Методичні рекомендації до виконання контрольних робіт з курсу ОКСГ, Запорізька державна інженерна академія
« Назад ВИМОГИ ДО ВИКОНАННЯ КОНТРОЛЬНОЇ РОБОТИ З ДИСЦИПЛІНИ «ОКСГ» ЗМІСТ Вступ 1. Загальні вимоги 2. Рубрикація роботи, нумерація сторінок 3. Ілюстрації 4. Таблиці 5. Формули та рівняння 6. Список використаних джерел 7. Посилання 8. Додатки 9. Вибір теми 10. Вивчення і конспектування літературних джерел 11. Розробка плану 12 Вимоги до викладення практичного матеріалу 13. Захист Додаток А Додаток Б Додаток В Додаток Д Додаток Е Додаток Ж Додаток З
ВСТУП Розвиток продуктивних сил і виробничих відносин у різних соціально-економічних формаціях обумовлює потребу в удосконалюванні функцій управління процесом виробництва. При цьому однією з найважливіших функцій управління є чітко організована система контролю, бо призначення контролю відповідає цілям управління. До того ж трансформаційні процеси, що здійснюються на Україні, реформа бухгалтерського обліку та фінансової звітності, затвердження нового Плану рахунків і Положень (стандартів) обліку зумовлюють необхідність реформування контрольно-ревізійної діяльності, бо вона в умовах ринкових перетворень набуває особливого характеру. Доказом цього є як збільшення кількості підприємств різних форм власності, так і підвищення складності умов їх економічної виробничо-господарської діяльності, що загалом значно перевищує можливості відповідних контролюючих органів та потребує вдосконалення їх роботи. Важливість порушення будь-яких питань стосовно контролю і ревізії обумовлено необхідністю розробки стратегії розвитку загальної системи контролю, який у ринкових умовах є важливою складовою управління. Підвищення дієвості та ефективності контролю, посилення його профілактичної спрямованості та підготовки кадрів постають ключовим питанням такої стратегії. В управлінні підприємствами важлива роль належить контролю, адже перехід підприємств до ринкових відносин, підвищення їх самостійності і відповідальності за прийняті рішення вимагають розробки нових підходів до організації господарського контролю в нашій країні, який здійснюється різними органами управління. Господарський контроль в Україні стає одним з найважливіших елементів ринкової економіки. З’явилися і діють нові державні і недержавні органи, які дозволяють забезпечити необхідною інформацією всі системи і рівні управління. Коли Україна стала на шлях ринкових відносин, стала очевидною необхідність якісно нового контролю. Докорінні зміни, які відбуваються в економіці України за останнє десятиріччя, призвели до виникнення нових сфер діяльності, серед яких важливе місце належить контролю. Саме на нього покладене виконання значної частини функцій, які раніше були прерогативою численних державних контрольно-ревізійних органів. Становлення і розвиток внутрішнього і зовнішнього контролю в нашій країні необхідні і дуже актуальні. І це має позитивну тенденцію, особливо після прийняття Закону України від 16.07.99 p. № 996-XIV "Про бухгалтерський облік і фінансову звітність в Україні". Господарському контролю, зокрема, належить важлива роль в економічному механізмі підприємств, він є елементом, що забезпечує безперервне функціонування цього механізму. Розвиток контролю зумовлений життєвою, економічною необхідністю об'єктивної діяльності підприємств. Практика контролю за останні роки значно збагатилась. Сукупність взаємопов`язаних об`єктів контролю, від стану і функцій яких залежить виконання певної групи норм, правил, планових завдань, утворює напрямок контролю. Адже будь-яка підприємницька діяльність передбачає дві мети: отримання максимального прибутку і створення атмосфери довіри до імені фірми. Обидві мети взаємно доповнюють одна одну, хоча на перший погляд носять різний характер: перша — суто комерційний, друга - морально-етичний. В основі цих цілей лежить одна обов'язкова умова - існування жорсткої системи контролю на самому підприємстві. Потреба у внутрішньогосподарському професійному контролі зростає з багатьох причин. По-перше, впливає розвиток підприємства і ринку капіталу. По-друге, прагнення зростаючих підприємств і організацій до самоврядування. Економіка України в період трансформації не може бути гармонізована. Передбачається ще більша робота в цьому напрямку, тому дуже важливе вивчення різноманітних елементів передових технологій західної ринкової економіки, невід'ємним елементом якої є контроль і, зокрема, ревізія, перед якою поставлені актуальні завдання з метою забезпечення раціонального і економного використання ресурсів у посиленні боротьби з безгосподарністю і марнотратством. Від якості роботи контролерів залежить достовірність і своєчасність отриманої інформації. Раціональне господарювання неможливе без застосування системи заходів для перевірки виконання управлінських рішень, тобто без систематичного і дієвого контролю. Специфіка діяльності промислових підприємств висуває особливі вимоги до організації контролю за правильністю оприбуткування і списання сировини, матеріалів, дотриманням норм витрат сировини на виробництво, реалізацією, розрахунками з бюджетом тощо. Чітка організація контролю на всіх рівнях управління сприяє підвищенню ефективності виробництва і фінансово-господарській діяльності підприємства. За допомогою контролю не тільки виявляються негативні явища в діяльності підприємства, відхилення від нормативних законоположень, але й виявляються причини цих відхилень, визначаються шляхи усунення недоліків і покращення господарської діяльності підприємств. Поряд з цим контроль забезпечує зворотній зв'язок між суб'єктом управління і об'єктом. У перехідній економіці значно зростають вимоги до контролю, який сприяє ліквідації і запобіганню можливих втрат. Заглиблення інтеграції науково-виробничої управлінської діяльності зумовило суттєву потребу вдосконалення організації як внутрішнього так і зовнішнього контролю. Водночас проведення реформ в управлінні економікою свідчить про помітні розбіжності між очікуваними і реальними результатами. А це, поза сумнівом, свідчить не тільки про складність і глибину змін, але й про наявність теоретичних прорахунків, використання недостатньо обґрунтованих наукових підходів до розв'язання нових завдань. Економічна наука виявилася недостатньо підготовленою до таких різких змін умов функціонування підприємств, внаслідок чого останні створюють значний дефіцит наукових розробок і практичних рекомендацій в галузі контролю. Поза сумнівом, завдяки зусиллям багатьох вчених-економістів України, країн СНД і далекого зарубіжжя, значна кількість теоретичних і практичних проблем в галузі контролю на сьогодні вже розв'язана. Призначення контрольної роботи полягає в тому, щоб студент міг закріпити теоретичні знання з визначеної теми, критично осмислити практику контролю на конкретному підприємстві і розробити на цій основі пропозиції щодо її вдосконалення. Метою контрольної роботи є систематизація, закріплення і поглиблення науково-теоретичних і практичних знань, розвиток навиків самостійної роботи і виконання економічних розрахунків. При написанні контрольної роботи студент повинен дотримуватися ряду основних вимог, які є обов'язковими.
