдання, вимоги щодо оформлення звіту про практику, порядок захисту звітів тощо) та подають програму практики для розгляду вченою радою факультету (інституту); – вносять пропозиції до деканату щодо місць проведення переддипломної практики та керівників практики; – здійснюють контроль за проходженням практики та організують захист звітів протягом тижня після її закінчення; – розробляють теми атестаційних робіт, заздалегідь ознайомлюють із ними студентів-випускників і до початку переддипломної практики закріплюють теми робіт за студентами; – визначають керівників і консультантів атестаційних робіт з числа досвідчених науково-педагогічних працівників або співробітників науково-дослідного підрозділу випускової кафедри, а також провідних спеціалістів відповідної галузі з підприємств, установ, науково-дослідних інститутів тощо за їх згодою; – протягом тижня після захисту студентами звітів про переддипломну практику подають до деканату факультету (інституту) інформацію за встановленою формою щодо списку студентів, допущених до державної атестації для підготовки проекту наказу про допуск студентів до державної атестації, призначення керівників та закріплення за студентами тем атестаційних робіт за спеціальностями кафедри, підготовки довідок-викликів для виконання атестаційних робіт та складання державних екзаменів студентам заочної (вечірньої, дистанційної, екстернату) форми навчання; – приймають рішення про недопущення до державної атестації студентів, які не виконали програму переддипломної практики, або до захисту атестаційних робіт студентів, які не виконали календарний графік виконання атестаційної роботи і не надали її на кафедру у встановлений термін, та подають ці рішення до деканату; – готують подання голові ДЕК щодо захисту атестаційних робіт та подають їх секретарю ДЕК; – виділяють спеціальні приміщення для виконання атестаційних робіт і забезпечують їх необхідними методичними матеріалами, довідковою літературою, комп’ютерною технікою, а також місця в лабораторіях для проведення експериментів; – складають розклад консультацій керівників і консультантів атестаційних робіт та графіки проміжного контролю, проводять (у разі потреби) попередні захисти; – визначають разом із спорідненими кафедрами власного або іншого факультету (інституту) та зовнішніми організаціями рецензентів атестаційних робіт, а також співробітників кафедри, які мають здійснювати рецензування на інших кафедрах, та подають кандидатури рецензентів кафедри для затвердження декану факультету (директору інституту) не пізніше ніж за місяць до початку роботи ДЕК. Рецензенти призначаються зі складу досвідчених науково-педагогічних працівників або наукових співробітників університету та фахівців зовнішніх організацій, фахова кваліфікація яких відповідає напряму підготовки (спеціальності) випускників. Рецензент не повинен бути співробітником кафедри (у тому числі й за сумісництвом), атестаційні роботи якої він рецензує. Не дозволяється також призначення керівників атестаційних робіт для взаємного рецензування атестаційних робіт; – регулярно обговорюють на своїх засіданнях питання щодо організації та ходу підготовки до державної атестації (не менш ніж два рази за період); – готують пропозиції в деканат щодо складу ДЕК та секретаря ДЕК (із викладачів, досвідчених методистів або інженерного складу кафедри); – готують приміщення для роботи державної екзаменаційної комісії, необхідну документацію та технічні засоби для захисту атестаційних робіт та проведення державного екзамену; – беруть участь у складанні звітів про роботу ДЕК, на вимогу голови ДЕК надають необхідну інформацію з організації навчального процесу, його кадрового, навчально-методичного, матеріально-технічного та інформаційного забезпечення, заходів щодо підвищення якості освіти випускників та освітньої діяльності на кафедрі; – обговорюють на своїх засіданнях підсумки роботи ДЕК, розробляють і впроваджують заходи щодо покращення організації державної атестації та підвищення якості атестаційних робіт. 2.3. Комплектування державної екзаменаційної комісії та обов’язки її членівФормування, організацію роботи та контроль за діяльністю державних комісій здійснює ректор. Завданнями державних екзаменаційних комісій є: – комплексна перевірка та оцінка якості теоретичної та практичної фахової підготовки студентів-випускників, шляхом проведення захистів атестаційних робіт або/та прийому державних екзаменів, встановлення відповідності підготовки випускників вимогам ОКХ з певного напряму (спеціальності), виконання навчального плану; – прийняття рішення про присвоєння випускникам відповідної кваліфікації та видачу диплома (звичайного зразка чи з відзнакою); – розроблення пропозицій щодо подальшого поліпшення якості підготовки фахівців з відповідного напряму підготовки (спеціальності). Державна екзаменаційна комісія створюється щорічно як єдина для усіх форм навчання у складі голови та членів ДЕК з кожного напряму підготовки (спеціальності) за певними ОКР. Залежно від кількості випускників можливе створення декількох комісій з одного напряму підготовки (спеціальності) або однієї комісії для кількох споріднених напрямів підготовки (спеціальностей) у межах відповідної галузі знань, як правило, на одному факультету (інституті). Строк повноважень ДЕК становить один календарний рік. Кожна ДЕК має свій порядковий номер, визначений у наказі ректора про склад ДЕК для кожного інституту та факультету. Закріплення цих номерів ДЕК з їх наскрізного загального масиву здійснює навчальний відділ університету. Голови державних екзаменаційних комісійГолови державних екзаменаційних комісій затверджуються наказом МОН. Головою ДЕК, як правило, призначається висококваліфікований фахівець у відповідній галузі економіки або провідний науковець відповідного напряму наукової діяльності. В окремих обґрунтованих випадках головою державної комісії призначається