Роздрукувати сторінку

Вступ до мовознавства, як навчальна дисципліна

« Назад

Важливе місце в професійній підготовці лінгвістів і філологів займає вивчення поряд з іноземними мовами або рідною мовою дисциплін загальнолінгвістичного циклу.

 

У цей цикл входять Вступ до мовознавства, Історія мовознавства та Загальне мовознавство. Початкову лінгвістичну підготовку дає курс Вступ до мовознавства.

Вступ-до-мовознавства

Будучи курсом елементарним, пропедевтичним, він тим не менше ставить собі за мету познайомити студентів у доступній формі з тим:

- що собою представляють сучасне теоретичне і прикладне мовознавство;

- який внесок в сукупне лінгвістичне знання так званого "традиційного" порівняльно-історичного (генетичного), структурного, генеративного і функціонального мовознавства;

- які головні досягнення мовознавців другої половини 20 ст. (і особливо останніх десятиліть);

- що представляють різні наукові школи і різні національні традиції.

Студенти повинні отримати уявлення про те, що лінгвістика – це не якесь застигла безліч знань, а безперервна пізнавальна діяльність, що вимагає від її учасників хорошою професійної підготовки.

Мовознавство знаходиться в процесі постійного руху вперед, і про це свідчить те, що в останні приблизно сорок років (з кінця 50-х - початку 60-х років ХХ століття) спостерігається дрейф лінгвістики. У першій половині ХХ століття її в основному займали проблеми мови як досить добре впорядкованої системи відносно автономних одиниць, тобто проблеми фонології, лексикології, морфології, синтаксису, а потім і семантики.

Фонетика і фонологія, морфологія, синтаксис, лексикологія і семантика в їх синхронічному та діахронічному (історичному) аспектах утворюють в сукупності фундамент лінгвістичного знання.

Без знання цих дисциплін неможливе успішне оволодіння іншими областями лінгвістики.

На основі досягнень в дослідженні внутрішньої структури мови в середині ХХ століття випробувала новий розквіт лінгвістична типологія і почала формуватися математична лінгвістика.

Тепер же в фокусі уваги опинилися проблеми функціонування мови, особливості її використання в різних умовах спілкування, в різних соціальних групах, в різних культурах і т.п. Зросла увага до ролі мови в життєдіяльності індивіда, в процесах соціальної взаємодії людей, в пізнанні світу людиною, в передачі повідомлень за допомогою засобів електронної комунікації і комп'ютерних технологій і т.п.

Поруч з теоретичним мовознавством затвердило себе прикладне мовознавство.

На перший план вийшли такі нові дисципліни, як прагматика, об'єктом якої є комунікативна поведінка носіїв мови, лінгвістика тексту, теорія мовних актів як актів цілеспрямованої діяльності, що здійснюються за допомогою мови, теорія / аналізу дискурсу як зв'язковий послідовності мовних актів, теорія діалогу, одним з варіантів якої є так званий конверсійний аналіз (який виступає в ряді випадків як аналіз розмови), соціолінгвістика, етнолінгвістика (антропологічна лінгвістика), психолінгвістика і нейролінгвістика, комп'ютерна лінгвістика, для вирішення проблем якої важливі досягнення математичної лінгвістики, когнітивна лінгвістика, що вивчає функціонування мови в процесах отримання, обробки, зберігання в пам'яті знань про світ.

мовознавство

Вступ до мовознавства тісно пов'язаний з іншими науками про мову, людину і суспільство і нерідко використовує їх дані для трактування мовних феноменів. Це такі науки, як філософія, соціологія, історія, етнографія, соціологія, психологія, літературознавство, філологія та ін.

Отже Вступ до мовознавства – це загальний курс, який покликаний ознайомити студентів з основним змістом і засадами мовознавства.

З повагою ІЦ "KURSOVIKS"!