1. ЗАГАЛЬНІ ВИМОГИКонтрольна робота повинна мати титульний лист, тобто адресну частину, в якій повинна міститися необхідна інформація (див. Додаток А). В контрольній роботі повинна зберігатися така послідовність: 1. Титульний лист. 2. Зміст (див. Додаток Б). 3. Вступ. 4. Основна частина. 5. Практичний матеріал з даної теми. 6. Висновки. 7. Список використаних джерел. 8. Додатки (якщо мають місце). Контрольна робота повинна бути акуратно оформлена, надрукована на окремих листах білого паперу стандартного розміру. Текст пишеться з однієї сторони. Приблизний обсяг роботи: l2-l5 сторінок. З них: титульний лист - 1 сторінка; зміст - 1 сторінка; вступ - 1-2 сторінки; основний текст - 4-6 сторінок; практичний матеріал - 4-6 сторінки; висновки - 1-2 сторінки; список використаних джерел - 1 сторінка. Робота друкується на папері формату А-4 (210x297 мм). Поле не виділяється лінією, сторінки не обводяться рамкою. Машинописним способом виконання текст друкують через півтора інтервали, машинним - з розрахунку не більше 40 рядків на сторінці за умови рівномірного її заповнення та висоті літер і цифр не менше ніж 1,8 мм. Текст слід друкувати, додержуючись таких розмірів полів: верхнє, ліве і нижнє - не менше 20 мм; праве - не менше 10 мм. Необхідно дотримуватись рівномірної щільності, контрастності й чіткості зображення впродовж усього тексту. У тексті мають бути чіткі, нерозпливчасті лінії, літери, цифри та інші знаки. Всі лінії, літери, цифри й знаки повинні бути чорного кольору впродовж усього тексту. Окремі слова, формули, знаки, які вписують у надрукований текст, мають бути також чорного кольору, щільність вписаного тексту має максимально наближатись до щільності основного зображення. Помилки, описки та графічні неточності допускається виправляти зафарбуванням білою фарбою і нанесенням на цьому ж місці або між рядками виправленого зображення машинописним способом або від руки. Виправлення повинно бути чорного кольору. Абзацний відступ повинен бути однаковим впродовж усього тексту і дорівнювати п'яти знакам. При написанні роботи слід вміло користуватися скороченнями. Недопустимі такі скорочення слів, які є наслідком квапливості, неохайності, безграмотності. Слід користуватися тільки загально прийнятими скороченнями. Дослівне переписування тексту з літературних джерел не допускається. Текст викладається простою зрозумілою мовою. Цитати повинні бути пов'язані з авторським текстом і служити доказом чи підтвердженням думки автора. Текст, який цитується, повинен чітко відтворювати зміст. Він береться в лапки і супроводжується посиланням на джерело. У кінці роботи ставиться дата виконання роботи й особистий підпис студента.
2. РУБРИКАЦІЯ РОБОТИ, НУМЕРАЦІЯ СТОРІНОКЗміст повинен включати всі заголовки, які є в роботі. Проти кожного найменування з правого боку сторінки змісту вказується номер сторінки, з якої починається дана частина роботи. Розділи, підрозділи, пункти тексту курсової роботи слід нумерувати арабськими цифрами. Розділи повинні мати порядкову нумерацію в межах викладення суті і позначатися арабськими цифрами без крапки, наприклад: 1; 2; 3 та ін. Підрозділи повинні мати порядкову нумерацію в межах кожного розділу. Номер підрозділу складається з номера розділу і порядкового номеру підрозділу, відокремлених крапкою. Після номера підрозділу крапку не ставлять, наприклад: 1.1; 1.2 і та ін. Номер пункту складається з номеру розділу і порядкового номеру підрозділу та порядкового номера пункту, відокремлених крапкою. Після номера пункту крапку на ставлять, наприклад: 1.1.1; 1.1.2 і та ін. Якщо заголовок складається з двох і більше речень, їх розділяють крапкою. Перенесення слів у заголовку розділу не допускається. Відстань між заголовками і подальшим чи попереднім текстом має бути: - за машинописного способу - не менше, ніж три інтервали; - за машинного способу - не менше, ніж два рядки. Оформлення тексту, ілюстрацій і таблиць за машинного способу їх виконання повинні відповідати вимогам стандарту з урахуванням можливостей комп'ютерної техніки. Сторінки тексту слід нумерувати арабськими цифрами, дотримуючись наскрізної нумерації впродовж усього тексту роботи. Номер сторінки проставляється у правому верхньому куті сторінки без крапки в кінці. Титульний аркуш включають до загальної нумерації сторінок тексту курсової роботи. Номер сторінки на титульному аркуші не проставляють. Ілюстрації й таблиці, розміщені на окремих сторінках, включають до загальної нумерації сторінок тексту контрольної роботи.
3. ІЛЮСТРАЦІЇІлюстрації (рисунки, графіки, схеми, діаграми, фотознімки тощо) слід розміщувати безпосередньо після тексту, де вони згадуються вперше, або на наступній сторінці. На всі ілюстрації мають бути посилання у контрольній роботі. Ілюстрації можуть мати назву, яку розміщують під ілюстрацією. При необхідності під ілюстрацією розміщують пояснювальні дані (підрисунковий текст). Ілюстрація позначається словом "Рисунок ___", яке разом з назвою ілюстрації" розміщують після пояснювальних даних, наприклад: "Рисунок 2.1 Організаційна структура контролю в Україні". Ілюстрації слід нумерувати арабськими цифрами, порядковою нумерацією в межах розділу, за винятком ілюстрацій, наведених у додатках. Номер ілюстрації складається з номера розділу і порядкового номера ілюстрації, відокремлених крапкою, наприклад, рисунок 2.1 - перший рисунок другого розділу. Якщо ілюстрації не вміщаються на одній сторінці, можна переносити її на інші сторінки, вміщуючи назву ілюстрації на першій сторінці, пояснювальні дані - на кожній сторінці, і під ними позначають: "Рисунок ___ аркуш ____".
4. ТАБЛИЦІЦифровий матеріал, як правило, повинен оформлятися у вигляді таблиці. Кожна таблиця повинна мати назву, яку розміщують над таблицею і друкують симетрично до тексту. Назву і слово "таблиця" починають з великої літери. Назву не підкреслюють. Заголовки граф повинні починатись з великих літер, підзаголовки з маленьких, якщо вони складають одне речення із заголовком, і з великих, якщо вони є самостійними. Таблицю розміщують після першого згадування про неї у тексті. Таблицю з великою кількістю рядків можна переносити на інший аркуш. При переносі таблиці на іншу сторінку назву вміщують тільки над її першою частиною. Таблицю з великою кількістю граф можна ділити на частини в межах однієї сторінки. Таблиці слід нумерувати арабськими цифрами, порядковою нумерацією в межах розділу, за винятком таблиць, що знаходяться у додатках. Номер таблиці складається з номера розділу і порядкового номера таблиці, відокремлених крапкою, наприклад, таблиця 1.2 - друга таблиця першого розділу.
5. ФОРМУЛИ ТА РІВНЯННЯФормули та рівняння розташовують безпосередньо після тексту, в якому вони згадуються, посередині сторінки. Вище й нижче кожної формули або рівняння повинно бути залишено не менше ніж один вільний рядок. Формули і рівняння слід нумерувати порядковою нумерацією в межах розділу. Номер формули або рівняння складається з номера розділу і порядкового номера формули або рівняння, відокремлених крапкою. Наприклад, формула 3.2 - друга формула третього розділу. Номер формули зазначають на рівні формули у дужках у крайньому правому положенні на рядку. Пояснення значення символів і числових коефіцієнтів треба подавати безпосередньо під формулою в тій послідовності, в якій вони використані у формулі. Значення кожного символу і числового коефіцієнта треба подавати з нового рядка. Перший рядок пояснення починають зі слова "де" без двокрапки. Переносити формули чи рівняння на наступний рядок допускається тільки на знаках операцій, що виконується, пояснюючи знак операції на початку рівняння на знакові операції множення, застосовуючи знак "х". Формули, що ідуть одна за одною й не розділені текстом, відокремлюються комою.
6. СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛСписок використаних джерел повинен включати тільки ті джерела, які були студентом використані. (Див. додаток В). Кількість праць, включених в бібліографічний список, залежить від особливостей теми, обсягу літератури, який є з цієї роботи, а також її характеру. В контрольній роботі список джерел як правило містить від 5 до 10 назв. Правильне оформлення використаних джерел дозволяє встановити, які матеріали використані студентом і які проблеми він розробив самостійно. Назви джерел починаються з червоного рядка і розташовуються в алфавітному порядку, або згідно з їх згадування у роботі. Відомості про джерела включають прізвища та ініціали авторів, назву, місце видання, видавництво, рік видання і кількість сторінок, або номера сторінок, матеріал яких використано в роботі. Відомості про статтю включають прізвища та ініціали авторів, назву статті, назву періодичного видання, рік, номер, номери сторінок, на яких надрукована стаття. Автори джерел перераховуються у тому порядку, в якому вони наведені в джерелі. Перед прізвищем кожного наступного автора ставиться кома. В тому випадку, коли кількість авторів більше трьох, то можна вказати прізвища та ініціали першого, а потім написати "та інші".
7. ПОСИЛАННЯПри написанні контрольної роботи студент повинен дати посилання на джерела, матеріали, окремі результати з яких наводяться в роботі, або на ідеях і висновках яких розробляються проблеми, завдання, питання, вивченню яких присвячена контрольна робота. Такі посилання дають змогу відшукати джерела і перевірити достовірність відомостей про цитування документа, дають необхідну інформацію щодо нього, допомагають з'ясувати його зміст. Посилатися слід на останні видання, публікації. На більш ранні видання треба посилатись тільки в тих випадках, коли в них наявний матеріал, який не включено до останнього видання. Посилання в тексті контрольної роботи слід зазначити порядковим номером, за яким ця робота включена у список використаних джерел. Посилання на ілюстрації контрольної роботи вказують порядковим номером ілюстрації, наприклад, "рис. 1.3". Посилання на формули контрольної роботи вказують порядковим номером формули в дужках, наприклад, "... у формулі (2.3)". На всі таблиці повинні бути посилання в тексті. При цьому слово "таблиця" в тексті пишуть скорочено, наприклад, "... в табл. 1.3".
8. ДОДАТКИДодатки оформлюють як продовження контрольної роботи на наступних її сторінках, або у вигляді окремої частини, розміщуючи її у порядку появи посилань у тексті роботи. Якщо додатки оформлюють на наступних сторінках контрольної роботи, кожний такий додаток повинен починатися з нової сторінки. Додаток повинен мати заголовок, надрукований угорі малими літерами з першої великої симетрично до тексту сторінки. Посередині рядка над заголовком малими літерами з першої великої друкується слово "Додаток ___" і велика літера, що означає додаток. Додатки слід позначати послідовно великими літерами української абетки, за винятком літер Г, Є, І, Ї, Й, Ч, Ь. Наприклад, додаток А, додаток Б та ін. Один додаток позначається як додаток А. Якщо у роботі є тільки один додаток, то він літерою не позначається.
9. ВИБІР ТЕМИТематика контрольних робіт повинна включати найбільш актуальні проблеми курсу "Організація контролю суб'єктів господарювання", відповідати потребам виробництва і іншим управлінським структурам. План написання контрольної роботи складається студентом самостійно і за бажанням студента може погоджуватись з викладачем, який перевіряє ці роботи. Досвід написання контрольної роботи надалі може бути використано студентами при написанні курсових і дипломних робіт. Теми контрольних робіт пропонуються (Додаток Д), але якщо студенти, виходячи з практичного досвіду і наявності практичного матеріалу, бажають висвітлити іншу тему, це допускається за умови узгодження з викладачем. Допускається написання різними студентами контрольних робіт на одну й ту ж саму тему, на прикладі одного і того ж самого підприємства за умови, що план і зміст роботи будуть різними. Тематика контрольних робіт може змінюватись кафедрою, виходячи із змін чинного законодавства та інших чинників, і доводитись до студентів.
10. ВИВЧЕННЯ І КОНСПЕКТУВАННЯ ЛІТЕРАТУРНИХ ДЖЕРЕЛПідібрати літературу слід зразу ж після вибору теми. Літературні джерела підбираються студентом самостійно. У разі необхідності можна використовувати рекомендації або вказівки викладача. Починати підбирати літературу треба зі знайомства з переліком джерел, які відображені в додатку Е, а також користуючись бібліотечними каталогами, як алфавітними, так і предметними. При написанні контрольної роботи необхідно використовувати не тільки вітчизняну, але й літературу ближнього і дальнього зарубіжжя. Студент виконує контрольну на матеріалах тієї чи іншої галузі промисловості, де він проходив виробничу практику, або працює. Тому літературу і інструктивний матеріал по питаннях і звітності слід підбирати щодо цієї галузі. Вивчення літератури треба починати з робіт загального оглядового характеру і від них переходити до спеціальних і більш вузьких досліджень. Вивчення спеціальної літератури рекомендується починати з підручників і навчальних посібників, а потім перейти до науково-дослідних робіт і практичних посібників. Якщо в літературі освітлюються дискусійні питання, то необхідно вивчати точку зору окремих авторів, продумати їх аргументацію і самостійно вибрати ту чи іншу позицію, котра з точки зору студента є правильною. У процесі вивчення літератури особливу увагу слід звернути на рік видання тієї чи іншої книги. Студенти часто використовують застарілу літературу. Тому спочатку слід ознайомитись з найновішими виданнями, а лише потім звертатись до більш ранніх публікацій, якщо в процесі написання роботи з'явилась така необхідність. Запис змісту літератури треба проводити при повторному читанні. Записувати слід не все, що пише автор, а вибирати найголовніші думки, фіксувати їх в своїх формулюваннях. Вивчаючи літературу, необхідно робити також записи цитат (з відображенням джерела). Паралельно з цим необхідно записувати свої думки, критичні замітки по тексту, якщо вони виникають. По літературних джерелах треба не тільки вивчати тему, але й згрупувати матеріал згідно з планом контрольної роботи. Тому при вивченні літературних джерел записи зручніше робити на окремих аркушах, роблячи помітки про те, до якого пункту плату належить даний запис. Вивчаючи літературу, важливо слідкувати за тим, який пункт плану контрольної роботи забезпечено необхідним матеріалом, а по якому необхідно робити додаткові пошуки. Після того, як вся запланована література законспектована і зібрано увесь необхідний матеріал, можна переходити до його кінцевої систематизації і оформлення.
11. РОЗРОБКА ПЛАНУПісля вибору теми, ознайомившись з науковою літературою, студент самостійно складає план роботи, в якому виділяє найбільш важливі питання. План є основою роботи. Від того, на скільки правильно він складений, залежить структура, зміст і логічний зв'язок частин роботи. Одночасно план засвідчує, наскільки глибоко студент розуміє тему, яку розглядає. У плані необхідно передбачити викладення основного змісту теми (2-5 питань), практичний матеріал і додатки.
12. ВИМОГИ ДО ВИКЛАДЕННЯ ПРАКТИЧНОГО МАТЕРІАЛУПри викладенні практичного матеріалу студенту необхідно спочатку скласти журнал господарських операцій (додаток Ж), в якому відображати тільки ті операції, в яких допущена помилка, або порушення, які можуть бути виявлені при перевірці фінансово-господарської діяльності підприємства з даної теми. Потім, виходячи з викладених порушень, скласти робочий листок ревізора (додаток З). Закінчити викладення практичного матеріалу необхідно складанням акту ревізії, користуючись даними робочого листка ревізора.