науково-педагогічний працівник з напряму підготовки (спеціальності), який не є співробітником університету. Одна й та сама особа може бути головою ДЕК не більше трьох років поспіль. Голова ДЕК зобов’язаний: – ознайомити всіх членів комісії з їх правами та обов’язками; – довести до членів державної екзаменаційної комісії основні завдання та вимоги щодо державної атестації студентів, критерії оцінювання якості підготовки випускників, розклад роботи державної комісії, особливості організації та проведення державного екзамену або захисту атестаційних робіт; – забезпечити роботу державної екзаменаційної комісії відповідно до затвердженого розкладу; – обов’язково бути присутнім на проведенні державного екзамену або захисту атестаційних робіт, на засіданнях комісії під час обговорення результатів екзаменів, виставленні оцінок, вирішенні питань про присвоєння кваліфікації та видачі дипломів (дипломів з відзнакою) державного зразка або відмові у їх видачі (з необхідною аргументацією); – розглядати звернення студентів з питань з питань проведення захисту проекту (роботи) або складання державного екзамену та приймати відповідні рішення; – контролювати роботу секретаря комісії щодо підготовки необхідних документів до початку роботи державної комісії та оформлення протоколів; – складати звіт про результати роботи державної комісії та після обговорення його на заключному засіданні подати ректору. Члени державних екзаменаційних комісійПерсональний склад членів державних екзаменаційних комісій та екзаменаторів затверджується ректором університету не пізніше ніж за місяць до початку роботи ДЕК. Кількість членів державної комісії становить не більше чотирьох осіб (в окремих випадках кількість членів державної комісії може бути збільшено до шести осіб). Заступниками голів ДЕК (за необхідності) можуть призначатися – проректори, декани факультетів, директори інститутів, завідувачі кафедр та їх заступники або один з членів ДЕК. Члени ДЕК призначаються з числа завідувачів кафедр, професорів, доцентів, викладачів випускових кафедр університету, які здійснюють підготовку фахівців з відповідного або спорідненого напряму (спеціальності), наукових співробітників, визнаних фахівців з відповідних галузей знань та видів економічної та виробничої діяльності. До складу ДЕК можуть входити (за необхідності) викладачі загальнонаукових і професійно-орієнтованих дисциплін, економіки й організації виробництва, охорони праці тощо. З дозволу ректора членами ДЕК можуть призначатися наукові співробітники науково-дослідних інститутів, науково-педагогічні працівники інших вищих навчальних закладів (за напрямами підготовки (спеціальностями), кількість фахівців за якими в університеті недостатня) та представники галузевих об’єднань роботодавців тощо. Пропозиції щодо складу ДЕК готують випускові кафедри. При цьому обов’язково треба враховувати існуючі особливості і норми фінансування праці членів ДЕК, а саме, обмеженість погодинного фонду університету, з якого здійснюється оплата праці зовнішніх членів комісії, а також педагогічного навантаження, яке зараховується внутрішнім членам ДЕК згідно з «Положенням про планування та облік педагогічного навантаження викладачів в НТУУ «КПІ». Оплата праці голови та членів ДЕК, які не є працівниками університету, здійснюється погодинно відповідно до законодавства. Участь у роботі ДЕК членів – працівників університету планується як педагогічне навантаження з відповідною оплатою. Секретарі державних екзаменаційних комісійСекретар ДЕК призначається розпорядженням декана факультету (директора інституту) з числа співробітників факультету (інституту) і не є членом комісії. Секретар ДЕК несе відповідальність за правильне і своєчасне оформлення документів. До початку роботи ДЕК секретар має: – пройти інструктаж на нараді з питань оформлення документації ДЕК, яку проводить деканат факультету (інституту); – отримати супровідні документи (накази, розпорядження, зведені відомості, завірені директором інституту, деканом факультету, про виконання студентами навчального плану і отримані оцінки, залікові книжки та навчальні картки студентів, комплекси екзаменаційних матеріалів щодо проведення державних екзаменів тощо), що необхідні для забезпечення якісної та кваліфікованої роботи ДЕК; – підготувати бланки протоколів засідання державної комісії. Упродовж терміну роботи ДЕК секретар: – готує необхідну інформацію для членів ДЕК про студентів-випускників та подає в ДЕК документи відповідно до п. 2.4 цього Положення; – веде протоколи засідань ДЕК, робить записи в залікових книжках студентів про результати державної атестації і надає їх на підпис голові і членам ДЕК; – готує інформацію для подання навчальному відділу університету щодо показників погодинної оплати роботи членів ДЕК, які не є співробітниками університету; – подає до деканату та навчального відділу університету підсумки складання державних екзаменів або атестаційних робіт; – здає протоколи засідань ДЕК у сектор контролю, обліку та перевірки дипломів відділу кадрів і архівної справи університету, а захищені атестаційні роботи – на зберігання згідно з «Інструкцією з обліку та зберігання дипломних (курсових) проектів (робіт) в університеті»; – надає допомогу голові ДЕК у підготовці та оформленні звіту. Перед засіданням державної комісії щодо проведення захисту проекту (роботи) секретар отримує від випускової кафедри: – дипломні проекти (ДР, МД); – подання голові ДЕК щодо захисту атестаційних робіт (додаток 8); – письмові відгуки, рецензії на дипломні проекти (ДР, МД); – довідки установ і організацій про дозвіл на використання їх матеріалів при написанні дипломного проекту (ДР, МД) за наявності в ньому (в ній) таких матеріалів; – листи-замовлення підприємств на виконання дипломного проекту (ДР, МД) за їх наявності; – інші матеріали, що характеризують освітню та професійну компетентність випускника, наукову