Роздрукувати сторінку
Главная \ Методичні вказівки \ Методичні вказівки \ 106 Методичні вказівки до виконання курсової роботи, організація обліку, НАУ

Методичні вказівки до виконання курсової роботи з предмету Організація обліку, НАУ

« Назад

Вказівки до виконання курсової роботи студента (КР) з

дисципліни “Організація обліку”

для студентів  спеціальності 7.03050901, 8.03050901 “Облік і аудит” ІЗДН

Загальні положення

Студенти  спеціальності  7.03050901, 8.03050901 “Облік і аудит” ІЗДН вивчають дисципліну “Організація обліку”  на 5 або 6 курсі та виконують передбачені навчальним планом види самостійної роботи.

Дисципліна “Організація обліку” надає теоретичні знання з питань організації й методики ведення бухгалтерського обліку на підприємствах та набуття навичок практичного застосування їх при вирішенні задач.

Вибір завдання для виконання курсової роботи проводиться згідно списків з прізвищами студентів та індивідуальними завданнями до кожної роботи.

Загальні вимоги до виконання курсової роботи:

  • робота виконується  на аркушах формату А4, які скріплюються по лівій стороні формату. Сторінки нумеруються (додаток 1).

  • робота виконується темними чорнилами або засобами друку.

  • роботу слід виконувати відповідно до індивідуального завдання, в протилежному випадку робота буде повернена студенту без перевірки та оцінки.

  • в кінці роботи слід навести перелік використаної літератури.

  • подається курсова робота на кафедру за два тижні до початку екзаменаційної сесії.

Під час виконання курсової роботи студент повинен використати крім підручників та посібників також періодичні фахові видання, закони України, постанови уряду, інструкції та положення тощо (список рекомендованої для вивчення літератури додається).

Завдання до курсової роботи

Скласти Наказ про облікову політику підприємства (додаток 2) по наведених нижче підприємствах, враховуючи їх галузеві особливості. Підприємство, для якого необхідно скласти Наказ про облікову політику вибирається за останньою цифрою залікової книжки.

До наказу про облікову політику підприємства обов’язково скласти усі передбачені додатки та пояснення.

Остання цифра залікової книжки

Підприємство

0

Аптека “Фарма”

1

Ресторан “Сокол”

2

МП “Будівельник”

3

Приватний дитячий садок “Сонечко”

4

МП “Транспортник”

5

Кафе-бар “Лілея”

6

МП “Турист” (готель)

7

МП “Краса” (перукарня)

8

Комісійний магазин “Одяг”

9

МП “Пасіка” (сільськогосподарське підприємство - бджолярство)

Складати наказ про облікову політику заданого підприємства необхідно дотримуючись вимог, наведених в Наказі про облікову політику (додаток 3).

В додатках до Наказу про облікову політику повинен бути наступний обов’язковий графічний матеріал: 

- структура підприємства;

- структура бухгалтерії;

- схема ведення бухгалтерського обліку;

- перелік первинних документів, які застосовуються підприємством у практичній діяльності та офіційно затверджені відповідними державними органами;

- графіки документообігу цих документів;

- робочий план рахунків;

- план проведення інвентаризації активів і зобов’язань;

- основні бухгалтерські проведення;

- складові звичайної діяльності;

- схема порядку створення резерву сумнівних боргів;

- схема порядку створення резерву на виплату відпусток;

- план звітності (фінансової, податкової, статистичної);

- перелік, склад статей калькулювання виробничої собівартості продукції (послуг);

- перелік і склад, порядок розподілу змінних і постійних загальновиробничих витрат;

- розрахунок списання на витрати витрат майбутніх періодів;

- схема порядку використання чистого прибутку;

- схема форм безготівкових розрахунків;

- графік відпусток працівників бухгалтерії.

Рекомендована література:

  1. Бутинець Ф.Ф., Лайчук С.М., Олійник О.В., Шигун М.М. Організація бухгалтерського обліку.-Житомир: ПП “Рута”, 2002р.- 592с.

  2. БутинецьФ.Ф., Войналович О.П., Томашевська І.Л. Організація бухгалтерського обліку: Підручник для студентів спеціальності 7.050106 „Облік і аудит” вищих навчальних закладів. / За редакцією д.е.н., проф., Заслуженого діяча науки і техніки України Ф.Ф.Бутинця. – 4-е вид., доп. І перероб. – Житомир: ПП „Рута”, 2005. – 528с.

  3. Даньків Й.Я., Лучко М.Р., Остап’юк М.Я. Стандартизація обліку і аудиту: Навч. посіб.- К.: Знання, 2004. – 310 с. – (Вища освіта ХХІ століття)

  4. Сопко В.В., Зав городній В.П. Організація бухгалтерського обліку, економічного контролю та аналізу: Підручник. – К.: КНЕУ, 2004. – 412с.

  5. Л.К. Сук, П.Л. Сук  Організація бухгалтерського обліку: Підручник. – К.: Каравела; Піча Ю.В., 2009. – 624 с.

  6. Бухгалтерський облік та оподаткування: Навч.посібник/ За ред.. Р.Л. Хом’яка, В.І. Лемішовського. – Львів: Бухгалтерський центр «Ажур», 2009. – 1112 с.

  7. Методичні рекомендації щодо облікової політики підприємства // Все про бухгалтерський облік №71 від 05.08.2013 р. с.4-7; 12-20

  8. Сергей Рогозный Учетная политика: дружественный шаг со стороны Минфина // Главбух №28 (843) от 29.07.2013 г. с.10-13

 

Додаток 1

 НАЦІОНАЛЬНИЙ АВІАЦІЙНИЙ УНІВЕРСИТЕТ

 Інститут заочного та дистанційного навчання

 Кафедра фінансів, обліку і аудиту

КУРСОВА  РОБОТА

з дисципліни „Організація обліку”

 Тема: ___________________________________________________

Виконав (-ла): студент(-ка)___________

 ______ курсу _______ групи,

спеціальності _.03050901 „Облік і аудит” 

Прийняв викладач__________________

Київ 20___

 

Додаток 2

Наказ №

Про облікову політику підприємства ______________________________________

й організацію бухгалтерського обліку

м. Київ

“_______”___________20___р.