13. ЗАХИСТКонтрольні роботи реєструються на кафедрі у спеціальній книзі, де вказується дата подання роботи, дата перевірки і повернення роботи викладачем, дата захисту та оцінка. Робота, яка виконана згідно з вимогами методичних вказівок, допускається до захисту, про що повідомляється у рецензії викладача. Робота, яка не відповідає вказаним вимогам, повертається на доопрацювання. Перероблений текст разом з першою рецензією студент подає на друге рецензування тому ж самому викладачеві. При підготовці до захисту контрольної роботи важливо приділити увагу вивченню тих питань, в яких є недоліки, що вказуються у рецензії. Доопрацювання контрольної роботи здійснюється для того, щоб виправити недоліки, доповнити роботу. Захист контрольної роботи проводиться після того, як викладач рецензував роботу і повернув її студенту для ознайомлення. Контрольні роботи захищаються у вказані кафедрою терміни. Оцінка контрольної роботи залежить від якості написання роботи і результатів її захисту. Оцінкою максимальної кількості балів оцінюється робота, в якій висвітлені всі питання теми, поданий самостійний аналіз фактичного матеріалу, зроблені правильні висновки. Оцінкою при зменшеному обсязі балів оцінюється робота, в якій питання теми висвітлені достатньо повно і зв'язані з життям і практикою, але є застарілі положення, які не відповідають вимогам сучасного рівня економічної науки, повтори, логічно протирічні поняття. Контрольні роботи оцінюються незадовільно, в яких цифровий матеріал не супроводжується аналізом і висновками, робота написана книжковою мовою та не має вірного рішення практичного завдання. Також оцінкою "незадовільно" оцінюється робота в тому випадку, якщо студент не підготувався до захисту і виявив незнання теми. Такі роботи захищаються знову, або студенту пропонується нова тема. У результаті захисту викладач виставляє кількість балів у відомість та на обкладинці контрольної роботи. Захищена контрольна робота зберігається на кафедрі. Матеріал контрольної роботи може використовуватися як доповідь на наукових студентських конференціях. Найкращі роботи можуть бути подані на республіканські, обласні, міські і вузівські конкурси наукових студентських робіт.
Додаток А Міністерство освіти і науки України Запорізька державна інженерна академія КОНТРОЛЬНА РОБОТА № з курсу "Організація контролю суб'єктів господарювання" спеціальність 6.030504 "Економіка підприємства" на тему _______________________________________ (назва теми) № варіанту, прізвище, ім'я та по батькові студента, курс, факультет, група Перевірив: прізвище викладача вчена ступінь вчене звання Запоріжжя, _______р.
Додаток Б Зразок оформлення змісту пояснювальної записки Вимоги до оформлення: зміст повинен мати вступ, усі розділи і підрозділи основної частини, висновки, список використаних джерел і додатки. Зразок оформлення Зміст Вступ 1 Організація контролю касових операцій 1.1 Завдання контролю грошових коштів 1.2 Контроль за дотриманням порядку ведення касових операцій 1.3 Застосування фінансових санкцій за порушення порядку ведення касових операцій в Україні 2 Порядок проведення інвентаризації Висновки Практичний матеріал Список використаних джерел Додаток А Додаток Б
Додаток В Оформлення списку використаних джерел Зразок оформлення трьох типів джерел: • навчальна література; • довідкова література; • періодичні видання (газети, журнали). 1. Бутинець Ф.Ф., Бондар В.П., Виговська Н.Г., Петренко Н.І. Контроль і ревізія: Підручник для студентів вищих навчальних закладів/ За редакцією проф. Бутинця Ф.Ф. - Житомир: ПП «Рута», 2006. - 560с. 2. Дікань Л.В.. контроль і ревізія: Навч. пос. - 2-ге вид. перероб. і доп. - К. Знання, 2005. - 327с. 3. Господарський Кодекс України від 16.01.2003р. № 436-IV. – Х.: «Одісей», 2003. - 275с.
Додаток Д Індивідуальне навчально-дослідне завдання Теоретична частина ІНДЗ виконується в межах модульного завдання та являє собою реферат. Для реферату цілком достатньо грамотно і логічно викласти основні думки, важливі положення, висновки авторів наукових робіт. Реферат повинен мати план. Структура має такі обов`язкові елементи: вступ, головна частина, висновки. Практична частина ІНДЗ виконується в межах модульного завдання по таким напрямкам:
Модульне завдання №1 1. Теоретичне завдання: Порядок організації ревізії форми фінансової звітності “Баланс” №1. Практичне завдання: 1. Пригадайте нормативно-правові документи, пов'язані з організацією і порядком проведення річної інвентаризації та установіть факти порушення вимог Інструкції з інвентаризації №69 від 11.08.1994р. та інших нормативних документів на підприємстві АТ ''Дніпроенерго". Вихідні дані: Загальне керівництво і відповідальність за організацію інвентаризації несе головний бухгалтер підприємства. Кількість інвентаризацій, дата проведення, перелік майна і зобов'язань, що підлягають інвентаризації, визначаються радою АТ "Дніпроенерго", за винятком нестандартних ситуацій. Останній інвентаризаційний опис складений за даними попередніх інвентаризацій, за винятком окремих додаткових записів на запаси, що надійшли перед початком інвентаризації. У кінці опису записано прописом кількість сторінок інвентаризації опису і скріплено підписом комісії. Виправлення в описах роблять акуратно. На аркушах опису мають бути залишені незаповненими рядки для внесення лишків цінностей. Відсутні розписи матеріально відповідальних осіб. Узагальнення результатів інвентаризації, підготовку пропозицій та висновків здійснює бухгалтерія. Фактична наявність цінностей визначається комісією з використанням способу перевірки документів. При інвентаризації розрахунків (дебіторської і кредиторської заборгованості) використовують достовірні дані бухгалтерії. В описи вносять інформацію із бухгалтерських реєстрів. Загальний підсумок інвентаризаційних описів за кількістю і сумою звіряють з даними бухгалтерії. Регулювання інвентаризаційних різниць здійснюється керівником за поданням інвентаризаційних комісій.
Модульне завдання №2 1. Теоретичне завдання: Організація ревізії касових операцій. Практичне завдання: Необхідно: а) виявити порушення; б) вказати, які прийоми слід використати; в) вказати нормативно-правові документ, які регулюють дану ситуацію; г) запропонувати форми робочих документів за кожним з цих завдань; Вихідні дані: Під час проведення перевірки за 200_рр. встановлено, що на підприємстві "Квант" державної форми власності в останньому кварталі списано, як спрацьовані, свердлильні верстати вартістю 200000 грн. За період експлуатації нарахована сума зносу становить 160000 грн. Списані верстати знаходяться на території заводу. Заробітну плату із відрахуваннями ЄСВ за демонтаж нараховано в сумі 20000 грн. і віднесено на рахунок 91 "Загально-виробничі витрати". Брухт не оприбутковувався. Результат від ліквідації верстатів в сумі60000 грн. віднесено на збільшення статутного капіталу.
Модульне завдання №3 1. Теоретичне завдання: Організація ревізії малоцінних швидкозношуваних предметів. Опис процедур та перелік використаних джерел інформації. Практичне завдання: Необхідно: а) виявити порушення; б) вказати, які прийоми слід використати; в) вказати нормативно-правові документи, які регулюють цю ситуацію; г) запропонувати форми робочих документів за кожним з цих завдань; Вихідні дані: Перевіркою фінансово-господарської діяльності ТОВ "Контакт" виявлено таку господарську операцію: у 200 _ р. підприємство для власних потреб купило на ринку автомобіль іноземного виробництва вартістю 5000 у. о. Придбання оформлено актом прийому-передачі. Оплата за автомобіль здійснена валютою, придбаною в обмінному пункті по курсу 7,8 грн. за долар. При ньому в обліку були складені такі проводки: Дт372 Кт 301 - 39000 грн. Дт105 Кт 372 – 39000 грн.
Модульне завдання №4 1. Теоретичне завдання: Організація ревізії розрахунків з покупцями та замовниками на підприємстві. Практичне завдання: Необхідно: а) виявити порушення; б) вказати, які прийоми слід використати; в) вказати нормативно-правові документи, які регулюють цю ситуацію; г) запропонувати форми робочих документів за кожним з цих завдань; д) зробити звіт ревізора. Вихідні дані: При перевірці розрахунків з підзвітними особами на ПП "АЗОТ" увагу ревізора привернув авансовий звіт інженера Гураль І.В. із такими записами: 1. Добові (12x180= 2160 грн.). 2. Проїзд Запоріжжя-Київ-Запоріжжя (250 грн.). 3. Постіль(2х12 = 24 грн.). 4. За проживання у готелі (10 х 520 =5200 грн.) 5.Зроблені проводки у бух обліку: Дт681 Кт 301 - 7634 грн. Для обліку рахунків з підзвітними особами використовують ж.о. № 1. Аналітичний облік здійснює у робочому зошиті касир записами виданих підзвітним особам сум.