та практичну цінність виконаного ним проекту (роботи): друковані статті, заявки на патент, патенти або їх копії, акти про практичне впровадження результатів атестаційної роботи, зразки матеріалів, макети, вироби, нові технології, оригінальні математичні моделі та програми тощо. 2.4. Організація роботи державної екзаменаційної комісіїДержавні екзаменаційні комісії працюють у строки, що визначаються графіком навчального процесу на поточний навчальний рік. Розклад роботи кожної ДЕК, узгоджений з головою комісії, готується відповідною випусковою кафедрою, подається до навчального відділу, де складається загальний розклад роботи ДЕК, який затверджується першим проректором університету не пізніше ніж за місяць до початку проведення державних екзаменів або захисту атестаційних робіт. Інтервал між державними екзаменами (початком захистів) у кожній групі повинен складати не менше трьох календарних днів. Державна екзаменаційна комісія починає свою роботу в університеті за 1-2 дні до початку державної атестації випускників. У цей період голова комісії проводить організаційне засідання за присутності членів ДЕК, секретаря ДЕК, завідувача випускової кафедри (якщо його не введено до складу ДЕК), екзаменаторів, на якому розглядаються організаційні питання щодо роботи ДЕК, вимоги до оцінювання якості підготовки випускників, нормативні документи, що регламентують роботу ДЕК. У разі необхідності заслуховується доповідь завідувача випускової кафедри про стан і результати роботи кафедри за напрямками її діяльності, загальну характеристику випускників, виконання вимог навчальних планів, заходи щодо поліпшення рівня освітньої та професійної компетентності випускників тощо. Голова та члени комісії вивчають: – вимоги нормативних документів з проведення атестації випускників; – діяльність відповідної випускової (-их) кафедри (-р) та кафедр, які викладають навчальні дисципліни, що виносяться на державні екзамени, з організації навчального процесу та забезпечення якості підготовки випускників (кадрове, навчально-методичне, інформаційне та матеріально-технічне забезпечення навчального процесу, постановка і результативність науково-дослідної роботи студентів, у тому числі й випускників тощо); – організацію навчально-виховної роботи, побуту та соціального захисту студентів за спеціальністю. Голова комісії визначає місце і час для прийому студентів та викладачів університету і розгляду їх пропозицій, заяв, апеляцій та скарг з питань роботи ДЕК та організації навчального процесу в університеті. До державної атестації допускаються студенти, які виконали всі вимоги навчальних планів з напряму підготовки (спеціальності). Допуском до складання державних екзаменів чи захисту атестаційної роботи є відповідний наказ ректора (проректора з навчально-виховної роботи) університету за поданням декана факультету (директора інституту). Не пізніше одного дня до початку державних екзаменів або захисту атестаційних робіт секретар подає до ДЕК: – наказ (витяг з наказу) університету про затвердження персонального складу ДЕК з напряму (спеціальності); – розклад роботи ДЕК; – наказ про допущення студентів до державної атестації (у разі захисту – наказ про допущення студентів до державної атестації, призначення керівників та закріплення за студентами тем атестаційних робіт); – зведені відомості про виконання студентами навчального плану й отримані ними оцінки протягом усього строку навчання; – залікові книжки та навчальні картки студентів, допущених до складання державної атестації. При захисті атестаційних робіт до ДЕК додатково подаються: – подання голові ДЕК щодо захисту атестаційної роботи (додаток 8); – атестаційні роботи студентів; – письмові відгуки керівників; – письмові рецензії на атестаційні роботи студентів; – довідки установ і організацій про дозвіл на використання їх матеріалів при написанні дипломного проекту (ДР, МД) за наявності в ньому (в ній) таких матеріалів; – листи-замовлення підприємств на виконання дипломного проекту (ДР, МД) за наявності; – інші матеріали, що характеризують освітню та професійну компетентність випускника, наукову та практичну цінність виконаного ним проекту (роботи): друковані статті, заяви на патент, патенти або їх копії, акти про практичне впровадження результатів атестаційної роботи, зразки матеріалів, макети, вироби, нові технології, оригінальні математичні моделі та програми тощо. При складанні державних екзаменів з окремих дисциплін або комплексного екзамену до ДЕК додатково подаються: – рекомендація випускової кафедри (витяг з протоколу засідання кафедри) щодо студентів, допущених до державної атестації; – результати наукової (творчої) роботи студентів; – програма відповідної навчальної дисципліни або програма комплексного екзамену; – комплекс екзаменаційних матеріалів, розроблених відповідно до програми державного (комплексного державного) екзамену:
Екзаменаційні матеріали погоджуються з головою ДЕК. Напередодні засідання ДЕК з державної атестації випускників голова комісії заслуховує секретаря ДЕК щодо наявності, повноти та відповідності вимогам усіх документів, які надаються до даного засідання ДЕК, вибірково перевіряє їх, а члени комісії за його дорученням знайомляться зі змістом атестаційних робіт, що заплановані до захисту, а також експериментальною частиною проектів у випадку, коли експериментальна установка, макет, зразок не можуть бути продемонстровані при захисті. 2.5. Порядок проведення державної атестаціїСкладання державних екзаменів чи захист атестаційних робіт проводиться на відкритому засіданні ДЕК за участю не менше половини її складу за обов’язкової присутності голови комісії. При усній формі проведення державного екзамену на одному засіданні державної комісії проводиться атестація не більше 12 студентів, а при письмовій формі – допускається проведення атестації не більше ніж 30 осіб одночасно. Тривалість усного державного екзамену для одного студента не повинна перевищувати 0,5 години, письмового – не більше трьох годин. Загальна тривалість державних екзаменів не повинна перевищувати шести академічних годин на день. При проведенні державного екзамену в усній формі кожний член ДЕК оцінює відповідь студента з кожного запитання у балах згідно з критеріями оцінювання за чотирибальною шкалою «відмінно», «добре», «задовільно», «незадовільно». Переведення оцінки до балів здійснюється, виходячи із вагового балу певного запитання. Приклад оцінювання надано у табл. 1. Якість відповідей студента на додаткові запитання членів ДЕК, має враховуватися при оцінюванні запитань екзаменаційного білета (одне додаткове запитання може бути заплановане, як обов’язкове, у цьому разі його «вагові бали» враховуються у шкалі оцінювання. Таблиця 1
