Роздрукувати сторінку
Главная \ Права студентів \ Розділ 3. Права студентів за кордоном \ 18. Студентська освіта в Німеччині за принципом «єдності дослідження та навчання»

Студентська освіта в Німеччині за принципом «єдності дослідження та навчання». Німецькі ВУЗи та вища освіта

« Назад

24.08.2015 05:47

Вища освіта в університетах Німеччини є на сьогоднішній момент однією з найбільш популярних на освітньому ринку. Країна середньовічних замків і мінеральних джерел займає третє місце в світі за кількістю іноземних студентів, їх чисельність сягає 150 тисяч. А вся справа в тому, що вузи Німеччини гармонійно поєднують старі університетські традиції з новітніми досягненнями науки і техніки. Традиційно сильними в Німеччині вважаються університети технічної, філологічної, а також медичної спрямованості. З німецьким дипломом Ви зможете знайти роботу як у самій Німеччині, так і у Великобританії і США.

навчання-у-німецьких-вузах

У даний момент уряд і навчальні заклади Німеччини проводять активну політику по залученню іноземців, завдяки чому кількість іноземних студентів, у тому числі і українців, що приїжджають вчитися в Німеччину, неодноразово зросла. Крім того, після завершення навчання іноземним студентам надається право залишитися в Німеччині. Додатковим плюсом є також і порівняно дешеве життя в Німеччині, порівняно з іншими країнами Заходу, а також його близькість до України.

Важливо перейти від «мудреця, що читає з кафедри знання», до «близького наставника», — це змінює весь процес навчання і формує більшу свободу і відкритість знань для студентів і суспільства, що сприяє науково-технічному прогресу, так як при цьому задіяні не тільки знання викладача, але і бажання, і вміння студента.

Різні погляди на викладання. Якщо викладач в центрі уваги — все орієнтується на утримання, а якщо студент — все орієнтується на навчання. При цьому в тому і іншому випадку мають місце наступні фази навчання: подання інформації, подання структурованих знань, взаємодія викладача і студента, а також полегшення розуміння матеріалу, що підтримує концептуальна зміна та інтелектуальний розвиток.

Зміна ролі викладача — це те, що важливо для реалізації нового виду навчального процесу, що можна виразити в таких видах роботи: робота по формуванню презентацій та інструкцій; робота по створенню навчального середовища; робота з регулювання навчального процесу; моніторинг та консультації.

На конференції ректорів ВНЗ Німеччини для модернізації системи освіти було вирішено наступне: пом'якшити обмежувальні норми; скоротити кількість іспитів; сприяти тому, щоб студент сам визначав швидкість навчання; студент — це перше, а потім викладач; враховувати результати навчання з орієнтуванням на знання і навички, з урахуванням програм вивчення і структури іспитів.

У Землях Гессен і Північний Рейн-Вестфалія є вузи, які об'єднують під одним дахом і класичні університетські програми, і більш короткі, спеціалізовані. Альтернативою університетам та вищим спеціальним навчальним закладам останнім часом є професійні академії (Berufsakademie). Так само як і Fachhochschulen вони поєднують академічну освіту і практику на підприємствах.

В університетах існує два цикли навчання: у перші два роки - Grundstudium - з проміжним іспитом (Zwischenprufung) диплома Ви ще не отримуєте, а після переходите до основного курсу - Hauptstudium.

освіта-в-Німеччині

В університетах існує два цикли навчання: перші два роки (Grundstudium) санкціонуються проміжним іспитом (Zwischenprufung), але ніякого диплома Ви ще не отримуєте, а переходьте до основного курсу (Hauptstudium).

На деяких факультетах, наприклад, на юридичному, певну кількість сертифікатів (Scheine), отриманих у певний проміжок часу, дають право на проміжний диплом (Vordiplom), який, не будучи дипломом в строгому сенсі, санкціонує перехід на основний курс.

У німецьких вузах існує багато різних видів навчальних занять.