Модульне завдання №5 1. Теоретичне завдання: Організація ревізії розрахунків з бюджетом. Практичне завдання: Необхідно: а) виявити порушення; б) вказати, які прийоми слід використати; в) вказати нормативно-правові документи, які регулюють цю ситуацію; г) запропонувати форми робочих документів за кожним з цих завдань; д) завдання підсумувати коротким письмовим звітом ревізора. Вихідні дані: У результаті перевірки фінансово-господарської діяльності приватного підприємства "ІМПЕКС" за 2010 р. виявлено кредиторську заборгованість обласній базі нафтопродуктів з жовтня 2007 р. на суму 136 тис. грн. Після закінчення терміну позовної давності цю суму у листопаді 2010р. підприємство списало на рахунок 944 ''Сумнівні та безнадійні борги".
Модульне завдання №6 1. Теоретичне завдання: Організація ревізії розрахунків з робітниками підприємства. Практичне завдання: Необхідно: а) виявити порушення; б) вказати, які прийоми слід використати: в) вказати нормативно-правові документи, які регулюють цю ситуацію; г) запропонувати форми робочих документів за кожним з цих завдань; д) завдання підсумувати коротким письмовим звітом ревізора. Вихідні дані: а) під час проведення перевірки на МП "Шанс'' виявлено: загальна кількість працівників - 15 чоловік, з них працює за сумісництвом 1 чоловік. Один працівник має свідоцтво про реєстрацію підприємницької діяльності. При утриманні податку з доходів громадян із зарплати за березень 2011 р. до всіх працівників застосовувалася соціальна податкова пільга у розмірі 50% від прожиткового мінімуму на початок року.
Модульне завдання № 7 1. Теоретичне завдання: Описати організацію ревізії розрахунків з постачальниками. Практичне завдання: Описати порушення по наступним даним: підприємство уклало договори страхування своїх працівників (загальна сума - 130000 грн.). За період їх роботи на даному підприємстві ця сума, а також сума страхового відшкодування, одержана за обов'язковим та добровільним страхуванням була включена до сукупного оподаткованого доходу громадян. Підприємство достроково припинило дію договору і отримані внески були розподілені між зацікавленими особами. Після цього були укладені договори страхування своїх працівників за рахунок коштів підприємства. При цьому розрахунок робився з огляду на те, що страхові платежі внесуть на рахунок страхової компанії підприємство і партнери у залік взаєморозрахунків. Перевірка вирішення цих питань здійснювалася ревізором за такими матеріалами: декларація; баланс; звіт про фінансові результати Ф.2.; договір страхування та список працівників; грошові перекази; страхові поліси; листи підприємства; розрахунки страхової компанії; відомість на виплату; касові ордери; рахунок 311; платіжні доручення.
Модульне завдання № 8 1. Теоретичне завдання: Перевірка правильності визначення амортизаційних відрахувань по необоротним активам на промисловому підприємстві. Описати процедури контролю. Практичне завдання: Необхідно: а) виявити порушення; б) вказати, які прийоми слід використати; в) вказати нормативно-правові документи, які регулюють цю ситуацію: г) запропонувати форми робочих документів за кожним з цих завдань; 1) На підприємстві "Квант" працівникові Прокопенко В. А. нараховано зарплату за відпрацьований час у березні 2011 р. у розмірі 1680 грн., а також за лікарняним листком за 7 календарних днів хвороби - 548 грн. У бухгалтерському обліку зроблено такі записи: Дт231 Кт661 1680грн. Дт378 Кт661 548грн.;
Модульне завдання № 9 Теоретичне питання: Організація ревізії безготівкових операцій підприємства. Програма ревізії. Застосування штрафних санкцій за порушення обігу безготівкових коштів. Практичне завдання: Зробити ревізію та описати порушення по наступним даним: А) під час перевірки організації праці і заробітної плати виявлено такі факти: договір на проведення дослідницьких робіт на суму 13200 грн. за яким сплачено через касовий ордер на фізичну особу суму 13200 грн.; Б) Найдена ревізором окрема розрахунково-платіжна відомість "виплати по ЦПД" на Петренка M. C. на суму 500 грн.; Підпис нерозбірлива. Іншої інформації ревізору не надано. В) У платіжну відомість внесено запис «виплата по акордній зарплаті» на загальну суму 7000 грн. (ремонтні роботи в офісі) Кропенко М.С. – договір підряду. Усі документи щодо виплати зарплати підписані бухгалтером підприємства та касиром без візи директора.
Модульне завдання № 10 Теоретичне завдання: Перевірка правильності визначення витрат згідно Податкового Кодексу України. Скласти програму ревізії і привести приклади робочих документів ревізора. Практичне завдання: Необхідно: а) виявити порушення; б) вказати, які прийоми слід використати; в) вказати нормативно-правові документи, які регулюють цю ситуацію; г) запропонувати форми робочих документів за кожним з цих завдань; Вхідні дані: Перевірити правильність нарахування амортизації по обладнанню у 20_р. за допомогою кумулятивного методу ("суми чисел"). Відомі такі дані: а) первісна вартість обладнання - 220000 грн.; б) запланована виручка від його ліквідації - 2000 грн.; г) плановий період експлуатації - 5 років. Сума нарахованої амортизації за місяць - 4000 грн.
Модульне завдання № 11 Теоретичне завдання: Організація ревізії правильності визначення доходу приватним підприємством по орендним платежам та операціям з нерухомістю. Практичне завдання: Необхідно: - вказати нормативно-правову базу що регулює це питання; - визначити платоспроможність підприємства та інші показники; - скласти ліквідаційний баланс; - визначити вартість майна, що підлягає реалізації, для задоволення вимог кредиторів; - завершити роботи з оцінки господарської діяльності підприємства і висловити думку ревізора. Порушено справу про банкрутство підприємства "Альфа”. Необхідно провести оцінку його господарської діяльності. Вихідні дані (тис. грн.): Основні засоби (первісна вартість - 7000; знос - 2000; залишкова вартість - 5000): сировина і матеріали - 1500; дебітори - 900; статутний капітал - 3500; додатковий капітал - 900; кредитори - 3000; резерв сумнівних боргів - 110; грошові кошти - 20; непокриті збитки - 90. Всього баланс - 7310. Підприємство понесло додаткові витрати по оцінці підприємства - 500. Після оцінки майна підприємства виявлено: Основні засоби (первісна вартість - 7800; знос - 2200; залишкова вартість - 5600); сировина і матеріали – 2800; дебітори – 900; грошові кошти – 20; статутний капітал – 3500; додатковий капітал – 1800; кредитори – 4500; резерв сумнівних боргів – 110; непокриті збитки – 590. Всього баланс - 9210. Примітка. Згідно із Законом України “Про банкрутство” під поняттям «банкрутство» розуміють неспроможність юридичної особи задовольнити у встановлений для цього термін вимоги, пред’явлені до нього кредиторами, і виконати зобов’язання перед бюджетом.