Після закінчення екзамену, на закритому засіданні ДЕК, підраховуються середні бали оцінок членів ДЕК з кожного запитання, які вносяться до протоколу (додатки 10А та 10Б) у відповідні стовпчики 4-6 «Оцінка відповідей (у балах)». Сума цих середніх балів записується у стовпчик 9 «Кількість балів» і, далі, відповідно до табл. 2 переводиться до оцінок у шкалах: національної та ECTS. Таблиця 2
Результати державного екзамену в усній формі голова ДЕК оголошує студентам у день складання екзамену. При проведенні державного екзамену в письмовій формі голова ДЕК має бути обов’язково присутнім при виконанні студентами екзаменаційної контрольної роботи. Після її закінчення голова ДЕК розподіляє контрольні роботи студентів для перевірки членами ДЕК. Оцінювання проводиться так же, як і при усних відповідях (згідно з табл. 1 та 2). Голова ДЕК обов’язково має перевірити екзаменаційні роботи, які оцінені на «відмінно» (А), а також вибірково декілька інших робіт студентів. Результати письмового державного екзамену голова ДЕК оголошує студентам після перевірки робіт не пізніше наступного дня. Рішення ДЕК про оцінку результатів складання державних екзаменів, а також про видачу випускникам дипломів (дипломів з відзнакою) про закінчення університету, отримання вищої освіти та здобуття певної кваліфікації приймається на закритому засіданні комісії відкритим голосуванням ппростою більшістю голосів членів комісії, які брали участь у її засіданні. За однакової кількості голосів голова комісії має вирішальний голос. У разі наявності декількох екзаменів або захисту атестаційної роботи рішення про видачу випускникам дипломів (дипломів з відзнакою) про закінчення університету, отримання вищої освіти та здобуття певної кваліфікації приймається та оголошується студентам після складання всіх екзаменів та захисту атестаційної роботи. Умови, за якими Державна екзаменаційна комісія може прийняти рішення про видачу студентові диплома з відзнакою, зазначені на стор. 24. На одному засіданні ДЕК плануються, як правило, захисти: дипломних робіт – не більше 10, дипломних проектів – не більше 8, магістерських дисертацій – не більше 5. Тривалість захисту одної атестаційної роботи становить не більше 0,5 години. Загальна тривалість захисту атестаційних робіт не повинна перевищувати шести академічних годин на день. Захист атестаційних робіт здійснюється як в університеті, так і на підприємствах та в організаціях різних форм власності, для яких тематика атестаційних робіт, поданих до захисту, має науково-теоретичну або практичну значущість. У цьому випадку виїзне засідання державної комісії проводиться так, як і засідання, що проводиться в університеті. Регламент проведення засідання державної комісії в разі захисту атестаційних робіт включає: – оголошення секретарем державної комісії матеріалів подання щодо захисту атестаційної роботи, а саме: прізвища, імені та по батькові студента, теми проекту (роботи, магістерської дисертації) та здобутків студента (наукових, творчих, рекомендації випускової кафедри); – доповідь студента (10-15 хвилин) у довільній формі про сутність проекту (роботи, магістерської дисертації), основні технічні (наукові) рішення, отримані результати та ступінь виконання завдання. При цьому можуть використовуватися різні форми візуалізації доповіді: обов’язковий графічний матеріал проекту, визначений завданням на дипломне проектування, слайди, мультимедійні проектори, аудіо-, відеоапаратура тощо; – демонстрація експерименту (1-2 хвилини). Залежно від часу, який необхідний для демонстрації експерименту в повному обсязі, або можливості розміщення експериментального обладнання, макетів, зразків тощо демонстрація може проводитися або безпосередньо на засіданні державної комісії, або напередодні захисту в лабораторії, де знаходиться експериментальний зразок, за присутності членів державної комісії, яким головою комісії доручено ознайомлення з експериментальною частиною проекту (роботи, магістерської дисертації); – відповіді на запитання членів комісії; – оголошення секретарем державної комісії відгуку керівника (наукового керівника) або виступ керівника зі стислою характеристикою роботи студента в процесі підготовки атестаційної роботи (до двох хвилин); – оголошення секретарем державної комісії рецензії на атестаційну роботу; – оголошення членом ДЕК за призначенням голови рецензії на атестаційну роботу; – відповіді студента на зауваження керівника (наукового керівника) та рецензента (3-5 хвилин); – оголошення голови державної комісії про закінчення захисту. Негативна рецензія або відгук керівника не є підставою для недопущення студента до захисту атестаційної роботи. Захист комплексної атестаційної роботи, як правило, планується і проводиться на одному засіданні ДЕК, причому студенту, який захищається першим, доручається доповісти як про загальну частину роботи, так і про індивідуальну частину зі збільшенням (за необхідності) часу на доповідь. Усі студенти, які виконували комплексну атестаційну роботу, повинні бути повною мірою обізнані із загальною частиною