Зарубіжна література епохи Просвітництва, як навчальна дисципліна
« Назад Література – це важлива і невід'ємна складова загальнолюдської культури. Література як мистецтво слова є засобом оволодіння і збагачення мови, засобом індивідуального самовираження школяра. Через художні тексти учень пізнає особливість складу білоруської мови, його синтаксису. Читання і вивчення літературних творів розвиває здібності учня в комунікації, збагачує образотворчі, експресивні можливості його мови, лексичний, фразеологічний, словниковий запас, формує мовні норми, в цілому розвиває мовну культуру, а тобто і загальну культуру особистості. Ідейний зміст літературних творів різних епох значно відрізняється один від одного. Це зумовлено обставинами суспільного життя, особливістю поглядів на навколишню дійсність в часи окремої епохи. Так і література епохи Просвітництва має свої власні особливості, зумовлені культурно-історичними обставинами, які склалися у 18 столітті. Просвітництво, іноді називають ще Століття Розуму. Збіг ідей і заходів мали місце протягом усього вісімнадцятого століття в Західній Європі, Англії та американських колоніях. Відмінною рисою всього, що пов'язано Просвітництвом був науковий раціоналізм. Просвітники засуджували релігійний фанатизм, релігійну нетерпимість, невігластво, схвалюючи духовенство і дворянство, вимагали секуляризації держави. Представники Просвітництва критикували феодальний суспільний лад і привілеї держави, проголошували людську свободу, рівність перед законом, ставили собі за мету підготувати ґрунт для появи нового суспільства. Всі ці ідеї були відображені, зокрема, і в літературних творах. Мета курсу Зарубіжна література епохи Просвітництва – допомогти студентам прилучитися до літературних скарбів людства, світового літературного процесу епохи Просвітництва, збагатити їх духовний світ та читацьку і загальну культуру, прилучити до загальнолюдських цінностей, виховати у них почуття власної гідності, формувати естетичні смаки шляхом читання та аналізу художніх творів просвітницької доби та знайомства з найвідомішими представниками літератури тієї епохи. Завдання вивчення дисципліни Зарубіжна література епохи Просвітництва: - виявлення характерних рис розвитку літератури доби Просвітництва; - показ специфіки естетичних систем епохи Просвітництва; - характеристика художніх жанрів, напрямів, шкіл, літературних форм; - оцінка та аналіз етапів літературного розвитку і творчості найвідоміших письменників доби; - вивчення принципів взаємодії загальних тенденцій, особистого та національного начал у світовому літературному процесі 18 століття; - здобуття теоретичних знань у межах освоєння питань, які стосуються формування літературних жанрів, еволюції художньої форми; - вдосконалення практичних навичок і умінь аналізу, оцінки, рецензування художніх творів.
Варто зазначити, що навчальна дисципліна Зарубіжна література епохи Просвітництва тісно межує і пов’язана з багатьма дисциплінами гуманітарного і суспільствознавчого циклу.
Особливо тісний зв'язок вона має з історією. Адже кожен художній твір висловлює особливості тієї історичної епохи, в яку він був створений, або про яку розповідає. Художні тексти - своєрідне джерело інформації про історичне минуле, письменник є свідком тієї епохи, в яку він жив. Без певного запасу знань з історії не можна правильно оцінити і витлумачити творчість письменника. Реалізація зв'язку між літературою і історією покаже студентам, що передові, історично зумовлені ідеї не знають національних кордонів. Отже, вивчення курсу Зарубіжна література епохи Просвітництва дає студентам можливість усвідомити той висновок, що людей світу об'єднують спільні проблеми, устремління, радості і тривоги, що за час свого існування людство виробило загальні духовні цінності. Вивчення всесвітньої літератури, знайомство з всесвітньо значними художніми надбаннями підкріплюють цей висновок і сприяють формуванню глибоких естетичних підходів до явищ мистецтва, громадянських переконань, гуманістичного світогляду студента як представника свого етносу, носія національної та загальнолюдської культури. З повагою ІЦ "KURSOVIKS"! |