Модульне завдання № 12 Теоретичне завдання: Ревізія правильності нарахування та сплати єдиного податку згідно р. XIV ПКУ «Спеціальні податкові режими». Практичне завдання: Необхідно: - встановити порушення; - дати перелік нормативних документів, якими регулюються ці питання; - скласти програму ревізії. Вихідні дані: Перевірка фактичної наявності грошових коштів і цінностей, які знаходяться у касі малого підприємства (чисельність працівників 37 чол.) станом на 7 грудня 20__р., проводилася ревізором Сербіним І.С. за участю касира Іванової Н.І. Касиром Івановою Н. І. пред'явлені грошові знаки номіналом: 5 гривень - 9 купюр; 2 гривні - 3 купюри; 1 гривня - 15 купюр; 10 гривень - 6 купюр; Окрім цього виявлено: - цінні папери на суму 1000 гривень (викуплені у ПАТ «Ремзавод»); - виплачено заробітну плату працівникам на суму 1120 гривень. Касових документів касиром не пред’явлено. Залишок готівки за касовою книгою на дату перевірки становить 1646 гривень.
Модульне завдання № 13 Теоретичне завдання: Ревізія податку на доходи фізичних осіб. Які документи необхідні для організації ревізії. Практичне завдання: Використовуючи наведені нижче дані діяльності кондитерської фабрики, зокрема відомості №1.1 по дебету рахунку № 301 "Каса", журналу №1 та по кредиту рахунку №301 "Каса" і довідкові дані по касі за грудень 20__р. необхідно: - перевірити: використання готівкових коштів за їх цільовим призначенням: дотримання касової дисципліни та нормативних документів Національного банку України; - сформулювати думку для включення до акту ревізора; - описати методику перевірки. Сальдо на початок місяця -140 грн. Ліміт 100 грн. ВІДОМІСТЬ № 1.1 (скорочена) оборотів по дебету рахунка №301 "Каса" за грудень 200_ р.
ЖУРНАЛ №1 (скорочено) по кредиту рахунка № 301 "Каса" за грудень 200_ р.
Описати процедури проведення контролю.
Модульне завдання № 14 Теоретичне завдання: Ревізія повноти виплати допомоги на обов’язкове соціальне страхування по тимчасовій непрацездатності та відшкодування коштів за рахунок фонду соціального страхування. Практичне завдання: Встановити, які порушення допущено, які документи відсутні, які реквізити відсутні, які слід зібрати докази. Скласти програму перевірки. Подати пропозиції до акту ревізії. Описати методику перевірки. Оцінити систему бухгалтерського обліку і внутрішнього контролю. Перевіркою господарських операцій, проведеною на АТ «Газпром», встановлено: 1) За видатковим касовим ордером № 1401 від 5 грудня 20__ р. було видано підзвіт головному інженеру інвестиційного відділу Іванову I.С. 1470 грн. на витрати по відрядженню. Згідно з наказом директора зазначено, що Іванов І.С. відряджається у м. Мінськ строком на 8 днів, з 6 по 13 грудня 20__р. 2) За видатковим касовим ордером № 1416 від 28 грудня 20__ р. громадянину Костевичу М. М. виплачено за виконану роботу (виготовлення інвентарю) 1500 грн. На касовому ордері є підпис головного бухгалтера і нерозбірливий підпис Костевича М.М. про отримання грошей. Інші реквізити відсутні. 3) За видатковим касовим ордером № 1419 від 29 грудня 20__ р. економісту загального відділу Макаревичу А. Н. виплачено премію в сумі 700 грн. На касовому ордері є підписи головного бухгалтера і касира. При порівнянні підпису у видатковому касовому ордері з підписами Макаревича А.Н. у відомостях на отримання заробітної плати за попередні місяці встановлено, що підписи не збігаються. Касир пояснила, що премію в сумі 700 грн. за згодою Макаревича А.Н. отримала його дружина, яка працює на цьому ж підприємстві і поставила свій підпис замість нього.
Модульне завдання № 15 Теоретичне завдання: Ревізія повноти нарахування та своєчасності сплати Єдиного соціального внеску. Практичне завдання: Встановити: методи перевірки, розмір перевищення ліміту залишку готівки у касі, нормативно-правове забезпечення обліку касових операцій. Скласти програму перевірки. Висловити думку щодо стану бухгалтерського обліку і системи внутрішнього контролю. Вхідні дані: При проведені перевірки касових звітів за січень 20__р., ревізором було встановлено такі перехідні залишки грошових коштів у касі:
У січні 20_ року підприємство отримало у банку кошти для виплати заробітної плати робітникам і службовцям: 7.01 - 11000,00грн. 22.01 - 10180,00 грн. Підприємством встановлено ліміт залишку готівки у касі загальною сумою - 250 грн.
Модульне завдання № 16 Теоретичне завдання: Ревізія стану обліку, звітності і внутрішньогосподарського контролю. Учасники ревізійного процесу. Практичне завдання: За IV квартал 20__р. наявні такі дані за поточним рахунком у банку ПАТ "Дніпроенерго": ВІДОМІСТЬ №1.2 по дебету рахунку № 311 з кредиту рахунків (скорочена) Сальдо на 1.10.20__p. - 12460 грн.; 1.11.20__р. - 421380 грн.; 1.01.20__р - 31645грн.
ЖУРНАЛ №1 обороти по кредиту рахунка №311 у дебет рахунків (скорочена)
(продовження)
Необхідно: перевірити правильність виведення сальдо по рахунку та описати методику перевірки. Скласти програму перевірки.
Модульне завдання № 17 Теоретичне завдання: Контроль і ревізія операцій з власним капіталом та забезпеченням зобов’язань. Програма ревізії та приклади оформлення робочих документів. Практичне завдання: Встановити спосіб перевірки, скласти програму ревізії. Вказати. які нормативні документи регулюють вказані питання. Оцінити систему внутрішнього контролю і стан бухгалтерського обліку на цій ділянці обліку. Водієві підприємства Агеєву В.Р. оплачено витрати по відрядженню у м. Рівне у такому розмірі: Бензин - 800 грн. добові - 1320 грн. проживання у готелі - 1500 грн. Всього - 3620 грн. У наказі про відрядження вказано, що Агеєв В.Р. направлений у м. Рівне строком на 7 днів. Звіт про витрати прийнято, перевірено головним бухгалтером Швець С.Е. і підписано головним механіком. Дата затвердження звіту вказана. Є запис, що завдання по відрядженню виконано. На підставі звіту Агеєва В.Р. складено таку бухгалтерську проводку Дт23 Кт372.
Модульне завдання № 18 Теоретичне завдання: Контроль і ревізія дебіторської заборгованості підприємства. Скласти програму ревізії. Практичне завдання: Начальнику відділу кадрів кондитерської фабрики Колосовській В.К. оплачено витрати по відрядженню у м. Київ у такому розмірі: вартість проїзду - 400 грн. оплата постільної білизни (згідно з квитанцією) - 24 грн. проживання в готелі - 3300 грн. добові - 3000 грн. Всього: - 6724 грн. У наказі про відрядження зазначено, що Колосовська В.К. направлена у м. Київ терміном на 10 днів. Відмітки на посвідченні про відрядження: вибула із м. Запоріжжя 16 грудня 20__ p.; прибула у м. Запоріжжя 25 грудня 20__р. Звіт прийнято, перевірено головним бухгалтером і затверджено директором підприємства 5 січня 20_р. Інформація про виконання завдання відсутня. Встановити спосіб перевірки, скласти програму перевірки і законність проведення даної операції.