 1. Загальні положення

  • Дата державної реєстрації, номер витягу  про державну реєстрацію, ідентифікаційний код_____________________
  • Дата реєстрації та номер Свідоцтва платника ПДВ___________
  • Організаційно-правова форма підприємства_______________________
  • Форма власності підприємства_____________________________
  • Юридична адреса та місцезнаходження_____________________
  • Наявність вищестоящої організації__________________________
  • Наявність філій, представництв, структурних підрозділів_______
  • Форма фінансування______________________________________
  • Участь в спільній діяльності, включаючи спільні підприємства, проекти, угоди___________________________________________
  • Основний вид господарської діяльності______________________
  • Неосновні види діяльності, передбачені статутом_____________
  • Вид фінансової діяльності__________________________________
  • Вид інвестиційної діяльності________________________________
  • Вид зовнішньоекономічної діяльності________________________
  • Розмір статутного капіталу_________________________________
  • Кількість акціонерів (засновників)___________________________
  • Наявність ліцензій, дозволів, патентів для указаних видів діяльності________________________________________________
  • Наявність пільг___________________________________________
  • Середня чисельність персоналу_____________________________
  • Тривалість операційного циклу______________________________
  • Інші дані

Для виконання Закону України “Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні” від 16.07.1999 року № 996-ХІІ, Положень (стандартів) бухгалтерського обліку, затверджених Міністерством фінансів України з метою забезпечення єдиної облікової політики й надання достовірної фінансової звітності

НАКАЗУЮ:

Здійснити організаційні заходи щодо ведення бухгалтерського обліку, складання та подання звітності.

 2. Про організацію бухгалтерського обліку

  1. Організувати ведення бухгалтерського обліку на підприємстві________________________ 

1.1. Кількисний та якісний склад бухгалтерії_________________ (додаток)

Права та обов’язки головного бухгалтера і посадових осіб бухгалтерії______________________________________________________

Права і відповідальність головного бухгалтера і посадових осіб бухгалтерії______________________________________________________

Затвердити перелік посадових осіб, які складають фінансову звітність і примітки до неї__________________________________________________

Загальну відповідальність за ведення податкового обліку_______________

Закріпити за окремими працівниками бухгалтерії конкретні ланки обліку_________________________________________________________

  1. Затвердити в складі господарської діяльності підприємства:
  • Звичайну діяльність__________________________________________
  • Операційну діяльність_________________________________________
  • Основну діяльність___________________________________________
  • Інвестиційну діяльність________________________________________
  • Фінансову діяльність__________________________________________
  1. Вважати надзвичайною подією_______________________________
  2. Встановити межу істотності в розмірі__________________________
  3. Головному бухгалтеру забезпечити дотримання на підприємстві єдиних методологічних принципів бухгалтерського обліку, складання і представлення у встановлені строки фінансової звітності на підставі ведення бухгалтерського обліку за ____________________ формою.
  4. Забезпечити відображення господарських операцій підприємства згідно Робочого плану рахунків (Дод.__).

 

3. Методика фінансового обліку

1. Організувати  бухгалтерський облік:

1.1. Основних засобів і інших необоротних активів згідно______________

  • Нематеріальних активів _________________________________________________
  • Виробничих запасів_____________________________________________________
  • МШП_________________________________________________________________
  • Незавершеного виробництва_____________________________________________
  • Транспортно-заготівельних витрат________________________________________
  • Товарів_______________________________________________________________
  • Готівкових розрахунків__________________________________________________
  • Безготівкових розрахунків_______________________________________________
  • Розрахунків із засновниками_____________________________________________
  • Розрахунків з дебіторами________________________________________________
  • Розрахунків з кредиторами_______________________________________________
  • Використовувати для узагальнення інформації про витрати підприємства рахунки класу_________________________________________________________________
  • Адміністративних витрат________________________________________________
  • Загальновиробничих витрат______________________________________________
  • Витрат на збут_________________________________________________________

2. Затвердити порядок ведення бухгалтерського обліку окремих господарських операцій:

  • Затвердити перелік, склад статей калькулювання виробничої собівартості продукції (робіт, послуг) (Дод.___)____________________
  • Затвердити перелік і склад, порядок розподілу змінних та постійних загальновиробничих витрат (Дод.__)____________________________
  • Витрати майбутніх періодів списуються на витрати відповідно до спеціальних розрахунків (Дод.__) на підставі кошторису витрат на виробництво продукції, виконання робіт (надання послуг) з урахуванням планової кількості виробів, робіт (послуг)
  • Встановити ______________________________________ метод обліку витрат на виробництво та фактичної калькуляції собівартості продукції.
  • Встановити нормальну потужність цехів (Дод.___)
  • Сформувати на підприємстві резерв сумнівних боргів із застосуванням метода розрахунку резерву____________________________________
  • Визнати дебіторську заборгованість безнадійною у випадку__________
  • Списання безнадійної дебіторської та кредиторської заборгованості здійснювати
  • Створити забезпечення на відшкодування майбутніх відпусток_______
  • Затвердити перелік створюваних на підприємстві резервів (фондів)_________________ та порядок їх формування та витрачання (Дод.__) ___________________________________________________
  • Здійснювати визнання доходів згідно____________________________
  • Встановити порядок використання чистого прибутку (у відсотках до чистого прибутку, згідно статуту)_______________________________
 

4. Про  організацію податкового обліку

Відповідно до вимог податкового Кодексу України (розділ 3 «Податок на прибуток підприємств, розділ 5 «ПДВ») від 02.12.2010 №2755-VI, затверджений Верховною Радою України із змінами та доповненнями від 20.09.2011 встановити порядок накопичення даних про податкові доходи та податкові витрати для цілей оподаткування на підставі первинних облікових документів.

НАКАЗУЮ:

  1. Встановити порядок накопичення даних про податкові витрати та доходи для цілей оподаткування на підставі первинних облікових документів _______________________________________________
  2. Призначити відповідальними за ведення реєстру виданих та отриманих податкових накладних.
  3. Для розрахунку сум доходу від виконання ________ застосувати порядок__________________________________________________
  4. Вести податковий облік відповідно до  ________________________

 

5.  Організаційно-технічні аспекти

1. Затвердити перелік посадових осіб, які наділяються правом дозволу на проведення господарських операцій (Дод.__).