роботи і готові до запитань членів комісії не тільки з індивідуальної, а й із загальної частини роботи. Рішення про допуск до складання державних екзаменів або захисту атестаційної роботи іноземною (регіональною) мовою приймає на своєму засіданні до початку роботи ДЕК Вчена рада факультету (інституту) за заявою студента за умови його навчання іноземною (регіональною) мовою за наявності реферату, виконаного іноземною (регіональною) мовою обсягом 10-15 сторінок зі стислим викладенням основних положень атестаційної роботи. Голова ДЕК, залежно від рівня володіння відповідною мовою членами ДЕК, визначає необхідність присутності на захисті перекладача. Перекладачем можуть бути викладачі випускової кафедри або студенти старших курсів факультету лінгвістики університету, яких призначає декан цього факультету на прохання завідувача випускової кафедри зі спеціальності. Студент-перекладач має бути заздалегідь обізнаним з основними поняттями та термінологією за тематикою атестаційної роботи шляхом вивчення резюме до атестаційної роботи, виконаного іноземною мовою. Запитання членів комісії можуть бути будь-якою мовою (українською, російською або іноземною), а відповіді студента, якщо не буде іншого прохання членів комісії, – іноземною мовою. Оголошення відгуку керівника атестаційної роботи та рецензії здійснюються мовою оригіналів цих документів, а оформлення протоколу засідання ДЕК – державною мовою із зазначенням у ньому мови захисту. Результати захисту атестаційних робіт визначаються оцінками національної шкали («відмінно», «добре», «задовільно», «незадовільно») та шкали ECTS (A, B, C, D, E, Fx) з урахуванням теоретичної, наукової та практичної підготовки студентів. Рішення ДЕК про оцінку результатів захисту атестаційних робіт, а також про видачу випускникам дипломів (дипломів з відзнакою) про закінчення університету, отримання вищої освіти та здобуття певної кваліфікації приймається на закритому засіданні комісії відкритим голосуванням звичайною більшістю голосів членів комісії, які брали участь у її засіданні. За однакової кількості голосів голова комісії має вирішальний голос. Оцінки виставляє кожен член комісії, а голова підсумовує їх результати по кожному студенту. Рішення ДЕК про оцінку результатів захисту атестаційних робіт, а також про видачу випускникам дипломів (звичайних або з відзнакою) голова ДЕК оголошує студентам у день захисту. Державна екзаменаційна комісія може прийняти рішення про видачу студентові диплома з відзнакою за умови: – відсоток підсумковихоцінок «відмінно» (за національною системою оцінювання) з усіх навчальних дисциплін, курсових проектів (робіт) та практик, з яких навчальним планом певного освітньо-кваліфікаційного рівня передбачено диференційоване оцінювання, має бути не менше як 75%; – з інших навчальних дисциплін, курсових проектів (робіт) та практик, з яких навчальним планом певного освітньо-кваліфікаційного рівня передбачено диференційоване оцінювання – підсумкові оцінки «добре» (за національною системою оцінювання); – ДЕК оцінила захист дипломного проекту (дипломної роботи, магістерської дисертації), державні екзамени з оцінками «відмінно»; – студент має високі досягнення в науковій або творчій (для творчих напрямів, спеціальностей) роботи; – є рекомендація випускової кафедри щодо результативності наукової або творчої (для творчих напрямів, спеціальностей) роботи студента. Засідання ДЕК оформлюються протоколом. Бланки протоколів готують секретарі ДЕК за формами щодо захисту атестаційних робіт (додаток 9) та прийому державного екзамену (додаток 10А для державного екзамену з прийняттям рішення щодо кваліфікації та видачі диплома й додаток 10Б для державного екзамену без прийняття рішення щодо кваліфікації та видачі диплома). Електронні версії цих документів дозволяють готувати бланки протоколів для різних ОКР, видів державної атестації та форм навчання. Усі розділи протоколів мають бути заповнені. Для мінімізації своєї роботи під час засідання комісії секретар ДЕК за допомогою електронних версій протоколів, заздалегідь вибирає необхідний бланк і заповнює певні розділи. Дозволяється при підготовці протоколів з використанням комп’ютера друкувати: – повну назву університету (його відокремленого підрозділу, що має статус юридичної особи) відповідно до довідки про включення до ЄДРПОУ; – код та назву напряму підготовки (спеціальності)назву освітньо-кваліфікаційного рівня (ОКР) випускників; – прізвище, ім’я, по батькові студента (-ів); – тему атестаційної роботи, номер і дату наказу, яким вона була затверджена або назву навчальної дисципліни, з якої складається державний екзамен; – прізвище, ім’я, по батькові, наукові ступені та вчені звання, посаду керівника (наукового керівника) і консультантів; – перелік документів, які подаються до ДЕК із позначенням сторінок пояснювальної записки та аркушів графічного (ілюстративного) матеріалу атестаційної роботи, матеріалів, що свідчать про наукову і практичну цінність роботи. Вписуються (від руки) секретарем ДЕК: – номер та дата протоколу засідання ДЕК; – присутні члени ДЕК; – іноземна мова (крім російської), якою проводився захист; – запитання членів ДЕК при захисті або номер білету (завдання) при проведенні державного екзамену; – відомості про наукову або (та) практичну цінність атестаційної роботи, впровадження результатів в економіку, науку, виробництво, навчальний процес та рекомендації щодо подальшого навчання або професійної діяльності випускника (п.4 додатка 9); – оцінки відповідей за запитаннями (у балах); – прізвище осіб, які ставили додаткові запитання, зміст запитань та коротку характеристику якості відповідей студента; – прізвища студентів у розділі УХВАЛИЛИ в протоколі щодо державного екзамену (додатки 10А та 10Б); – прізвище та ініціали членів і секретаря ДЕК. Помилки та виправлення у протоколах не допускаються. Протокол підписують голова та члени комісії, що