Історія науки і техніки, як начальна дисципліна
« Назад Предмет Історія науки і техніки - це порівняно молода наука, яка починає складатися в якості самостійного розділу історичного знання лише в кінці позаминулого століття. Саме тоді, а точніше, в 1892 році, вперше у Франції з'являється самостійна кафедра історії науки. З цього часу починається період більш-менш прискореного розвитку історії науки і техніки в якості самостійної наукової дисципліни, що призвело в середині минулого століття до перетворення цієї молодої науки в одну з найважливіших галузей історичного знання. Навчальна дисципліна Історія науки і техніки може має міждисциплінарний характер. Це комплексна наука: одночасно природна і технічна, інтеграційна наука: об'єднує на новому рівні досягнення окремих наукових напрямків і не є простою сумою знань, динамічно змінювана наука: поповнюється новими знаннями, концепціями і фактами. Предмет курсу - сукупність інформації і матеріальних носіїв, які свідчать про діяльність пізнання людини починаючи з найдавніших часів до теперішнього часу. Мета навчального курсу Історія науки і техніки: - сформувати цілісне уявлення про розвиток науки і техніки як історико-культурне явище; - структурувати інформаційне поле про досягнення людської думки в різні періоди історії; - узагальнити відомості отримані з інших дисциплін, які зачіпають проблеми розвитку людського суспільства; - показати взаємозв'язок і взаємозумовленість проблем, що вирішуються фахівцями різних спеціальностей. У результаті вивчення курсу Історія науки і техніки студент повинен: -- Знати: - основні періоди в розвитку науки і техніки; - шляхи розвитку як окремих науково-технічних напрямків так і в цілому науки і техніки; - області наукової і технічної думки; - найважливіші події, досягнення людства; - видатних персоналій світової історії та їх внесок в розвиток цивілізації; - методологічні підходи до аналізу складних історико-технічних проблем. -- Вміти: - проводити критичну оцінку різних теорій, гіпотез і т. д. базуючись на принципах теорії будови і розвитку великих складних систем; - відтворювати інформацію графічно і на словах про предмет обговорення, пов'язані з історією науки і техніки. -- Мати навички: - самостійного проведення історико-технічного дослідження на базі широкого використання обчислювальної техніки; - комплексного аналізу історико-технічної проблеми і пошуку раціональних шляхів вирішення багатопланових дослідних завдань в області історії науки і техніки. Концептуально-методологічна особливість курсу і його програми випливає з факту, що "Історія науки і техніки" це унікальна комплексна дисципліна, що дозволяє природним чином усувати протиріччя в розумінні відмінностей між природознавством і технікою з одного боку, природно-науковим і технічним знанням і знанням гуманітарним - з іншого. Належачи "обом культурам", "історія науки і техніки" є формою єдиної культури людства. У цій своїй якості вона однаково важлива як для гуманітарної, так і для природничо-наукової і технічної освіти. У навчальному процесі специфіка курсу вимагає представлення знання різних видів в найрізноманітніших формах. При цьому змінюється поняття самої природи знання: воно виступає не тільки і не стільки у формі громадського результату, скільки у формі нескінченного становлення і розвитку єдиної системи знань. З повагою ІЦ "KURSOVIKS"! |