1.1. Для проведення інвентаризаційної роботи на підприємстві:

  • Скласти постійно діючу інвентаризаційну комісію у складі_____________________________________________________
  • Здійснювати інвентаризацію в наступні строки

По запасах_____________________________________________________

По необоротних активах__________________________________________

По дебіторський та кредиторській заборгованості____________________

По грошових коштах_____________________________________________

По податках____________________________________________________

2. Затвердити графік документообігу на підприємстві (Дод.__)

3. Затвердити технологію обробки облікової інформації в бухгалтерії (Дод.__)

4. Встановити відповідальність посадових осіб за підписання документів, регістрів та звітності (по посадах і видах документів та по видах відповідальності)_____________________________________________

5. Надати право підписання документів з повною відповідальністю_____________________________________________

6. Затвердити зразки підписів робітників, які мають право підпису документів (Дод.___)

7. Надати право підписання звітності:

  • Фінансової__________________________________________________
  • Статистичної________________________________________________
  • Податкової__________________________________________________
  • Іншої_______________________________________________________

8. Затвердити відповідальність за якість та своєчасність складання й надання звітності:

  • Фінансової__________________________________________________
  • Статистичної________________________________________________
  • Податкової__________________________________________________
  • Іншої_______________________________________________________

9. Покласти обов’язки по веденню управлінського (внутрішньогосподарського) обліку на ___________________________

10. Затвердити форми управлінського (внутрішньогосподарського) обліку _____________________ і ________________________відповідальних осіб____________________

11. Призначити відповідальних:

Затвердити перелік первинних документів, які застосовуються підприємством у практичний діяльності та офіційно затверджених відповідними державними органами (Дод.__)

  • За виписку довіреностей на отримання ТМЦ ______________________
  • За видачу дозволу на реалізацію продукції, майна, цінностей підприємства________________________________________________
  • За облік і зберігання бланків суворого обліку______________________
  • За здійснення виробничого контролю____________________________

12. Призначити матеріально відповідальних осіб:

  • За грошові кошти та інші цінності_____________________________
  • За бланки суворого обліку___________________________________
  • За товарні цінності__________________________________________
  • За готову продукцію________________________________________
  • За майно, що знаходиться у відділах, підрозділах________________

13. Затвердити наступні строки видачі готівки з каси підприємства_______

14. Встановити норму представницьких витрат_______________________

15. Встановити граничні норми  добових на службові відрядження_______

16. Встановити строки звітування за витрачання коштів________________

17. Відповідальність за організацію робіт з ведення обліку, зберігання та видачі трудових книжок і виконавчих листів покласти на ___________

 

6. Відповідальність за організацію бухгалтерського обліку

1. Покласти відповідальність на ____________________________ за:

  • Організацію бухгалтерського обліку;
  • Забезпечення фіксування фактів здійснення всіх господарських операцій у первинних документах;
  • Зберігання оброблених документів, регістрів і звітності протягом встановленого строку, але не більше трьох років

2. Покласти відповідальність на головного бухгалтера (або відповідального за ведення бухгалтерського обліку) за:

  • Дотримання на підприємстві єдиних методологічних принципів бухгалтерського обліку;
  • Складання і представлення у встановлені строки фінансової звітності;
  • Контроль за відображенням на рахунках бухгалтерського обліку всіх господарських операцій;
  • Участь в оформленні матеріалів, пов’язаних з нестачею та відшкодуванням збитків від нестачі і псування активів підприємства;
  • Перевірку стану бухгалтерського обліку у філіях, представництвах, відділеннях та інших уособлених підрозділах підприємства.

3. Відповідальність за бухгалтерський облік господарських операцій, пов’язаних з ліквідацією підприємства, включаючи оцінку майна та зобов’язань підприємства, складання ліквідаційного балансу й фінансової звітності покласти на ліквідаційну комісію, що буде створена згідно чинного законодавства.

4. Покласти відповідальність за зберігання та видачу документів з архіву на ________________________________________________________

5. Покласти відповідальність за недопущення несанкціонованого доступу до облікових даних на ________________________________________

 

7. Контроль за виконанням наказу

Контроль  за виконанням цього наказу покласти на _________________

Зі змістом наказу ознайомити (під розписку) усіх посадових осіб, причетних до його виконання.

Директор ___________________________

З наказом ознайомлені:

1. Посада, П.І.П. _____________________

2. Посада, П.І.П. _____________________

3. ...

 

Додаток 3

Наказ №

про облікову політику підприємства ______________________________

й організацію бухгалтерського обліку

м. Київ

“_______”___________200_р.

  • Загальні положення
  • Дата державної реєстрації, номер витягу про державну реєстрацію, ідентифікаційний код_________________________________________
  • Дата реєстрації та номер Свідоцтва платника ПДВ__________________
  • Організаційно-правова форма підприємства_______________________
  • Форма власності підприємства__________________________________
  • Юридична адреса та місцезнаходження__________________________
  • Наявність вищестоящої організації_______________________________
  • Наявність філій, представництв, структурних підрозділів____________
  • Форма фінансування__________________________________________
  • Участь в спільній діяльності, включаючи спільні підприємства, проекти, угоди______________________________________________________
  • Основний вид господарської діяльності___________________________
  • Неосновні види діяльності, передбачені статутом___________________
  • Вид фінансової діяльності______________________________________
  • Вид інвестиційної діяльності____________________________________
  • Вид зовнішньоекономічної діяльності_____________________________
  • Розмір статутного капіталу_____________________________________
  • Кількість акціонерів (засновників)_______________________________
  • Наявність ліцензій, дозволів, патентів для указаних видів діяльності__
  • Наявність пільг______________________________________________
  • Середня чисельність персоналу_________________________________
  • Тривалість операційного циклу_________________________________
  • Інші дані

Для виконання Закону України “Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні” від 16.07.1999 року № 996-ХІІ, Положень (стандартів) бухгалтерського обліку, затверджених Міністерством фінансів України з метою забезпечення єдиної облікової політики й надання достовірної фінансової звітності

НАКАЗУЮ:

Здійснити організаційні заходи щодо ведення бухгалтерського обліку, складання та подання звітності.


