Конфліктологія, як навчальна дисципліна
« Назад Конфліктологія — це наука про процеси самого зародження, виникнення, розвитку і завершення конфліктів будь-якого виду. Конфлікт є дуже складним соціальним і психологічним явищем. Рішення проблем, які розглядає конфліктологія може сприяти подоланню труднощів, пов'язаних з конфліктними ситуаціями. Зовсім недавно в нашому суспільстві існувала «теорія безконфліктності», яка передбачала що «у правильно влаштованому суспільстві і правильно влаштованій сім'ї» конфліктів бути не повинно. Ця теорія не витримала випробування життям, тому що поява протиріч, що породжують конфлікти, в нашому житті неминуче. Сьогодні погляд на природу і сутність конфлікту змінився, його стали розглядати як інструмент розвитку, тобто досліджувати його нові можливості. Їм можна навчитися управляти і використовувати конфлікт на благо собі і суспільству. Поява сьогодні і в нашому суспільстві науки конфліктології як навчальної дисципліни цілком обґрунтовано, адже щоб управляти конфліктом, треба знати її механізм, структуру, причини і фази розвитку. Метою вивчення дисципліни є оволодіння студентами знаннями та інструментарієм управління і ефективного вирішення конфлікту у важких ситуаціях. Особливістю дисципліни є її практична спрямованість. Завдання вивчення дисципліни: 1. Формування у студентів системи знань з курсу. 2. Формування і вдосконалення у студентів навичок ефективної взаємодії та уміння попереджати конфлікт на основі: – забезпечення інструментарієм по управлінню конфліктів; – вдосконалення навичок самоконтролю та саморегуляції; – виявлення особливостей своєї поведінки у конфліктній ситуації і його корекції. В результаті вивчення дисципліни студент повинен: -- знати: – зміст понять «конфлікт», «конфліктна ситуація», «стрес», «фрустрація», механізм та функції конфлікту, структурні компоненти конфлікту; – типології конфліктів; – основні стратегії поведінки в конфлікті, принципи і моделі дозволу міжособових і організаційних конфліктів; – технології цивілізованої взаємодії; – типи керівників по стресостійкості; – основні методи і способи психогігієни; – причини і механізм запуску стресу і способи управління їх; – про можливості управління нестандартною ситуацією і надання позитивного впливу на оточуючих; – виявляти і аналізувати справжні причини конфлікту і пропонувати на основі теоретичних знань найбільш адекватні шляхи виходу з них; – знімати психоемоційне напруження і релаксувати; – усвідомлено вибирати стратегії поведінки в конфлікті. - володіти: – навичками наукового аналізу конфліктів різних рівнів; – навичками позитивного впливу на партнерів і успішного ведення переговорів; – навичками оцінки своїх вчинків і вчинків оточуючих з точки зору конфліктності; – навичками неконфліктної поведінки в колективі та спілкування з громадянами відповідно до норм етикету; – навичками управління емоційними переживаннями; – навичками профілактики, управління, конструктивного підходу до вирішення конфліктів. Основні дисципліни, для яких дана дисципліна є попередньою: - Мотивація і стимулювання трудової діяльності; - Організаційна поведінка; - Адаптація персоналу; - Управління конфліктами в організації; - Формування лояльності персоналу. Вимоги до вихідних знань, умінь і навичок студента формуються на основі наступних дисциплін: - Соціологія; - Психологія; - Трудове право; - Правознавство; - Політологія; - Адміністративне та цивільне право. Дослідженням становлення дисципліни займаються такі визначні науковці: Миронова О. М., Мазоренко О.В., Ареф’єва О.В. Отже, вивчення дисципліни такої як «Конфліктологія» є досить важливим у нашому суспільстві, адже оминути конфліктні ситуації та правильно вийти з них потрібно вчитися кожному. З повагою ІЦ "KURSOVIKS"! |