Методика мовознавства, як навчальна дисципліна
« Назад Зазвичай люди не замислюються про те, якою мовою вони говорять. Дитина вчиться мови абсолютно несвідомо. Потім людина говорить, настільки ж несвідомо підбираючи потрібні слова і складаючи з них пропозиції. Лише зрідка доводиться звертати увагу на мову. По-перше, при вивченні грамоти, письмову мову на відміну від усної можна освоїти тільки усвідомлено. По-друге, при тих чи інших труднощах у використанні мови, коли людина не може знайти відповідних слів для вираження думки або не знає слова, яке чує. І найголовніше - людина може опинитися серед людей, з якими у неї в буквальному сенсі не виявиться спільної мови. У таких випадках доводиться замислюватися над тим, якою мовою володієш. Курс Методика мовознавства – розглядає взаємини загальної методології науки і приватних методів мовознавчого дослідження, вивчає методи дослідження мови, її одиниць і категорій з метою їх систематизації, пояснення, класифікації (таксономічна мета) відповідно до об'єкту дослідження і дослідницьких завдань. Даний курс призначений для студентів вищих навчальних закладів лінгвістичних спеціальностей. Метою курсу Методика мовознавства є - формування у студентів-магістрів системних знань про історію та сучасний стан методології мовознавства, розгляд найважливіших проблем мовознавчої методології і методики з метою подальшого застосування адекватних методів і прийомів аналізу в конкретних дослідженнях.
Завдання дисципліни Методика мовознавства полягають: - у застосуванні методологічного і термінологічного апарату сучасного мовознавства, адекватних принципів і методів вивчення мовних сутностей для вирішення широкого кола дослідницьких завдань; - в здійсненні діяльнісного підходу до мови при вирішенні різноманітних завдань створення і аналізу текстів природною мовою. Спецкурс Методика мовознавства є дисципліною за вибором і супутньою дисципліною для курсу (ДНМ) «Філософські та методологічні проблеми мовознавства» і, в певному сенсі, є підсумковим курсом в системі дисциплін «Теорія мови», «Теоретичне мовознавство». Для успішного освоєння курсу студент-магістр повинен знати основні терміни і поняття таких попередніх дисциплін, як: порівняльне і типологічне мовознавство, загальне мовознавство, теорія та історія мовознавства. Повинен вміти застосовувати на практиці базові навички збору та аналізу мовних фактів з використанням традиційних наукових (лінгвістичних) методів і сучасних інформаційних технологій, володіти основними методами, способами і засобами отримання, зберігання і переробки інформації, а також навичками роботи з інформацією в глобальних комп'ютерних мережах. В результаті вивчення дисципліни студент повинен: Знати: - матеріал курсу, основні положення і наукові концепції в області мовознавчої методології; - принципи і методи лінгвістичного аналізу; - мати уявлення про історію, сучасний стан та перспективи мовознавчих досліджень. Вміти: - демонструвати і застосовувати поглиблені знання в області теорії і історії лінгвістики у власній науково-дослідницькій діяльності; - проводити під науковим керівництвом дослідження на основі існуючих сучасних методів і методик з формулюванням аргументованих висновків; - брати участь у наукових дискусіях, готувати наукові публікації. Володіти: - вільно сучасною українською мовою в її літературній формі, термінологією мовознавства, навичками самостійного дослідження мовного матеріалу. - навичками кваліфікованого аналізу, коментування, реферування і узагальнення результатів наукових досліджень, проведених іншими фахівцями, з використанням сучасних методик і методологій, передового вітчизняного та зарубіжного досвіду.
Таким чином, курс Методика мовознавства розглядає основні поняття, актуальні питання і найважливіші тенденції методики мовознавства. З повагою ІЦ "KURSOVIKS"! |