брали участь у засіданні. Перескладання державного екзамену або повторний захист атестаційної роботи з метою підвищення оцінки не дозволяється. Студентам, які успішно склали державні екзамени та захистили атестаційну роботу рішенням ДЕК присвоюється відповідна кваліфікація та видається диплом (диплом з відзнакою) певного освітньо-кваліфікаційного рівня. На підставі рішення ДЕК видається наказ ректора університету про випуск студентів, у якому зазначається відповідний освітній рівень, кваліфікація, протокол ДЕК та номер диплома (диплома з відзнакою) фахівця. Якщо студент не з’явився на засідання ДЕК, то в протоколі комісії зазначається, що він є неатестований у зв’язку з неявкою на засідання державної комісії. Студенти, які неатестовані у затверджений для них строк і не склали державні екзамени або не захистили атестаційну роботу, мають право на повторну атестацію в наступний термін роботи ДЕК протягом трьох років після закінчення університету на засадах, визначених університетом. У разі, якщо після закінчення студентом університету пройшло більше трьох років, право на його повторну атестацію надається університетом за погодженням з МОН. Якщо відповіді студента на державному екзамені або результати захисту атестаційної роботи не відповідають вимогам державних стандартів і встановленим критеріям, студенту, за рішенням ДЕК, виставляється оцінка «незадовільно». Отримання студентом незадовільної оцінки на одному з державних екзаменів не позбавляє його від права продовжувати проходити наступні етапи державної атестації. У випадках, коли захист атестаційної роботи визнається незадовільним, ДЕК встановлює, чи може студент подати на повторний захист ту саму роботу з доопрацюванням, чи він повинен опрацювати нову тему, визначену випусковою кафедрою. У відповідному протоколі засідання комісії зазначається: Ухвалили: Вважати студента ________________________ неатестованим як такого, що не захистив дипломний проект (роботу, магістерську дисертацію) (або не склав державний екзамен, або у зв’язку з неявкою на засідання комісії без поважних причин). Надати студенту ___________________________ можливість повторного захисту атестаційної роботи за тією самою (або іншою) темою (або повторного складання відповідного державного екзамену в термін, який визначається Положенням про організацію навчального процесу в НТУУ «КПІ»). Студент, який не склав державний екзамен або не захистив атестаційну роботу, наказом керівника вищого навчального закладу відраховується з університету як такий, що не пройшов державної атестації. Йому видається академічна довідка встановленого зразка із зазначенням, зокрема, результатів державної атестації, назв усіх державних екзаменів та захисту атестаційної роботи, оцінок, які були отримані на кожному етапі державної атестації. До академічної довідки, крім того, додається витяг з протоколу засідання ДЕК із зазначенням номеру цього протоколу й дати проведення засідання комісії, в якому наводиться рішення ДЕК у повному обсязі (розділ «Ухвалили»). Відповідність його оригіналу засвідчується підписами декана факультету (директора інституту), ректора (проректора з навчально-виховної роботи) університету, які скріплюються печаткою університету (його філії, структурного підрозділу з правом юридичної особи). У розділі академічної довідки «Відрахований» зазначається причина: «як неатестований за результатами державної атестації». Повторно складаються лише ті види державної атестації, з яких отримані оцінки «незадовільно». Вони визначаються навчальним планом, що діяв у рік закінчення університету (або його філій та структурних підрозділів з правом юридичної особи). Студентам, які були допущені деканом факультету (директором інституту) до державної атестації, але з поважної, документально підтвердженої причини не змогли пройти її своєчасно, за поданням декана факультету (директора інституту) та згодою голови ДЕК керівництвом університету може бути визначена дата проведення додаткового засідання з прийому екзамену або захисту атестаційної роботи. До цієї дати вони не можуть бути відраховані з університету. Студентам, які не були допущені до державної атестації, оскільки з поважних причин, підтверджених документально, не мали можливості підготуватися до неї, ректором за поданням декана факультету (директора інституту) може бути продовжено строк навчання до наступної державної атестації, але не більше ніж на один рік. 2.6. Підведення підсумків роботи ДЕКРезультати письмових державних екзаменів оголошуються головою ДЕК після перевірки робіт не пізніше наступного дня, а оцінки з усних екзаменів та захисту атестаційних робіт оголошуються в день їх складання (захисту). Без підписів голови комісії та членів ДЕК, які були присутні на засіданні, протокол вважається недійсним. Протокол складається в одному примірнику. Після закінчення роботи ДЕК протоколи здаються до сектору контролю, обліку та перевірки дипломів відділу кадрів і архівної справи університету, де зберігаються протягом року, а потім передаються до архіву університету. За підсумками роботи ДЕК голова державної комісії складає звіт. Орієнтовний варіант структури та змісту звіту щодо захисту атестаційних робіт наведено у додатку 11. За такою самою структурою складається звіт ДЕК з прийому державних екзаменів. За будь-якої форми державної атестації у звіті мають бути відображені її результати з аналізом рівня підготовки випускників, його відповідності вимогам державних стандартів вищої освіти з напряму підготовки (спеціальності), заходів щодо забезпечення високої якості освіти, впровадження новітніх технологій навчання, впливу наукових досліджень кафедр на навчальний процес та залучення студентів, зокрема випускників, до цих досліджень тощо. Зазначаються недоліки в підготовці випускників та надаються пропозиції щодо їх усунення. Обов’язково висвітлюється якість виконання атестаційних