Лекція (Vorlesung) - класична форма навчання в університеті. Під час лекцій професора викладають матеріал, студенти роблять записи по ходу лекції, а потім (поза лекції) опрацьовують тему додатково.

Часто викладачі проводять зі студентами спеціальні заняття, на яких можна придбати додаткові навички практичного застосування нових знань. На деяких факультетах ці заходи називаються туторіями (Tutorium) і проводять їх студенти старших курсів. На цих заняттях виконуються різні вправи, поглиблюються і застосовуються на практиці знання, отримані на лекціях.

На семінарах (Seminar) студенти і викладачі спільно опрацьовують навчальний матеріал. У багатьох університетах семінари на початковому курсі навчання називаються "просемінарами" (Proseminar), а в ході основного курсу навчання поділяються на "середні" та "основні" семінари (Mittel - und Haupt - oder Oberseminar).

На багатьох факультетах прийнято, що на семінарах студенти виступають з рефератами, які потім обговорюються всіма студентами. Після успішного відвідування семінарських занять учні отримують спеціальне свідоцтво (Leistungsnachweis / Schein).

Подібні свідоцтва про участь у семінарах, лекціях або практичних заняттях є найважливішими документами студентського життя. Існує кілька видів таких документів. Наприклад, довідка про присутність (Sitzschein) лише підтверджує ("пасивне") участь у заході.

Для того щоб отримати інші свідоцтва ("активної участі"), необхідно виконувати різні завдання: домашні роботи (Hausarbeit), реферати (Referat), контрольні роботи (Klausur). До іспиту студента допускають лише в тому випадку, якщо він може уявити певну кількість таких довідок.

В рамках процесу навчання у вузах Німеччини передбачена оплачувана практика в німецьких фірмах. Тривалість стажування від 3-х місяців до 1 року.

Сьогодні практично всі вузи Німеччини перейшли на Болонську систему, яка передбачає кваліфікаційні ступені бакалавра і магістра.

студентська-освіта-в-Німеччині

До отримання першої кваліфікаційного ступеня (бакалавра) потрібно провчитися щонайменше 6-7 семестрів, з яких останній семестр присвячений написанню бакалаврської роботи. З дипломом бакалавра вчорашній студент вже може працевлаштуватися, оскільки теоретично це вважається закінченою вищою освітою.

Але на практиці працевлаштуватися почесному власнику диплома бакалавра досить складно, оскільки йому доведеться конкурувати з магістрами і просто професіоналами з досвідом роботи. Тому є сенс продовжити навчання ще на 3-4 семестри, захистити магістерську роботу і здобути кваліфікацію магістра.

Надалі магістри можуть претендувати на отримання наукового ступеня доктора наук. Це право є й у іноземних громадян.

Винятком з Болонської системи є такі спеціальності, як медицина, ветеринарія, юриспруденція, які закінчуються державними іспитами.

Є умови, без яких при всьому бажанні навчання у вузах Німеччини, на жаль, неможливо.

Почнемо з мови. Всі розуміють: щоб навчатися в Німеччині, необхідно добре знати німецьку. Але до якої міри добре? Як оцінити, наскільки ваші знання відповідають реальній потребі? Найпростіший спосіб - пройти тест в інтернеті, наприклад на сайтах www.ondaf.de або www.testdaf.de.

Мова не тільки про можливості вільно говорити на загальні теми. Є й спеціалізовані тести. Наприклад, якщо ваша майбутня спеціальність, так чи інакше, пов'язана з технікою, гарною перевіркою знання фізико-математичних термінів стане безкоштовний онлайн-тест на сайті www.global-assess.rwth-aachen.de.

Набрали потрібну кількість балів (не менше 80 із 100 можливих)? Вітаємо! Ні? Тільки не впадайте у відчай. Це лише означає, що для отримання вищої освіти в Німеччині, німецький доведеться підучити. Робити це можна знову-таки через інтернет, наприклад, через сайт www.deutsch-uni.com. Причому ваші початкові пізнання в мові можуть бути мізерними.

З повагою ІЦ "KURSOVIKS"!