Модульне завдання № 19 Теоретичне завдання: Контроль і ревізія кредиторської заборгованості підприємства за звітний період. Перевірка правильності заповнення фінансової звітності щодо кредиторської заборгованості. Практичне завдання: Начальнику виробничо-технічного відділу підприємства Костевичу Н.С. оплачено витрати по відрядженню у м. Москва у розмірі - 15480 грн. На посвідченні про відрядження зазначено, що Костевич H. C. відряджається до м. Москва (Росія) строком на 7 днів. Відмітки на посвідченні про відрядження: вибув із м. Запоріжжя 24 листопада 20__ р.; прибув у м. Москву 25 листопада 20__ p.; вибув із Москви 29 листопада 20__ р.; прибув у м. Запоріжжя 30 листопада 20__р. Звіт прийнято, перевірено бухгалтером-касиром і затверджено директором заводу 10 січня наступного року. Завдання по відрядженню відсутнє. Встановити: спосіб перевірки порушення; скласти програму перевірки; оцінити стан бухгалтерського обліку і систему внутрішнього контролю за результатами ревізії. Модульне завдання №20 Теоретичне завдання: Організація контролю операцій з обліку доходів і фінансових результатів діяльності підприємства. Навести приклад програми ревізії. Практичне завдання: На основі вихідних даних потрібно: 1. Встановити порушення, виявлені ревізором, і передбачити їх наслідки. 2. Вказати порушення нормативних документів. 3. Висловити думку ревізора. Вихідні дані: Робітникові підприємства Ольшанко І.Д. за наказом та заявою про надання відпустки надано щорічну відпустку строком на 30 календарних днів з 1 по 30 березня. Він отримав відпускні в повному обсязі - 2830 грн. У зв'язку з виробничою необхідністю Ольшанко І.Д. був відкликаний з відпустки 16 березня і його робота оплачена згідно з табелем робочого часу поточного місяця. В бухгалтерському обліку були відображені тільки вказані дані, додаткові розрахунки і записи не зроблено.
Модульне завдання № 21 Теоретичне завдання: Організація контролю за адміністративними витратами промислового підприємства. Програма ревізії та перелік необхідних документів первинного бухгалтерського обліку. Практичне завдання: На основі вихідних даних потрібно: 1. З'ясувати правильність списання матеріальних цінностей. 2. Перевірити кореспонденцію рахунків. Вихідні дані: Виписка з інвентаризаційного опису станом на 1 січня 20_р. по центральному складу № 3. Згідно з поясненням зав. складом Тимова Н.І. виявлено нестачу оліфи в результаті протікання тари, а нестача фарби - з вини самої матеріально відповідальної особи. Бухгалтер матеріального складу на суму нестачі склала такі бухгалтерські записи: а) на суму нестачі фарби: Дт375Кт201 2000 грн. Дт791Кт375 2000 грн. б) на суму нестачі оліфи: Дт375Кт201 160 грн. Дт791Кт375 160 грн.
Модульне завдання № 22 Теоретичне завдання: Контроль і ревізія операцій на позабалансових рахунках підприємства. Організація інвентаризації залишків. Практичне завдання: На основі вихідних даних потрібно:
В рахунок виконаних послуг на поточний валютний рахунок підприємства поступило 15000 доларів США. Курс НБУ на момент одержання передплати складав 8,1 грн. за 1 долар США. Послуги, надані, що підтверджено актом виконаних робіт. Курс НБУ на день підписання акту склав 8,09 грн. за 1 долар США. В бухобліку це відображено: 1) передплата від іноземного замовника в рахунок виконання послуг (5000 х 7,7) Д312 К685 38500 2) нараховану курсову різницю від операційної діяльності Д345 К685 1000 3) Надані послуги замовнику (5000 х 7,9) Д685 К703 39500 4) Визначена собівартість послуг Д902 К23 29000 5) Списано на фінансовий результат: А) доход від надання послуг Д701 К791 38500 Б) собівартість послуг Д791 К902 29000 Чи вірно підприємство застосовує норми Податкового Кодексу України та ПСБО № 21 «Вплив змін валютних курсів».
Модульне завдання №23 Теоретичне завдання: Організація контролю і ревізія операцій ЗЕД. Програма ревізії. Робочі документи контролера. Практичне завдання: На основі вихідних даних потрібно:
Підприємство придбало право на використання товарного знаку, заплативши за нього 3600 грн. в т.ч. ПДВ – 600 грн. На юридичне оформлення товарного знаку підприємство понесло витрати в сумі 1200 грн. в т.ч. ПДВ – 200 грн. Термін корисного використання товарного знаку складає 1 рік 8 місяців тобто 20 місяців. Щомісячна сума амортизації розраховується по методу прямолінійного нарахування виходячи з терміну корисного використання нематеріального активу: 4000 грн. : 20 міс. = 200 грн. В бухобліку ці операції відображено наступним чином: 1) сплачено право на використання товарного знаку Д63 К311 3000 2) включено в податковий кредит і віднесено на податкові розрахунки суми ПДВ Д641 К644 600 3) Сплачено юридичні послуги по оформленню права на товарний знак Д63 К311 1000 4) Включено в податковий кредит і віднесено на податкові розрахунки суми ПДВ Д641 К644 200 5) ідображено введення в експлуатацію по первісній вартості товарного знаку: а) вартість товарного знаку Д12 К63 3000 б) вартість одержаних юридичних послуг Д12 К63 1000 6) Відображено розрахунки по податковому кредиту по ПДВ Д644 К63 600 Д644 К63 200 7) Нараховано знос товарного знаку Д91 К133 200
Модульне завдання № 24 Теоретичне завдання: Організація ревізії внутрішнього контролю операцій з позиковими коштами. Програма ревізії. Практичне завдання: На основі вихідних даних потрібно:
Фірма придбала меблі вартістю 9600 грн. (у т.ч. ПДВ 1600 грн.), оплатила витрати з поставки меблів у сумі 720 грн. (у т.ч. ПДВ 120 грн.) і оплатила витрати за складання і встановлення меблів у сумі 500 грн. В бухобліку ці операції відображено наступним чином: Отримано меблі за договором поставки Д152 К63 9600 Проведено оплату за договором поставки Д63 К31 8000 Витрати на транспортування меблів Д152 К63 720 Витрати зі складання і встановлення меблів Д152 К66 500
Модульне завдання № 25 Теоретичне завдання: Методичні прийоми контролю за витратами на оплату праці. Програма ревізії та робочі документи. Практичне завдання: На основі вихідних даних потрібно:
Підприємством придбано нематеріальний актив – програмне забезпечення для використання в бухгалтерії підприємства вартістю 18000 грн. в т.ч. ПДВ – 3000 грн. Термін корисного використання програмного забезпечення установлено в 2 роки. Для нарахування амортизації використано метод рівномірного (прямолінійного) начислення. Щомісячна сума амортизації розрахована виходячи із терміну корисного використання: 15000 : 24 = 625 грн. На протязі терміну корисного використання в нормативні акти, які визначають порядок бухгалтерського обліку, вносились зміни і доповнення. В зв’язку з цим в програмне забезпечення вносились корективи. Витрати на адаптацію програмного забезпечення склали 4800 грн. в т.ч. ПДВ – 800 грн. В бух. обліку ці операції відображені таким чином: 1) Здійснено оплата за програмне забезпечення Д371 К311 15000 2) Одержано програмне забезпечення від постачальника Д12 К371 15000 3) Призначено активом і зараховано в баланс програмне забезпечення Д127 К154 15000 4) Нарахований знос Д91 К133 625 5) Одержано послуги по адаптації програмного забезпечення Д91 К631 4000 6) Включено в податковий кредит суми ПДВ Д641 К631 800 7) Списано на фінансовий результат сума нарахованого зносу Д791 К91 625
Модульне завдання № 26 Теоретичне завдання: Процес підготовки, організації і проведення перевірки готівкових коштів. Інвентаризація готівкових коштів на підприємстві. Практичне завдання: На основі вихідних даних потрібно:
У січні 20__р. КП отримало житловий будинок для експлуатації за рішенням виконавчого комітету місцевої ради. Згідно з актом приймання-передачі первіснавартість житлового будинку – 2 млн. грн.; знос – 900 тис. грн. У поточному році в бухгалтерському обліку нарахована амортизація – 10 тис. грн. Крім того, у січні 20__р. КП передала житловий будинок за рішенням виконавчого комітету місцевої ради іншому комунальному підприємству (об’єкт був раніше безоплатно отриманий за рішенням виконавчого комітету місцевої ради). Первісна вартість переданого житлового будинку – 1 млн. грн.; знос – 600 тис. грн. Облік операції безоплатного отримання і передачі об’єктів житлового фонду в КП відображено таким чином: 1) Прийнято на баланс КП житловий будинок Д103 К424 2000 тис. грн. 2) Нарахований знос житлового будинку за січень 20__ р. Д949 К131 10 тис. грн. 3) Передано житловий будинок (раніше отриманий) з балансу КП Д976 К103 400 тис. грн. Перевірити правильність складання фінансової звітності по цим даним.