робіт, актуальність їх тематики, відповідність прийнятих рішень сучасному стану науки, техніки та виробництва, відзначаються роботи, які мають наукову або (та) практичну цінність для науково-дослідних інститутів, підприємств та організацій, вищих навчальних закладів. Наводяться рекомендації щодо подальшого навчання студентів (у тому числі за кордоном) або подальшої професійної діяльності. Висвітлюються позитивні та негативні сторони в організації роботи ДЕК, стан та рівень керівництва атестаційними роботами, якість і повнота відгуків та рецензій, забезпеченість діяльності ДЕК необхідними матеріалами тощо. Звіт про роботу ДЕК обговорюється та затверджується на її заключному засіданні і підписується головою комісії. Зі звітом обов’язково повинні ознайомитися завідувач випускової кафедри та декан факультету (або його заступник з навчально-методичної роботи), що засвідчується їх підписами на звіті. Звіт подається ректору (першому проректору) університету у двох примірниках у двотижневий термін після закінчення роботи ДЕК і зберігається протягом 5 років. Результати проведення державних екзаменів, захисту атестаційних робіт з переліком характерних недоліків та зауважень у підготовці фахівців, зазначених державними комісіями, узагальнюються навчальним відділом, готуються пропозиції щодо заходів з удосконалення навчального процесу і забезпечення якості освітньої діяльності та якості підготовки випускників університету. Вони оформлюються у вигляді інформаційного листа, який доводиться до керівництва університету, інститутів, факультетів та випускових кафедр. Загальні показники державної атестації заносяться до річного звіту університету, який подається до МОН. Підсумки роботи державних комісій щорічно обговорюються на засіданнях випускових кафедр, вчених рад факультетів (інститутів), Методичної та Вченої рад університету. 3. АТЕСТАЦІЙНІ РОБОТИ3.1. Завдання та види атестаційних робітПідготовлення атестаційних робіт є завершальною стадією навчання студентів в університеті, головною метою якої є оволодіння методологією творчого вирішення (розв’язання) сучасних проблем (завдань) наукового або(та) прикладного характеру на основі отриманих знань та професійних умінь відповідно до вимог стандартів вищої освіти. Основні завдання: – систематизація, закріплення і розширення теоретичних знань, отриманих у процесі навчання за освітньо-професійною програмою підготовки фахівця певного освітньо-кваліфікаційного рівня, та їх практичне використання при вирішенні конкретних інженерних, наукових, економіко-соціальних і виробничих питань у певній галузі професійної діяльності; – розвиток досвіду самостійної роботи, оволодіння методикою досліджень та експериментування, фізичного або математичного моделювання, використання сучасних інформаційних технологій у процесі розв’язання завдань, які передбачені завданням на атестаційну роботу; – визначення відповідності рівня підготовки випускника вимогам освітньо-кваліфікаційної характеристики фахівця, його готовності та спроможності до самостійної роботи в умовах ринкової економіки, сучасного виробництва, прогресу науки, техніки та культури. Атестаційна робота певного освітньо-кваліфікаційного рівня – це засіб діагностики ступеня сформованості компетентностей вирішувати типові завдання діяльності згідно з вимогами стандартів вищої освіти. На підставі публічного захисту атестаційної роботи рішенням державної екзаменаційної комісії студенту-випускнику надається диплом про здобуття вищої освіти та присвоєння відповідної кваліфікації. Дипломний проект (ДП) – це вид атестаційної роботи випускника освітньо-кваліфікаційного рівня «бакалавр» або «спеціаліст», призначений для об’єктивного контролю ступеня сформованості умінь вирішувати типові завдання діяльності, які, в основному, віднесені в освітньо-кваліфікаційних характеристиках фахівців до проектної (проектно-конструкторської) та інженерної виробничих функцій. Дипломний проект є завершеною інженерною розробкою об’єкта проектування (системи, пристрою, технологічного процесу, комп’ютерної програми тощо) і передбачає синтез об’єкта проектування, який відповідає вимогам завдання на дипломний проект; із докладною розробкою певної функціональної частини (елемента, вузла, підсистеми, технологічної операції тощо) з урахуванням сучасного рівня розвитку відповідної галузі, досягнень науки і техніки, економічних, екологічних, експлуатаційних і ергономічних вимог, а також вимог охорони праці. Дипломна робота (ДР) – це вид кваліфікаційної роботи випускника освітньо-кваліфікаційного рівня «бакалавр» або «спеціаліст», призначений для об’єктивного контролю ступеня сформованості умінь вирішувати типові завдання діяльності, які, в основному, віднесені в освітньо-кваліфікаційних характеристиках фахівців до організаційної, управлінської і виконавської (технологічної, операторської) виробничих функцій. Дипломні роботи виконуються, як правило, за соціально-гуманітарними та економічними напрямами підготовки (спеціальностями). Дипломні роботи передбачають систематизацію, закріплення, розширення теоретичних і практичних знань зі спеціальності та застосування їх при вирішенні конкретних наукових, технічних, економічних виробничих й інших завдань, розвиток досвіду самостійної роботи й оволодіння методами моделювання, дослідження процесів, об’єктів, систем у певній галузі науки і техніки. Магістерська дисертація (МД) – це вид кваліфікаційної роботи випускника освітньо-кваліфікаційного рівня «магістр», призначений для об’єктивного контролю ступеня сформованості компетентностей дослідницького та інноваційного характеру, пов’язаних із застосуванням та продукуванням нових знань для вирішення проблемних професійних завдань у певній галузі економіки. Магістерська дисертація є результатом самостійно виконаного дослідження певного об’єкта (системи, обладнання, пристрою, процесу, технології, програмного продукту, інформаційної технології, інтелектуального твору, явища, економічної діяльності тощо), його характеристик, властивостей. головною метою і змістом якої є наукові дослідження з новітніх питань теоретичного або прикладного характеру за профілем підготовки. Атестаційні роботи можуть бути класифіковані: за практичною спрямованістю: – академічний (навчальний) ДП (ДР) – передбачає розв’язання студентом навчальних завдань, рішення яких потребує від нього певних компетентностей, знань та професійних умінь згідно з ОКХ фахівця даного освітньо-кваліфікаційного рівня; – реальний ДП (ДР, МД) – такий, що відповідає хоча б одній з таких умов):