2. Про організацію бухгалтерського обліку

Організувати ведення бухгалтерського обліку на підприємстві згідно п. 4 Закону України “Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні” від 16.07.1999 року № 996-ХІІ

Для   забезпечення    ведення    бухгалтерського    обліку підприємство самостійно обирає форми його організації:

- введення до   штату   підприємства   посади   бухгалтера  або створення бухгалтерської служби на чолі з головним бухгалтером;

- користування послугами спеціаліста з бухгалтерського обліку, зареєстрованого як підприємець,  який здійснює підприємницьку діяльність без створення юридичної особи;

- ведення на договірних засадах бухгалтерського обліку централізованою бухгалтерією або аудиторською фірмою;

- самостійне ведення бухгалтерського   обліку   та  складання звітності безпосередньо власником або керівником підприємства.  Ця форма  організації  бухгалтерського обліку не може застосовуватися на підприємствах, звітність яких повинна оприлюднюватися.

1.1 Кількисний та якісний склад бухгалтерії Бухгалтерія - це самостійний структурний підрозділ апарату управління (служба, відділ), який здійснює бухгалтерський облік господарської діяльності підприємства

Організаційна побудова бухгалтерської служби - це форма поділу праці. що передбачає розподіл облікових робіт між виконавцями. Конкретне вираження ця форма знаходить у відповідній структурі бухгалтерії згідно штатного розпису підприємства і системі управління підприємством в цілому.

Крім Закону про "Про бухгалтерський облік і фінансову звітність" і статуту підприємства необхідно керуватись Довідником кваліфікаційних характеристик професій працівників (ДКХП), який затверджено заступником державного секретаря Міністерства праці і соціальної політики України. Тут наведені кваліфікаційні вимоги до працівників, професії яких перелічені у Державному класифікаторі професій ДК 003-2010, (далі-ДК). У ДКХП ви знайдете доклад­ний загальний перелік прав і обов'язків, вимог до освіти і стажу роботи для посад головного бухгалтера, а також співробітників бухгалтерії. На підставі цього документа та­кож можна розробляти необхідні інструкції.

1.2 Права та обов’язки головного бухгалтера і посадових осіб бухгалтерії_______________________________________________

1.3 Права і відповідальність головного бухгалтера і посадових осіб бухгалтерії_______________________________________________

п. 7 Закону України “Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні” від 16.07.1999 року № 996-ХІІ.

Головний  бухгалтер  або  особа,  на яку покладено ведення бухгалтерського обліку підприємства (далі - бухгалтер):

  1. забезпечує дотримання  на  підприємстві  встановлених  єдиних методологічних засад бухгалтерського обліку, складання і подання у встановлені строки фінансової звітності;

  2. організує контроль    за    відображенням     на     рахунках бухгалтерського обліку всіх господарських операцій;

  3. бере участь в оформленні матеріалів, пов'язаних з нестачею та відшкодуванням втрат від  нестачі,  крадіжки  і  псування  активів підприємства;

  4. забезпечує перевірку  стану  бухгалтерського обліку у філіях, представництвах,  відділеннях та інших  відокремлених  підрозділах підприємства.

Також необхідно визначити, що на роботу  головного бухгалтера приймає директор (власник, рада директорів) підприємства; чи є замісник (-ки) головного бухгалтера; що розпорядження головного бухгалтера щодо організації та здійснення бухгалтерського обліку є обов’язковими до виконання усіма структурними підрозділами й працівниками підприємства; наділення головного бухгалтера правом другого підпису; на кого покладаються обов’язки та відповідальність при відсутності головного бухгалтера.

1.4 Затвердити перелік посадових осіб, які складають фінансову звітність і примітки до неї________________________________

1.5 Загальну відповідальність за ведення податкового обліку________________________________________________

п. 3 Закону України “Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні” від 16.07.1999 року № 996-ХІІ : відповідальність за організацію бухгалтерського обліку  та

забезпечення   фіксування  фактів  здійснення  всіх  господарських операцій у первинних документах, збереження оброблених документів, регістрів і звітності протягом встановленого терміну, але не менше трьох років,  несе  власник  (власники)  або  уповноважений  орган

(посадова   особа),   який   здійснює   керівництво  підприємством відповідно до законодавства та установчих документів.

1.5 Закріпити за окремими працівниками бухгалтерії конкретні ланки обліку______________________________________________

  • Затвердити в складі господарської діяльності підприємства:
  • Звичайну діяльність___________________________________

Звичайна діяльність – це будь-яка основна діяльність підприємства, а також операції, що її забезпечують або виникають внаслідок її проведення, тобто виробництво усіх видів продукції (робіт, послуг), допоміжні й обслуговуючі підприємства включно.

  • Операційну діяльність__________________________________

Операційна діяльність – основна діяльність підприємства, а також інші види діяльності, які не є фінансовою або інвестиційною діяльністю.

  • Основну діяльність_____________________________________

Основна діяльність – діяльність, що пов’язана з виробництвом і реалізацією продукції, робіт, послуг, яка є головною метою створення підприємства й забезпечує основний його дохід.

  • Інвестиційну діяльність_________________________________

Інвестиційна діяльність – придбання й реалізація тих же необоротних активів, а також фінансових інвестицій, які не є складовою частиною еквівалентів грошових коштів.

  • Фінансову діяльність___________________________________

Фінансова діяльність – діяльність, що призводить до змін розміру власного й залученого капіталу підприємства (зміни статутного капіталу, кредити, займи тощо).

  • Вважати надзвичайною подією___________________________

Надзвичайна подія – це подія або операція, яка чітко відрізняється від звичайної діяльності підприємства і не очікується її повторення в майбутньому.

  • Встановити межу суттєвості в розмірі______________________

Згідно НП(С)БО 1”суттєва інформація - інформація, відсутність якої може вплинути на рішення користувачів фінансової звітності”. Тобто, при придбанні товарів ціна яких менша границі суттєвості, то їх можна відразу списувати у виробництво. Законодавство ніяк не обумовлює границю суттєвості, тому кожне підприємство на власний розсуд установлює границю суттєвості, виходячи з необхідності контролю над цими цінностями. В основному цей параметр лежить у межах 50-200 грн.