Модульне завдання № 27 1.Теоретичне завдання: Оформлення результатів ревізії фінансово-господарської діяльності підприємства. Структура написання акту ревізії. Практичне завдання: На основі вихідних даних потрібно:
Підприємство – торговець цінними паперами у І кварталі 20__р. придбав пакет ЦП з метою подальшого його перепродажу в цьому ж звітному періоді. Витрати з придбання склали 30000 грн. Пакет був реалізований за 40000 грн. У бухобліку ці операції було відображено таким чином: 1) Придбано ЦП в резерв торговця Д685 К311 30000 2) Надійшли кошти в оплату за проданий пакет ЦП Д311 К377 40000
Модульне завдання № 28 1.Теоретичне завдання: Ревізія розрахунків з підзвітними особами. Програма ревізії. Перевірка відповідності наданих первинних документів вимогам п.п.140.1.7 п. 140.1 ст. 140 ПКУ. Практичне завдання: На основі вихідних даних потрібно:
Підприємством згідно договору купівлі-продажу отримано ліс для виготовлення меблів і будівельних виробів: 1) вартість лісу згідно домовленості з постачальником – 4500 грн., крім того ПДВ – 900 грн. Відображено бухгалтером в обліку: Д201 К631 5400 2) суми витрат, пов’язаних з придбанням лісу склала: а) сума витрат на вантажно-розвантажувальні роботи виконані силами сторонніх організацій на суму 360 грн. (в т.ч. ПДВ – 60 грн.) і робітниками підприємства – 50 грн. Д201 К631 360 Д201 К661 50 б) інформаційні послуги на пошук лісу сторонніми організаціями – 180 грн. без ПДВ: Д201 К631 180 в) транспортні витрати за доставку лісу на склад підприємства транспортом сторонніх організацій 180 грн. (в т.ч. ПДВ – 30 грн.) Д201 К631 180 г) заробітна плата експедитора – 150 грн. Д201 К66 150 д) витрати на розпилювання лісу і його сушку силами підприємства – 500 грн. Д201 К66 500
Модульне завдання № 29 1.Теоретичне завдання: Ревізія розрахунків по відшкодуванню збитків по неякісним матеріальним цінностям, отриманим від постачальників. Контроль організації претензійної роботи на підприємстві. Практичне завдання: На основі вихідних даних потрібно: 1.Виявити помилки та висловити думку ревізора по таким операціям: Підприємство придбало спеціалізований інструмент у зв’язку з чим відправило в службові відрядження співробітників відділу постачання (на службовому автомобілі). - вартість інструменту – 8700 грн. з ПДВ, кількість – 200 од.; - виплачено посереднику за інформаційні послуги, пов’язані з пошуком спецінструменту – 84 грн. без ПДВ; - транспортні послуги ( паливо на автомобіль) – 170 грн. з ПДВ; - витрати на відрядження – 105 грн. без ПДВ. Крім того підприємство по безготівковому розрахунку придбало канцтовари на суму 100 грн. без ПДВ. Частину яких, на суму 80 грн. було видано співробітникам офісу. В бухгалтерії ці операції відображено таким чином: 1) Відображена вартість інформаційних послуг посередника Д22 К377 84 грн. 2) Відображено витрати на службові відрядження співробітників відділу - постачання Д92 К372 105 грн. - транспортні витрати Д92 К372 170грн. 3) Перерахована передплата за інструмент постачальнику Д371 К311 7250 грн. 4) Відображена сума податкового кредиту по ПДВ Д641 К644 1450 грн. 5) Оприбутковано інструмент на склад підприємства Д22 К371 7250 грн. 6) Відображено розрахунки по податковому кредиту по ПДВ Д644 К371 1450 грн. 7) Оплачено посереднику за інформаційні послуги Д377 К311 70 грн. 8) Перераховано передплату за канцтовари продавцю по рахунку Д371 К311 100 грн. 9) Відображено суму податкового кредиту по ПДВ Д209 К631 100 грн.
Модульне завдання № 30 1.Теоретичне завдання: Ревізія розрахунків по наданим послугам. Практичне завдання: На основі вихідних даних потрібно:
Згідно Статуту, внесення внесків у статутний фонд підприємства передбачено як у вигляді грошових коштів, так і у вигляді матеріальних цінностей. Одним із засновників внески зроблені МШП. Згідно оціночному акту справедлива вартість МШП визначена в сумі 2000 грн. Всі МШП внесені до статутного капіталу та передані до експлуатації. В бухгалтерії ці операції відображено таким чином: 1) відображено суму внесків у статутний капітал згідно статуту Д22 К40 2000 грн. 2) оприбутковано на склад МШП, переданих засновником у вигляді внесків до статутного капіталу Д22 К22 2000 грн. 3) передано в експлуатацію МШП Д23 К22 2000 грн.
Модульне завдання № 31 Теоретичне завдання: Ревізія малоцінних необоротних матеріальних активів. Скласти програму ревізії. Практичне завдання: На основі вихідних даних потрібно:
Підприємство А провело передоплату підприємству Б за поставку товарів у сумі 1200 грн., у т.ч. ПДВ – 200 грн. При прийнятті товару виявлено недостачу на суму 480 грн. у т.ч. ПДВ – 80 грн. За фактом недостачі складено комерційний акт і пред’явлено претензію постачальнику. Претензію визнано і погашено поставкою товару. На підприємстві А у бухгалтерському обліку ці операції відображено таким чином: 1) проведено передоплату за товар Д371 К311 1000 грн. 2) оприбутковано фактично одержаний товар Д201 К631 600 грн. 3) пред’явлено претензію постачальнику на суму товару, якого не вистачає Д374 К371 400 грн. 4) Списано вартість погашеної претензії Д631 К374 400 грн.
Модульне завдання № 32 Теоретичне завдання: Порядок організації ревізії необоротних активів. Програма ревізії. Описати процедури контролю за рухом необоротних активів. Практичне завдання: На основі вихідних даних потрібно:
Підприємство А виконало ремонтно-будівельні роботи для підприємства Б на суму 60000 грн. Підприємство Б частково розрахувалося векселем підприємства С шляхом індосаменту номінальною вартістю 43000 грн., а частково – грошовими коштами у сумі 15000 грн. В акті приймання-передачі векселя зазначено, що до платежу приймається сума у розмірі 45000 грн. Потім підприємство А продало вексель підприємству С за 31000 грн. В бухобліку підприємства А ці операції відображаються таким чином: 1) Списано собівартість реалізованих робіт Д901 К23 60000 грн. 2) Оприбутковано вексель Д351 К361 45000 грн. 3) Оплачено частину вартості робіт Д311 К361 15000 грн. 4) Підписано акт приймання-передачі векселя. Визначено дохід Д377 К741 31000 грн. 5) Списано собівартість реалізованого векселя Д971 К351 45000 грн. 6) Надійшли на поточний рахунок кошти в оплату за переданий вексель Д311 К377 31000 грн.
Додаток Е Перелік рекомендованих джерел
Додаток Ж Журнал обліку господарських операцій
Додаток З Робочий листок ревізора
З повагою ІЦ "KURSOVIKS"! |