за змістом та галузевою приналежністю: – конструкторські – передбачають конструювання та розрахунок нових технічних пристроїв та систем або модернізацію існуючих з метою покращення їх характеристик; – технологічні – передбачають розробку нових виробництв, технологічних процесів, реконструкцію або технічне переоснащення існуючих підприємств, впровадження технологічних процесів тощо; – інженерно-економічні – передбачають розробку економічно ефективних виробництв, процесів, систем та заходів щодо управління якістю продукції, управління проектами тощо; – соціально-економічні – передбачають аналіз соціально-економічних процесів, розробку науково обґрунтованих рекомендацій, спрямованих на їх стабілізацію, гармонізацію та шляхи розвитку; за характером виконання: – індивідуальний ДП (ДР, МД) – є найпоширенішим видом і передбачає самостійну роботу студента над темою роботи під керівництвом науково-педагогічного працівника; – комплексний ДП (ДР, МД) – виконується, коли тема атестаційної роботи за обсягом та (або) змістом потребує залучення групи студентів однієї або кількох спеціальностей. Залежно від того, які саме студенти залучаються до такої роботи, вони можуть бути кафедральними, між кафедральними, між факультетськими та між університетськими. У всіх випадках вони повинні мати логічно завершені та не дубльовані за змістом частини, які виконуються за індивідуальним завданням кожним студентом, та загальну частину, що зв’язує окремі частини до єдиного ДП (ДР, МД) і визначає його (її) комплексність. Зміст та обсяг дипломного проекту (дипломної роботи, магістерської дисертації) має забезпечити діагностику ступеня сформованості компетентностей вирішувати типові завдання діяльності згідно з вимогами стандартів вищої освіти та відповідати часу, виділеному навчальним планом спеціальності на розробку ДП (ДР, МД), методичним рекомендаціям з виконання атестаційної роботи за напрямом підготовки (спеціальністю), виданому завданню на роботу. 3.2. Організація виконання атестаційних робіт Організаційно процес виконання атестаційних робіт складається з наступних етапів: – підготовчого, який починається з вибору студентом теми та отримання індивідуального завдання від керівника (наукового керівника магістра) щодо питань, які необхідно вирішити під час переддипломної практики за обраною темою (ознайомлення зі станом проблеми, збирання фактичних матеріалів, проведення необхідних спостережень, експериментів, досліджень тощо), включає освоєння програми переддипломної практики і завершується складанням та захистом звіту про її проходження; – основного, який починається одразу після захисту звіту про практику й завершується орієнтовно за два тижні до захисту атестаційних робіт на засіданні ДЕК. На цьому етапі атестаційна робота має бути повністю виконаною, перевіреною керівником та консультантами; – заключного, який включає отримання відгуку керівника та рецензії. Виконані атестаційні роботи з відгуком керівника подаються студентами на випускову кафедру не пізніше ніж одного тижня до дня захисту у ДЕК. Завідувач кафедри за результатами співбесіди зі студентом-випускником та ознайомленням з поданими матеріалами приймає рішення про допуск до захисту та ставить візу на титульної сторінці атестаційної роботи студента. Рішення завідувача кафедри оформлюється відповідним протоколом засідання кафедри. Для керівництва студентами-випускниками, які мають підготовити атестаційні роботи призначаються науково-педагогічні працівники випускової кафедри, а також провідні співробітники наукових підрозділів кафедри або провідні спеціалісти у відповідній галузі з підприємств, науково-дослідних інститутів, міністерств, відомств тощо. Науковими керівниками магістерської підготовки можуть бути науково-педагогічні працівники та наукові співробітники кафедр та НДІ, які мають наукові ступені (вчені звання). За викладачами, які здійснюють керівництво студентами-випускниками вперше, можуть за рішенням кафедри закріплюватися консультанти – досвідчені науково-педагогічні працівники кафедри із зазначенням часу, який вони витрачають у розділі «Методична робота» індивідуального плану (але не більше 20 годин). За рішенням кафедри або на прохання керівника можуть призначатися консультанти: – зі специфічних виробничих, технічних, наукових питань; – питань, які відносяться до компетенції кафедр фундаментальних чи професійно-орієнтованих дисциплін; – техніко-економічного обґрунтування прийнятих рішень та розрахунків економічного ефекту; – питань екології, безпеки життєдіяльності та охорони праці. Список консультантів за поданням випускової кафедри затверджується розпорядженням декана, директора інституту. Якщо рішення кафедри щодо призначення консультантів з певних питань є обов’язковим для всіх студентів, то це зазначається в робочому навчальному плані відповідної спеціальності, де вказується конкретний час, відведений консультантам на одного студента-випускника, та кафедра, яка виділяє викладачів для консультування. Час, відведений на керівництво одним студентом, його консультування, рецензування роботи її захисту визначаються положенням «Про планування та облік педагогічного навантаження викладачів університету». 3.3. Обов’язки керівників, консультантів і рецензентів
|