  • Головному бухгалтеру забезпечити дотримання на підприємстві єдиних методологічних принципів бухгалтерського обліку, складання і представлення у встановлені строки фінансової звітності на підставі ведення бухгалтерського обліку за _____________________________________________ формою.

Існують дві великі групи форм обліку: книжкова та комп’ютерна.

До книжкових форм бухгалтерського обліку належать:

меморіально-ордерна форма обліку;

журнал-головна;

журнально-ордерна форма;

журнальна форма обліку;

спрощена.

Застосування журналів – ордерів й відомостей до них відбувається згідно Методичних рекомендацій по застосуванню регістрів бухгалтерського обліку, затверджених наказом Міністерства фінансів України від 29.12.2000року № 356 зі змінами та доповненнями.

  • Забезпечити відображення господарських операцій підприємства згідно Робочого плану рахунків (Дод.__).

План рахунків - це систематизований перелік назв і символів рахунків, призначених для конкретного підприємства з метою обліку існуючих активів і джерел їх утворення, а також господарських процесів, які при цьому здійснюються, завершений коментарем (інструкцією), що пояснює зміст і взаємозв'язок (кореспонденцію) цих рахунків. План рахунків є переліком рахунків і схем реєстрації та групування на них фактів фінансово-господарської діяльності (кореспонденція рахунків) у бухгалтерському обліку і є обов'язковим для всіх підприємств.

Всі суб'єкти обліку зобов'язані користуватись типовим планом рахунків бухгалтерського обліку, затвердженим наказом МФУ 30 листопада 1999р. № 291. В єдиному Плані рахунків України передбачено близько 90 синтетичних рахунків (рахунки першого порядку). Субрахунки (рахунки другого порядку), які передбачені в Плані рахунків, застосовуються підприємствами в залежності від потреб - для аналізу, контролю і складання звітності.

На власний розсуд кожне підприємство затверджує власний (робочий) план рахунків.

Робочий план рахунків повинен гарантувати таку організацію бухгалтерського обліку, щоб облікові регістри велись систематизованим способом, дані рахунків гарантували в повній мірі складання фінансових звітів, а також щоб ці дані можна було використовувати для управлінських потреб підприємства. В ньому передбачені всі необхідні рахунки для обліку операційної, фінансової та інвестиційної діяльності підприємств.

Включаючи рахунки до робочого плану рахунків бухгалтер керується практичними потребами підприємства. В такому плані може бути використано стільки рахунків і субрахунків, скільки необхідно для відображення господарської діяльності. Так, невеликій фірмі достатньо мати декілька десятків рахунків, а великому підприємству необхідно використовувати тисячі рахунків. Тому кожен господарюючий суб'єкт, виходячи зі своїх потреб, розробляє власний робочий план рахунків, який відображає специфіку галузі, вид діяльності, визначає зміст аналітичного обліку і характеристику форми обліку, яка застосовується.

Робочий план рахунків бухгалтерського обліку містить синтетичні та аналітичні рахунки, необхідні для ведення бухгалтерського обліку відповідно до вимог своєчасності та повноти обліку і звітності.

Підприємство має право не використовувати субрахунки (рахунки другого порядку), але якщо воно їх використовує, слід застосовувати коди, передбачені Планом рахунків. Якщо Планом рахунків не передбачено субрахунок для певного виду активів або зобов'язань, а підприємство вважає за необхідне виділити в обліку цей вид, воно може ввести додатковий субрахунок, використовуючи для цього наступні за порядком цифри.

Порядок ведення аналітичного обліку та кореспонденції рахунків, які не наведено в Інструкції, встановлюється підприємством, виходячи з вимог Інструкції, Положень (стандартів) бухгалтерського обліку, інших нормативно-правових актів з бухгалтерського обліку та управлінських потреб.

Розроблений підприємством робочий план рахунків повинен, відповідати таким вимогам:

  • бути гнучким;
  •  відповідати міжнародним принципам і стандартам обліку;
  • повністю задовольняти потреби як зовнішніх, так і внутрішніх користувачів;
  • бути зручним у користуванні;
  • сприяти здійсненню контролю за фінансовою, інвестиційною та операційною діяльністю підприємства шляхом створення дієвої системи контролю.

Існує декілька варіантів побудови робочого плану рахунків:

- з використанням рахунків класу 8 та 9 (дає можливість системним       шляхом отримати інформацію про витрати за елементами з перегрупуванням їх за центрами відповідальності та видами діяльності);

- з використанням рахунків класу 8 (дає можливість групувати витрати лише за елементами);

- з використанням рахунків класу 8;

- без використання рахунку 23 “Виробництво” (ведеться облік витрат лише за елементами, які в кінці року одночасно з доходами, відображеними на рахунках класу 7, списуються безпосередньо на рахунок 79 "Фінансові результати").

Два останні варіанти плану рахунків можуть застосовувати суб'єкти малого підприємництва, а також іншими організаціями, діяльність яких не спрямована на здійснення комерційної   діяльності.

Отже, в залежності від розмірів фірми, видів діяльності, номенклатури матеріальних цінностей підприємство самостійно розробляє робочий план рахунків, керуючись Планом рахунків бухгалтерського обліку та інструкцією про його застосування, затвердженими наказом МФУ. Вдало розроблений робочий план рахунків дозволить в мінімальні терміни провести аналіз складу активів і пасиві підприємства, визначити обороти по конкретній господарський операції та скласти фінансову звітність.

 

3. Методика фінансового обліку

  • Організувати  бухгалтерський облік:

  • Основних засобів і інших необоротних активів згідно Положення (стандарт) бухгалтерського обліку 7 “Основні засоби”, затверджене наказом Міністерства фінансів України від 27.04.2000р. №92 (зі змінами та доповненнями); Наказу Міністерства статистики України “Про затвердження типових форм первинного обліку”, затвердженого 29.12.1995р. №352 та визначити:

- одиниця обліку основних засобів;

- строк корисної експлуатації основних засобів та інших необоротних матеріальних активів;

- ліквідаційну вартість основних засобів;

- метод амортизації основних засобів та інших необоротних матеріальних активів;

- вартісна межа віднесення об’єктів до основних засобів та малоцінних необоротних матеріальних активів;

- порядок обліку витрат на ремонт необоротних активів;

- порядок обліку орендованих необоротних активів;

- первинні документи з обліку основних засобів на даному підприємстві;

- графік документообігу первинних документів з обліку основних засобів на даному підприємстві;

- список осіб, які мають право підписувати документи і які саме.

