Логіка та методологія наукового пізнання, як навчальна дисципліна
« Назад Логіка і методологія наукового пізнання – розглядає специфіку наукового дослідження, вивчає сутність, призначення і основні функції логіки і методології наукового пізнання, основні ідеї та результати логіки і методології науки, логіко-методологічні проблеми дослідження наукового пізнання, а також визначає мету і функції науки. Мета дисципліни Логіка та методологія наукового пізнання – гносеологічна і логіко-методологічна підготовка майбутніх фахівців, підвищення культури їх мислення, розширення їх світоглядного кругозору. Завдання дисципліни Логіка та методологія наукового пізнання: а) формування у студентів розуміння сутності, етапності, закономірності процесу наукового пізнання, видів і ролі в ньому практичної діяльності, основних характеристик наукової істини; б) роз'яснення студентам суті, механізму використання і ролі загальнонаукових методів дослідження, їх співвідношення з приватно-науковими методами; в) досягнення знання студентами основних форм мислення, їх видів, правил оперування логічними законами, суті і здійснення доказів і спростування. Даний курс включає в себе три органічно взаємопов'язані частини: - Гносеологія, предмет її дослідження. - Методологія, її предмет. - Логіка як наука. В результаті вивчення дисципліни Логіка та методологія наукового пізнання студент повинен: -- Знати: - основні елементи, закономірності та цілі процесу наукового пізнання; - види практики і її роль в пізнанні; - критерії істини, співвідношення істини і омани, істотні відмінності між помилкою і брехнею, обманом; - специфічне призначення кожного загальнонаукового методу пізнання; - особливості кожної форми мислення, правила оперування формами мислення; - логічні закони; - елементи та правила, докази і спростування. -- Вміти: - графічно зобразити співвідношення між поняттями (в групі з 4-х - 7-ми понять); - виявити помилку при неправильному обмеженні або узагальненні, або розподілі поняття; - виявити помилку при неправильному визначенні поняття; - зробити висновки з будь-якого одного судження шляхом звернення, перетворення його або за правилами логічного квадрата; - виявити помилку при неправильно здійснені умовиводу. -- Володіти: - здатністю логічно мислити, міркувати; - умінням здійснювати логічні операції (обмеження, узагальнення, розподіл, визначення понять, звернення та перетворення суджень, робити висновки по логічному квадрату); - умінням застосовувати правила і закони логіки; - доводити і спростовувати. Таким чином, Логіка і методологія наукового пізнання є необхідною складовою системи підготовки студентів і грає важливу роль в цій системі. Її вивчення покликане сприяти більш глибокого осмислення матеріалу вже вивчених навчальних курсів і допоможе більш успішному і більш точного розуміння досліджуваних і наступних навчальних дисциплін. З повагою ІЦ "KURSOVIKS"! |