  • Нематеріальних активів згідно Положення (стандарт) бухгалтерського обліку 8 “Нематеріальні активи”, затверджене наказом Міністерства фінансів України від 18.10.1999 р. №242 (зі змінами та доповненнями) і встановити:

- об’єкт обліку НМА;

- порядок оцінки НМА та визначенні ліквідаційної вартості;

- діапазон строків корисного використання НМА;

- метод та порядок нарахування амортизації НМА;

- перелік субрахунків та аналітичних рахунків, необхідних для організації аналітичного обліку НМА;

- облік орендованих НМА;

- основні первинні документи з обліку НМА та графік їх документообігу;

- список осіб, на яких буде покладено відповідальність за збереження інформації.

  • Виробничих запасів згідно Положення (стандарт) бухгалтерського обліку 9 “Запаси”, затверджене наказом Міністерства України від 20.10.1999р. № 246 (зі змінами та доповненнями); “Про затвердження типових форм первинних документів з обліку сировини та матеріалів”, затвердженого наказом Міністерства статистики України від 21.06.96р. № 193; “Про затвердження типових облікових документів з обліку малоцінних швидкозношуваних предметів”, затвердженого наказом Міністерства статистики України від 22.05.1996р. № 145 і вказати:

- одиниці бухгалтерського обліку запасів, їх найменування або однорідна група (вид);

- порядок визначення первісної вартості запасів, які придбані за плату, виготовлені власними силами, отримані безкоштовно;

- перелік витрат, що не включаються до первісної вартості запасів;

- основні критерії визначення МШП;

- порядок списання МШП при їх передачі в експлуатацію;

- метод оцінки і списання виробничих запасів;

- собівартість, яка буде обчислюватись за даними обліку;

- первинні документи для відображення операцій із запасами та їх документообіг;

- порядок обліку транспортно-заготівельних витрат та їх розподіл;

- порядок відображення в обліку запасів, що не принесуть підприємству економічної вигоди в майбутньому;

- порядок обліку товарів й аналітичні рахунки для обліку операцій з товарами в роздрібній торгівлі.

  • Готівкових розрахунків_______________________________

- нормативні документи, що регламентують розрахунки підприємства готівкою;

- ліміт готівки каси, встановлений обслуговуючим банком;

- графік роботи касира;

- первинні документи щодо оформлення операцій підприємства з готівкою, графік їх документообігу

  • Безготівкових розрахунків__________________________

- форми безготівкових розрахунків, які використовуються на підприємстві;

- документи, які оформляються при безготівкових операціях, графік їх документообігу

  • Розрахунків із засновниками_________________________________

- порядок розрахунків та виплати дивідендів засновникам підприємства

  • Розрахунків з дебіторами______________________________

- порядок визнання та оцінки дебіторської заборгованості;

- критерії класифікації дебіторської заборгованості (зокрема безнадійної);

- метод визначення резерву сумнівних боргів;

- графік документообігу для документів, що підтверджують виникнення дебіторської заборгованості;

- визначення облікових регістрів для відображення дебіторської заборгованості, та порядок доведення цієї інформації до виконавців;

  • Розрахунків з кредиторами___________________________

  • Власного капіталу__________________________________

- нормативні та засновницькі документи, що регламентують організацію обліку;

- встановлення порядку вибуття учасників і визначення розміру частки належного їм додаткового капіталу;

- порядок утворення й використання резервного капіталу, крім випадків, коли він утворюється згідно чинного законодавства;

- склад і порядок утворення й використання фондів спеціального призначення;

- порядок й методика створення зобов’язань;

- оцінка внесків і порядок збільшення статутного капіталу

  • Використовувати для узагальнення інформації про витрати підприємства рахунки класу___________________________

  • Адміністративних витрат______________________________

До адміністративних витрат відносяться такі загальногосподарські  витрати, спрямовані на обслуговування  та управління підприємством:

  • загальні корпоративні витрати (організаційні витрати, витрати на проведення річних зборів, представницькі витрати тощо);

  • витрати на   службові   відрядження   і   утримання   апарату управління   підприємством   та   іншого    загальногосподарського персоналу;

  • витрати на утримання  основних  засобів,  інших  матеріальних необоротних     активів     загальногосподарського    використання (операційна  оренда,  страхування  майна,   амортизація,   ремонт, опалення, освітлення, водопостачання, водовідведення, охорона);

  • винагороди за професійні послуги  (юридичні,  аудиторські,  з оцінки майна тощо);

  • витрати на зв'язок (поштові,  телеграфні,  телефонні, телекс, факс тощо);

  • амортизація нематеріальних   активів   загальногосподарського використання;

  • витрати на врегулювання спорів у судових органах;

  • податки, збори та інші передбачені законодавством обов'язкові платежі  (крім  податків,  зборів  та  обов'язкових  платежів,  що включаються до виробничої собівартості продукції, робіт, послуг);

  • плата за розрахунково-касове обслуговування та  інші  послуги банків;

  • інші витрати загальногосподарського призначення.

  • Загальновиробничих витрат_____________________________

 До складу загальновиробничих витрат включаються:

- витрати  на  управління  виробництвом   (оплата   праці апарату   управління  цехами,  дільницями  тощо;  відрахування  на соціальні заходи й медичне страхування апарату управління  цехами, дільницями;  витрати  на  оплату  службових  відряджень  персоналу цехів, дільниць тощо).

- амортизація    основних   засобів   загальновиробничого (цехового, дільничого, лінійного) призначення.

- амортизація  нематеріальних активів загальновиробничого (цехового, дільничого, лінійного) призначення.

- витрати   на   утримання,   експлуатацію   та   ремонт, страхування, операційну оренду основних засобів, інших необоротних активів загальновиробничого призначення.

- витрати  на  вдосконалення  технології  й   організації виробництва  (оплата  праці  та  відрахування  на соціальні заходи працівників,  зайнятих  удосконаленням  технології  й  організації виробництва,   поліпшенням   якості   продукції,   підвищенням  її надійності,  довговічності,  інших експлуатаційних характеристик у виробничому процесі; витрати матеріалів, купівельних комплектуючих виробів і напівфабрикатів,  оплата  послуг  сторонніх  організацій тощо).

- витрати  на   опалення,   освітлення,   водопостачання, водовідведення та інше утримання виробничих приміщень.

- витрати на обслуговування виробничого  процесу  (оплата праці  загальновиробничого  персоналу;  відрахування  на соціальні заходи,  медичне  страхування  робітників  та  апарату  управління виробництвом;  витрати  на  здійснення  технологічного контролю за виробничими процесами та якістю продукції, робіт, послуг).

- витрати  на  охорону  праці,  техніку безпеки і охорону навколишнього природного середовища.

- інші    витрати   (внутрішньозаводське   переміщення матеріалів,  деталей,  напівфабрикатів, інструментів зі складів до цехів   і  готової  продукції  на  склади;  нестачі  незавершеного виробництва;  нестачі і втрати від псування матеріальних цінностей

у  цехах;  оплата  простоїв  тощо). 

  • Витрат на збут_____________________________________

Витрати  на  збут  включають  такі  витрати,  пов'язані з реалізацією (збутом) продукції (товарів, робіт, послуг):

- витрати пакувальних   матеріалів   для   затарювання  готової продукції на складах готової продукції;

- витрати на ремонт тари;

- оплата праці  та  комісійні  винагороди  продавцям,  торговим агентам та працівникам підрозділів, що забезпечують збут;

- витрати на рекламу та дослідження ринку (маркетинг);

- витрати на передпродажну підготовку товарів;

- витрати на відрядження працівників, зайнятих збутом;

- витрати на  утримання  основних  засобів,  інших матеріальних необоротних активів,  пов'язаних  зі  збутом  продукції,  товарів, робіт,   послуг   (операційна  оренда,  страхування,  амортизація, ремонт, опалення, освітлення, охорона);

-  витрати на  транспортування,  перевалку і страхування готової продукції (товарів),  транспортно-експедиційні  та  інші  послуги, пов'язані  з  транспортуванням  продукції  (товарів) відповідно до умов договору (базису) поставки;

- витрати на гарантійний ремонт і гарантійне обслуговування;

- витрати  на  страхування призначеної для подальшої реалізації готової   продукції   (товарів),   що   зберігається   на   складі підприємства; 

- витрати  на  транспортування  готової продукції (товарів) між складами  підрозділів (філій, представництв) підприємства

-  інші витрати,  пов'язані зі збутом продукції, товарів, робіт, послуг.

8. Затвердити порядок ведення бухгалтерського обліку окремих господарських операцій:

  • Затвердити перелік, склад статей калькулювання виробничої собівартості продукції (робіт, послуг) (Дод.__) ____________

  • Затвердити перелік і склад, порядок розподілу змінних та постійних загальновиробничих витрат (Дод.__) _____________

     Загальновиробничі  витрати  поділяються  на  постійні   і змінні.

До змінних  загальновиробничих  витрат  належать  витрати  на обслуговування  і  управління виробництвом (цехів,  дільниць),  що змінюються прямо (або майже прямо)  пропорційно  до  зміни  обсягу діяльності.  Змінні  загальновиробничі  витрати  розподіляються на кожен об'єкт витрат з використанням бази розподілу  (годин  праці, заробітної плати, обсягу діяльності, прямих витрат тощо), виходячи з фактичної потужності звітного періоду.

До постійних загальновиробничих витрат відносяться витрати на обслуговування   і   управління   виробництвом,   що   залишаються незмінними  (або  майже  незмінними)  при зміні обсягу діяльності. Постійні  загальновиробничі витрати розподіляються на кожен об'єкт

витрат  з  використанням  бази розподілу (годин праці,  заробітної плати, обсягу  діяльності,  прямих  витрат  тощо)  при  нормальній потужності.   Нерозподілені постійні загальновиробничі витрати включаються до складу собівартості реалізованої продукції (робіт, послуг) у періоді  їх виникнення. Загальна сума розподілених та нерозподілених постійних загальновиробничих витрат не може перевищувати їх фактичну величину. 

Приклад розподілу загальновиробничих витрат наведено в додатку 1 до  Положення (стандарту) бухгалтерського обліку 16 „Витрати”.

  • Витрати майбутніх періодів списуються на витрати відповідно до спеціальних розрахунків (Дод.__) на підставі кошторису витрат на виробництво продукції, виконання робіт (надання послуг) з урахуванням планової кількості виробів, робіт (послуг)

  • Встановити ___________________________________ (позамовний, попередільний, попроцесний, нормативний, стандарт-кост, директ-кост) метод обліку витрат на виробництво та фактичної калькуляції собівартості продукції.

  • Встановити нормальну потужність цехів (Дод.___)

Нормальна потужність  - очікуваний середній обсяг діяльності, що може бути досягнутий за умов звичайної діяльності  підприємства протягом  кількох  років  або  операційних  циклів  з  урахуванням запланованого обслуговування виробництва.

  • Сформувати на підприємстві резерв сумнівних боргів із застосуванням метода розрахунку резерву_________________

  • Списання безнадійної дебіторської та кредиторської заборгованості здійснювати _____________________________

  • Створити забезпечення на відшкодування майбутніх відпусток_____________________________________________

  • Затвердити перелік створюваних на підприємстві резервів (фондів)_________________ та порядок їх формування та витрачання (Дод.__) ___________________________________

  • Здійснювати визнання доходів згідно______________________

  • Встановити порядок використання чистого прибутку (у відсотках до чистого прибутку, згідно статуту)_______________

4. Про організацію податкового обліку

Відповідно до вимог податкового Кодексу України (розділ 3 «Податок на прибуток підприємств, розділ 5 «ПДВ») від 02.12.2010 №2755-VI, затверджений Верховною Радою України із змінами та доповненнями від 20.09.2011 встановити порядок накопичення даних про податкові доходи та податкові витрати для цілей оподаткування на підставі первинних облікових документів.

НАКАЗУЮ:

1. Встановити порядок накопичення даних про податкові витрати та доходи для цілей оподаткування на підставі первинних облікових документів _______________________________________

2. Призначити відповідальними за ведення реєстру виданих та отриманих податкових накладних.

3. Для розрахунку сум доходу від виконання ________ застосувати порядок____________________________________________

4 .Вести податковий облік відповідно до  _______________

 

5. Організаційно-технічні аспекти

1. Затвердити перелік посадових осіб, які наділяються правом дозволу на проведення господарських операцій (Дод.__).

2. Для проведення інвентаризаційної роботи на підприємстві:

  • Скласти постійно діючу інвентаризаційну комісію у складі_______

  • Здійснювати інвентаризацію в наступні строки

  • o По запасах______________________________________________

  • o По необоротних активах___________________________________

  • o По дебіторський та кредиторській заборгованості_____________

  • o По грошових коштах______________________________________

  • o По податках_____________________________________________

Інструкція по інвентаризації основних засобів, нематеріальних активів, товарно-матеріальних цінностей, грошових коштів і документів та розрахунків, затверджена наказом Міністерства фінансів України від 11.08.1994р. №69 (із змінами і доповненнями).

Порядок визначення розміру збитків від розкрадання, нестачі, знищення (псування) матеріальних цінностей, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 22.01.1996р. №116 (із змінами та доповненнями).

Для проведення інвентаризаційної роботи на підприємствах,  розпорядчим документом  їх  керівника  створюються постійно   діючі   інвентаризаційні  комісії  у  складі  керівника структурних  підрозділів,  головного  бухгалтера,  які  очолюються керівником підприємства або його заступником.

На  підприємствах,  де  через   великий   обсяг   робіт проведення   інвентаризації   не   може  бути  забезпечено  однією комісією,  для безпосереднього проведення інвентаризації у  місцях збереження   та   виробництва розпорядчим  документом  керівника підприємства створюються робочі інвентаризаційні комісії у  складі інженера,  технолога, механіка, виконавця робіт, товарознавця, економіста, бухгалтера та інших досвідчених працівників, які добре знають  об’єкт  інвентаризації,  ціни  та первинний облік.  Робочі інвентаризаційні  комісії очолюються представником керівника підприємства, який призначив інвентаризацію. Забороняється призначати головою робочої інвентаризаційної комісії у тих самих матеріально  відповідальних  осіб  одного  й того ж працівника два роки підряд.

3. Затвердити графік документообігу на підприємстві (Дод.__)

4. Затвердити технологію обробки облікової інформації в бухгалтерії (Дод.__)

5. Встановити відповідальність посадових осіб за підписання документів, регістрів та звітності (по посадах і видах документів та по видах відповідальності)________________________________

6. Надати право підписання документів з повною відповідальністю

7. Затвердити зразки підписів робітників, які мають право підпису документів (Дод.___)

8. Надати право підписання звітності:

  • Фінансової__________________________________________________

  • Статистичної________________________________________________

  • Податкової__________________________________________________

  • Іншої_______________________________________________________

    • Затвердити відповідальність за якість та своєчасність складання й надання звітності:

    • Фінансової____________________________________________________________

    • Статистичної__________________________________________________________

    • Податкової____________________________________________________________

    • Іншої_________________________________________________________________

10. Покласти обов’язки по веденню управлінського (внутрішньогосподарського) обліку на _____________________________________________________________

11. Затвердити форми управлінського (внутрішньогосподарського) обліку ____________________ і ______________________________ відповідальних осіб_______________________________________________

12. Затвердити перелік первинних документів, які застосовуються підприємством у практичний діяльності та офіційно затверджених відповідними державними органами (Дод.__)

13. Призначити відповідальних:

  • За виписку довіреностей на отримання ТМЦ ___________

  • За видачу дозволу на реалізацію продукції, майна, цінностей підприємства______________________________________

  • За облік і зберігання бланків суворого обліку___________

  • За здійснення виробничого контролю__________________

14. Призначити матеріально відповідальних осіб:

  • За грошові кошти та інші цінності_______________________________

  • За бланки суворого обліку_____________________________________

  • За товарні цінності___________________________________________

  • За готову продукцію__________________________________________

  • За майно, що знаходиться у відділах, підрозділах__________________

15. Затвердити наступні строки видачі готівки з каси підприємства___

16. Встановити норму представницьких витрат____________________

17. Встановити граничні норми  добових на службові відрядження____

18. Встановити строки звітування за витрачання коштів____________

19. Відповідальність за організацію робіт з ведення обліку, зберігання та видачі трудових книжок і виконавчих листів покласти на ___________

 

6. Відповідальність за організацію бухгалтерського обліку

1. Покласти відповідальність на ____________________________ за:

  • Організацію бухгалтерського обліку;

  • Забезпечення фіксування фактів здійснення всіх господарських операцій у первинних документах;

  • Зберігання оброблених документів, регістрів і звітності протягом встановленого строку, але не більше трьох років

2. Покласти відповідальність на головного бухгалтера (або відповідального за ведення бухгалтерського обліку) за:

  • Дотримання на підприємстві єдиних методологічних принципів бухгалтерського обліку;

  • Складання і представлення у встановлені строки фінансової звітності;

  • Контроль за відображенням на рахунках бухгалтерського обліку всіх господарських операцій;

  • Участь в оформленні матеріалів, пов’язаних з нестачею та відшкодуванням збитків від нестачі і псування активів підприємства;

  • Перевірку стану бухгалтерського обліку у філіях, представництвах, відділеннях та інших уособлених підрозділах підприємства.

3. Відповідальність за бухгалтерський облік господарських операцій, пов’язаних з ліквідацією підприємства, включаючи оцінку майна та зобов’язань підприємства, складання ліквідаційного балансу й фінансової звітності покласти на ліквідаційну комісію, що буде створена згідно чинного законодавства.

4. Покласти відповідальність за зберігання та видачу документів з архіву на ______________________________________________________

5. Покласти відповідальність за недопущення несанкціонованого доступу до облікових даних на __________________________________

 

7. Контроль за виконанням наказу

Контроль  за виконанням цього наказу покласти на _________

Зі змістом наказу ознайомити (під розписку) усіх посадових осіб, причетних до його виконання.

Директор ___________________________

З наказом ознайомлені:

1. Посада, П.І.П. _____________________

2. Посада, П.І.П. _____________________

3. ... 

З повагою ІЦ "KURSOVIKS"!